Projektas

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS

VALSTYBĖS GYNYBOS FONDO

ĮSTATYMAS

 

2024 m.                                   d. Nr.

Vilnius

 

Lietuvos Respublikos Seimas,

konstatuodamas, kad Rusijos Federacijos vykdoma atvira karinė agresija prieš Ukrainą turi reikšmingą neigiamą poveikį Lietuvos Respublikos nacionaliniam saugumui;

pabrėždamas pastaraisiais metais ypač padidėjusį poreikį imtis būtinų ir neatidėliotinų priemonių Lietuvos Respublikos nacionaliniam saugumui stiprinti;

pripažindamas, kad Valstybės gynybos fondo įsteigimas turi ypatingą valstybinę svarbą užtikrinant Lietuvos Respublikos nacionalinio saugumo interesus,

priima šį įstatymą.

 

1 straipsnis. Įstatymo paskirtis

Šio įstatymo paskirtis – įsteigti Valstybės gynybos fondą, nustatyti jo paskirtį, lėšų šaltinius, lėšų naudojimą, Valstybės gynybos fondo valdymą ir jo pabaigą.

 

2 straipsnis. Pagrindinės šio įstatymo sąvokos

Šiame įstatyme vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos arba suprantamos Lietuvos Respublikos valstybės iždo įstatyme, Lietuvos Respublikos mokėjimų įstatyme, Lietuvos Respublikos krašto apsaugos sistemos organizavimo ir karo tarnybos įstatyme, Lietuvos Respublikos mobilizacijos ir priimančiosios šalies paramos įstatyme, Lietuvos Respublikos krizių valdymo ir civilinės saugos įstatyme, Lietuvos Respublikos gyventojų pajamų mokesčio įstatyme, Lietuvos Respublikos pelno mokesčio įstatyme, Lietuvos Respublikos laikinojo solidarumo įnašo įstatyme ir Lietuvos Respublikos akcizų įstatyme.

 

3 straipsnis. Valstybės gynybos fondo samprata ir paskirtis

1. Valstybės gynybos fondas yra valstybės pinigų fondas, skirtas kaupti valstybės piniginiams ištekliams, kuriais būtų užtikrintas itin skubių prioritetinių valstybės gynybinių pajėgumų ir civilinės saugos stiprinimo poreikių įgyvendinimas, siekiant šių tikslų:

1) įsigyti divizijos lygmens karinio vieneto pajėgumui išvystyti reikalingą ginkluotę, techniką ir amuniciją, sukurti karinę infrastruktūrą;

2) sukurti Vokietijos vadovaujamos Šiaurės Atlanto sutarties organizacijos (NATO) brigados infrastruktūrą;

3) sukurti ir išvystyti kontrmobilumo priemones, skirtas kliūtims ir užtvarams priešo pajėgoms formuoti;

4) finansuoti karinio mobilumo ir dvigubo naudojimo (civilinėms ir karinėms reikmėms) transporto infrastruktūros, taip pat karinės infrastruktūros, reikalingos priimančiosios šalies paramai užtikrinti, pritaikymo ir (ar) sukūrimo projektus;

5) įgyvendinti Krizių valdymo ir civilinės saugos įstatyme nurodytą programą, skirtą civilinės saugos stiprinimui ir plėtrai užtikrinti.

2. Valstybės gynybos fondo steigėja – valstybė. Valstybės gynybos fondo valdytoja – Lietuvos Respublikos krašto apsaugos ministerija. Valstybės gynybos fondo nuostatus tvirtina Lietuvos Respublikos Vyriausybė.

3. Valstybės gynybos fondo lėšų dydis pagal pajamų šaltinius ir išlaidų dydis nustatomas Valstybės gynybos fondo lėšų sąmatoje, kurią Vyriausybės teikimu tvirtina Lietuvos Respublikos Seimas kartu su Lietuvos Respublikos tam tikrų metų biudžeto patvirtinimo įstatymu.

 

4 straipsnis. Valstybės gynybos fondo pajamos

1. Valstybės gynybos fondo lėšas sudaro:

1) laikinasis solidarumo įnašas už 2025 metų laikinojo solidarumo įnašo mokėjimo laikotarpį;

2) fizinių ir juridinių asmenų, kitų organizacijų ir jų padalinių savanoriškos įmokos;

3) 1,9 procento valstybės biudžeto pajamų, gautų iš surinkto pelno mokesčio 2025 metais, 6 procentai – 2026 ir vėlesniais metais;

4) 6,5 procento valstybės biudžeto pajamų, gautų iš akcizų 2025 metais, 6,6 procento – 2026 metais, 6,9 procento – 2027 ir vėlesniais metais;

5) 0,2 procento pajamų, gautų iš surinkto gyventojų pajamų mokesčio 2026 ir vėlesniais metais į konsoliduotuosius valstybės biudžetą ir savivaldybių biudžetus, išskyrus fiksuoto dydžio gyventojų pajamų mokestį už pajamas, gautas iš veiklos, kuria verčiamasi turint verslo liudijimą;

6) 0,3 procento valstybės biudžeto pajamų, gautų iš surinkto gyventojų pajamų mokesčio 2025 metais, 0,5 procento – 2026 ir vėlesniais metais;

7) šio straipsnio 7 dalyje nurodytos pajamos ir kitos teisėtai gautos lėšos;

8) 25 milijonai eurų iš valstybės biudžeto pajamų, gautų iš gyventojų pajamų mokesčio, ta pačia suma sumažinus savivaldybių biudžetams tenkančią pastoviąją gyventojų pajamų mokesčio dalį (procentais), apskaičiuotą rengiant Lietuvos Respublikos 2025–2027 metų biudžeto patvirtinimo įstatymo projektą, vadovaujantis Lietuvos Respublikos savivaldybių biudžetų pajamų nustatymo metodikos įstatymo nuostatomis.

2. Valstybės gynybos fondo lėšos kaupiamos ir laikomos Krašto apsaugos ministerijos tvarkomoje Valstybės gynybos fondo sąskaitoje, kurią valstybės ižde finansų ministro nustatyta tvarka atidaro ir kurioje esančiomis lėšomis disponuoja Krašto apsaugos ministerija.

3. Krašto apsaugos ministerija turi teisę disponuojamas Valstybės gynybos fondo lėšas paskirstyti atskiroms krašto apsaugos sistemos ir kitoms institucijoms, kurios pagal savo veiklos sritį bus atsakingos už šio įstatymo 3 straipsnio 1 dalyje nurodytų tikslų įgyvendinimą.

4. Šio straipsnio 1 dalies 1, 3–6 ir 8 punktuose nurodytas lėšas į Valstybės gynybos fondo sąskaitą, nurodytą šio straipsnio 2 dalyje, perveda Lietuvos Respublikos finansų ministerija finansų ministro nustatyta tvarka.

5. Šio straipsnio 1 dalies 2 ir 7 punktuose nurodytos įmokos mokamos ir kitos teisėtai gautos lėšos pervedamos į Valstybės gynybos fondo sąskaitą, nurodytą šio straipsnio 2 dalyje.

6. Šio straipsnio 1 dalies 2 punkte nurodytos įmokos gali būti renkamos tik per mokėjimo paslaugų teikėjus. Šių įmokų mokėjimui netaikomas Lietuvos Respublikos civilinio kodekso 6.469 straipsnis.

7. Krašto apsaugos ministerija turi teisę tvarkyti asmens duomenis, kiek tai būtina surenkant šio straipsnio 1 dalies 2 punkte nurodytas įmokas į Valstybės gynybos fondą.

8. Pagal Lietuvos Respublikos krašto apsaugos sistemos perkančiųjų organizacijų įsigijimų, susijusių su valstybės gynybos ir karinių bei kitų krašto apsaugos funkcijų atlikimu, sutartis kitai įsigijimų sutarties šaliai pervedamiems avansams gali būti taikomi su Finansų ministerija suderinti susitarimai ir už šias avansų lėšas gali būti mokamos palūkanos, kurios pervedamos į Valstybės gynybos fondo sąskaitą.

 

5 straipsnis. Valstybės gynybos fondo išlaidos

1. Valstybės gynybos fondo lėšomis finansuojami šio įstatymo 3 straipsnio 1 dalyje nurodyti tikslai.

2. Vyriausybė savo nustatyta tvarka paskirsto Valstybės gynybos fondo lėšų sąmatoje Seimo patvirtinto dydžio lėšas šio įstatymo 3 straipsnio 1 dalyje nurodytiems tikslams.

3. Jeigu einamųjų metų Valstybės gynybos fondo faktinės pajamos yra didesnės negu Seimo patvirtintoje Valstybės gynybos fondo lėšų sąmatoje patvirtintos metinės pajamos, šias pajamas viršijanti pajamų suma, kurios iš anksto nebuvo galima suplanuoti ir numatyti Valstybės gynybos fondo lėšų sąmatoje, paliekama Krašto apsaugos ministerijos tvarkomoje Valstybės gynybos fondo sąskaitoje ir gali būti naudojama šio įstatymo 3 straipsnio 1 dalyje nurodytiems tikslams finansuoti Vyriausybės nustatyta tvarka.

4. Valstybės gynybos fondo lėšų kaupimo, skyrimo ir naudojimo tvarka nustatoma Valstybės gynybos fondo nuostatuose, kiek tai nenustatyta šiame įstatyme.

5. Šio įstatymo 3 straipsnio 1 dalies 4 punkte nurodyti tikslai Valstybės gynybos fondo lėšomis finansuojami iki Lietuvos Respublikos laikinojo solidarumo įnašo įstatymo galiojimo pabaigos.

 

6 straipsnis. Valstybės gynybos fondo atskaitomybė

1Valstybės gynybos fondo ataskaitų rinkiniai rengiami, pasirašomi, audituojami, teikiami ir skelbiami Lietuvos Respublikos viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatyme ir jo įgyvendinamuosiuose teisės aktuose nustatyta tvarka.

2. Valstybės gynybos fondo ataskaitų rinkinį rengia Krašto apsaugos ministerija.

 

7 straipsnis. Valstybės gynybos fondo pabaiga

1. Valstybės gynybos fondas galioja, kol bus įgyvendinti šio įstatymo 3 straipsnio 1 dalyje nurodyti tikslai, išskyrus šio įstatymo 5 straipsnio 5 dalyje nurodytą išimtį.

2. Seimas, konstatavęs, kad šio įstatymo 3 straipsnio 1 dalyje nurodyti tikslai įgyvendinti, priima sprendimą dėl Valstybės gynybos fondo pabaigos.

3. Pasibaigus Valstybės gynybos fondui, jo sąskaitoje sukauptos lėšos pervedamos į valstybės iždą ir naudojamos Lietuvos Respublikos tam tikrų metų biudžeto patvirtinimo įstatyme numatytoms valstybės saugumo ir gynybos išlaidoms finansuoti.

 

8 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas, įgyvendinimas ir taikymas

1. Šis įstatymas, išskyrus šio įstatymo 4 straipsnio 2 dalį ir šio straipsnio 2 ir 3 dalis, įsigalioja 2024 m. spalio 1 d.

2. Vyriausybė ir finansų ministras iki 2024 m. rugsėjo 30 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.

3. Krašto apsaugos ministras iki 2024 m. rugsėjo 30 d. pagal šio įstatymo 4 straipsnio 2 dalį atidaro sąskaitą valstybės ižde, į kurią nuo šio įstatymo įsigaliojimo dienos gali būti surenkamos šio įstatymo 4 straipsnio 1 dalies 2 punkte nurodytos įmokos.

4. Iki 2025 metų Valstybės gynybos fondo lėšų sąmatos patvirtinimo Valstybės gynybos fonde sukauptos šio įstatymo 4 straipsnio 1 dalies 2 punkte nurodytos įmokos įtraukiamos į 2025 metų Valstybės gynybos fondo lėšų sąmatą ir naudojamos tik po to, kai Vyriausybė pagal šio įstatymo 5 straipsnio 2 dalį paskirsto 2025 metų Valstybės gynybos fondo lėšų sąmatoje Seimo patvirtinto dydžio lėšas.

5. Šis įstatymas taikomas rengiant Lietuvos Respublikos 2025–2027 ir vėlesnių metų biudžeto patvirtinimo įstatymų projektus.

6. Šio įstatymo 4 straipsnio 1 dalies 5 punkte nurodytos Valstybės gynybos fondo pajamos neįskaičiuojamos apskaičiuojant gyventojų pajamų mokesčio dalį (procentais), tenkančią visų savivaldybių biudžetams nuo šio mokesčio pajamų į konsoliduotuosius valstybės biudžetą ir savivaldybių biudžetus, tvirtinamą Lietuvos Respublikos tam tikrų metų biudžeto patvirtinimo įstatymu, vadovaujantis Savivaldybių biudžetų pajamų nustatymo metodikos įstatymo nuostatomis.

7. Šio įstatymo 4 straipsnio 1 dalies 8 punkte nurodyta Valstybės gynybos fondo pajamų suma neįskaičiuojama atliekant pastoviosios gyventojų pajamų mokesčio dalies (procentais) koregavimą dėl Seimo ir (ar) Vyriausybės sprendimų nulemtų savivaldybių pajamų iš gyventojų pajamų mokesčio pokyčių, vadovaujantis Savivaldybių biudžetų pajamų nustatymo metodikos įstatymo nuostatomis.

 

 

Skelbiu šį Lietuvos Respublikos Seimo priimtą įstatymą.

 

Respublikos Prezidentas