Projektas
LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ
NUTARIMAS
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS PENSIJŲ KAUPIMO ĮSTATYMO NR. IX-1691 21 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-756
2017 m. d. Nr.
Vilnius
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2017 m. birželio 21 d. sprendimo
Nr. SV-S-312 „Dėl įstatymų projektų išvadų“ 10 punktą, Lietuvos Respublikos Vyriausybė
n u t a r i a:
Nepritarti Lietuvos Respublikos pensijų kaupimo įstatymo Nr. IX-1691 21 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIIP-756 (toliau – Įstatymo projektas), nes siūloma teisinio reguliavimo priemonė – nustatyti teisę statutiniams valstybės tarnautojams gauti pensijų išmoką iš pensijų fondų sulaukus pensijos pagal tarnybos stažą – neatitiktų pensijų kaupimo paskirties: užtikrinti papildomas pajamas senatvėje (Lietuvos Respublikos pensijų sistemos reformos įstatymo 1 straipsnis, 2 straipsnio 9 dalis). Lietuvos Respublikos pensijų kaupimo įstatymas numato galimybę kaupti dalį valstybinio socialinio draudimo įmokos pensijų fonde. Teisė gauti pensijų išmoką iš pensijų fondo siejama tik su valstybinio socialinio draudimo senatvės pensija (toliau – senatvės pensija), nes asmens, dalyvaujančio pensijų kaupime, senatvės pensija, mokama iš Valstybinio socialinio draudimo fondo biudžeto, atitinkamai mažinama dėl to, kad dalis valstybinio socialinio draudimo įmokų buvo pervedama į asmens pasirinktą pensijų fondą (Lietuvos Respublikos pensijų sistemos reformos įstatymo 6 straipsnis, Lietuvos Respublikos pensijų kaupimo įstatymo 27 straipsnio 1–2 dalys). Įstatymo projekto iniciatoriai aiškinamajame rašte įvardija konkrečią statutinių valstybės tarnautojų kategoriją, kuriems būtų taikoma siūloma teisinio reguliavimo priemonė, – pareigūnų ir karių valstybinių pensijų gavėjai. Tačiau pareigūnų ir karių valstybinės pensijos, mokamos pagal Lietuvos Respublikos pareigūnų ir karių valstybinių pensijų įstatymą, nėra valstybinio socialinio draudimo sistemos dalis. Šios pensijos užtikrina papildomas socialines garantijas statutiniams pareigūnams ir yra finansuojamos valstybės biudžeto lėšomis, o jų dydis nepriklauso nuo to, ar asmuo dalyvauja pensijų kaupime, ar ne. Todėl pareigūnų ir karių valstybinė pensija neturėtų būti siejama su kaupiamosiomis pensijų išmokomis. Atkreiptinas dėmesys, kad siūlomas teisinis reguliavimas išskirtų vieną asmenų grupę, numatydamas išimtį valstybinio socialinio draudimo sistemoje, ir galimai pažeistų asmenų lygiateisiškumo principą. Galimybė anksčiau Lietuvos Respublikos pensijų kaupimo įstatymo 23 straipsnyje nustatyto termino atsiimti pensijų fonde kauptą valstybinio socialinio pensijų draudimo įmokos dalį darbingo amžiaus statutiniams pareigūnams diskriminuotų visus kitus darbingo amžiaus asmenis, dalyvaujančius pensijų kaupimo sistemoje. Lietuvos Respublikos Konstitucinis Teismas yra konstatavęs, kad asmenų lygybės principas pažeidžiamas, kai tam tikra grupė asmenų, kuriems yra skiriama teisės norma, palyginti su kitais tos pačios normos adresatais, yra kitaip traktuojama, nors tarp tų grupių nėra tokio pobūdžio ir tokios apimties skirtumų, kad toks nevienodas traktavimas būtų objektyviai pateisintinas (Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo 1996 m. lapkričio 20 d. nutarimas).