Projektas
LIETUVOS RESPUBLIKOS SVEIKATOS APSAUGOS MINISTRAS
ĮSAKYMAS
DĖL SVEIKATOS PRIEŽIŪROS SPECIALISTŲ PRITRAUKIMO IR IŠLAIKYMO VEIKSMŲ 2024–2029 METŲ PLANO PATVIRTINIMO
2024 m. balandžio d. Nr. V-
Vilnius
Įgyvendindamas Aštuonioliktosios Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos, patvirtintos Lietuvos Respublikos Seimo 2020 m. gruodžio 11 d. nutarimo Nr. XIV-72 „Dėl Aštuonioliktosios Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos“ 118 ir 119 punktais, ir siekdamas mažinti sveikatos priežiūros specialistų netolygų pasiskirstymą nacionaliniu mastu bei mažinti tam tikrų profesinių kvalifikacijų ir specializacijų sveikatos priežiūros specialistų trūkumą:
1. T v i r t i n u Sveikatos priežiūros specialistų pritraukimo ir išlaikymo veiksmų 2024–2029 metų planą (pridedama).
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos
ministro 2024 m. balandžio d.
įsakymu Nr. V-
SVEIKATOS PRIEŽIŪROS SPECIALISTŲ PRITRAUKIMO IR IŠLAIKYMO VEIKSMŲ 2024–2029 METŲ PLANAS
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Sveikatos priežiūros specialistų pritraukimo ir išlaikymo veiksmų 2024–2029 metų planas (toliau – Planas) nustato sveikatos sistemos žmogiškųjų išteklių (toliau – sveikatos priežiūros specialistai) pritraukimo ir išlaikymo priemones, taikomas sveikatos priežiūros įstaigose.
2. Plano rengimo priežastys – sveikatos priežiūros specialistų netolygus pasiskirstymas nacionaliniu mastu, mažas gydytojų rezidentų judumas atliekant profesinę praktiką, tam tikrų sveikatos priežiūros specialistų profesinių kvalifikacijų ir specializacijų nepatrauklumas tarp studijas besirenkančių asmenų, nepakankama komunikacija su moksleiviais, mokiniais, studentais, gydytojais rezidentais, pritraukimo ir išlaikymo priemonių trūkumas.
3. Plano rengimo tikslas – suplanuoti priemones, kurios mažintų sveikatos priežiūros specialistų netolygų pasiskirstymą nacionaliniu mastu ir mažintų tam tikrų profesinių kvalifikacijų ir specializacijų sveikatos priežiūros specialistų trūkumą.
4. Plane vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Lietuvos Respublikos medicinos praktikos įstatyme, Lietuvos Respublikos odontologijos praktikos ir burnos priežiūros praktikos įstatyme, Lietuvos Respublikos mokslo ir studijų įstatyme, Lietuvos Respublikos profesinio mokymo įstatyme, Lietuvos Respublikos asmens sveikatos priežiūros praktikos įstatyme, Lietuvos Respublikos slaugos praktikos ir akušerijos praktikos įstatyme.
II SKYRIUS
ESAMOS SITUACIJOS ANALIZĖ
5. Siekiant kaupti informaciją apie sveikatos priežiūros specialistų trūkumą, esantį sveikatos priežiūros įstaigose, Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerija savo interneto svetainėje yra sukūrusi atskirą skiltį (https://sam.lrv.lt/lt/karjeros-galimybes-1/darbo-pasiulymai-sveikatos-prieziuros-specialistams-nauja/) ir sudariusi sąlygas sveikatos priežiūros įstaigoms joje skelbti darbo pasiūlymus (kartu su detaliu pasiūlymo aprašymu). Remiantis surinktais duomenimis, 2023 m. IV ketv. iš viso trūko 652 sveikatos priežiūros specialistų (524 gydytojų ir 128 kitų sveikatos priežiūros specialistų (iš jų 79 slaugytojų)).
6. Valstybės kontrolės 2023 m. rugsėjo 5 d. ataskaitoje Nr. ITE-2 „Slaugos specialistų poreikio užtikrinimas“ pažymėta, kad „<...> Apklausos duomenimis, 61 proc. (102 iš 168) valstybinių ASPĮ nurodė, kad joms netrūksta slaugos specialistų. 35 proc. (59 iš 168) pažymėjo, kad trūksta bendrosios praktikos slaugytojų, 20 proc. (33 iš 168) trūksta slaugytojo padėjėjų, 8 proc. (14 iš 168) trūksta išplėstinės praktikos slaugytojų, 0,6 proc. (1 iš 168) neturi / nerenka tokių duomenų <...>“. Taip pat 2022 m. IV ketv. apklausos duomenimis nustatyta, kad sveikatos priežiūros įstaigose trūksta 349 slaugytojų ir 213 slaugytojo padėjėjų.
7. 2023 m. duomenimis, tik 10,57 proc. Lietuvos sveikatos mokslų universiteto ir 24,2 proc. Vilniaus universiteto gydytojų rezidentų atliko rezidentūros studijų ciklus kitose rezidentūros bazėse, esančiose ne universiteto ligoninėse, atitinkamai 0 proc. ir 3,54 proc. gydytojų odontologų rezidentų, o 2022 m. duomenimis, tik 3,28 proc. Lietuvos sveikatos mokslų universiteto ir 1,21 proc. Vilniaus universiteto gydytojų rezidentų atliko rezidentūros studijų ciklus ne Vilniuje ir ne Kaune. Moksliniai tyrimai rodo, kad kuo ilgiau studentai atlieka profesinę praktiką sveikatos priežiūros įstaigoje ar
2
įstaigoje regione, tuo didesnė tikimybė, jog po studijų baigimo grįš dirbti į tą sveikatos priežiūros įstaigą (ar regioną). Būsimi gydytojai praleidžia nuo 9 iki 13 metų, gydytojai odontologai 8 metus didžiuosiuose miestuose. Esant mažam gydytojų rezidentų, gydytojų odontologų rezidentų judumui, mažesnė tikimybė, jog būsimi gydytojai, gydytojai odontologai, nesusipažinę ir neatlikę ilgesnės profesinės praktikos sveikatos priežiūros įstaigose regionuose, neliks dirbti didžiuosiuose miestuose ir išvažiuos dirbti į regionus, dėl to didės netolygus sveikatos priežiūros specialistų pasiskirstymas.
8. Sveikatos priežiūros įstaigos, siekdamos prisitraukti sveikatos priežiūros specialistus, turi galimybę naudotis Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2008 m. lapkričio 7 d. įsakymo Nr. V-1080 „Dėl Lietuvos nacionalinės sveikatos sistemos įstaigų apmokėjimo už mokinių, studentų ar gydytojų rezidentų studijas ir Lietuvos nacionalinės sveikatos sistemos įstaigų paskolų sutarčių sudarymo su mokiniais, studentais ar gydytojais rezidentais ir kredito įstaigomis mokinių, studentų ar gydytojų rezidentų gerovei užtikrinti tvarkos aprašų patvirtinimo“ (toliau – įsakymas Nr. V-1080) nuostatomis. Sveikatos apsaugos ministerijos turimais duomenimis, nuo 2008 m. iki 2023 m. sveikatos priežiūros įstaigos sudarė 231 sutartį su gydytojais rezidentais ir 2 sutartis su studentais, studijuojančiais bendrosios praktikos slaugą, taip paskatindamos sveikatos priežiūros specialistų judumą.
9. 2023 m. IV ketv. duomenimis, sveikatos priežiūros įstaigos galėtų apmokėti 438 asmenų (https://sam.lrv.lt/lt/veiklos-sritys/sveikatos-prieziuros-specialistai/skatinamosios-priemones-skirtos-pritraukti-sveikatos-prieziuros-specialistus/), studijuojančių pagal įvairias programas studijose, rezidentūros studijose, mokymo, studijų ir rezidentūros studijų kainą ir taikyti kitas skatinamąsias priemones:
9.1. 67 (2021 m. buvo – 37) sveikatos priežiūros įstaigos išsakė galimybę apmokėti 356 (2021 m. – 187) gydytojų rezidentų rezidentūros studijų kainą ir taikyti įvairias kitas skatinamąsias priemones;
9.2. 14 sveikatos priežiūros įstaigų išsakė galimybę apmokėti 45 pirmosios pakopos ir vientisųjų studijų studentų mokslų kainą ir taikyti įvairias kitas skatinamąsias priemones, iš jų 9 vientisųjų studijų, 28 slaugos studijų ir 8 kitų programų vietas;
9.3. 3 sveikatos priežiūros įstaigos išsakė galimybę apmokėti 17 mokinių, siekiančių tapti slaugytojų padėjėjais, programų kainą ir taikyti įvairias kitas skatinamąsias priemones;
10. Rezidentūros bazėje privaloma turėti gydytojo rezidento vadovą, kuris privalo kartu dirbti ir universitete, kai kurioms sveikatos priežiūros įstaigoms tai užkerta kelią tapti rezidentūros bazėmis. Taip pat tai, kad gydytojo rezidento vadovas turi būti paskirtas kiekvienoje rezidentūros studijų programoje ir gali vadovauti ne daugiau kaip 4 gydytojams rezidentams, reikšmingai sumažina sveikatos priežiūros įstaigų, ypač esančių toliau nuo Vilniaus ir Kauno miestų, galimybes tapti rezidentūros bazėmis. Esant tokiems reikalavimams, sudėtinga padidinti gydytojų rezidentų judumą, o tai kartu sąlygoja ir tai, kad būsimieji sveikatos priežiūros specialistai po rezidentūros studijų dažniau pasilieka dirbti didžiuosiuose miestuose. Atsižvelgiant į tai, buvo įvesta gydytojo rezidento mentoriaus sąvoka Medicinos praktikos įstatyme ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2019 m. vasario 13 d. nutarime Nr. 144 „Dėl Medicinos rezidentūros studijų ir odontologijos rezidentūros studijų programų vykdymo reikalavimų ir priežiūros tvarkos aprašo patvirtinimo“ apibrėžtos jo funkcijos.
11. Sveikatos apsaugos ministerija bendradarbiavo su Vyriausybės strateginės analizės centru (toliau – STRATA), kuris 2021 m. atnaujino sveikatos priežiūros specialistų poreikio prognozavimo modelį (toliau – Modelis): įtraukė papildomas studijų programas, atnaujino duomenis, papildė scenarijus ir kt. STRATA sukurtas Modelis tapo vienu iš pagrindinių įrankių, padedančių prognozuoti sveikatos priežiūros specialistų poreikį ir darbo rinkos situaciją Lietuvoje bei gerinti profesinio mokymo programoms, studijoms ir rezidentūros studijoms, rengiančioms sveikatos priežiūros specialistus, skiriamų valstybės finansuojamų vietų skaičiaus planavimą. STRATA 2023 m. atnaujintas tyrimas prognozuoja, kad 2032 m. truks 4 643 bendrosios praktikos slaugytojų, 2 355
3
slaugytojų padėjėjų, 1 328 išplėstinės praktikos slaugytojų, 269 šeimos gydytojų, 207 vidaus ligų gydytojų, 146 vaikų ligų gydytojų, 134 skubiosios medicinos gydytojų.
12. Siekiant stiprinti sveikatos priežiūros specialistų poreikio planavimą ir sveikatos priežiūros specialistų rengimo valstybinio užsakymo formavimą buvo pakeistas sveikatos apsaugos ministro 2018 m. gruodžio 21 d. įsakymas Nr. V-1495 „Dėl Asmens sveikatos priežiūros specialistų poreikio planavimo tvarkos aprašo patvirtinimo“, kuriuo buvo atnaujintas sveikatos priežiūros specialistų planavimo procesas ir, vadovaujantis sveikatos apsaugos ministro 2022 m. lapkričio 24 d. įsakymu Nr. V-1747 „Dėl Nacionalinės sveikatos sistemos specialistų rengimo valstybinio užsakymo formavimo komiteto ir ekspertų tarybų sudarymo“ (toliau – įsakymas Nr. V-1747), buvo sudarytos dvi ekspertų tarybos (Ekspertų taryba, skirta ekspertinėms įžvalgoms dėl specialistų poreikio ir priėmimo į programas ir studijas pateikti; Ekspertų taryba, skirta ekspertinėms įžvalgoms dėl specialistų poreikio ir priėmimo į programas ir studijas pateikti), kurios iki Nacionalinės sveikatos sistemos specialistų rengimo valstybinio užsakymo formavimo komiteto, sudaryto įsakymu Nr. V-1747 (toliau – Valstybinis užsakymo formavimo komitetas), posėdžių organizuoja posėdžius, diskutuoja dėl priėmimo vietų skaičiaus bei pateikia argumentuotas įžvalgas.
13. 2023 m. duomenimis, gydytojų rezidentų faktinis skaičius buvo apie 1 675 (skaičius kiekvieną mėnesį kinta). Kasmet priimama į valstybės finansuojamas medicinos rezidentūros studijas vidutiniškai 365, į odontologijos studijas 12 asmenų (2024 m. atitinkamai planuojama priimti 365, 12 asmenų), į valstybės nefinansuojamas medicinos rezidentūros studijas vidutiniškai priimama 90, į odontologijos rezidentūros studijas vidutiniškai 17 (2024 m. atitinkamai planuojama priimti 102 ir 20).
14. 2024–2025 mokslo metais į valstybės finansuojamas sveikatos priežiūros specialistų rengimo programas ir studijų vietas Sveikatos apsaugos ministerija, po diskusijų Ekspertų tarybų ir Valstybinio užsakymo formavimo komiteto posėdžiuose, Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministerijai teikė siūlymą priimti 304 asmenimis daugiau, nei ankstesniais mokslo metais. Švietimo, mokslo ir sporto ministerijai bei Lietuvos Respublikos Vyriausybei pritarus, kitais mokslo metais sveikatos priežiūros specialistus rengiančiose valstybės finansuojamose programų ir studijų vietose galės studijuoti 2 886 asmenys. Studijoms ir vientisosioms studijoms siūlyta skirti 201 valstybės finansuojama vieta daugiau nei 2023–2024 mokslo metais, iš jų vientisosioms medicinos krypties studijoms siūlyta skirti 20 valstybės finansuojamų vietų daugiau, vientisosioms farmacijos studijoms – 11 vietų daugiau. Prioritetas skiriamas šiuo metu labiausiai trūkstamų sveikatos priežiūros specialistų – slaugytojų, slaugytojų padėjėjų – parengimui. Į valstybės finansuojamą slaugytojo padėjėjo modulinę profesinio mokymo programą numatyta priimti 103 asmenimis daugiau, į slaugos studijas kolegijose – 50 asmenų daugiau, o į slaugos ir akušerijos studijų kryptį universitetuose – 33 asmenimis daugiau nei 2023–2024 mokslo metais.
15. Valstybės kontrolės 2021 m. liepos 8 d. ataskaita Nr. VAE-6 „Ar užtikrinama studijų kokybė aukštosiose mokyklose“ parodė, jog gydytojai rezidentai nėra patenkinti studijų kokybe, net „<...> 54 proc. apklaustų gydytojų rezidentų praktinių įgūdžių įgijimą vertina 1–5 balais (iš 10) <...>“ – gydytojai rezidentai negauna pakankamai praktinių įgūdžių rezidentūros studijų metu, tam turi įtakos ir didelė gydytojų rezidentų koncentracija keliose didžiosiose rezidentūros bazėse. Na, o STRATA atliktais skaičiavimais, apie 75 proc. sveikatos priežiūros specialistų, baigę rezidentūros studijas lieka dirbti Vilniuje ir Kaune.
16. Įgyvendinant pakopinių studijų modelį, išryškėjo problema – per trumpa didelės dalies medicinos rezidentūros studijų programų trukmė. Dėl šios priežasties gydytojai rezidentai ne visada sugeba sukaupti reikiamus įgūdžius, įsisavinti teorines žinias ir toliau darbe praktiškai taikyti pačias naujausias diagnostikos ir gydymo metodikas. Neužtikrinama, jog būtų įtraukti visi reikalaujami ciklai pagal Europos atitinkamų rezidentūros studijų programų rengimo reikalavimus. Pavyzdžiui, lyginant gastroenterologijos rezidentūros studijų programą su Europos gastroenterologų rengimo reikalavimais, programos trukmė buvo apie keturiasdešimt mėnesių per trumpa (pavyzdžiui, virškinamojo trakto endoskopijos ciklas trunka 6 mėn., o rekomenduojama trukmė yra 18–24 mėn.), neįskaitant ciklų, kurie yra reikalaujami, tačiau į šią programą nėra įtraukti. Per trumpa rezidentūros
4
studijų trukmė taip pat nesudarė galimybių efektyviai įgyvendinti pakopinių kompetencijų projektų rezidentūros studijose, neatitiko Europos medicinos specialistų draugijos(UEMS) rekomendacijų, todėl nebuvo galimybės kokybiškai paruošti gydytojų specialistų. Atsižvelgiant į tai, buvo priimtas sprendimas ilginti rezidentūros studijų programų trukmę. Per trumpa rezidentūros studijų trukmė taip pat nesudarė galimybių efektyviai įgyvendinti pakopinių kompetencijų projektų rezidentūros studijose, neatitiko Europos medicinos specialistų draugijos(UEMS) rekomendacijų, todėl nebuvo galimybės kokybiškai paruošti gydytojų specialistų. Atsižvelgiant į tai, buvo priimtas sprendimas ilginti rezidentūros studijų programų trukmę.
17. Sveikatos apsaugos ministerija, vadovaudamasi Darbuotojų psichologinės gerovės užtikrinimo asmens sveikatos priežiūros sistemoje veiksmų 2021–2024 metų plano, patvirtinto sveikatos apsaugos ministro 2020 m. kovo 10 d. įsakymu Nr. V-322 „Dėl Darbuotojų psichologinės gerovės užtikrinimo asmens sveikatos priežiūros sistemoje veiksmų 2021–2024 metų plano patvirtinimo“, 13.1 ir 13.1.1 papunkčiais ir siekdama įgyvendinti veiksmą „1.1.1. Atnaujinti sveikatos mokslų bakalauro, magistro ir rezidentūros studijų programų aprašus, susiejant studentų asmeninių ir socialinių gebėjimų pasiekimus su psichologinio atsparumo, aktyvaus klausymo, psichikos sveikatos raštingumo ir kt. temomis“, inicijavo darbo grupę, patvirtintą Studijų kokybės ir vertinimo centro direktoriaus 2022 m. gegužės 4 d. įsakymu Nr. V-29 „Dėl darbo grupės sveikatos mokslų studijų krypčių grupės ir rezidentūros studijų programų aprašų atnaujinimui sudarymo“, ir pirmininkavo jai. Atsižvelgdamas į minėtos darbo grupės pateiktus siūlymus, švietimo, mokslo ir sporto ministras 2022 m. rugsėjo 13 d. priėmė įsakymą Nr. V-1426 „Dėl Visuomenės sveikatos studijų krypties aprašo patvirtinimo“ ir patvirtino 2022 m. spalio 19 d. įsakymą Nr. V-1666 „Dėl Medicinos studijų krypties aprašo patvirtinimo“.
18. Europos Komisija, įgyvendindama Europos Sąjungos programos Techninės paramos priemonę finansavo „Lietuvos sveikatos priežiūros specialistų profesinės kvalifikacijos tobulinimo ir tolygaus pasiskirstymo šalyje strategijos rengimo“ projektą. Vienas iš projekto tikslų – sukurti sveikatos priežiūros specialistų pritraukimo strategiją ir užtikrinti tolygų sveikatos priežiūros specialistų pasiskirstymą. Analizės metu buvo sudarytas užsienio šalyse naudojamų sveikatos priežiūros specialistų pritraukimo priemonių sąrašas, kuriame buvo paminėtos ir šios priemonės: profesinės praktikos organizavimas regionuose; slaugos studijų priėmimo vietų skaičiaus didinimas; papildomų vietų skyrimas iš regionų kilusiems studentams, sutinkantiems baigus studijas dirbti regione, susiduriančiame su sveikatos priežiūros specialistų trūkumu; finansinės išmokos slaugytojams; darbo užmokesčio priedų mokėjimas atokiose vietovėse dirbantiems sveikatos priežiūros specialistams; vienkartinės išmokos sveikatos priežiūros specialistams, nusprendusiems dirbti regionuose, susiduriančiuose su sveikatos priežiūros specialistų trūkumu; vienkartinės išmokos sveikatos priežiūros specialistams, dirbantiems užsienyje ir norintiems grįžti; finansinė pagalba gaunant paskolas; slaugytojo profesinės kvalifikacijos prestižo didinimas; užduočių perdavimas – suteikiant daugiau atsakomybių slaugytojams ir kt.
19. Pasaulio sveikatos organizacija skiria ypatingą dėmesį sveikatos priežiūros specialistų pritraukimui, išlaikymui ir kt. susijusioms aktualioms temoms. Pasaulio sveikatos organizacija išanalizavusi esamą situaciją, dokumente „Health and care workforce in Europe: time to act“ (https://www.who.int/europe/publications/i/item/9789289058339), identifikavo 10 pagrindinių veiksmų, kurių reikia imtis nedelsiant. Tarp jų įvardijama, jog svarbu skirti dėmesį sveikatos priežiūros specialistų kvalifikacijos tobulinimui, studijų kokybės gerinimui, sveikatos priežiūros specialistų pritraukimui į nutolusius regionus ir jų išlaikymui, darbo sąlygų gerinimui, sveikatos priežiūros specialistų psichologinės gerovės užtikrinimui, duomenų kokybės gerinimui, poreikio planavimui bei lyderystei. Taip pat Pasaulio sveikatos organizacija suformavo strategiją 2023–2030 m. (https://www.who.int/europe/news/item/26-10-2023-who-europe-53-member-states-adopt-historic-resolution-to-protect-and-support-health-and-care-workers-across-europe-and-central-asia), skirtą sveikatos priežiūros specialistų politikai šalyse narėse sustiprinti. Pagrindiniai strategijos aspektai: išlaikyti esamus ir įdarbinti naujus sveikatos priežiūros specialistus, ugdyti kompetencijas, užtikrinti efektyvią valdyseną (įskaitant užduočių delegavimą), planuoti poreikį, investuoti į sveikatos priežiūros specialistus.
20. Sveikatos apsaugos ministerija, atsižvelgdama į esamą situaciją, užsienio šalių praktiką, mokslinius tyrimus bei prognozes, ragina sveikatos priežiūros įstaigas inicijuoti bendradarbiavimą tarp savivaldybių, aukštųjų mokyklų ir įstaigų, identifikuoti studentus, kilusius iš regiono, ir jų studijų metu užmegzti ryšį, iš anksto pradėti kalbėti apie ateities darbo perspektyvas ir skatinti grįžti į gimtąjį regioną. Siekiant pritraukti, įgalinti ir išlaikyti sveikatos priežiūros specialistus, svarbu taikyti kompleksines skatinamąsias priemones, kurti palankų psichoemocinį klimatą, organizacinę kultūrą, suteikti profesinio tobulėjimo galimybes, įtraukti į sprendimų priėmimą, užtikrinti savęs realizaciją, padėti sėkmingai integruotis į regioną, visuomenę, kolektyvą bei taikyti kitas nepinigines ir pinigines (studijų kainos apmokėjimą, apgyvendinimo, transporto finansavimą ir t. t.) skatinamąsias priemones. Akcentuojama, kad pasirenkant likti darbovietėje vertingesniais ir svarbesniais kriterijais tampa saugumo jausmas, priklausymas komandai, pagarba, savęs realizacija, sėkminga integracija į naują vietą tiek darbovietės, tiek geografiniu atžvilgiu.
6
III SKYRIUS
PLANO UŽDAVINIAI, PRIEMONĖS, FINANSAVIMAS IR ATSAKINGI VYKDYTOJAI
21. Išanalizavus esamą situaciją, užsienio šalių geruosius pavyzdžius, įvertinus problematiką ir siekiant mažinti sveikatos priežiūros specialistų netolygų pasiskirstymą nacionaliniu mastu bei mažinti tam tikrų profesinių kvalifikacijų ir specializacijų sveikatos priežiūros specialistų trūkumą, sudarytas sveikatos priežiūros specialistų pritraukimo ir išlaikymo priemonių sąrašas, suformuluoti uždaviniai, numatyti finansavimo šaltiniai, lėšos, terminai bei priskirti atsakingi vykdytojai.
Eil. Nr. |
Sveikatos priežiūros specialistų pritraukimo ir išlaikymo priemonės |
Finansavimo šaltinis |
Finansavimo suma, tūkst. Eur |
Vykdymo terminas |
Atsakingi vykdytojai |
1. Uždavinys – vykdyti sveikatos priežiūros specialistų trūkumo, rengimo, pasiskirstymo, pritraukimo stebėseną |
|||||
1.1. |
Rinkti darbo skelbimų, laisvų darbo vietų duomenis ir informaciją (atnaujinti suvestinę) |
– |
– |
Nuolatinė
|
Sveikatos apsaugos ministerija |
1.2. |
Rinkti informaciją apie sveikatos priežiūros įstaigų taikomas pritraukimo priemones (sudaryti sutarčių sąvado ir pritraukimo priemonių sąrašus pagal įsakymą Nr. V-1080) |
– |
– |
Nuolatinė
|
Sveikatos apsaugos ministerija |
1.3. |
Rinkti duomenis apie mokinių priėmimą į programas, studentų priėmimą į studijas, gydytojų rezidentų priėmimą į rezidentūros studijas; programų, studijų ir rezidentūros studijų baigimą; mokinių, studentų ir gydytojų rezidentų, einamaisiais mokslo metais faktiškai besimokančių programose, studijuojančių studijose ir rezidentūros studijose, skaičius; planuojamas mokinių, studentų, gydytojų rezidentų, kurie kitais mokslo metais baigs programas, studijas ir rezidentūros studijas, skaičius; faktinius gydytojų rezidentų skaičius (be rezidentų, sustabdžiusių rezidentūros studijas ar atostogaujančių dėl įvairių priežasčių) pagal programas (atnaujinti suvestines) |
– |
– |
Nuolatinė
|
Sveikatos apsaugos ministerija |
1.4. |
Rinkti duomenis apie gydytojų rezidentų pasiskirstymą po rezidentūros bazes (atnaujinti suvestines) |
– |
– |
Nuolatinė
|
Sveikatos apsaugos ministerija |
1.5. |
Teikti Sveikatos apsaugos ministerijai duomenis apie sveikatos priežiūros specialistų darbo krūvį (etatais) |
– |
– |
Nuolatinė
|
Valstybinė ligonių kasa prie Sveikatos apsaugos ministerijos |
7 1.6. |
Teikti Sveikatos apsaugos ministerijai duomenis ir analizes iš Kompetencijų platformos |
– |
– |
Nuo 2025 m.
|
Valstybinė akreditavimo sveikatos priežiūros veiklai tarnyba prie Sveikatos apsaugos ministerijos |
2. Uždavinys – vykdyti ir tobulinti sveikatos priežiūros specialistų prognozavimą ir planavimą |
|||||
2.1. |
Atnaujinti sveikatos priežiūros specialistų poreikio prognozes |
– |
– |
Kas 2–3 m. |
Atsakinga institucija; Sveikatos apsaugos ministerija |
2.2. |
Formuoti nacionalinės sveikatos sistemos specialistų rengimo valstybinį užsakymą |
– |
– |
Nuolatinė
|
Sveikatos apsaugos ministerija; Valstybinio užsakymo formavimo komitetas; Ekspertų tarybos; Švietimo, mokslo ir sporto ministerija |
2.3. |
Tobulinti sveikatos priežiūros specialistų poreikio prognozavimą ir planavimą bei naudojamų duomenų kokybę, dalyvaujant EU4HEALTH programos tarptautinio bendradarbiavimo Bendrame veiksme HEalth woRkfOrce to meet health challEngeS (HEROES), finansuojamame Europos sveikatos ir skaitmeninės ekonomikos vykdomosios įstaigos (HaDEA) (2023–2026 m.) |
EU4HEALTH programos lėšos; Valstybės biudžeto (toliau – VB) lėšos |
190,08764 |
2026 m. |
Sveikatos apsaugos ministerija |
40,75455 |
Valstybinė akreditavimo sveikatos priežiūros veiklai tarnyba prie Sveikatos apsaugos ministerijos |
||||
38,77038 |
Valstybinė ligonių kasa prie Sveikatos apsaugos ministerijos |
||||
2.4. |
Stiprinti bendradarbiavimą su Latvijos ir Estijos ministerijomis, kuruojančiomis sveikatos sistemos žmogiškųjų išteklių politikos klausimus |
– |
– |
Nuolatinė |
Sveikatos apsaugos ministerija |
8 3. Vykdyti sveikatos priežiūros specialistų įgalinimą, pritraukimą ir išlaikymą, siekiant užtikrinti reikiamą sveikatos priežiūros specialistų skaičių |
|||||
3.1. |
Vykdyti pritraukimo ir išlaikymo priemones finansuojamas 2021–2027 m. Europos Sąjungos fondų investicijų programos lėšomis ir numatytas pažangos priemonėje „Gerinti sveikatos priežiūros paslaugų kokybę ir prieinamumą“, įskaitant: |
Europos Sąjungos fondas + (toliau – ESF+); bendrojo finansavimo (toliau – BF) lėšos |
30 786,642 |
2024–2029 m. |
Sveikatos apsaugos ministerija; Valstybinė akreditavimo sveikatos priežiūros veiklai tarnyba prie Sveikatos apsaugos ministerijos; aukštosios mokyklos |
3.1.1. |
didinti sveikatos sistemos žmogiškųjų išteklių valdymo efektyvumo, studijų, rezidentūros studijų profesinės praktikos kokybę |
550,000 |
|||
3.1.2. |
sukurti ir įdiegti sveikatos priežiūros specialistų įgalinimo, pritraukimo ir išlaikymo sveikatos priežiūros įstaigoje modelį |
2 212,300 |
|||
3.1.3. |
rengti ir pritraukti sveikatos priežiūros specialistus, įskaitant: - vykdyti gydytojų rezidentų mentorių edukacinių kompetencijų įgijimo mokymus; - vykdyti sveikatos sistemos žmogiškųjų išteklių pasiūlos užtikrinimo veiklų komunikaciją; - vykdyti profesinių kvalifikacijų prestižo didinimą ir profesinį orientavimą; - sukurti užsienio sveikatos priežiūros specialistų (įskaitant ir iš Lietuvos išvykusius lietuvius) ir neaktyvių sveikatos priežiūros specialistų pritraukimo modelį; - skirti profesinio mokymo programų, studijų, rezidentūros studijų kainos apmokėjimą (įskaitant antrosios profesinės kvalifikacijos įgijimą); - skatinti atlikti rezidentūros studijų ciklus regionuose; - skirti stipendijas. |
13 157,700 |
|||
3.1.4. |
Pritraukti slaugytojus, įskaitant: - finansuoti studijų kainą; - skirti stipendijas. |
14 866,642 |
|||
3.2. |
Taikyti pritraukimo priemones, vadovaujantis įsakymu Nr. V-1080. Priemonių sąrašas skelbiamas Sveikatos apsaugos ministerijos tinklalapyje (https://sam.lrv.lt/lt/veiklos-sritys/sveikatos-prieziuros-specialistai/skatinamosios-priemones-skirtos-pritraukti-sveikatos-prieziuros-specialistus) |
Savivaldybių ir sveikatos priežiūros įstaigų lėšos |
– |
Nuolatinė |
Savivaldybės; sveikatos priežiūros įstaigos |
9 3.3. |
Rekomenduoti, kad kiekviena sveikatos priežiūros įstaiga turėtų bent po vieną darbuotoją, kuris išmanytų žmogiškųjų išteklių valdymą ir būtų atsakingas už sveikatos priežiūros specialistų įgalinimą, pritraukimą ir išlaikymą (rekomenduojamos darbuotojo funkcijos: rengti įstaigos sveikatos priežiūros specialistų poreikio prognozę; užtikrinti reikiamą sveikatos priežiūros specialistų skaičių įstaigoje; koordinuoti sveikatos priežiūros specialistų integraciją į įstaigą, regioną; bendradarbiauti su vietos mokyklomis dėl moksleivių profesinio orientavimo, siekiant sudominti sveikatos priežiūros sritimi bei po studijų grįžti dirbti į regioną (ekskursijos mokyklose, sveikatos priežiūros įstaigoje); bendradarbiauti su aukštosiomis mokyklomis; įstaigos kaip rezidentūros bazės (pagal ciklus, programas) akreditacijos proceso koordinavimas; gydytojų rezidentų mentorių ir gydytojų rezidentų vadovų pakankamo skaičiaus ir kompetencijos kėlimo užtikrinimas; kvalifikacijos tobulinimo poreikio formulavimas; kvalifikacijos tobulinimo renginių organizavimas; palankios organizacinės kultūros, psichoemocinio klimato kūrimas; stebėsenos, susijusios su sveikatos priežiūros specialistų klausimais, vykdymas ir informacijos teikimas Sveikatos apsaugos ministerijai; aukščiausios ir vidurinės grandies vadovų vadybinių kompetencijų tobulinimo koordinavimas ir pan.) |
– |
– |
Nuo 2025 m. |
Savivaldybės; sveikatos priežiūros įstaigos |
4. Uždavinys – didinti slaugytojų ir slaugytojo padėjėjų profesinės kvalifikacijos prestižą |
|||||
4.1. |
Vykdyti Europos Sąjungos Trečiosios sveikatos programos projektą Nr. 101018346 „Funkcijų perskirstymo įgalinimas Europos Sąjungos sveikatos priežiūros politikoje“ (toliau – Projektas) (2021–2024 m.) |
Projekto lėšos, VB lėšos |
53,72470 (bendra viso laikotarpio suma) |
2024 m. |
Sveikatos apsaugos ministerija ir šalys partnerės; Kauno miesto poliklinika; Centro poliklinika |
4.1.1. |
Vykdyti bandomąjį projektą „Funkcijų perskirstymo pirminėje sveikatos priežiūroje (šeimos medicina, psichikos sveikata) tyrimas“ |
8,300 (bendra viso laikotarpio suma) |
Kauno miesto poliklinika; Centro poliklinika |
||
4.1.2. |
Vykdyti priskirtas projekto „Funkcijų perskirstymo įgalinimas Europos Sąjungos sveikatos politikoje“ veiklas |
45,4247 (bendra viso laikotarpio suma) |
Sveikatos apsaugos ministerija ir Europos Sąjungos šalys partnerės |
10 4.2. |
Vykdyti komunikacines priemones (2022–2024 m.): |
– |
– |
2024 m. |
Sveikatos apsaugos ministerija |
4.2.1. |
Vykdyti informacinę kampaniją socialiniuose tinkluose „Rinkis padėti – studijuok slaugą“. Kampanijos metu socialiniuose tinkluose skelbti slaugos studentų studijų pasirinkimo motyvus ir raginti rinktis studijuoti slaugą |
||||
4.2.2. |
Vykdyti renginių ciklą „Slaugos pokyčiai. Kur link judame?“, skirtą slaugos pokyčiams pristatyti bei suburti bendradarbiavimui ir slaugytojų pritraukimui suinteresuotas puses |
||||
4.2.3. |
Sukurti ir viešinti slaugytojo profesinės kvalifikacijos prestižo didinimo vaizdo medžiagą („Rinkis padėti – studijuok slaugą“) |
||||
5. Uždavinys – tobulinti sveikatos priežiūros specialistų profesinę kvalifikaciją |
|||||
5.1. |
Tobulinti sveikatos priežiūros specialistų specifinius gebėjimus ir efektyvesnio, kokybiškesnio sveikatos priežiūros paslaugų teikimo įgūdžius |
VB lėšos |
77,000 |
Kasmet |
Sveikatos apsaugos ministerija |
5.2. |
Vykdyti kvalifikacijos tobulinimą, finansuojamą 2021–2027 m. Europos Sąjungos fondų investicijų programos lėšomis ir numatytas pažangos priemonėje „Gerinti sveikatos priežiūros paslaugų kokybę ir prieinamumą“, įskaitant: - pirminę sveikatos priežiūrą; - specializuotą sveikatos priežiūrą; - ilgalaikę sveikatos priežiūrą. |
ESF+; BF lėšos |
10 763,358 |
2024–2029 m. |
Sveikatos apsaugos ministerija; Europos socialinio fondo agentūra |
5.3. |
Sukurti Lietuvos sveikatos priežiūros specialistų kompetencijų platformos informacinę sistemą (2023–2024 m.) |
Europos Sąjungos ekonomikos gaivinimo ir atsparumo didinimo priemonės „Next Generation EU“ lėšos |
2 433,00 |
2024 m. |
Valstybinė akreditavimo sveikatos priežiūros veiklai tarnyba prie Sveikatos apsaugos ministerijos |
6. Uždavinys – gerinti sveikatos priežiūros specialistų darbo sąlygas |
|||||
6.1. |
Tolygiai didinti gydytojų rezidentų darbo užmokesčio dydį, priklausantį nuo MMA dydžio ir tolygaus sveikatos priežiūros įstaigų prisidėjimo prie darbo užmokesčio didėjimo. Įgyvendinti gydytojų rezidentų praktinio mokymo modelį (nuo 2023 m.) |
VB lėšos; Privalomojo sveikatos draudimo fondo (toliau – PSDF) lėšos |
49 630,00 + ne mažiau nei 992 600 |
2024 m. |
Sveikatos apsaugos ministerija; rezidentūros bazės |
11 6.2. |
Vykdyti kolektyvines derybas dėl Lietuvos nacionalinės sveikatos sistemos šakos kolektyvinės sutarties ir numatyti finansavimą suderėtam darbo užmokesčio didėjimui (2021–2024 m.) |
VB lėšos; PSDF lėšos |
5.698,00 (VB lėšos); 178 000,00 (PSDF lėšos) |
2024 m. |
Sveikatos apsaugos ministerija; profesinių sąjungų organizacijos ir kitos suinteresuotos įstaigos, institucijos |
IV SKYRIUS
PLANO ĮGYVENDINIMO VERTINIMO KRITERIJAI
Eil. Nr. |
Vertinimo kriterijus |
Siektina reikšmė 2029 m. |
Atsakinga institucija |
1. |
Įstaigų, pateikusių informaciją apie darbo skelbimus, skaičius |
200 |
Atsakinga institucija; Sveikatos apsaugos ministerija; savivaldybės; sveikatos priežiūros įstaigos |
2. |
Įstaigų, pateikusių informaciją apie taikomas sveikatos priežiūros specialistų pritraukimo priemones, skaičius |
200 |
Sveikatos apsaugos ministerija; savivaldybės; sveikatos priežiūros įstaigos |
3. |
Sveikatos apsaugos ministerijos pavaldžių institucijų, kurioms buvo pavestas sveikatos priežiūros specialistų poreikio prognozių atnaujinimas, skaičius |
1 |
Sveikatos apsaugos ministerija |
4. |
Sveikatos priežiūros specialistų poreikio prognozavimo modelio atnaujinimų skaičius |
2 |
Atsakinga institucija; Sveikatos apsaugos ministerija |
5. |
Parengta ilgalaikė sveikatos žmogiškųjų išteklių valdymo strategija |
1 |
Sveikatos apsaugos ministerija |
6. |
Sveikatos priežiūros įstaigų, naudojančių parengtą sveikatos priežiūros specialistų įgalinimo, pritraukimo ir išlaikymo modelį, skaičius |
100 |
Sveikatos apsaugos ministerija; savivaldybės; sveikatos priežiūros įstaigos |
7. |
Asmenų, dalyvavusių kvalifikacijos įgijimo veiklose, skaičius |
240 |
Sveikatos apsaugos ministerija |
8. |
Specialistų, dalyvavusių kvalifikacijos tobulinimo ar perkvalifikavimo veiklose, skaičius |
27 600 |
Europos socialinio fondo agentūra, Sveikatos apsaugos ministerija |
V SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS