Projektas
LIETUVOS RESPUBLIKOS
MOKĖJIMŲ ĮSTATYMO NR. IX-1596 2, 15, 64, 71, 72, 73 IR 75 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 281 STRAIPSNIU
ĮSTATYMAS
2024 m. d. Nr.
Vilnius
1 straipsnis. 2 straipsnio pakeitimas
2 straipsnis. 15 straipsnio pakeitimas
Papildyti 15 straipsnį 11 dalimi:
„11. Mokėjimo paslaugų teikėjas, keisdamas vartotojams teikiamų su mokėjimo sąskaita susijusių paslaugų komisinių atlyginimų dydžius, kartu su pateikiama informacija apie pakeitimus, kaip nurodyta šio straipsnio 1 dalyje, taip pat turi pateikti informaciją apie galimybę taikomą mokėjimo paslaugų kainodaros būdą pakeisti į kitą mokėjimo paslaugų teikėjo siūlomą būdą, o Lietuvos Respublikos teritorijoje veikianti kredito įstaiga, kuri teikia pagrindinės mokėjimo sąskaitos paslaugą, kaip nurodyta šio įstatymo 71 straipsnio 2 dalyje, papildomai lengvai suprantamais žodžiais, aiškia ir suprantama forma informuoja apie galimybę pasinaudoti pagrindinės mokėjimo sąskaitos paslauga.“
3 straipsnis. Įstatymo papildymas 281 straipsniu
Papildyti Įstatymo III skyriaus trečiąjį skirsnį 281 straipsniu:
„281 straipsnis. Lyginamoji interneto svetainė, skirta mažoms ir labai mažoms įmonėms
1. Priežiūros institucija administruoja mažoms ir labai mažoms įmonėms, kaip jos suprantamos pagal Lietuvos Respublikos smulkiojo ir vidutinio verslo plėtros įstatymo 3 straipsnio 2 ir 3 dalis, (toliau – mažos ir labai mažos įmonės) skirtą lyginamąją interneto svetainę, kuria galima naudotis nemokamai ir kurioje skelbiama vieša informacija apie komisinius atlyginimus, kuriuos mokėjimo paslaugų teikėjai taiko už mokėjimo paslaugas, aktualias mažoms ir labai mažoms įmonėms, ir kita su mokėjimo paslaugomis susijusi informacija, (toliau šiame straipsnyje – lyginamoji svetainė).
2. Lyginamojoje svetainėje mokėjimo paslaugų teikėjai neturi būti diskriminuojami dėl paieškos rezultatų ir šioje svetainėje privalo būti:
4) pateikta tiksli ir naujausia informacija ir nurodyta, kada lyginamoji svetainė paskutinį kartą atnaujinta;
5) pateikta informacija apie siūlomas mokėjimo paslaugas, siekiant apimti didelę rinkos dalį. Kai pateikiama informacija ne apie visų mokėjimo paslaugų teikėjų teikiamas mokėjimo paslaugas, tai turi būti nurodoma prieš ją pateikiant;
3. Mokėjimo paslaugų teikėjai privalo priežiūros institucijai pateikti informaciją apie taikomus komisinius atlyginimus už savo teikiamas mokėjimo paslaugas, aktualias mažoms ir labai mažoms įmonėms.
4 straipsnis. 64 straipsnio pakeitimas
1. Pakeisti 64 straipsnio 2 dalies 6 punktą ir jį išdėstyti taip:
5 straipsnis. 71 straipsnio pakeitimas
1. Pakeisti 71 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:
„2. Pagrindinės mokėjimo sąskaitos paslaugą privalo teikti įstaigos, teikiančios visas šio įstatymo 72 straipsnio 1 dalies 1, 2 ir 4–7 punktuose nurodytas paslaugas vartotojams. Priežiūros institucija sudaro ir tvarko įstaigų, teikiančių pagrindinės mokėjimo sąskaitos paslaugą, sąrašą ir jį skelbia savo interneto svetainėje. Įstaigos įrašomos į pagrindinės mokėjimo sąskaitos paslaugos teikėjų sąrašą, išbraukiamos iš šio sąrašo ir šis sąrašas tvarkomas priežiūros institucijos nustatyta tvarka.“
2. Pakeisti 71 straipsnio 7 dalies 1 punktą ir jį išdėstyti taip:
„1) Lietuvos Respublikoje veikiančioje įstaigoje vartotojas jau turi mokėjimo sąskaitą, suteikiančią galimybę naudotis šio įstatymo 72 straipsnio 1 dalyje nurodytomis paslaugomis, išskyrus atvejį, kai vartotojas informuoja, kad jis yra gavęs pranešimą, kad jo mokėjimo sąskaita bus uždaryta. Įstaiga turi teisę remtis vartotojo pasirašytu patvirtinimo dokumentu arba vartotojo sutikimu ir nepagrįstai neapsunkindama vartotojo tikrinti, ar vartotojas Lietuvos Respublikoje veikiančioje įstaigoje turi mokėjimo sąskaitą, suteikiančią galimybę naudotis šio įstatymo 72 straipsnio 1 dalyje nurodytomis paslaugomis;“.
6 straipsnis. 72 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 72 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„72 straipsnis. Pagrindinės mokėjimo sąskaitos ypatybės
1. Pagrindinės mokėjimo sąskaitos paslaugą sudarančios mokėjimo paslaugos ir mokėjimo operacijos:
1) mokėjimo sąskaitos atidarymas, tvarkymas ir uždarymas, taip pat šiems veiksmams vykdyti reikalingos paslaugos;
3) grynųjų pinigų įmokėjimas į mokėjimo sąskaitą valstybėse narėse klientų aptarnavimo vietose įstaigos darbo laiku arba į bankomatus įstaigos darbo ir ne darbo laiku;
4) grynųjų pinigų išėmimas iš mokėjimo sąskaitos valstybėse narėse klientų aptarnavimo vietose įstaigos darbo laiku arba iš bankomatų įstaigos darbo ir ne darbo laiku;
5) mokėjimo priemonių – mokėjimo kortelės arba kitos mokėjimo priemonės, sudarančios galimybę atsiskaityti fizinėse prekybos ir (arba) paslaugų teikimo vietose, – išdavimas;
6) mokėjimo operacijos, įskaitant mokėjimus internetu, naudojant šios dalies 5 punkte nurodytas mokėjimo priemones;
7) klientų aptarnavimo vietose ir (arba) elektroninėmis priemonėmis atliekamų kredito pervedimų, įskaitant periodinio pervedimo nurodymus ir momentinius kredito pervedimus, vykdymas valstybėse narėse;
3. Įstaiga privalo užtikrinti galimybę vartotojui valdyti pagrindinę mokėjimo sąskaitą ir inicijuoti mokėjimo operacijas iš savo pagrindinės mokėjimo sąskaitos įstaigos klientų aptarnavimo vietose ir (arba) naudojantis elektroninėmis priemonėmis.
4. Priežiūros institucija nustato pagrindinės mokėjimo sąskaitos paslaugą sudarančių mokėjimo paslaugų ir mokėjimo operacijų, už kurias įstaiga gali imti ne didesnį negu pagal šio įstatymo 73 straipsnį nustatytą komisinį atlyginimą, sąrašą taip, kad būtų tenkinamos šios sąlygos:
2) šio straipsnio 1 dalies 2, 3, 4 ir 6 punktuose nurodytų mokėjimo operacijų skaičius turi būti neribotas;
3) šio straipsnio 1 dalies 2, 3, 6, 7 ir 8 punktuose nurodytų mokėjimo operacijų vertė turi būti neribota;
4) minimali iš sąskaitos išimama grynųjų pinigų suma per mėnesį, kaip nurodyta šio straipsnio 1 dalies 4 punkte, nustatoma taip, kad tenkintų ne mažiau kaip 90 procentų Lietuvos Respublikoje gyvenančių fizinių asmenų, turinčių mokėjimo sąskaitą, poreikius išsiimti grynųjų pinigų Lietuvos Respublikoje;
5) minimalus šio straipsnio 1 dalies 7 ir 8 punktuose nurodytų mokėjimo operacijų, inicijuojamų elektroninėmis priemonėmis, išskyrus šio straipsnio 1 dalies 5 punkte nurodyta mokėjimo priemone inicijuotas mokėjimo operacijas, skaičius per mėnesį nustatomas taip, kad tenkintų ne mažiau kaip 90 procentų Lietuvos Respublikoje gyvenančių fizinių asmenų, turinčių mokėjimo sąskaitą, poreikius atlikti kredito pervedimus Lietuvos Respublikoje;
6) įstaiga suteikia bent vieną šio straipsnio 1 dalies 5 punkte nurodytą mokėjimo priemonę, kuria būtų galimybė atsiskaityti daugelyje fizinių prekybos ir (arba) paslaugų teikimo vietų;
7) šio straipsnio 1 dalies 3 ir 4 punktuose nurodytos grynųjų pinigų įmokėjimo ir išėmimo paslaugos teikiamos Lietuvos Respublikoje įstaigų valdomuose ar naudojamuose bankomatuose arba jų dalyje, kuri nustatoma atsižvelgiant į bankomatų tinklo struktūrą šalyje ir įstaigų veiklos modelius;
9) įstaiga suteikia priemonę valdyti mokėjimo sąskaitą ir inicijuoti mokėjimo operacijas elektroniniu būdu;
5. Priežiūros institucija, atsižvelgdama į mokėjimo rinkos pokyčius, kas 3 metus atnaujina šio straipsnio 4 dalies 4 ir 5 punktuose nurodytų mokėjimo paslaugų apimtį.
6. Šio straipsnio 1 dalyje nurodytas mokėjimo paslaugas įstaigos turi teikti kaip pagrindinės mokėjimo sąskaitos paslaugos dalį, jei jas teikia vartotojams, turintiems mokėjimo sąskaitų, kurios nėra pagrindinės mokėjimo sąskaitos. Šias mokėjimo paslaugas įstaiga privalo teikti tomis pačiomis sąlygomis, kokiomis jos yra teikiamos kitas mokėjimo sąskaitas turintiems vartotojams, ir neribodama mokėjimo paslaugų ir mokėjimo operacijų, viršijančių priežiūros institucijos nustatytą pagrindinės mokėjimo sąskaitos paslaugą sudarančių mokėjimo paslaugų ir mokėjimo operacijų skaičių, apimties. Įstaiga turi teisę nustatyti naudojimosi mokėjimo paslaugomis limitus, susijusius su mokėjimų saugumo ir pinigų plovimo bei teroristų finansavimo prevencijos tikslais, jeigu tokie pat limitai nustatyti vartotojams, kurie nesinaudoja pagrindinės mokėjimo sąskaitos paslauga.
7. Laikydamasi Vartojimo kredito įstatyme nustatytų reikalavimų, įstaiga turi teisę vartotojo prašymu sudaryti sąskaitos kreditavimo sutartį dėl pagrindinės mokėjimo sąskaitos arba papildomai išduoti kredito kortelę. Galimybė naudotis pagrindine mokėjimo sąskaita negali būti suteikiama reikalaujant įsigyti šią paslaugą ar siejama su šios paslaugos teikimu.“
7 straipsnis. 73 straipsnio pakeitimas
1. Pakeisti 73 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:
„1. Įstaiga už pagrindinės mokėjimo sąskaitos paslaugą, kaip nustatyta priežiūros institucijos pagal šio įstatymo 72 straipsnio 4 dalį, turi teisę imti komisinį atlyginimą, kurio maksimalų dydį per mėnesį kas 3 metus apskaičiuoja priežiūros institucija, užtikrindama, kad maksimalus komisinis atlyginimas būtų lygus mažiausiam iš šių dydžių:
1) 0,108 procento minimaliosios mėnesinės algos, kuri galioja metų, einančių prieš apskaičiuojamo maksimalaus komisinio atlyginimo įsigaliojimą, liepos 1 dieną;
2) iki apskaičiuojamo naujo maksimalaus komisinio atlyginimo nustatymo galiojantis maksimalus komisinis atlyginimas, padaugintas iš santykio, parodančio šio įstatymo 72 straipsnio 4 dalies 4 ir 5 punktuose nurodytų mokėjimo paslaugų apimties pokyčius, lyginant apskaičiuotą naują mokėjimo paslaugų apimtį su iki perskaičiavimo galiojančia mokėjimo paslaugų apimtimi. Šis santykis apskaičiuojamas taikant tokias proporcijas: grynųjų pinigų išėmimo sumos pokytis atitinka 2/3 dalis, o mokėjimo operacijų, nurodytų šio įstatymo 72 straipsnio 4 dalies 5 punkte, skaičiaus pokytis – 1/3 dalį.“
2. Pakeisti 73 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip:
„4. Komisinis atlyginimas už mokėjimo paslaugas ir mokėjimo operacijas, viršijančias priežiūros institucijos nustatytame pagrindinės mokėjimo sąskaitos paslaugą sudarančių mokėjimo paslaugų ir mokėjimo operacijų sąraše, nurodytame šio įstatymo 72 straipsnio 4 dalyje, nurodytą mokėjimo paslaugų apimtį, negali būti didesnis, negu įprastai įstaigos taikomas komisinis atlyginimas už su mokėjimo sąskaita susijusias paslaugas.“
8 straipsnis. 75 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 75 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:
„2. Įstaiga vartotojams nemokamai teikia prieinamą informaciją apie pagrindinei mokėjimo sąskaitai būdingas savybes, su ja susijusius komisinius atlyginimus, jos naudojimo sąlygas ir su tuo susijusią pagalbą. Įstaiga į vartotojams teikiamą pasiūlymą dėl bendrosios sutarties sudarymo turi įtraukti ir pagrindinės mokėjimo sąskaitos paslaugos alternatyvą. Teikdama šią informaciją, įstaiga aiškiai nurodo, kad norint naudotis pagrindine mokėjimo sąskaita neprivaloma pirkti papildomų paslaugų.“
9 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas