Projektas

 

 

 

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS EKONOMIKOS IR INOVACIJŲ MINISTRAS

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS SUSISIEKIMO MINISTRAS

 

 

 

ĮSAKYMAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS EKONOMIKOS IR INOVACIJŲ MINISTRO IR LIETUVOS RESPUBLIKOS SUSISIEKIMO MINISTRO 2018 M. LIEPOS 5 D. ĮSAKYMO NR. 3-330/4-424 „DĖL 2008 M. RUGSĖJO 24 D. EUROPOS PARLAMENTO IR TARYBOS REGLAMENTO (EB) NR. 1008/2008 DĖL ORO SUSISIEKIMO PASLAUGŲ TEIKIMO BENDRIJOJE BENDRŲJŲ TAISYKLIŲ 16–18 STRAIPSNIŲ TAIKYMO TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO

 

 

2024 m.                         d. Nr.

Vilnius

 

 

 

P a k e i č i a m e Lietuvos Respublikos ekonomikos ir inovacijų ministro ir Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 2018 m. liepos 5 d. įsakymą Nr. 3-330/4-424 „Dėl 2008 m. rugsėjo 24 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (EB) Nr. 1008/2008 dėl oro susisiekimo paslaugų teikimo Bendrijoje bendrųjų taisyklių 16–18 straipsnių taikymo tvarkos aprašo patvirtinimo“:

1.  Pakeičiame preambulę ir ją išdėstome taip:

„Vadovaudamiesi 2008 m. rugsėjo 24 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (EB) Nr. 1008/2008 dėl oro susisiekimo paslaugų teikimo Bendrijoje bendrųjų taisyklių su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2020 m. gruodžio 16 d. Komisijos deleguotuoju reglamentu (ES) 2020/2115, nuostatomis, atsižvelgdami į Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerijos nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2010 m. spalio 13 d. nutarimu Nr. 1480 „Dėl Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerijos nuostatų patvirtinimo“, 9.8 papunktį ir Lietuvos Respublikos ekonomikos ir inovacijų ministerijos nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės         1998 m. liepos 23 d. nutarimu Nr. 921 „Dėl Lietuvos Respublikos ekonomikos ir inovacijų ministerijos nuostatų patvirtinimo“, 7.2 papunktį,“.

2Pakeičiame nurodytu įsakymu patvirtintą 2008 m. rugsėjo 24 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (EB) Nr. 1008/2008 dėl oro susisiekimo paslaugų teikimo Bendrijoje bendrųjų taisyklių 16–18 straipsnių taikymo tvarkos aprašą:

2.1.         Pakeičiame 1 punktą ir jį išdėstome taip:

1. 2008 m. rugsėjo 24 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (EB)                        Nr. 1008/2008 dėl oro susisiekimo paslaugų teikimo Bendrijoje bendrųjų taisyklių 16–18 straipsnių taikymo tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) nustato 2008 m. rugsėjo 24 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (EB) Nr. 1008/2008 dėl oro susisiekimo paslaugų teikimo Bendrijoje bendrųjų taisyklių su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2020 m. gruodžio 16 d. Komisijos deleguotuoju reglamentu (ES) 2020/2115, 16–18 straipsnių taikymo sąlygas ir tvarką, viešo konkurso oro vežėjui, kuris teiks viešąsias reguliarias oro susisiekimo paslaugas, parinkti (toliau – konkursas) organizavimo tvarką ir kompensacijos už viešųjų reguliarių oro susisiekimo paslaugų teikimą mokėjimo tvarką.“

2.2.         Pakeičiame 2 punktą ir jį išdėstome taip:

2. Apraše vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Reglamento (EB)
Nr. 1008/2008
2 straipsnyje ir Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatyme.“

2.3.         Papildome 3.1¹ papunkčiu:

3.1¹. Susisiekimo ministerija ir Ekonomikos ir inovacijų ministerija – tais atvejais, kai pagal ekonominės ir socialinės analizės išvadas nustatoma, kad regiono ekonominei ir socialinei plėtrai gyvybiškai svarbus maršrutas būtinas siekiant sudaryti sąlygas verslo ir turizmo plėtrai; savivaldybės (-ių) institucijos (toliau – savivaldybė) turi teisę teikti Susiekimo ministerijai ir Ekonomikos ir inovacijų ministerijai argumentuotus pasiūlymus dėl pareigos teikti viešąsias reguliarias oro susisiekimo paslaugas nustatymo, kai savivaldybė, atlikusi ekonominę ir socialinę analizę, pagrindžia, kad regiono ekonominei ir socialinei plėtrai gyvybiškai svarbus maršrutas būtinas siekiant sudaryti sąlygas verslo ir turizmo plėtrai;“.

2.4. Pakeičiame 4.1 papunktį ir jį išdėstome taip:

4.1. pagal Lietuvos oro uostus valdančio subjekto, o jeigu sprendimas dėl pareigos teikti viešąsias reguliarias oro susisiekimo paslaugas nustatymo priimamas pagal Aprašo                      3.1 papunktį, – pagal Lietuvos Respublikos investicijų įstatymo 13 straipsnio 4 dalį Lietuvos Respublikos  ekonomikos ir inovacijų ministro įgaliotos įstaigos (toliau – Lietuvos Respublikos ekonomikos ir inovacijų ministro įgaliota įstaiga) arba, jeigu sprendimas dėl pareigos teikti viešąsias reguliarias oro susisiekimo paslaugas nustatymo priimamas pagal Aprašo 3.1¹ papunktį – savivaldybės atliktos ekonominės ir socialinės analizės, kurioje turi būti įvertinti Reglamento (EB) Nr. 1008/2008 16 straipsnio 3 dalyje nurodyti aspektai, oro uostų keleivių srautai, tam tikrų maršrutų paklausa, poreikis organizuoti susisiekimą su kitais Bendrijos oro uostais, galimybė juos pasiekti kitomis transporto priemonėmis, laiko sąnaudos, galimas maršruto rentabilumas ir kiti aspektai, išvadas nustato šalies ir (ar) regiono ekonominei ir socialinei plėtrai gyvybiškai svarbų maršrutą, t. y. oro uostą, iš kurio bus vykdomas oro susisiekimas, ir oro uostą, į kurį bus vykdomas oro susisiekimas;“.

2.5. Pakeičiame 4.2 papunktį ir jį išdėstome taip:

4.2. nustato minimalius viešųjų reguliarių oro susisiekimo paslaugų (tęstinumo, reguliarumo, kainos, minimalios talpos) šalies ir (ar) regiono ekonominei ir socialinei plėtrai gyvybiškai svarbiame maršrute standartus (toliau – minimalūs standartai);“.

2.6. Pakeičiame 5 punktą ir jį išdėstome taip:

5. Aprašo 4.4, 4.6, 4.7, 4.9 ir 4.10 papunkčiuose nustatytas funkcijas (Aprašo 4.4 ir 4.6  papunkčiuose nustatytas funkcijas – suderinus konkurso dokumentus ir viešųjų paslaugų sutarties projektą su Ministerija ir, kai pareiga teikti viešąsias reguliarias oro susisiekimo paslaugas nustatoma  pagal savivaldybės argumentuotus pasiūlymus, kaip tai nustatyta Aprašo 3.1¹ papunktyje, savivaldybe) Lietuvos Respublikos susisiekimo ministras, o jeigu sprendimas dėl pareigos teikti viešąsias reguliarias oro susisiekimo paslaugas nustatymo priimamas pagal Aprašo 3.1 papunktį – suderinęs su Lietuvos Respublikos ekonomikos ir inovacijų ministru, arba, jeigu sprendimas dėl pareigos teikti viešąsias reguliarias oro susisiekimo paslaugas nustatymo priimamas pagal Aprašo 3.1¹ papunktį – suderinęs su Lietuvos Respublikos ekonomikos ir inovacijų ministru ir savivaldybe, gali įgalioti atlikti įstaigą prie Susisiekimo ministerijos arba Lietuvos oro uostus valdantį subjektą.“

2.7. Pakeičiame 6 punktą ir jį išdėstome taip:

6. Ministerija, išskyrus, kai pareiga teikti viešąsias reguliarias oro susisiekimo paslaugas nustatyta pagal savivaldybės argumentuotus pasiūlymus, kaip tai nustatyta Aprašo            3.1¹ papunktyje, arba savivaldybė, kai pareiga teikti viešąsias reguliarias oro susisiekimo paslaugas nustatyta pagal savivaldybės argumentuotus pasiūlymus, kaip tai nustatyta Aprašo 3.1¹ papunktyje, gali kompensuoti konkurso būdu parinktam oro vežėjui už viešųjų reguliarių oro susisiekimo paslaugų teikimą, jeigu jos teikiamos pagal minimalius standartus.“

2.8.         Pakeičiame 17 punktą ir jį išdėstome taip:

17. Konkursas taip pat yra nutraukiamas be jokių sankcijų administruojančiajai institucijai, Ministerijai ar savivaldybei, jeigu paaiškėja, kad kompensacijai oro vežėjui mokėti Lietuvos Respublikos valstybės ar savivaldybės biudžete nenumatyta lėšų ar jų skirta nepakankamai arba konkursą nutraukti yra būtina pagal Europos Sąjungos teisės reikalavimus, arba dėl kitų objektyvių priežasčių. Jeigu Ministerija nėra administruojančioji institucija, ji informuoja administruojančiąją instituciją apie Ministerijai žinomas aplinkybes, kurių pagrindu vykdomas konkursas gali būti nutrauktas. Savivaldybė informuoja administruojančiąją instituciją apie savivaldybei žinomas aplinkybes, kurių pagrindu vykdomas konkursas gali būti nutrauktas.“

2.9.         Pakeičiame 29 punktą ir jį išdėstome taip:

29. Oro vežėjų pateiktų pasiūlymų vertinimą atlieka ir konkurso laimėtoją nustato administruojančiosios institucijos vadovo sudaryta komisija. Į komisiją po vieną atstovą skiria administruojančioji institucija, Ministerija, o jeigu sprendimas dėl pareigos teikti viešąsias reguliarias oro susisiekimo paslaugas nustatymo priimamas pagal Aprašo 3.1 papunktį – ir Lietuvos Respublikos ekonomikos ir inovacijų ministro įgaliota įstaiga, arba, jeigu sprendimas dėl pareigos teikti viešąsias reguliarias oro susisiekimo paslaugas nustatymo priimamas pagal Aprašo 3.1¹ papunktį – ir Lietuvos Respublikos ekonomikos ir inovacijų ministro įgaliota įstaiga ir savivaldybė. Į komisiją gali būti įtraukti ir kitų valstybės institucijų ir įstaigų, savivaldybės administracijos ar savivaldybės valdomo viešojo administravimo įgaliojimus turinčio viešojo juridinio asmens atstovai. Komisija turi teisę kviestis ekspertus. Komisija veikia pagal administruojančiosios institucijos vadovo patvirtintą darbo reglamentą.“

2.10Pakeičiame 32.2 papunktį ir jį išdėstome taip:

32.2. pasiūlyta per didelė, ministerijai ar savivaldybei, iš kurios administruojamos programos lėšų bus mokama kompensacija, nepriimtina kompensacijos suma.“

2.11 Pakeičiame 41 punktą ir jį išdėstome taip:

41. Pranešimas apie konkursą laimėjusį pasiūlymą išsiunčiamas visiems konkurso pasiūlymus pateikusiems oro vežėjams, taip pat, jeigu administruojančioji institucija nėra Ministerija, Ministerijai ir, kai pareiga teikti viešąsias reguliarias oro susisiekimo paslaugas nustatyta pagal savivaldybės argumentuotus pasiūlymus, kaip tai nustatyta Aprašo 3.1¹ papunktyje, savivaldybei ne vėliau kaip per 3 darbo dienas nuo komisijos sprendimo dėl laimėjusio pasiūlymo priėmimo.“

2.12 Pakeičiame 44 punktą ir jį išdėstome taip:

44.   Gavus ministerijos, iš kurios administruojamos programos lėšų bus mokama kompensacija, patvirtinimą dėl finansavimo užtikrinimo, viešųjų paslaugų sutartį pasirašo konkurso laimėtoju pripažintas oro vežėjas, administruojančioji institucija ir Ministerija. Jei pareiga teikti viešąsias reguliarias oro susisiekimo paslaugas nustatyta pagal savivaldybės argumentuotus pasiūlymus, kaip tai nustatyta Aprašo 3.1¹ papunktyje, gavus savivaldybės, iš kurios administruojamos programos lėšų bus mokama kompensacija, patvirtinimą dėl finansavimo užtikrinimo, viešųjų paslaugų sutartį pasirašo konkurso laimėtoju pripažintas oro vežėjas, administruojančioji institucija ir savivaldybė.

2.13 Pakeičiame 46 punktą ir jį išdėstome taip:

46.   Oro vežėjui per Aprašo 45 punkte nustatytą terminą nepasirašius viešųjų paslaugų sutarties arba gavus oro vežėjo atsisakymą pasirašyti viešųjų paslaugų sutartį, oro vežėjas netenka teisės pasirašyti viešųjų paslaugų sutartį ir viešųjų paslaugų sutartį siūloma pasirašyti antram pasiūlymų eilėje įrašytam oro vežėjui arba konkursas nutraukiamas be sankcijų administruojančiajai institucijai, Ministerijai ar savivaldybei.“

2.14 Pakeičiame 50 punktą ir jį išdėstome taip:

50.   Jeigu rinkoje daugiau kaip 10 proc. padidėja arba sumažėja degalų kaina eurais, lyginant su oro vežėjo pasiūlyme nurodyta kaina, kompensacijos suma yra perskaičiuojama naudojant praėjusio ataskaitinio laikotarpio degalų kainą. Administruojančiosios institucijos arba ministerijos ar savivaldybės, iš kurios administruojamos programos lėšų mokama kompensacija, prašymu oro vežėjas turi pateikti degalų kainos pasikeitimą pagrindžiančią informaciją. Kompensacijos sumos perskaičiavimas turi būti užfiksuotas susitarime dėl viešųjų paslaugų sutarties keitimo.“

2.15 Pakeičiame 51 punktą ir jį išdėstome taip:

51.   Administruojančioji institucija, jeigu administruojančioji institucija nėra ministerija, iš kurios administruojamos programos lėšų mokama kompensacija, patikrinusi oro vežėjo pateiktus dokumentus, perduoda oro vežėjo mokėjimo prašymą ministerijai ar savivaldybei, iš kurios administruojamos programos lėšų mokama kompensacija. Ministerija ar savivaldybė, iš kurios administruojamos programos lėšų mokama kompensacija, viešųjų paslaugų sutartyje nustatyta tvarka ir terminais perveda kompensaciją oro vežėjui.“

2.16Pakeičiame 52 punktą ir jį išdėstome taip:

52. Ministerija ar savivaldybė, iš kurios administruojamos programos lėšų mokama kompensacija, turi teisę išmokėti ne visą oro vežėjo mokėjimo prašyme nurodomą kompensacijos sumą, jeigu oro vežėjas negali pagrįsti patirtų sąnaudų patikimais dokumentais ar administruojančiajai institucijai arba ministerijai ar savivaldybei, iš kurios administruojamos programos lėšų mokama kompensacija, kyla abejonių dėl tam tikrų sąnaudų dalies priskyrimo sąnaudoms, susijusioms su skrydžių konkrečiu maršrutu, kuriuo nustatyta pareiga teikti viešąsias reguliarias oro susisiekimo paslaugas, vykdymu. Jeigu nustatoma, kad kompensacija buvo permokėta, ministerija ar savivaldybė, iš kurios administruojamos programos lėšų mokama kompensacija, pareikalauja, kad oro vežėjas grąžintų permoką. Kai kompensacijos permoka neviršija 10 proc. metinės kompensacijos sumos, tokia kompensacijos permoka gali būti perkeliama į kitą laikotarpį ir atimama iš kompensacijos sumos, mokėtinos tą laikotarpį.

2.17Pakeičiame 53 punktą ir jį išdėstome taip:

53.   Ministerija ar savivaldybė, iš kurios administruojamos programos lėšų mokama kompensacija, taip pat turi teisę bet kuriuo metu paprašyti oro vežėjo pateikti oro vežėjo apskaičiuotas sąnaudas ir pajamas pagrindžiančius dokumentus. Oro vežėjui atsisakius pateikti sąnaudas ir pajamas pagrindžiančius dokumentus, ministerija ar savivaldybė, iš kurios administruojamos programos lėšų mokama kompensacija, turi teisę atsisakyti išmokėti oro vežėjo mokėjimo prašyme nurodomą kompensacijos sumą.

2.18Pakeičiame 54 punktą ir jį išdėstome taip:

54.   Jeigu oro vežėjas praleidžia Apraše numatytą mokėjimo prašymo pateikimo terminą, ministerija ar savivaldybė, iš kurios administruojamos programos lėšų mokama kompensacija, nurodo oro vežėjui papildomą 10 kalendorinių dienų terminą mokėjimo prašymui pateikti. Jeigu oro vežėjas per papildomą 10 kalendorinių dienų terminą nepateikia mokėjimo prašymo, ministerija ar savivaldybė, iš kurios administruojamos programos lėšų mokama kompensacija, turi teisę atsisakyti išmokėti kompensaciją už atitinkamą laikotarpį.

2.19Pakeičiame 56 punktą ir jį išdėstome taip:

56. Viešųjų paslaugų sutartyje turi būti nustatyta, kad oro vežėjas kiekvieną ataskaitinį laikotarpį turi įvykdyti ne mažiau kaip 97 proc. oro vežėjo pasiūlyme nurodyto skrydžių skaičiaus skrydžių maršrutu, kuriuo nustatyta pareiga teikti viešąsias reguliarias oro susisiekimo paslaugas, išskyrus atvejus, kai nėra oro vežėjo kaltės. Jeigu dėl oro vežėjo kaltės neįvykusių skrydžių ar skrydžių, kurie neatitinka minimalių standartų, skaičius viršija 3 proc. per ataskaitinį laikotarpį pasiūlyme numatytų skrydžių skaičiaus, ministerija ar savivaldybė, iš kurios administruojamos programos lėšų mokama kompensacija, turi teisę atsisakyti oro vežėjui kompensuoti mokėjimo prašyme nurodytą oro vežėjo pelno maržą už atitinkamą ataskaitinį laikotarpį.“

2.20Pakeičiame 60 punkto pirmąją pastraipą ir ją išdėstome taip:

60.   Viešųjų paslaugų sutartyje turi būti nustatyta, kad administruojančioji institucija ir Ministerija arba, jei pareiga teikti viešąsias reguliarias oro susisiekimo paslaugas nustatyta pagal savivaldybės argumentuotus pasiūlymus, kaip tai nustatyta Aprašo 3.1¹ papunktyje, savivaldybė gali vienašališkai nedelsdamos nutraukti viešųjų paslaugų sutartį, jeigu:“.

2.21Pakeičiame 61 punktą ir jį išdėstome taip:

61.   Viešųjų paslaugų sutartyje turi būti nustatyta, kad Ministerija arba, jei pareiga teikti viešąsias reguliarias oro susisiekimo paslaugas nustatyta pagal savivaldybės argumentuotus pasiūlymus, kaip tai nustatyta Aprašo 3.1¹ papunktyje, savivaldybė gali vienašališkai nutraukti viešųjų paslaugų sutartį be jokių sankcijų Ministerijai arba savivaldybei, jeigu nėra patvirtinta pakankamai Lietuvos Respublikos valstybės arba savivaldybės biudžeto asignavimų lėšų kompensacijai oro vežėjui už viešųjų reguliarių oro susisiekimo paslaugų teikimą mokėti. Apie sutarties nutraukimą Ministerija arba savivaldybė privalo pranešti oro vežėjui ne vėliau kaip prieš    90 kalendorinių dienų iki numatomos sutarties nutraukimo dienos.

2.22Pakeičiame 63 punktą ir jį išdėstome taip:

63.   Viešųjų paslaugų sutartyje turi būti nustatyta, kad, jeigu viešųjų paslaugų sutarties galiojimo metu paaiškėja, kad oro vežėjo pasiūlyme ir (arba) kartu su pasiūlymu pateiktuose dokumentuose ar kituose su pasiūlymo vertinimu susijusiuose dokumentuose pateikta klaidinga informacija, kuri lėmė valstybės pagalbos suteikimą, Ministerija, administruojančioji institucija arba savivaldybė turi teisę nedelsdama nutraukti viešųjų paslaugų sutartį. Tokiu atveju Ministerija, administruojančioji institucija arba savivaldybė raštu informuoja oro vežėją apie sutarties nutraukimą ir įpareigoja oro vežėją grąžinti ministerijai ar savivaldybei, iš kurios administruojamos programos lėšų mokama kompensacija, visas pagal viešųjų paslaugų sutartį išmokėtas lėšas ir sumokėti palūkanas, apskaičiuotas pagal Europos Komisijos nustatytą metinių palūkanų normą už kiekvieną naudojimosi grąžintinomis lėšomis dieną nuo atitinkamų lėšų gavimo dienos iki jų grąžinimo dienos.

 

 

 

Ekonomikos ir inovacijų ministras

 

 

 

 

Susisiekimo ministras