Projektas
VALSTYBINĖ KAINŲ IR ENERGETIKOS KONTROLĖS KOMISIJA
NUTARIMAS
DĖL VALSTYBINĖS KAINŲ IR ENERGETIKOS KONTROLĖS KOMISIJOS 2011 M. LIEPOS 8 D. NUTARIMO NR.O3-175 „DĖL ELEKTROS ENERGIJOS RINKOS KAINOS NUSTATYMO METODIKOS PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO
2019 m. d. Nr.
Vilnius
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos energetikos įstatymo 8 straipsnio 9 dalies 2 punktu, Lietuvos Respublikos atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo Nr. XI-1375 1, 2, 3, 5, 11, 13, 14, 17, 20, 201, 21 straipsnių pakeitimo, įstatymo papildymo 631 straipsniu ir 15 straipsnio pripažinimo netekusiu galios įstatymo Nr. XIII-1890 (toliau – Įstatymo pakeitimas) 5 straipsnio 1 ir 2 dalimis, 14 straipsnio 6 ir 12 dalimis, atsižvelgdama į Atsinaujinančių energijos išteklių naudojimo energijai gaminti skatinimo tvarkos aprašą, patvirtintą Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2012 m. liepos 4 d. nutarimu Nr. 827 „Dėl Atsinaujinančių energijos išteklių naudojimo energijai gaminti skatinimo tvarkos aprašo patvirtinimo“, Viešuosius interesus atitinkančių paslaugų elektros energetikos sektoriuje lėšų administravimo tvarkos aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2012 m. rugsėjo 19 d. nutarimu Nr. 1157 „Dėl Viešuosius interesus atitinkančių paslaugų elektros energetikos sektoriuje lėšų administravimo tvarkos aprašo patvirtinimo“, 23.3 ir 23.4 papunkčius bei Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos (toliau – Komisija) Elektros skyriaus 2019 m. d. pažymą
Nr. O5E- „Dėl Prognozuojamos elektros energijos rinkos kainos ir atskaitinės kainos nustatymo metodikos patvirtinimo“, Komisija nutaria:
1. Pakeisti Komisijos 2011 m. liepos 8 d. nutarimą Nr. O3-175 „Dėl Elektros energijos rinkos kainos nustatymo metodikos patvirtinimo“ (toliau – Nutarimas) ir jį išdėstyti nauja redakcija:
DĖL PROGNOZUOJAMOS ELEKTROS ENERGIJOS RINKOS KAINOS IR ATSKAITINĖS KAINOS NUSTATYMO METODIKOS PATVIRTINIMO
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos energetikos įstatymo 8 straipsnio 9 dalies
2 punktu, Lietuvos Respublikos atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo 11 straipsnio
1 dalimi, 20 straipsnio 2 dalimi, Valstybinė kainų ir energetikos kontrolės komisija nutaria:
Patvirtinti Prognozuojamos elektros energijos rinkos kainos ir atskaitinės kainos nustatymo metodiką (pridedama).“
2. Nustatyti, kad Komisija 2019 m. birželio 1 d. Komisijos interneto svetainėje paskelbia informaciją apie elektros energijos iš atsinaujinančių išteklių atskaitinę kainą, taikomą aukcionui, numatytam Įstatymo pakeitimo 14 straipsnio 6 dalyje (toliau – Pirmasis aukcionas). Skaičiuojant atskaitinę kainą Pirmajam aukcionui, duomenys, reikalingi atskaitinei kainai apskaičiuoti, naudojami už 36 paskutinius kalendorinius mėnesius, pasibaigusius 2019 m. gegužės 1 d.
3. Nustatyti, kad šis nutarimas įsigalioja 2019 m. gegužės 1 d. tuo atveju, jeigu Europos Komisijos pritarimas pagal Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 108 straipsnio 3 dalies nuostatas dėl Įstatymo pakeitimo gaunamas iki 2019 m. gegužės 1 d. Tuo atveju, jeigu Europos Komisijos pritarimas pagal Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 108 straipsnio 3 dalies nuostatas dėl Įstatymo pakeitimo gaunamas po 2019 m. gegužės 1 d., šis nutarimas įsigalioja praėjus 2 mėnesiams po Europos Komisijos pritarimo Įstatymo pakeitimams dienos.
PATVIRTINTA
Valstybinės kainų ir energetikos
kontrolės komisijos
2011 m. liepos 8 d. nutarimu Nr. O3-175
(Valstybinės kainų ir energetikos
kontrolės komisijos
2019 m. nutarimo Nr. O3E- redakcija)
PROGNOZUOJAMOS ELEKTROS ENERGIJOS RINKOS KAINOS IR ATSKAITINĖS KAINOS NUSTATYMO METODIKA
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Prognozuojamos elektros energijos rinkos kainos ir atskaitinės kainos nustatymo metodika (toliau – Metodika) reglamentuoja prognozuojamos elektros energijos rinkos kainos (toliau – rinkos kaina) ir elektros energijos iš atsinaujinančių išteklių atskaitinės kainos (toliau – atskaitinė kaina) nustatymo tvarką.
2. Metodikos tikslas – nustatyti skaidrius, aiškius ir objektyvius principus elektros energijos rinkos kainai ir atskaitinei kainai, atitinkančiai Lietuvos Respublikos elektros energetikos sektoriaus ekonomines sąlygas.
3. Metodika parengta vadovaujantis Lietuvos Respublikos energetikos įstatymo 8 straipsnio 9 dalies 2 punktu, Lietuvos Respublikos atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo 20 straipsnio 8 dalimi, 11 straipsnio 1 ir 2 dalimis, Atsinaujinančių energijos išteklių naudojimo energijai gaminti skatinimo tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2012 m. liepos 4 d. nutarimu Nr. 827 „Dėl Atsinaujinančių energijos išteklių naudojimo energijai gaminti skatinimo tvarkos aprašo patvirtinimo“, Viešuosius interesus atitinkančių paslaugų elektros energetikos sektoriuje lėšų administravimo tvarkos aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2012 m. rugsėjo 19 d. nutarimu Nr. 1157 „Dėl Viešuosius interesus atitinkančių paslaugų elektros energetikos sektoriuje lėšų administravimo tvarkos aprašo patvirtinimo“, 23.3 ir 23.4 papunkčiais, Lietuvos Respublikos energijos išteklių rinkos įstatymo 10 straipsnio 2 dalimi ir atsižvelgiant į 2011 m. spalio 25 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) Nr. 1227/2011 dėl didmeninės energijos rinkos vientisumo ir skaidrumo (toliau – Reglamentas) 7 straipsnio 2 dalį ir 13 straipsnį.
4. Valstybinė kainų ir energetikos kontrolės komisija (toliau – Komisija), vadovaudamasi Metodika, nustato elektros energijos rinkos kainą ateinantiems kalendoriniams metams ir atskaitinę kainą kiekvienam organizuojamam skatinimo kvotų paskirstymo aukcionui (toliau – aukcionas).
5. Metodikoje vartojamos šios sąvokos:
5.1. Apsimestiniai sandoriai – energijos biržoje ar dvišalių sandorių pagrindu sudaromi pasiūlymai pirkti ar parduoti energijos išteklius, kai energijos išteklių biržos dalyviai siekia ne įsigyti ar realizuoti energijos išteklius, o prisidengę tokiais pasiūlymais siekia daryti tikslingą įtaką energijos išteklių rinkos kainos pokyčiams (kainos didėjimui ar mažėjimui) ar kitaip gali iškreipti energijos rinkos sąlygas.
5.2. Galimai apsimestiniai sandoriai – sandoriai, fiksuojami energijos biržose, apie kuriuos Komisijai informaciją ir pagrindžiančius įrodymus dėl rinkos dalyvio galimo siekio daryti įtaką energijos išteklių kainos pokyčiams pateikė energijos išteklių biržos ir (ar) elektros energijos rinkos operatorius ir dvišaliai, ne per biržą sudaromi sandoriai, kurių atžvilgiu Komisija yra pradėjusi tyrimą.
II SKYRIUS
ELEKTROS ENERGIJOS RINKOS KAINOS NUSTATYMO IR PERSKAIČIAVIMO TVARKA
7. Komisija nustato rinkos kainą ateinantiems arba perskaičiuoja einamiesiems kalendoriniams metams kaip svertinį vidurkį įvertinusi:
7.1. elektros energijos kainas ir kiekius, suprekiautus elektros energijos biržoje Lietuvos teritorijoje „diena – prieš“ prekybos sesijoje, nevertinant Metodikos 7.3 papunktyje nurodytu būdu suprekiautų kiekių CET (angl. Central Europe Time) laiku už 12 paskutinių kalendorinių mėnesių, pasibaigusių einamųjų kalendorinių metų rugpjūčio 31 d. arba balandžio 30 d., jei rinkos kaina perskaičiuojama einamiesiems kalendoriniams metams;
7.2. elektros energijos kainas ir kiekius, suprekiautus didmeninėje elektros energijos rinkoje pagal šalia elektros energijos biržos sudarytas tiesiogines dvišales sutartis tarp Lietuvos gamintojų ir tiekėjų už 12 paskutinių kalendorinių mėnesių, pasibaigusių einamųjų kalendorinių metų rugpjūčio 31 d. arba balandžio 30 d., jei rinkos kaina perskaičiuojama einamiesiems kalendoriniams metams;
7.3. elektros energijos kainas ir kiekius, suprekiautus pagal prekybą pagalbiniais instrumentais energijos išteklių biržoje ir dvišalio susitarimo pagrindu Lietuvos teritorijoje už 12 paskutinių kalendorinių mėnesių, pasibaigusių einamųjų kalendorinių metų rugpjūčio 31 d. arba balandžio 30 d., jei rinkos kaina perskaičiuojama einamiesiems kalendoriniams metams.
8. Komisija, nustatydama rinkos kainą ateinantiems arba perskaičiuodama einamiesiems kalendoriniams metams, nevertina:
8.1. remtinos elektros energijos gamybos kiekių, suprekiautų dvišalėmis sutartimis už Komisijos nustatytą rinkos kainą;
8.3. Apsimestiniais ir Galimai apsimestiniais sandoriais suprekiautų pagalbinių instrumentų ir elektros energijos kiekių ir kainų;
9. Rinkos kaina skaičiuojama:
Eur/MWh;
čia:
PR –rinkos kaina ateinantiems arba einamiesiems kalendoriniams metams, Eur/MWh;
PEX, t – elektros energijos kainos elektros biržoje Lietuvos teritorijoje, t valandą, Eur/MWh (pagal 7.1 papunktį);
QEX, t – elektros energijos kiekiai, suprekiauti elektros biržoje Lietuvos teritorijoje, t valandą, MWh (pagal 7.1 papunktį);
PF, T – prekybos pagalbiniais instrumentais energijos išteklių biržoje ir dvišaliais susitarimais Lietuvos teritorijoje vidutinė svertinė kaina parą T, Eur/MWh (pagal 7.3 papunktį);
QF, T – prekybos pagalbiniais instrumentais energijos išteklių biržoje ir dvišaliais susitarimais Lietuvos teritorijoje elektros energijos kiekiai, MWh; (pagal 7.3 papunktį);
PD, M – šalia elektros energijos biržos sudarytų dvišalių sutarčių vidutinė svertinė mėnesio M kaina, Eur/MWh (pagal 7.2 papunktį);
QD, M – pagal šalia elektros energijos biržos sudarytas dvišales sutartis suprekiautas mėnesio M kiekis, MWh (pagal 7.2 papunktį);
t – ataskaitinio laikotarpio valanda;
y – atskaitinio laikotarpio valandų skaičius;
T – ataskaitinio laikotarpio para;
d – ataskaitinio laikotarpio parų skaičius;
M – ataskaitinio laikotarpio mėnuo;
m – ataskaitinio laikotarpio mėnesių skaičius.
10. Komisija, nustatydama rinkos kainą ateinantiems ar einamiesiems kalendoriniams metams, papildomai įvertina:
10.1. elektros energijos kainų, nurodytų Metodikos 7.1, 7.2 ir 7.3 papunkčiuose, dinamikos tendenciją ateityje, ateinantiems kalendoriniams metams, o jei rinkos kaina perskaičiuojama – nuo liepos 1 d. iki einamųjų kalendorinių metų pabaigos;
10.2. elektros energijos kainų, fiksuojamų ateities sandoriams aplinkinėse (pagal www.nasdaqomx.com viešai skelbiamą informaciją) ir vidaus rinkose, lygį ateinantiems kalendoriniams metams, o jei rinkos kaina perskaičiuojama – nuo liepos 1 d. iki einamųjų kalendorinių metų pabaigos;
11. Jei Komisija nustato, kad Metodikos 10.1–10.3 papunkčiuose nurodytų veiksnių įtaka rinkos kainai PR yra reikšminga, t. y. lemia daugiau nei 5 proc. Komisija šią įtaką įvertina koreguodama PR, apskaičiuoto pagal Metodikos 9 punktą, dydį 5 proc. verte, o esant argumentuotam vertinimui – gali būti koreguojamas iki 10 proc. rinkos kainos koregavimo atveju Komisija viešai įvardija veiksnius, darančius reikšmingą įtaką rinkos kainai, ir argumentuoja, kodėl yra į juos atsižvelgiama.
12. Komisijos nustatyta rinkos kaina ateinantiems arba perskaičiuota einamiesiems kalendoriniams metams naudojama nustatant viešuosius interesus atitinkančių paslaugų (toliau – VIAP) lėšų metinę sąmatą ateinantiems ar einamiesiems kalendoriniams metams, vadovaujantis Komisijos patvirtinta Viešuosius interesus atitinkančių paslaugų elektros energetikos sektoriuje kainos nustatymo metodika, bei apskaičiuojant visuomeninę elektros energijos kainą reguliuojamiems vartotojams.
13. Komisijos nustatyta ar perskaičiuota rinkos kaina naudojama nustatant VIAP lėšų gavėjams mokėtinas sumas, vadovaujantis Viešuosius interesus atitinkančių paslaugų elektros energetikos sektoriuje lėšų administravimo tvarkos aprašu.
III SKYRIUS
ATSKAITINĖS KAINOS NUSTATYMO TVARKA
15. Komisija nustatydama atskaitinę kainą konkrečiam aukcionui kaip svertinį vidurkį, įvertina elektros energijos kainas ir kiekius, suprekiautus elektros energijos biržoje Lietuvos teritorijoje „diena – prieš“ prekybos sesijoje laiku, už 36 paskutinių kalendorinių mėnesių, pasibaigusių ne vėliau kaip vienas mėnuo iki tvarkaraštyje nustatytos aukciono datos.
16. Komisija, nustatydama atskaitinę kainą konkrečiam aukcionui, nevertina:
16.1. remtinos elektros energijos gamybos kiekių, suprekiautų dvišalėmis sutartimis už Komisijos nustatytą rinkos kainą;
16.2. šalia elektros energijos biržos sudarytų tiesioginių dvišalių sutarčių tarp Lietuvos gamintojų ir tiekėjų bei dvišalėmis sutartimis suprekiautų balansavimo ir reguliavimo energijos kiekių ir kainų;
16.3. apsimestiniais ir Galimai apsimestiniais sandoriais suprekiautų pagalbinių instrumentų ir elektros energijos kiekių ir kainų;
17. Atskaitinė kaina skaičiuojama:
Eur/MWh;
čia:
PA – atskaitinė kaina konkrečiam aukcionui, Eur/MWh;
– elektros energijos kainos elektros biržoje Lietuvos teritorijoje, t valandą, Eur/MWh (pagal 15.1 papunktį);
– elektros energijos kiekiai, suprekiauti elektros biržoje Lietuvos teritorijoje, t valandą, MWh (pagal 15.1 papunktį);
t1 ataskaitinio laikotarpio valanda;
y1– atskaitinio laikotarpio valandų skaičius;
18. Komisija, nustatydama atskaitinę kainą papildomai įvertina prognozuojamą metinę elektros energijos kainą, atsižvelgdama į:
18.1. elektros energijos kainų, suprekiautų elektros energijos biržoje Lietuvos teritorijoje „diena – prieš“ prekybos sesijoje laiku ir elektros energijos kainų, fiksuojamų ateities sandoriams aplinkinėse (pagal www.nasdaqomx.com viešai skelbiamą informaciją) ir vidaus rinkose, lygį, dinamikos tendenciją ateityje, ateinantiems kalendoriniams metams;
19. Jei Komisija nustato, kad Metodikos 18.1–18.2 papunkčiuose nurodytų veiksnių įtaka atskaitinei kainai PA yra reikšminga, t. y. lemia daugiau nei 5 proc., Komisija šią įtaką įvertina koreguodama PA, apskaičiuoto pagal Metodikos 17 punktą, dydį 5 proc. verte, o esant argumentuotam vertinimui – gali būti koreguojamas iki 10 proc. Atskaitinės kainos koregavimo atveju Komisija viešai įvardija veiksnius, darančius reikšmingą įtaką atskaitinei kainai, ir argumentuoja, kodėl yra į juos atsižvelgiama.
IV SKYRIUS
REIKALAVIMAI, SUSIJĘ SU ELEKTROS ENERGIJOS RINKOS IR ATSKAITINĖS KAINOS NUSTATYMU IR ELEKTROS ENERGIJOS RINKOS KAINOS PERSKAIČIAVIMU
20. Asmuo, organizuojantis prekybą pagalbiniais instrumentais, nustatęs, kad energijos išteklių biržos dalyvių pateikti prekybos pasiūlymai gali būti laikomi apsimestiniais, pateikia Komisijai tai pagrindžiančius įrodymus.
21. Energijos išteklių operatorius:
21.1. rinkos kainai nustatyti iki einamųjų metų gegužės 8 d. Komisijai raštu pateikia informaciją apie elektros energijos kainas ir kiekius, suprekiautus naudojantis pagalbiniais instrumentais, už 12 paskutinių kalendorinių mėnesių, pasibaigusių einamųjų kalendorinių metų balandžio 30 d. Atskaitinei kainai nustatyti, Komisijai paprašius, per 10 kalendorinių dienų Komisijai raštu pateikia informaciją apie elektros energijos kainas ir kiekius, suprekiautus naudojantis pagalbiniais instrumentais, už Komisijos nurodytą laikotarpį;
21.2. rinkos kainai nustatyti iki einamųjų metų rugsėjo 15 d. Komisijai raštu pateikia informaciją apie elektros energijos kainas ir kiekius, suprekiautus naudojantis pagalbiniais instrumentais, už 12 paskutinių kalendorinių mėnesių, pasibaigusių einamųjų kalendorinių metų rugpjūčio 31 d. Atskaitinei kainai nustatyti, Komisijai paprašius, per 10 kalendorinių dienų Komisijai raštu pateikia informaciją apie elektros energijos kainas ir kiekius, suprekiautus naudojantis pagalbiniais instrumentais, už Komisijos nurodytą laikotarpį.
22. Rinkos kainai nustatyti asmenys, sudarantys sutartis dėl prekybos pagalbiniais instrumentais ar dvišalių susitarimų pagrindu, iki einamųjų metų gegužės 8 d. ir rugsėjo 15 d. Komisijai raštu pateikia informaciją apie elektros energijos kainas ir kiekius, suprekiautus naudojantis prekybos pagalbiniais instrumentais ar dvišalių susitarimų pagrindu, už 12 paskutinių kalendorinių mėnesių, pasibaigusių einamųjų kalendorinių metų balandžio 30 d. ir rugpjūčio 31 d. (priedas).
23. Asmenys, veikiantys elektros energetikos sektoriuje, turi teisę Komisijai pranešti raštu apie jiems žinomas aplinkybes, galinčias daryti reikšmingą įtaką elektros energijos rinkos kainai ateinančiais kalendoriniais metais ir atskaitinei kainai kiekvienam konkrečiam aukcionui.
V SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
25. Asmuo, organizuojantis prekybą pagalbiniais instrumentais, privalo užtikrinti iš rinkos dalyvių gaunamos informacijos konfidencialumą.
26. Komisija, vadovaudamasi Energetikos įstatymo 25 straipsnio 1 dalimi, Elektros energetikos įstatymo 57 straipsnio 2 dalimi ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka, turi teisę iš energetikos įmonių ar asmenų, kurių vykdoma veikla tiesiogiai ar netiesiogiai susijusi su energetikos veikla, bei valstybės institucijų gauti visą reikalingą informaciją ir dokumentus, būtinus elektros energijos rinkos kainai ir atskaitinei kainai nustatyti.
27. Asmenys, pažeidę šios Metodikos reikalavimus, atsako Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka.
Rinkos kainos ir atskaitinės kainos nustatymo metodikos
priedas
Duomenys apie ūkio subjektą: |
|
Duomenys apie kontaktinį asmenį: |
|
Pavadinimas |
|
V., pavardė |
|
Kodas |
|
Pareigos |
|
Buveinės adresas |
|
Telefonas |
|
Telefonas |
|
Faksas |
|
Faksas |
|
El. paštas |
|
Tinklalapis |
|
|
|
El. paštas |
|
|
|
DIDMENINĖS PREKYBOS PAGALBINIAIS INSTRUMENTAIS ATASKAITA
__________________
(sudarymo data)
Valstybinei kainų ir energetikos kontrolės komisijai
Verkių g. 25C-1, Vilnius, LT-08223, [email protected]
Eil. Nr. |
Rodiklio pavadinimas |
Tūkst. kWh |
Tūkst. Eur |
Tūkst. kWh |
Tūkst. Eur |
..... |
Tūkst. kWh |
Tūkst. Eur |
(mėnuo) |
(mėnuo) |
..... |
(mėnuo) |
|||||
1. |
Parduota elektros energijos iš viso: |
|
|
|
|
|
|
|
1.1. |
iš jų: (nurodyti, kam parduota) |
|
|
|
|
|
|
|
1.2. |
|
|
|
|
|
|
|
|
.... |
|
|
|
|
|
|
|
|
2. |
Pirkta elektros energijos iš viso: |
|
|
|
|
|
|
|
2.1. |
iš jų: (nurodyti, iš ko pirkta) |
|
|
|
|
|
|
|
.... |
|
|
|
|
|
|
|
|
______________________ ______________ ____________________
(Pareigų pavadinimas) (Parašas) (Vardas ir pavardė)
______________