Projektas

 

 

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS

METROLOGIJOS ĮSTATYMO nR. i-1452 PAKEITIMO

ĮSTATYMAS

 

2017 m.                             d. Nr.

Vilnius

 

1 straipsnis. Lietuvos Respublikos metrologijos įstatymo Nr. I-1452 nauja redakcija

Pakeisti Lietuvos Respublikos metrologijos įstatymą Nr. I-1452 ir jį išdėstyti taip:

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS

METROLOGIJOS

ĮSTATYMAS

 

 

PIRMASIS SKIRSNIS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1 straipsnis. Įstatymo paskirtis

1. Šis įstatymas reglamentuoja matavimo vienetus, jų verčių atkūrimą ir perdavimą, metrologinio laidavimo uždavinius, metrologinio laidavimo sistemos subjektus ir jų pagrindines funkcijas, teisinio metrologinio reglamentavimo objektus, matavimo priemonės teisinį metrologinį patvirtinimą, matavimo priemonėms, fasuotoms prekėms ir matavimo indams taikomus bendruosius reikalavimus, matavimo priemonių pateikimą rinkai ir naudojimo pradžią, teisinę metrologinę priežiūrą ir teisės atlikti matavimo priemonės tipo įvertinimą, matavimo priemonės patikrą, produkto kiekio pakuotėje ir matavimo indo tūrio kontrolės sistemos įvertinimą ir (arba) produkto kiekio pakuotėje ir matavimo indo tūrio patikrinimus (toliau kartu – tipo įvertinimas, patikra, kontrolės sistemos įvertinimas ir (arba) patikrinimai) įgijimo, paskirtosios įstaigos teisės atlikti tipo įvertinimą, patikrą, kontrolės sistemos įvertinimą ir (arba) patikrinimus sustabdymo, šios teisės sustabdymo panaikinimo ir paskirtosios įstaigos teisės atlikti tipo įvertinimą, patikrą, kontrolės sistemos įvertinimą ir (arba) patikrinimus panaikinimo pagrindus.

2. Šis įstatymas yra taikomas fiziniams asmenims ir Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka įregistruotiems juridiniams asmenims, juridinių asmenų struktūriniams padaliniams, taip pat juridiniams asmenims ir kitoms organizacijoms, įsisteigusioms Europos Sąjungos valstybėse narėse ir kitose Europos ekonominės erdvės valstybėse, bei jų filialams Lietuvos Respublikoje (toliau kartu – juridinis asmuo, jo filialas, padalinys).

3. Šis įstatymas yra suderintas su Europos Sąjungos teisės aktų, nurodytų šio įstatymo priede, nuostatomis.

 

2 straipsnis. Pagrindinės šio įstatymo sąvokos

1. Faktinis produkto kiekis – fasuoto produkto kiekis.

2. Fasuota prekė – supakuotų nedalyvaujant pirkėjui vieno ar kelių produktų pakuotojo nustatyto kiekio, kurio negalima pakeisti neatidarius ar nepažeidus pakuotės ir kuris nurodomas ant pakuotės, ir pakuotės visuma.

3. Kalibravimo liudijimas – dokumentas, kuriuo patvirtinama metrologinė sietis.

4. Matavimo indas indas, sužymėtas tūrio padalomis.

5. Matavimo indo tūrio kontrolės sistemos įvertinimas – procedūra, kuria nustatoma, ar gamintojo įdiegta matavimo indo tūrio kontrolės sistema užtikrina tūrio atitiktį tam matavimo indui taikomo techninio reglamento nustatytiems reikalavimams.

6. Matavimo indo tūrio patikrinimas – statistinis matavimo indų partijos bandinių patikrinimas, kuriuo įvertinama, ar faktinis matavimo indo tūris atitinka tokiam indui taikomo techninio reglamento reikalavimus.

7. Matavimo metodas – tam tikrų aprašytų ir matavimo metu atliekamų veiksmų loginė seka.

8. Matavimo priemonė – įrankis, prietaisas, sistema, skirti matuoti savarankiškai arba kartu su kitais papildomais įtaisais.

9. Matavimo priemonės atitikties įvertinimas – procesas, kuriuo nustatoma, ar matavimo priemonė atitinka tai priemonei taikomame techniniame reglamente nustatytus reikalavimus.

10. Matavimo priemonės kalibravimas – visuma veiksmų, kuriais nurodytomis sąlygomis nustatomas matavimo priemonės ar matavimo sistemos rodomų dydžių verčių sutapimas arba skirtumas, palyginti su darbinio matavimo vieneto etalono arba etaloninės matavimo priemonės rodomomis vertėmis.

11. Matavimo priemonės patikra – procedūra, kuria įvertinama matavimo priemonės metrologinių parametrų atitiktis kituose nei techniniai reglamentai metrologijos srities teisės aktuose (toliau – kiti metrologijos srities teisės aktai) nustatytiems reikalavimams ir kurią atlikus matavimo priemonė pažymima patikros žymeniu ir (arba) išduodamas patikros sertifikatas. Patikros rūšys yra šios:

1) pirminė matavimo priemonės patikra – pagamintos ar sutaisytos matavimo priemonės pirmoji patikra;

2) periodinė matavimo priemonės patikra – naudojamos matavimo priemonės patikra laikantis nustatyto periodiškumo;

3) neeilinė matavimo priemonės patikra – naudojamos matavimo priemonės patikra anksčiau nustatyto termino.

12. Matavimo priemonės tipas tos pačios paskirties ir vienodos konstrukcijos matavimo priemonės, kurių veikimas pagrįstas tuo pačiu principu.

13. Matavimo priemonės tipo įvertinimas sistemiškas vieno ar kelių matavimo priemonių identifikuoto tipo arba modelio pavyzdžių parametrų tyrimas ir bandymas bei lyginimas su metrologijos srities teisės aktų reikalavimais siekiant nustatyti, ar tas tipas gali būti patvirtintas.

14. Matavimo priemonės tipo patvirtinimas – procedūra, kuria patvirtinama, kad matavimo priemonės tipas atitinka metrologijos srities teisės aktuose nustatytus reikalavimus.

15. Matavimo sistema – kartu sujungtų matavimo priemonių ir kitokių įrenginių grupė tam tikriems matavimams atlikti.

16. Matavimo vienetas – susitarimu apibrėžtas ir priimtas atskirasis dydis, su kuriuo lyginami kiti vienarūšiai dydžiai, norint juos kiekybiškai išreikšti šio dydžio atžvilgiu. Išskiriami šie matavimo vienetai:

1) išvestinis matavimo vienetastam tikros dydžių sistemos išvestinio dydžio, išreikšto šios sistemos pagrindinių dydžių funkcija, matavimo vienetas;

2) dalinis matavimo vienetas pagal perskaičiavimo taisykles iš Lietuvos Respublikoje naudojamo Tarptautinės matavimo vienetų sistemos (SI) pagrindinio matavimo vieneto sudarytas mažesnis matavimo vienetas;

3) kartotinis matavimo vienetaspagal perskaičiavimo taisykles iš Lietuvos Respublikoje naudojamo Tarptautinės matavimo vienetų sistemos (SI) pagrindinio matavimo vieneto sudarytas didesnis matavimo vienetas;

4) nesisteminis matavimo vienetas – matavimo vienetas, nepriklausantis Tarptautinei matavimo vienetų sistemai (SI).

17. Matavimo vieneto etalonas – matavimo priemonė, matavimo sistema ar sertifikuotoji pamatinė medžiaga, skirtos dydžio vieneto vienai ar kelioms jo vertėms atkurti, išlaikyti ir perduoti kitiems etalonams arba matavimo priemonėms. Matavimo vienetų etalonai yra šie:

1) tarptautinis matavimo vieneto etalonas (toliau – tarptautinis etalonas) – matavimo vieneto etalonas, pripažintas tarptautinę sutartį pasirašiusių valstybių ir skirtas naudoti pasauliniu mastu;

2) nacionalinis matavimo vieneto etalonas (toliau – nacionalinis etalonas) – matavimo vieneto etalonas, kurį Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutarimu pripažįsta valstybėje pagrindu priskiriant konkretaus dydžio vertes kitiems matavimo vieneto etalonams;

3) pamatinis matavimo vieneto etalonas (toliau – pamatinis etalonas) matavimo vieneto etalonas, skirtas kitiems tam tikros rūšies dydžių matavimo vieneto etalonams kalibruoti tam tikroje organizacijoje arba tam tikroje vietoje;

4) darbinis matavimo vieneto etalonas (toliau – darbinis etalonas) – matavimo vieneto etalonas, reguliariai naudojamas matavimo priemonėms ar matavimo sistemoms kalibruoti arba jų patikrai atlikti.

18. Matavimo vieneto etalono išlaikymas – personalo veiksmų ir techninių priemonių visuma, skirta nustatytoms matavimo vieneto etalono metrologinėms charakteristikoms ir veikimo sąlygoms palaikyti, taip pat matavimo vieneto vertei atkurti, išlaikyti ir perduoti kitiems matavimo vieneto etalonams arba matavimo priemonėms.

19. Metrologija – matavimo mokslas, apimantis visus teorinius ir praktinius matavimų aspektus, nesvarbu, kokia yra matavimų neapibrėžtis ir kurioje mokslo ar technikos srityje atliekami matavimai.

20. Metrologinė sietis – matavimo rezultatų verčių ryšys su matavimo vieneto etalono vertėmis, užtikrinamas apibrėžtais kalibravimo procesais, taikant nenutrūkstamą palyginimų seką.

21. Metrologinės sieties schema – hierarchinė matavimo vienetų etalonų teikiamų dydžio verčių palyginimo seka.

22. Metrologinis laidavimas – metrologijos srities teisės aktų, techninių reglamentų, techninių priemonių ir privalomųjų veiksmų, taikomų matavimo rezultatų patikimumui metrologijoje užtikrinti, visuma.

23. Metrologinis patvirtinimas – matavimo priemonės metrologinių ir (arba) techninių charakteristikų atitikties savo paskirčiai bei metrologijos srities teisės aktų reikalavimams nustatyti skirtų veiksmų, apimančių matavimo priemonės kalibravimą ir patikrą, derinimą, taisymą, pakartotinį kalibravimą ir neeilinę patikrą, ženklinimą ir (arba) plombavimą, visuma.

24. Notifikuotoji įstaiga – Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka įregistruotas juridinis asmuo, taip pat juridinio asmens ar kitos organizacijos, įsisteigusių Europos Sąjungos valstybėse narėse ar kitose Europos ekonominės erdvės valstybėse, filialas Lietuvos Respublikoje (toliau – Lietuvos Respublikoje įregistruotas juridinis asmuo), kuris paskirtas įvertinti matavimo priemonės atitiktį šiai priemonei taikomo techninio reglamento reikalavimams ir apie kurį pranešama Europos Komisijai, kitoms Europos Sąjungos valstybėms narėms ir Europos ekonominės erdvės valstybėms.

25. Paskirtoji įstaiga juridinis asmuo, jo filialas, padalinys, šio įstatymo septintojo skirsnio nustatyta tvarka įgijęs teisę atlikti tipo įvertinimą, patikrą, kontrolės sistemos įvertinimą ir (arba) patikrinimus.

26. Pateikimas rinkai – matavimo priemonės, fasuotos prekės arba matavimo indo tiekimas Lietuvos Respublikos rinkai pirmą kartą.

27. Patikros sertifikatas – dokumentas, kuriuo patvirtinama, kad matavimo priemonės patikros rezultatas patenkinamas.

28. Produkto kiekio pakuotėje kontrolės sistemos įvertinimas – procedūra, kuria nustatoma, ar fasuotos prekės pakuotojo įdiegta produkto kiekio pakuotėje kontrolės sistema užtikrina fasuoto produkto kiekio atitiktį fasuotai prekei taikomo techninio reglamento nustatytiems reikalavimams.

29. Produkto kiekio pakuotėje patikrinimas – statistinis iš fasuotų prekių partijos imamų bandinių patikrinimas, kuriuo įvertinama, ar faktinis produkto kiekis atitinka fasuotai prekei taikomo techninio reglamento arba kitų metrologijos srities teisės aktų reikalavimus.

30. Rinkos priežiūra – Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliotos institucijos vykdoma veikla ir priemonės, kurių ji imasi, siekdama užtikrinti, kad teisinio metrologinio reglamentavimo objektai atitiktų techniniuose reglamentuose ir (arba) metrologijos srities teisės aktuose nustatytus reikalavimus.

31. Sertifikuotoji pamatinė medžiaga – turinti sertifikatą pamatinė medžiaga, kurios vienos ar daugiau savybių vertės yra patvirtintos naudojant procedūrą, kuri sieties principu tiksliai realizuoja matavimo vienetą, kuriuo išreiškiamos tos vertės, ir kiekviena patvirtintoji vertė turi neapibrėžtį su pasirinktu pasikliovimo lygmeniu.

32. Tachografų dirbtuvė – juridinis asmuo, jo filialas, padalinys, kuriam Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliotos institucijos nustatyta tvarka suteikta teisė vykdyti tachografų techninę priežiūrą.

33. Tarptautinis nacionalinių etalonų palyginimas tarptautinių metrologijos organizacijų organizuojamas nacionalinių etalonų ekvivalentiškumo laipsnio kiekybinis įvertinimas, atliekamas taikant nustatytas matavimo duomenų įvertinimo procedūras.

34. Techninis reglamentas – už metrologijos sritį atsakingo ministro patvirtintas teisės aktas, perkeliantis Europos Sąjungos teisės aktus, arba tiesioginio taikymo Europos Sąjungos teisės aktas, kurių nuostatų yra laikomasi pateikiant ir tiekiant rinkai bei pradedant naudoti matavimo priemones ir pateikiant rinkai fasuotas prekes ir matavimo indus.

35. Teisinė metrologija – su matavimais, matavimo vienetais, matavimo priemonėmis, matavimo indais ir metodais susijusi metrologijos sritis, kurios veiklą reglamentuoja įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyti reikalavimai ir vykdo atsakingos kompetentingos institucijos.

36. Teisinė metrologinė priežiūra – teisinio metrologinio reglamentavimo objektų atitikties techniniams reglamentams ir (arba) metrologijos srities teisės aktams kontrolė, jų gamintojų, pardavėjų ir naudotojų kontrolė, siekiant nustatyti, ar jie laikosi šio įstatymo, techninių reglamentų ir (arba) kitų metrologijos srities teisės aktų, ir su tuo susijusi rinkos priežiūra.

37. Teisinis metrologinis reglamentavimas – teisinių valdymo ir kontrolės veiksmų, atliekamų siekiant teisingų matavimų rezultatų, visuma.

38. Tiekimas rinkai – matavimo priemonės, fasuotos prekės arba matavimo indo, skirtų platinti ar naudoti rinkoje, tiekimas vykdant ūkinę komercinę veiklą už atlygį arba be jo.

39. Vardinis fasuotos prekės kiekis – fasuotos prekės produkto kiekis, kuris turi būti pakuotėje pagal pakuotojo įrašą ant pakuotės.

40. Kitos šiame įstatyme vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Lietuvos Respublikos atitikties įvertinimo įstatyme.

 

ANTRASIS SKIRSNIS

MATAVIMO VIENETAI, JŲ VERČIŲ ATKŪRIMAS IR PERDAVIMAS

 

3 straipsnis. Matavimo vienetai

1. Lietuvos Respublikoje atliekamiems matavimams naudojami Tarptautinės matavimo vienetų sistemos (SI) pagrindiniai ir jų išvestiniai, kartotiniai bei daliniai matavimo vienetai.

2. Nesisteminių matavimo vienetų, susijusių su Tarptautine matavimo vienetų sistema (SI), ir leidžiamų naudoti Lietuvos Respublikoje atliekamiems matavimams, sąrašą patvirtina Lietuvos Respublikos Vyriausybė arba jos įgaliota institucija.

3. Eksportui į trečiąsias šalis ir išvežimui į Europos Sąjungos valstybes nares gaminamos produkcijos metrologinės charakteristikos ir techniniai parametrai gali būti išreikšti užsakovo nurodytais nesisteminiais vienetais.

4. Matavimo vienetų pavadinimai, simboliai ir jų rašymo tvarka turi atitikti Lietuvos standartų reikalavimus.

 

4 straipsnis. Matavimo vienetų verčių atkūrimas ir perdavimas

Matavimo vienetų vertės atkuriamos naudojant matavimo vienetų etalonus ir perduodamos kitoms matavimo priemonėms pagal metrologinės sieties schemas.

 

5 straipsnis. Metrologinė sietis

1. Matavimo rezultatai turi būti nenutrūkstama metrologinės sieties grandine susieti su matavimo vienetų etalonų teikiamomis vertėmis.

2. Metrologinė sietis laiduojama kalibravimu, naudojant kalibruotus matavimo vienetų etalonus. Teisinio metrologinio reglamentavimo sritims, nurodytoms šio įstatymo 16 straipsnio 1 dalyje, priskirtų matavimo priemonių metrologinė sietis laiduojama matavimo priemonės patikra, matuojant kalibruotų matavimo vienetų etalonų perduodamas matavimo vienetų vertes.

3. Nacionalinių etalonų metrologinė sietis laiduojama jų palyginimu su atitinkamais tarptautiniais arba kitų valstybių nacionaliniais etalonais arba kalibravimu. Pamatinių etalonų metrologinė sietis laiduojama kalibravimu su aukštesnio metrologinio lygio matavimo vienetų etalonais. Pamatinius etalonus įsigyja, išlaiko ir saugo ūkio subjektai, užtikrindami jų laiku atliekamą kalibravimą ir išlaikymo, saugojimo bei naudojimo sąlygas, atitinkančias šių etalonų techninių dokumentų reikalavimus.

4. Cheminių matavimų metrologinė sietis laiduojama naudojant sertifikuotąsias pamatines medžiagas ir taikant patvirtintus metodus. Sertifikuotąsias pamatines medžiagas įsigyja, išlaiko ir saugo mokslo ir studijų institucijos bei ūkio subjektai, užtikrindami jų naudojimo ir galiojimo sąlygas, atitinkančias medžiagų techninių dokumentų reikalavimus.

 

6 straipsnis. Nacionaliniai etalonai

1. Nacionaliniai etalonai kuriami, tobulinami ir įsigyjami atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos poreikius metrologiniam laidavimui ir yra valstybės nuosavybė.

2. Lietuvos Respublikos Vyriausybė tvirtina nacionalinių etalonų sąrašą, nustato nacionalinių etalonų kūrimo, tvirtinimo, tobulinimo, išlaikymo ir panaikinimo tvarką.

3. Nacionalinis etalonas turi būti nuolat tiriamas ir prireikus tobulinamas siekiant laiduoti patvirtintą atkuriamos matavimo vieneto vertės tikslumą, jos išsaugojimą ir perdavimą.

 

TREČIASIS SKIRSNIS

METROLOGINIO LAIDAVIMO UŽDAVINIAI. METROLOGINIO LAIDAVIMO SISTEMOS SUBJEKTAI IR JŲ PAGRINDINĖS FUNKCIJOS

 

7 straipsnis. Metrologinio laidavimo uždaviniai

Metrologinio laidavimo uždaviniai:

1) apsaugoti fizinius ir juridinius asmenis, jų filialus, padalinius nuo neteisingo matavimo pasekmių;

2) šalinti laisvo prekių judėjimo kliūtis, susijusias su matavimo priemonių gamyba ir prekyba bei matavimo vienetų naudojimu;

3) taikyti veiksmingą matavimo priemonių naudojimo ir prekių kiekio kontrolę;

4) sudaryti palankias sąlygas ekonomikos plėtrai;

5) skatinti ūkio, mokslo ir aukštųjų technologijų plėtrą;

6) siekti Lietuvos Respublikoje atliekamų matavimų rezultatų tarptautinio pripažinimo.

 

8 straipsnis. Metrologinio laidavimo sistemos subjektai

Metrologinio laidavimo sistemos subjektai yra:

1) Lietuvos Respublikos Vyriausybė;

2) Ministerija, kurios ministras atsakingas už metrologijos sritį (toliau – Ministerija);

3) Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliota institucija;

4) Nacionalinis metrologijos institutas;

5) paskirtieji institutai;

6) paskirtosios ir notifikuotosios įstaigos;

7) kalibravimo laboratorijos.

 

9 straipsnis. Metrologinio laidavimo sistemos subjektų pagrindinės funkcijos

1.  Lietuvos Respublikos Vyriausybė paskiria Nacionalinį metrologijos institutą ir paskirtuosius institutus metrologinio laidavimo poreikiams valstybėje tenkinti ir atlieka kitas šiame įstatyme Lietuvos Respublikos Vyriausybei nustatytas funkcijas.

 

2. Ministerija:

1) atlieka teisinį metrologinį reglamentavimą ir užtikrina metrologinio laidavimo uždavinių, nurodytų šio įstatymo 7 straipsnyje, įgyvendinimą;

2) atstovauja Lietuvos Respublikai pagal Metro konvenciją įkurtų tarptautinių organizacijų veikloje, taip pat pagal kompetenciją dalyvauja kitų tarptautinių ir regioninių metrologijos organizacijų veikloje;

3) paskiria Nacionalinį metrologijos institutą ir paskirtuosius institutus pagal kompetenciją dalyvauti tarptautinių ir regioninių metrologijos organizacijų veikloje;

4) atlieka Lietuvos matavimo priemonių valstybės registro valdytojo funkcijas;

5) atlieka kitas šiame įstatyme, techniniuose reglamentuose ir kituose metrologijos srities teisės aktuose Ministerijai nustatytas funkcijas.

3. Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliota institucija:

1) atlieka teisinę metrologinę priežiūrą;

2) atlieka kitas šiame įstatyme, techniniuose reglamentuose ir kituose metrologijos srities teisės aktuose Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliotai institucijai nustatytas funkcijas.

4. Nacionalinis metrologijos institutas:

1) kuria, tobulina ir išlaiko nacionalinius etalonus;

2) kuria sertifikuotąsias pamatines medžiagas;

3) atlieka metrologinius tyrimus;

4) laiduoja metrologinę sietį valstybėje ir tarptautiniu mastu su išlaikomais nacionaliniais etalonais susijusiose matavimų srityse;

5) Ministerijos paskyrimu dalyvauja tarptautinių ir regioninių metrologijos organizacijų veikloje;

6) atstovauja Lietuvos Respublikai pagal Metro konvenciją įkurtų tarptautinių organizacijų veikloje, vykdo tarptautinius valstybės įsipareigojimus pagal Metro konvenciją ir Daugiašalį nacionalinių matavimo etalonų ir kalibravimo bei matavimų liudijimų, išduotų nacionalinių metrologijos institutų, pripažinimo susitarimą;

7) koordinuoja paskirtųjų institutų veiklą, susijusią su Daugiašalio nacionalinių matavimo etalonų ir kalibravimo bei matavimų liudijimų, išduotų nacionalinių metrologijos institutų, pripažinimo susitarimo įgyvendinimu;

8) teikia siūlymus Ministerijai dėl su metrologiniu laidavimu susijusių metrologijos paslaugų poreikio Lietuvos Respublikoje;

9) atlieka kitas metrologijos srities teisės aktuose Nacionaliniam metrologijos institutui nustatytas funkcijas.

5. Paskirtasis institutas:

1) kuria, tobulina ir išlaiko nacionalinius etalonus, tų matavimo vienetų, kurių neturi Nacionalinis metrologijos institutas;

2) vykdo veiklą, susijusią su Metro konvencijos ir Daugiašalio nacionalinių matavimo etalonų ir kalibravimo bei matavimų liudijimų, išduotų nacionalinių metrologijos institutų, pripažinimo susitarimo įgyvendinimu;

3) laiduoja metrologinę sietį valstybėje ir tarptautiniu mastu su išlaikomais nacionaliniais etalonais susijusiose matavimų srityse;

4) atlieka metrologinius tyrimus;

5) Ministerijos paskyrimu dalyvauja tarptautinių ir regioninių metrologijos organizacijų veikloje;

6) atlieka kitas metrologijos srities teisės aktuose paskirtiesiems institutams nustatytas funkcijas.

6. Paskirtoji įstaiga:

1) atlieka tipo įvertinimą, patikrą, kontrolės sistemos įvertinimą ir (arba) patikrinimus;

2) išduoda teisinio metrologinio reglamentavimo objektų atitiktį techninių reglamentų ar kitų metrologijos srities teisės aktų nustatytiems reikalavimams patvirtinančius dokumentus ir (arba) ženklina matavimo priemones oficialaus žymėjimo ženklais ir (arba) patikros žymenimis.

7. Notifikuotoji įstaiga pagal techniniuose reglamentuose nustatytus reikalavimus atlieka matavimo priemonių, kurias ketinama pateikti Europos Sąjungos rinkai, atitikties įvertinimą, kuriam atlikti ši įstaiga yra notifikuota, ir kitas funkcijas, susijusias su atliekama atitikties įvertinimo veikla.

8. Kalibravimo laboratorija kalibruoja pamatinius ir žemesnio metrologinio lygio matavimo vienetų etalonus ir (arba) matavimo priemones ir išduoda kalibravimo liudijimus.

 

10 straipsnis. Paskirtosios įstaigos

1. Juridinis asmuo, jo filialas, padalinys, siekiantis tapti paskirtąja įstaiga ir įgyti teisę atlikti matavimo priemonės patikrą, turi būti akredituotas kaip kontrolės įstaiga, išskyrus šio straipsnio 5 dalyje nustatytus atvejus.

2. Juridinis asmuo, jo filialas, padalinys, siekiantis tapti paskirtąja įstaiga ir įgyti teisę atlikti matavimo priemonės tipo įvertinimą, turi veikti pagal įdiegtą vadybos sistemą, atitinkančią kontrolės įstaigoms taikomus reikalavimus, turėti parengtus matavimo priemonės tipo, kurio įvertinimą siekia atlikti, įvertinimo procedūrų (bandymų) aprašymus, reikalingą kvalifikaciją turintį personalą, etalonines ir pagalbines matavimo priemones, Lietuvos Respublikos teisės aktais nustatytus darbų, gaisrinės saugos ir kitus reikalavimus atitinkančias patalpas, kitą infrastruktūrą, būtiną veiklai paskyrimo srityje (srityse) vykdyti.

3. Juridinis asmuo, jo filialas, padalinys, siekiantis tapti paskirtąja įstaiga ir įgyti teisę atlikti produkto kiekio pakuotėje ir (arba) matavimo indo tūrio kontrolės sistemos įvertinimą, turi būti akredituotas kaip kontrolės įstaiga.

4. Juridinis asmuo, jo filialas, padalinys, siekiantis tapti paskirtąja įstaiga ir įgyti teisę atlikti produkto kiekio pakuotėje ir (arba) matavimo indo tūrio patikrinimus, turi būti akredituotas kaip bandymų laboratorija arba kontrolės įstaiga.

5. Juridinio asmens, jo filialo, padalinio, siekiančio tapti paskirtąja įstaiga ir įgyti teisę atlikti matavimo priemonės patikrą, kompetencija ir nešališkumas gali būti patvirtinamas kitu nei akreditavimas būdu, jeigu:

1) juridinis asmuo, jo filialas, padalinys siekia tapti paskirtąja įstaiga ir įgyti teisę atlikti matavimo priemonės, nepatenkančios į techninių reglamentų taikymo sritį, patikrą, ir tokios matavimo priemonės patikrai atlikti nėra akredituotos įstaigos Lietuvos Respublikoje. Tokiu atveju juridinis asmuo, jo filialas, padalinys turi veikti pagal įdiegtą vadybos sistemą, atitinkančią kontrolės įstaigoms taikomus reikalavimus, turėti parengtus matavimo priemonės, kurios patikrą siekia atlikti, patikros procedūrų aprašymus, reikalingą kvalifikaciją turintį personalą, etalonines ir pagalbines matavimo priemones, Lietuvos Respublikos teisės aktais nustatytus darbų, gaisrinės saugos ir kitus reikalavimus atitinkančias patalpas, kitą infrastruktūrą, būtiną veiklai paskyrimo srityje (srityse) vykdyti;

2) juridinis asmuo, jo filialas, padalinys siekia tapti paskirtąja įstaiga ir įgyti teisę atlikti matavimo priemonės, nepatenkančios į techninių reglamentų taikymo sritį, patikrą, ir tokios matavimo priemonės patikrai atlikti yra akredituota įstaiga Lietuvos Respublikoje. Tokiu atveju juridinis asmuo, jo filialas, padalinys turi veikti pagal įdiegtą vadybos sistemą, atitinkančią kontrolės įstaigoms taikomus reikalavimus, turėti matavimo priemonės, kurios patikrą siekia atlikti, patikros metodikas, reikalingą kvalifikaciją turintį personalą, etalonines ir pagalbines matavimo priemones, Lietuvos Respublikos teisės aktais nustatytus darbų, gaisrinės saugos ir kitus reikalavimus atitinkančias patalpas ir kitą infrastruktūrą, būtiną veiklai paskyrimo srityje (srityse) vykdyti;

3) juridinis asmuo, jo filialas, padalinys siekia tapti paskirtąja įstaiga ir įgyti teisę atlikti tachografų patikrą.

6. Juridinis asmuo, jo filialas, padalinys, siekiantis įgyti teisę atlikti tipo įvertinimą, patikrą, kontrolės sistemos įvertinimą ir (arba) patikrinimus, taip pat turi būti apsidraudęs civilinės atsakomybės draudimu.

 

11 straipsnis. Paskirtosios įstaigos veiklai taikomi reikalavimai

Paskirtoji įstaiga, vykdydama veiklą paskyrimo srityje, turi:

1) užtikrinti metrologinę sietį, naudodama tik kalibruotus matavimo vienetų etalonus arba etalonines matavimo priemones;

2) atlikti matavimo priemonės tipo įvertinimą pagal paskirtosios įstaigos vadovo patvirtintą bandymų programą, matavimo priemonės patikrą – pagal šio įstatymo 19 straipsnio 6 dalyje nurodytą tvarką patvirtintas matavimo priemonių patikros metodikas, produkto kiekio pakuotėje ir (arba) matavimo indo tūrio patikrinimus bei produkto kiekio pakuotėje ir (arba) matavimo indo tūrio kontrolės sistemos įvertinimą – pagal paskirtosios įstaigos vadovo patvirtintas bandymų programas arba procedūras;

3) atlikusi matavimo priemonės patikrą ir nustačiusi, kad matavimo priemonė atitinka jai taikomus kitų metrologijos srities teisės aktų reikalavimus, ženklinti tokią matavimo priemonę Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliotos institucijos vadovo nustatytos formos oficialaus žymėjimo ženklais ir (arba) patikros žymenimis;

4) tais atvejais, kai kitų metrologijos srities teisės aktų reikalavimus atitinkančiai matavimo priemonei yra išduodamas patikros sertifikatas, užtikrinti, kad jis atitiktų Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliotos institucijos vadovo patvirtintą patikros sertifikato blanko formą;

5) atlikusi matavimo priemonės tipo įvertinimą, išduoti matavimo priemonės tipo įvertinimo ataskaitą su išvada dėl matavimo priemonės tipo atitikties kitų metrologijos srities teisės aktų reikalavimams;

6) atlikusi produkto kiekio pakuotėje ir (arba) matavimo indo tūrio patikrinimus, išduoti produkto kiekio pakuotėje ir (arba) matavimo indo tūrio patikrinimų protokolą su išvada dėl faktinio produkto kiekio ir (arba) faktinio matavimo indo tūrio atitikties techninio reglamento arba kitų metrologijos srities teisės aktų reikalavimams;

7) atlikusi produkto kiekio pakuotėje ir (arba) matavimo indo tūrio kontrolės sistemos įvertinimą, išduoti produkto kiekio pakuotėje ir (arba) matavimo indo tūrio kontrolės sistemos įvertinimo ataskaitą su išvada dėl produkto kiekio pakuotėje ir (arba) matavimo indo tūrio kontrolės sistemos atitikties techninio reglamento reikalavimams;

8) saugoti duomenis apie matavimo priemonės tipo įvertinimo rezultatus ir išduotas matavimo priemonės tipo įvertinimo ataskaitas, matavimo priemonės patikros rezultatus ir išduotus patikros sertifikatus, produkto kiekio pakuotėje ir (arba) matavimo indo tūrio patikrinimų rezultatus ir išduotus šių patikrinimų protokolus, produkto kiekio pakuotėje ir (arba) matavimo indo tūrio kontrolės sistemos įvertinimo rezultatus ir išduotas produkto kiekio pakuotėje ir (arba)  matavimo indo tūrio kontrolės sistemos įvertinimo ataskaitas;

9) įdarbinus naujus už paskyrimo srities (sričių) veiklą atsakingus ar ją vykdančius įstaigos darbuotojus arba pasikeitus šių darbuotojų kvalifikaciją patvirtinantiems dokumentams, ne vėliau kaip per 10 darbo dienų nuo naujų darbuotojų įdarbinimo arba kvalifikaciją patvirtinančių dokumentų išdavimo pateikti Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliotai institucijai už metrologijos sritį atsakingo ministro patvirtintame sąraše nurodytus atitinkamus dokumentus;

10) ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo šiame punkte nurodytų aplinkybių paaiškėjimo dienos informuoti Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliotą instituciją apie paskirtajai įstaigai išduoto akreditavimo pažymėjimo galiojimo termino pasibaigimą, akreditavimo pažymėjimo galiojimo sustabdymą, akreditavimo pažymėjimo galiojimo sustabdymo panaikinimą, akreditavimo pažymėjimo panaikinimą, taip pat apie teisės vykdyti tachografų techninę priežiūrą sustabdymą, šios teisės sustabdymo panaikinimą ir teisės vykdyti tachografų techninę priežiūrą panaikinimą, jeigu ši įstaiga buvo paskirta atlikti tachografų patikrą, apie paskirtosios įstaigos reorganizavimą ir (arba) likvidavimą bei kitų sprendimų, galinčių turėti esminę įtaką šios įstaigos veiklai jos paskyrimo srityje (srityse), priėmimą;

11) Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliotos institucijos prašymu teikti informaciją apie vykdomą veiklą paskyrimo srityje (srityse);

12) laikytis kitų metrologijos srities teisės aktuose nustatytų reikalavimų.

 

12 straipsnis. Notifikuotosios įstaigos

1. Lietuvos Respublikoje įregistruotas juridinis asmuo, siekiantis būti paskirtas atlikti matavimo priemonės atitikties įvertinimą pagal techniniuose reglamentuose nustatytus reikalavimus, turi:

1) būti apsidraudęs civilinės atsakomybės draudimu;

2) turėti už matavimo priemonės atitikties įvertinimą atsakingus darbuotojus, turinčius techninių ir profesinių žinių bei tinkamos patirties atitikties įvertinimo užduotims, kurioms atlikti Lietuvos Respublikoje įregistruotas juridinis asmuo siekia būti paskirtas, atlikti;

3) užtikrinti Lietuvos Respublikoje įregistruoto juridinio asmens vadovo, valdymo organo narių ir darbuotojų, atsakingų už matavimo priemonės atitikties įvertinimo atlikimą, nešališkumą;

4) turėti technines galimybes, tinkamas patalpas ir kitą infrastruktūrą, reikalingą atlikti matavimo priemonės atitikties įvertinimo procedūras;

5) turėti parengtus procedūrų, pagal kurias atliekamas matavimo priemonės atitikties įvertinimas, taip pat pagal kurias užtikrinamas užduočių, kurias Lietuvos Respublikoje įregistruotas juridinis asmuo siekia atlikti kaip notifikuotoji įstaiga, ir kitų jo atliekamų užduočių atskyrimas, aprašymus;

6) turėti parengtus procedūrų, pagal kurias Lietuvos Respublikoje įregistruotas juridinis asmuo savo veiklą galėtų vykdyti tinkamai atsižvelgdamas į savo dydį, veiklos sektorių ir veiklos struktūrą, vertinamos matavimo priemonės technologijos sudėtingumą ir tai, ar matavimo priemonių gamybos procesas yra masinis, ar serijinis, aprašymus;

7) atitikti kitus techniniuose reglamentuose ir šio straipsnio 2 dalyje nurodytoje tvarkoje Lietuvos Respublikoje įregistruotiems juridiniams asmenims, siekiantiems būti paskirtiems atlikti matavimo priemonės atitikties įvertinimą, nustatytus reikalavimus.

2. Šio straipsnio 1 dalyje nurodytus reikalavimus atitinkančios įstaigos notifikuojamos Europos Komisijai, kitoms Europos Sąjungos valstybėms narėms ir Europos ekonominės erdvės valstybėms, jų notifikavimas stabdomas ir atšaukiamas Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka.

 

13 straipsnis. Notifikuotosios įstaigos veiklai taikomi reikalavimai

Notifikuotoji įstaiga, vykdydama veiklą, kuriai ši įstaiga yra notifikuota, turi:

1) atlikti matavimo priemonės atitikties įvertinimą pagal techniniuose reglamentuose nurodytas atitikties įvertinimo procedūras;

2) atlikdama matavimo priemonės atitikties įvertinimą, laikytis proporcingumo principo ir vengti nepagrįstos naštos ekonominės veiklos vykdytojams;

3) būti nepriklausoma nuo vertinamo ekonominės veiklos vykdytojo ar vertinamos matavimo priemonės (neturi priklausyti juridiniam asmeniui, jo filialui, padaliniui, kuris dalyvauja projektuojant, gaminant, tiekiant, įrengiant, perkant, valdant, naudojant ar techniškai prižiūrint vertinamas matavimo priemones);

4) matavimo priemonės atitikties įvertinimą vykdyti laikydamasi griežčiausių profesinio sąžiningumo reikalavimų;

5) užtikrinti informacijos, sudarančios ekonominės veiklos vykdytojo komercinę (gamybinę) paslaptį, konfidencialumą, išskyrus atvejus, kai ši informacija Lietuvos Respublikos įstatymų nustatytais atvejais turi būti teikiama kompetentingoms institucijoms;

6) atlikus matavimo priemonių, kurias ketinama pateikti Europos Sąjungos rinkai, atitikties įvertinimą, išduoti atitikties sertifikatus, išskyrus atvejus, kai nustačius, kad gamintojas nevykdo techniniuose reglamentuose ar techninėse specifikacijose numatytų reikalavimų ir, notifikuotajai įstaigai apie tai informavus matavimo priemonės gamintoją, pastarasis nesiima taisomųjų veiksmų arba tokie veiksmai nedaro reikiamo poveikio;

7) vykdyti matavimo priemonės stebėseną po atitikties sertifikato išdavimo;

8) vykdydama matavimo priemonės stebėseną nustačiusi, kad matavimo priemonė nebeatitinka techniniuose reglamentuose ar techninėse specifikacijose numatytų reikalavimų, reikalauti, kad matavimo priemonės gamintojas imtųsi taisomųjų veiksmų. Jeigu gamintojas šių veiksmų nesiima arba tokie veiksmai nedaro reikiamo poveikio, notifikuotoji įstaiga laikinai sustabdo išduoto matavimo priemonės atitikties sertifikato galiojimą arba, per matavimo priemonės atitikties sertifikato galiojimo laikino sustabdymo terminą gamintojui nesiėmus taisomųjų veiksmų ar šiems veiksmams nedarius reikiamo poveikio, panaikina išduotą matavimo priemonės atitikties sertifikatą;

9) informuoti Ministeriją apie atsisakymą išduoti matavimo priemonės atitikties sertifikatą, šio sertifikato galiojimo sustabdymą arba panaikinimą, aplinkybes, turinčias įtakos notifikuotosios įstaigos paskyrimo sričiai ir sąlygoms, Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliotos institucijos pateiktus prašymus suteikti informaciją apie vykdomą atitikties įvertinimo veiklą ir kitą techniniuose reglamentuose numatytą informaciją;

10) teikti informaciją kitoms tokių pat matavimo priemonių, dėl kurių įstaiga buvo notifikuota, atitikties įvertinimą vykdančioms notifikuotosioms įstaigoms apie neigiamus ir, jeigu prašoma, teigiamus atitikties įvertinimo rezultatus;

11) dalyvauti standartizacijos veikloje ir notifikuotųjų įstaigų koordinavimo grupės, sudarytos pagal atitinkamus derinamuosius Europos Sąjungos teisės aktus, veikloje arba užtikrinti, kad notifikuotosios įstaigos darbuotojai, atsakingi už atitikties įvertinimo atlikimą, apie standartizacijos ir  notifikuotųjų įstaigų koordinavimo grupės veiklą būtų informuoti;

12) laikytis kitų techniniuose reglamentuose numatytų reikalavimų.

 

14  straipsnis. Nacionalinis metrologijos institutas ir paskirtieji institutai

1. Lietuvos Respublikos Vyriausybė paskiria vieną juridinį asmenį, jo filialą, padalinį, išlaikantį nacionalinius etalonus, vykdantį metrologinės sieties laidavimą ir mokslinę metrologinę veiklą bei dalyvaujantį tarptautiniuose nacionalinių etalonų palyginimuose, atlikti Nacionalinio metrologijos instituto funkcijas.

2. Nacionaliniu metrologijos institutu ir paskirtaisiais institutais gali būti paskiriami juridiniai asmenys, jų filialai, padaliniai, turintys kvalifikuotų darbuotojų metrologijos srityje, patalpas, kuriose užtikrinamos tinkamos aplinkos sąlygos nacionalinių etalonų kūrimui ir išlaikymui, veiklai vykdyti reikalingą įrangą ir kuriantys bei išlaikantys bent vieną nacionalinį etaloną.

3. Nacionalinis metrologijos institutas ir paskirtieji institutai nacionalinių etalonų išlaikymą ir metrologinės sieties laidavimą organizuoja pagal Lietuvos Respublikos ir Europos Sąjungos teisės aktų ir Lietuvos standartų reikalavimus.

4. Nacionalinio metrologijos instituto ir paskirtųjų institutų veiklą, susijusią su nacionalinių etalonų kūrimu, tobulinimu ir išlaikymu, koordinuoja Ministerija.

 

KETVIRTASIS SKIRSNIS

TEISINIO METROLOGINIO REGLAMENTAVIMO OBJEKTAI. MATAVIMO PRIEMONĖS TEISINIS METROLOGINIS PATVIRTINIMAS

 

15 straipsnis. Teisinio metrologinio reglamentavimo objektai

1. Teisinio metrologinio reglamentavimo objektai yra:

1) matavimo priemonės, priskirtos teisinio metrologinio reglamentavimo sritims, nurodytoms šio įstatymo 16 straipsnio 1 dalyje;

2) parduodant sveriamų, skaičiuojamų, matuojamų arba dozuojamų prekių kiekis;

3) produkto kiekis pakuotėje, matavimo indo tūris;

4) produkto kiekio pakuotėje ir matavimo indo tūrio kontrolės sistema.

2. Teisinio metrologinio reglamentavimo objektais taip pat gali būti matavimo metodai, jeigu tai nustato techniniai reglamentai arba kiti metrologijos srities teisės aktai.

 

16 straipsnis. Teisinio metrologinio reglamentavimo sritys

1. Teisinis metrologinis reglamentavimas taikomas matavimo priemonėms, kurios naudojamos:

1) nustatant prekių (paslaugų) kiekį ir vertę tiesioginio pirkimo–pardavimo (paslaugų teikimo) sandoriuose tarp pirkėjo ir pardavėjo (kliento ir paslaugų teikėjo) ir atsiskaitant už įsigytas prekes (suteiktas paslaugas), kai nuo jų kiekio matavimo rezultatų priklauso prekių (paslaugų) kaina;

2) matavimams, kai nuo jų rezultatų priklauso baudžiamosiose, administracinių nusižengimų ar civilinėse bylose skiriamos baudos arba turtinės žalos atlyginimo dydis;

3) sveikatos apsaugos, veterinarijos, aplinkos apsaugos bei darbuotojų saugos ir sveikatos srityse;

4) banko ir kitų kredito įstaigų, mokesčių administratorių, muitinės įstaigų ir pašto paslaugų teikėjų atliekamoms operacijoms;

5) atliekant matavimus teisėsaugos bei valstybės valdymo ir priežiūros institucijų pavedimu.

2. Teisinio metrologinio reglamentavimo sritims priskirtų matavimo priemonių grupių sąrašą tvirtina už metrologijos sritį atsakingas ministras.

3. Juridiniai asmenys, jų filialai, padaliniai ir fiziniai asmenys, kurie verčiasi individualia veikla, savo veikloje naudojantys į teisinio metrologinio reglamentavimo sritims priskirtų matavimo priemonių grupių sąrašą įtrauktas matavimo priemones šio straipsnio 1 dalyje nurodytose teisinio metrologinio reglamentavimo srityse, sudaro ir patvirtina tokių matavimo priemonių grupių sąrašą ir šiame sąraše nurodo naudojamos matavimo priemonės tipą, numerį ir naudojimo sritį.

 

17 straipsnis. Matavimo priemonės teisinis metrologinis patvirtinimas

1. Matavimo priemonės, patenkančios į techninių reglamentų taikymo sritį, teisinį metrologinį patvirtinimą sudaro matavimo priemonės atitikties įvertinimas, matavimo priemonės patikra (periodinė, neeilinė) ir kiti veiksmai, numatyti techniniuose reglamentuose.

2. Matavimo priemonės, nepatenkančios į techninių reglamentų taikymo sritį, teisinį metrologinį patvirtinimą sudaro matavimo priemonės tipo įvertinimas ir patvirtinimas, matavimo priemonės patikra (pirminė, periodinė, neeilinė) ir kiti veiksmai, numatyti metrologijos srities teisės aktuose.

3. Fiziniai ir juridiniai asmenys, jų filialai, padaliniai, kurie patiekia ir tiekia rinkai, įrengia bei naudoja matavimo priemones, kurios yra teisinio metrologinio reglamentavimo objektai, yra atsakingi už tai, kad būtų laiku atliktas šio straipsnio 1–2 dalyse nustatytas teisinis metrologinis patvirtinimas.

 

18 straipsnis. Matavimo priemonės atitikties įvertinimas ir matavimo priemonės tipo įvertinimas ir patvirtinimas

1. Matavimo priemonės atitikties įvertinimas atliekamas techninių reglamentų nustatyta tvarka.

2. Matavimo priemonės atitikties įvertinimas, pagal Europos Sąjungos teisės aktų reikalavimus atliktas kitoje Europos Sąjungos valstybėse narėje ar Europos ekonominės erdvės valstybėje, yra pripažįstamas Lietuvos Respublikoje.

3. Už metrologijos sritį atsakingas ministras tvirtina į techninių reglamentų taikymo sritį nepatenkančios matavimo priemonės tipo įvertinimo ir patvirtinimo, matavimo priemonės tipo patvirtinimo galiojimo pratęsimo ir matavimo priemonės tipo patvirtinimo galiojimo panaikinimo tvarką. Matavimo priemonės, nepatenkančios į techninių reglamentų taikymo sritį, tipą tvirtina Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliota institucija.

4. Tais atvejais, kai matavimo priemonės, nepatenkančios į techninių reglamentų taikymo sritį, tipo patvirtinimas yra atliktas kitoje Europos Sąjungos valstybėje narėje ar Europos ekonominės erdvės valstybėje pagal šių valstybių nacionalinės teisės aktų reikalavimus, toks patvirtinimas yra pripažįstamas už metrologijos sritį atsakingo ministro tvirtinamų matavimo priemonių teisinio metrologinio reglamentavimo taisyklių nustatyta tvarka.

5. Lietuvos Respublikoje patvirtintas matavimo priemonės tipas, taip pat šio straipsnio 4 dalyje nurodytos matavimo priemonės, nepatenkančios į techninių reglamentų taikymo sritį, tipas, kurio patvirtinimas yra atliktas kitoje Europos Sąjungos valstybėje narėje ar Europos ekonominės erdvės valstybėje pagal šių valstybių nacionalinės teisės aktų reikalavimus ir pripažintas Lietuvos Respublikoje, įrašomas į Lietuvos matavimo priemonių valstybės registrą.

 

19 straipsnis. Matavimo priemonės patikra

1. Pirminė matavimo priemonės patikra atliekama pagaminus naujas ar sutaisius naudojamas matavimo priemones.

Už metrologijos sritį atsakingo ministro nustatytais atvejais pirminė naujų matavimo priemonių patikra gali būti atliekama atrankos būdu –  atrenkant vienarūšių matavimo priemonių kontrolinę grupę ir pirminės matavimo priemonės patikros rezultatus pagrindžiant tam tikro statistiškai tinkamo ir atsitiktinai iš identifikuotos kontrolinės grupės paimtų pavyzdžių skaičiaus rezultatais.

2. Periodinė matavimo priemonės patikra atliekama naudojamoms matavimo priemonėms, pagal nustatytą periodiškumą.

Už metrologijos sritį atsakingo ministro nustatytais atvejais naudojamų matavimo priemonių periodinė patikra gali būti atliekama atrankos būdu – atrenkant vienarūšių matavimo priemonių kontrolinę grupę ir periodinės matavimo priemonės patikros rezultatus pagrindžiant tam tikro statistiškai tinkamo ir atsitiktinai iš identifikuotos kontrolinės grupės paimtų pavyzdžių skaičiaus rezultatais.

3. Neeilinė matavimo priemonės patikra atliekama anksčiau matavimo priemonei nustatyto periodiškumo, jeigu įtariama, kad naudojama matavimo priemonė neatitinka jai nustatytų reikalavimų arba prieš pradedant naudoti ją po sandėliavimo arba eksponavimo.

4. Atlikus matavimo priemonės patikrą, jeigu yra patvirtinama jos atitiktis nustatytiems metrologiniams reikalavimams, matavimo priemonė yra žymima patikros žymeniu ir (arba) plombuojama, ir (arba) išduodamas patikros sertifikatas, suteikiantis teisę naudoti šią matavimo priemonę pagal paskirtį. Ant matavimo priemonės turi būti pritvirtintas patikros žymuo ir (arba) ji turi būti užplombuota taip, kad nebūtų galima daryti įtakos matavimo priemonės metrologinėms charakteristikoms nepažeidus patikros žymenų ir (arba) plombų.

5. Tais atvejais, kai matavimo priemonė nepatenka į techninių reglamentų taikymo sritį ir matavimo priemonės patikra yra atlikta kitoje Europos Sąjungos valstybėje narėje ar Europos ekonominės erdvės valstybėje pagal šių valstybių nacionalinės teisės aktų reikalavimus, tokia patikra yra pripažįstama už metrologijos sritį atsakingo ministro tvirtinamų matavimo priemonių teisinio metrologinio reglamentavimo taisyklių nustatyta tvarka.

6. Už metrologijos sritį atsakingas ministras tvirtina matavimo priemonių patikros metodikų rengimo ir tvirtinimo tvarką, nustato laiko intervalus tarp periodinių matavimo priemonės patikrų, matavimo priemonės patikros atlikimo pagrindus ir ne Europos Sąjungos valstybėje narėje ar Europos ekonominės erdvės valstybėje atliktos matavimo priemonės patikros pripažinimo tvarką.

7. Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliota institucija koordinuoja su matavimo priemonių patikros metodikų rengimu susijusią veiklą, taip pat, suderinusi su Ministerija, tvirtina matavimo priemonių patikros metodikas.

 

PENKTASIS SKIRSNIS

MATAVIMO PRIEMONĖMS, FASUOTOMS PREKĖMS IR MATAVIMO INDAMS TAIKOMI BENDRIEJI REIKALAVIMAI. MATAVIMO PRIEMONIŲ PATEIKIMAS RINKAI IR NAUDOJIMO PRADŽIA

 

20 straipsnis. Matavimo priemonėms taikomi bendrieji reikalavimai

1. Matavimo priemonės, naudojamos dydžiams ir dydžių santykiams matuoti, matavimų rezultatus turi rodyti šio įstatymo 3 straipsnyje nurodytais Lietuvos Respublikoje leidžiamais naudoti matavimo vienetais.

2. Pagamintos, naudojamos, pataisytos matavimo priemonės turi atitikti techninių reglamentų arba kitų metrologijos srities teisės aktų nustatytus reikalavimus.

3. Matavimo priemonės ir jų programinė įranga turi būti apsaugotos nuo rodmenų klastojimo.

 

21 straipsnis. Matavimo priemonių pateikimas rinkai ir naudojimo pradžia

1. Matavimo priemonės, kurios patenka į techninių reglamentų taikymo sritį ir yra pagamintos Lietuvos Respublikoje arba kitoje Europos Sąjungos valstybėje narėje ar Europos ekonominės erdvės valstybėje, gali būti be apribojimų pateikiamos rinkai ir pradedamos naudoti, jeigu tokios matavimo priemonės yra pažymėtos techniniuose reglamentuose nurodytais žymenimis ir (arba) ženklais, patvirtinančiais Lietuvos Respublikoje arba kitoje Europos Sąjungos valstybėje narėje ar Europos ekonominės erdvės valstybėje atliktą matavimo priemonės atitikties įvertinimą ir atitinka kitus techniniuose reglamentuose numatytus reikalavimus.  

2. Lietuvos Respublikoje arba kitoje Europos Sąjungos valstybėje narėje ar Europos ekonominės erdvės valstybėje pagamintos matavimo priemonės, nepatenkančios į techninių reglamentų taikymo sritis, gali būti be apribojimų pateikiamos rinkai ir pradedamos naudoti, jeigu atitinka šiuos reikalavimus:

1) matavimo priemonės yra pažymėtos žymenimis ir (arba) ženklais ir (arba) turi dokumentus, patvirtinančius Lietuvos Respublikoje arba kitoje Europos Sąjungos valstybėje narėje ar Europos ekonominės erdvės valstybėje atliktą matavimo priemonės tipo įvertinimą ir patvirtinimą, išskyrus metrologijos srities teisės aktuose numatytus atvejus, kai matavimo priemonės tipo įvertinimo ir patvirtinimo procedūra gali būti neatliekama, ir pirminę patikrą, kurie yra atlikti pagal Europos Sąjungos valstybės narės ar Europos ekonominės erdvės valstybės nacionalinės teisės aktų reikalavimus;

2) prie matavimo priemonių yra pridedami lietuvių kalba parengti techniniai matavimo priemonės aprašai su nurodytomis matavimo priemonės metrologinėmis charakteristikomis, matavimo priemonės įrengimo, naudojimo ir techninės priežiūros instrukcijos su nurodytais matavimo priemonės naudojimo, priežiūros reikalavimais, matavimo priemonės klimatinės, mechaninės ir elektromagnetinės aplinkos sąlygomis, matavimo priemonės plombavimo schemos arba matavimo priemonės gamintojo parengta informacija apie žymenų ir (arba) plombavimo vietas, jeigu plombavimas yra taikomas.

3. Ne Europos Sąjungos valstybių narių ir Europos ekonominės erdvės valstybių gamintojų matavimo priemonės gali būti pateikiamos rinkai ir pradedamos naudoti, jeigu matavimo priemonės atitinka šiuos reikalavimus:

1) kai matavimo priemonės patenka į techninių reglamentų taikymo sritis, tokios matavimo priemonės yra pažymėtos žymenimis ir (arba) ženklais, patvirtinančiais Lietuvos Respublikoje arba kitoje Europos Sąjungos valstybėje narėje ar Europos ekonominės erdvės valstybėje atliktą matavimo priemonės atitikties įvertinimą;

2) kai matavimo priemonės nepatenka į techninių reglamentų taikymo sritis, tokios matavimo priemonės yra pažymėtos žymenimis ir (arba) ženklais ir (arba) turi dokumentus, patvirtinančius Lietuvos Respublikoje arba kitoje Europos Sąjungos valstybėje narėje ar Europos ekonominės erdvės valstybėje atliktą matavimo priemonės tipo įvertinimą ir patvirtinimą, išskyrus metrologijos srities teisės aktuose numatytus atvejus, kai matavimo priemonės tipo įvertinimo ir patvirtinimo procedūra gali būti neatliekama, ir pirminę patikrą, kurie yra atlikti pagal Europos Sąjungos valstybės narės ar Europos ekonominės erdvės valstybės nacionalinės teisės aktų reikalavimus. Šiame punkte numatyti reikalavimai yra netaikomi, kai dėl ne Europos Sąjungos valstybėje narėje ar Europos ekonominės erdvės valstybėje išduotų matavimo priemonių tipo patvirtinimo sertifikatų ir žymenų pripažinimo yra sudaryta Lietuvos Respublikos tarptautinė sutartis arba tarpinstitucinis susitarimas – tokiu atveju ne Europos Sąjungos valstybių narių ir Europos ekonominės erdvės valstybių gamintojų matavimo priemonės pateikiamos rinkai ir pradedamos naudoti šios tarptautinės sutarties arba tarpinstitucinio susitarimo pagrindu.

4. Kai matavimo priemonė yra per maža arba per jautri, kad ant jos galėtų būti pritvirtinti šio straipsnio 1–3 dalyse nurodyti žymenys ir (arba) ženklai, jie turi būti pateikti ant matavimo priemonės pakuotės, jeigu ši yra, ir prie matavimo priemonės pridedamuose dokumentuose.

5. metrologijos sritį atsakingas ministras nustato į techninių reglamentų taikymo sritį nepatenkančioms matavimo priemonėms, kurias ketinama pateikti, tiekti Lietuvos Respublikos rinkai ir (arba) pradėti tokias matavimo priemones naudoti, taikomus metrologinius reikalavimus, vadovaudamasis tarptautiniais norminiais dokumentais, darniaisiais standartais ir juose nustatytais metrologiniais reikalavimais.

6. Tais atvejais, kai konkrečiai matavimo priemonei nėra parengta darniųjų standartų ar tarptautinių norminių dokumentų, tokios matavimo priemonės metrologinius reikalavimus už metrologijos sritį atsakingas ministras nustato atsižvelgęs į tai matavimo sričiai priskirtoms matavimo priemonėms taikomus arba atskirų matavimo priemonių naudojimo sąlygas reglamentuojančiuose Lietuvos Respublikos teisės aktuose nustatytus reikalavimus. Nustatant matavimo priemonių, kurioms nėra parengta darniųjų standartų ar tarptautinių norminių dokumentų, metrologinius reikalavimus, turi būti siekiama šiame įstatyme nustatytų metrologinio laidavimo uždavinių įgyvendinimo.

7. Techninių reglamentų arba šio straipsnio 5 dalyje nurodytų teisės aktų reikalavimų neatitinkančios matavimo priemonės gali būti rodomos prekybos mugėse, parodose, pristatymuose, jeigu yra matomas ženklas, kuriame aiškiai pažymėta jų neatitiktis nustatytiems reikalavimams ir tai, kad jos negali būti pateiktos rinkai ir pradėtos naudoti tol, kol nebus patvirtinta jų atitiktis techninių reglamentų arba šio straipsnio 5 dalyje nurodytų teisės aktų reikalavimams.

 

22 straipsnis. Matavimo priemonės naudojimas

1. Matavimo priemonė turi būti naudojama laikantis gamintojo parengtų techninių matavimo priemonės aprašų.

2. Gamintojo apibrėžtas matavimo priemonės, naudojamos šio įstatymo 16 straipsnio 1 dalyje nurodytose teisinio metrologinio reglamentavimo srityse, normines veikimo sąlygas užtikrina energijos tiekimo įmonės arba fiziniai ir (arba) juridiniai asmenys, jų filialai, padaliniai, turintys įgaliojimus matavimo priemonę įrengti taip, kad matavimo priemonė atitiktų savo paskirtį.

3. Matavimo priemonė, kuriai neatliktas šio įstatymo 17 straipsnio 1 arba 2 dalyje nurodytas teisinis metrologinis patvirtinimas, gali būti naudojama tik asmeniniams tikslams ir teisinio metrologinio reglamentavimo sritims, nurodytoms šio įstatymo 16 straipsnio 1 dalyje, nepriskirtose veiklos srityse. Pirkėjo pageidavimu pardavėjas tokią matavimo priemonę turi parduoti kalibruotą.

 

23 straipsnis. Fasuotos prekės kiekiui ir matavimo indo tūriui taikomi bendrieji reikalavimai

1. Tiekiamų rinkai fasuotų prekių faktinis produkto kiekis turi atitikti vardinį fasuotos prekės kiekį su techniniuose reglamentuose arba kituose metrologijos srities teisės aktuose nurodytomis leidžiamomis paklaidomis.

2. Matavimo indai, skirti gėrimams ir kitiems skysčiams supilti bei matuoti, gali būti tiekiami rinkai ir naudojami, jeigu jie turi vardinio tūrio užrašus (ženklinimus) ir žymą, iš kurios gali būti atpažintas matavimo indų gamintojas.

3. Vardinio fasuotos prekės kiekio ir vardinio matavimo indo tūrio vertes, fasuotų prekių ir matavimo indų ženklinimo būdą ir tvarką bei kitus reikalavimus fasuotoms prekėms ir matavimo indams nustato techniniai reglamentai ir kiti metrologijos srities teisės aktai.

 

ŠEŠTASIS SKIRSNIS

TEISINĖ METROLOGINĖ PRIEŽIŪRA

 

24 straipsnis. Teisinės metrologinės priežiūros veiksmai

Vykdant teisinę metrologinę priežiūrą, atliekama:

1) matavimo priemonių, fasuotų prekių ir matavimo indų gamintojų, pardavėjų bei naudotojų šio įstatymo ir kitų metrologijos srities teisės aktų reikalavimų laikymosi kontrolė;

2) matavimo priemonių, fasuotų prekių ir matavimo indų rinkos priežiūra;

3) matavimo priemonių būklės ir naudojimo kontrolė;

4) fasuotų prekių ir matavimo indų kontrolė;

5) parduodant sveriamų, skaičiuojamų, matuojamų ar dozuojamų prekių kiekio kontrolė.

 

25 straipsnis. Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliotos institucijos pareigūnų teisės ir pareigos

1. Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliotos institucijos pareigūnai, atlikdami teisinę metrologinę priežiūrą, turi teisę:

1) pateikę tarnybinį pažymėjimą, teisės aktų nustatyta tvarka patekti į Lietuvos Respublikos teritorijoje esančių ūkio subjektų teritoriją, pastatus, patalpas ir atlikti patikrinimus, gauti reikalingą informaciją ir dokumentus, pareikalauti pateikti šio įstatymo 16 straipsnio 3 dalyje nurodytą matavimo priemonių grupių sąrašą, taip pat naudoti fotografavimo, filmavimo ir garso įrašymo įrangą, į fizinio asmens gyvenamąsias patalpas turi teisę patekti tik tuo atveju, jeigu šis fizinis asmuo sutinka ir įstatymai nenustato kitaip;

2) Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka paimti tyrimui matavimo priemonę, fasuotas prekes ar matavimo indus techninių reglamentų arba kitų metrologijos srities teisės aktų numatytų reikalavimų atitikčiai nustatyti;

3) pasitelkti ekspertus (konsultantus), kitų valstybės ir savivaldybių institucijų bei įstaigų atstovus.

2. Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliotos institucijos pareigūnai, nustatę teisinės metrologijos reikalavimų pažeidimą, turi teisę:

1) raštu apie tai įspėti tikrinamus ūkio subjektus ir įpareigoti juos per nustatytą terminą pašalinti pažeidimą;

2) laikinai, iki bus pašalintas pažeidimas, uždrausti naudoti ar tiekti rinkai matavimo priemones, fasuotas prekes ar matavimo indus;

3) uždrausti naudoti ar tiekti rinkai matavimo priemones, fasuotas prekes ar matavimo indus, jeigu per nustatytą terminą nepašalinamas pažeidimas.

3. Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliotos institucijos pareigūnai, atlikdami teisinę metrologinę priežiūrą, privalo:

1) gerbti tikrinamo ūkio subjekto teisėtus interesus;

2) užtikrinti gautos informacijos, kuri sudaro komercinę (gamybinę) paslaptį, konfidencialumą.

 

SEPTINTASIS SKIRSNIS

TEISĖS ATLIKTI TIPO ĮVERTINIMĄ, PATIKRĄ, KONTROLĖS SISTEMOS ĮVERTINIMĄ IR (ARBA) PATIKRINIMUS ĮGIJIMAS IR JURIDINIŲ ASMENŲ, JŲ FILIALŲ, PADALINIŲ, ĮGIJUSIŲ TEISĘ ATLIKTI TIPO ĮVERTINIMĄ, PATIKRĄ, KONTROLĖS SISTEMOS ĮVERTINIMĄ IR (ARBA) PATIKRINIMUS, VEIKLOS PRIEŽIŪRA. PASKIRTOSIOS ĮSTAIGOS TEISĖS ATLIKTI TIPO ĮVERTINIMĄ, PATIKRĄ, KONTROLĖS SISTEMOS ĮVERTINIMĄ IR (ARBA) PATIKRINIMUS SUSTABDYMAS, ŠIOS TEISĖS SUSTABDYMO PANAIKINIMAS IR PASKIRTOSIOS ĮSTAIGOS TEISĖS ATLIKTI TIPO ĮVERTINIMĄ, PATIKRĄ, KONTROLĖS SISTEMOS ĮVERTINIMĄ IR (ARBA) PATIKRINIMUS PANAIKINIMAS

 

26 straipsnis. Teisės atlikti tipo įvertinimą, patikrą, kontrolės sistemos įvertinimą ir (arba) patikrinimus įgijimas ir juridinių asmenų, jų filialų, padalinių, įgijusių teisę atlikti tipo įvertinimą, patikrą, kontrolės sistemos įvertinimą ir (arba) patikrinimus, veiklos priežiūra

1. Juridinis asmuo, jo filialas, padalinys, siekiantis tapti paskirtąja įstaiga ir įgyti teisę atlikti tipo įvertinimą, patikrą, kontrolės sistemos įvertinimą ir (arba) patikrinimus, kreipiasi į Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliotą instituciją, pateikdamas užpildytą už metrologijos sritį atsakingo ministro patvirtintą prašymo dėl paskyrimo atlikti tipo įvertinimą, patikrą, kontrolės sistemos įvertinimą ir (arba) patikrinimus formą (toliau – prašymas) ir kitus dokumentus, kurių pagrindu vertinama juridinio asmens, jo filialo, padalinio atitiktis šio įstatymo 10 straipsnyje nustatytiems reikalavimams ir galimybė užtikrinti šio įstatymo 11 straipsnyje nustatytų paskirtųjų įstaigų veiklai keliamų reikalavimų vykdymą (toliau – kiti dokumentai). Kitų dokumentų sąrašą, šių dokumentų ir prašymo pateikimo būdą bei tvarką ir paskyrimo sričių pakeitimo atvejais, nurodytais šio straipsnio 7 dalyje, pateikiamų dokumentų sąrašą tvirtina už metrologijos sritį atsakingas ministras.

2. Juridinis asmuo, jo filialas, padalinys laikomas įgijusiu teisę atlikti tipo įvertinimą, patikrą, kontrolės sistemos įvertinimą ir (arba) patikrinimus kitą dieną nuo juridinio asmens, jo filialo, padalinio prašymo ir kitų dokumentų, nurodytų šio straipsnio 1 dalyje, pateikimo Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliotai institucijai dienos arba nuo prašyme nurodytos dienos, jeigu ši diena yra vėlesnė nei kita diena nuo prašymo ir kitų dokumentų pateikimo Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliotai institucijai dienos.

3. Juridiniam asmeniui, jo filialui, padaliniui, įgijusiam teisę atlikti matavimo priemonės patikrą, Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliota institucija kitą darbo dieną nuo prašymo ir kitų dokumentų gavimo Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliotoje institucijoje dienos šiame prašyme nurodytu būdu praneša apie jam suteiktą atpažinimo ženklą arba, jeigu juridinis asmuo, jo filialas, padalinys įgijo teisę atlikti tachografų patikrą, – patikros ženklą.

4. Paaiškėjus, kad paskirtosios įstaigos prašyme ir (arba) kituose dokumentuose pateikta netiksli, neišsami informacija, klaidingi duomenys ar yra redakcinio pobūdžio neatitikimų, Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliota institucija šiame prašyme nurodytu būdu kreipiasi į įstaigą dėl papildomos informacijos suteikimo (informacijos patikslinimo) ir suteikia ne trumpesnį kaip 5 darbo dienų terminą nuo kreipimosi į šią įstaigą dienos minėtiems trūkumams pašalinti.

5. Kai juridinis asmuo, jo filialas, padalinys šio įstatymo 10 straipsnio 1 ir 3–4 dalyse numatytais atvejais savo kompetenciją įrodo akreditavimo būdu, jis įgyja teisę atlikti patikrą, kontrolės sistemos įvertinimą ir (arba) patikrinimus prašyme nurodytoje paskyrimo srityje (srityse) neterminuotam laikui.

Juridinis asmuo, jo filialas, padalinys, šio įstatymo 10 straipsnio 2 dalyje nurodytu atveju įrodęs savo kompetenciją kitu nei akreditavimas būdu, įgyja teisę atlikti matavimo priemonės tipo įvertinimą neterminuotam laikui.

6. Kai juridinis asmuo, jo filialas, padalinys šio įstatymo 10 straipsnio 5 dalies 1–2 punktuose nurodytais atvejais savo kompetenciją įrodo kitu nei akreditavimas būdu, jis įgyją teisę atlikti matavimo priemonės patikrą prašyme nurodytoje paskyrimo srityje (srityse) dvejų metų laikotarpiui. Šis terminas pradedamas skaičiuoti nuo teisės atlikti matavimo priemonės patikrą įgijimo šio straipsnio 2 dalyje nustatyta tvarka dienos.

Juridinis asmuo, jo filialas, padalinys, šio įstatymo 10 straipsnio 5 dalies 3 punkte nurodytu atveju įrodęs savo kompetenciją kitu nei akreditavimas būdu, įgyja teisę atlikti tachografų patikrą ne ilgesniam, nei nurodyta tachografų dirbtuvių veiklą reglamentuojančiuose teisės aktuose, laikotarpiui.

7. Paskyrimo sritis (sritys), kurioje (kuriose) juridinis asmuo, jo filialas, padalinys įgijo teisę atlikti tipo įvertinimą, patikrą, kontrolės sistemos įvertinimą ir (arba) patikrinimus, keičiama (keičiamos) esant bent vienam iš šių pagrindų:

1) keičiasi juridinio asmens, jo filialo, padalinio akreditavimo sritis;

2) pakeičiamos paskyrimo srityje (srityse) vykdomai veiklai naudojamos etaloninės matavimo priemonės ir (arba) jų metrologinės charakteristikos (matavimų neapibrėžtis, matavimų ribos);

3) keičiasi paskyrimo srityje (srityse) nurodytos tikrinamos matavimo priemonių metrologinės charakteristikos (matavimų ribos, paklaida).

8. Juridinio asmens, jo filialo, padalinio įgyta teisė atlikti tipo įvertinimą, patikrą, kontrolės sistemos įvertinimą ir (arba) patikrinimus negali būti perleidžiama kitiems asmenims, išskyrus šio įstatymo 29 straipsnio 4 dalyje nustatytus atvejus.

9. Juridinio asmens, jo filialo, padalinio, įgijusio teisę atlikti tipo įvertinimą, patikrą, kontrolės sistemos įvertinimą ir (arba) patikrinimus, veiklos priežiūrą atlieka Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliota institucija.

 

27 straipsnis. Paskirtosios įstaigos teisės atlikti tipo įvertinimą, patikrą, kontrolės sistemos įvertinimą ir (arba) patikrinimus sustabdymas

1. Paskirtosios įstaigos teisė atlikti tipo įvertinimą, patikrą, kontrolės sistemos įvertinimą ir (arba) patikrinimus sustabdoma šiais atvejais:

1) paskirtosios įstaigos prašymu;

2) paskirtosios įstaigos veiklos priežiūros metu nustačius, kad paskirtoji įstaiga pažeidė šio įstatymo 11 straipsnyje nustatytus paskirtosios įstaigos veiklai keliamus reikalavimus  ir per Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliotos institucijos nustatytą protingą terminą nepašalino šių pažeidimų arba apie pašalintus pažeidimus ne vėliau kaip kitą darbo dieną neinformavus Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliotos institucijos;

3) sustabdomas paskirtajai įstaigai išduoto akreditavimo pažymėjimo galiojimas arba pasibaigia šio pažymėjimo galiojimo terminas;

4) paskirtajai įstaigai per Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliotos institucijos nustatytą terminą nepašalinus prašymo trūkumų ir apie pašalintus trūkumus nepranešus Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliotai institucijai;

5) paskirtajai įstaigai per Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliotos institucijos nustatytą terminą nepašalinus kitų dokumentų trūkumų ir apie pašalintus trūkumus nepranešus Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliotai institucijai.

2. Sprendimą sustabdyti paskirtosios įstaigos teisę atlikti tipo įvertinimą, patikrą, kontrolės sistemos įvertinimą ir (arba) patikrinimus priima Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliota institucija. Sprendime dėl paskirtosios įstaigos teisės atlikti tipo įvertinimą, patikrą, kontrolės sistemos įvertinimą ir (arba) patikrinimus sustabdymo nurodomas sustabdymo pagrindas, terminas, kuriam sustabdoma paskirtosios įstaigos teisė atlikti tipo įvertinimą, patikrą, kontrolės sistemos įvertinimą ir (arba) patikrinimus, ir terminas, per kurį paskirtoji įstaiga turi pašalinti nustatytus veiklos pažeidimus ir (arba) prašymo, ir (arba) kitų dokumentų trūkumus (jeigu paskirtosios įstaigos teisė atlikti tipo įvertinimą, patikrą, kontrolės sistemos įvertinimą ir (arba) patikrinimus sustabdoma šio straipsnio 1 dalies 2, 4 ir 5 punktuose nurodytais pagrindais). Terminas, kuriam sustabdoma paskirtosios įstaigos teisė atlikti tipo įvertinimą, patikrą, kontrolės sistemos įvertinimą ir (arba) patikrinimus, skaičiuojamas nuo tos dienos, kurią paskirtoji įstaiga gauna pranešimą iš Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliotos institucijos apie priimtą atitinkamą sprendimą.

Sprendime sustabdyti paskirtosios įstaigos teisę atlikti tipo įvertinimą, patikrą, kontrolės sistemos įvertinimą ir (arba) patikrinimus nurodytas šios teisės sustabdymo terminas turi sutapti su veiklos pažeidimams ir (arba) prašymo, ir (arba) kitų dokumentų trūkumams pašalinti nustatytu terminu (jeigu paskirtosios įstaigos teisė atlikti tipo įvertinimą, patikrą, kontrolės sistemos įvertinimą ir (arba) patikrinimus sustabdoma šio straipsnio 1 dalies 2, 4 ir 5 punktuose nurodytais pagrindais).

3. Apie paskirtosios įstaigos teisės atlikti tipo įvertinimą, patikrą, kontrolės sistemos įvertinimą ir (arba) patikrinimus sustabdymą Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliota institucija prašyme nurodytu būdu informuoja paskirtąją įstaigą kitą darbo dieną nuo šio straipsnio 2 dalyje nurodyto sprendimo priėmimo dienos.

4. Tais atvejais, kai paskirtoji įstaiga vykdo veiklą keliose paskyrimo srityse ir paskirtosios įstaigos teisės atlikti tipo įvertinimą, patikrą, kontrolės sistemos įvertinimą ir (arba) patikrinimus sustabdymo pagrindas yra susijęs tik su viena (keliomis) iš sričių, Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliota institucija, priimdama sprendimą sustabdyti paskirtosios įstaigos teisę atlikti tipo įvertinimą, patikrą, kontrolės sistemos įvertinimą ir (arba) patikrinimus, sprendime nurodo ir paskyrimo sritį (sritis), kurioje (kuriose) paskirtosios įstaigos teisė atlikti tipo įvertinimą, patikrą, kontrolės sistemos įvertinimą ir (arba) patikrinimus yra sustabdoma. Tačiau tais atvejais, kai aplinkybės, dėl kurių sustabdoma įstaigos teisė atlikti tipo įvertinimą, patikrą, kontrolės sistemos įvertinimą ir (arba) patikrinimus, daro įtaką visose paskyrimo srityse paskirtosios įstaigos vykdomai veiklai, paskirtosios įstaigos teisė atlikti tipo įvertinimą, patikrą, kontrolės sistemos įvertinimą ir (arba) patikrinimus sustabdoma visose paskyrimo srityse.

 

28 straipsnis. Paskirtosios įstaigos teisės atlikti tipo įvertinimą, patikrą, kontrolės sistemos įvertinimą ir (arba) patikrinimus sustabdymo panaikinimas

1. Paskirtosios įstaigos teisės atlikti tipo įvertinimą, patikrą, kontrolės sistemos įvertinimą ir (arba) patikrinimus sustabdymas panaikinamas, kai paskirtoji įstaiga ne vėliau kaip per šio įstatymo 27 straipsnio 2 dalyje nurodytą veiklos pažeidimams ir (arba) prašymo ir (arba) kitų dokumentų trūkumams pašalinti nustatytą terminą (jeigu jis nustatomas), pateikia Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliotai institucijai:

1) prašymą panaikinti paskirtosios įstaigos teisės atlikti tipo įvertinimą, patikrą, kontrolės sistemos įvertinimą ir (arba) patikrinimus sustabdymą, jeigu ši įstaigos teisė buvo sustabdyta šio įstatymo 27 straipsnio 1 dalies 1 punkte nurodytu pagrindu;

2) dokumentus, patvirtinančius, kad paskirtoji įstaiga pašalino šio įstatymo 11 straipsnyje nustatytų paskirtosios įstaigos veiklai keliamų reikalavimų pažeidimus, jeigu paskirtosios įstaigos teisė atlikti tipo įvertinimą, patikrą, kontrolės sistemos įvertinimą ir (arba) patikrinimus buvo sustabdyta šio įstatymo 27 straipsnio 1 dalies 2 punkte nurodytu pagrindu;

3) informaciją apie Lietuvos Respublikos atitikties įvertinimo įstatymo nustatyta tvarka priimtą sprendimą, kuriuo panaikinamas paskirtajai įstaigai išduoto akreditavimo pažymėjimo galiojimo sustabdymas, arba apie paskirtajai įstaigai išduotą akreditavimo pažymėjimą, jeigu paskirtosios įstaigos teisė atlikti tipo įvertinimą, patikrą, kontrolės sistemos įvertinimą ir (arba) patikrinimus buvo sustabdyta šio įstatymo 27 straipsnio 1 dalies 3 punkte nurodytu pagrindu;

4) papildytą (patikslintą) prašymą ir (arba) kitus dokumentus, jeigu paskirtosios įstaigos teisė atlikti tipo įvertinimą, patikrą, kontrolės sistemos įvertinimą ir (arba) patikrinimus buvo sustabdyta šio įstatymo 27 straipsnio 1 dalies 4 arba 5 punkte nurodytu pagrindu.

2. Sprendimą panaikinti paskirtosios įstaigos teisės atlikti tipo įvertinimą, patikrą, kontrolės sistemos įvertinimą ir (arba) patikrinimus sustabdymą priima Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliota institucija. Sprendime dėl paskirtosios įstaigos teisės atlikti tipo įvertinimą, patikrą, kontrolės sistemos įvertinimą ir (arba) patikrinimus sustabdymo panaikinimo nurodomas sustabdymo panaikinimo pagrindas.

3. Apie paskirtosios įstaigos teisės atlikti tipo įvertinimą, patikrą, kontrolės sistemos įvertinimą ir (arba) patikrinimus sustabdymo panaikinimą Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliota institucija prašyme nurodytu būdu informuoja paskirtąją įstaigą kitą darbo dieną nuo šio straipsnio 2 dalyje nurodyto sprendimo priėmimo dienos.

 

29 straipsnis. Paskirtosios įstaigos teisės atlikti tipo įvertinimą, patikrą, kontrolės sistemos įvertinimą ir (arba) patikrinimus panaikinimas

1. Paskirtosios įstaigos teisė atlikti tipo įvertinimą, patikrą, kontrolės sistemos įvertinimą ir (arba) patikrinimus panaikinama šiais atvejais:

1) paskirtosios įstaigos prašymu;

2) paskirtajai įstaigai per Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliotos institucijos nustatytą terminą nepašalinus padarytų šio įstatymo 11 straipsnio pažeidimų, dėl kurių buvo sustabdyta paskirtosios įstaigos teisė atlikti tipo įvertinimą, patikrą, kontrolės sistemos įvertinimą ir (arba) patikrinimus, arba apie pašalintus tokius pažeidimus ne vėliau kaip kitą darbo dieną nuo nustatyto termino pabaigos neinformavus Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliotos institucijos;

3) paskirtoji įstaiga, kurios teisė atlikti tipo įvertinimą, patikrą, kontrolės sistemos įvertinimą ir (arba) patikrinimus yra sustabdyta, vykdo veiklą paskyrimo srityje (srityse), kurioje (kuriose) jos teisė tą daryti yra sustabdyta;

4) panaikinamas paskirtosios įstaigos akreditavimo pažymėjimo galiojimas;

5) jeigu paskirtoji įstaiga yra likviduojama ar yra likviduota arba juridinių asmenų ar kitų organizacijų, įsisteigusių Europos Sąjungos valstybėse narėse ar kitose Europos ekonominės erdvės valstybėse, filialas Lietuvos Respublikoje, kuriam šio įstatymo 26 straipsnio 2 dalyje nustatyta tvarka suteikta teisė atlikti tipo įvertinimą, patikrą, kontrolės sistemos įvertinimą ir (arba) patikrinimus, baigia ar baigė veiklą ir yra išregistruoti iš Juridinių asmenų registro;

6) paskirtoji įstaiga per Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliotos institucijos nustatytą terminą nepašalino prašymo ir (arba) kitų dokumentų trūkumų, dėl kurių buvo sustabdyta paskirtosios įstaigos teisė atlikti tipo įvertinimą, patikrą, kontrolės sistemos įvertinimą ir (arba) patikrinimus, ir apie pašalintus trūkumus nepranešė Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliotai institucijai;

7) po juridinio asmens, jo filialo, padalinio teisės atlikti tipo įvertinimą, patikrą, kontrolės sistemos įvertinimą ir (arba) patikrinimus įgijimo šio įstatymo 26 straipsnio 2 dalyje nustatyta tvarka paaiškėjo faktų, kad juridinis asmuo, jo filialas, padalinys neatitinka šio įstatymo 10 straipsnyje nurodytų reikalavimų.

2. Sprendimą panaikinti paskirtosios įstaigos teisę atlikti tipo įvertinimą, patikrą, kontrolės sistemos įvertinimą ir (arba) patikrinimus priima Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliota institucija. Sprendime dėl paskirtosios įstaigos teisės atlikti tipo įvertinimą, patikrą, kontrolės sistemos įvertinimą ir (arba) patikrinimus panaikinimo nurodomas šios paskirtosios įstaigos teisės panaikinimo pagrindas.

3. Apie paskirtosios įstaigos teisės atlikti tipo įvertinimą, patikrą, kontrolės sistemos įvertinimą ir (arba) patikrinimus panaikinimą Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliota institucija prašyme nurodytu būdu informuoja paskirtąją įstaigą kitą darbo dieną nuo šio straipsnio 2 dalyje nurodyto sprendimo priėmimo dienos.

4. Paskirtosios įstaigos, kuri pasibaigia kitu nei likvidavimas įstatymuose nustatytu pagrindu, teisė atlikti tipo įvertinimą, patikrą, kontrolės sistemos įvertinimą ir (arba) patikrinimus nėra panaikinama, tačiau tokia įstaiga, laikydamasi šio įstatymo 11 straipsnio 11 punkte nustatytų reikalavimų, raštu arba elektroninėmis priemonėmis teikia informaciją Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliotai institucijai apie visus veiklos pokyčius ir kitą su vykdoma veikla susijusią informaciją, kuri turi arba gali turėti esminę įtaką paskirtosios įstaigos teisės vykdyti veiklą paskyrimo srityje galiojimui.

 

AŠTUNTASIS SKIRSNIS

FINANSAVIMAS

 

30 straipsnis. Finansavimas

Šio įstatymo 9 straipsnio 4 ir 5 dalyse nustatyta veikla yra finansuojama iš Ministerijai skirtų valstybės biudžeto asignavimų ir (arba) kitų lėšų Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka.

 

DEVINTASIS SKIRSNIS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

31 straipsnis. Vartotojų teisė gauti metrologinę informaciją

Vartotojai turi teisę gauti patikimą informaciją apie matavimų rezultatus, jeigu tai gali būti susiję su sveikatos ar aplinkos apsauga, darbuotojų sauga ir sveikata bei mokėjimais, atliekamais pagal vartojimo sutartis, Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka.

 


 

 

Lietuvos Respublikos

metrologijos įstatymo

priedas

 

ĮGYVENDINAMI EUROPOS SĄJUNGOS TEISĖS AKTAI

 

1. 1974 m. gruodžio 19 d. Tarybos direktyva 75/107/EEB dėl valstybių narių įstatymų, susijusių su butelių, naudojamų kaip matavimo talpos, suderinimo (OL 2004 m. specialusis leidimas, 13 skyrius, 2 tomas, p. 169).

2. 1976 m. sausio 20 d. Tarybos direktyva 76/211/EEB dėl valstybių narių įstatymų, susijusių su tam tikrų fasuotų produktų komplektavimu pagal masę arba tūrį, suderinimo (OL 2004 m. specialusis leidimas, 13 skyrius, 3 tomas, p. 91) su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2007 m. rugsėjo 5 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyva 2007/45/EB (OL 2007 L 247, p. 17).

3. 1979 m. gruodžio 20 d. Tarybos direktyva 80/181/EEB dėl valstybių narių įstatymų, susijusių su matavimo vienetais, suderinimo ir Direktyvos 71/354/EEB panaikinimo (OL 2004 m. specialusis leidimas, 13 skyrius, 6 tomas, p. 3) su paskutiniais pakeitimas, padarytais 2009 m. kovo 11 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyva 2009/3/EB (OL 2009 L 114, p. 10).

4. 2014 m. vasario 26 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyva 2014/31/ES dėl valstybių narių įstatymų, susijusių su neautomatinių svarstyklių tiekimu rinkai, suderinimo (OL 2014 L 96, p. 107).

5. 2014 m. vasario 26 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyva 2014/32/ES dėl valstybių narių įstatymų, susijusių su matavimo priemonių tiekimu rinkai, suderinimo (OL 2014 L 96, p. 149) su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2014 m. spalio 31 d. Komisijos deleguotąja direktyva (ES) 2015/13 (OL 2015 L 3, p. 42).

6. 2016 m. kovo 18 d. Komisijos įgyvendinimo reglamentas (ES) 2016/799, kuriuo įgyvendinamas Europos Parlamento ir Tarybos reglamentas (ES) Nr. 165/2014 ir nustatomi tachografų ir jų komponentų konstrukcijos, bandymo, įrengimo, naudojimo ir remonto reikalavimai (OL 2016 L 139, p. 1).“

 

2 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas

1. Šis įstatymas, išskyrus šio įstatymo 1 straipsnyje išdėstyto Lietuvos Respublikos metrologijos įstatymo 18 straipsnio 3 dalį, 21 straipsnio 5 ir 6 dalis bei šio straipsnio 3 ir 4 dalis, įsigalioja 2018 m. gegužės 1 dieną.

2. Šio įstatymo 1 straipsnyje išdėstyto Lietuvos Respublikos metrologijos įstatymo 18 straipsnio 3 dalis, 21 straipsnio 5 ir 6 dalys įsigalioja 2018 m. lapkričio 1 dieną.

3. Lietuvos Respublikos Vyriausybė ir (ar) jos įgaliotos institucijos iki 2018 m. balandžio 30 d. priima šio įstatymo 1 straipsnyje išdėstyto Lietuvos Respublikos metrologijos įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus, išskyrus įgyvendinamuosius teisės aktus, nurodytus šio straipsnio 4 dalyje. 

4. Lietuvos Respublikos Vyriausybė ir (ar) jos įgaliotos institucijos iki 2018 m. spalio 31 d. priima šio įstatymo 1 straipsnyje išdėstyto Lietuvos Respublikos metrologijos įstatymo 18 straipsnio 3 dalies bei 21 straipsnio 5 ir 6 dalių įgyvendinamuosius teisės aktus.

5. Paskirtosios įstaigos, iki 2018 m. gegužės 1 d. paskirtos atlikti matavimo priemonės patikrą ir (arba) produkto kiekio pakuotėje ir matavimo indo tūrio patikrinimus, šią veiklą turi teisę vykdyti iki įstaigų paskyrimą patvirtinančiuose dokumentuose nustatytų terminų.

6. Teisės atlikti matavimo priemonės patikrą ir (arba) produkto kiekio pakuotėje ir matavimo indo tūrio patikrinimus įgijimo procedūros, pradėtos iki šio įstatymo įsigaliojimo, baigiamos vykdyti pagal prašymo dėl paskyrimo atlikti matavimo priemonės patikrą ir (arba) produkto kiekio pakuotėje ir matavimo indo tūrio patikrinimus pateikimo metu galiojusius teisės aktus.

7. Įstaigos, kurios teisę atlikti matavimo priemonės patikrą iki 2018 m. gegužės 1 d. yra įgijusios akreditavimo pagal bandymų laboratorijoms keliamus reikalavimus būdu, iki
2022 m. lapkričio 1 d., laikydamosi šio įstatymo 1 straipsnyje išdėstyto Lietuvos Respublikos metrologijos įstatymo 10 straipsnio 1 dalies nuostatų, turi kreiptis į Nacionalinį akreditacijos biurą prie Ūkio ministerijos ir būti įvertintos pagal kontrolės įstaigoms keliamus reikalavimus.

 

Skelbiu šį Lietuvos Respublikos Seimo priimtą įstatymą.

 

RESPUBLIKOS PREZIDENTAS