Projektas

 

 

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS

PACIENTŲ TEISIŲ IR ŽALOS SVEIKATAI ATLYGINIMO ĮSTATYMO NR. I-1562 2 STRAIPSNIO IR V SKYRIAUS PAKEITIMO

ĮSTATYMAS

 

2014 m.                              d. Nr.

Vilnius

 

1 straipsnis. 2 straipsnio pakeitimas

1. Pakeisti 2 straipsnio 2 punktą ir jį išdėstyti taip:

2. Atlygintina paciento sveikatai padaryta turtinė ir (ar) neturtinė žala – pakenkimas paciento sveikatai, jo sužalojimas ar jo mirtis, atsiradę dėl teiktų asmens sveikatos priežiūros paslaugų, išskyrus neišvengiamą žalą.“

2. Papildyti 2 straipsnį 21 punktu:

21.   Neišvengiama žala - pakenkimas paciento sveikatai, jo sužalojimas ar jo mirtis, nesusijęs su teiktomis asmens sveikatos priežiūros paslaugomis arba susijęs su teiktomis asmens sveikatos priežiūros paslaugomis , tačiau žala yra neišvengiama dėl alternatyvių asmens sveikatos priežiūros paslaugų nebuvimo.“

3. Papildyti 2 straipsnį 14 punktu:

14. Pareiškimas – asmens rašytinis kreipimasis į Nacionalinę pacientų saugos tarnybą dėl paciento sveikatai padarytos turtinės ir (ar) neturtinės žalos atlyginimo.“

4. Papildyti 2 straipsnį 15 punktu:

15. Turtinės ir (ar) neturtinės žalos, padarytos paciento sveikatai, atlyginimo fondas– lėšos, skirtos paciento sveikatai padarytos turtinės ir (ar) neturtinės žalos atlyginimui (toliau – Fondas).

 

2 straipsnis. V skyriaus pakeitimas

Pakeisti V skyrių ir jį išdėstyti taip:

V SKYRIUS

ŽALOS, PADARYTOS PACIENTO SVEIKATAI, ATLYGINIMAS

 

 

23 straipsnis. Teisė į sveikatai padarytos žalos atlyginimą

1. Turtinė ir neturtinė žala, padaryta pažeidžiant nustatytas pacientų teises, atlyginama šio įstatymo ir Civilinio kodekso nustatyta tvarka.

2.  Paciento sveikatai padaryta turtinė ir (ar) neturtinė žala atlyginama, jeigu yra bent viena iš šių sąlygų:

1) žala atsirado kaip pacientui teiktų asmens sveikatos priežiūros paslaugų pasekmė;

2) žala atsirado asmens sveikatos priežiūros paslaugų teikimo pacientui metu dėl netinkamo medicinos aparatūros funkcionavimo ir/ar gedimo ar kitų objektyvių, nuo sveikatos priežiūros įstaigos ar jos darbuotojų veiksmų tiesiogiai nepriklausančių aplinkybių;

3) žala atsirado donorui donorystės ir transplantacijos proceso metu.

4. Paciento sveikatai padaryta turtinė ir (ar) neturtinė žala atlyginama ir nesant sveikatos priežiūros įstaigos ar jos darbuotojų kaltės.

5. Paciento sveikatai padaryta turtinė ir (ar) neturtinė žala atlyginama, nevertinant sveikatos priežiūros įstaigos ar jos darbuotojų veikos teisėtumo.

6. Paciento sveikatai padaryta turtinė ir (ar) neturtinė žala neatlyginama, jeigu tai yra neišvengiama žala.

 

24 straipsnis. Nacionalinė pacientų saugos tarnyba

1. Nacionalinė pacientų saugos tarnyba prie Sveikatos apsaugos ministerijos (toliau – Tarnyba) yra valstybės biudžetinė įstaiga, viešasis juridinis asmuo, turintis antspaudą su savo pavadinimu ir Lietuvos valstybės herbu bei sąskaitas Lietuvos Respublikos bankuose. Tarnyba  yra  privaloma ikiteisminė institucija pacientų pareiškimams dėl pacientų sveikatai padarytos turtinės ir (ar) neturtinės žalos atlyginimo nagrinėti, žalos buvimo faktui, jos dydžiui ir  priežastiniam ryšiui tarp nustatytos žalos ir teiktų asmens sveikatos priežiūros paslaugų nustatyti.

2. Tarnyba finansuojama iš Turtinės ir (ar) neturtinės žalos, padarytos paciento sveikatai, atlyginimo fondo lėšų.

3. Tarnyba veikia pagal Vyriausybės arba Vyriausybės pavedimu sveikatos apsaugos ministro patvirtintus Tarnybos nuostatus, kuriuose turi būti įtvirtinta pareiškimų dėl žalos atlyginimo nagrinėjimo bei Tarnybos sprendimų dėl žalos paciento sveikatai atlyginimo priėmimo tvarka.

4. Tarnybai vadovauja direktorius, kurį Valstybės tarnybos įstatymo nustatyta tvarka 4 metų kadencijai skiria ir atleidžia iš pareigų sveikatos apsaugos ministras. Tarnybos direktorius yra tiesiogiai pavaldus ir atskaitingas sveikatos apsaugos ministrui.

5. Pacientų skundai dėl pažeistų jų teisių ir teisėtų interesų, taip pat pareiškimai yra tvarkomi Tarnybos įsteigtoje valstybės informacinėje sistemoje, teisės aktų nustatyta tvarka. Įgyvendinant šią nuostatą, Tarnyba turi teisę gauti informaciją iš kitų valstybės institucijų ir įstaigų apie pacientų skundus ir pareiškimus, taip pat apie sveikatos priežiūros įstaigos padarytus pažeidimus, nesant pacientų skundų ar pareiškimų.

6. Tarnybos sprendimai sveikatos priežiūros įstaigoms, pacientui ar kitiems asmenims, turintiems teisę į 23 straipsnyje nurodytos žalos atlyginimą, yra privalomi.

 

25 straipsnis. Nacionalinė pacientų saugos taryba

1. Nacionalinė pacientų saugos taryba (toliau – Taryba) yra kolegiali patariamoji Tarnybos institucija.  Taryba susideda iš: Tarnybos atstovo, Sveikatos apsaugos ministerijos atstovo, Socialinės apsaugos  ir darbo ministerijos atstovo,  Valstybinės ligonių kasos prie Sveikatos apsaugos ministerijos atstovo, Lietuvos Gydytojų Sąjungos atstovo, Slaugytojų profesinės sąjungos atstovo, Pacientų organizacijų atstovo,  ne medikų profesinių sąjungų atstovo, Lietuvos medicinos darbuotojų profesinės sąjungos atstovo.

2. Taryba :

1) teikia pasiūlymus dėl pacientų sveikatai padarytos žalos atlyginimą reglamentuojančių teisės aktų;

2)       teikia siūlymus, susijusius su Turtinės ir (ar) neturtinės žalos paciento sveikatai atlyginimo fondo administravimu;

3)       savo kompetencijos ribose kontroliuoja Tarnybos veiklą;

4)       nagrinėja šio Įstatymo 24 straipsnio 5 dalyje numatytoje valstybės informacinėje sistemoje sukauptus duomenis ir teikia pasiūlymus, susijusius su šiais duomenimis;

5)       nagrinėja kitus klausimus pagal kompetenciją.

3. Tarybos sudėtį ir nuostatus, kuriuose nustatoma atstovų skyrimo į Tarybą tvarka, Tarybos funkcijos ir veiklos organizavimas, tvirtina sveikatos apsaugos ministerija. Tarybos darbui vadovauja pirmininkas, kuris renkamas iš Tarybos narių paprasta balsų dauguma tarybos posėdyje dalyvaujant ne mažiau kaip 2/3 Tarybos narių.

 

26 straipsnis. Pareiškimų dėl žalos paciento sveikatai atlyginimo nagrinėjimas

1. Pacientas, turintis teisę į šio įstatymo 23 straipsnyje nustatytos žalos atlyginimą, reikalavimą dėl žalos atlyginimo šio Įstatymo nustatyta tvarka turi pareikšti ne vėliau kaip per 3 metus nuo atlygintinos paciento sveikatai padarytos turtinės ir (ar) neturtinės žalos atsiradimo.

2 Pacientas ar kiti asmenys, turintys teisę į šio straipsnio 1 dalyje nurodytos žalos atlyginimą ir norintys gauti jos atlyginimą, su pareiškimu privalo kreiptis tiesiogiai į Tarnybą. Pareiškimas Tarnybai paduodamas raštu. Pareiškime turi būti nurodyta: Tarnybos pavadinimas, pareiškėjo vardas, pavardė, asmens kodas, gyvenamoji vieta, taip pat atstovo, jeigu jis yra, vardas, pavardė ir adresas, sveikatos priežiūros įstaigos, kurioje buvo teiktos asmens sveikatos priežiūros paslaugos, pavadinimas, buveinė, aplinkybės, kuriomis pareiškėjas grindžia savo reikalavimą (faktinis pareiškimo pagrindas), įrodymai, patvirtinantys pareiškėjo išdėstytas aplinkybes, pareiškėjo reikalavimas (prašomas žalos dydis), pridedamų dokumentų sąrašas, pareiškimo surašymo vieta ir data. Pareiškimą pasirašo pareiškėjas ar jo atstovas. Prie atstovo pateikiamo pareiškimo turi būti pridedamas įgaliojimas ar kitoks dokumentas, patvirtinantis atstovo įgaliojimus. Pareiškimas turi atitikti formos ir turinio reikalavimus.

3.  Pareiškimą gavusi Tarnyba privalo patikrinti, ar pareiškimas atitinka šio straipsnio 1 ir 2 dalyse nurodytus reikalavimus. Nustačiusi, kad pareiškimas neatitinka šio Įstatymo reikalavimų, Tarnyba nustato pareiškimą padavusiam asmeniui 7 dienų terminą trūkumams pašalinti ir informuoja apie tai pranešimu. Šis terminas pradedamas skaičiuoti nuo dienos, kai pareiškėjui minėtas pranešimas buvo įteiktas.

4. Jeigu pareiškėjas per šio Įstatymo 26 straipsnio 3 dalyje nustatytą terminą įvykdo Tarnybos pranešime nurodytus reikalavimus, pareiškimas nagrinėjamas ir laikomas paduotu pradinio jo pateikimo Tarnybai dieną, o pareiškimo išnagrinėjimo terminai Tarnybai pradedami skaičiuoti nuo reikalavimų dėl trūkumų šalinimo įvykdymo dienos. Nurodytų reikalavimų laiku neįvykdžius, pareiškimas laikomas nepaduotu ir grąžinamas jį pateikusiam asmeniui.

5. Tarnyba, pradėjusi pareiškimo nagrinėjimo procedūrą, raštu kreipiasi į asmens sveikatos priežiūros įstaigą, kurioje pacientui buvo teikiamos asmens sveikatos priežiūros paslaugos.

6. Per Tarnybos nurodytą terminą, asmens sveikatos priežiūros įstaiga, dėl kurios teiktų asmens sveikatos priežiūros paslaugų metu atsiradusios žalos atlyginimo į Tarnybą kreipėsi pacientas ar kitas tokią teisę turintis asmuo, privalo Tarnybai pateikti visą informaciją ir dokumentus, reikalingus galimai atsiradusios žalos faktui nustatyti, motyvuotą paaiškinimą dėl pareiškime išdėstytų aplinkybių bei pareiškimą pagrindžiančius papildomus įrodymus.

7. Tarnyba nagrinėja žalos fakto, priežastinio ryšio tarp nustatytos žalos ir teiktų asmens sveikatos priežiūros paslaugų buvimo bei žalos dydžio nustatymo klausimus.

8. Pareiškimai Tarnyboje turi būti išnagrinėti ir sprendimas priimtas ne vėliau kaip per du mėnesius nuo pareiškimo gavimo dienos, o tuo atveju, jeigu buvo nustatyti pareiškimo trūkumai, nuo reikalavimų dėl trūkumų šalinimo įvykdymo dienos. Kai dėl objektyvių priežasčių per šį terminą pareiškimas negali būti išnagrinėtas ir priimtas sprendimas, sveikatos apsaugos ministras argumentuotu Tarnybos prašymu gali šį terminą pratęsti, bet ne ilgiau kaip dar dviems mėnesiams.

9.  Tarnyba, išnagrinėjusi pareiškimą dėl žalos paciento sveikatai atlyginimo, priima sprendimą, kuriame turi būti nurodyta:

1) sprendimą priėmusios institucijos pavadinimas;

2) sprendimo priėmimo data ir vieta;

3) pareiškimą dėl pacientui padarytos žalos atlyginimo pateikusio asmens duomenys;

4) asmens sveikatos priežiūros įstaigos, kurioje pacientui buvo teiktos asmens sveikatos priežiūros paslaugos, duomenys;

5) pareiškimo, pagal kurį pradėta žalos atlyginimo nagrinėjimo procedūra, turinys;

6) asmens sveikatos priežiūros įstaigos, kurioje pacientui buvo teiktos asmens sveikatos priežiūros paslaugos, paaiškinimai ir jų įvertinimas;

7) Tarnybos nustatytos faktinės aplinkybės;

8) paciento sveikatai padarytos žalos faktą ir (ar) priežastinį ryšį tarp nustatytos žalos ir teiktų asmens sveikatos priežiūros paslaugų buvimą patvirtinantys arba paneigiantys duomenys, kuriais grindžiamas sprendimas;

9) nustatytos žalos dydis (jeigu nustatomas žalos paciento sveikatai faktas ir priežastinis ryšis tarp nustatytos žalos ir teiktų asmens sveikatos priežiūros paslaugų)

10) atsisakymas atlyginti žalą (jeigu nenustatomas žalos paciento sveikatai faktas arba priežastinis ryšis tarp nustatytos žalos ir teiktų asmens sveikatos priežiūros paslaugų);

11) sprendimo įvykdymo tvarka ir terminai atvejais, kai tai yra reikalinga;

12) sprendimo apskundimo terminai ir tvarka.

10. Pacientas ar kiti asmenys, turintys teisę į šio įstatymo 23 straipsnyje nurodytos žalos atlyginimą, ir (ar) sveikatos priežiūros įstaiga, nesutikdami su Tarnybos sprendimu, per 30 dienų nuo sprendimo priėmimo dienos, o sprendimo priėmimo metu nedalyvavę asmenys, – per 30 dienų nuo tos dienos, kai jie sužinojo apie sprendimą, turi teisę įstatymų nustatyta tvarka skųsti Tarnybos sprendimą teismui.

 

27 straipsnis. Turtinės ir (ar) neturtinės žalos, padarytos paciento sveikatai atlyginimo fondas

 

1. Turtinė ir (ar) neturtinė žala, padaryta paciento sveikatai atlyginama iš Turtinės ir (ar) neturtinės žalos paciento sveikatai atlyginimo fondo. Fondo tikslas – kaupti ir naudoti lėšas, skirtas paciento sveikatai padarytai turtinei ir (ar) neturtinei žalai, kuri atsirado teikiant pacientui asmens sveikatos priežiūros paslaugas, atlyginti. 

2. Fondo finansavimo pajamos ir išlaidos planuojamos Privalomo sveikatos draudimo fondo biudžete.

3. Fondo lėšas sudaro:

1) Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšos;

2) asmens sveikatos priežiūros įstaigų, kurios nėra sudariusios sutarties su teritorine ligonių kasa dėl sveikatos priežiūros paslaugų teikimo ir jų išlaidų apmokėjimo Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšomis, privalomos įmokos turtinei ir (ar) neturtinei pacientų žalai atlyginti;

3) kitos teisėtai įgytos lėšos.

4. Fondo lėšos naudojamos paciento sveikatai padarytai turtinei ir (ar) neturtinei žalai, atsiradusiai teikiant pacientui asmens sveikatos priežiūros paslaugas, atlyginti.

5. Fondo lėšas administruoja Tarnyba. Fondo lėšos skiriamos įgyvendinant Tarnybos ar teismo sprendimus dėl žalos atlyginimo.

6. Šio straipsnio 3 dalies 2 punkte nurodytos sveikatos priežiūros įstaigos, prieš pradėdamos teikti sveikatos priežiūros paslaugas privalo Vyriausybės nustatyta tvarka mokėti įmokas turtinei ir neturtinei žalai atlyginti.

7. Fondo lėšų sudarymo, administravimo bei naudojimo tvarką nustato Vyriausybė.

8. Fondo finansavimo lėšos negali būti naudojamos kitoms reikmėms, kurios nėra numatytos šio straipsnio 4 dalyje, finansuoti.

9. Fondo lėšos, nepanaudotos einamaisiais biudžetiniais metais, yra perkeliamos ir naudojamos kitais biudžetiniais metais.

10. Asmens sveikatos priežiūros įstaigos turi teisę drausti savo civilinę atsakomybę savanoriškuoju civilinės atsakomybės draudimu turtinei ir (ar) neturtinei pacientų sveikatai padarytai žalai atlyginti.

 

28 straipsnis. Turtinės ir (ar) neturtinės žalos, padarytos paciento sveikatai, dydžio nustatymo tvarka

1. Pagal šio įstatymo nuostatas yra atlyginama asmens sveikatos priežiūros paslaugų teikimo metu paciento sveikatai padaryta ir turtinė, ir (ar) neturtinė žala.

2. Išmokos, skirtos atlyginti turtinei ir (ar) neturtinei žalai, dydį bei mokėjimo tvarką nustato Tarnyba, vadovaudamasi Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos patvirtinta Turtinės ir (ar) neturtinės žalos, padarytos paciento sveikatai, dydžio apskaičiavimo ir išmokų mokėjimo metodika.

3. Tarnybos nustatyta ir paskirta paciento sveikatai padaryta turtinė ir (ar) neturtinė žala turi būti visiškai atlyginama.

4. Neatlyginama tokia paciento sveikatai padaryta žala (patirtos išlaidos), kuri jau buvo atlyginta iš Valstybinio socialinio draudimo fondo ir (ar) kitaip atlyginta teisės aktų nustatyta tvarka.

5. Atlygintinos žalos, padarytos paciento sveikatai, dydis gali būti sumažintas ir (ar) žalos sveikatai atlyginimas iš viso nemokamas, jeigu pacientas tyčia ar dėl didelio neatsargumo prisidėjo prie tokios žalos sveikatai atsiradimo.

 

29 straipsnis. Teisė skųstis

1. Šis straipsnis nustato pacientų skundų, nesusijusių su žalos sveikatai atlyginimu, pateikimo ir nagrinėjimo tvarką.

2. Pacientas, manydamas, kad sveikatos priežiūros įstaigoje yra pažeistos jo teisės, turi teisę pateikti skundą, laikydamasis šiame įstatyme nustatyto pacientų skundų nagrinėjimo tvarkos turinio ir formos reikalavimų. Tokie skundai yra teikiami per Tarnybą, kuri ne vėliau kaip kitą darbo dieną persiunčia jį nagrinėti pagal kompetenciją.

3. Skundą pateikti gali pacientas arba jo atstovas. Skundai turi būti įskaitomi, paciento pasirašyti, nurodytas jo vardas ir pavardė, faktinė gyvenamoji vieta ir kontaktiniai duomenys, išdėstyta skundo esmė. Jeigu skundą pateikia paciento atstovas, nurodomas atstovo vardas ir pavardė, gyvenamoji vieta, atstovavimą liudijantis dokumentas ir pacientas, kurio vardu jis kreipiasi. Neįskaitomi, šioje dalyje nurodytų reikalavimų neatitinkantys skundai, grąžinami pacientui ir nurodoma grąžinimo priežastis.

4. Pacientas teikdamas skundą, privalo pateikti asmens tapatybę patvirtinantį dokumentą. Kai toks skundas siunčiamas paštu ar per pasiuntinį, prie jo turi būti pridėta notaro ar pacientui atstovaujančio advokato patvirtinta besikreipiančio paciento (atstovo) asmens tapatybę patvirtinančio dokumento kopija. Paciento atstovas, teikdamas skundą, pateikia tapatybę ir atstovavimą liudijantį dokumentą.

5. Pacientas turi teisę pareikšti skundą ne vėliau kaip per vienus metus, kai sužino, kad jo teisės pažeistos, bet ne vėliau kaip per trejus metus nuo teisių pažeidimo dienos.

6. Tuo atveju, kai Tarnyba skundą nagrinėti perduoda sveikatos priežiūros įstaigai, sveikatos priežiūros įstaiga, gavusi paciento skundą, privalo jį išnagrinėti ir raštu pranešti pacientui nagrinėjimo rezultatus ne vėliau kaip per 20 darbo dienų nuo paciento skundo Tarnyboje gavimo dienos.

7. Kai paciento skundas yra susijęs su konfidencialios informacijos apie pacientą nagrinėjimu, tokios informacijos pateikimas asmenims, kurie tiesiogiai nagrinėja skundą, yra teisėtas ir pagrįstas. Asmenys, susipažinę su konfidencialia informacija, privalo užtikrinti jos konfidencialumą.

8. Pacientų skundus nagrinėjančių sveikatos priežiūros įstaigų ar kitų valstybės institucijų sprendimus pacientai turi teisę apskųsti įstatymų nustatyta tvarka.

 

3 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas

Šis įstatymas, išskyrus 4 straipsnį, įsigalioja 2016 m. sausio 1 d.

 

4 straipsnis. Pasiūlymas Lietuvos Respublikos Vyriausybei ar jos įgaliotoms institucijoms

1. Iki šio įstatymo įsigaliojimo Lietuvos Respublikos Vyriausybė įsteigia Nacionalinę pacientų saugos tarnybą prie Sveikatos apsaugos ministerijos.

2. Lietuvos Respublikos Vyriausybė ar jos įgaliotos institucijos iki 2015 m. gruodžio 31 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.

 

Skelbiu šį Lietuvos Respublikos Seimo priimtą įstatymą.

 

Respublikos Prezidentas

 

 

Projektą teikia Seimo nariai:

Dangutė Mikutienė

Anatanas Matulas

Kazimieras Kuzminskas

Vida Marija Čigriejienė

Vilija Filipovičienė

Kęstas Komskis

Alma Monkauskaitė (pasirašė 2014-12-15)

Irina Rozova (pasirašė 2014-12-16)