Projektas

 

 

 

 

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMAS

 

 

 

NUTARIMAS

 

 

 

DĖL KREIPIMOSI Į LIETUVOS RESPUBLIKOS KONSTITUCINĮ TEISMĄ SU PRAŠYMU IŠTIRTI, AR  LIETUVOS RESPUBLIKOS TEISMŲ ĮSTATYMO 47 STRAIPSNIO 2 DALIS NEPRIEŠTARAUJA

LIETUVOS RESPUBLIKOS KONSTITUCIJAI

 

2019 m.                     d.           Nr.

Vilnius

 

Lietuvos Respublikos Seimas,  atsižvelgdamas į šiuos teisinius argumentus:

 

 

 

1. Lietuvos Respublikos teismų įstatymo 47 straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad teisėjas gali atsakyti baudžiamąja tvarka, gali būti suimtas arba gali būti kitaip suvaržyta jo laisvė tik Seimo, o tarp Seimo sesijų – Respublikos Prezidento sutikimu, išskyrus atvejus, kai teisėjas užtinkamas darantis nusikalstamą veiką (in flagranti). Pagal šio teisėjų imunitetą apibrėžiančio ir konstitucines nuostatas detalizuojančio straipsnio 2 dalį draudžiama įeiti į teisėjo gyvenamąsias ar tarnybines patalpas, daryti ten arba teisėjo asmeniniame ar tarnybiniame automobilyje, arba kitoje asmeninėje susisiekimo priemonėje apžiūrą, kratą ar poėmį, taip pat atlikti teisėjo asmens apžiūrą ar kratą, jam priklausančių daiktų ir dokumentų apžiūrą ar poėmį, išskyrus įstatymų nustatytus atvejus.

2. Teisėjo imuniteto pagrindus įtvirtinančiame Lietuvos Respublikos Konstitucijos 114 straipsnyje nustatyta, kad teisėjas negali būti patrauktas baudžiamojon atsakomybėn, suimtas, negali būti kitaip suvaržyta jo laisvė be Seimo, o tarp Seimo sesijų – be Respublikos Prezidento sutikimo.

Analogiškos nuostatos Konstitucijoje yra įtvirtintos ir Seimo narių, Ministro Pirmininko ir ministrų atžvilgiu. Pagal Konstitucijos 62 straipsnį, Seimo narys be Seimo sutikimo negali būti traukiamas baudžiamojon atsakomybėn, suimamas, negali būti kitaip suvaržoma jo laisvė. Ministras Pirmininkas ir ministrai negali būti patraukti baudžiamojon atsakomybėn, suimti, negali būti kitaip suvaržyta jų laisvė be išankstinio Seimo sutikimo, o tarp Seimo sesijų – be išankstinio Respublikos Prezidento sutikimo (Konstitucijos 100 straipsnis).

3. Konstitucinėje jurisprudencijoje pripažįstama, kad imunitetas apskritai – tai asmens neliečiamybės papildomos garantijos, reikalingos ir būtinos to asmens pareigoms tinkamai atlikti (Konstitucinio Teismo 2000 m. gegužės 8 d. nutarimas). Lietuvos Respublikos Konstitucinis Teismas ne kartą yra konstatavęs, kad Lietuvos Respublikos Konstitucijos 109 straipsnio 2 dalyje įtvirtintas teisėjo ir teismų nepriklausomumas – yra vienas esminių demokratinės teisinės valstybės principų, būtina žmogaus teisių ir laisvių apsaugos sąlyga. Teismai, vykdydami teisingumą, privalo užtikrinti Konstitucijoje, jai neprieštaraujančiuose įstatymuose ir kituose teisės aktuose išreikštos teisės įgyvendinimą (Konstitucinio Teismo 2007 m. spalio 22 d., 2010 m. birželio 29 d., 2011 m. vasario 14 d. nutarimai). Konstitucinio Teismo doktrinoje taip pat yra akcentuojama, kad svarbiausias kriterijus, kuriuo būtina vadovautis vertinant teisėjo ir teismų nepriklausomumą, yra tas, kad nepriklausomumas yra ne privilegija, o viena svarbiausių teisėjo ir teismo pareigų, kylanti iš Konstitucijoje garantuotos žmogaus teisės turėti nešališką ginčo arbitrą, būtina nešališko ir teisingo bylos išnagrinėjimo sąlyga (inter alia Konstitucinio Teismo 1999 m. gruodžio 21 d., 2006 m. gegužės 9 d., 2007 m. spalio 22 d. nutarimai). Konstitucinis teisėjo ir teismų nepriklausomumo principas reiškia, kad įstatymų leidėjui tenka pareiga nustatyti tokią visumą teisėjo ir teismų nepriklausomumą užtikrinančių garantijų, kurios užtikrintų teismo nešališkumą priimant sprendimą, neleistų kištis į teisėjo ar teismo veiklą įgyvendinant teisingumą (Konstitucinio Teismo 2001 m. liepos 12 d. nutarimas).

Taigi, konstitucinių normų visuma suponuoja, kad teisėjų imunitetas, kuris yra viena iš teisėjų nepriklausomumo sudedamųjų dalių, nėra absoliutus, o turi būti siejamas tik su jų nepriklausomumo užtikrinimu jiems einant savo pareigas, t.y. teisėjams turi būti garantuojamas funkcinis imunitetas, kurio tikslas apsaugoti juos nuo valstybinės valdžios ir valdymo institucijų, Seimo narių ir kitų pareigūnų, politinių partijų, politinių ir visuomeninių organizacijų ar piliečių kišimosi į jų veiklą (Konstitucijos 114 straipsnio 1 dalis). Įstatymuose įtvirtinta teisėjų nepriklausomumo garantijų sistema negali sudaryti jokių prielaidų ar privilegijų, kuriomis prisidengdamas teisėjas galėtų išvengti atsakomybės, ar kitu būdu trukdyti atskleisti nusikalstamas veikas, t.y. negali sudaryti galimybės paneigti teisinės valstybės principą ir iš jo kylančius imperatyvus.

Kartu įstatymuose negali būti nustatytos tokios garantijos, kurios negalėtų būti kildinamos iš Konstitucijos nuostatų ir jų oficialaus aiškinimo. Konstitucinis Teismas savo nutarimuose ne kartą yra konstatavęs, jog Konstitucijoje įtvirtintas teisinės valstybės principas suponuoja teisės aktų hierarchiją, kurioje Konstitucija užima išskirtinę vietą; teisinėje valstybėje draudžiama nustatyti tokį teisinį reguliavimą, kuris konkuruotų su nustatytuoju aukštesnės galios teisės aktuose, inter alia pačioje Konstitucijoje (Konstitucinio Teismo 2005 m. rugsėjo 20 d. sprendimas). Atsižvelgiant į tai, kad pagal Konstituciją imunitetas yra siejamas išimtinai tik su dviem atvejais: dėl patraukimo baudžiamojon atsakomybėn ir dėl kitokio laisvės suvaržymo, kyla pagrįstas pagrindas manyti, kad tokia nuostata (Teismų įstatymo 47 straipsnio 2 dalis), kuri išplečia Konstitucijoje numatytus imuniteto taikymo atvejus, apskritai negalėtų būti įtvirtinta. Šiais aspektais aptariamas Teismų įstatymo 47 straipsnio 2 dalies reguliavimas, garantuojantis atitinkamą apsaugą teisėjui  net gi ir tais atvejais, kai atitinkamų procesinių veiksmų atlikimas jo atžvilgiu nėra niekaip susijęs su jo kaip teisėjo statusu ir/ar teisingumo vykdymu, galėtų būti vertinamas kaip galimai neatitinkantis konstitucinės teisėjo nepriklausomumo, tame tarpe ir teisėjų imuniteto, sampratos ir apimties, kuri laiduojama Konstitucijoje.

4. Atitinkamą konstitucinių normų vertinimą taip pat atliepia ir tarptautinių institucijų praktika. Pavyzdžiui, Venecijos komisijos 2015 m. birželio 19-20 d. 103 plenarinėje sesijoje priimtos išvados Nr. CDL-AD(2015)13 dėl Ukrainos Konstitucijos pakeitimo susijusio su parlamento narių ir teisėjų imunitetu, 25 punkte teigiama, kad „Venecijos komisija nuosekliai atkreipia dėmesį, kad teisėjai neturėtų turėti bendrojo imuniteto, bet turėtų turėti funkcinį imunitetą, t.y. imunitetą aktams, kurie atlikti vykdant teismines funkcijas. „Nors funkcinės apsaugos priemonės yra reikalingos norint užtikrinti teisminį nepriklausomumą nuo neteisėtos pašalinių įtakos, plačios apimties imunitetas nėra reikalingas. Teisminis nepriklausomumas nepriklauso nuo plataus imuniteto buvimo ir teisėjai turi atsakyti už bet kokius įtariamus nusikaltimus su ta prielaida, kad jiems yra pilnai prieinamos normalios gynybos, apeliacijos procedūros bei kiti teisės viršenybės elementai“, o minėtos išvados 26 punkte teigiamai įvertinti Ukrainos konstitucijos pakeitimai kuriais „teisėjai nėra traktuojami kaip privilegijuoti dėl baudžiamųjų teisės pažeidimų, nesusijusių su priimamais teisminiais sprendimais, ir už kuriuos jie atsako kaip ir bet kuris kitas asmuo“.

5. Konstitucijoje įtvirtintas draudimas be Seimo ar Respublikos Prezidento sutikimo kitaip suvaržyti teisėjo laisvę neturėtų būti traktuojamas kaip draudimas be minėtų subjektų sutikimo teisėjo gyvenamosiose ar kitose patalpose, susisiekimo priemonėse daryti kratas ar taikyti kitas procesines prievartos priemones, kuriomis nėra ribojama fizinio asmens laisvė. Šiame kontekste atkreiptinas dėmesys, kad, Konstitucinis teismas 2000 m. gegužės 8 d. nutarime pasisakydamas dėl Seimo nario ir Respublikos Prezidento neliečiamybės garantijų, pažymėjo, kad asmens neliečiamumo, kaip teisės saugomos vertybės, turinį sudaro fizinis bei psichinis neliečiamumas. Šiame nutarime teismas, pažymėdamas, kad žmogaus teisė į asmens neliečiamybę yra betarpiškai susijusi su žmogaus teise į fizinę laisvę, iš esmės atskleidė, kad asmens laisvės sąvoka pagal Konstituciją yra suprantama kaip asmens fizinė laisvė. Taigi, remiantis šiuo išaiškinimu, darytina  išvada, kad Konstitucijos normos draudžia be Seimo ar Respublikos Prezidento sutikimo teisėjo atžvilgiu atlikti veiksmus, kuriais konkrečiai būtų ribojama jo fizinė laisvė, judėjimo laisvė, t.y., veiksmus, kurie neleistų jam vykdyti teisėjo funkcijų arba suvaržytų galimybes jas vykdyti. Aptariamu aspektu, taip pat akcentuojant tai, kad įstatymo leidėjui nustatant teisinį reguliavimą  kyla pareiga atsižvelgti į Konstitucinio Teismo oficialiai išdėstytą Konstitucijos nuostatų sampratą, Teismų įstatymo 47 straipsnio 2 dalies nuostata vertintina kaip galimai neatitinkanti pateiktos konstitucinės jurisprudencijos, kadangi savo turiniu draudžia taikyti ir tas procesines prievartos priemones, kuriomis fizinio asmens laisvė nėra ribojama, pvz., kratas ir poėmius. Kratos ar poėmio tikslas yra ne suvaržyti teisėjo fizinio judėjimo laisvę ar iš esmės trukdyti jo profesinei veiklai, o surinkti tyrimui ir bylos nagrinėjimui teisme reikalingus duomenis. Baudžiamojo proceso kodekso  (toliau – BPK) 149 straipsnio 3 dalyje įtvirtintas leidimas kratą atliekančiam pareigūnui asmenims uždrausti būti tam tikroje patalpoje ar iš jos išeiti, susižinoti su kitais asmenimis negali būti sutapatintas su Konstitucijos 114 straipsnio 2 dalyje išskirtu kitokiu teisėjo laisvės suvaržymu. Atliekant teisėjo asmens, gyvenamosios vietos kratą šio subjekto fizinė judėjimo laisvė nėra ribojama, todėl atitinkamo subjekto leidimas tokiems veiksmams nėra būtinas (taikytina bendroji tvarka). Šiame kontekste akcentuotina, kad Konstitucijos 114 straipsnio 2 dalies nuostatos turėtų būti vertinamos kaip reiškiančios tiesioginį teisėjo judėjimo laisvės suvaržymą lemiančių priemonių, kurios iš esmės trukdo jo profesinei veiklai, pavyzdžiui suėmimo ar laikino sulaikymo, taikymą esant atitinkamo subjekto leidimui. Tokių priemonių pagrindinis tikslas yra užtikrinti netrukdomą asmens dalyvavimą baudžiamajame procese ar sudaryti sąlygas pasiekti tokį tikslą, tačiau kratos bei poėmio tikslas yra kitas, t. y. surinkti reikšmingus tyrimui ir bylos nagrinėjimui teisme duomenis. Be kita ko, pabrėžtina ir teisėsaugos institucijoms iš Konstitucijos nuostatų kylanti pareiga, prieš kreipiantis į atitinkamus subjektus dėl sutikimo patraukti teisėją baudžiamojon atsakomybėn, suimti ar kitaip suvaržyti jo laisvę, surinkti įrodymus, patvirtinančius, kad teisėjas galimai padarė nusikalstamą veiką.

6. Šių aplinkybių kontekste atkreiptinas dėmesys į tai, kad Lietuvos Aukščiausiasis Teismas, formuojantis bendrosios kompetencijos teismų praktiką, pasisakydamas dėl Teismų įstatymo 47 straipsnio 1, 2 dalių, BPK 32 straipsnio, 20 straipsnio 4 dalies, 145, 146 straipsnių nuostatų, konstatavo, jog teisėjui ikiteisminiame tyrime taikant procesinę prievartos priemonę – kratą ir asmens kratą būtinas kompetentingos institucijos sutikimas (išskyrus atvejus, kai teisėjas užtinkamas darantis nusikalstamą veiką), kadangi tiek kratos, tiek asmens kratos atlikimas suvaržo asmens, kurio atžvilgiu šie veiksmai atliekami, laisvę (Lietuvos Aukščiausiojo Teismo 2019-11-25 d. nutartis baudžiamojoje byloje Nr. 2K-7-174-303/2019). Pateikto aiškinimo kontekste pažymėtina, kad Konstitucijoje nėra tiesiogiai nustatyta, kad duoti sutikimus vykdyti kratas teisėjo atžvilgiu yra įgaliotas Seimas ar Respublikos Prezidentas. Atsižvelgiant į tai, kyla pagrįstų teisinių abejonių, kad tokie minėtų subjektų veiksmai galėtų viršyti Konstitucijoje numatytus jų įgaliojimus. Be to, pažymėtina, kad Konstitucija nenustato teisėjo atžvilgiu papildomų reikalavimų (leidimų) lyginant su tais, kurie yra nustatyti bet kurio kito asmens atžvilgiu, siekiant įeiti į pastarojo gyvenamąsias ar tarnybines patalpas, daryti ten arba jo asmeniniame ar tarnybiniame automobilyje, arba kitoje asmeninėje susisiekimo priemonėje apžiūrą, kratą ar poėmį, taip pat atlikti asmens apžiūrą ar kratą, jam priklausančių daiktų ir dokumentų apžiūrą ar poėmį.

7. Pažymėtina, kad nustačius papildomą reikalavimą gauti Seimo ar Respublikos Prezidento sutikimą tuo atveju, kai ikiteisminio tyrimo metu norima teisėjo atžvilgiu taikyti procesinę prievartos priemonę – kratą ar asmens kratą (išskyrus atvejus, kai teisėjas užtinkamas darantis nusikalstamą veiką), iškyla reali grėsmė išsamiam nusikalstamos veikos tyrimui.

Praktikoje galimos situacijos, kai iš karto, neatidėliotinai, neatlikus kratos, gali būti paslėpti ar sunaikinti nusikalstamos veikos įrankiai, nusikalstamu būdu gauti ar įgyti daiktai bei vertybės, taip pat daiktai ar dokumentai, galintys turėti reikšmės nusikalstamai veikai tirti. Todėl vėlesnis kratos atlikimas teisėjo atžvilgiu, tik po to kai bus gautas Seimo ar Respublikos Prezidento sutikimas (išskyrus atvejus, kai teisėjas užtinkamas darantis nusikalstamą veiką), iš esmės paneigtų tokio procesinio veiksmo prasmę bei sudarytų kliūtis surinkti tyrimui reikšmingus duomenis, kartu teisėjui garantuotų absoliutų neliečiamumą nuo baudžiamojo persekiojimo veiksmų, kas reikštų teisinės valstybės principo pažeidimą.

8. Kaip minėta, analogiškos Konstitucijos nuostatos garantuoja imunitetą tiek teisėjams, tiek ir Seimo bei Vyriausybės nariams. Šiame kontekste pažymėtina, kad skirtingų subjektų atžvilgiu šios konstitucinės nuostatos įstatymuose yra detalizuojamos nevienoda apimtimi. Teismų įstatymo 47 straipsnio 2 dalyje yra numatyta, kad draudžiama įeiti į teisėjo gyvenamąsias ar tarnybines patalpas, daryti ten arba teisėjo asmeniniame ar tarnybiniame automobilyje, arba kitoje asmeninėje susisiekimo priemonėje apžiūrą, kratą ar poėmį, taip pat atlikti teisėjo asmens apžiūrą ar kratą, jam priklausančių daiktų ir dokumentų apžiūrą ar poėmį, tuo tarpu Seimo ar Vyriausybės narių atžvilgiu tokie ribojimai nėra įtvirtinti jų veiklą reglamentuojančiuose įstatymuose. Remiantis tuo, kad Konstitucija visoms šioms asmenų kategorijoms nustato vienodą imuniteto apimtį, darytina išvada, kad įstatymu nustatytas teisėjų imunitetas yra nepagrįstai platesnis ir gali būti vertinamas kaip nepagrįsta privilegija, atsižvelgiant, be kita ko, ir į tai, kad pagal Konstituciją imunitetas yra siejamas išimtinai tik su dviem atvejais: dėl patraukimo baudžiamojon atsakomybėn ir dėl kitokio laisvės suvaržymo.

 

 

bei vadovaudamasis Lietuvos Respublikos Konstitucijos 105 straipsnio 1 dalimi, 106 straipsnio 1 dalimi ir Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo įstatymo 63, 64 65 straipsnio 1 punktu, 

n u t a r i a

prašyti Konstitucinio Teismo ištirti:

–    ar Lietuvos Respublikos Teismų įstatymo  47 straipsnio 2 dalis neprieštarauja Lietuvos Respublikos Konstitucijos 109 straipsnio 2 daliai, 114 straipsnio 2 daliai, konstituciniam teisinės valstybės principui.

 

 

Teikia

Seimo nariai:

 

Agnė Širinskienė

Ramūnas Karbauskis

Arvydas Nekrošius

Aurelijus Veryga

Zenonas Streikus

Dainius Gaižauskas

Levutė Staniuvienė

Robertas Šarknickas

Vida Ačienė

Guoda Burokienė

Eugenijus Jovaiša

Valius Ąžuolas

Arūnas Gumuliauskas

Stasys Tumėnas

Jonas Jarutis

Alfredas Stasys Nausėda

Petras Nevulis

Gintautas Kindurys

Vytautas Rastenis

Gediminas Vasiliauskas

Lauras Stacevičius

Juozas Rimkus

Audronė Jankuvienė

Petras Valiūnas

Antanas Baura

Viktoras Rinkevičius

Dainius Kepenis

Tomas Tomilinas

Andriejus Stančikas

Juozas Varžgalys

Rūta Miliūtė