VILNIAUS RAJONO SAVIVALDYBĖS TARYBA
SPRENDIMAS
DĖL NEPRITARIMO IŠTEKLIŲ GAVYBAI KRYŽIŠKIŲ SMĖLIO
IR ŽVYRO TELKINYJE
2023 m. ……..………d. Nr. ……………
Vilnius
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 6 straipsnio 19 ir 28 punktais bei 15 straipsnio 4 dalimi, Lietuvos Respublikos planuojamos ūkinės veiklos poveikio aplinkai vertinimo įstatymo 8 straipsnio 6 dalimi, Lietuvos Respublikos miškų įstatymo 11 straipsnio 1 dalies 4 punktu, Lietuvos Respublikos aplinkos apsaugos įstatymo 2 ir 4 straipsniais, 6 straipsnio 7 pastraipos 6 ir 9 punktais, 15 straipsnio 1 ir 2 pastraipomis, Lietuvos Respublikos saugomų teritorijų įstatymo 22 straipsnio 6 dalimi, Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo įstatymo 14 straipsnio 5 dalimi, Planuojamos ūkinės veiklos poveikio aplinkai vertinimo procedūrų vykdymo tvarkos aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2017 m. spalio 31 d. įsakymu Nr. D1-885 „Dėl planuojamos ūkinės veiklos poveikio aplinkai vertinimo tvarkos aprašų patvirtinimo“, 12 punktu, Gamtinio karkaso nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2007 m. vasario 14 d. įsakymu Nr. D1-96 „Dėl Gamtinio karkaso nuostatų patvirtinimo“, 6.1 papunkčiu ir 14 punktu, Vilniaus rajono savivaldybės teritorijos bendruoju planu, patvirtintu Vilniaus rajono savivaldybės tarybos 2009 m. rugsėjo 30 d. sprendimu Nr. T3-323 „Dėl Vilniaus rajono savivaldybės teritorijos bendrojo plano patvirtinimo“, TPDR reg. Nr. (T00049272) (toliau – Bendrasis planas), Vilniaus rajono savivaldybės teritorijos kraštovaizdžio specialiuoju planu, patvirtintu Vilniaus rajono savivaldybės tarybos 2014 m. gruodžio 17 d. sprendimu Nr. T3-571 „Dėl Vilniaus rajono savivaldybės teritorijos kraštovaizdžio specialiojo plano patvirtinimo“, TPDR reg. Nr. (T00075779) (toliau – Specialusis planas), išnagrinėjusi ir įvertinusi UAB „Nerūdinių projektai“ 2023 m. lapkričio 24 d. pateiktą Kryžiškių smėlio ir žvyro telkinio planuojamos ūkinės veiklos poveikio aplinkai vertinimo programą (toliau – Programa) (reg. Nr. A32(1)-8328), valstybės įmonės Valstybinės miškų urėdijos 2023 m. gruodžio 13 d. raštą Nr. A32(1)-188 „Dėl tarnybinės pagalbos“, užtikrindama, kad planuojama ūkinė veikla (toliau – PŪV) atitiktų visuomenės interesą, kad saikingai būtų naudojami, atkuriami ir gausinami gamtos ištekliai, siekdama apsaugoti natūralią gamtinę aplinką, gyvūniją ir augaliją bei atskirus gamtos objektus, ir ypač miškingas vietoves, atsižvelgdama į pareigą derinti fizinių ir juridinių asmenų interesus dėl teritorijos naudojimo ir veiklos plėtojimo teritorijoje sąlygų, Vilniaus rajono savivaldybės taryba n u s p r e n d ž i a:
1. Nepritarti planuojamai ūkinei veiklai – išteklių gavybai Kryžiškių smėlio ir žvyro telkinyje, miškų ūkio paskirties žemės sklypuose (kad. Nr. 4167/0200:642, kad. Nr. 4167/0200:644), esančiuose Vilniaus r. sav., Pagirių sen., Kryžiškių k., dėl šių motyvų:
1.1. kraštovaizdžio, aplinkos kokybės gerinimas ir apsauga yra viena iš savarankiškųjų savivaldybės funkcijų, kurias savivaldybė atlieka pagal įstatymų suteiktą kompetenciją. Siekdama užtikrinti bendrą visuomenės gerovę bei suinteresuotų šalių intereso balansą ir pusiausvyrą, įvertinusi tiek viešąjį interesą ir visuomenės poreikius gyventi saugioje ir sveikoje aplinkoje, tiek ir privatų pelno siekiančio juridinio asmens interesą kasti naudingąsias iškasenas planuojamos ūkinės veiklos teritorijoje bei gauti iš šios veiklos pelną, Vilniaus rajono savivaldybės taryba, įgyvendindama įstatymų suteiktą teisę, prioritetą teikia akivaizdžiai dominuojančiam viešajam interesui, t. y. gyventojų teisei į saugią, sveiką ir švarią aplinką, teritorijos, kraštovaizdžio ir miško apsaugai;
1.2. PŪV neigiamai ir negrįžtamai paveiktų per ne vieną šimtmetį susikūrusį kraštovaizdį. Pritarus planuojamai ūkinei veiklai, būtų iškertama virš 47 ha brandaus miško, tuo pačiu sukuriant prielaidą pasinaudoti galimybe plėsti karjero plotą. Veiklos vykdymo metu būtų naudojami įvairūs didelių pajėgumų techniniai įrenginiai, kai visuomenė šios teritorijos apylinkėmis gali naudotis rekreacijos ir poilsio tikslais. Tai visiškai pakeistų vyraujantį natūralų gamtinį pobūdį, kuriame ne tik palaikomas ir saugomas esamas kraštovaizdžio natūralumas, bet ir kuris sudaro vientisą teritoriją su aplinkinėmis miškingomis teritorijomis. Aplinkos apsauga yra visos valstybės ir kiekvieno jos gyventojo rūpestis ir pareiga, o gamtos ištekliai turi būti naudojami racionaliai ir kompleksiškai, atsižvelgiant į aplinkos išsaugojimo bei atkūrimo galimybes ir Lietuvos Respublikos gamtos bei ekonomikos ypatumus (pagal Lietuvos Respublikos aplinkos apsaugos įstatymo 4 straipsnio nuostatas);
1.3. kompleksiškai vertinant Bendrojo ir Specialiojo planų sprendinius, PŪV teritorija patenka į miškų ūkio teritorijų tvarkymo zonas. Vadovaujantis Bendrojo plano Aiškinamojo rašto 6.2.24 poskyryje pateiktais duomenimis, miškų ūkio paskirties žemė į kitos paskirties žemę nekeičiama, siūloma išsaugoti visas rekreacinį potencialą turinčias miško teritorijas (iš esmės pušynus) bei juos gausinti gamtinio karkaso teritorijose. Ta pati nuostata pateikiama Specialiojo plano Aiškinamojo rašto 5.5 poskyrio 4 pastraipoje – miškų ūkio paskirties žemė į kitos paskirties žemę nekeičiama. Remiantis Specialiojo plano Aiškinamojo rašto 3.1 poskyrio 2 punktu, miškų ūkio paskirties žemėje prioritetas teikiamas miškų plėtrai, ypač gamtinio karkaso teritorijoje;
1.4. gamtinio karkaso atžvilgiu PŪV teritorija patenka į vidinio stabilizavimo arealą, kuriame, vadovaujantis Bendrojo plano sprendiniais ir Lietuvos Respublikos saugomų teritorijų įstatymu, turi būti išlaikomas ir saugomas esamas natūralus kraštovaizdžio pobūdis. Tokios teritorijos kompensuoja neigiamą ekologinę įtaką gamtinėms geosistemoms. Gamtiniame karkase leidžiama tokia veikla, kuri užtikrina kraštovaizdžio ekologinę pusiausvyrą ir ekosistemų stabilumą, atkuria pažeistas ekosistemas (pagal Lietuvos Respublikos saugomų teritorijų įstatymo 22 straipsnio 6 dalies nuostatas). Numatoma karjero veikla nesusijusi su ekosistemų stabilumu, nei su estetinio kraštovaizdžio potencialo atkūrimu bei didinimu. Reljefo performavimas suardytų kraštovaizdžio vizualinę struktūrą, tai neigiamai ir negrįžtamai paveiktų tiek PŪV teritoriją, tiek ir gretimas teritorijas;
1.5. nepagrįstai taikoma Lietuvos Respublikos miškų įstatymo 11 straipsnio 1 dalies 4 punkte numatytas išimtinis atvejis dėl miško žemės pavertimo kitomis naudmenomis – „Miško žemė gali būti paverčiama kitomis naudmenomis tik šiame įstatyme nustatytais išimtiniais atvejais (...) naudingųjų iškasenų eksploatavimo teritorijoms formuoti ir naudoti, kai nėra galimybės šių iškasenų eksploatuoti ne miško žemėje savivaldybės teritorijoje arba kai baigiamas eksploatuoti pradėtas naudoti telkinys ar jo dalis, dėl kurių yra išduotas leidimas naudoti naudingąsias iškasenas;“ Programoje nėra duomenų, patvirtinančių, kad Vilniaus rajono savivaldybės teritorijoje neliko naudingųjų iškasenų eksploatavimo teritorijų ne miško žemėje. Pažymėtina, kad Pagirių seniūnijoje ir kitose savivaldybės teritorijose vyksta kitų esamų bei naujų karjerų plėtra ne miško žemėje;
1.6. vietos alternatyvų apibūdinimas pateiktoje Programoje nenagrinėjamas, tai prieštarauja Aplinkos apsaugos įstatymo 15 straipsniui, kuris numato, kad planuojant ūkinę veiklą, negali būti priimami jokie sprendimai dėl šios veiklos, iš anksto apribojantys alternatyvų pasirinkimą. Alternatyvų nagrinėjimas bei analizė vertinami kaip poveikio aplinkai vertinimo ataskaitos pagrindas, priimant palankiausią sprendimą dėl PŪV galimybių tiek ekonomiu, tiek aplinkos apsaugos požiūriu;
1.7. laikantis gamtą tausojančios politikos principų, PŪV lemtų kur kas didesnės žalos aplinkai atsiradimą – plyną brandaus miško medžių ir kitų želdinių kirtimą, sunaikintą miško paklotę ir jos augaliją bei gyvūniją, negrįžtamai sunaikintas vertingąsias gamtines savybes, negu numatoma nauda – išteklių gavyba Kryžiškių smėlio ir žvyro telkinyje pelno siekiančio subjekto naudai;
1.8. valstybės įmonė Valstybinių miškų urėdija nesuinteresuota mažinti patikėjimo teise valdomų miškų ūkio paskirties žemės sklypų ploto, siūlo ieškoti galimybių naudingųjų iškasenų telkinius eksploatuoti ne mišku apaugusiose teritorijose. Pažymėtina, kad naudingųjų iškasenų telkinio eksploatacija (gruntinio vandens kritimas) gali reikšmingai paveikti selekcinės sėklininkystės objekto Nr. 61PBZ006, esančio šalia PŪV teritorijos, gyvybingumą ir būklę.
2. Šį sprendimą paskelbti Vilniaus rajono savivaldybės tinklalapyje.
Vadovaujantis Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo 26 straipsnio 1 dalimi ir 29 straipsnio 1 dalimi, šis sprendimas gali būti skundžiamas pasirinktinai Lietuvos administracinių ginčų komisijai (Vilniaus g. 27, LT-01402 Vilnius) ar Vilniaus apygardos administraciniam teismui (Žygimantų g. 2, LT-01102 Vilnius) per vieną mėnesį nuo jo gavimo dienos.