Projektas

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS

GAMTINIŲ DUJŲ ĮSTATYMO NR. VIII-1973
2, 5, 7, 9, 20, 31, 37, 38, 39 45, 46, 47 STRAIPSNIŲ IR PRIEDO PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO septintuoju1 skirsniu

ĮSTATYMAS

 

2018 m.                       d. Nr.

Vilnius

 

 

 

 

1 straipsnis. 2 straipsnio pakeitimas

1.  Pakeisti 2 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

2. Didmeninis gamtinių dujų vartotojas (toliau – didmeninis vartotojas) – asmuo, išskyrus perdavimo sistemos operatorių, bendros gamtinių dujų rinkos zonos operatorių ar skirstymo sistemos operatorių, perkantis gamtines dujas perparduoti.“

2.  Pakeisti 2 straipsnio 5 dalį ją išdėstyti taip:

5. Gamtinių dujų birža – centralizuota prekybos gamtinėmis dujomis sistema.“

3.  Papildyti 2 straipsnį 61 dalimi:

61. Gamtinių dujų išleidimo taškas (toliau – išleidimo taškas) – vieta, kurioje baigiasi gamtinių dujų perdavimas ir gamtinės dujos patiekiamos į gretimą perdavimo sistemą, požeminę gamtinių dujų saugyklą, skirstymo sistemą ar tiesiogiai prie perdavimo sistemos prijungtą vartotojo sistemą. Jeigu skirstymo sistema su perdavimo sistema jungiasi keliose perdavimo sistemos vietose, tai visos sujungimo vietos laikomos vienu sujungimo tašku.“

4.    Papildyti 2 straipsnį 62 dalimi:

62. Gamtinių dujų įleidimo taškas (toliau – įleidimo taškas) – vieta, kurioje gamtinės dujos pristatomos į perdavimo sistemą iš gretimos perdavimo sistemos, SGD terminalo ar požeminės gamtinių dujų saugyklos ir kurioje prasideda gamtinių dujų perdavimas per perdavimo sistemą.“

5.  Papildyti 2 straipsnį 63 dalimi:

63. Gamtinių dujų įleidimo–išleidimo taškų sistema (toliau – įleidimo–išleidimo taškų sistema) – sistema, apimanti visus įleidimoišleidimo taškus bendros rinkos zonoje, suteikianti teisę sistemos naudotojams, turintiems sutartis su perdavimo sistemos operatoriumi (-iais), laisvai rezervuoti gamtinių dujų įleidimoišleidimo pajėgumus kiekvienam įleidimo į sistemą ir išleidimo iš sistemos taškui, taip užtikrinant gamtinių dujų transportavimą per bendros rinkos zoną.“

6.  Pakeisti 2 straipsnio 9 dalį ir ją išdėstyti taip:

9. Gamtinių dujų kainų reguliavimo periodas – penkerių metų laikotarpis, kuriam yra nustatoma reguliuojamos gamtinių dujų kainos ar pajamų viršutinė riba ir principai, kuriais remiantis šios kainos ar pajamų viršutinė riba gali būti koreguojama iki reguliavimo periodo pabaigos.“

7.  Pakeisti 2 straipsnio 21 dalį ir ją išdėstyti taip:

21Gamtinių dujų rinkos biržos operatorius (toliau – biržos operatorius) – asmuo, šio įstatymo nustatyta tvarka organizuojantis prekybą gamtinėmis dujomis, administruojantis gamtinių dujų biržą ir turintis Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos išduotą gamtinių dujų biržos operatoriaus licenciją.“

8.  Pakeisti 2 straipsnio 25 dalį ir ją išdėstyti taip:

25Gamtinių dujų sistemos balansavimas (toliau – sistemos balansavimas) – įleidžiamo ir išleidžiamo gamtinių dujų kiekio perdavimo ir (ar) skirstymo sistemose išlyginimas.“

9.  Pakeisti 2 straipsnio 57 dalį ir ją išdėstyti taip:

57. Prekyba gamtinėmis dujomis gamtinių dujų biržoje (toliau – prekyba gamtinių dujų biržoje) – gamtinių dujų įsigijimas ir (arba) pardavimas gamtinių dujų biržoje pagal prekybos gamtinių dujų biržoje reglamento nustatytas taisykles ir sąlygas.“

 

2 straipsnis. 5 straipsnio pakeitimas

1. Pakeisti 5 straipsnio 12 punktą ir jį išdėstyti taip:

12) nustato gamtinių dujų atsargų kaupimo ir panaudojimo buitiniams vartotojams tvarką;“.

2. Pakeisti 5 straipsnio 14 punktą ir jį išdėstyti taip:

14) nustato pažeidžiamų gamtinių dujų vartotojų ir solidariai saugomų pažeidžiamų gamtinių dujų vartotojų ir jų grupių sąrašą, vadovaujantis Reglamento (ES) Nr. 2017/1938
2 straipsnio 5 ir 6 punktuose nustatytais reikalavimais;“.

 

3 straipsnis. 7 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 7 straipsnio 2 dalies 1 punktą ir jį išdėstyti taip:

1) vadovaudamasi skaidrumo kriterijais, poreikiu didinti energijos vartojimo efektyvumą, tiekimo saugumą, integruoti rinką, nustatyti ar patvirtinti perdavimo, skirstymo, laikymo ir skystinimo paslaugų kainų ar pajamų viršutines ribas, jų skaičiavimo metodikas ir nustatyti ar patvirtinti konkrečias sistemos balansavimo ir buitinių vartotojų prijungimo prie tinklo paslaugų kainas;“.

 

4 straipsnis. 9 straipsnio pakeitimas

1. Pakeisti 9 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

1. Gamtinių dujų sektoriuje nustatydama viršutines paslaugų kainų ar pajamų ribas, Komisija reguliuoja perdavimo, skirstymo, laikymo ir SGD pakartotinio dujinimo paslaugų kainas.“

2. Pakeisti 9 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip:

5. Nustatant šio straipsnio 1 ir 2 dalyse nurodytas reguliuojamas viršutines paslaugų kainų ar pajamų ribas ar konkrečias paslaugų kainas, turi būti numatytos būtinos investicijos, užtikrinančios efektyvią gamtinių dujų įmonės veiklą.“

3. Pakeisti 9 straipsnio 8 dalį ir ją išdėstyti taip:

8. Kol asmuo per Komisijos nurodytą protingą terminą įgyvendina šio straipsnio 4 dalyje nustatytus reikalavimus, Komisija turi teisę nustatyti laikiną tiekimo kainos ar pajamų viršutinę ribą, atsižvelgdama į tiesioginiais ir netiesioginiais sąnaudų vertinimo metodais gautus duomenis apie atitinkamas sąnaudas. Nustatydama laikiną tiekimo kainos ar pajamų viršutinę ribą, Komisija lygina atitinkamų paslaugų kainų rodiklius, atsižvelgdama į kitų valstybių narių, panašaus išsivystymo užsienio valstybių ir Lietuvos Respublikos praktiką. Komisija, nustatydama tiekimo kainos ar pajamų viršutinę ribą, be šioje dalyje išvardytų kriterijų, vertina atitinkamų didmeninių ir mažmeninių kainų santykį.“

4. Pakeisti 9 straipsnio 15 dalį ir ją išdėstyti taip:

15. Reguliuojamų kainų ar pajamų viršutinės ribos nustatomos penkerių metų reguliavimo periodui. Reguliuojamų kainų ar pajamų viršutinės ribos Komisijos sprendimu kartą per metus gali būti koreguojamos pasikeitus infliacijos lygiui, importuojamų (atgabenamų) gamtinių dujų kainoms, mokesčiams, gamtinių dujų kiekiui, gamtinių dujų įmonių veiklą reglamentuojančių teisės aktų reikalavimams, gamtinių dujų įmonėms atlikus su Komisija suderintas investicijas, gamtinių dujų įmonėms nukrypus nuo Komisijos patvirtintose kainų ar pajamų viršutinių ribų skaičiavimo metodikose nustatytų rodiklių. Gamtinių dujų perdavimo kainų ar pajamų viršutinės ribos nustatomos įvertinus perdavimo sistemų operatorių intersisteminio kompensavimo tvarka atliktą gamtinių dujų perdavimo veiklos pajamų paskirstymą. Gamtinių dujų kainų reguliavimo periodas gali būti keičiamas motyvuotu Komisijos sprendimu. Apie sprendimą dėl gamtinių dujų kainų reguliavimo periodo pakeitimo Komisija privalo informuoti Vyriausybę ar jos įgaliotą instituciją. Komisijos sprendimas dėl gamtinių dujų kainų reguliavimo periodo pakeitimo pradedamas taikyti ne anksčiau kaip pasibaigus ankstesniajam gamtinių dujų kainų reguliavimo periodui.“

5. Pakeisti 9 straipsnio 16 dalį ir ją išdėstyti taip:

16. Konkrečias perdavimo, skystinimo, laikymo, skirstymo kainas, neviršijančias nustatytų kainų ar pajamų viršutinių ribų, kiekvienais metais nustato gamtinių dujų įmonės. Komisija, patikrinusi ir nustačiusi, kad kainos ir (ar) buitiniams vartotojams nustatyti tarifai apskaičiuoti nesilaikant kainų ir (ar) tarifų nustatymo reikalavimų, nustatytų kainų ar pajamų viršutinių ribų skaičiavimo metodikose, kad jos diskriminuoja vartotojus ir (ar) yra klaidingos, gamtinių dujų įmonėms pateikia nurodymus dėl konkrečių kainų ir tarifų skaičiavimo. Gamtinių dujų įmonės kainas ir (ar) tarifus privalo pakoreguoti per 15 dienų. Jeigu gamtinių dujų įmonės nevykdo Komisijos reikalavimo, Komisija vienašališkai nustato konkrečias kainas ir (ar) tarifus.“

6. Papildyti 9 straipsnį 18 dalimi:

18. Komisija suderina perdavimo sistemos operatoriaus pateiktą perdavimo sistemų operatorių intersisteminio kompensavimo tvarką.

 

5 straipsnis. 20 straipsnio pakeitimas

1. Pakeisti 20 straipsnio 1 dalies 5 punktą ir jį išdėstyti taip:

5) biržos operatoriaus.“

2. Pakeisti 20 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip:

4. Gamtinių dujų perdavimo, skirstymo, laikymo, tiekimo, SGD pakartotinio dujinimo, biržos operatoriaus licencijavimo ir tiekimo leidimų išdavimo taisykles (toliau – Licencijavimo taisyklės) tvirtina Vyriausybė arba jos įgaliota institucija. Licencijas išduoda, sustabdo jų galiojimą, panaikina galiojimo sustabdymą, panaikina jų galiojimą, keičia, tikslina licencijas, prireikus išduoda licencijų dublikatus ir licencijuojamą veiklą kontroliuoja Komisija.“

3. Pakeisti 20 straipsnio 5 dalies 2 punktą ir jį išdėstyti taip:

2) asmenys, siekiantys įgyti biržos operatoriaus licenciją ir vykdantys biržos operatoriaus veiklą, privalo nuosavybės teise ar kitais teisėtais pagrindais valdyti technines priemones, skirtas prisijungti prie perdavimo sistemos operatoriaus informacinio komplekso, ryšio priemones, reikalingas pranešimams iš rinkos dalyvių gauti ir jiems siųsti, ir programinę įrangą, kurios reikia licencijuojamai veiklai vykdyti;“.

4. Pakeisti 20 straipsnio 8 dalį ir ją išdėstyti taip:

8. Komisija teikia informaciją Europos Komisijai apie atsisakymo išduoti perdavimo licencijas priežastis.“

5. Pakeisti 20 straipsnio 10 dalies pirmąją pastraipą ir ją išdėstyti taip:

10. Asmenys, kurie vykdo šio straipsnio 1 ir 2 dalyse nurodytą veiklą, išskyrus šio įstatymo 391 straipsnio 3 dalyje nurodytus atvejus, neturi teisės įgalioti kitų asmenų vykdyti licencijoje ar leidime nurodytą veiklą ir privalo laikytis šių bendrųjų veiklos sąlygų:“.

 

6 straipsnis. 31 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 31 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

1. Perdavimo sistemos operatorius kas dvejus metus iki einamųjų metų liepos 1 dienos, pasikonsultavęs su suinteresuotaisiais subjektais, Komisijai pateikia dešimties metų tinklo plėtros planą, kuris yra grindžiamas esama ir numatoma pasiūla bei paklausa. Tinklo plėtros plane nurodomos veiksmingos priemonės, skirtos sistemos pajėgumų pakankamumui ir tiekimo saugumui užtikrinti.“

 

7 straipsnis. 37 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 37 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

3. Naujas perdavimo ar skirstymo sistemas nedujofikuotoje teritorijoje turi teisę įrengti asmenys, įgiję šią teisę konkurso būdu. Konkurso metu asmenys Komisijai pateikia rinkos tyrimų, įvertinančių dujų naudojimo dešimties metų laikotarpiu prognozes nedujofikuotoje teritorijoje, rezultatus ir naujų perdavimo ar skirstymo sistemų nedujofikuotoje teritorijoje investicijų projektus. Konkurso metu geriausias pasiūlymas išrenkamas vadovaujantis šiais kriterijais: gamtinių dujų transportavimo kainos ar pajamų viršutinė riba nedujofikuotos teritorijos vartotojams; numatytu paskirstyti dujų kiekiu; investicijų mastu pagal numatomų pastatyti dujotiekio tinklų ilgį bei atsižvelgus į tiekimo patikimumo, reguliarumo, kokybės, vartotojų apsaugos reikalavimus. Sprendimą leisti įrengti naujas sistemas priima Komisija, vadovaudamasi Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos patvirtintomis naujų sistemų nedujofikuotoje (naujai dujofikuojamoje) teritorijoje įrengimo tvarkos taisyklėmis. Komisijos sprendimas leisti įrengti naujas perdavimo ar skirstymo sistemas yra privaloma sąlyga išduodant leidimą statyti šiuos objektus Lietuvos Respublikos statybos įstatymo nustatyta tvarka.“

 

8 straipsnis. 38 straipsnio pakeitimas

1. Pakeisti 38 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

38 straipsnis. Biržos operatoriaus užduotys ir veikla

1. Biržos operatorius organizuoja prekybą gamtinėmis dujomis pagal Prekybos gamtinių dujų biržoje reglamentą, suderintą su Komisija ir atitinkantį Prekybos gamtinėmis dujomis taisyklių reikalavimus.

2. Biržos operatoriaus veikloje patiriamoms gamtinių dujų biržos prekybos Lietuvoje administravimo ir susijusioms sąnaudoms ir veiklos grąžai padengti Komisija nustato leistiną pajamų lygmenį.

3. Biržos operatorius pagal šio įstatymo 7 straipsnio 2 dalies 2 punkte nurodytose taisyklėse nustatytą tvarką bendradarbiauja su Komisija ir nedelsdamas Komisijai pateikia su įtartinais prekybos gamtinėmis dujomis sandoriais susijusią informaciją ir bet kurią kitą aktualią informaciją, kuri būtų reikalinga gamtinių dujų biržos priežiūrai vykdyti, ypač apie licencijų ir (ar) leidimų turėtojams nustatytų veiklos sąlygų galimus pažeidimus.

4. Biržos operatorius yra atsakingas, kad gamtinių dujų biržoje sudarytų sandorių pagrindu parduotas ir įsigytas gamtinių dujų kiekis sutaptų, o už gamtinių dujų biržoje parduotų gamtinių dujų kiekių patiekimą į perdavimo sistemą ir nupirktų gamtinių dujų kiekių paėmimą iš perdavimo sistemos yra atsakingas gamtinių dujų biržos dalyvis.“

 

9 straipsnis. 39 straipsnio pakeitimas

1. Pakeisti 39 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

2. Garantinis tiekimas užtikrinamas buitiniams vartotojams.“

2. Pakeisti 39 straipsnio 5 dalies 5 punktą ir jį išdėstyti taip:

5) garantinis tiekimas vartotojui užtikrinamas tol, kol vartotojas energetikos ministro patvirtintose Gamtinių dujų tiekimo ir vartojimo taisyklėse nustatyta tvarka sudarys tiekimo sutartį su kita tiekimo įmone, bet ne ilgesniam kaip 6 mėnesių laikotarpiui, kuriam pasibaigus, garantinis tiekimas nutraukiamas, išskyrus atvejus, kai teritorijoje, kurioje skirstymo sistemos operatorius užtikrina garantinį tiekimą, nėra kitų tiekimo įmonių, vykdančių tiekimo veiklą buitiniams vartotojams;“.

 

10 straipsnis. Įstatymo papildymas septintuoju1 skirsniu

Papildyti Įstatymą septintuoju1 skirsniu:

 

SEPTINTASIS1 SKIRSNIS

BENDRA GAMTINIŲ DUJŲ RINKA

 

391 straipsnis. Bendra gamtinių dujų balansavimo zona ir bendros gamtinių dujų rinkos zonos operatorius

1.  Bendradarbiaujant su kitų valstybių narių institucijomis ir perdavimo sistemos operatoriais gali būti sukurta bendros gamtinių dujų rinkos zona, kurią sudarytų prekybos gamtinėmis dujomis zona, apimanti kelių valstybių narių perdavimo sistemos operatorių veiklos teritorijas ir turinti bendrą gamtinių dujų balansavimo zoną, biržos operatorių, bendrus kainodaros elementus, priežiūros sistemą ir bendros rinkos zonos operatorių (toliau – bendros rinkos zona).

2.  Bendrą gamtinių dujų balansavimo zoną sudaro kelių valstybių narių perdavimo sistemos operatorių veiklos teritorijoje esanti gamtinių dujų įleidimo–išleidimo taškų sistema, kurioje taikomas vienodas perdavimo sistemos balansavimo režimas pagal šių operatorių parengtas ir jų veiklos teritorijų nacionalinių reguliavimo institucijų patvirtintas bendras gamtinių dujų sistemos balansavimo taisykles.

3.  Bendros rinkos zonoje funkcijos, susijusios su perdavimo sistemos balansavimu, gali būti vykdomos pagal bendradarbiavimo susitarimus tarp bendros rinkos zonoje veikiančių perdavimo sistemos operatorių arba pavestos vienam bendros rinkos zonos operatoriui.

4.  Teisę vykdyti bendros rinkos zonos operatoriaus veiklą turi juridinis asmuo, kurį įsteigia ir valdo bendros rinkos zonoje veikiantys perdavimo sistemos operatoriai ir kuris atitinka šio straipsnio 5 dalyje nustatytus reikalavimus.

5Juridinis asmuo, vykdantis bendros rinkos zonos operatoriaus veiklą, privalo atitikti šiuos minimalius reikalavimus:

1)  turėti susitarimą su perdavimo sistemos operatoriais, nustatantį bendros rinkos zonos operatoriaus ir perdavimo sistemos operatoriaus tarpusavio santykius ir veiklos vykdymo pradžią;

2)  nuosavybės teise ar kitais teisėtais pagrindais valdyti technines priemones, skirtas prisijungti prie perdavimo sistemos operatoriaus ir (ar) kitų bendros rinkos zonoje veikiančių perdavimo sistemos operatorių informacinio komplekso;

3)  nuosavybės teise ar kitais teisėtais pagrindais valdyti ryšio priemones, reikalingas pranešimams iš rinkos dalyvių gauti ir jiems siųsti, ir programinę įrangą, kurios reikia balansavimo veiklai vykdyti.

 

392straipsnis. Bendros rinkos zonos kainodara

1.  Jeigu įleidimo–išleidimo taškų sistema apima daugiau nei vieno perdavimo sistemos operatoriaus perdavimo tinklą ir (ar) yra taikomi kelių valstybių narių bendrai nustatyti ar suderinti perdavimo paslaugos kainodaros elementai, perdavimo sistemos operatorius kartu su kitais perdavimo sistemos operatoriais, taikančiais bendrus kainodaros elementus, gali taikyti perdavimo sistemų operatorių intersisteminio kompensavimo tvarką, jeigu tai reikalinga bendros kainodaros ekonominiam pagrįstumui užtikrinti.

2.  Perdavimo paslaugų kainodaros modelis, pagal kurį paskirstomos perdavimo sistemos operatoriaus (-ių) pajamų viršutinės ribos įleidimo ir išleidimo taškams, ir perdavimo sistemų operatorių intersisteminio kompensavimo tvarka, jeigu ji taikomas, turi:

1)  teikti ekonominę naudą šalies vartotojams;

2)  užtikrinti kiekvienam iš perdavimo sistemos operatorių nacionalinių reguliavimo institucijų nustatytas pajamų arba kainų viršutines ribas;

3)  užtikrinti, kad tarp bendros įleidimo–išleidimo taškų sistemos naudotojų nebūtų diskriminavimo ir kryžminio subsidijavimo ir atitikti kitus Europos Komisijos reglamentu nustatytus suderintos gamtinių dujų perdavimo tarifų struktūros tinklo kodekso principus;

4)  būti suderinti su Komisija.

3.  Komisija, nustatydama gamtinių dujų perdavimo pajamų viršutines ribas, atsižvelgia į gamtinių dujų perdavimo sistemos įleidimoišleidimo taškų sistemoje esančių perdavimo sistemos operatorių reguliuojamos veiklos būtinąsias sąnaudas ir mokamas ar gaunamas sumas pagal perdavimo sistemų operatorių intersisteminio kompensavimo tvarką.

4.  Komisija, bendradarbiaudama su atitinkamų valstybių narių nacionalinėmis reguliavimo institucijomis, iki bendros rinkos zonos, kaip ji apibrėžta šiame įstatyme, sukūrimo, kuriamoje bendros rinkos zonoje veikiantiems perdavimo sistemos operatoriams gali taikyti tarp valstybių narių suderintą įleidimoišleidimo taškų kainodarą, siekdama užtikrinti, kad būtų laikomasi šio straipsnio 2 dalyje nurodytų sąlygų.

 

393 straipsnis. Bendros rinkos zonos priežiūra

1. Bendros rinkos zonos priežiūrą ir stebėseną, bendradarbiaudama su atitinkamų valstybių narių nacionalinėmis reguliavimo institucijomis, vykdo Komisija.

2. Perdavimo sistemos operatorius ir bendros rinkos zonos operatorius pagal savo kompetenciją informuoja Komisiją apie licencijų ir (ar) leidimų turėtojams nustatytų veiklos sąlygų galimus pažeidimus.“

 

11 straipsnis. 45 straipsnio pakeitimas

1. Pakeisti 45 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

2. Vyriausybė nustato konkrečias saugumą užtikrinančias priemones, kurių įgyvendinimas Komisijai, gamtinių dujų įmonėms ir vartotojams yra privalomas. Priemonės turi apimti minimalius dujų tiekimo patikimumo reikalavimus, pažeidžiamų vartotojų ir solidariai saugomų pažeidžiamų vartotojų apibrėžimus, dujų tiekimo prioritetus dujų tiekimo sutrikimo atveju, dujų tiekimo kontrolės ir finansavimo tvarką, jos turi būti nediskriminuojančios, aiškios ir paskelbtos teisės aktų nustatyta tvarka. Su gamtinių dujų tiekimo saugumą užtikrinančių priemonių įgyvendinimu susijusių dalyvių funkcijas ir atsakomybę Vyriausybė nustato taip, kad visų pirma veiksmų turėtų imtis gamtinių dujų įmonės ir nebuitiniai dujų vartotojai, o po to – valstybės ir Europos Sąjungos institucijos.“

2. Pakeisti 45 straipsnio 4 dalies 3 punktą ir jį išdėstyti taip:

3) regioninio lygmens gamtinių dujų tiekimo sutrikimų rizikos vertinimo atlikimą;“.

3. Pakeisti 45 straipsnio 4 dalies 4 punktą ir jį išdėstyti taip:

4) regioninio lygmens prevencinio ir ekstremaliųjų situacijų valdymo planų rengimą;“.

 

12 straipsnis. 46 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 46 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

1. Gamtinių dujų įmonės privalo būti nuolat pasirengusios veikti galimo dujų tiekimo sutrikimo atveju ir įgyvendinti nacionalinį prevencinį planą gamtinių dujų tiekimo patikimumui ir techninei gamtinių dujų sistemų saugai užtikrinti. Dujų tiekimo sutrikimo atveju ar sumažėjus gamtinių dujų tiekimui, kilus grėsmei sistemų saugumui, įvykus avarijai, iškilus grėsmei žmonių sveikatai ar saugumui, gamtinių dujų įmonės privalo įgyvendinti nacionalinį ekstremaliųjų situacijų valdymo planą ir nedelsdamos imtis visų pagrįstų priemonių gamtinių dujų tiekimo patikimumui ir techninei gamtinių dujų sistemų saugai užtikrinti. Šios priemonės turi būti pagrįstos ir proporcingos. Gamtinių dujų įmonės apie taikomas prevencines ir ekstremaliųjų situacijų valdymo priemones praneša Energetikos ministerijai. Gamtinių dujų tiekimo sutrikimo ar nutraukimo atveju vartotojams gamtinių dujų tiekimą užtikrina tiekimo įmonė, kuri tiekė gamtines dujas prieš gamtinių dujų tiekimo apribojimą ar nutraukimą, prioriteto tvarka tiekdama gamtines dujas pažeidžiamiems vartotojams.“

 

13 straipsnis. 47 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 47 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

3. Vyriausybė ar jos įgaliota institucija, atsižvelgdama į buitinių vartotojų gamtinių dujų suvartojimą Reglamento (ES) Nr. 2017/1938 6 straipsnio 1 dalyje nustatytais atvejais ir į būtinybę užtikrinti nepertraukiamą gamtinių dujų tiekimą, nustato gamtinių dujų tiekėjams privalomą sukaupti gamtinių dujų kiekį ir šio kiekio sukaupimo terminus.“

 

14 straipsnis. Įstatymo priedo pakeitimas

Pakeisti Įstatymo priedą ir jį išdėstyti taip:

 

 

„Lietuvos Respublikos

gamtinių dujų įstatymo

priedas

 

 

ĮGYVENDINAMI EUROPOS SĄJUNGOS TEISĖS AKTAI

 

1. 2009 m. liepos 13 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyva 2009/73/EB dėl gamtinių dujų vidaus rinkos bendrųjų taisyklių, panaikinanti Direktyvą 2003/55/EB
(OL 2009 L 211, p. 94).

2. 2014 m. spalio 22 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyva 2014/94/ES dėl alternatyviųjų degalų infrastruktūros diegimo (OL 2014 L 307, p. 1).

3. 2017 m. spalio 25 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentas (ES) 2017/1938 dėl dujų tiekimo saugumo užtikrinimo priemonių, kuriuo panaikinamas Reglamentas (ES)
Nr. 994/2010 (OL 2017 L 280, p. 1).“

 

15 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas, įgyvendinimas ir taikymas

1.  Šis įstatymas, išskyrus šio įstatymo 4 straipsnio 5 dalį ir šio straipsnio 3 dalį, įsigalioja 2018 m. rugsėjo 1 d.

2.  Šio įstatymo 4 straipsnio 4 ir 5 dalies nuostatos, kuriomis keičiama Lietuvos Respublikos gamtinių dujų įstatymo 9 straipsnio 15 ir 16 dalis, taikomos nuo gamtinių dujų įmonių reguliuojamų kainų ar pajamų viršutinių ribų naujo reguliavimo periodo pradžios.

3Lietuvos Respublikos Vyriausybė ir Valstybinė kainų ir energetikos kontrolės komisija iki šio įstatymo įsigaliojimo priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.

 

 

Skelbiu šį Lietuvos Respublikos Seimo priimtą įstatymą.

 

 

 

Respublikos Prezidentas