Projektas
LIETUVOS RESPUBLIKOS
LAIKINO TIESIOGINIO VALDYMO SAVIVALDYBĖS TERITORIJOJE ĮSTATYMO NR. I-830 PAKEITIMO
ĮSTATYMAS
2020 m. Nr.
Vilnius
„LIETUVOS RESPUBLIKOS
TIESIOGINIO VALDYMO SAVIVALDYBĖS TERITORIJOJE
ĮSTATYMAS
1 straipsnis. Įstatymo paskirtis ir taikymas
1. Šis įstatymas reglamentuoja tiesioginio valdymo savivaldybės teritorijoje įvedimo atvejus ir tvarką, tiesioginio valdymo savivaldybės teritorijoje įgyvendinimą.
2. Kai tiesioginio valdymo savivaldybės teritorijoje ir nepaprastosios padėties įvedimo visoje Lietuvos Respublikos teritorijoje ar tos savivaldybės teritorijoje laikotarpiai visiškai ar iš dalies sutampa, šis įstatymas taikomas tiek, kiek jis neprieštarauja Lietuvos Respublikos nepaprastosios padėties įstatymui.
2 straipsnis. Tiesioginio valdymo savivaldybės teritorijoje trukmė, įvedimo pagrindai
1. Tiesioginis valdymas reiškia, kad savivaldybės teritorijoje laikinai apribojamas savivaldos teisės įgyvendinimas. Tiesioginį valdymą savivaldybės teritorijoje įgyvendina Lietuvos Respublikos Vyriausybė per Vyriausybės įgaliotinį.
2. Tiesioginis valdymas savivaldybės teritorijoje gali būti įvedamas Lietuvos Respublikos Seimo nutarimu, jeigu:
1) savivaldybės tarybos veiksmai ar neveikimas kelia grėsmę valstybės konstitucinei santvarkai ar teritorijos vientisumui;
2) savivaldybės taryba per Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatyme nustatytą laiką nepaskiria savivaldybės administracijos direktoriaus;
4) Vyriausioji rinkimų komisija pakartotinių rinkimų į savivaldybės tarybą rezultatus pripažino negaliojančiais;
3. Savivaldybės taryba, tarybos nariai ir savivaldybės tarybos narys – savivaldybės meras (toliau – meras) po tiesioginio valdymo savivaldybės teritorijoje įvedimo, esant šio straipsnio 2 dalies 1–4 punktuose nustatytiems pagrindams, netenka įgaliojimų.
4. Savivaldybės tarybos, tarybos narių ir mero įgaliojimai įvedus tiesioginį valdymą savivaldybės teritorijoje esant šio straipsnio 2 dalies 5 punkte nustatytam pagrindui sustabdomi. Pasibaigus tiesioginio valdymo, įvesto esant šiam pagrindui, terminui, savivaldybės taryba, tarybos nariai ir meras, vykdę įgaliojimus iki tiesioginio valdymo savivaldybės teritorijoje įvedimo, tęsia jų vykdymą iki kadencijos pabaigos.
5. Tiesioginis valdymas savivaldybės teritorijoje negali trukti ilgiau kaip 6 mėnesius, išskyrus:
1) kai nuo Seimo nutarimo dėl tiesioginio valdymo įvedimo priėmimo iki savivaldybės tarybos kadencijos pabaigos liko mažiau kaip 1 metai – tokiu atveju tiesioginis valdymas įvedamas iki savivaldybės tarybos kadencijos pabaigos;
2) kai tiesioginio valdymo laikotarpiu savivaldybės tarybos rinkimų rezultatai pripažinti negaliojančiais – tokiu atveju tiesioginis valdymas pratęsiamas iki pakartotiniuose rinkimuose išrinkta savivaldybės taryba susirenka į pirmąjį posėdį, kuriame šios tarybos nariai prisiekia.
3 straipsnis. Tiesioginio valdymo įvedimas
1. Motyvuotą pasiūlymą įvesti tiesioginį valdymą savivaldybės teritorijoje esant šio įstatymo 2 straipsnio 2 dalies 1–3 punktuose nustatytiems pagrindams Seimui teikia Vyriausybė, Vyriausybės nustatyta tvarka įvertinusi šių pagrindų buvimą.
2. Pasiūlymą įvesti tiesioginį valdymą savivaldybės teritorijoje esant šio įstatymo 2 straipsnio 2 dalies 4 ir 5 punktuose nustatytiems pagrindams Seimui teikia Seimo Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas.
3. Seimas, priimdamas sprendimą įvesti tiesioginį valdymą savivaldybės teritorijoje esant šio įstatymo 2 straipsnio 2 dalies 1–4 punktuose nustatytiems pagrindams, arba pratęsdama tiesioginį valdymą šio įstatymo 2 straipsnio 5 dalies 2 punkte nustatytu atveju, nustato naujų savivaldybės tarybos rinkimų datą. Šiais atvejais naujai išrinktos savivaldybės tarybos kadencija baigiasi tuo laiku ir tokia pačia tvarka, kaip būtų pasibaigusi įgaliojimų netekusios savivaldybės tarybos kadencija.
4 straipsnis. Vyriausybės įgaliotinis, Vyriausybės įgaliotinio pavaduotojas ir jų įgaliojimai
1. Vyriausybės įgaliotinis ir Vyriausybės įgaliotinio pavaduotojas (pavaduotojai) yra Vyriausybės skiriami politinio (asmeninio) pasitikėjimo valstybės tarnautojai.
3. Vyriausybės įgaliotinis atlieka savivaldybės tarybos ir mero įgaliojimus, kurie būtini įstatymų nustatytoms savivaldybių funkcijoms vykdyti.
4. Vyriausybės įgaliotinis, išskyrus atvejį, kai tiesioginis valdymas įvestas esant šio įstatymo 2 straipsnio 2 dalies 5 punkte nustatytam pagrindui, gali atleisti savivaldybės administracijos direktorių, administracijos direktoriaus pavaduotoją iš pareigų. Vyriausybės įgaliotinis gali pavesti savivaldybės administracijos valstybės tarnautojui atlikti savivaldybės administracijos direktoriaus funkcijas. Savivaldybės administracijos direktoriaus funkcijas atliekantis asmuo yra pavaldus ir atskaitingas Vyriausybės įgaliotiniui.
5. Jeigu tiesioginis valdymas įvedamas esant šio įstatymo 2 straipsnio 2 dalies 5 punkte nustatytam pagrindui, savivaldybės administracijos direktorius, direktoriaus pavaduotojas (pavaduotojai) toliau eina savo pareigas.
6. Vyriausybės įgaliotinis atleidžia iš pareigų mero politinio (asmeninio) pasitikėjimo valstybės tarnautojus, išskyrus atvejį, kai tiesioginis valdymas įvedamas esant šio įstatymo 2 straipsnio 2 dalies 5 punkte nustatytam pagrindui.
7. Vyriausybės įgaliotinis, manydamas, kad savivaldybės institucijų sprendimai, priimti iki tiesioginio valdymo savivaldybės teritorijoje įvedimo, arba jų pagrindu sudaryti sandoriai neatitinka Konstitucijos, įstatymų ar Vyriausybės nutarimų, kreipiasi į Vyriausybės atstovą.
9. Vyriausybės įgaliotinio pavaduotojas (pavaduotojai) atlieka Vyriausybės įgaliotinio jam (jiems) pavestas funkcijas, o kai Vyriausybės įgaliotinis laikinai negali eiti savo pareigų, Ministrui Pirmininkui pavedus vienas iš Vyriausybės įgaliotinio pavaduotojų atlieka visas Vyriausybės įgaliotinio funkcijas.
10. Vyriausybės įgaliotinio, jo pavaduotojo (pavaduotojų) įgaliojimai pasibaigia, kai išrinkta nauja savivaldybės taryba susirenka į pirmąjį posėdį, kuriame šios tarybos nariai prisiekia. Jeigu tiesioginis valdymas savivaldybės teritorijoje įvestas esant šio įstatymo 2 straipsnio 2 dalies 5 punkte nustatytam pagrindui, Vyriausybės įgaliotinio, jo pavaduotojo (pavaduotojų) įgaliojimai pasibaigia, kai pasibaigia tiesioginio valdymo terminas ir negalėjusi vykdyti įgaliojimų savivaldybės taryba susirenka į posėdį. Posėdį ne vėliau kaip per 1 savaitę pasibaigus tiesioginio valdymo terminui šaukia Vyriausybės įgaliotinis, jam negalint – Vyriausybės įgaliotinio pavaduotojas.
5 straipsnis. Savivaldybės veiklos finansavimas
Iki tiesioginio valdymo savivaldybės teritorijoje įvedimo patvirtintas savivaldybės biudžetas vykdomas nustatyta tvarka. Vyriausybės įgaliotinis prireikus gali keisti savivaldybės biudžetą. Jei tiesioginis valdymas įvedamas kai savivaldybės biudžetas dar nepatvirtintas, savivaldybės veikla finansuojama Lietuvos Respublikos biudžeto sandaros įstatymo 29 straipsnyje nustatyta tvarka.
6 straipsnis. Savivaldybės įstaigų ir savivaldybės valdomų įmonių veikla
Įvedus tiesioginį valdymą savivaldybės teritorijoje, savivaldybės administracija, kitos savivaldybės įstaigos ir savivaldybės valdomos įmonės tęsia savo veiklą, vykdo įstatymų nustatytas funkcijas, iki tiesioginio valdymo įvedimo priimtus savivaldybės tarybos sprendimus ir savivaldybės administracijos direktoriaus įsakymus, taip pat Vyriausybės įgaliotinio potvarkius.
7 straipsnis. Atributikos naudojimas savivaldybėje
2 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas
2. Lietuvos Respublikos Vyriausybė iki 2020 m. gruodžio 31 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.
3. Kituose įstatymuose ir teisės aktuose daroma nuoroda į Lietuvos Respublikos laikino tiesioginio valdymo savivaldybės teritorijoje įstatymą reiškia nuorodą į Lietuvos Respublikos tiesioginio valdymo savivaldybės teritorijoje įstatymą, o vartojama sąvoka „laikinas tiesioginis valdymas“ atstoja sąvoką „tiesioginis valdymas“.