Projektas
LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ
NUTARIMAS
DĖL SEIMO NARIŲ L. DMITRIJEVOS, R. BAŠKIENĖS IR KITŲ 2013 M. SPALIO 2 D. PASIŪLYMO DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SVEIKATOS SISTEMOS ĮSTATYMO PAPILDYMO 381 STRAIPSNIU ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIP-49
2014 m. d. Nr.
Vilnius
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2013 m. spalio 11 d. sprendimo Nr. SV-S-394 7 punktą, Lietuvos Respublikos Vyriausybė n u t a r i a:
Nepritarti Lietuvos Respublikos Seimo narių L. Dmitrijevos, R. Baškienės ir kitų 2013 m. spalio 2 d. pasiūlymui dėl Lietuvos Respublikos sveikatos sistemos įstatymo papildymo 381 straipsniu įstatymo projekto Nr. XIIP-49 dėl šių priežasčių:
1. Nustačius, kad 2 proc. akcizo pajamų, gautų už alkoholinius gėrimus, 2 proc. akcizo pajamų, gautų už apdorotą tabaką, ir 2 proc. lėšų, gautų iš loterijų ir azartinių lošimų, būtų skiriama Valstybiniam sveikatingumo fondui, 2014 metais, preliminariais skaičiavimais, papildomai reikėtų 32 mln. litų (skaičiuojant pagal 2012 metais gautas įplaukas už alkoholinius gėrimus, apdorotą tabaką ir lėšas, gautas iš loterijų ir azartinių lošimų). Atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos fiskalinės drausmės įstatymo Nr. X-1316 3 straipsnį, pažymėtina, kad jeigu tiek lėšų būtų skirta vienam asignavimų valdytojui, atitinkamai šią sumą reikėtų kompensuoti mažinant kitiems asignavimų valdytojams suplanuotas lėšas.
2. Lietuvos Respublikos Konstitucinis Teismas 2002 m. liepos 11 d. nutarime „Dėl Lietuvos Respublikos sveikatos sistemos įstatymo 39 straipsnio, Lietuvos Respublikos mokslo ir švietimo ilgalaikio finansavimo įstatymo 1, 2 ir 3 straipsnių, Lietuvos Respublikos biudžeto sandaros įstatymo 18 straipsnio 2 dalies ir Lietuvos Respublikos Seimo statuto 172 straipsnio 1 dalies atitikties Konstitucijai“ konstatavo, kad „Konstitucijos nuostata, kad įgaliojimus rengti valstybės biudžeto projektą turi Vyriausybė, reiškia, jog Vyriausybė – ir tik ji – turi įgaliojimus valstybės biudžeto projekte numatyti, kiek lėšų ir iš kokių pajamų šaltinių turėtų būti gauta, kiek lėšų ir kokiems tikslams turėtų būti skirta, ir kt. <...> Pažymėtina, kad konstitucinis atviros, teisingos, darnios pilietinės visuomenės imperatyvas, būtinumas užtikrinti konstitucines asmens teises ir laisves bei apsaugoti kitas Konstitucijoje įtvirtintas vertybes suponuoja Vyriausybės pareigą rengiant valstybės biudžeto projektą atsižvelgti į Konstitucijoje įtvirtintas valstybės funkcijas, į esamą ekonominę ir socialinę padėtį, į visuomenės ir valstybės poreikius bei galimybes, į turimus ir numatomus gauti finansinius išteklius bei valstybės įsipareigojimus, kitus svarbius veiksnius“. Todėl kyla abejonių, ar siūlomu teisiniu reguliavimu nėra ribojami Lietuvos Respublikos Vyriausybės konstituciniai įgaliojimai rengti valstybės biudžeto projektą biudžetiniams metams atsižvelgiant į esamą socialinę ir ekonominę situaciją, į visuomenės ir valstybės poreikius bei galimybes, į turimus ir numatomus gauti finansinius išteklius bei valstybės įsipareigojimus, kitus svarbius veiksnius. Be to, 2002 m. liepos 11 d. nutarime Lietuvos Respublikos Konstitucinis Teismas pažymėjo, kad tai, kiek lėšų kiekvienais biudžetiniais metais turi būti skiriama atitinkamos srities finansavimui, turi būti nustatoma ne iš anksto apibrėžiant fiksuotą lėšų dalį, bet rengiant ir tvirtinant atitinkamų metų valstybės biudžetą.
3. Pagal Lietuvos Respublikos biudžeto sandaros įstatymą Nr. I-430 Lietuvos Respublikoje surenkami mokesčiai, privalomos įmokos, rinkliavos ir valstybės vardu paskolintos lėšos gali būti perskirstomi tik per valstybės biudžetą ir savivaldybių biudžetus, Valstybinį socialinio draudimo fondą, Privalomojo sveikatos draudimo fondą, Privatizavimo fondą, Rezervinį (stabilizavimo) fondą, Valstybės įmonės Ignalinos atominės elektrinės eksploatavimo nutraukimo fondą, Garantinį fondą, savivaldybių privatizavimo fondus.