Projektas
Lietuvos Respublikos Vyriausybė
nutarimas
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖS 2008 M. VASARIO 13 D. NUTARIMO NR. 136 „DĖL PROJEKTŲ PRIPAŽINIMO VALSTYBEI SVARBIAIS EKONOMINIAIS AR KULTŪRINIAIS PROJEKTAIS TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO
2017 m. d. Nr.
Vilnius
1. Pakeisti Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2008 m. vasario 13 d. nutarimą Nr. 136 „Dėl Projektų pripažinimo valstybei svarbiais ekonominiais ar kultūriniais projektais tvarkos aprašo patvirtinimo“ ir jį išdėstyti nauja redakcija:
2. Nustatyti, kad:
2.1. šis nutarimas taikomas projektų pripažinimui valstybei svarbiais projektais, pradėtam po šio nutarimo įsigaliojimo, kai Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimo projektas dėl inicijuojamo projekto pripažinimo valstybei svarbiu projektu Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymo nustatyta tvarka paskelbiamas Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos teisės aktų informacinėje sistemoje;
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos Vyriausybės
2008 m. vasario 13 d. nutarimu Nr. 136
(Lietuvos Respublikos Vyriausybės
2017 m. d. nutarimo Nr.
redakcija)
PROJEKTŲ PRIPAŽINIMO VALSTYBEI SVARBIAIS PROJEKTAIS TVARKOS APRAŠAS
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Projektų pripažinimo valstybei svarbiais projektais tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) nustato numatomų įgyvendinti valstybei svarbių projektų arba jų grupių (keleto tos pačios srities projektų, turinčių bendrą tikslą) (toliau – projektai) pripažinimo valstybei svarbiais projektais kriterijus, tvarką, įgyvendinimo stebėseną ir valstybei svarbaus projekto statuso netekimo tvarką.
II SKYRIUS
PROJEKTŲ PRIPAŽINIMO VALSTYBEI SVARBIAIS PROJEKTAIS KRITERIJAI
3. Projektai gali būti pripažinti valstybei svarbiais projektais, jeigu jais numatomi įgyvendinti valstybės strateginiai interesai, valstybės vykdomos sektorinės ir (ar) regioninės politikos tikslai ir jie atitinka ne mažiau kaip 4 iš šiame Aprašo punkte numatytų kriterijų, iš kurių Aprašo 3.1, 3.2 ir 3.3 papunkčiuose nustatyti kriterijai yra privalomi:
3.1. projekto rezultatai turės valstybei, visuomenei tiesioginį poveikį didesnėje kaip vieno regiono, kaip jis yra apibrėžtas Lietuvos Respublikos regioninės plėtros įstatyme, teritorijoje ir netiesioginį poveikį – didesnėje kaip pusė Lietuvos Respublikos teritorijos;
3.2. projekto dominuojantis ekonominis ir (ar) socialinis ir (ar) kultūrinis poveikis (projektai, kurie prisideda prie ekonominės, socialinės, kultūrinės plėtros arba sudaro tokios plėtros sąlygas), t. y. naudos ir sąnaudų santykis, yra ne mažesnis kaip 1;
3.4. numatoma pritraukti į projektą tiesioginių vidaus ir (ar) užsienio investicijų, sudarančių ne mažiau kaip 25 procentus projekto vertės;
3.5. projekto kompleksinis poveikis (projektai kompleksiškai prisideda prie valstybės ir bent keleto iš šių sričių – istorijos, kultūros paveldo, socialinės, kultūrinės, meno, aplinkos, turizmo, sveikatos, švietimo ir mokslo, inovacijų – plėtros arba sudaro tokios plėtros sąlygas) prisidedant prie darnios (tvarios) plėtros rezultatų, t. y., projektas atitinka aukšto kompleksiškumo kriterijus (rodikliai, suinteresuotųjų šalių integracija, socialinis-kultūrinis kontekstas, inovacinės aplinkos gerinimas).
III SKYRIUS
PROJEKTŲ PRIPAŽINIMO VALSTYBEI SVARBIAIS PROJEKTAIS TVARKA
4. Projektai valstybei svarbiais projektais pripažįstami Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimais.
5. Projektų pripažinimą valstybei svarbiais projektais inicijuoja ministerijos, pagal ministrams pavestas valdymo sritis (toliau – ministerija), siekdamos ministerijos strateginiuose veiklos planuose numatytų tikslų.
6. Ministerija, inicijuodama projekto pripažinimą valstybei svarbiu projektu, turi:
6.1. atlikti alternatyvų analizę ir atrinkti didžiausią naudą valstybei sukuriantį projektą (jų grupę), atitinkantį Aprašo 3 punkte nurodytus kriterijus. Kai yra keletas tokių projektų (jų grupių), jie turi būti atrenkami taikant projektų (jų grupių) atranką ir nustatant atrankos kriterijus ir jų reikšmes. Projektams (jų grupėms) įvertinti turi būti taikoma balų sistema, kuri leistų palyginti planuojamus įgyvendinti projektus (jų grupes) ir nustatyti vienų projektų (jų grupių) pirmenybę prieš kitus projektus (jų grupes). Projektų (jų grupių) galimybėms padėti pasiekti ministerijos strateginį tikslą nustatyti, ministerija parengia galimybių studiją, kurioje išanalizuojamos kiekvieno projekto (jų grupių) galimybių alternatyvos įgyvendinti valstybės strateginius interesus, pasiekti valstybės vykdomos sektorinės ir (ar) regioninės politikos tikslus, pateikiama išsami projektų (jų grupių) analizė techniniu, finansiniu, ekonominiu ir instituciniu požiūriais, ir išvada, kuris projektas (jų grupė) tinkamiausias ministerijos strateginiuose veiklos planuose numatytiems tikslams įgyvendinti;
6.2. gauti Lietuvos Respublikos konkurencijos tarybos teigiamą išvadą, dėl projekto atitikties Europos Sąjungos valstybės pagalbos taisyklėms ir poveikio konkurencijai;
6.3. Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimo projektą, jo lydimuosius dokumentus ir juos Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymo nustatyta tvarka paskelbti Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos teisės aktų informacinėje sistemoje, o projektą, jo tikslus ir numatomas jo įgyvendinimo priemones pristatyti ir viešai aptarti su visuomene (paskelbus regiono ar šalies visuomenės informavimo priemonėse). Projekto, jo tikslų ir numatomų jo įgyvendinimo priemonių pristatymo visuomenei, viešo aptarimo su visuomene ir rezultatų įforminimo būdus pasirenka projektą inicijuojanti ministerija.
7. Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimų dėl projektų pripažinimo valstybei svarbiais projektais projektus Lietuvos Respublikos Vyriausybei teikia ministrai pagal jiems pavestas valdymo sritis. Kartu pateikiamos projektų galimybių studijų struktūrinės dalys – išvados ir pasiūlymai, informacija apie projektų pristatymo ir viešo aptarimo su visuomene rezultatus, projektų įgyvendinimo priemonių aprašymas, Lietuvos Respublikos konkurencijos tarybos teigiama išvada dėl projekto atitikties Europos Sąjungos valstybės pagalbos taisyklėms ir poveikio konkurencijai, kitų suinteresuotų institucijų nuomonės (išvados).
8. Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarime dėl projekto pripažinimo valstybei svarbiu projektu nurodomas projekto pavadinimas, tikslas, įgyvendinimo terminai (galutinis ar (ir) etapų), rezultatai ir jų rodikliai (galutiniai ar (ir) etapų), projekto investicijų vertė, projekto įgyvendinimo priemonės, kuriuos projekto vykdytojas sutartimi su Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliota ministerija įsipareigotų nustatytu laiku ir apimtimi įvykdyti įgyvendindamas projektą, ir projekto įgyvendinimo metu numatomos taikyti įstatymais ir kitais teisės aktais nustatytos konkrečios lengvatos, jų taikymo sąlygos, nuostata, kad nutraukus sutartį projektas netenka valstybei svarbaus projekto statuso. Sutartį su projekto vykdytoju pavedama sudaryti Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliotai ministerijai valstybės vardu (toliau – sutartis). Sutartyje, be kita ko, kas nurodoma Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarime dėl projekto pripažinimo valstybei svarbiu projektu, turi būti nustatomos šios sąlygos: sutarties terminas, projekto vykdytojo atsakomybė už sutarties nesilaikymą, sankcijos, sutarties nutraukimo sąlygos, vykdytojui pažeidus sutartį, sutarties keitimo ir nutraukimo sąlygos, ginčų sprendimo tvarka.
9. Projektą įgyvendinus sutartyje nustatytu terminu ir apimtimi, ir tai patvirtinus sutartyje numatytais dokumentais, projektas netenka valstybei svarbaus projekto statuso.
10. Projektą neįgyvendinus sutartyje nustatytu terminu, sutartis nutraukiama joje nustatytomis sąlygomis, o projektas netenka suteikto valstybei svarbaus projekto statuso. Prireikus pratęsti tokį statusą, projekto pripažinimas valstybei svarbiu projektu atliekamas iš naujo Apraše nustatyta tvarka. Šiuo atveju, sutarties nutraukimui turi būti gautas Lietuvos Respublikos Vyriausybės pritarimas.
IV SKYRIUS
PROJEKTO ĮGYVENDINIMO STEBĖSENA
11. Projekto įgyvendinimo stebėseną (toliau – projekto stebėsena) atlieka sutartį pasirašiusi ministerija. Projekto stebėsena atliekama visą projekto įgyvendinimo laikotarpį – iki kai projektas bus įgyvendintas sutartyje nustatytais terminais ir apimtimi.
12. Informaciją, kurios reikia projekto stebėsenai atlikti ir kuri nurodyta sutartyje, projekto vykdytojas kasmet iki einamųjų metų kovo 1 dienos pateikia ministerijai. Esant poreikiui, ministerija turi teisę reikalauti, kad projekto vykdytojas tokią informaciją pateiktų dažniau.
13. Ministerijos, atlikdamos projektų stebėseną, apibendrina informaciją apie joms pagal ministrams pavestas valdymo sritis priskirtų projektų įgyvendinimo eigą, būklę ir rezultatus ir iki einamųjų metų balandžio 1 dienos pateikia Lietuvos Respublikos ūkio ministerijai;
14. Lietuvos Respublikos ūkio ministerija apibendrina iš ministerijų gautą informaciją apie projektų įgyvendinimo eigą, būklę ir rezultatus ir iki einamųjų metų gegužės 1 dienos pateikia ją Lietuvos Respublikos Vyriausybės kanceliarijai bei skelbia Lietuvos Respublikos ūkio ministerijos interneto svetainėje.
15. Projektą nutraukus arba įgyvendinus ir tai patvirtinus sutartyje numatytais dokumentais, sutartį pasirašiusi ministerija kartu su projekto vykdytoju parengia laisvos formos projekto įgyvendinimo ataskaitą, ją paskelbia savo interneto svetainėje ir perduoda Lietuvos Respublikos ūkio ministerijai.
V SKYRIUS
VALSTYBEI SVARBAUS PROJEKTO STATUSO NETEKIMO TVARKA
16. Kai ministerija, atlikdama projekto stebėseną, nustato, kad projekto vykdytojas nevykdo sutartyje nustatytų projekto įgyvendinimo priemonių, nesilaiko terminų, yra rezultatų ir jų rodiklių nukrypimai ir dėl to gali būti nepasiekti projekto tikslai, ji nedelsiant raštu informuoja projekto vykdytoją, kartu jam pasiūlydama nustatytų projekto vykdymo trūkumų ištaisymui terminą, kuris negali būti vėlesnis kaip kasmet atliekamos kitos stebėsenos terminas. Jeigu projekto vykdytojas su nustatytais trūkumais ir (ar) terminu jiems ištaisyti nesutinka, t. y. į ministerijos pasiūlymą atsižvelgia iš dalies ar neatsižvelgia, jis per 20 darbo dienų nuo gavimo dienos ministerijai pateikia motyvuotą paaiškinimą ir pasiūlymus dėl priemonių ir (ar) terminų nustatytiems trūkumams pašalinti, kuriuos ministerija išnagrinėja per 20 darbo dienų nuo gavimo dienos ir parengia išvadą, apie ją raštu informuodama projekto vykdytoją. Jeigu ministerija išvadoje nepritaria projekto vykdytojo paaiškinimui ir pasiūlymams, ji sutartyje nustatytomis sąlygomis ir gavusi Lietuvos Respublikos Vyriausybės pritarimą nutraukia sutartį.