vALSTYBINĖ ENERGETIKOS REGULIAVIMO TARYBA

 

NUTARIMAS

DĖL VALSTYBINĖS ENERGETIKOS reguliavimo tarybos 2013 m. rugsėjo 13 d. nutarimo Nr. O3-367 „DĖL VALSTYBĖS REGULIUOJAMŲ KAINŲ GAMTINIŲ DUJŲ SEKTORIUJE NUSTATYMO METODIKOS PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO

 

2023 m.            d. Nr. O3E-

Vilnius

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos energetikos įstatymo 8 straipsnio 11 dalies 2 punktu, Lietuvos Respublikos gamtinių dujų įstatymo 7 straipsnio 2 dalies 1 punktu, 9 straipsnio 1, 2, 3 ir 16 dalimis bei atsižvelgdama į Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos (toliau – Taryba) Dujų ir elektros departamento Dujų skyriaus 2023 m.             d. pažymą Nr. O5E-  „Dėl Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos reguliuojamų kainų gamtinių dujų sektoriuje nustatymo metodikų pakeitimo“, Taryba n u t a r i a:

Pakeisti Valstybės reguliuojamų kainų gamtinių dujų sektoriuje nustatymo metodiką, patvirtintą Tarybos 2013 m. rugsėjo 13 d. nutarimu Nr. O3-367 „Dėl Valstybės reguliuojamų kainų gamtinių dujų sektoriuje nustatymo metodikos patvirtinimo“ (toliau – Metodika):

1.    Papildyti Metodiką 12.3.1.4 papunkčiu ir išdėstyti jį taip:

12.3.1.4. kiekvienais metais perskaičiuojant OPEX(be DU) gamtinių dujų įmonei pateikus Tarybai pagrindimą, įvertinami  reikšmingi OPEX(be DU) pokyčiai, sudarantys ne mažiau nei 10 proc. gamtinių dujų įmonei einamiesiems (t) metams nustatytų reguliuojamos veiklos sąnaudų (Si), atsiradę dėl teisės aktuose numatytų naujų gamtinių dujų įmonės funkcijų, kurių nebuvo galima numatyti nustatant gamtinių dujų įmonės reguliuojamos paslaugos pajamų viršutinę ribą (Pi) pirmiesiems reguliavimo periodo metams, ir (ar) dėl gamtinių dujų įmonės įgyvendintų su Taryba suderintų investicijų. Šiuo atveju, pagrįsdama sąnaudų pokytį gamtinių dujų įmonė turi pateikti:

12.3.1.4.1. tikslią teisės akto nuostatą, numatančią naują gamtinių dujų įmonės funkciją;

12.3.1.4.2. ateinančių (t+1) metų papildomų prognozuojamų sąnaudų dydį pagrindžiančius dokumentus (su tiekėjais sudarytas sutartis dėl papildomų paslaugų teikimo, iš tiekėjų gautus pasiūlymus ir (ar) jų apklausos rezultatus dėl reikalingų papildomų paslaugų kainų ar kt.).“

2.    Pakeisti Metodikos 12.4 papunktį ir išdėstyti jį taip:

12.4. Darbo užmokesčio sąnaudos, išskyrus su Taryba suderintų OPEX projektų sąnaudas, (toliau – OPEX(DU)). Šių sąnaudų atveju atsižvelgiama į:

12.4.1. praėjusio reguliavimo periodo priešpaskutinių metų Tarybos nustatytą šių sąnaudų metinę apimtį arba faktinę pagrįstą šių sąnaudų metinę apimtį, įvertinus Finansų ministerijos prognozuojamą vidutinio mėnesinio bruto darbo užmokesčio pokytį ir efektyvumo rodiklį. Jeigu Įmonė per praėjusį reguliavimo periodą veikė efektyviai, t. y. praėjusio reguliavimo periodo priešpaskutinių metų faktinė pagrįsta darbo užmokesčio apimtis buvo mažesnė už Tarybos nustatytas, – atsižvelgiama į faktinę pagrįstą šių sąnaudų metinę apimtį. Jeigu praėjusio reguliavimo periodo priešpaskutinių metų darbo užmokesčio sąnaudos buvo didesnės už Tarybos nustatytą – atsižvelgiama į Tarybos nustatytą šių sąnaudų metinę apimtį, kuri, skaičiuojant darbo užmokesčio sąnaudas t+1 metams (pirmiesiems reguliavimo periodo metams), yra pakoreguojama (t-2) ir (t-1) metų vidutinio mėnesinio bruto darbo užmokesčio pokyčiais, nustatomais pagal Finansų ministerijos pateiktą paskutinį ekonominės raidos scenarijų. Šių sąnaudų faktinė arba nustatyta metinė apimtis skaičiuojama, įvertinus pasiektą faktinį efektyvumą per reguliavimo periodo laikotarpį, kurio metu Įmonė buvo skatinama, neatsižvelgiant į vienkartinius Įmonės reikšmingus sąnaudų / pajamų nuokrypius, pagrįstus Tarybai, kurie turi įtakos Įmonės veiklai bei kitus nuo Įmonės nepriklausančių veiksnių kylančius sąnaudų /pajamų nuokrypius, įskaitant ir dėl veiklą reglamentuojančių teisės aktų reikalavimų (Cx). OPEX(DU) dydis skaičiuojamas:

12.4.1.1. ekonomiškai pagrįstas darbo užmokesčio sąnaudų dydis pirmiems reguliavimo periodo metams yra apskaičiuojamas pagal (3) formulę:

 

(3)

 

čia:

OPEXt+1(DU) – darbo užmokesčio sąnaudos t+1 metais (pirmais reguliavimo periodo metais), Eur;

OPEXt-1(DU) – darbo užmokesčio sąnaudos t-1 metais (priešpaskutiniais reguliavimo periodo metais), Eur. Šių sąnaudų faktinė arba nustatyta metinė apimtis skaičiuojama papildomai įvertinus pasiektą faktinį efektyvumą per reguliavimo periodo laikotarpį, kurio metu Įmonė buvo skatinama, neatsižvelgiant į vienkartinius Įmonės reikšmingus sąnaudų / pajamų nuokrypius, pagrįstus Tarybai, kurie turi įtakos Įmonės veiklai bei kitus nuo Įmonės nepriklausančių veiksnių kylančius sąnaudų /pajamų nuokrypius, įskaitant ir dėl veiklą reglamentuojančių teisės aktų reikalavimų (Cx);

ΔDUt – prognozuojamas vidutinio mėnesinio bruto darbo užmokesčio pokytis t metams, proc. Jis nustatomas pagal Finansų ministerijos pateiktą paskutinį ekonominės raidos scenarijų;

ΔDUt+1 – prognozuojamas vidutinio mėnesinio bruto darbo užmokesčio pokytis t+1 metams, proc. Jis nustatomas pagal Finansų ministerijos pateiktą paskutinį ekonominės raidos scenarijų;

e – efektyvumo koeficientas, kuris yra lygus pusei Finansų ministerijos skelbiamo darbo užmokesčio pokyčio (proc.), bet ne didesnis nei 1,5 proc.“

12.4.1.2. visais kitais metais, einančiais po pirmųjų naujo reguliavimo periodo metų, šių sąnaudų apimtis kiekvieniems metams nustatoma įvertinus Finansų ministerijos prognozuojamą vidutinio mėnesinio bruto darbo užmokesčio pokytį ateinantiems metams ir efektyvumo rodiklį. Darbo užmokesčio sąnaudos antriesiems–penktiesiems reguliavimo periodo metams skaičiuojamos pagal (4) formulę:

 

(4)

 

čia:

OPEXt+n(DU) – darbo užmokesčio sąnaudos antraisiais–penktaisiais reguliavimo periodo metais, Eur;

OPEXt+1(DU) – darbo užmokesčio sąnaudos pirmaisiais reguliavimo periodo metais, Eur;

ΔDUt+n – prognozuojamas vidutinio mėnesinio bruto darbo užmokesčio pokytis n-tiesiems metams, proc. Jis nustatomas pagal Finansų ministerijos pateiktą paskutinį ekonominės raidos scenarijų;

e – efektyvumo koeficientas, kuris yra lygus pusei Finansų ministerijos skelbiamo darbo užmokesčio pokyčio (proc.), bet ne didesnis nei 1,5 proc.“

12.4.1.3. jeigu pagal 3 arba 4 formulę skaičiuojamų OPEX(DU) sąnaudų ateinančių metų reikšmė gaunama mažesnė, nei prieš tai buvusių metų, OPEX (DU) sąnaudos ateinantiems metams paliekamos to paties dydžio;

12.4.1.4. kiekvienais metais perskaičiuojant OPEX(DU) pagal Metodikos 3 ir 4 formules vertinami aktualūs Finansų ministerijos pateikti duomenys pagal paskutinį ekonominės raidos scenarijų, t. y. pakoreguojami anksčiau naudoti prognoziniai duomenys pagal faktinius duomenis. Taip pat, gamtinių dujų įmonei pateikus Tarybai pagrindimą, perskaičiuojant OPEX(DU), įvertinami  reikšmingi OPEX(DU) pokyčiai, sudarantys ne mažiau nei 10 proc. gamtinių dujų įmonei einamiesiems (t) metams nustatytų metinių reguliuojamos veiklos sąnaudų (Si), atsiradę dėl teisės aktuose numatytų naujų gamtinių dujų įmonės funkcijų, kurių nebuvo galima numatyti nustatant reguliuojamos paslaugos pajamų viršutinę ribą (Pi) pirmiesiems reguliavimo periodo metams, ir (ar) dėl gamtinių dujų įmonės įgyvendintų su Taryba suderintų investicijų. Šiuo atveju, pagrįsdama sąnaudų pokytį, gamtinių dujų įmonė turi pateikti tikslią teisės akto nuostatą, numatančią naują gamtinių dujų skirstymo operatoriaus funkciją. Papildomų OPEX(DU) dydis nustatomas atsižvelgiant į Tarybos nustatytą OPEX(DU) pasibaigusiems metams, pasibaigusiais metais gamtinių dujų įmonės reguliuojamai veiklai priskirtų darbuotojų etatų skaičių ir reikalingą papildomų etatų skaičių ateinantiems (t+1) metams;

12.4.1.5. privalomojo socialinio draudimo ir garantinio fondo įmokų dydžius, nustatomus pagal galiojančių teisės aktų nuostatas;

12.4.1.6. naujų infrastruktūrų personalo sąnaudos nustatomos atsižvelgiant į Įmonės eksploatuojamos infrastruktūros techninės priežiūros reikalavimuose numatytą aptarnaujančio personalo skaičių ir kvalifikaciją;

3.    Pakeisti Metodikos 12.6.5 papunktį ir išdėstyti jį taip:

12.6.5. Įmonės veiklos efektyvumą:

12.6.5.1. jeigu dėl Įmonės veiklos efektyvumo, t. y. dėl OPEX(be DU) ir OPEXDU (toliau kartu – OPEX) suefektyvinimo, reguliuojamos veiklos pirmų dvejų reguliavimo periodo metų, o vėliau – ketverių ir visų penkerių reguliavimo periodo metų investicijų grąža, įvertinus taikytinų korekcijų įtaką, yra didesnė, palyginti su nustatyta atitinkamų metų investicijų grąža, šios veiklos atitinkamų periodo metų leistina investicijų grąža didinama 50 proc. OPEX efektyvumo dydžiu, tačiau ne daugiau nei 10 proc. metams, kuriai patirtas Įmonės veiklos efektyvumas, nustatytos investicijų grąžos pagal (7) formulę:

 

; (Eur) (7)

 

čia:

Gi – suma, kuria didinama leistina investicijų grąža, priskirtina i-tajai paslaugai, Eur;

OPEXnust.,i – nustatyta OPEX apimtis per pirmus dvejus, vėliau – per ketverius reguliavimo periodo metus ir per visą reguliavimo periodą, priskirtina i-tajai paslaugai, Eur;

OPEXfakt.,i – faktinė OPEX apimtis per pirmus dvejus, vėliau – per ketverius reguliavimo periodo metus ir per visą reguliavimo periodą, priskirtina i-tajai paslaugai, Eur;

ROIi - metams, kuriais patirtas Įmonės veiklos efektyvumas, nustatyta investicijų grąža i-tajai paslaugai, Eur;

12.6.5.2. jei pasibaigus visam reguliavimo periodui, nustatoma, kad faktinė investicijų grąža, atsižvelgus į taikytinas korekcijas, viršijo Tarybos nustatytą dydį, apskaičiuojamas nustatytos investicijų grąžos viršijimo dydis, kuriuo mažinamas reguliuojamos veiklos leistinas pajamų lygis antriesiems naujo reguliavimo periodo metams taip, kad Įmonės faktinė reguliuojamos veiklos investicijų grąža, atsižvelgus į taikytinas korekcijas, sutaptų su Tarybos nustatytu leistinu investicijų grąžos dydžiu. Jeigu reguliuojamos veiklos pirmų dvejų reguliavimo periodo metų, ir (ar) vėliau – ketverių metų faktinės ir nustatytos, įvertinus investicijų grąžos korekciją dėl veiklos efektyvumo, investicijų grąžos skirtumas yra didesnis nei 10 proc. metų, kuriais susidaręs investicijų grąžos viršijimas yra vertinamas, i-tajai paslaugai Tarybos nustatytos investicijų grąžos sumos, Taryba turi teisę investicijų grąžą koreguoti ketvirtiesiems ir (ar) pirmiesiems reguliavimo periodo metams taip, kad Įmonės faktinė reguliuojamos veiklos investicijų grąža, atsižvelgus į taikytinas korekcijas, sutaptų su Tarybos nustatytu leistinu investicijų grąžos dydžiu. Apskaičiuojant nustatytos investicijų grąžos viršijimo dydį, įvertinama:

12.6.5.2.1. įmonės uždirbta faktinė investicijų grąža iš reguliuojamos veiklos; skaičiuojant investicijų grąžos viršijimo dydį, ROI pokyčiams įvertinti naudojama faktinė reguliuojamo turto vertė metų, einančių prieš metus, kuriems nustatoma ar koreguojama pajamų viršutinė riba, pabaigai, t. y. įvertinamas skirtumas tarp atitinkamo laikotarpio RAB prognozuojamo ir faktinio dydžio;

12.6.5.2.2. įmonės gautos papildomos pajamos, susijusios su reguliuojamų paslaugų ir (ar) produktų teikimu, kuriems teikti naudojami ar nenaudojami reguliuojamos veiklos ištekliai;

12.6.5.2.3. sąnaudų, kuriems Taryba nustatė atitinkamus normatyvus Metodikos 12 punkte nurodytoms sąnaudų grupėms, viršijimo suma, kuri apskaičiuojama Metodikos nustatyta tvarka; 

12.6.5.2.4. įmonėms nukrypus nuo Tarybos nustatytų rodiklių, priežastys, lemiančios jų veiklos efektyvumą;

12.6.5.2.5. OPEX suefektyvinimas, suskaičiuotas pagal Metodikos 12.6.5.1 papunktį;

12.6.5.2.6. tais metais, kurių investicijų grąžos viršijimo dydis yra vertinamas, patirti nuo Įmonės nepriklausančių veiksnių kylantys teigiami ir (ar) neigiami sąnaudų nuokrypiai (CX), jau įvertinti skaičiuojant Įmonės atitinkamos veiklos pajamų viršutinę ribą. Teigiamais (kai faktinės sąnaudos buvo didesnės nei prognozuotos) CX, kuriais pajamų viršutinė riba buvo didinama, didinamas investicijų grąžos viršijimas, o neigiamais CX, kuriais pajamų viršutinė riba buvo mažinama, investicijų grąžos viršijimas didinamas;

12.6.5.2.7. metų, kurių investicijų grąžos viršijimo dydis yra vertinamas, patirti nuo Įmonės nepriklausančių veiksnių kylantys teigiami ir (ar) neigiami sąnaudų nuokrypiai (CX), kurie nebuvo vertinti nustatant Įmonės atitinkamos veiklos pajamų viršutinę ribą;

12.6.5.2.8. tų metų, kurių investicijų grąžos viršijimo dydis yra vertinamas, pajamų nuokrypiai (PQ), jau įvertinti nustatant Įmonės atitinkamos veiklos pajamų viršutinę ribą. Teigiamais (kai faktinės pajamos buvo didesnės nei prognozuotos) PQ, kuriais pajamų viršutinė riba buvo mažinama, mažinamas investicijų grąžos viršijimas, o neigiamais PQ, kuriais pajamų viršutinė riba buvo didinama, investicijų grąžos viršijimas didinamas;

12.6.5.2.9. į metų, kurių investicijų grąžos viršijimo dydis yra vertinamas pajamų viršutinę ribą įtraukta ankstesnių metų investicijų grąžos viršijimo, įskaitant pinigų kainą, dalis. Šiomis sumomis didinama metų, į kurių pajamų viršutinę ribą įtraukta investicijų grąžos viršijimo dalis, faktinė investicijų grąža;

12.6.5.2.10. nuokrypis nuo su Taryba suderintų OPEX projektų OPEX(PROJ) apimties, numatytos derinant atitinkamą OPEX projektą.

4.    Papildyti Metodiką 12.7 papunkčiu ir išdėstyti jį taip:

12.7. Pasibaigusių metų pagrįsti sąnaudų nuokrypiai, apibrėžti Metodikos 171–173 ir 281–283 punktuose, vertinami nustatant ir (ar) koreguojant Įmonių reguliuojamų paslaugų pajamų viršutines ribas.“

5.    Pakeisti Metodikos 13 punktą ir išdėstyti jį taip:

13. Metodikos 12.6.5.6 papunktyje numatyta tvarka apskaičiuotas Tarybos nustatytos investicijų grąžos dydžio viršijimas, Įmonė privalo apskaičiuotą viršijimą grąžinti Metodikos numatyta tvarka. Jei Tarybos nustatytos investicijų grąžos dydžio viršijimo grąžinimas išdėstomas per ilgesnį nei vienerių metų laikotarpį, įvertinama pinigų kaina. Pinigų kainos nustatymui taikoma skolinto kapitalo kainos viršutinė riba, nurodyta Tarybos tinklalapio skiltyje „WACC skaičiavimo duomenys“. Tais reguliavimo periodo metais, kai grąžinamas investicijų grąžos viršijimas, pritaikoma ½ palūkanų normos.“

6.    Pakeisti Metodikos 17 punktą ir išdėstyti jį taip:

17. SGD terminalo operatorius, vadovaudamasis Lietuvos Respublikos suskystintų gamtinių dujų terminalo įstatymo (toliau – SGDT įstatymas) 9 straipsnio 6 dalimi, ne vėliau kaip iki 2024 m. gruodžio 31 d. nuosavybės teise įsigyja plaukiojančiąją SGD saugyklą ir tampa jos valdytoju. SGD terminalo operatorius taiko priemones, mažinančias saugumo dedamąją dar iki plaukiojančiosios SGD saugyklos įsigijimo, paskirstydamas SGD terminalo pastoviųjų sąnaudų dalį per SGD terminalo veiklos laikotarpį, t. y. iki 2044 m. gruodžio 31 d. SGD pakartotinio dujinimo paslaugos pajamų viršutinė riba (Pd) skaičiuojama pagal (11) formulę:

 

; (Eur) (11)

 

čia:

SSGDT – SGD terminalo, jo infrastruktūros ir jungties metinės eksploatavimo bazinės sąnaudos skaičiuojamos pagal (12) formulę:

 

SSGDT = OPEXSGDT(be DU) + CDA + OPEXSGDT(DU) + OPEXSGDT(PROJ) + CT + CPS + PQ + C− C– Pperk + CINO; (Eur) (12)

 

čia:

OPEXSGDT(be DU) – SGD terminalo išlaikymo operacinės sąnaudos, išskyrus su Taryba suderintų OPEX projektų sąnaudas, skaičiuojamos pagal Metodikos 12.3 papunktį. Po plaukiojančiosios SGD saugyklos įsigijimo į OPEXSGDT(be DU) taip pat įskaičiuojamos ir išpirktos plaukiojančiosios SGD saugyklos operacinės sąnaudos, Eur;

CDA – nusidėvėjimo (amortizacijos) sąnaudos, skaičiuojamos pagal Metodikos 12.2 papunktį. Po plaukiojančiosios SGD saugyklos įsigijimo į CDA taip pat įskaičiuojamos ir išpirktos plaukiojančiosios SGD saugyklos nusidėvėjimo sąnaudos, Eur;

OPEXSGDT (DU) – darbo užmokesčio, socialinio draudimo ir įmokų į garantinį fondą sąnaudos, išskyrus su Taryba suderintų OPEX projektų sąnaudas, skaičiuojamos pagal Metodikos 12.4 papunktį. Po plaukiojančiosios SGD saugyklos įsigijimo į OPEXSGDT(DU) taip pat įskaičiuojamos ir išpirktos plaukiojančiosios SGD saugyklos įgulos išlaikymo sąnaudos, Eur;

OPEXSGDT(PROJ) – su Taryba suderintų OPEX projektų sąnaudos, Eur;

CT – mokesčių sąnaudos, skaičiuojamos pagal Metodikos 12.5 papunktį, Eur;

CPS  dalis SGD terminalo pastoviųjų sąnaudų, išdėstytų per SGD terminalo veiklos laikotarpį, kuris, vadovaujantis SGDT įstatymo 5 straipsnio 4 dalimi, trunka ne trumpiau, kaip iki 2044 m. gruodžio 31 d.

Nuo 2019 m. iki plaukiojančiosios SGD saugyklos įsigijimo pagal SGDT įstatymą CPS sąnaudos skaičiuojamos pagal (121) formulę:

 

CPS = CNS1 – CL1 + CI1 + CBG1+ CBG2+CĮK; (Eur) (121)

 

čia:

CNS1 – SGD terminalo sąnaudos, numatytos ilgalaikėmis sutartimis: plaukiojančiosios SGD saugyklos nuoma, eksploatavimo sąnaudos, nuomos garantijos, SGD terminalo krantinės nuoma, kitos su SGD pakartotinio dujinimo veikla susijusios ilgalaikių sutarčių sąnaudos, atsižvelgiant į SGD terminalo operatoriaus pateiktą aktualių valiutų santykio prognozę arba išankstinius sandorius, jeigu ilgalaikės sutartys yra draudžiamos naudojant finansines išvestines priemones, Eur. Taryba t+1 metų ilgalaikių sutarčių sąnaudų, apskaitytų išvestiniais sandoriais užfiksuotu valiutos kursu, kuris vėlesniais pajamų viršutinės ribos koregavimo laikotarpiais nebeperžiūrimas, pagrįstumą įvertina gavusi SGD terminalo operatoriaus pateiktą finansinį pagrindimą. Nustatytos SGD terminalo sąnaudos, numatytos ilgalaikėmis sutartimis, visais kitais metais, einančiais po pirmųjų naujojo reguliavimo periodo metų, yra koreguojamos atsižvelgiant į praėjusių metų faktinį SGD operatoriaus pagrįstą SGD terminalo sąnaudų, numatytų ilgalaikėmis sutartimis, dydį;

CL1  SGDT operatoriaus paskolos, skirtos finansuoti plaukiojančiosios SGD saugyklos nuomos kaštus laikotarpiu nuo 2019 m. iki 2024 m., dalis ir susiję administraciniai mokesčiai paskolas suteikusiai institucijai, Eur;

CI1 – paskolos, skirtos finansuoti plaukiojančiosios SGD saugyklos nuomos kaštus laikotarpiu nuo 2019 m. iki 2024 m. siekiant restruktūrizuoti plaukiojančiosios SGD saugyklos nuomos kaštus laikotarpiu nuo 2019 m. iki 2044 m., palūkanos, įtraukiamos į SGD terminalo, jo infrastruktūros ir jungties metines eksploatavimo bazines sąnaudas, vadovaujantis SGDT įstatymo 5 straipsnio 5 dalimi, Eur;

CBG1 – bankinės garantijos, skirtos plaukiojančiosios SGD saugyklos savininkui, įgyvendinant plaukiojančiosios SGD saugyklos nuomos refinansavimą, sąnaudos ir susiję administraciniai mokesčiai bankinę garantiją suteikusiai institucijai, Eur;

CBG2  bankinės garantijos, skirtos užtikrinti valstybės garantijos suteikimą, sąnaudos ir susiję administraciniai mokesčiai bankinę garantiją suteikusiai institucijai, Eur;

CĮK – SGD terminalo operatoriaus tiesioginės ir netiesioginės sąnaudos, patirtos dėl ilgalaikio turto, skirto užtikrinti valstybės garantijos suteikimą, įkeitimo, Eur.

 

Nuo plaukiojančiosios SGD saugyklos įsigijimo pagal SGDT įstatymą iki 2044 m. gruodžio 31 d. CPS sąnaudos skaičiuojamos pagal (122) formulę:

 

CPS = CNS2 + CL2 +CI1+ CBG2; (Eur) (122)

 

čia:

CNS2 – SGD terminalo sąnaudos, numatytos ilgalaikėmis sutartimis: plaukiojančiosios SGD saugyklos eksploatavimo, SGD terminalo krantinės nuomos sąnaudos ir kitos su SGD pakartotinio dujinimo veikla susijusios ilgalaikių sutarčių sąnaudos, Eur;

CL2 – grąžinamos paskolos, skirtos finansuoti plaukiojančiosios SGD saugyklos nuomos kaštus, dalis ir susiję administraciniai mokesčiai paskolas suteikusiai institucijai, Eur;

CI1 – paskolos, skirtos finansuoti plaukiojančiosios SGD saugyklos nuomos kaštus laikotarpiu nuo 2019 m. iki 2024 m. siekiant restruktūrizuoti plaukiojančiosios SGD saugyklos nuomos kaštus laikotarpiu nuo 2019 m. iki 2044 m., palūkanos, įtraukiamos į SGD terminalo, jo infrastruktūros ir jungties metines eksploatavimo bazines sąnaudas, vadovaujantis SGDT įstatymo 5 straipsnio 5 dalimi, ir susiję administraciniai mokesčiai paskolas suteikusiai institucijai, Eur;

CBG2  bankinės garantijos, skirtos užtikrinti valstybės garantijos suteikimą, sąnaudos ir susiję administraciniai mokesčiai bankinę garantiją suteikusiai institucijai, Eur;

PQ – pajamų nuokrypis dėl prognozuotų ir faktinių vartojimo pajėgumų bei išdujinamo SGD kiekio skirtumo pasibaigusiais reguliavimo periodo metais, Eur. Tais atvejais, kai susidaro neigiamas pajamų nuokrypis dėl prognozuotų ir faktinių vartojimo pajėgumų bei išdujinamo SGD kiekio skirtumo pasibaigusiais reguliavimo periodo metais, jis nėra įtraukiamas į ateinančių (t+1) metų pajamų viršutinę ribą, bet įvertinamas nustatant SGD pakartotinio dujinimo kainos pastoviąją dalį, kaip numatyta Metodikos 21 punkte, arba SGD terminalo operatoriaus kaupiamas Metodikos 213 punkte numatyta tvarka ir atitinkamai nukeliamas į ateinančius laikotarpius SGD pakartotinio dujinimo kainos pastoviosios dalies ir (ar) SGD terminalo administravimo sąnaudų, nustatytų Tarybos pagal Metodikos 26 punktą, mažinimui;

CX – kiti nuo Įmonės nepriklausančių veiksnių kylantys teigiami ir (ar) neigiami ateinančių (t+1) metų ir (ar) pasibaigusių (t-1) metų sąnaudų nuokrypiai, pagrįsti Tarybai, kurie turi įtakos Įmonės veiklai, nurodyti Metodikos 17punkte, Eur. Šie sąnaudų nuokrypiai vertinami skaičiuojant ateinančių (t+1) metų SGD pakartotinio dujinimo paslaugos pajamų viršutinę ribą (Pd) tik tais atvejais, kai tenkinami visi Metodikos 172 punkte numatyti kriterijai, išskyrus dėl veiklą reglamentuojančių teisės aktų reikalavimų, ir prognozuojamų planinio plaukiojančios SGD laivo-saugyklos remonto sąnaudų, patiriamų kas kiekvienus 5 laivo-saugyklos eksploatavimo metus, dalį, kuri įtraukiama į Įmonės sąnaudų nuokrypius (CX), tolygiai išdėstant šias sąnaudas iki konkrečių veiklos metų, kuriais planuojamos patirti šios sąnaudos.

CF – Įmonės pagrįstas investicijų, skirtų įgyvendinti Lietuvos Respublikos suskystintų gamtinių dujų terminalo įstatymo 9 straipsnio 6 dalyje numatytą įpareigojimą, projekto akumuliuotas pinigų srautų rezultatas, kuris gali būti įvertinamas motyvuotu Tarybos sprendimu, siekiant subalansuoti šio projekto pinigų srautus jo atsipirkimo laikotarpiu, Eur. CF yra vertinamas tiems metams, kai prognozuojamas neigiamas pinigų srautas yra didesnis nei teigiamas akumuliuotas pinigų srautas, įvertinant pinigų kainą.

Pperk – pajamos, gautos už perkrovą pasibaigusiais reguliavimo periodo (t-1) metais, Eur;

čia:

CM – remonto, techninės priežiūros ir eksploatavimo sąnaudos, Eur;

CP – personalo sąnaudos be darbo užmokesčio sąnaudų, Eur;

CA – administracinės sąnaudos, Eur;

CS – rinkodaros ir pardavimų sąnaudos, Eur;

CO – kitos sąnaudos, Eur;

ROId – pagal Metodikos 12.6.1 papunktį suskaičiuota SGD terminalo infrastruktūrinės dalies investicijų (išskyrus investicijų, finansuotų dotacijų, subsidijų lėšomis) grąža, Eur.

CINO - Įmonės energetikos inovacijoms įgyvendinti skirta metinė sąnaudų dalis, finansuojama per reguliuojamas gamtinių dujų kainas, kuri negali sudaryti daugiau kaip 0,5 proc. Tarybos nustatyto metinio pajamų lygio (vertinamas Įmonės kreipimosi dėl energetikos inovacijos metu galiojantis Tarybos nustatytas pajamų lygis, iš jo eliminuojant praeitame laikotarpyje skirtą finansavimą energetikos inovacijoms ir nevertinant sąnaudų nuokrypių (Cx), įskaitant ir investicijų grąžos nuokrypius), skaičiuojama atsižvelgiant į Metodikos 181 punktą, Eur. Ūkio subjektas prie su energetikos inovacijų plėtojimu susijusių išlaidų ne mažesne dalimi, negu skyrė Taryba turi prisidėti iš nuosavų ir (ar) skolintų lėšų. Jeigu Ūkio subjekto diegiamai energetikos inovacijai skiriama kitų institucijų ir (ar) fondų parama, paramos dydžiu lygiomis dalimis mažinama Tarybos energetikos inovacijoms įgyvendinti skirta metinė sąnaudų, finansuojamų per reguliuojamas kainas, dalis ir Ūkio subjekto nuosavomis ir (ar) skolintomis lėšomis finansuota energetikos inovacijos sąnaudų dalis;

∆ROISGDT – investicijų grąžos skirtumas dėl protingumo kriterijų atitinkanti investicijų grąžos norma, nustatoma pagal vidutinę svertinę kapitalo kainos (WACC) pasikeitimo, jei WACC pasibaigusiems (t-1) reguliavimo periodo metams buvo paskelbta vėliau, nei nustatoma tų metų SGD pakartotinio dujinimo pajamų viršutinė riba, Eur. ∆ROISGDT skaičiuojamas pagal Metodikos 123 formulę:

 

;  Eur (123)

 

čia:

r (t-2) – protingumo kriterijų atitinkanti investicijų grąžos norma, nustatoma pagal vidutinę svertinę kapitalo kainą (WACC), proc., vertinta nustatant pasibaigusių (t-1) metų SGD pakartotinio dujinimo paslaugos pajamų viršutinę ribą;

RABSGDT – SGDT pakartotinio dujinimo paslaugai priskirtino reguliuojamo turto vertė, apskaičiuota pagal 6 formulę, Eur;

r (t-1) – aktuali pasibaigusiems (t-1) metams paskelbta protingumo kriterijų atitinkanti investicijų grąžos norma, nustatoma pagal vidutinę svertinę kapitalo kainą (WACC), proc.,

rp – protingumo kriterijų atitinkanti investicijų grąžos norma, nustatoma pagal vidutinę svertinę kapitalo kainą (WACC) ir Tarybos sprendimu skiriamą skatinimą pagal Investicijų grąžos normos nustatymo metodiką, Investicijų projektų papildomų reguliacinių paskatų ir rizikų vertinimo metodiką ar diegiant pasiteisinusias energetikos inovacijas bandomojoje aplinkoje, kuris buvo finansuojamas iš SGD terminalo operatoriaus nuosavų ir (ar) skolintų lėšų, proc.

p – projektas, kuriam skiriamas skatinimas pagal Investicijų grąžos normos nustatymo metodiką, Investicijų projektų papildomų reguliacinių paskatų ir rizikų vertinimo metodiką, ar diegiant pasiteisinusias energetikos inovacijas bandomojoje aplinkoje, kuris buvo finansuojamas iš Operatoriaus nuosavų ir (ar) skolintų lėšų;

RABSGDT, p – SGDT pakartotinio dujinimo paslaugai priskirtino reguliuojamo turto, sukurto projektu, kuriam skiriamas skatinimas pagal Tarybos Investicijų grąžos normos nustatymo metodiką, Tarybos Investicijų projektų papildomų reguliacinių paskatų ir rizikų vertinimo metodiką ar diegiant pasiteisinusias energetikos inovacijas bandomojoje aplinkoje, kuris buvo finansuojamas iš SGD terminalo operatoriaus nuosavų ir (ar) skolintų lėšų, vertė, apskaičiuota pagal (6) formulę, Eur.

7.    Papildyti Metodiką 171 punktu ir išdėstyti jį taip:

171. Dėl nuo SGD terminalo operatoriaus nepriklausančių veiksnių kylančiais sąnaudų nuokrypiais (CX) gali būti laikomi:

171.1. pasibaigusių (t-1) metų apyvartinių taršos leidimų sąnaudų pokytis dėl didesnių / mažesnių nei prognozuota apyvartinių taršos leidimų kainų;

171.2. pasibaigusių (t-1) metų mokesčių sąnaudų pokytis dėl pasikeitusių mokestinių reikalavimų. Jeigu mokesčių sąnaudų pokytis prognozuojamas ateinantiems (t+1) metams, šis pokytis įvertinamas skaičiuojant ateinančių metų (t+1) mokesčių sąnaudas (CT);

171.3. pasibaigusių (t-1) metų nusidėvėjimo sąnaudų pokytis dėl planuotų ir faktiškai įgyvendintų su Taryba suderintų investicijų skirtumo;

171.4. ateinančių (t+1) metų ir (ar) pasibaigusių (t-1) metų OPEXSGDT(be DU) pokyčiai, susiję su Suskystintų gamtinių dujų įstatymo 5 straipsnio 4 dalyje numatytomis SGD terminalo operatoriaus pateiktomis papildomos dedamosios mažinimo priemonėmis;

171.5. kiti ateinančių (t+1) metų ir (ar) pasibaigusių (t-1) metų OPEXSGDT(be DU) pokyčiai, atsiradę dėl teisės aktuose numatytų naujų SGDT operatoriaus funkcijų, kurių nebuvo galima numatyti nustatant SGD pakartotinio dujinimo paslaugos pajamų viršutinę ribą (Pd) pirmiesiems reguliavimo periodo metams. Šiuo atveju, pagrįsdamas sąnaudų pokytį SGDT operatorius turi nurodyti tikslią teisės akto nuostatą, numatančią naują SGDT operatoriaus funkciją.“

8.    Papildyti Metodiką 172 punktu ir išdėstyti jį taip:

172. SGD terminalo operatoriaus sąnaudų nuokrypiai (CX) vertinami skaičiuojant ateinančių (t+1) metų SGD pakartotinio dujinimo paslaugos pajamų viršutinę ribą (Pd), kai:

172.1. Sąnaudų nuokrypis yra vienkartinis, t. y. nebus patiriamas vėlesniais reguliavimo periodo metais, išskyrus pasibaigusių (t-1) metų apyvartinių taršos leidimų sąnaudų pokytį dėl didesnių / mažesnių nei prognozuota faktinių apyvartinių taršos leidimų kainų ir (ar) nusidėvėjimo sąnaudų pokytį dėl planuotų ir faktiškai įgyvendintų su Taryba suderintų investicijų skirtumo, ir;

172.2. Įmonė pateikia ateinančių (t+1) metų prognozuojamų sąnaudų dydį pagrindžiančius dokumentus (su tiekėjais sudarytas sutartis dėl papildomų paslaugų teikimo, iš tiekėjų gautus pasiūlymus ir (ar) jų apklausos rezultatus dėl reikalingų papildomų paslaugų kainų ar kt.) ir;

172.3. Visų ateinančių (t+1) metų ir pasibaigusių (t-1) metų sąnaudų nuokrypių (CX) ir pajamų nuokrypio dėl prognozuotų ir faktinių vartojimo pajėgumų bei išdujinamo SGD kiekio skirtumo (PQ) suma sudaro ne mažiau nei 10 proc. SGDT operatoriui einamiesiems (t) metams nustatytų metinių sąnaudų (SSGDT).“

9.    Papildyti Metodiką 173 punktu ir išdėstyti jį taip:

173. Jeigu pagal Metodikos 17 punktą ateinantiems (t+1) metams apskaičiuota SGD pakartotinio dujinimo paslaugos pajamų viršutinė riba (Pd), lyginant su einamiesiems (t) metams Tarybos patvirtinta SGD pakartotinio dujinimo paslaugos pajamų viršutinė riba (Pd), įskaitant pagal Metodikos 171–172 punktus apskaičiuotus sąnaudų nuokrypius (CX) ir pajamų nuokrypį dėl prognozuotų ir faktinių vartojimo pajėgumų bei išdujinamo SGD kiekio skirtumo (PQ), didėja daugiau kaip 20 proc., Taryba turi teisę į ateinantiems (t+1) metams apskaičiuotą SGD pakartotinio dujinimo paslaugos pajamų viršutinę ribą (Pd) įtraukti tik dalį pagal Metodikos 171–172 punktus apskaičiuotų ateinantiems (t+1) metams planuojamų sąnaudų nuokrypių (CX). Tokiu atveju likę neįvertinti nuokrypiai teikiami Tarybai vertinti ateinančiais metais pagal Metodikos 171–172 punktus.“

10.  Pakeisti Metodikos 184 punktą ir išdėstyti jį taip:

184. Įmonei, diegiančiai energetikos inovacijas bandomojoje energetikos inovacijų aplinkoje, Tarybai panaikinus teisę veikti bandomojoje energetikos inovacijų aplinkoje ir (arba) per du metus nuo finansavimo energetikos inovacijoms ne bandomojoje aplinkoje taikymo pradžios Įmonei nepradėjus vykdytis energetikos inovacijų bandymų, vartotojams grąžinamos visos Įmonei skirtos, per reguliuojamas gamtinių dujų kainas įsisavintos, lėšos, susijusios su energetikos inovacijos diegimu, mažinant tolesnių metų pajamų lygį.“

11.  Pakeisti Metodikos 19.2 papunktį ir išdėstyti jį taip:

19.2. Kintamoji kainos dalis skaičiuojama Įmonės planuojamam maksimaliam išdujinamam SGD kiekio vienetui, atitinkamų metų Tarybos nustatytą SGD pakartotinio dujinimo paslaugos pajamų lygį dalijant iš planuojamo galimo maksimalaus išdujinti SGD kiekio, Eur/MWh.“

12.  Pripažinti netekusiu galios Metodikos 20 punktą.

13.  Pakeisti Metodikos 21 punktą ir išdėstyti jį taip:

21. SGD sistemos operatorius po SGD terminalo pajėgumų paskirstymo procedūros nustato SGD pakartotinio dujinimo paslaugos kainos pastoviąją dalį pastoviąją dalį, įvertindamas atitinkamų metų Tarybos nustatytą SGD pakartotinio dujinimo veiklos pajamų viršutinę ribą, planuojamas ateinančiais kalendoriniais metais surinkti pajamas pagal SGD sistemos operatoriaus organizuojamų pajėgumų paskirstymo procedūrų metu užsakytus pajėgumus bei prognozuojamus papildomus SGD krovinių išdujinimo pajėgumų užsakymus dujų metų eigoje ir, jei Tarybos atitinkamo struktūrinio padalinio parengtoje pažymoje dėl atitinkamų metų pajamų viršutinės ribos nustatymo ar koregavimo buvo nurodyta, neigiamą pajamų nuokrypį ar jo dalį dėl prognozuotų ir faktinių vartojimo pajėgumų bei išdujinamo SGD kiekio skirtumo pasibaigusiais reguliavimo periodo metais. Pastoviosios kainos dalis gali būti nustatoma neigiama tik ta apimtimi, kiek reikalinga padengti SGD terminalo administravimo sąnaudas, nustatytas Tarybos pagal Metodikos 26 punktą.“

14.  Papildyti Metodiką 213 punktu ir išdėstyti jį taip:

213. Metodikos 17 punkte numatytas pajamų nuokrypis dėl prognozuotų ir faktinių vartojimo pajėgumų bei išdujinamo SGD kiekio skirtumo už praėjusius ir ankstesnius pasibaigusius reguliavimo periodo metus (PQ) vertinamas tik tais atvejais, kai pagal Metodikos 19.1 papunktį apskaičiuojama teigiama SGD pakartotinio dujinimo kainos pastovioji dalis ir (arba) Taryba raštu informuoja SGD terminalo operatorių, kad šis pajamų nuokrypis turi būti panaudotas SGD terminalo administravimo sąnaudoms, apskaičiuotoms pagal Metodikos 26 punktą, padengti ir nurodo šių sąnaudų sumą. SGD sistemos operatorius Metodikoje numatyta tvarka apskaičiuodamas bei teikdamas Tarybai SGD pakartotinio dujinimo kainos pastoviąją dalį nurodo šiame punkte numatytu tikslu sukauptą, panaudotą ir kainos apskaičiavimo dienai SGD sistemos operatoriaus sukauptų pajamų likutį, kuris nukeliamas į ateities laikotarpius. Šiame punkte numatyta tvarka kaupiamos pajamos nedaro įtakos SGD sistemos operatoriui nustatytos investicijų grąžos dydžiui ir, atsižvelgiant į Metodikos 21 punkto nuostatas, privalo būti vertinamos mažinant SGD pakartotinio dujinimo kainos pastoviąją dalį.“

15.  Pakeisti Metodikos 28 punktą ir išdėstyti jį taip:

28. Gamtinių dujų skirstymo pajamų viršutinė riba Psk skaičiuojama pagal (22) formulę:

 

(22)

 

čia:

Ssk – nustatytos metinės skirstymo paslaugos bazinės sąnaudos, skaičiuojamos pagal (23) formulę:

 

(23)

 

čia:

OPEXsk(beDU) – nustatytos skirstymo paslaugos operacinės sąnaudos, išskyrus su Taryba suderintų OPEX projektų sąnaudas, skaičiuojamos pagal Metodikos 12.3 papunktį, Eur;

CL – gamtinių dujų sąnaudos technologinėms reikmėms, skaičiuojamos pagal Metodikos 12.1 papunktį, Eur;

CDA – nusidėvėjimo (amortizacijos) sąnaudos, skaičiuojamos pagal Metodikos 12.2 papunktį, Eur;

OPEXsk(DU) – darbo užmokesčio, socialinio draudimo ir įmokų į garantinį fondą sąnaudos, išskyrus su Taryba suderintų OPEX projektų sąnaudas, skaičiuojamos pagal Metodikos 12.4 papunktį, Eur;

OPEXsk(PROJ) –su Taryba suderintų OPEX projektų sąnaudos, Eur;

CT – mokesčių sąnaudos, skaičiuojamos pagal Metodikos 12.5 papunktį, Eur;

CKB – skirstymo sistemos balansavimo sąnaudos, jeigu skirstymo sistemos operatorius yra atsakingas už skirstymo sistemos subalansavimą, Eur;

PQ – pajamų nuokrypis dėl prognozuotų ir faktinių kiekių skirtumo t-1 metais, Eur;

CX – kiti nuo Įmonės nepriklausančių veiksnių kylantys teigiami ir (ar) neigiami ateinančių (t+1) metų ir (ar) pasibaigusių (t-1) metų sąnaudų nuokrypiai, pagrįsti Tarybai, kurie turi įtakos Įmonės veiklai, nurodyti Metodikos 28punkte, Eur. Šie sąnaudų nuokrypiai vertinami skaičiuojant ateinančių (t+1) metų SGD pakartotinio dujinimo paslaugos pajamų viršutinę ribą (Pd) tik tais atvejais, kai tenkinami visi Metodikos 282 punkte numatyti kriterijai.

CINO Įmonės energetikos inovacijoms įgyvendinti skirta metinė sąnaudų dalis, finansuojama per reguliuojamas gamtinių dujų kainas, kuri negali sudaryti daugiau kaip 0,5 proc. Tarybos nustatyto metinio pajamų lygio (vertinamas Įmonės kreipimosi dėl energetikos inovacijos metu galiojantis Tarybos nustatytas pajamų lygis, iš jo eliminuojant praeitame laikotarpyje skirtą finansavimą energetikos inovacijoms ir nevertinant sąnaudų/pajamų nuokrypių (Cx), įskaitant ir investicijų grąžos nuokrypius), skaičiuojama atsižvelgiant į Metodikos 291 punktą, Eur. Ūkio subjektas prie su energetikos inovacijų plėtojimu susijusių išlaidų ne mažesne dalimi, negu skyrė Taryba turi prisidėti iš nuosavų ir (ar) skolintų lėšų. Jeigu Ūkio subjekto diegiamai energetikos inovacijai skiriama kitų institucijų ir (ar) fondų parama, paramos dydžiu lygiomis dalimis mažinama Tarybos energetikos inovacijoms įgyvendinti skirta metinė sąnaudų, finansuojamų per reguliuojamas kainas, dalis ir Ūkio subjekto nuosavomis ir (ar) skolintomis lėšomis finansuota energetikos inovacijos sąnaudų dalis;

 

(24)

 

čia:

CM – remonto, techninės priežiūros ir eksploatavimo sąnaudos, Eur;

CP – personalo sąnaudos be darbo užmokesčio sąnaudų, Eur;

CA – administracinės sąnaudos, Eur;

CS – rinkodaros ir pardavimų sąnaudos, Eur;

CO – kitos paskirstytinos sąnaudos, Eur;

ROIsk – pagal Metodikos 12.6.1 papunktį suskaičiuota skirstymo veiklos investicijų grąža, (Eur).

Qsk – metinis bazinis skirstomų dujų kiekis, MWh.

16.  Papildyti Metodiką 281 punktu ir išdėstyti jį taip:

281. Dėl nuo gamtinių dujų skirstymo operatoriaus nepriklausančių veiksnių kylančiais sąnaudų nuokrypiais (CX) gali būti laikomi:

281.1. pasibaigusių (t-1) metų technologinių sąnaudų pokytis dėl didesnių / mažesnių nei prognozuota faktinių gamtinių dujų įsigijimo kainų;

281.2. pasibaigusių (t-1) metų mokesčių sąnaudų pokytis dėl pasikeitusių mokestinių reikalavimų. Jeigu mokesčių sąnaudų pokytis prognozuojamas ateinantiems (t+1) metams, šis pokytis įvertinamas skaičiuojant ateinančių metų (t+1) mokesčių sąnaudas (CT);

281.3. pasibaigusių (t-1) metų nusidėvėjimo sąnaudų pokytis dėl planuotų ir faktiškai įgyvendintų su Taryba suderintų investicijų skirtumo;

281.4. kiti ateinančių (t+1) metų ir (ar) pasibaigusių (t-1) metų OPEXsk(be DU) pokyčiai, atsiradę dėl teisės aktuose numatytų naujų gamtinių dujų skirstymo operatoriaus funkcijų, kurių nebuvo galima numatyti nustatant gamtinių dujų skirstymo paslaugos pajamų viršutinę ribą (Psk) pirmiesiems reguliavimo periodo metams. Šiuo atveju, pagrįsdamas sąnaudų pokytį gamtinių dujų skirstymo operatorius turi nurodyti tikslią teisės akto nuostatą, numatančią naują gamtinių dujų skirstymo operatoriaus funkciją.“

17.  Papildyti Metodiką 282 punktu ir išdėstyti jį taip:

282. Gamtinių dujų skirstymo operatoriaus sąnaudų nuokrypiai (CX) vertinami skaičiuojant ateinančių (t+1) metų SGD pakartotinio dujinimo paslaugos pajamų viršutinę ribą (Psk), kai:

282.1. Sąnaudų nuokrypis yra vienkartinis, t. y. nebus patiriamas vėlesniais reguliavimo periodo metais, išskyrus pasibaigusių (t-1) metų technologinių sąnaudų pokytį dėl didesnių / mažesnių nei prognozuota faktinių gamtinių dujų įsigijimo kainų ir (ar) nusidėvėjimo sąnaudų pokytį dėl planuotų ir faktiškai įgyvendintų su Taryba suderintų investicijų skirtumo, ir;

282.2. Įmonė pateikia ateinančių (t+1) metų prognozuojamų sąnaudų dydį pagrindžiančius dokumentus (su tiekėjais sudarytas sutartis dėl papildomų paslaugų teikimo, iš tiekėjų gautus pasiūlymus ir (ar) jų apklausos rezultatus dėl reikalingų papildomų paslaugų kainų ar kt.) ir;

282.3. Visų ateinančių (t+1) metų ir pasibaigusių (t-1) metų sąnaudų nuokrypių (CX) ir pajamų nuokrypio dėl prognozuotų ir faktinių kiekių skirtumo t-1 metais (PQ) suma sudaro ne mažiau nei 10 proc. gamtinių dujų skirstymo operatoriui einamiesiems (t) metams nustatytų metinių sąnaudų (SSk).“

18.  Papildyti Metodiką 283 punktu ir išdėstyti jį taip:

283. Jeigu pagal Metodikos 28 punktą ateinantiems (t+1) metams apskaičiuota gamtinių dujų skirstymo paslaugos pajamų viršutinė riba (Pd), lyginant su einamiesiems (t) metams Tarybos patvirtinta gamtinių dujų skirstymo paslaugos pajamų viršutinė riba (Pd), įskaitant pagal Metodikos 281–282 punktus apskaičiuotus sąnaudų nuokrypius (CX) ir pajamų nuokrypį dėl prognozuotų ir faktinių kiekių skirtumo (PQ), didėja daugiau kaip 20 proc., Taryba turi teisę į ateinantiems (t+1) metams apskaičiuotą gamtinių dujų skirstymo paslaugos pajamų viršutinę ribą (Pd) įtraukti tik dalį pagal Metodikos 281–282 punktus apskaičiuotų ateinantiems (t+1) metams planuojamų sąnaudų nuokrypių (CX). Tokiu atveju likę neįvertinti nuokrypiai teikiami Tarybai vertinti ateinančiais metais pagal Metodikos 281–282 punktus.“

19.  Pakeisti Metodikos 30 punktą iš išdėstyti jį taip:

30. Įmonė, mažindama sąnaudas ir siekdama didesnio efektyvumo, turi užtikrinti sistemos patikimą darbą bei vartotojų aptarnavimo kokybę. Vadovaujantis Gamtinių dujų įmonių teikiamų paslaugų patikimumo ir kokybės rodiklių, jų įvertinimo tvarkos aprašu, patvirtintu Tarybos 2012 m. balandžio 11 d. nutarimu Nr. O3-90 „Dėl Gamtinių dujų įmonių teikiamų paslaugų patikimumo ir kokybės rodiklių, jų įvertinimo tvarkos aprašo patvirtinimo“. Kai Įmonės veiklos reguliavimo laikotarpio pradžios metai ankstesni nei 2024 m., gamtinių dujų skirstymo investicijų grąža po pirmų dvejų reguliavimo periodo metų, o vėliau – pasibaigus reguliavimo periodui, sumažinama atitinkamai už kiekvieną skirstymo patikimumo rodiklį:

30.1. 1 proc., jei skirstymo patikimumo rodiklis, kuriam nustatytas minimalus lygis, pablogėjo nuo 5 iki 10 proc., palyginti su Tarybos nustatytu minimaliu lygiu;

30.2. 2 proc., jei skirstymo patikimumo rodiklis, kuriam nustatytas minimalus lygis, pablogėjo daugiau nei 10 proc., palyginti su Tarybos nustatytu minimaliu lygiu.“

20.  Papildyti Metodiką 301 punktu ir išdėstyti jį taip:

301. Kai Įmonės veiklos reguliavimo laikotarpio pradžios metai 2024 m. arba vėlesni metai, gamtinių dujų skirstymo investicijų grąža po viso reguliavimo laikotarpio, įskaitant reguliavimo laikotarpio pratęsimą, sumažinama sekančiam laikotarpiui atitinkamai už kiekvieną persiuntimo patikimumo rodiklį:

301.1. 1 proc., jei skirstymo patikimumo rodiklis, kuriam nustatytas minimalus lygis, pablogėjo nuo 5 iki 10 proc., palyginti su Tarybos nustatytu minimaliu lygiu;

301.2. 2 proc., jei skirstymo patikimumo rodiklis, kuriam nustatytas minimalus lygis, pablogėjo daugiau nei 10 proc., palyginti su Tarybos nustatytu minimaliu lygiu.“

21.  Pakeisti Metodikos 404 punktą ir išdėstyti jį taip:

404. Įmonei, diegiančiai energetikos inovacijas bandomojoje energetikos inovacijų aplinkoje, Tarybai panaikinus teisę veikti bandomojoje energetikos inovacijų aplinkoje ir (arba) per du metus nuo finansavimo energetikos inovacijoms ne bandomojoje aplinkoje taikymo pradžios Įmonei nepradėjus vykdytis energetikos inovacijų bandymų, vartotojams grąžinamos visos Įmonei skirtos, per reguliuojamas gamtinių dujų kainas įsisavintos, lėšos, susijusios su energetikos inovacijos diegimu, mažinant tolesnių metų pajamų lygį.“

22.  Pripažinti netekusiu galios Metodikos 54.3 papunktį.

23.  Papildyti Metodiką 53.6 papunkčiu ir išdėstyti jį taip:

53.6. duomenis nustatytai investicijų grąžai koreguoti (Metodikos 12 priedas).“

24.  Pakeisti Metodikos 54.3 papunktį ir išdėstyti jį taip:

54.3. pasibaigus reguliavimo periodo antriesiems ir ketvirtiesiems metams duomenis nustatytai investicijų grąžai koreguoti (Metodikos 12 priedas);“

25.  Pakeisti Metodikos 66 punktą ir išdėstyti jį taip:

66. Taryba turi teisę iš gamtinių dujų įmonių per Tarybos nustatytą protingą terminą gauti visą informaciją ir dokumentus, būtinus Tarybos funkcijoms, susijusioms su gamtinių dujų reguliuojamų paslaugų pajamų viršutinėms riboms nustatyti ir koreguoti pagal šią Metodiką, atlikti.“

26.  Pakeisti Metodikos 2 priedą ir išdėstyti jį nauja redakcija (pridedama).

27.  Pripažinti netekusiu galios Metodikos 8 priedą.

28.  Papildyti Metodiką 12 priedu (pridedama).

 

 

Tarybos pirmininkas

 

 


 

Valstybės reguliuojamų kainų gamtinių dujų sektoriuje nustatymo metodikos

2 priedas

 

Duomenys apie ūkio subjektą:

Duomenys apie kontaktinį asmenį:

Pavadinimas

V., pavardė

Kodas

Pareigos

Buveinės adresas

Telefonas

Telefonas

Faksas

Faksas

El. paštas

Tinklalapis

El. paštas

 

__________________DUOMENŲ SUVESTINĖ PAJAMŲ VIRŠUTINEI RIBAI KOREGUOTI

(gamtinių dujų įmonės pavadinimas)

 

________________________

sudarymo data

 

Valstybinei energetikos reguliavimo tarybai

Verkių g. 25C-1, Vilnius, LT-08223, [email protected]

Eil. Nr.

Rodiklis

Vnt.

Skirstymo/SGD pakartotinio dujinimo/ Laikymo/ veikla

I

II__

III_

IV

V

20__

20__

20__

20__

20__

1

2

3

4

5

6

7

8

9

I.1*

Qt

Prognozuotas bazinis gamtinių dujų kiekis (vartojimo pajėgumai)

MWh, (MWh/ parą, metus)

I.2**

Qtf

Faktinis t+1ųjų metų gamtinių dujų kiekis (vartojimo pajėgumai)

MWh, (MWh/ parą, metus)

II.1*

It

VKI pokytis, įvertinus efektyvumą, naudojamas ateinančių metų OPEX(be DU) skaičiavimui

proc.

II.2*

OPEX (be DU)t

Nustatytas OPEX(be DU)t

Eur

II.3**

OPEX (be DU)f

Faktinis OPEX(be DU)f

„-“

III.1*

OPEX (PROJ)t

Nustatytas OPEX(PROJ)t

Eur

III.2**

OPEX (PROJ)f

Faktinis OPEX(PROJ)f

„-“

IV.1*

ΔDUt

Nustatytas (prognozuotas) ΔDUįvertinus efektyvumą naudojamas ateinančių metų OPEX (DU) nustatyti

proc.

IV.2*

OPEX(DU)t

Nustatytas (prognozuotas) OPEX(DU)

Eur

IV.2**

OPEX(DU)f

Faktinis OPEX(DU)f

„-“

IV.4**

ΔDUtf

Faktinis (patikslintas) ΔDUtf (įvertinus efektyvumą)

proc.

IV.5**

OPEX(DU)tf

Skaičiuotina OPEX(DU)tf reikšmė pagal faktinį (patikslintą) ΔDUtf (įvertinus efektyvumą)

Eur

V.1*

CLt

Sąnaudos technologinėms reikmėms, nustatytos

„-“

V.2**

CLf

Sąnaudos technologinėms reikmėms, faktinės

„-“

VI.1*

CDAt

Nusidėvėjimo sąnaudos, nustatytos

„-“

VI.2**

CDAf

Nusidėvėjimo sąnaudos, faktinės

„-“

VII.1*

CT

Mokesčių sąnaudos, nustatytos

„-“

VII.2**

CTf

Mokesčių sąnaudos, faktinės

„-“

VIII.1*

CNSt

SGD terminalo sąnaudos, numatytos ilgalaikėmis sutartimis

„-“

VIII.2**

CNSf

SGD terminalo sąnaudos, numatytos ilgalaikėmis sutartimis, faktinės

„-“

IX.1*

Cxt

Kiti sąnaudų / pajamų nuokrypiai

„-“

IX.2**

Cxf

Kiti sąnaudų / pajamų nuokrypiai

„-“

X.1*

CL

Refinansavimo paskolos dalis

„-“

XI.1*

CIt

Paskolų palūkanos

„-“

XI.2**

CIf

Paskolų palūkanos

„-“

XII.1*

CBGt

Banko garantija

„-“

XII.2**

CBGf

Banko garantija

„-“

XII.11*

CINOt

Sąnaudos skirtos energetikos inovacijoms

„-“

XII.21**

CINOf

Sąnaudos skirtos energetikos inovacijoms

„-“

XIII.1**

PQf

Pajamų nuokrypis dėl kiekio (pajėgumų) nuokrypio

„-“

XIV.1*

WACC

Nustatyta investicijų grąžos norma t-aisiais metais

proc.

XIV.2*

RAB

Licencijuojamoje veikloje naudojamo turto vertė

Eur

XIV.3*

ROIt

Investicijų grąža, nustatyta

„-“

XIV.4**

ROIf

Investicijų grąža, faktinė

„-“

XIV.5

ROI(f-t)

Investicijų grąžos skirtumas

„-“

XV.1*

St+ROIt

Pajamų lygis, nustatytas

„-“

* Pradedama pildyti antriesiems reguliavimo periodo metais pildant 5 ir 6 skiltis. Skaičiuojant sąnaudas antriesiems reguliavimo periodo metams įvertinamas skirtumas tarp praėjusio reguliavimo periodo nustatytų ir faktinių OPEX ir ROI.

** Pradedama pildyti tretiesiems reguliavimo periodo metais turint faktinius (patikslintus) pirmųjų metų duomenis (5 skiltis) ir pildant prognozuojamus duomenis tretiesiems metams.

 

 

Tvirtinu:

____________

Pareigos

____________

Parašas

_______________

Vardas, pavardė

 

____________________


 

 

Valstybės reguliuojamų kainų gamtinių dujų sektoriuje nustatymo metodikos

12 priedas

 

Duomenys apie ūkio subjektą:

Duomenys apie kontaktinį asmenį:

Pavadinimas

V., pavardė

Kodas

Pareigos

Buveinės adresas

Telefonas

Telefonas

Faksas

Faksas

El. paštas

Tinklalapis

El. paštas

 

__________________ DUOMENYS NUSTATYTOS INVESTICIJŲ GRĄŽOS KOREGAVIMUI

(gamtinių dujų įmonės pavadinimas)

________________________

sudarymo data

 

Valstybinei energetikos reguliavimo tarybai

Verkių g. 25C-1, Vilnius, LT-08223, [email protected]

Eil. Nr.

Rodiklis

Žymėjimas

Formulė

Pasibaigę reguliavimo periodo metai

Iš viso

I

II

III

IV

V

1

Leistina investicijų grąža, Eur

ROInust., t

[1.1]×[1.2]/100

1.1

Faktinė reguliuojamo turto vertė metų, einančių prieš metus, kuriems nustatoma leistina investicijų grąža, pabaigai, Eur

RABfakt., t-1

1.2

Nustatyta investicijų grąžos norma metams, kuriems skaičiuojama leistina investicijų grąža, proc.

WACCt

2.

Dydis, kuriuo didinama leistina investicijų grąža, Eur

Gi

MIN (([2.1]/2) ; (0,1×[1])

2.1

OPEX efektyvumas, Eur

OPEXefekt, i

[2.1.1]-[2.1.2]

2.1.1

Nustatyta OPEX apimtis per pirmus dvejus, vėliau – per ketverius reguliavimo periodo metus ir per visą reguliavimo periodą, priskirtina i-tajai paslaugai, Eur

OPEXnust., i

2.1.2

Faktinė OPEX apimtis per pirmus dvejus, vėliau – per ketverius reguliavimo periodo metus ir per visą reguliavimo periodą, priskirtina i-tajai paslaugai, Eur

OPEXfakt., i

3

Faktinė investicijų grąža

ROIfakt.

[3.1]-[3.2]

3.1

Faktinės pajamos atitinkamais metais, priskiriamos i-tajai veiklai, Eur

Pfakt.

3.2

Faktinės sąnaudos atitinkamais metais, priskiriamos i-tajai veiklai, Eur

Sfakt.

4

Korekcijos, Eur

[4.1]-[4.2]-[4.3]+[4.4]

4.1

Metais, kurių investicijų grąžos viršijimo dydis yra vertinamas, patirti nuo Įmonės nepriklausančių veiksnių kylantys sąnaudų nuokrypiai, jau įvertinti skaičiuojant Įmonės atitinkamos veiklos pajamų viršutinę ribą, Eur

CX, t

4.2

Metų, kurių investicijų grąžos viršijimo dydis yra vertinamas, patirti nuo Įmonės nepriklausančių veiksnių kylantys teigiami ir (ar) neigiami sąnaudų nuokrypiai, kurie nebuvo vertinti skaičiuojant Įmonės atitinkamos veiklos pajamų viršutinę ribą, Eur

CX, t

4.3

Metų, kurių investicijų grąžos viršijimo dydis yra vertinamas, pajamų nuokrypiai, jau įvertinti skaičiuojant Įmonės atitinkamos veiklos pajamų viršutinę ribą, Eur

PQ, t

4.4

Į metų, kurių investicijų grąžos viršijimo dydis yra vertinamas pajamų viršutinę ribą įtraukta ankstesnių metų investicijų grąžos viršijimo, įskaitant pinigų kainą, dalis, Eur

5

Investicijų grąžos viršijimas

[3]-[1]+[2]+[4]

 

Tvirtinu:

____________

Pareigos

____________

Parašas

_______________

Vardas, pavardė

 

____________________