Projektas

 

 

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS SUSISIEKIMO MINISTRAS

 

ĮSAKYMAS

DĖL LABAI SVARBIŲ ASMENŲ APTARNAVIMO PASLAUGŲ ĮKAINIŲ NUSTATYMO METODIKOS PATVIRTINIMO

 

2024 m.                             d. Nr.

Vilnius

 

 

Vadovaudamasis Skrydžių, kuriais vežami labai svarbūs asmenys, vykdymo tvarkos aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. gruodžio 6 d. nutarimu Nr. 1592 „Dėl Skrydžių, kuriais vežami labai svarbūs asmenys, vykdymo tvarkos aprašo patvirtinimo“, 201 punktu,

t v i r t i n u  Labai svarbių asmenų aptarnavimo paslaugų įkainių nustatymo metodiką (pridedama).

 

 

 

Susisiekimo ministras                             

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro

2024 m.                   d. įsakymu Nr.

 

 

LABAI SVARBIŲ ASMENŲ APTARNAVIMO PASLAUGŲ ĮKAINIŲ NUSTATYMO METODIKA

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1.  Labai svarbių asmenų aptarnavimo paslaugų įkainių  nustatymo metodika (toliau – Metodika) nustato labai svarbių asmenų (toliau – LSA) aptarnavimo paslaugų įkainių, taikomų LSA aptarnavimo paslaugas užsakančioms institucijoms, kurios naudojasi LSA aptarnavimo paslaugomis, finansuojamomis Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšomis, (toliau – LSA aptarnavimo paslaugų įkainis) apskaičiavimo, derinimo, tvirtinimo, įsigaliojimo ir viešinimo tvarką.

2.  Metodika parengta vadovaujantis Lietuvos Respublikos finansinės apskaitos įstatymu, Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. gruodžio 6 d. nutarimo Nr. 1592 „Dėl Skrydžių, kuriais vežami labai svarbūs asmenys, vykdymo tvarkos aprašo patvirtinimo“ (toliau – Skrydžių vykdymo tvarkos aprašas) nuostatomis.

3.  Pagrindinis Metodikos tikslas – užtikrinti, kad LSA aptarnavimo paslaugų tarptautiniame oro uoste LSA aptarnavimo paslaugų įkainis būtų nustatytas tinkamai, skaidriai ir pagal paskirtį.

4Metodikoje vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos  Finansinės apskaitos įstatyme ir Skrydžių vykdymo tvarkos apraše.

 

II SKYRIUS

LSA APTARNAVIMO PASLAUGŲ ĮKAINIO APSKAIČIAVIMAS

 

5. Tarptautinius oro uostus valdanti įmonė (toliau – įmonė)  ir Lietuvos transporto saugos administracijos (toliau – LTSA) atstovai, nustatydami ir vertindami LSA aptarnavimo paslaugų įkainį, turi vadovautis šiais principais:

5.1. teisingumo principu – LSA aptarnavimo paslaugų įkainis turi būti pagrįstas ir apskaičiuotas laikantis Metodikoje nustatytų reikalavimų;

5.2. atsekamumo principu – LSA aptarnavimo paslaugų įkainio skaičiavimas turi būti organizuojamas taip, kad būtų galima atsekti apskaitos dokumentą;

5.3. lygiateisiškumo principu – nustatant LSA aptarnavimo paslaugų įkainį turi būti užtikrinta, kad visoms institucijoms, kurios naudojasi LSA paslaugomis tarptautiniuose oro uostuose, yra taikomas vienodas LSA aptarnavimo paslaugų įkainis, jei institucija naudojasi LSA aptarnavimo paslaugomis tokiomis pačiomis sąlygomis ir toje pačioje teritorijoje;

5.4. objektyvumo principu – įmonė per ataskaitinį laikotarpį patirtas sąnaudas turi paskirstyti nešališkai, t. y. nesiekti iškreipti bet kurios paslaugos ar paslaugos struktūrinės dalies sąnaudų ir taip paveikti LTSA, apskaitos informacijos gavėjos, priimamų sprendimų.

6. LSA aptarnavimo paslaugų sąnaudos turi atitikti Skrydžių vykdymo tvarkos aprašo nustatytus reikalavimus.

7. LSA aptarnavimo paslaugų sąnaudas sudaro tiesiogiai LSA aptarnavimo paslaugoms teikti būtinos sąnaudos, kai LSA aptarnavimo veiklų ir jų išlaidų ryšį įmanoma aiškiai įrodyti, (toliau – tiesioginės sąnaudos) ir sąnaudos, kurios nėra skiriamos tiesiogiai LSA aptarnauti tarptautiniame oro uoste, tačiau yra būtinos ir susijusios su LSA aptarnavimo sąnaudomis (toliau – netiesioginės sąnaudos).

8. Įmonė, skirstydama sąnaudas į tiesiogines ir netiesiogines, privalo vadovautis Finansinės apskaitos įstatymu ir  Metodikos nuostatomis.

9. Sąnaudų paskirstymas turi būti atliekamas vadovaujantis priežastingumo kriterijumi, t. y. LSA aptarnavimo paslaugų įkainiui apskaičiuoti turi būti priskiriamos tos sąnaudos ar jų dalis, kurias lėmė konkrečios LSA aptarnavimo paslaugos suteikimas.

10. LSA aptarnavimo paslaugų netiesioginės sąnaudos apskaičiuojamos pro rata  (proporcingo išlaidų priskyrimo) principu ir vadovaujantis įmonės apskaitoje pasirinktais netiesioginių sąnaudų paskirstymo principais ir rodikliais. Netiesioginėms sąnaudoms priskiriamos tos sąnaudos, kurias paskirstant nėra galimybių laikytis priežastingumo kriterijaus, tačiau tam, kad būtų užtikrinamas LSA aptarnavimo paslaugų teikimas, turi būti vykdomos kitos funkcijos, kurios yra  būtinos įmonės veiklai užtikrinti.

11. LSA aptarnavimo paslaugų teikimo netiesioginėms sąnaudoms gali būti priskiriamas, pavyzdžiui, įmonės vadovo darbo užmokestis ir su juo susiję įsipareigojimai, kanceliarinės sąnaudos, mokymų, trumpalaikio turto įsigijimo, ilgalaikio turo nusidėvėjimo ir nematerialiojo turto amortizacijos ir kt. sąnaudos, kurios gali būti naudojamos ir įmonės veiklos pajamoms uždirbti.

12. LSA aptarnavimo paslaugų sąnaudos turi būti tinkamai dokumentuotos, t. y. visos patirtos sąnaudos, susijusios su LSA aptarnavimo paslaugų teikimu, turi būti pagrįstos sąnaudas patvirtinančiais dokumentais, kurių atsekamumas turi būti užtikrintas.

13. LSA aptarnavimo paslaugų įkainis yra apskaičiuojamas pagal vienai delegacijai tenkančias sąnaudas, įvertinus praėjusio laikotarpio finansines korekcijas ir įmonės kapitalo kainą.

14. LSA aptarnavimo paslaugų įkainis yra apskaičiuojamas pagal formulę (apvalinama pagal matematines skaičių apvalinimo taisykles iki sveikojo skaičiaus, t. y. nurodomas dydis eurais be centų):

LSA aptarnavimo paslaugų įkainis, kur:

 

S – vienai delegacijai įmonės suteiktų paslaugų prognozuojamos sąnaudos kalendoriniais metais, nustatomos pagal tų metų strateginį veiklos planą ir paslaugų poreikį LSA, eurais;

WACC – vidutinė svertinė įmonės kapitalo kaina, apskaičiuojama įmonės kiekvienais metais, eurais;

LTV – ilgalaikio turto, įsigyto įmonės lėšomis, kuris tiesiogiai naudojamas LSA aptarnavimo paslaugai teikti, likutinė vertė  prognozuojamo periodo pradžioje, eurais;

K – prognozuojamas LSA delegacijų skaičius kalendoriniais metais, kuriems skaičiuojamas LSA aptarnavimo paslaugų įkainis;

T – skirtumas tarp įmonės faktiškai patirtų sąnaudų ir įmonės pajamų, kurios apskaičiuotos už faktiškai suteiktų paslaugų kiekį per laikotarpį, apimantį praėjusius kalendorinius metus ir tuos kalendorinius metus, kurie nebuvo vertinti paskutinio patvirtinto LSA aptarnavimo paslaugų įkainio skaičiavimuose, eurais.

T dydis apskaičiuojamas pagal formulę:

 

, kur:

 

Sf – praėjusių kalendorinių metų faktinės sąnaudos, eurais;

WACC f – vidutinė svertinė įmonės kapitalo kaina, galiojusi praėjusiais kalendoriniais metais, eurais;

LTVf – ilgalaikio turto likutinė vertė praėjusių kalendorinių metų, kuriems skaičiuojamas LSA aptarnavimo paslaugų įkainis, pradžioje, eurais;

Kf – praėjusių kalendorinių metų faktinis delegacijų skaičius;

K – prognozuojamas delegacijų skaičius kalendoriniais metais, kuriems skaičiuojamas LSA aptarnavimo paslaugų įkainis;

P – apskaičiuotas praėjusių kalendorinių metų LSA aptarnavimo paslaugų įkainis, eurais.

P dydis apskaičiuojamas pagal formulę:

 

 

, kur:

 

 

S1 – planuotos sąnaudos, skaičiuojant praėjusių kalendorinių  metų LSA aptarnavimo paslaugų įkainį, eurais;

WACC1 – naudota vidutinė svertinė įmonės kapitalo kaina, skaičiuojant praėjusių kalendorinių metų LSA aptarnavimo paslaugų įkainį, eurais;

LTV1 – prognozuota ilgalaikio turto likutinė vertė, skaičiuojant praėjusių kalendorinių metų LSA aptarnavimo paslaugų įkainį, eurais;

K1 – planuotas delegacijų skaičius, skaičiuojant praėjusių kalendorinių metų LSA aptarnavimo paslaugų įkainį.

 

III SKYRIUS

NETINKAMOS ĮTRAUKTĮ Į LSA APTARNAVIMO PASLAUGŲ ĮKAINIO APSKAIČIAVIMĄ IŠLAIDOS

 

15. Apskaičiuojant LSA aptarnavimo paslaugų įkainį, visais atvejais netinkamomis įtraukti į įkainio apskaičiavimą sąnaudomis laikoma:

15.1. labdara ir parama;

15.2. pridėtinės vertės mokestis (toliau – PVM), kuris pagal Lietuvos Respublikos pridėtinės vertės mokesčio įstatymą  buvo ar turėjo būti įtrauktas į PVM atskaitą;

15.3. sąnaudos, patirtos atsiradus teigiamiems skirtumams dėl valiutos kurso pasikeitimo;

15.4. baudos, nuobaudos, delspinigiai, skolos palūkanos, beviltiškos skolos ir kitos sankcijos už teisės aktų pažeidimus, sutartinių įsipareigojimų nevykdymo ar netinkamo vykdymo ir pan. sąnaudos;

15.5. alkoholio ir tabako gaminių įsigijimo išlaidos.

 

IV SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS  NUOSTATOS

 

16. LSA aptarnavimo paslaugos turi būti teikiamos tik Lietuvos Respublikos tarptautiniuose oro uostuose.

17. Finansinę apskaitą įmonė turi organizuoti ir tvarkyti taip, kad būtų aiškiai atskirtos už LSA aptarnavimo paslaugas gaunamos pajamos ir patiriamos sąnaudos, nepažeidžiant Finansinės apskaitos įstatymo.

18. Už teisingą LSA aptarnavimo paslaugų įkainio apskaičiavimą atsako įmonės direktorius.

19.  LSA aptarnavimo paslaugų įkainis tvirtinamas įmonės direktoriaus įsakymu.

20. Įmonė, prieš tvirtindama LSA aptarnavimo paslaugų įkainį, jį suderina su LTSA.

21. Įmonė, teikdama prašymą LTSA suderinti LSA aptarnavimo paslaugų įkainį, kartu pateikia informaciją apie LSA aptarnavimo paslaugų įkainio apskaičiavimo elementus. Jeigu LTSA paprašo, įmonė privalo pateikti ir sąnaudas pagrindžiančius dokumentus ar jų kopijas.

22. Įmonė kiekvienais metais LTSA pateikia audituotą metinių ataskaitų rinkinį, kuriame apžvelgiamos gautos pajamos ir patirtos sąnaudos teikiant LSA aptarnavimo paslaugas.

23. LTSA, gavusi įmonės prašymą, ne vėliau kaip per 20 (dvidešimt) darbo dienų pateikia įmonei motyvuotą LTSA atsakymą dėl LSA aptarnavimo paslaugų įkainio suderinimo arba motyvuotą atsisakymą jį suderinti.

24. Įmonė, gavusi LTSA pastabas ir pasiūlymus dėl LSA aptarnavimo paslaugų įkainio apskaičiavimo tikslinimo, per 15 (penkiolika) darbo dienų jį pakoreguoja ir  teikia LTSA pakartotinai derinti.

25. LTSA, gavusi įmonės pakartotinį prašymą suderinti pakoreguotą LSA aptarnavimo paslaugų įkainį, ne vėliau kaip per  10 (dešimt) darbo dienų pateikia įmonei LSA aptarnavimo paslaugų įkainio suderinimo raštą.

26. Įmonė LSA aptarnavimo paslaugų įkainį peržiūri ir perskaičiuoja iki kiekvienų metų balandžio         30 d.

27. Apie LSA aptarnavimo paslaugų įkainį ir (ar) jo pasikeitimus įmonė ne vėliau kaip kitą darbo dieną po LSA aptarnavimo paslaugų įkainio patvirtinimo informuoja suinteresuotus asmenis viešai savo interneto svetainėje ir atskiru raštu Lietuvos Respublikos susisiekimo ministeriją.

28. Įmonė gali pasitvirtinti ir kitus su LSA aptarnavimo paslaugomis susijusius įkainius, kurie nėra finansuojami Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšomis, priklausomai nuo to, kokius LSA aptarnavimo paslaugų paketus įmonė gali suteikti ar kokių pageidauja delegacija.

________________________________