Projektas

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS

MINIMALAUS VIENETŲ GRUPIŲ APMOKESTINIMO LYGIO

UŽTIKRINIMO

ĮSTATYMAS

 

2023 m.                   d. Nr.

Vilnius

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

 

1 straipsnis. Įstatymo paskirtis

1.    Šis įstatymas nustato didelių vienetų grupių uždirbto pelno minimalaus efektyviojo apmokestinimo lygio užtikrinimo ir informacijos, reikalingos Direktyvai (ES) 2022/2523 įgyvendinti, teikimo tvarką.

2.    Šiuo įstatymu įgyvendinamas Europos Sąjungos teisės aktas, nurodytas šio įstatymo priede.

 

2 straipsnis. Įstatymo taikymas

1.    Šis įstatymas taikomas į vienetų grupę įeinantiems vienetams, kurių buvimo vieta pagal šio įstatymo II skyrių laikoma Lietuvos Respublikos (toliau – Lietuva) teritorija, priklausantiems didelei vienetų grupei, kurios pagrindinio patronuojančiojo vieneto konsoliduotosiose finansinėse ataskaitose nurodomos pardavimo grynosios pajamos, įskaitant šio straipsnio 3 ir 4 dalyse nurodytų vienetų pajamas, ne mažiau kaip 2 iš 4 finansinių metų, einančių iš karto prieš tikrinamus finansinius metus, yra 750 000 000 eurų arba didesnės.

2.    Jei vieni ar daugiau iš šio straipsnio 1 dalyje nurodytų 4 finansinių metų yra trumpesni arba ilgesni kaip 12 mėnesių, šio straipsnio 1 dalyje nurodyta kiekvienų iš tų finansinių metų pardavimo grynųjų pajamų riba koreguojama ją proporcingai didinant arba mažinant.

3.    Šis įstatymas netaikomas neįtrauktaisiais vienetais laikomiems vienetams:

1)    valstybės subjektui;

2)    tarptautinei organizacijai;

3)    pelno nesiekiančiai organizacijai;

4)    pensijų fondui;

5)    investiciniam fondui, kuris yra pagrindinis patronuojantysis vienetas;

6)    nekilnojamojo turto investavimo subjektui, kuris yra pagrindinis patronuojantysis vienetas.

4.    Neįtrauktuoju vienetu, jeigu duomenis teikiantis į vienetų grupę įeinantis vienetas nepasirenka kitaip, taip pat laikomas:

1)    vienetas, kurio ne mažiau kaip 95 procentai vertės priklauso (tiesiogiai ar per vieną ir daugiau šio straipsnio 3 dalyje nurodytų neįtrauktųjų vienetų) vienam ar daugiau šio straipsnio 3 dalyje nurodytų neįtrauktųjų vienetų, išskyrus pensijų paslaugas teikiantį vienetą, ir kuris veikia išimtinai arba beveik išimtinai tik tam, kad šio straipsnio 3 dalyje nurodyto vieneto ar vienetų naudai valdytų turtą ar investuotų lėšas, arba kuris vykdo tik tokią veiklą, kuria papildoma šio straipsnio 3 dalyje nurodyto vieneto ar vienetų veikla;

2)    vienetas, kurio ne mažiau kaip 85 procentai vertės priklauso (tiesiogiai ar per vieną ir daugiau šio straipsnio 3 dalyje nurodytų neįtrauktųjų vienetų) vienam ar daugiau šio straipsnio 3 dalyje nurodytų vienetų, išskyrus pensijų paslaugas teikiantį vienetą, ir kurio beveik visas pajamas sudaro pagal Direktyvos (ES) 2022/2523 16 straipsnio 2 dalies b ir c punktus į reikalavimus atitinkantį pelną arba nuostolius neįtraukiami dividendai arba nuosavo kapitalo vertės padidėjimo pajamos ar nuostoliai.  

5.    Duomenis teikiantis į vienetų grupę įeinantis vienetas gali pasirinkti šio straipsnio 4 dalyje nurodyto vieneto nelaikyti neįtrauktuoju vienetu ir toks jo pasirinkimas galioja 5 finansinius metus iš eilės, pradedant finansiniais metais, nuo kurių šis pasirinkimas įsigaliojo. Jeigu duomenis teikiantis į vienetų grupę įeinantis vienetas neatšaukia šio pasirinkimo pasibaigus 5 finansiniams metams, jis automatiškai pratęsiamas 5 finansiniams metams. Jeigu pasirinkimas šio straipsnio 4 dalyje nurodyto vieneto nelaikyti neįtrauktuoju vienetu atšaukiamas, toks pasirinkimas galioja 5 metus, pradedant nuo tų finansinių metų, kuriais jis įsigaliojo.

 

3 straipsnis. Pagrindinės šio įstatymo sąvokos

1.    Apmokestinamasis pelnas – papildiniu mokesčiu apmokestinamas pelnas, apskaičiuotas pagal Direktyvos (ES) 2022/2523 27 straipsnyje nustatytas taisykles.

2.    Didelė vienetų grupė – tarptautinė vienetų grupė ir Lietuvos vienetų grupė.

3.    Draudimo investavimo subjektas – vienetas, kuris atitiktų šiame straipsnyje apibrėžiamą investicinio fondo arba nekilnojamojo turto investavimo subjekto sąvoką, jei nebūtų įsteigtas vykdant įsipareigojimus pagal draudimo ar anuiteto sutartį ir jei visiškai nepriklausytų vienetui, kuriam taikomas tos jurisdikciją turinčios teritorijos, kurioje jis veikia kaip draudimo bendrovė, reguliavimas.

4.    Duomenis teikiantis į vienetų grupę įeinantis vienetas – vienetas, kuris teikia papildinio mokesčio informacijos deklaraciją pagal Direktyvos (ES) 2022/2523 44 straipsnį.

5.    Efektyvusis mokesčio tarifas – mokesčio tarifas, apskaičiuotas Direktyvos (ES) 2022/2523 26 straipsnyje nustatyta tvarka.

6.    Finansiniai metai – ataskaitinis laikotarpis, kuriam didelės vienetų grupės pagrindinis patronuojantysis vienetas sudaro konsoliduotąsias finansines ataskaitas, o pagal šio straipsnio 13 dalies 4 punktą – kalendoriniai metai.  

7.    Investavimo subjektas:

1)    investicinis fondas arba nekilnojamojo turto investavimo subjektas;

2)    vienetas, kurio bent 95 procentai tiesiogiai arba netiesiogiai per tokių subjektų grandinę priklauso šios dalies 1 punkte nurodytam investavimo subjektui ir kuris išimtinai arba beveik išimtinai vykdo turto laikymo arba lėšų investavimo veiklą šių subjektų naudai;

3)    vienetas, kurio ne mažiau kaip 85 procentai vertės priklauso šios dalies 1 punkte nurodytam investavimo subjektui ir kurio beveik visos pajamos yra dividendai arba nuosavo kapitalo vertės padidėjimo pajamos ar nuostoliai, kurie Direktyvos (ES) 2022/2523 taikymo tikslais nėra įtraukiami apskaičiuojant reikalavimus atitinkantį pelną arba nuostolius.

8.    Investicinis fondas – vienetas arba struktūra, atitinkantys visas šias sąlygas:

1)    skirti investuotojų, tarp kurių yra investuotojų, kurie nėra susiję asmenys, finansiniam arba nefinansiniam turtui sutelkti;

2)    investuoja laikydamiesi nustatytos investavimo politikos;

3)    investuotojams suteikia galimybę sumažinti sandorių, tyrimo ir analizės sąnaudas arba kolektyviai paskirstyti riziką;

4)    skirti investicinėms pajamoms ar kapitalo vertės padidėjimo pajamoms gauti arba apsaugai nuo konkretaus ar bendro įvykio ar rezultato;

5)    jų investuotojai įnašo pagrindu turi teisę gauti grąžą iš investicinio fondo turto arba iš to turto gautų pajamų;

6)    jiems arba jų valdytojams taikomas investiciniams fondams skirtas reguliavimo, įskaitant kovos su pinigų plovimu ir investuotojų apsaugos reguliavimą, režimas jurisdikciją turinčioje teritorijoje, kurioje jie yra įsteigti arba valdomi;

7)    juos investuotojų vardu valdo investicinio fondo valdytojas.

9.    Iš dalies valdomas patronuojantysis vienetas – į vienetų grupę įeinantis vienetas, kuriam tiesiogiai arba netiesiogiai priklauso kito tai pačiai didelei vienetų grupei priklausančio į vienetų grupę įeinančio vieneto nuosavybės dalis ir kurio didesnė nei 20 procentų nuosavybės dalis, suteikianti teisę į pelną, tiesiogiai arba netiesiogiai priklauso vienam ar keliems asmenims, kurie nėra tai didelei vienetų grupei priklausantys į vienetų grupę įeinantys vienetai, ir kuris nelaikomas pagrindiniu patronuojančiuoju vienetu, nuolatine buveine, investavimo subjektu arba draudimo investavimo subjektu.

10Į vienetų grupę įeinantis vienetas didelei vienetų grupei priklausantis vienetas, taip pat pagrindinio vieneto, priklausančio tarptautinei vienetų grupei, nuolatinė buveinė.

11Įtrauktasis mokestis kaip ši sąvoka suprantama pagal Direktyvos (ES) 2022/2523 20 straipsnį.

12Jurisdikciją turinti teritorija – valstybinei arba nevalstybinei jurisdikcijai priklausanti teritorija, turinti finansinę autonomiją.

13Konsoliduotosios finansinės ataskaitos:

1)    pagal priimtiną finansinės apskaitos standartą vieneto sudaromos finansinės ataskaitos, kuriose to vieneto ir vienetų, kurių kontroliuojama dalis priklauso tam vienetui, turtas, įsipareigojimai, pajamos, sąnaudos ir pinigų srautai pateikiami kaip vieno ekonominio vieneto turtas, įsipareigojimai, pajamos, sąnaudos ir pinigų srautai;

2)    pagal priimtiną finansinės apskaitos standartą vieneto sudaromos finansinės ataskaitos, jeigu vienetas atitinka vienetų grupės sąvoką, kaip ji apibrėžta šio straipsnio 47 dalies 2 punkte;

3)    ne pagal priimtiną apskaitos standartą pagrindinio patronuojančiojo vieneto sudaromos finansinės ataskaitos, kurios vėliau buvo pakoreguotos, kad nesusidarytų reikšmingų iškraipymų;

4)    jeigu pagrindinis patronuojantysis vienetas nesudaro finansinių ataskaitų, nurodytų šios dalies 1–3 punktuose, finansinės ataskaitos, kurios būtų sudaromos, jeigu pagrindinis patronuojantysis vienetas privalėtų jas sudaryti pagal priimtiną finansinės apskaitos standartą arba kitą finansinės apskaitos standartą, jeigu tokios finansinės ataskaitos būtų koreguojamos, kad nesusidarytų reikšmingų iškraipymų. 

14Kontroliuojama dalis – vieneto nuosavybės dalis, kurios turėtojas privalo arba būtų privalėjęs turtą, įsipareigojimus, pajamas, sąnaudas ir pinigų srautus konsoliduoti pagal priimtiną finansinės apskaitos standartą. Pagrindinis vienetas turi savo nuolatinių buveinių kontroliuojamas dalis.

15Kontroliuojamųjų užsienio subjektų apmokestinimo tvarka – mokesčių taisyklių rinkinys, išskyrus reikalavimus atitinkančią pajamų įtraukimo taisyklę, pagal kurį tiesioginiam arba netiesioginiam užsienio vieneto dalininkui arba nuolatinės buveinės pagrindiniam vienetui taikomas mokestis už jam tenkančią to užsienio į vienetų grupę įeinančio vieneto uždirbtų pajamų dalį arba visas uždirbtas pajamas, neatsižvelgiant į tai, ar tos pajamos dalininkui yra paskirstomos.

16Lietuvos vienetų grupė – vienetų grupė, kuriai priklausantys visi į vienetų grupę įeinantys vienetai pagal šio įstatymo II skyriaus nuostatas yra Lietuvoje.

17Materialiojo turto grynoji balansinė vertė – materialiojo turto pradinės ir galutinės vertės vidurkis, įvertinus sukauptą nusidėvėjimą, išeikvojimą ir vertės sumažėjimą, kaip nurodyta finansinėse ataskaitose.

18Mažus mokesčius mokantis į vienetų grupę įeinantis vienetas:

1)    didelės vienetų grupės į vienetų grupę įeinantis vienetas, kuris yra mažų mokesčių jurisdikciją turinčioje teritorijoje;

2)    jokiai jurisdikciją turinčiai teritorijai nepriskiriamas į vienetų grupę įeinantis vienetas, kuris finansiniais metais gavo reikalavimus atitinkančio pelno ir kuriam apskaičiuotas efektyvusis mokesčio tarifas yra mažesnis nei 15 procentų.

19Mažų mokesčių jurisdikciją turinti teritorija – jurisdikciją turinti teritorija, kurioje didelė vienetų grupė gauna grynojo reikalavimus atitinkančio pelno, kuris apskaičiuojamas pagal Direktyvos (ES) 2022/2523 26 straipsnį ir kuriam taikomas efektyvusis mokesčio tarifas yra mažesnis nei 15 procentų. Sąvoka taikoma didelei vienetų grupei už kiekvienus finansinius metus atskirai.

20Minimalaus efektyviojo apmokestinimo lygio užtikrinimas apmokestinimo priemonės, kurias sudaro:

1)    pajamų įtraukimo taisyklė, pagal kurią didelei vienetų grupei priklausantis patronuojantysis vienetas apskaičiuoja ir sumoka jam priskirtiną papildinio mokesčio dalį, susijusią su tos grupės mažus mokesčius mokančiais į vienetų grupę įeinančiais vienetais, ir

2)    nepakankamai apmokestinamo pelno taisyklė, pagal kurią tarptautinės vienetų grupės į vienetų grupę įeinantis vienetas patiria papildomų mokesčių grynaisiais pinigais išlaidų, atitinkančių jam priklausančią papildinio mokesčio, kuris nebuvo sumokėtas taikant pajamų įtraukimo taisyklę, dalį.

21Nekilnojamojo turto investavimo subjektas – subjektas, kuris turi daug savininkų, kurie nėra tarpusavyje susiję asmenys, ir kuriam daugiausia priklauso nekilnojamasis turtas, taip pat kuriam arba kurio savininkams taikomas vienas apmokestinimo lygis, kurio taikymas atidedamas ne ilgiau kaip vieniems metams.

22Nuolatinė buveinė:

1)    verslo vieta, įskaitant tariamą verslo vietą, esanti jurisdikciją turinčioje teritorijoje, kurioje ta vieta laikoma nuolatine buveine pagal sudarytą ir taikomą dvigubo apmokestinimo išvengimo sutartį ir jeigu šioje teritorijoje apmokestinant pajamas šios pajamos buveinei priskiriamos pagal nuostatą, panašią į iš dalies pakeistos Ekonominio bendradarbiavimo ir plėtros organizacijos pavyzdinės sutarties dėl pajamų bei kapitalo apmokestinimo 7 straipsnį;

2)    jeigu dvigubo apmokestinimo išvengimo sutartis nėra taikoma, – verslo vieta, įskaitant tariamą verslo vietą, esanti jurisdikciją turinčioje teritorijoje, kurioje pajamos tokiai verslo vietai priskirtos ir apmokestintos grynąja verte panašiu būdu, kokiu apmokestinami jos rezidentai mokesčių mokėtojai;

3)    jeigu jurisdikciją turinčioje teritorijoje nėra pelno mokesčio sistemos, – toje teritorijoje esanti verslo vieta, įskaitant tariamą verslo vietą, kuri būtų laikoma nuolatine buveine pagal iš dalies pakeistą Ekonominio bendradarbiavimo ir plėtros organizacijos pavyzdinę sutartį dėl pajamų bei kapitalo apmokestinimo, jeigu tokia jurisdikciją turinti teritorija būtų turėjusi teisę apmokestinti pajamas, kurios būtų priskirtinos tai verslo vietai pagal tos sutarties 7 straipsnį;

4)    šios dalies 1–3 punktuose nenurodyta verslo vieta, per kurią vykdomos operacijos už jurisdikciją turinčios teritorijos, kurioje yra vienetas, ribų, jei tokioje jurisdikciją turinčioje teritorijoje tokioms operacijoms priskirtinos pajamos neapmokestinamos.

23Nuosavybės dalis – nuosavo kapitalo dalis, suteikianti teisę į vieneto arba nuolatinės buveinės pelną, kapitalą ar rezervus.

24Pagrindinis patronuojantysis vienetas:

1)  vienetas, kuriam tiesiogiai ar netiesiogiai priklauso kito vieneto kontroliuojama dalis ir kuris tiesiogiai arba netiesiogiai nepriklauso jokiam kitam vienetui, turinčiam jo kontroliuojamą dalį;

2)  vienetų grupės, kaip ji apibrėžta šio straipsnio 47 dalies 2 punkte, pagrindinis vienetas.

25Pagrindinis vienetas – vienetas, kuris savo finansinėse ataskaitose užregistruoja į nuolatinės buveinės finansinę apskaitą įtrauktą grynąjį pelną arba nuostolius.

26Papildinis mokestis – jurisdikciją turinčiai teritorijai arba į vienetų grupę įeinančiam vienetui pagal Direktyvos (ES) 2022/2523 27 straipsnį apskaičiuotas mokestis.

27Paskirtasis duomenis teikiantis vienetas – į vienetų grupę įeinantis vienetas, išskyrus pagrindinį patronuojantįjį vienetą, kurį didelė vienetų grupė paskiria šios grupės vardu vykdyti Direktyvos (ES) 2022/2523 44 straipsnyje nustatytas duomenų teikimo prievoles.

28Patronuojantysis vienetas – pagrindinis patronuojantysis vienetas, jeigu jis nėra neįtrauktasis vienetas, taip pat tarpinis patronuojantysis vienetas ir iš dalies valdomas patronuojantysis vienetas.

29Patvirtintas finansinės apskaitos standartas – bendrai priimtinų apskaitos principų, kuriuos kompetentinga apskaitos institucija leidžia taikyti vienetui jurisdikciją turinčioje teritorijoje, kurioje yra to vieneto veikimo vieta, rinkinys. Šios dalies tikslais kompetentinga apskaitos institucija – institucija, turinti teisinius įgaliojimus jurisdikciją turinčioje teritorijoje parengti, nustatyti arba priimti apskaitos standartus finansinės atskaitomybės tikslais.

30Pelno nesiekianti organizacija – vienetas, atitinkantis visus šiuos kriterijus:

1)    jis įsteigtas ir veikia rezidavimo jurisdikciją turinčioje teritorijoje religijos, labdaros, mokslo, meno, kultūros, sporto, švietimo ar kitais panašiais tikslais arba kaip profesinė organizacija, verslo asociacija, prekybos rūmai, profesinė sąjunga, žemės ūkio ar sodininkystės organizacija, piliečių lyga arba organizacija, kurių vienintelis veiklos tikslas yra socialinės gerovės puoselėjimas;

2)    jo beveik visos iš šios dalies 1 punkte nurodytos veiklos gaunamos pajamos neapmokestinamos pelno mokesčiu jo rezidavimo vietos jurisdikciją turinčioje teritorijoje;

3)    jis neturi dalininkų ar narių, turinčių nuosavybės ar naudos teisių į jo pajamas ar turtą;

4)    jo pajamos arba turtas negali būti paskirstomi privatiems asmenims ar ne labdaros vienetams arba naudojami jų naudai, išskyrus atvejus, kai vienetas teikia labdarą arba mokamas pagrįstas atlygis už suteiktas paslaugas arba už turto ar kapitalo naudojimą, arba atliekamas mokėjimas už šio vieneto įsigytą turtą, atitinkantis tikrąją to turto rinkos kainą;

5)    baigus jo veiklą, jį likvidavus ar vienetui pasibaigus visas jo turtas turi būti paskirstytas arba grąžintas to vieneto rezidavimo vietos jurisdikciją turinčios teritorijos pelno nesiekiančiai organizacijai arba valstybei, įskaitant valstybės subjektą, ar jos politiniam vienetui;

6)    jis nevykdo prekybos ar verslo veiklos, kuri nėra tiesiogiai susijusi su tikslais, kuriems jis buvo įsteigtas.

31Pensijų fondas:

1)    vienetas, kuris įsteigtas ir veikia jurisdikciją turinčioje teritorijoje išimtinai arba beveik išimtinai tam, kad administruotų arba mokėtų pensijų išmokas ir papildomas arba vienkartines išmokas asmenims, ir reguliuojamas tos jurisdikciją turinčios teritorijos arba jos politinio padalinio ar vietos valdžios, arba nurodytos išmokos užtikrinamos ar kitaip apsaugomos nacionaliniais teisės aktais ir finansuojamos iš turto fondo, kuris valdomas patikėjimo teise arba patikėtojo, kad užtikrintų atitinkamų pensinių įsipareigojimų vykdymą didelės vienetų grupės nemokumo atveju;

2)    pensijų paslaugas teikiantis vienetas.

32Pensijų paslaugas teikiantis vienetas – vienetas, kuris įsteigtas ir veikia išimtinai arba beveik išimtinai tam, kad investuotų lėšas šio straipsnio 31 dalies 1 punkte nurodytų vienetų naudai arba vykdytų veiklą, kuria papildoma šių vienetų reguliuojama veikla, ir kuris priklauso tai pačiai vienetų grupei, kaip ir tą reguliuojamą veiklą vykdantys vienetai.

33Priimtinas finansinės apskaitos standartas – tarptautiniai finansinės atskaitomybės standartai arba tarptautiniai apskaitos standartai, priimti pagal 2002 m. liepos 19 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentą (EB) Nr. 1606/2002 dėl tarptautinių apskaitos standartų taikymo, taip pat Lietuvos ir kitų Europos Sąjungos valstybių narių, Europos ekonominės erdvės valstybių narių, Australijos, Brazilijos Federacinės Respublikos, Kanados, Ypatingojo Administracinio Kinijos Regiono Honkongo, Japonijos, Meksikos Jungtinių Valstijų, Naujosios Zelandijos, Kinijos Liaudies Respublikos, Indijos Respublikos, Korėjos Respublikos, Rusijos Federacijos, Singapūro Respublikos, Šveicarijos Konfederacijos, Jungtinės Didžiosios Britanijos ir Šiaurės Airijos Karalystės ir Jungtinių Amerikos Valstijų bendrieji apskaitos principai.

34Reikalavimus atitinkanti nepakankamai apmokestinamo pelno taisyklė taisyklių rinkinys, kuris taikomas pagal jurisdikciją turinčios teritorijos vidaus teisę, jeigu tokioje jurisdikciją turinčioje teritorijoje nenumatoma jokia su šiomis taisyklėmis susijusi nauda ir kuris yra:

1) lygiavertis Direktyvoje (ES) 2022/2523 nustatytoms taisyklėms arba, kai tai susiję su trečiųjų valstybių jurisdikciją turinčiomis teritorijomis, Europos bendradarbiavimo ir plėtros organizacijos paskelbtame dokumente „Mokesčių iššūkiams, kylantiems dėl ekonomikos skaitmenizacijos. Visuotinės kovos su mokesčių bazės erozija pavyzdinės taisyklės (antrasis ramstis)“ nustatytoms taisyklėms, pagal kurias renkama tai teritorijai priskirtina su tarptautinės vienetų grupės mažus mokesčius mokančiais į vienetų grupę įeinančiais vienetais susijusi papildinio mokesčio dalis, kuri nebuvo apskaičiuota taikant pajamų įtraukimo taisyklę;

2) administruojamas taip, kad atitiktų Direktyvoje (ES) 2022/2523 nustatytas taisykles arba, kai tai susiję su trečiųjų valstybių jurisdikciją turinčiomis teritorijomis, Europos bendradarbiavimo ir plėtros organizacijos paskelbtame dokumente „Mokesčių iššūkiams, kylantiems dėl ekonomikos skaitmenizacijos. Visuotinės kovos su mokesčių bazės erozija pavyzdinės taisyklės (antrasis ramstis)“ nustatytas taisykles.

35Reikalavimus atitinkanti pajamų įtraukimo taisyklė – taisyklių rinkinys, kuris taikomas pagal jurisdikciją turinčios teritorijos vidaus teisę, jeigu tokioje jurisdikciją turinčioje teritorijoje nenumatoma jokia su šiomis taisyklėmis susijusi nauda ir kuris yra:

1)    lygiavertis Direktyvoje (ES) 2022/2523 nustatytoms taisyklėms arba, kai tai susiję su trečiųjų valstybių jurisdikciją turinčiomis teritorijomis, Europos bendradarbiavimo ir plėtros organizacijos paskelbtame dokumente „Mokesčių iššūkiams, kylantiems dėl ekonomikos skaitmenizacijos. Visuotinės kovos su mokesčių bazės erozija pavyzdinės taisyklės (antrasis ramstis)“ nustatytoms taisyklėms, pagal kurias tarptautinės vienetų grupės arba vietos vienetų grupės patronuojantysis vienetas apskaičiuoja ir sumoka jam priskirtiną dalį papildinio mokesčio, susijusio su tos grupės mažus mokesčius mokančiais į vienetų grupę įeinančiais vienetais, ir

2)    administruojamas taip, kad atitiktų Direktyvoje (ES) 2022/2523 nustatytas taisykles arba, kai tai susiję su trečiųjų valstybių jurisdikcijomis, Europos bendradarbiavimo ir plėtros organizacijos paskelbtame dokumente „Mokesčių iššūkiams, kylantiems dėl ekonomikos skaitmenizacijos. Visuotinės kovos su mokesčių bazės erozija pavyzdinės taisyklės (antrasis ramstis)“ nustatytas taisykles.

36Reikalavimus atitinkantis kompetentingos institucijos susitarimas 2 ir daugiau kompetentingų institucijų dvišalis ar daugiašalis susitarimas, kuriuo numatomas automatinis keitimasis metinėmis papildinio mokesčio informacijos deklaracijomis.

37Reikalavimus atitinkantis pelnas arba nuostoliai – į vienetų grupę įeinančio vieneto finansinėse ataskaitose parodytas grynasis pelnas arba nuostoliai, pakoreguoti pagal Direktyvos (ES) 2022/2523 III, VI ir VII skyriuose nustatytas taisykles.

38Reikalavimus atitinkantis vietos papildinis mokestis – jurisdikciją turinčios teritorijos vidaus teisės aktais nustatytas papildinis mokestis, jeigu toje jurisdikciją turinčioje teritorijoje nenumatoma jokia nauda, susijusi su tokio apmokestinimo taisyklėmis ir:

1)    pagal kurias toje jurisdikciją turinčioje teritorijoje esančių į vienetų grupę įeinančių vienetų apmokestinamasis pelnas nustatomas ir šiam pelnui, įskaitant jurisdikciją turinčios teritorijos lygiu apskaičiuotą apmokestinamąjį pelną, 15 procentų mokesčio tarifas taikomas pagal Direktyvoje (ES) 2022/2523 nustatytas taisykles arba, kai tai susiję su trečiųjų valstybių jurisdikciją turinčiomis teritorijomis, Europos bendradarbiavimo ir plėtros organizacijos paskelbtame dokumente „Mokesčių iššūkiams, kylantiems dėl ekonomikos skaitmenizacijos. Visuotinės kovos su mokesčių bazės erozija pavyzdinės taisyklės (antrasis ramstis)“ nustatytas taisykles;

2)    kurios administruojamos taip, kad atitiktų Direktyvoje (ES) 2022/2523 nustatytas taisykles arba, kai tai susiję su trečiųjų valstybių jurisdikciją turinčiomis teritorijomis, Europos bendradarbiavimo ir plėtros organizacijos paskelbtame dokumente „Mokesčių iššūkiams, kylantiems dėl ekonomikos skaitmenizacijos. Visuotinės kovos su mokesčių bazės erozija pavyzdinės taisyklės (antrasis ramstis)“ nustatytas taisykles.

39Reikšmingas iškraipymas – konkretaus principo ar procedūros taikymas pagal bendrai priimtinus apskaitos principus, dėl kurių finansiniais metais susidaro didesnis kaip 75 000 000 eurų pajamų arba sąnaudų suminis skirtumas, palyginti su suma, kuri būtų nustatyta taikant atitinkamą principą ar procedūrą pagal tarptautinius finansinės atskaitomybės standartus arba tarptautinius apskaitos standartus, kaip jie apibrėžti Reglamente (EB) Nr. 1606/2002.

40Susiję asmenys – asmenys laikomi susijusiais, jei jie yra:

1)    vienetas ir fizinis asmuo arba vienetas, jei vienam iš jų tiesiogiai ar netiesiogiai priklauso daugiau nei 50 procentų turtinių interesų tame vienete arba daugiau kaip 50 procentų visų to vieneto akcijų (dalių, pajų ar kitų nuosavybės teisių) suteikiamų balsų ir vertės ar teisių į to vieneto nuosavybę;

2)    vienetai, kurių kiekvieno atskirai daugiau kaip 50 procentų turtinių interesų arba daugiau kaip 50 procentų visų akcijų (dalių, pajų ar kitų nuosavybės teisių) suteikiamų balsų ir vertės ar teisių į tų vienetų nuosavybę tiesiogiai ar netiesiogiai priklauso tam pačiam fiziniam asmeniui ar vienetui;

3)    fizinis asmuo ir sutuoktinis, partneris, kai partnerystė įregistruota, taip pat fizinis asmuo ir su juo giminystės ryšiais (tiesiąja giminystės linija, šonine giminystės linija iki pirmojo laipsnio) susiję asmenys.

41Tarpinis patronuojantysis vienetas – į vienetų grupę įeinantis vienetas, kuriam tiesiogiai arba netiesiogiai priklauso kito tai pačiai didelei vienetų grupei priklausančio į vienetų grupę įeinančio vieneto nuosavybės dalis ir kuris nėra laikomas pagrindiniu patronuojančiuoju vienetu, iš dalies valdomu patronuojančiuoju vienetu, nuolatine buveine, investavimo subjektu arba draudimo investavimo subjektu.

42Tarptautinė organizacija – tarpvalstybinė, pasaulinė organizacija, taip pat tokiai organizacijai visiškai priklausanti agentūra arba kitokia organizacija, kuri atitinka visus šiuos kriterijus:

1)    joje dauguma narių yra valstybės;

2)    ji turi galiojantį susitarimą dėl būstinės ar susitarimą, kuriuo tos organizacijos biurams arba įstaigoms suteikiama teisė į privilegijas ir imunitetus jurisdikciją turinčioje teritorijoje, arba kitą panašų susitarimą su jurisdikciją turinčia teritorija, kurioje ta organizacija ar agentūra yra įsteigta;

3)    teisės aktais arba jos valdymo dokumentais neleidžiama pajamų naudoti privatiems interesams tenkinti.

43Tarptautinė vienetų grupė – vienetų grupė, kuriai priklauso bent vienas vienetas arba nuolatinė buveinė, esantys kitoje nei pagrindinis patronuojantysis vienetas jurisdikciją turinčioje teritorijoje.

44Trečioji valstybė – valstybė, kuri nėra Europos Sąjungos valstybė narė.

45Valstybės subjektas – vienetas, atitinkantis visus šiuos kriterijus:

1)    jis visiškai priklauso valstybei, jos politiniam, administraciniam vienetui ar vietos valdžiai arba yra dalis valstybės, įskaitant jos politinį, administracinį vienetą ir vietos valdžią;

2)    jis nevykdo prekybos ar verslo veiklos ir jo pagrindinė paskirtis yra įgyvendinti valstybės funkcijas arba valdyti, investuoti tos valstybės arba jurisdikciją turinčios teritorijos turtą vykdant investavimo ir investicijų saugojimo, turto valdymo ir kitą, susijusią su valstybės ar jurisdikciją turinčios teritorijos turto investavimu, veiklą;

3)    jis yra atskaitingas valstybei ir jai teikia metines informacijos ataskaitas;

4)    jo grynųjų pajamų paskirstoma dalis yra paskirstoma tik valstybei ir jokia pajamų dalis nenaudojama privataus asmens naudai, o tokiam vienetui pasibaigus, jo turtas pereina valstybei.

46Vienetas Lietuvos ar užsienio valstybių teisės aktų nustatyta tvarka įregistruotas juridinis asmuo ar organizacija, taip pat bet kokios kitos formos subjektas, rengiantis atskiras finansines ataskaitas.

47Vienetų grupė:

1)    vienetai, susiję nuosavybės arba kontrolės ryšiais, kaip tai apibrėžta pagal priimtiną finansinės apskaitos standartą, kurį taiko pagrindinis patronuojantysis vienetas konsoliduotosioms finansinėms ataskaitoms rengti, įskaitant bet kurį vienetą, kuris gali būti neįtrauktas į pagrindinio patronuojančiojo vieneto konsoliduotąsias finansines ataskaitas tik dėl jo mažo dydžio, reikšmingumo arba dėl to, kad jis įsigytas numatant jį parduoti;

2)    vienetas, turintis vieną arba daugiau nuolatinių buveinių, jeigu toks vienetas nepriklauso vienetų grupei pagal šios dalies 1 punktą.

48.  Šiame įstatyme vartojamos su finansine apskaita susijusios sąvokos suprantamos taip, kaip jos suprantamos pagal priimtiną finansinės apskaitos standartą arba bendrai priimtinus apskaitos principus.

 

II SKYRIUS

Į VIENETŲ GRUPĘ ĮEINANČIO VIENETO BUVIMO VIETOS NUSTATYMAS

 

4 straipsnis. Vieneto ir nuolatinės buveinės buvimo vieta

1.    Šio įstatymo tikslais vieneto, išskyrus pereiginį vienetą, buvimo vieta laikoma jurisdikciją turinti teritorija, kurioje šis vienetas laikomas rezidentu mokesčių tikslais (pagal vadovybės buvimo vietos, įkūrimo vietos ar panašius kriterijus).

2.    Jeigu vieneto, išskyrus pereiginį vienetą, buvimo vietos negalima nustatyti pagal šio straipsnio 1 dalį, jo buvimo vieta laikoma jurisdikciją turinti teritorija, kurioje šis vienetas įkurtas.

3.    Nuolatinės buveinės, kaip ši sąvoka apibrėžta šio įstatymo 3 straipsnio 22 dalies 1 punkte, buvimo vieta laikoma jurisdikciją turinti teritorija, kurioje ji pagal taikomą dvigubo apmokestinimo išvengimo sutartį laikoma nuolatine buveine ir yra apmokestinama.

4.    Nuolatinės buveinės, kaip ši sąvoka apibrėžta šio įstatymo 3 straipsnio 22 dalies 2 punkte, buvimo vieta laikoma jurisdikciją turinti teritorija, kurioje ji dėl verslo vykdymo apmokestinama grynąja verte.

5.    Nuolatinės buveinės, kaip ši sąvoka apibrėžta šio įstatymo 3 straipsnio 22 dalies 3 punkte, buvimo vieta laikoma jurisdikciją turinti teritorija, kurioje ši nuolatinė buveinė yra.

6.    Nuolatinė buveinė, kaip ši sąvoka apibrėžta šio įstatymo 3 straipsnio 22 dalies 4 punkte, laikoma nepriskirtina jokiai jurisdikciją turinčiai teritorijai.

7.    Jeigu taikant šio straipsnio 1 ir 2 dalis į vienetų grupę įeinantis vienetas, išskyrus nuolatinę buveinę, laikomas 2 jurisdikciją turinčioms teritorijoms, taikomas šio įstatymo 5 straipsnis.

 

5     straipsnis. Į vienetų grupę įeinančio vieneto, esančio 2 jurisdikciją turinčiose teritorijose, buvimo vieta

1.    Jeigu į vienetų grupę įeinantis vienetas yra 2 jurisdikciją turinčiose teritorijose, kurios yra sudariusios ir taiko dvigubo apmokestinimo išvengimo sutartį, į vienetų grupę įeinantis vienetas laikomas esančiu toje jurisdikciją turinčioje teritorijoje, kurioje jis laikomas rezidentu pagal nurodytos sutarties nuostatas.

2.    Jeigu pagal taikomą dvigubo apmokestinimo išvengimo sutartį reikalaujama, kad kompetentingos institucijos pasiektų abipusį susitarimą dėl vietos, kuri būtų laikoma į vienetų grupę įeinančio vieneto rezidavimo vieta mokesčių tikslais, o susitarimas nėra pasiektas, taikomos šio straipsnio 4–6 dalys.

3.    Jeigu dvigubo apmokestinimo išvengimo sutarties lengvatos netaikomos, nes į vienetų grupę įeinantis subjektas yra abiejų sutarties šalių rezidentas mokesčių tikslais, taikomos šio straipsnio 4–6 dalys.

4.    Jeigu į vienetų grupę įeinantis vienetas yra 2 jurisdikciją turinčiose teritorijose, kurios netaiko dvigubo apmokestinimo išvengimo sutarties, toks į vienetų grupę įeinantis vienetas laikomas esančiu toje jurisdikciją turinčioje teritorijoje, kurioje finansiniais metais jam taikomų įtrauktųjų mokesčių, apskaičiuotų pagal Direktyvos (ES) 2022/2523 20 straipsnį, suma yra didesnė. Į įtrauktųjų mokesčių sumą neįskaičiuojama mokesčio suma, sumokėta vadovaujantis kontroliuojamųjų užsienio subjektų apmokestinimo tvarka.

5.    Jeigu taikant šio straipsnio 4 dalies nuostatas abiejose jurisdikciją turinčiose teritorijose, kuriose yra į vienetų grupę įeinantis vienetas, mokėtinų įtrauktųjų mokesčių suma yra vienoda arba lygi nuliui, į vienetų grupę įeinančio vieneto buvimo vieta yra toje jurisdikciją turinčioje teritorijoje, kurioje jam nustatoma didesnė dėl veiklos pagrindo neįtraukiamų pajamų suma, apskaičiuota pagal Direktyvos (ES) 2022/2523 28 straipsnį.

6.    Jeigu taikant šio straipsnio 5 dalies nuostatas dėl veiklos pagrindo neįtraukiamų pajamų sumos pagal abi jurisdikciją turinčias teritorijas yra tokios pačios arba lygios nuliui, laikoma, kad į vienetų grupę įeinantis vienetas, kuriose yra į vienetų grupę įeinantis vienetas, išskyrus pagrindinį patronuojantįjį vienetą, yra nepriskirtinas jokiai jurisdikciją turinčiai teritorijai. Jei toks į vienetų grupę įeinantis vienetas yra pagrindinis patronuojantysis vienetas, jo buvimo vieta yra jurisdikciją turinti teritorija, kurioje jis buvo įkurtas.

7.    Taikant šio straipsnio nuostatas, jeigu patronuojantysis vienetas jo buvimo vietos, nustatytos pagal šio straipsnio 1–6 dalis, jurisdikciją turinčioje teritorijoje netaiko reikalavimus atitinkančios pajamų įtraukimo taisyklės, toks patronuojantysis vienetas turi taikyti šią taisyklę kitoje jurisdikciją turinčioje teritorijoje, išskyrus atvejį, kai tai prieštarauja dvigubo apmokestinimo išvengimo sutarties nuostatoms.

8.    Jeigu į vienetų grupę įeinančio vieneto buvimo vieta finansiniais metais pasikeičia, laikoma, kad šio į vienetų grupę įeinančio vieneto buvimo vieta yra jurisdikciją turinčioje teritorijoje, kurioje jo buvimo vieta buvo finansinių metų pradžioje.

 

6 straipsnis. Pereiginio vieneto buvimo vieta

1.    Pereiginis vienetas, kaip jis suprantamas pagal šio straipsnio 3–6 dalis, laikomas nepriskirtinu jokiai jurisdikciją turinčiai teritorijai.

2.    Neatsižvelgiant į šio straipsnio 1 dalies nuostatas, pereiginio vieneto, kuris yra didelės vienetų grupės pagrindinis patronuojantysis vienetas arba privalo taikyti pajamų įtraukimo taisyklę pagal Direktyvos (ES) 2022/2523 5–8 straipsnius, buvimo vieta yra jurisdikciją turinčioje teritorijoje, kurioje šis vienetas įkurtas.

3Vienetas laikomas pereiginiu vienetu ta dalimi, kuria vertinant jo pajamas, sąnaudas, pelną arba nuostolius jis laikomas finansiškai skaidriu jurisdikciją turinčioje teritorijoje, kurioje šis vienetas buvo įkurtas, išskyrus atvejus, kai toks vienetas mokesčių tikslais laikomas rezidentu kitoje jurisdikciją turinčioje teritorijoje ir jo pajamoms arba pelnui toje jurisdikciją turinčioje teritorijoje taikomas įtrauktasis mokestis.

4.  Šio straipsnio taikymo tikslais pagal jurisdikciją turinčios teritorijos teisės aktus finansiškai skaidriu vienetu laikomas vienetas, kurio pajamos, sąnaudos, pelnas arba nuostoliai toje jurisdikciją turinčioje teritorijoje laikomi gautais arba patirtais tiesioginio to vieneto savininko proporcingai jo teisėms į vienetą.

5.  Pereiginis vienetas yra mokesčių tikslais skaidrus vienetas vertinant jo pajamas, sąnaudas, pelną arba nuostolius ta dalimi, kuria jis laikomas finansiškai skaidriu jurisdikciją turinčioje teritorijoje, kurioje yra jo savininkas.

6.  Į vienetų grupę įeinantis vienetas, kuris nėra rezidentas mokesčių tikslais ir kuriam netaikomas įtrauktasis mokestis arba reikalavimus atitinkantis vietos papildinis mokestis pagal jo valdymo vietą, įsteigimo vietą arba remiantis panašiais kriterijais, laikomas pereiginiu vienetu ir mokesčių tikslais skaidriu vienetu vertinant jo pajamas, sąnaudas, pelną arba nuostolius ta dalimi, kuria:

1)  jo savininkai yra jurisdikciją turinčioje teritorijoje, kurioje šis vienetas laikomas finansiškai skaidriu;

2)  jis neturi verslo vietos jurisdikciją turinčioje teritorijoje, kurioje buvo įkurtas;

3)  jo pajamos, sąnaudos, pelnas ar nuostoliai nepriskiriami nuolatinei buveinei.

 

III SKYRIUS

INFORMACIJOS TEIKIMAS

 

7 straipsnis. Tarptautinių vienetų grupių prievolė pateikti duomenis

1.    Tarptautinės vienetų grupės pagrindinis patronuojantysis vienetas, esantis Lietuvoje, privalo užtikrinti, kad būtų teikiami duomenys, reikalingi į vienetų grupę įeinančių vienetų, esančių kitose Europos Sąjungos valstybėse narėse, prievolėms pagal Direktyvą (ES) 2022/2523 įvykdyti.  

2.    Taikydamas šio straipsnio 1 dalį, pagrindinis patronuojantysis vienetas, esantis Lietuvoje, privalo paskirti kitoje Europos Sąjungos valstybėje narėje, kurioje taikomas minimalaus efektyviojo apmokestinimo lygio užtikrinimas, esantį paskirtąjį duomenis teikiantį vienetą, kuris tarptautinės vienetų grupės vardu tos valstybės nustatyta tvarka jos mokesčių administratoriui turi teikti papildinio mokesčio informacijos deklaraciją.

3.    Jeigu tarptautinė vienetų grupė, esanti Lietuvoje, neturi į vienetų grupę įeinančių vienetų, esančių kitose Europos Sąjungos valstybėse narėse, pagrindinis patronuojantysis vienetas privalo paskirti paskirtąjį duomenis teikiantį vienetą, esantį trečiosios valstybės jurisdikciją turinčioje teritorijoje, su kuria Lietuva taiko reikalavimus atitinkantį kompetentingos institucijos susitarimą dėl finansinių metų, už kuriuos teikiama papildinio mokesčio informacijos deklaracija.

4.    Į vienetų grupę įeinantys vienetai, esantys Lietuvoje ne vėliau kaip per 15 mėnesių nuo finansinių metų pabaigos, už tuos finansinius metus privalo šio straipsnio 2 ar 3 dalyje nurodytam paskirtajam duomenis teikiančiam vienetui pateikti duomenis, kurių reikia papildinio mokesčio informacijos deklaracijai parengti, nurodytus šioje dalyje, ir pateikti Valstybinei mokesčių inspekcijai patvirtinimą apie šio reikalavimo įvykdymą. Šio straipsnio 2 ar 3 dalyje nurodytam paskirtajam duomenis teikiančiam vienetui teikiamus duomenis sudaro:

1)    kiekvieno į vienetų grupę įeinančio vieneto identifikavimo duomenys, įskaitant jo mokesčių mokėtojo kodą, jei toks suteiktas, buvimo vietos jurisdikciją turinti teritorija ir statusas pagal Direktyvos (ES) 2022/2523 nuostatas;

2)    bendra tarptautinės vienetų grupės organizacinė struktūra, įskaitant informaciją apie į vienetų grupę įeinančių vienetų, priklausančių kitiems į vienetų grupę įeinantiems vienetams, kontroliuojamas dalis;

3)    informacija, kurios reikia kiekvienos jurisdikciją turinčios teritorijos efektyviajam mokesčio tarifui, kiekvieno į vienetų grupę įeinančio vieneto papildiniam mokesčiui, bendrosios vienetų grupės, kaip ši sąvoka apibrėžta Direktyvos (ES) 2022/2523 36 straipsnyje, nario papildiniam mokesčiui apskaičiuoti, papildinio mokesčio daliai paskirstyti kiekvienai jurisdikciją turinčiai teritorijai pagal reikalavimus atitinkančią pajamų įtraukimo taisyklę ir reikalavimus atitinkančią per mažai apmokestinamo pelno taisyklę;

4)    įrašai apie duomenis teikiančio į vienetų grupę įeinančio vieneto pasirinkimus, atliktus pagal Direktyvą (ES) 2022/2523.

5.    Jei šio straipsnio 2 ar 3 dalyje nurodytas paskirtasis duomenis teikiantis vienetas papildinio mokesčio informacijos deklaraciją teikia už finansinius metus, kuriais tarptautinė vienetų grupė pirmą kartą patenka į šio įstatymo taikymo sritį, šio straipsnio 4 dalyje nurodyti duomenys turi būti pateikti ne vėliau kaip per 18 kalendorinių mėnesių tiems finansiniams metams pasibaigus.

6.    Pagrindinis patronuojantysis vienetas, esantis Lietuvoje, privalo pateikti Valstybinei mokesčių inspekcijai pranešimą apie paskirtąjį duomenis teikiantį vienetą, jį identifikuojančius duomenis ir jurisdikciją turinčią teritoriją, kurioje šis vienetas yra.

7.    Šio straipsnio 4 dalyje nurodytų duomenų apimtį detalizuoja Valstybinė mokesčių inspekcija prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos, atsižvelgdama į Direktyvos (ES) 2022/2523 nuostatas.

8.    Šio straipsnio 4 dalyje nurodyto patvirtinimo ir šio straipsnio 6 dalyje pranešimo turinį, pateikimo tvarką ir terminus nustato Valstybinė mokesčių inspekcija prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos.

 

IV SKYRIUS

PEREINAMOJO LAIKOTARPIO NUOSTATOS

 

8 straipsnis. Vienetų grupių, įgyvendinančių pradinį veiklos etapą, atleidimas nuo pajamų įtraukimo ir per mažai apmokestinamo pelno taisyklių taikymo

1.    Papildinis mokestis, kuris būtų apskaičiuotas Lietuvoje esančiam didelės vienetų grupės pagrindiniam patronuojančiajam vienetui pagal Direktyvos (ES) 2022/2523 5 straipsnio 2 dalį arba tarpiniam patronuojančiajam vienetui, jei pagrindinis patronuojantysis vienetas laikomas neįtrauktuoju vienetu, pagal Direktyvos (ES) 2022/2523 7 straipsnio 2 dalį, sumažinamas iki nulio:

1)    pirmuosius 5 tarptautinės vienetų grupės tarptautinės veiklos pradinio etapo metus, neatsižvelgiant į Direktyvos (ES) 2022/2523 V skyriuje nustatytus reikalavimus;

2)    pirmuosius 5 metus, pradedant nuo pirmos finansinių metų, kuriais Lietuvos vienetų grupė pirmą kartą patenka į Direktyvos (ES) 2022/2523 taikymo sritį, dienos.

2.    Jeigu tarptautinės vienetų grupės pagrindinis patronuojantysis vienetas yra trečiosios valstybės jurisdikciją turinčioje teritorijoje, papildinis mokestis, kuris būtų apskaičiuotas Lietuvoje esančiam į vienetų grupę įeinančiam vienetui pagal Direktyvos (ES) 2022/2523 14 straipsnio 2 dalį, pirmuosius 5 tarptautinės vienetų grupės tarptautinės veiklos pradinio etapo metus sumažinamas iki nulio neatsižvelgiant į Direktyvos (ES) 2022/2523 V skyriuje nustatytus reikalavimus.

3.    Tarptautinė vienetų grupė finansiniais metais laikoma įgyvendinanti tarptautinės veiklos pradinį etapą, jeigu tais finansiniais metais ji atitinka šiuos kriterijus:

1)    jos į vienetų grupę įeinantys vienetai yra ne daugiau kaip 6 jurisdikciją turinčiose teritorijose ir

2)    visų jos į vienetų grupę įeinančių vienetų, esančių visose jurisdikciją turinčiose teritorijose, išskyrus referencinę jurisdikciją turinčią teritoriją, materialiojo turto grynosios balansinės vertės suma neviršija 50 000 000 eurų.

4.    Taikant šio straipsnio 3 dalies nuostatas referencine jurisdikciją turinčia teritorija laikoma jurisdikciją turinti teritorija, kurioje tais finansiniais metais, kuriais tarptautinė vienetų grupė pirmą kartą patenka į Direktyvos (ES) 2022/2523 taikymo sritį, šios tarptautinės vienetų grupės į vienetų grupę įeinantys vienetai turi didžiausią bendrą materialiojo turto vertę. Bendra materialiojo turto vertė jurisdikciją turinčioje teritorijoje apskaičiuojama sudedant visų tarptautinės vienetų grupės į vienetų grupę įeinančių vienetų, esančių toje jurisdikciją turinčioje teritorijoje, viso materialiojo turto grynąją balansinę vertę.

5.    Šio straipsnio taikymo tikslais materialiuoju turtu laikomas jurisdikciją turinčioje teritorijoje mokesčių tikslais rezidentais laikomų visų į vienetų grupę įeinančių vienetų materialusis turtas. Materialiuoju turtu nelaikomi pinigai ir pinigų ekvivalentai, nematerialusis arba finansinis turtas.

6.    Nuolatinės buveinės materialusis turtas priskiriamas tai jurisdikciją turinčiai teritorijai, kurioje yra nuolatinė buveinė, jeigu šis materialusis turtas yra įtrauktas į atskiras nuolatinės buveinės finansines ataskaitas kaip nustatyta Direktyvos (ES) 2022/2523 18 straipsnio 1 dalyje ir pakoreguotas pagal Direktyvos (ES) 2022/2523 18 straipsnio 2 dalį.

 

9    straipsnis. Pradinio veiklos etapo pradžia

1.    Šio įstatymo 8 straipsnio 1 dalies 1 punkte ir 2 dalyje nustatytas 5 metų laikotarpis pradedamas skaičiuoti nuo finansinių metų, kuriais tarptautinė vienetų grupė pirmą kartą pasiekia šio įstatymo 2 straipsnio 1 dalyje nurodytą konsoliduotųjų pardavimo grynųjų pajamų ribą, pradžios.

2.    Jeigu tarptautinė vienetų grupė pirmą kartą nuo Direktyvos (ES) 2022/2523 įsigaliojimo dienos pasiekia šio įstatymo 2 straipsnio 1 dalyje nurodytą konsoliduotųjų pardavimo grynųjų pajamų ribą, 5 metų laikotarpis, nustatytas šio įstatymo 8 straipsnio 1 dalies 1 punkte, prasideda 2023 m. gruodžio 31 d.

3.    Jeigu tarptautinė vienetų grupė pirmą kartą nuo Direktyvos (ES) 2022/2523 įsigaliojimo dienos pasiekia šio įstatymo 2 straipsnio 1 dalyje nurodytą konsoliduotųjų pardavimo grynųjų pajamų ribą, 5 metų laikotarpis, nustatytas šio įstatymo 8 straipsnio 2 dalyje, prasideda 2024 m. gruodžio 31 d.

4.    Jeigu Lietuvos vienetų grupė patenka į šio įstatymo taikymo sritį šio įstatymo įsigaliojimo dieną, 5 metų laikotarpis, nustatytas šio įstatymo 8 straipsnio 1 dalies 2 punkte, prasideda 2023 m. gruodžio 31 d.

 

10  straipsnis. Prievolė informuoti apie pradinio veiklos etapo pradžią

1.    Lietuvoje esantis didelės vienetų grupės į vienetų grupę įeinantis vienetas privalo, pasibaigus finansiniams metams, Valstybinę mokesčių inspekciją informuoti apie tos grupės veiklos pradinio etapo pradžią, pateikdamas pranešimą.

2.    Pranešimą į vienetų grupę įeinančio vieneto vardu gali pateikti jo paskirtas kitas tai pačiai didelei vienetų grupei priklausantis į vienetų grupę įeinantis vienetas, esantis Lietuvoje.

3.    Jei šio straipsnio 1 dalyje nurodytą pranešimą Valstybinei mokesčių inspekcijai pateikia Lietuvoje esantis pagrindinis patronuojantysis vienetas, kiti jo vienetų grupės į vienetų grupę įeinantys vienetai, esantys Lietuvoje, šio pranešimo teikti neprivalo.

4.    Pranešimo turinį, pateikimo tvarką ir terminus nustato Valstybinė mokesčių inspekcija prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos. 

 

V SKYRIUS

SPECIALIOSIOS NUOSTATOS

 

11 straipsnis. Konsoliduotųjų pardavimo grynųjų pajamų ribos taikymas jungiant vienetų grupes ir vienetus

1.    Jeigu bet kuriais iš pastarųjų 4 iš eilės einančių finansinių metų, einančių iš karto prieš tikrinamus finansinius metus, 2 arba daugiau vienetų grupių sujungiamos į vieną vienetų grupę, laikoma, kad šio įstatymo 2 straipsnio 1 dalyje nurodyta didelės vienetų grupės konsoliduotųjų pardavimo grynųjų pajamų riba, kartu atsižvelgiant į šio įstatymo 2 straipsnio 2 dalį, yra pasiekta kiekvienais prieš susijungimą finansiniais metais, kuriais bendra šių grupių į konsoliduotąsias finansines ataskaitas įtrauktų tų finansinių metų pardavimo grynųjų pajamų suma yra 750 000 000 eurų arba didesnė.

2.    Jeigu įsigyjamasis vienetas – vienetų grupei nepriklausantis vienetas – tikrinamais finansiniais metais sujungiamas su įsigyjančiuoju vienetu – vienetu arba vienetų grupe – ir įsigyjamasis arba įsigyjantysis vienetai nesudaro bet kurių iš 4 iš eilės einančių finansinių metų, einančių iš karto prieš tikrinamus finansinius metus, konsoliduotųjų finansinių ataskaitų, laikoma, kad tų metų didelės vienetų grupės konsoliduotųjų pardavimo grynųjų pajamų riba, kartu atsižvelgiant į šio įstatymo 2 straipsnio 2 dalį, yra pasiekta, jeigu bendra į kiekvienos iš jų finansines ataskaitas arba konsoliduotąsias finansines ataskaitas įtrauktų tų finansinių metų pardavimo grynųjų pajamų suma yra 750 000 000 eurų arba didesnė. Ši nuostata taikoma ir tais atvejais, kai vienetų grupei nepriklausantis vienetas įsigyja vienetų grupę ar kitą vienetą.

3.    Šio straipsnio tikslais jungimu laikomas bet koks susitarimas, kai:

1)    visi arba beveik visi dviejų arba daugiau atskirų vienetų grupių vienetai pradedami bendrai kontroliuoti taip, kad jie sudaro jungtinę vienetų grupę, arba

2)    vienetas, kuris nepriklauso vienetų grupei, pradedamas bendrai kontroliuoti su kitu vienetu ar vienetų grupe taip, kad jie sudaro jungtinę vienetų grupę.

 

12 straipsnis. Konsoliduotųjų pajamų pardavimo grynųjų pajamų ribos taikymas dalijant vienetų grupę

1.    Jeigu didelė vienetų grupė, kuriai finansiniais metais taikomos Direktyvos (ES) 2022/2523 nuostatos, tais finansiniais metais padalijama į 2 ar daugiau vienetų grupių, laikoma, kad tokia padalyta vienetų grupė pasiekė šio įstatymo 2 straipsnio 1 dalyje nustatytą konsoliduotųjų pardavimo grynųjų pajamų ribą, kartu atsižvelgiant į šio įstatymo 2 straipsnio 2 dalį:

1)    pirmaisiais tikrinamais finansiniais metais, kurie baigiasi po dalijimo, jei padalytos vienetų grupės pardavimo grynosios pajamos tais finansiniais metais yra 750 000 000 eurų arba didesnės;

2)    antraisiais–ketvirtaisiais tikrinamais finansiniais metais, kurie baigiasi po dalijimo, jei padalytos vienetų grupės metinės pardavimo grynosios pajamos yra 750 000 000 eurų arba didesnės už bent 2 finansinius metus, einančius po metų, kuriais buvo atliktas padalijimas.

2.    Šio straipsnio tikslais didelės vienetų grupės dalijimu laikomas bet koks susitarimas, pagal kurį vienos vienetų grupės vienetai atskiriami taip, kad jie sudaro 2 ar daugiau atskirų vienetų grupių, kurių nebekonsoliduoja tas pats pagrindinis patronuojantysis vienetas.

 

13 straipsnis. Lygiavertiškumo įvertinimas

Teisinė sistema, nustatyta trečiosios valstybės jurisdikciją turinčios teritorijos vidaus teisės aktais, laikoma lygiaverte reikalavimus atitinkančiai pajamų įtraukimo taisyklei, nustatytai Direktyvos (ES) 2022/2523 II skyriuje, ir nėra laikoma kontroliuojamųjų užsienio subjektų apmokestinimo tvarka, jeigu tenkinamos visos šios sąlygos:

1)    šia sistema nustatomos taisyklės, pagal kurias tarptautinės vienetų grupės patronuojantysis vienetas apskaičiuoja ir sumoka jam priskirtiną papildinio mokesčio dalį, susijusią su tos grupės mažus mokesčius mokančiais į vienetų grupę įeinančiais vienetais;

2)    šia sistema nustatomas ne mažesnis kaip 15 procentų minimalus efektyvusis mokesčio tarifas, kurio nepasiekus į vienetų grupę įeinantis vienetas laikomas mažus mokesčius mokančiu į vienetų grupę įeinančiu vienetu;

3)    apskaičiuojant minimalų efektyvųjį mokesčio tarifą, pagal šią sistemą leidžiama sudėti tik toje pačioje jurisdikciją turinčioje teritorijoje esančių vienetų pelną;

4)    apskaičiuojant papildinį mokestį pagal lygiavertę reikalavimus atitinkančią pajamų įtraukimo taisyklę, šia sistema nustatoma papildinio mokesčio, kuris buvo sumokėtas Europos Sąjungos valstybėje narėje taikant reikalavimus atitinkančią pajamų įtraukimo taisyklę ir reikalavimus atitinkančio vietos papildinio mokesčio taisyklių rinkinį, nustatytus Direktyvoje (ES) 2022/2523, lengvata.

 

VI SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

14 straipsnis. Įstatymo laikymosi kontrolė

Valstybinė mokesčių inspekcija prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos kontroliuoja šio įstatymo reikalavimų laikymąsi. Šiuo tikslu Valstybinės mokesčių inspekcijos (jos pareigūnų) ir į vienetų grupę įeinančių vienetų, esančių Lietuvoje, santykiams mutatis mutandis taikomos Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatymo nuostatos dėl mokesčių administratoriaus (jo pareigūnų) ir mokesčių mokėtojų teisių ir pareigų.

 

15 straipsnis. Atsakomybė

Už šiame įstatyme nustatytų reikalavimų nevykdymą taikoma Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekse nustatyta atsakomybė.

 

16 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas, įgyvendinimas ir taikymas

1.    Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 dalį, įsigalioja 2023 m. gruodžio 31 d.

2.    Valstybinė mokesčių inspekcija prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos iki 2023 m. gruodžio 30 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus

3.    Šio įstatymo nuostatos pradedamos taikyti pateikiant šio įstatymo 7 ir 10 straipsniuose nurodytą informaciją už 2023 m. gruodžio 31 d. prasidėjusius finansinius metus.

 

Skelbiu šį Lietuvos Respublikos Seimo priimtą įstatymą.

 

Respublikos Prezidentas

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lietuvos Respublikos minimalaus

vienetų grupių apmokestinimo lygio

užtikrinimo įstatymo

priedas

 

ĮGYVENDINAMI EUROPOS SĄJUNGOS TEISĖS AKTAI

 

2022 m. gruodžio 15 d. Tarybos direktyva (ES) 2022/2523 dėl visuotinio minimalaus tarptautinių įmonių grupių ir didelių vietos subjektų grupių apmokestinimo lygio užtikrinimo Sąjungoje.

 

––––––––––––––––––––