LIETUVOS RESPUBLIKOS Ekonomikos ir inovacijų MINISTERIJA

 

 

Biudžetinė įstaiga, Gedimino pr. 38, LT-01104 Vilnius, tel.: 8 706 64 845,

 

el. p. [email protected], http://eimin.lrv.lt.

Duomenys kaupiami ir saugomi Juridinių asmenų registre, kodas 188621919

 

Adresatams pagal sąrašą

 

2023-07-

Nr. (4.6-82E)-3-

 

 

 

 

 

 

 

 

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS EKONOMIKOS IR INOVACIJŲ MINISTRO ĮSAKYMO „DĖL NORMINIŲ TEISĖS AKTŲ NUOSTATŲ, RIBOJANČIŲ GALIMYBĘ UŽSIIMTI REGLAMENTUOJAMA PROFESIJA AR JA VERSTIS, ATITIKTIES PROPORCINGUMO PRINCIPUI STEBĖSENOS TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO“ PROJEKTO DERINIMO

 

Lietuvos Respublikos ekonomikos ir inovacijų ministerija parengė ir teikia išvadoms gauti Lietuvos Respublikos ekonomikos ir inovacijų ministro įsakymo „Dėl Norminių teisės aktų nuostatų, ribojančių galimybę užsiimti reglamentuojama profesija ar ja verstis, atitikties proporcingumo principui stebėsenos tvarkos aprašo patvirtinimo“ projektą (toliau – Įsakymo projektas).

Įsakymo projektas parengtas vadovaujantis Lietuvos Respublikos reglamentuojamų profesinių kvalifikacijų pripažinimo įstatymo 59¹ straipsniu ir įgyvendinant  Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2008 m. birželio 14 d. nutarimo Nr. 637 „Dėl Lietuvos Respublikos reglamentuojamų profesinių kvalifikacijų pripažinimo įstatymo įgyvendinimo“ 2.2.6 papunktį.

 

 

 

 

 

I. Sprendžiama problema

Įsakymo projektu siekiama įgyvendinti Lietuvos Respublikos reglamentuojamų profesinių kvalifikacijų pripažinimo įstatymo 
(toliau – Įstatymas) 59¹ straipsnio bei
Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2008 m. birželio 14 d. nutarimo Nr. 637 „Dėl Lietuvos Respublikos reglamentuojamų profesinių kvalifikacijų pripažinimo įstatymo įgyvendinimo“ (toliau – Nutarimas) 2.2.6 papunkčio nuostatas. Minėtu papunkčiu Lietuvos Respublikos ekonomikos ir inovacijų ministerija įpareigojama patvirtinti  Norminių teisės aktų nuostatų, ribojančių galimybę užsiimti reglamentuojama profesija ar ja verstis, atitikties proporcingumo principui stebėsenos tvarkos aprašą.

Pažymėtina, kad Įstatymo pakeitimas buvo parengtas siekiant tinkamai įgyvendinti 2018 m. birželio 28 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą (ES) 2018/958 dėl proporcingumo patikros prieš priimant naujas profesijų reglamentavimo nuostatas (toliau – Proporcingumo direktyva), atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos ekonomikos ir inovacijų ministerijos gautą Europos Komisijos pagrįstą nuomonę dėl Europos Sąjungos teisės pažeidimo procedūros Nr. INFR(2021)2207 (toliau – Europos Komisijos oficialus pranešimas) dėl netinkamo Proporcingumo direktyvos perkėlimo. Minėtame pranešime nurodoma įtvirtinti konkrečias nuostatų, kuriomis ribojama galimybė užsiimti reglamentuojama profesija ar ja verstis, (toliau – Nuostatos) proporcingumo vertinimo stebėsenos priemones ir jų vykdymo reguliarumą po Nuostatų priėmimo.

Ekonomikos ir inovacijų ministerija, reaguodama į Europos Komisijos oficialų pranešimą, informavo Europos Komisiją, kad profesinių kvalifikacijų pripažinimo koordinatorius, atsižvelgdama į jam Įstatymu pavestą pareigą, jau nuo 2021 m. pradžios vykdo funkcijas, susijusias su priimtų Nuostatų stebėsena: 2021 m. balandžio mėnesį siuntė oficialų raštą kompetentingoms institucijoms, kuriame lentelės forma buvo pateikiami klausimai dėl reglamentuojamų profesijų reguliavimo status quo (kaip yra reglamentuojama profesija, kokie yra įtvirtinti kvalifikaciniai ir kiti reikalavimai, kokiais teisės aktais jie įtvirtinti), taip pat buvo prašoma nurodyti iniciatyvas (teisės aktų projektai, darbo grupės ir t. t.) dėl galimo reglamentuojamų profesijų reguliavimo pasikeitimų. Analogiškos stebėsenos priemonės buvo vykdomos ir 2022 m. naudojantis SharePoint programa.

Europos Komisija, pateikdama informaciją dėl pagrįstos nuomonės dėl Proporcingumo direktyvos nuostatų netinkamo perkėlimo, nurodė, kad Lietuva, nors ir įtvirtino Proporcingumo direktyvos 4 straipsnio 6 dalyje nustatytą pareigą stebėti naujų ar iš dalies pakeistų nuostatų, kuriomis ribojama galimybė užsiimti reglamentuojamomis profesijomis ar verstis jomis, proporcingumą po jų priėmimo, tačiau tai padarė nepakankamai išsamiai t. y. nenumatė stebėsenos priemonių reguliarumo bei sistemingumo. Todėl siekiant užtikrinti, kad būtų tinkamai įgyvendintas Proporcingumo direktyvos 4 straipsnio 6 dalies tikslas būtina ne tik įtvirtinti priimtų Nuostatų stebėsenos pareigą, bet ir numatyti, kokia tvarka vadovaujantis ši stebėsena būtų vykdoma. 

II. Siūlomos priemonės

Nutarimu yra patvirtintas Teisės aktų projektų nuostatų, ribojančių galimybę užsiimti reglamentuojama profesija ar ja verstis, proporcingumo vertinimo tvarkos aprašas. Nuostatų, ribojančių galimybę užsiimti reglamentuojama profesija ar ja verstis, atitikties proporcingumo principui stebėsenos po jų priėmimo tvarka nėra reglamentuota.

Įstatymo 591 straipsnyje yra nustatyta pareiga profesinių kvalifikacijų pripažinimo koordinatoriui ir Lietuvos Respublikos kompetentingos institucijoms, atsižvelgiant į pokyčius, įvykusius po atitinkamų nuostatų priėmimo, ir į tai, kaip jos taikomos praktikoje, stebėti šių nuostatų atitiktį proporcingumo principui, kaip jis apibrėžtas Teisėkūros pagrindų įstatyme. Nuostatų atitikties proporcingumo principui stebėsena atliekama Lietuvos Respublikos Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka.

Nutarimo 2.2.6 papunkčio nuostata Lietuvos Respublikos ekonomikos ir inovacijų ministerija įpareigojama patvirtinti  Norminių teisės aktų nuostatų, ribojančių galimybę užsiimti reglamentuojama profesija ar ja verstis, atitikties proporcingumo principui stebėsenos tvarkos aprašą.

Įsakymo projekte nustatomas Norminių teisės aktų nuostatų, ribojančių galimybę užsiimti reglamentuojama profesija ar ja verstis, atitikties proporcingumo principui stebėsenos (toliau – stebėsena) tikslas – stebėti priimtų nuostatų atitiktį proporcingumo principui, atsižvelgiant į pokyčius, kurie įvyko nuo to laiko, kai nuostatos buvo priimtos. Stebėseną kompetentingos institucijos ir koordinatorius vykdo tinkamai atsižvelgdami į socialinius, ekonominius, teisnius ir kitus pokyčius, kurie įvyko nuo to laiko, kai nuostatos buvo priimtos (pavyzdžiui, teisės aktų nuostatų pasikeitimai profesijų reglamentavimo srityje, nauji ar pasikeitę kiti reikalavimai, ribojantys galimybę užsiimti atitinkama veikla, pasikeitusios susijusios aplinkybės atitinkamoje srityje, pasikeitusi ekonominė padėtis, mokslo ir technologijų pažanga, padidėjusi ar sumažėjusi tam tikrų paslaugų paklausa ar pasiūla, paslaugų gavėjų nusiskundimai ar kita). Vertinama, ar nuostatos, įvykus tam tikriems pokyčiams, ir toliau atitinka proporcingumo principą.

Įsakymo projektu siūloma nustatyti profesinių kvalifikacijų pripažinimo koordinatoriaus (toliau – koordinatorius) ir Lietuvos Respublikos kompetentingų institucijų (toliau – kompetentingos institucijos) funkcijas vykdant Stebėseną bei Stebėsenos reguliarumą.

Įsakymo projektu siūloma nustatyti, kad:

1. Kompetentingos institucijos:

-stebėseną vykdo nuolat;

-stebėseną vykdo atsižvelgdamos į tuos pačius kriterijus, kuriuos įvertina ir teisės aktų projektų rengėjas ir kurie nustatyti Teisės aktų projektų nuostatų, ribojančių galimybę užsiimti reglamentuojama profesija ar ja verstis, proporcingumo vertinimo tvarkos aprašo, patvirtinto Nutarimu, 5 punkte;

- vykdydamos stebėseną, jei reikia, priima atitinkamus sprendimus dėl teisinio reguliavimo;

- teikia koordinatoriui ataskaitas įsakymo projekte nurodytais klausimais ir terminais;

2. Koordinatorius :

- stebėseną vykdo vertindamas kas dvejus metus informaciją, pateiktą kompetentingų institucijų ataskaitoje, atsižvelgdamas į pirmiau minėtus  kriterijus bei susijusias aplinkybes (pavyzdžiui, žmogiškųjų išteklių poreikis, Europos Komisijos rekomendacijos, specialistų ir juridinių asmenų pateikti siūlymai, viešojoje erdvėje pateikta informacija dėl teisinio reguliavimo keliamų problemų ir neigiamo poveikio tam tikrai sričiai ar reglamentuojamai profesijai ir kt.);

- teikia siūlymus, jei jų turi, atitinkamoms kompetentingoms institucijoms dėl nuostatų atitikties proporcingumo principui (pavyzdžiui, dėl reikalavimų reglamentuojamai profesijai,  reikalavimus reglamentuojančių teisės aktų tobulinimo ir kt.);

-teikia ataskaitą Europos Komisijai vadovaudamasis įstatymo 59 straipsnio 4 dalies 4 punktu;

-teikia informaciją kas penkerius metus apie stebėseną Įstatymo 60 straipsnyje nurodytai Nacionalinei reglamentuojamų profesinių kvalifikacijų pripažinimo tarybai.  

 

Įsakymo projekte siūloma nustatyti, kad Kontaktinio centro, nurodyto Įstatymo 63 straipsnio 1 dalyje, interneto svetainėje koordinatorius skelbia praktinę informaciją dėl Nuostatų stebėsenos atlikimo ir konsultuoja kompetentingas institucijas susijusiais klausimais.

 

III. Priemonių kaštai

Papildomų biudžeto lėšų nereikės.

IV. Nauda visuomenei

Neproporcingas profesijų reglamentavimas kuria dideles kliūtis rinkoje teikiamoms paslaugoms ir daro įvairiapusį neigiamą poveikį ekonomikai.

Priimtų nuostatų aktualumas ir proporcingumas gali kisti atsižvelgiant į socialinius, ekonominius, teisnius ir kitus pokyčius, kurie įvyko nuo to laiko, kai nuostatos buvo priimtos (pavyzdžiui, teisės aktų nuostatų pasikeitimai profesijų reglamentavimo srityje, nauji ar pasikeitę kiti reikalavimai, ribojantys galimybę užsiimti atitinkama veikla, pasikeitusios susijusios aplinkybės atitinkamoje srityje, pasikeitusi ekonominė padėtis, mokslo ir technologijų pažanga, padidėjusi ar sumažėjusi tam tikrų paslaugų paklausa ar pasiūla, paslaugų gavėjų nusiskundimai ar kita). Todėl priimtų nuostatų proporcingumas turi būti stebimas nuolat taip užtikrinant, kad įstatymų ar kitų teisės aktų Nuostatos arba jų pakeitimai būtų proporcingi ir tinkami, kad būtų pasiektas iškeltas viešojo intereso tikslas, ir neviršytų to, kas būtina nurodytam tikslui pasiekti. 

Taip pat šalinant neproporcingo reglamentavimo kliūtis vidaus rinka būtų labiau pritaikyta laisvam asmenų judėjimui, skatinamas jos patrauklumas.

 

 

Įsakymo projektas skelbiamas Lietuvos Respublikos Seimo Teisės aktų informacinės sistemos (TAIS) Projektų registravimo posistemėje. Maloniai prašome suinteresuotas institucijas pateikti pastabas ir pasiūlymus per 10 darbo dienų nuo Įsakymo projekto paskelbimo TAIS dienos.

 

Įsakymo projektą parengė Lietuvos Respublikos ekonomikos ir inovacijų ministerijos Talentų politikos grupės patarėjas (turintis pavaldžių) – Linas Kadys, tel. 8 640 14 700, el. p. [email protected]; vyriausioji specialistė Sandra Kvaraciejienė, tel. 8 689 87 970, el. p. [email protected]., patarėja Rasa Balserienė, tel. 8 621 31 328, el. p. [email protected]).

PRIDEDAMA:

1. Įsakymo projektas, 3 lapai.

2. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo pažyma, 2 lapai.

 

 

 

 

 

Ekonomikos ir inovacijų viceministras                                                                      Karolis Žemaitis

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sandra Kvaraciejienė, tel. 8 689 87 970, el. p. [email protected]

Rasa Balserienė, tel. 8 621 31 328, el. p. [email protected]

 

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS EKONOMIKOS IR INOVACIJŲ MINISTERIJOS 

2023-04-     RAŠTO NR. (4.6-82Mr)-3-     ADRESATŲ SĄRAŠAS

 

 

Lietuvos Respublikos aplinkos ministerija

Lietuvos Respublikos energetikos ministerija

Lietuvos Respublikos finansų ministerija

Lietuvos Respublikos krašto apsaugos ministerija

Lietuvos Respublikos kultūros ministerija

Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerija

Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerija

Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerija

Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministerija

Lietuvos Respublikos teisingumo ministerija

Lietuvos Respublikos užsienio reikalų ministerija

Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerija

Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerija

Audito, apskaitos, turto vertinimo ir nemokumo valdymo tarnyba prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos

Policijos departamentas prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos

Valstybinė akreditavimo sveikatos priežiūros veiklai tarnyba prie Sveikatos apsaugos ministerijos Valstybinė vaistų kontrolės tarnyba prie Sveikatos apsaugos ministerijos

Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba

Socialinių paslaugų priežiūros departamentas prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos

Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba

Patentinių patikėtinių institutas

Viešoji įstaiga Inovacijų agentūra