Projektas

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS APLINKOS MINISTRAS

 

ĮSAKYMAS

DĖL KLIMATO KAITOS PROGRAMOS PRIEMONĖS „ATSINAUJINANČIŲ ENERGIJOS IŠTEKLIŲ (SAULĖS,VĖJO) PANAUDOJIMAS JURIDINIŲ ASMENŲ ELEKTROS ENERGIJOS POREIKIAMS TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO

 

 

2021 m.             d. Nr.

Vilnius

 

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos klimato kaitos valdymo finansinių instrumentų įstatymo 10 straipsniu ir įgyvendindamas Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2009 m. lapkričio 4 d. nutarimo Nr. 1443 „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2009 m. lapkričio 4 d. nutarimo Nr. 1443 „Dėl įgaliojimų suteikimo įgyvendinant Lietuvos Respublikos klimato kaitos valdymo finansinių instrumentų įstatymą“ 1.2 papunktį,

t v i r t i n u Klimato kaitos programos priemonės „Atsinaujinančių energijos išteklių (saulės, vėjo) panaudojimas juridinių asmenų elektros energijos poreikiamstvarkos aprašą (pridedama).

 

 

Aplinkos ministras            

 

 

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos aplinkos ministro

2021 m.     d. įsakymu Nr. D1-

 

 

KLIMATO KAITOS PROGRAMOS PRIEMONĖS „ATSINAUJINANČIŲ ENERGIJOS IŠTEKLIŲ (SAULĖS, VĖJO) PANAUDOJIMAS JURIDINIŲ ASMENŲ ELEKTROS ENERGIJOS POREIKIAMS“ TVARKOS APRAŠAS

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Klimato kaitos programos priemonės „Atsinaujinančių energijos išteklių (saulės, vėjo) panaudojimas juridinių asmenų elektros energijos poreikiams“ tvarkos aprašas (toliau – Tvarkos aprašas) nustato sąlygas finansinei paramai gauti, reikalavimus projektų paraiškoms (toliau – Paraiška), reikalavimus projekto išlaidoms, paraiškų vertinimą, finansavimo sutarčių sudarymą, mokėjimo prašymų teikimo ir apmokėjimo tvarką, ir įsipareigojimų, gavus subsidiją, priežiūros tvarką. 

2. Finansavimas teikiamas pagal Klimato kaitos programos (toliau – Programa) lėšų naudojimo sąmatoje, patvirtintoje Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimu ir Programos lėšų naudojimo metinės sąmatos detalizuojančiame plane, patvirtintame aplinkos ministro įsakymu (toliau – metinę sąmatą detalizuojantis planas), patvirtintą priemonę „Atsinaujinančių energijos išteklių (saulės, vėjo) panaudojimas juridinių asmenų elektros energijos poreikiams“ (toliau – Priemonė), siekiant mažinti išmetamų šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekį ir skatinti atsinaujinančių energijos išteklių naudojimą.

3. Lietuvos Respublikos aplinkos ministerija (toliau – Ministerija) administruoja Programą ir  nustato finansavimo skyrimo tvarką saulės ir vėjo elektrinių įsirengimui ar saulės elektrinės dalies iš saulės elektrinių parko įsigijimui.

4. Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos Aplinkos projektų valdymo agentūra (toliau – Agentūra) skelbia kvietimus teikti paraiškas, vertina paraiškas, mokėjimo prašymus ir vykdo subsidijų gavėjų (toliau – pareiškėjų) įsipareigojimų įgyvendinimo priežiūrą vadovaudamasi Tvarkos aprašu, metine sąmata ir metinę sąmatą detalizuojančiu planu.

5. Tvarkos apraše vartojamos sąvokos:

5.1. pareiškėjas – Tvarkos aprašo 6 punkte nurodytas ir juridinių asmenų registre registruotas juridinis asmuo, nustatyta tvarka pateikęs Agentūrai paraišką subsidijai gauti;

5.2. fiksuotasis įkainis – iš anksto nustatytas vienodas projekto išlaidų vieneto įkainis, taikomas projekto tinkamoms finansuoti išlaidoms apskaičiuoti ir apmokėti remiantis pateiktais dokumentais, kuriais įrodomas projekto kiekybinio rezultato pasiekimas;

5.3. subsidija – Tvarkos aprašo nustatyta tvarka teikiama nustatyto dydžio finansinė parama pareiškėjui įsirengti saulės ar vėjo elektrinę, ar įsigyti saulės elektrinės dalį iš saulės elektrinių parko;

5.4. mokėjimo prašymas – Agentūrai teikiamas Agentūros direktoriaus įsakymu patvirtintos formos prašymas apmokėti ir (ar) kompensuoti projekto išlaidas;

5.5. finansavimo sutartis – Agentūros su pareiškėju sudaroma finansavimo sutartis dėl subsidijos projektui įgyvendinti suteikimo, kurioje numatoma lėšų panaudojimo, projekto vykdymo ir atsiskaitymo tvarka;

5.6. projekto įgyvendinimo laikotarpio pradžia – projekto finansavimo sutarties įsigaliojimo data;

5.7. projekto įgyvendinimo laikotarpis – finansavimo sutartyje nustatytas laikotarpis, per kurį vykdoma projekto įgyvendinimo veikla (sutarčių pasirašymas, prekių, paslaugų įsigijimas, darbų atlikimas, įrangos montavimas, derinimas, paleidimas, eksploatacija);

5.8. projekto įgyvendinimo laikotarpio pabaiga – projekto mokėjimo prašymo patvirtinimo data, kai baigta visa projekto veikla ir patirtos visos su projekto įgyvendinimu susijusios tinkamos finansuoti išlaidos;

5.9. saulės elektrinė atsinaujinančių išteklių (saulės) energiją naudojantys gamybos įrenginiai, skirti elektros energijai gaminti;

5.10. saulės elektrinių parkas geografiškai nuo elektros energijos vartojimo vietos (saulės elektrinių parke) nutolusio atsinaujinančių išteklių (saulės) energiją naudojantys gamybos įrenginiai (saulės šviesos energijos moduliai) ir jų generuojamai galiai priskiriami kiti technologiniai įrenginiai (inverteriai, laikančiosios konstrukcijos);

5.11. vėjo elektrinė atsinaujinančių išteklių (oro judėjimo energiją) naudojantys įrenginiai, skirti elektros energijai gaminti;

5.12. šiltnamio efektą sukeliančios dujos – anglies dioksidas (CO2), metanas (CH4), azoto suboksidas (N2O), hidrofluorangliavandeniliai (HFC), perfluorangliavandeniliai (PFC), sieros heksafluoridas (SF6) ir azoto trifluoridas (NF3);

5.13. vertinamasis laikotarpis – laikotarpis per kurį įgyvendinta veikla daro įtaką išmetamų šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekio pokyčiams. Įrengiant saulės, vėjo elektrines ar įsigyjant saulės elektrinę iš saulės elektrinių parko vertinamasis laikotarpis – 20 metų.

 

II SKYRIUS

SĄLYGOS FINANSINEI PARAMAI GAUTI

 

6.     Pagal Tvarkos aprašą tinkami pareiškėjai yra: Lietuvos Respublikoje veikiantys ir juridinių asmenų registre registruoti juridiniai asmenys.

7.     Pagal Tvarkos aprašą finansinė parama nėra teikiama pareiškėjui, jeigu pareiškėjas paraiškos teikimo metu Agentūrai neatitinka Tvarkos aprašo 6 punkte nurodytų reikalavimų arba pareiškėjas nėra turto į kurį numatoma investuoti savininkas arba valdytojas;

8.     Finansavimas pagal šią priemonę teikiamas, vadovaujantis 2013 m. gruodžio 18 d. Komisijos reglamentu (ES) Nr. 1407/2013 dėl Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 107 ir 108 straipsnių taikymo de minimis pagalbai (toliau – Reglamentas). Didžiausia de minimis pagalbos suma pagal Reglamentą vienam ūkio subjektui, kaip tai numatyta Reglamento 2 straipsnio 2 dalyje, per 3 mokestinių metų laikotarpį (taikomi įmonės naudojami mokestiniai metai), atsižvelgiant į ūkio subjekto veiklos sektorių, gali siekti 200 000 (du šimtus tūkstančių) eurų (su PVM). Maksimalus subsidijos dydis vienam pareiškėjui yra 200 000 (du šimtai tūkstančių) eurų (su PVM).

9. Agentūra duomenis apie suteiktą de minimis pagalbą teikia į Suteiktos valstybės pagalbos ir nereikšmingos (de minimis) pagalbos registrą, vadovaujantis Suteiktos valstybės pagalbos ir nereikšmingos (de minimis) pagalbos registro nuostatais, patvirtintais Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2005 m. sausio 19 d. nutarimu Nr. 35 „Dėl Suteiktos valstybės pagalbos ir nereikšmingos (de minimis) pagalbos registro nuostatų patvirtinimo“ ir Suteiktos valstybės pagalbos ir nereikšmingos (de minimis) pagalbos duomenų tvarkymo taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos konkurencijos tarybos 2015 m. lapkričio 13 d. nutarimu Nr. 1S-120/2015 „Dėl Suteiktos valstybės pagalbos ir nereikšmingos (de minimis) pagalbos duomenų tvarkymo taisyklių patvirtinimo“.

10.   Pareiškėjas įsipareigoja projekto metu įrengtoje ar įsigytoje saulės ar vėjo elektrinėje penkerius metus po projekto pabaigos visą elektros energiją vartoti savo reikmėms (naudojantis elektros energiją gaminančio vartotojo schema);

11. Bendrieji reikalavimai pareiškėjams:

11.1. pareiškėjas nėra bankrutavęs, bankrutuojantis, likviduojamas ir (arba) restruktūrizuojamas, neturi mokestinės nepriemokos valstybės ir (arba) savivaldybės biudžetui arba kitiems valstybės fondams (išskyrus atvejus, kai mokesčių, delspinigių, baudų mokėjimas atidėtas Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka arba dėl šių mokesčių, delspinigių, baudų vyksta mokestinis ginčas). Jeigu pareiškėjas yra įsiskolinęs, parama gali būti teikiama, jei pareiškėjas pateiks dokumentus, įrodančius, kad apmokėjo visus įsiskolinimus valstybei;

11.2. pareiškėjas yra grąžinęs visas gražintinas lėšas, gautas pagal Programą, jeigu dėl tokių lėšų yra priimtas ir įsiteisėjęs sprendimas. Sprendimas dėl lėšų grąžinimo nelaikomas įsiteisėjusiu, jei dėl jo vyksta teisminiai ginčai;

11.3. einamaisiais metais pareiškėjas gali teikti tik vieną paraišką paskelbtiems kvietimams pagal tą pačią metinės sąmatos detalizuojančio plano priemonę.

12. Dokumentai, įrodantys pareiškėjų atitiktį keliamiems reikalavimams, kuriuos kartu su paraiška turi pateikti pareiškėjas, nurodomi Agentūros interneto svetainėje paskelbtame kvietime. Šiems ir kitiems reikalavimams patikrinti Agentūra gali naudotis prieinamomis duomenų bazėmis ir registrais.

13. Reikalavimai projekto trukmei:

13.1. projekto įgyvendinimo laikotarpis turi būti ne ilgesnis kaip 18 mėnesių. Agentūra gali vieną kartą pratęsti projekto įgyvendinimo laikotarpį, tačiau ne ilgiau kaip 6 mėnesiams dėl objektyvių nuo pareiškėjo nepriklausančių priežasčių, kurių pareiškėjas negalėjo numatyti pateikiant paraišką. Priėmus sprendimą dėl projekto įgyvendinimo laikotarpio pratęsimo, Agentūra atlieka projekto finansavimo sutarties pakeitimą.

13.2. bendras projekto įgyvendinimo laikotarpis, įskaitant projekto įgyvendinimo termino pratęsimą, negali būti ilgesnis kaip 24 mėnesiai.

 

III SKYRIUS

REIKALAVIMAI PROJEKTŲ PARAIŠKOMS

 

14.   Paraiška rengiama užpildant Agentūros direktoriaus įsakymu patvirtintą paraiškos formą. Paraiškos teikiamos per Aplinkos projektų valdymo informacinę sistemą (toliau – APVIS). Kvietime gali būti nustatyti kiti paraiškų pateikimo būdai ir tvarka, jei APVIS funkcinės galimybės nepakankamos ir (ar) laikinai neužtikrinamos.

15.   Pareiškėjas paraiškos formoje turi nurodyti asmens vardą, pavardę (pavadinimą), fizinio arba juridinio asmens kodą, pridėtinės vertės mokesčio (PVM) mokėtojo kodą (jei pareiškėjas yra PVM mokėtojas), juridinio asmens (buveinės) adresą, kontaktinius duomenis (telefono Nr., el. pašto adresą), fizinio asmens pareigas, vietovę, kurioje planuojama statyti saulės ar vėjo elektrinę, žemės sklypo unikalų numerį, kai saulės ar vėjo elektrinė statoma ant žemės, ar elektros energijos vartojimo objekto duomenis, jei įsigyjama saulės elektrinės dalis iš saulės elektrinės parko, planuojamos įsigyti ar įrenti saulės ar vėjo elektrinės galią (kW), planuojamą pagaminti metinį elektros energijos kiekį, planuojamą sumažinti šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekį ir prašomą skirti subsidiją Eur/kW, apskaičiuojamą pagal Tvarkos aprašo19 punkte nustatytą fiksuotąjį įkainį.

16. Bendras išmetamų ŠESD kiekio sumažinimas per projekto vertinamąjį laikotarpį apskaičiuojamas vertinant skaičiuojamąjį pagamintos elektros energijos kiekį (950 kwh/m/1 kW saulės elektrinės įrengtosios galios) ir (2300 kWh/m/1 kW vėjo elektrinės įrengtosios galios). Šis kiekis yra dauginamas iš elektros energijos taršos faktoriaus, kuris lygus 0,42 t CO2e/MWh ir projekto vertinamojo laikotarpio – 20 metų;

16. 1. Saulės elektrinės ŠESD kiekio skaičiuojamasis sumažinimas per projekto vertinamąjį laikotarpį sudaro 7.98 t. CO2e, 1 kW saulės elektrinės įrengtosios galios;

16.2. Vėjo elektrinės ŠESD kiekio sumažinimas per projekto vertinamąjį laikotarpį sudaro 19.32 t. CO2e, 1 kW saulės elektrinės įrengtosios galios.

17. Kartu su paraiška privalomi pateikti dokumentai (jei kartu su paraiška pateikta mažiau nei pusė privalomų pateikti dokumentų, paraiška toliau nevertinama ir atmetama):

17.1. elektrinės techninės prijungimo prie tinklų sąlygos. Jei įsigyjama saulės elektrinė dalis iš saulės elektrinių parkų, šis reikalavimas netaikomas;

17.2. leidimas plėtoti elektros energijos gamybos pajėgumus, išduodamas vadovaujantis Veiklos elektros energetikos sektoriuje išdavimo taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos energetikos ministro 2013 m. spalio 22 d. įsakymu Nr. 1-212 „Dėl veiklos elektros energetikos sektoriuje leidimų išdavimo taisyklių patvirtinimo“ pripažinimo netekusiu galios“, 5.2 papunkčiu (taikoma jei diegiama saulės  ar vėjo elektrinė didesnės nei 30 kW galios). Jei įsigyjama saulės elektrinė dalis iš saulės elektrinių parkų, šis reikalavimas netaikomas;

17.3. sprendimas, priimtas atitinkamo pareiškėjo (juridinio asmens) valdymo organo, turinčio teisę priimti tokius sprendimus, kuriuo nutarta pritarti pareiškėjo projekto įgyvendinimui, (sprendime turi būti nurodyta, kad pritariama projekto įgyvendinimui pagal einamųjų metų Programos lėšų naudojimo sąmatą detalizuojančiame plane patvirtintą priemonę);

17.4. įgaliojimas atstovauti pareiškėją, jei pareiškėjas įgalioja kitą fizinį ar juridinį asmenį už jį atlikti su projekto įgyvendinimu susijusius veiksmus (pateikti paraišką ir (ar) pateikti mokėjimo prašymą);

17.5. Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos viršininko 2013 m. rugsėjo 24 d. įsakymu Nr. VA-54 sukurta „Ataskaitos apie kontroliuojamuosius ir kontroliuojančius vienetus bei asmenis forma FR0438“.

 

IV SKYRIUS

REIKALAVIMAI PROJEKTO IŠLAIDOMS

 

18.   Subsidija teikiama saulės ir vėjo energiją elektros energijos gamybai naudojantiems įrenginiams įrengti ar saulės elektrinės daliai iš saulės elektrinių parkų įsigyti.

19.   Subsidijos fiksuotasis įkainis, skirtas 1 kW įrengtosios galios saulės ar vėjo elektrinei įsigyti ar įrengti nurodomas kvietime ir apskaičiuojamas kaip 30 proc. investuotino kapitalo apimties (KI), skirtos 1 kW įrengtosios galios saulės ar vėjo elektrinei įsigyti bei įrengti (Eur/kW), nurodytos Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos (toliau – VERT taryba) paskutiniam skatinimo kvotų paskirstymo aukcionui parengtoje pažymoje dėl didžiausiosios elektros energijos, pagamintos iš atsinaujinančių išteklių, kainos patvirtinimo, skelbiamoje VERT tarybos interneto svetainėje prie VERT tarybos posėdžių medžiagos. Agentūra kvietime nurodo VERT tarybos pažymos datą, fiksuotąj5 įkainį eurais, (skirtą 1 kW įrengtosios galios saulės ar vėjo elektrinei įsigyti ar įrengti), su PVM ir be PVM.

20. Tinkamos projekto išlaidos turi būti patirtos nuo einamųjų metų metinę sąmatą detalizuojančio plano įsigaliojimo dienos. Projekto išlaidos iki finansavimo projektui skyrimo yra patiriamos pareiškėjo rizika.

21. Fiksuotasis įkainis, nurodytas Tvarkos aprašo 19 punkte apima šias tinkamas finansuoti išlaidas:

21.1. įrengta nauja, nenaudota įranga (saulės ar vėjo elektrinė);

21.2. įsigyta nauja saulės elektrinės dalis iš saulės parko, t. y. pirmą kartą iš saulės elektrinių parko vystytojo įsigyta saulės elektrinių parko dalis nuo kurios eksploatacijos (t. y. nuo leidimo gaminti elektros energiją išdavimo datos) praėję ne daugiau kaip 12 mėnesių;

21.3. pirkimo ir (arba) importo pridėtinės vertės mokestis, kurio pareiškėjas pagal Lietuvos Respublikos įstatymus neturi teisės susigrąžinti (atskaityti).

22.   Netinkamos finansuoti išlaidos:

22.1.  išlaidos, kurios finansuotos (apmokėtos) ar priimtas sprendimas jas finansuoti iš Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių biudžetų ar išteklių fondų, Europos Sąjungos arba ne Europos Sąjungos šalių valstybės institucijų lėšų;

22.2.  naudotos (ne naujos) įrangos įsigijimo išlaidos;

22.3. išlaidos, kai (PVM) sąskaitos – faktūros, prekių paslaugų – pirkimo pardavimo kvitai už patirtas išlaidas išrašytos ir (ar) apmokėtos ne pareiškėjo (jo įgalioto asmens) arba ne pareiškėjo nuosavomis lėšomis;

22.4.  išlaidos, kurioms neišrašytos (nepateiktos) (PVM) sąskaitos – faktūros ar prekių paslaugų – pirkimo pardavimo kvitai;

22.5.  pirkimo ir (arba) importo pridėtinės vertės mokestis, kurį pareiškėjas pagal Lietuvos Respublikos įstatymus turi teisę susigrąžinti (atskaityti);

23. Projektas turi būti  įgyvendinamas Lietuvos Respublikos teritorijoje.

 

V SKYRIUS

PARAIŠKŲ VERTINIMAS IR SUTARČIŲ DĖL FINANSAVIMO SUTARČIŲ SUDARYMAS

 

24. Patvirtinus metinę sąmatą detalizuojantį planą, ne vėliau kaip per 30 darbo dienų, jeigu metinę sąmatą detalizuojančiame plane nenustatyta kitaip, Agentūra savo interneto svetainėje skelbia kvietimus teikti paraiškas..

25. Paraiškos ir privalomų pateikti dokumentų elektroninės versijos, teikiamos per APVIS. Kvietime gali būti nustatyti kiti paraiškų pateikimo būdai ir tvarka, jei APVIS funkcinių galimybių nepakanka ir (ar) jos laikinai neužtikrinamos.

26. Pareiškėjas, teikdamas paraišką Agentūrai užtikrina, kad projekto išlaidos nebus finansuojamos iš Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių biudžetų ar išteklių fondų, Europos Sąjungos arba ne Europos Sąjungos šalių valstybės institucijų lėšų, kitų nacionalinių programų.

27. Paraiškų atrankos būdas – tęstinis. Paraiškos projektų vertinimui atlikti priimamos iki tol, kol pakanka lėšų, skirtų finansavimo priemonei, bet ne ilgiau kaip iki metų, kai paskelbtas kvietimas teikti paraiškas gruodžio 31 d.  Iš jų sudaromas pagrindinis sąrašas.

28. Kai pagrindiniame sąraše esančiose paraiškose prašoma subsidijos suma viršija einamųjų metų metinę sąmatą detalizuojančiame plane finansavimo priemonei numatytą skirti lėšų sumą, paraiškos priimamos į rezervinį sąrašą. Rezervinis sąrašas sudaro 30 procentų kvietimui skirtos sumos. Paraiškos registruojamos APVIS eilės tvarka pagal registracijos datą.

29. Projektų, esančių rezerviniame sąraše, paraiškos gali būti vertinamos ir sprendimas skirti finansavimą priimamas tuo atveju, jei pateiktos pagrindiniame sąraše paraiškos projektų vertinimui atlikti buvo atmestos, sumažėjo prašomos subsidijos dydis, pareiškėjai atsiėmė paraiškas. Vertinimui ir finansavimui projektai teikiami eilės tvarka pagal registracijos datą APVIS. Sprendimas dėl projektų finansavimo iš rezervinio sąrašo gali būti priimamas ir projektai į pagrindinį sąrašą įtraukiami iki metų, kai paskelbtas kvietimas teikti paraiškas gruodžio 31 d.

30. Jeigu atliekant paraiškų vertinimą nustatoma, kad pateikti ne visi reikalaujami dokumentai ir (ar) paraiška užpildyta netinkamai, pareiškėjui per APVIS siunčiamas pranešimas, kuriame prašoma pareiškėjo per nustatytą terminą, ne trumpesnį kaip 5 darbo dienos ir ne ilgesnį kaip 10 darbo dienų, pateikti trūkstamus dokumentus ar informaciją. Jei per nurodytą terminą paraiška nepatikslinama ar nepateikiami trūkstami dokumentai ir priežastys, kodėl nebuvo galima per nurodytą terminą patikslinti paraiškos, nepripažįstamos svarbiomis (pavyzdžiui, ligos atvejis), paraiška atmetama.

31. Paraiškų vertinimą sudaro: administracinės atitikties ir aplinkosauginis-techninis vertinimas.

32. Paraiškas Agentūra vertina eilės tvarka pagal jų registracijos datą APVIS. Vienos paraiškos administracinės atitikties vertinimas negali trukti ilgiau kaip 30 darbo dienų nuo paraiškos registravimo dienos. Administracinės atitikties vertinimo metu nustatoma, ar paraiška tinkamai užpildyta, ar pateikti visi reikalaujami dokumentai, ar pareiškėjas yra tinkamas subsidijai gauti. Paraiškos, netenkinančios pareiškėjui keliamų nustatytų reikalavimų, atmetamos. Pareiškėjams Agentūra raštu nurodo paraiškų atmetimo priežastis.

33. Paraiškos, atitinkančios administracinės atitikties vertinimo reikalavimus, toliau vertinamos aplinkosauginio-techninio projekto vertinimo etape, kuris negali trukti ilgiau kaip 60 darbo dienų, nuo atlikto paraiškos administracinės atitikties vertinimo datos.

34. Pateiktoje paraiškoje nurodyti duomenys be Agentūros paklausimo po paraiškos pateikimo dienos negali būti koreguojami ar tikslinami.

35. Aplinkosauginį–techninį projekto vertinimą atlieka Agentūros darbuotojas (-ai) ir, esant reikalui, nepriklausomas (-i) ekspertas (-ai). Atitikties aplinkos ministro įsakymu patvirtintiems aplinkosauginiams–techniniams kriterijams vertinimas atliekamas vadovaujantis Agentūros nustatyta tvarka ir kaip nustatyta Klimato kaitos programos lėšų naudojimo tvarkos aprašo 2 priede.

36. Sprendimas skirti finansavimą įforminamas Agentūros direktoriaus įsakymu.

37.  Apie priimtą spendimą dėl finansavimo skyrimo Agentūra per 5 darbo dienas nuo sprendimo priėmimo raštu informuoja Ministeriją ir pareiškėją. Sprendimas skirti finansavimą skelbiamas Agentūros interneto svetainėje ir Teisės aktų registre. Skelbiamojoje  informacijoje turi būti nurodyti pareiškėjai, projektų pavadinimai, numatoma skirti subsidija.

38. Skyrus finansavimą, Agentūra per 20 darbo dienų nuo sprendimo priėmimo parengia finansavimo sutarties projektą ir pateikia pareiškėjui derinti. Finansavimo sutartis turi būti suderinta ir pasirašyta per 1 mėnesį nuo sutarties projekto pateikimo pareiškėjui derinti dienos. Per nustatytą terminą pareiškėjui nepasirašius finansavimo sutarties, laikoma, kad pareiškėjas finansavimo atsisako ir įsakymu priimamas sprendimas dėl subsidijos skyrimo nutraukimo.

39. Finansavimo sutartyje nurodomi pareiškėjo įsipareigojimai, lėšų išmokėjimo tvarka, skaičiuojamasis ŠESD sumažinimo kiekis, paramos viešinimo sąlygos, projekto įgyvendinimo trukmė.

40. Finansavimo sutartis pasirašoma kaip elektroninis dokumentas, kvalifikuotu elektroniniu parašu.

41. Pareiškėjai prekių pirkimus, susijusius su projekto įgyvendinimu, turi atlikti vadovaudamiesi Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymu, kai pareiškėjas yra perkančioji organizacija ir vadovaudamiesi Ūkio subjektų, kurie nėra perkančiosios organizacijos pagal Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymą, pirkimų vykdymo tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2010 m. rugsėjo 14 d. įsakymu Nr. D1-762 „Dėl ūkio subjektų, kurie nėra perkančiosios organizacijos pagal Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymą, pirkimų vykdymo tvarkos aprašo patvirtinimo“, kai pareiškėjas nėra perkančioji organizacija.

42. Perkančiosios organizacijos privalo įsigyti prekių, paslaugų ir darbų per Centrinės perkančiosios organizacijos (toliau – CPO) sukurtą dinaminę pirkimų sistemą ar sudarytą preliminariąją sutartį. Jei reikiamų įsigyti prekių, paslaugų ar darbų CPO kataloge nėra, arba jos  neatitinka Perkančiosios organizacijos poreikius, Perkančiosios organizacijos privalo motyvuoti savo sprendimą neatlikti pirkimo naudojantis CPO paslaugomis ir pateikti tai patvirtinantį dokumentą.

43. Skyrus finansavimą Agentūros direktoriaus įsakymu, pareiškėjas, Agentūros rašytiniu pritarimu, gali pakeisti tuos projektų techninius sprendimus (įrengiamos ar įsigyjamos saulės ar vėjo elektrinės galią, būdą ar vietą), kurių nebuvo galima numatyti paraiškos teikimo ar vertinimo metu, jeigu juos pakeitus išlieka sąlygos pasiekti projekto aplinkosauginius rodiklius (skaičiuojant proporcingai keičiamai galiai). Didėjant įrengiamos ar įsigyjamos saulės ar vėjo elektrinės galiai, subsidijos suma negali viršyti Agentūros direktoriaus įsakyme nustatytos maksimalios subsidijos sumos, o mažėjant įrengiamos ar įsigyjamos saulės ar vėjo elektrinės galiai, subsidijos suma perskaičiuojama pagal faktiškai diegiamos įrangos galią (skaičiuojant 2 skaičius po kablelio) sudauginus iš kvietimo metu nustatyto fiksuoto įkainio. Esant poreikiui, Agentūra, atlieka įsakymo dėl finansavimo skyrimo ir projekto finansavimo sutarties pakeitimą.

 

VI SKYRIUS

MOKĖJIMO PRAŠYMŲ TEIKIMAS IR APMOKĖJIMAS

 

44. Pareiškėjo prašymu Agentūra gali priimti sprendimą skirti iki 30 procentų avansą. Avansinis mokėjimas atliekamas pareiškėjui pateikus avansinio mokėjimo prašymą ir finansų įstaigos ar draudimo įmonės garantiją, laidavimo raštą ar laidavimo draudimo raštą dėl avanso sumos (reikalavimas pateikti garantiją, laidavimo raštą ar laidavimo draudimo raštą dėl avanso sumos netaikomas biudžetinėms įstaigoms, viešosioms įstaigoms, kurių savininkė yra valstybė ar savivaldybė). Sumokėta avansinė lėšų suma proporcingai atskaitoma iš  mokėjimo, jeigu finansavimo sutartyje nenumatyta kitaip. Tinkamai užpildytą avansinio mokėjimo prašymą Agentūra patikrina per 15 darbo dienų ir perduoda Nacionaliniam bendrųjų funkcijų centrui prašyme nurodytą avansinio mokėjimo sumą išmokėti pareiškėjui į prašyme nurodytą banko sąskaitą

45.   Įgyvendinęs projektą iki projekto įgyvendinimo pabaigos datos, pareiškėjas per APVIS Agentūrai pateikia mokėjimo prašymą kartu su privalomais pateikti dokumentais. Gali būti nustatyti ir Agentūros interneto svetainėje www.apva.lt paskelbti kiti mokėjimo prašymo pateikimo būdai ir tvarka, jei APVIS funkcinės galimybės nepakankamos ir (ar) laikinai neužtikrinamos.

46. Įgyvendinant projektus, finansuojamus pagal fiksuotą įkainį, projekto išlaidos apmokamos visiškai įgyvendinus projektą, pateikiant vieną mokėjimo prašymą (neskaitant avansinio mokėjimo prašymo).

47.   Siekiant įsitikinti, kad įsigyta, sumontuota, eksploatuojam įranga atitinka paraiškoje nurodytą įrangą su mokėjimo prašymu privalomi pateikti dokumentai:

47.1. įrangos, atitinkančios Tvarkos aprašo 21.1. ir 21.2. papunkčiuose nustatytus reikalavimus, įsigijimą (tapimą saulės ar vėjo elektrinės valdytoju) pagrindžiančių dokumentų kopijas;

47.2. leidimo gaminti elektros energiją kopiją;

47.3. faktinį atliktų darbų, įsigytų prekių ir paslaugų kiekį pagrindžiančius dokumentus;

47.4. išlaidas pagrindžiančius dokumentus (pvz. sąskaita-faktūra arba PVM sąskaita-faktūra su privalomais rekvizitais (dokumentai turi būti išrašyti pareiškėjo vardu);

47.5. rangos sutartį;

47.6. elektros energijos tiekimo sutarčių ir (ar) atnaujinto elektros tinklų nuosavybės ribų akto ir (ar) sutarčių kitų priedų, kurie sudaryti su elektros energijos tiekėju ir (ar) energetikos tinklų operatoriumi, pagal kuriuos galima identifikuoti, kad pareiškėjas įsirengė saulės elektrinę ir yra laikomas gaminančiu vartotoju;

47.7. įdiegtos įrangos fotonuotraukos;

47.8. ilgalaikio turto įvedimo ar atidavimo į eksploataciją aktai;

47.9. pareiškėjo patirtų projekto išlaidų apyvartos žiniaraščiai iš Didžiosios knygos.

48. Agentūra, gavusi mokėjimo prašymą, vadovaudamasi pareiškėjo pateiktais projekto įgyvendinimą įrodančiais dokumentais, nustato ar išlaidos atitinka Tvarkos aprašo IV skyriuje nustatytus reikalavimus ir neviršija projekto finansavimo sutartyje nurodytos prašomos subsidijos sumos.

49. Mokėjimo prašyme, prašoma kompensuoti išlaidų suma turi atitikti faktiškai įdiegtos įrangos galią (skaičiuojant 2 skaičius po kablelio) sudauginus iš kvietimo metu nustatyto fiksuoto įkainio, neviršijant Agentūros direktoriaus įsakyme ir finansavimo sutartyje nustatytos subsidijos sumos.

50.   Jeigu su mokėjimo prašymu pateikti ne visi reikalaujami dokumentai ir (arba) mokėjimo prašymas užpildytas netinkamai, nenurodant duomenų, kurių trūkstant Agentūra negali išmokėti pareiškėjui subsidijos, pareiškėjas per 10 darbo dienų nuo Agentūros kreipimosi turi pateikti trūkstamus dokumentus ir (ar) patikslinti mokėjimo prašymą. Jei per nurodytą terminą mokėjimo prašymas nepatikslinamas ar nepateikiami trūkstami dokumentai ir nurodomos priežastys, dėl kurių nebuvo galima per nurodytą terminą patikslinti mokėjimo prašymo, nepripažįstamos svarbiomis, mokėjimo prašymas atmetamas.

51. Agentūra įvertina pateiktą tinkamai įformintą mokėjimo prašymą su visais privalomais pateikti dokumentais ir, jei projektas patenka į atrinktų patikrai vietoje projektų sąrašą, atlieka patikrą projekto įgyvendinimo vietoje (išskyrus karantino, ekstremaliosios situacijos metu, kai projekto patikra gali būti atliekama nuotoliniu būdu, naudojant nuotraukas, vaizdo įrašus, dokumentus ir pan.), vadovaudamasi 2021 m. sausio 12 d. Agentūros direktoriaus įsakymu Nr. T1-8  „Dėl projektų atrinkimo patikroms ir kriterijų, kuriems esant privaloma tvarka tikrinamas projektas jo įgyvendinimo vietoje, nustatymo“ patvirtinta tvarka.  

52. Jei trūkumai nenustatomi, mokėjimo prašymas apmokamas ne vėliau kaip per 60 kalendorinių dienų nuo tinkamai pateikto mokėjimo prašymo registravimo APVIS dienos.

53.   Neteisingai apskaičiuotą ir pareiškėjui pervestą subsidiją pareiškėjas privalo grąžinti Agentūrai per 10 darbo dienų nuo pareikalavimo dienos.

54. Pareiškėjai įgyvendinę projektus privalo įrengti informacinę lentą. Rekomenduojamas informacinės lentos dydis 800 x 600 mm. Detalesni informacinių lentų įrengimo reikalavimai nurodyti procedūrų vadove, patvirtintame Agentūros direktoriaus įsakymu (toliau – Agentūros procedūrų vadovas), kurie skelbiami Agentūros interneto svetainėje.

 

VII SKYRIUS

ĮSIPAREIGOJIMŲ, ATSIRADUSIŲ GAVUS SUBSIDIJAS, PRIEŽIŪRA

 

55. Jeigu pareiškėjas nesilaiko projekto finansavimo sutarties sąlygų, Agentūra priima sprendimą dėl išmokėtų lėšų ar jų dalies susigrąžinimo ir (ar) finansavimo sutarties nutraukimo arba finansinių korekcijų taikymo.

56. Agentūra per trejų metų laikotarpį nuo mokėjimo prašymo apmokėjimo dienos turi teisę bet kada atlikti patikras projekto įgyvendinimo vietoje. Pareiškėjui nevykdant Tvarkos apraše nustatytų reikalavimų, Agentūra turi teisę iš pareiškėjo pareikalauti grąžinti jam išmokėtą subsidiją.

57. Už suteiktas subsidijos lėšas materialųjį turtą pareiškėjas įsigyja savo nuosavybėn (arba tampa valdytoju) ir naudoja finansavimo sutartyje nustatytais tikslais projekto įgyvendinimo metu ir 5 metus pasibaigus projekto įgyvendinimo terminui. Be Agentūros sutikimo neperleidžia, neparduoda, neįkeičia ar kitokiu būdu nesuvaržo daiktinių teisių į turtą. Pareiškėjui pažeidus šį punktą, Agentūra susigrąžina subsidiją proporcingai neišlaikytam investicijų tęstinumo laikotarpiui (metais).

58. Visi su projekto įgyvendinimu susiję dokumentai turi būti saugomi ne trumpiau kaip 10 metų po projekto pabaigos.

59. Ginčai, kilę dėl Tvarkos aprašo reikalavimų vykdymo, taikymo ir aiškinimo, sprendžiami Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka.

60. Pareiškėjai turi teisę apskųsti Ministerijos ir Agentūros veiksmus ar neveikimą, susijusius su projekto paraiškų vertinimu, atranka, sprendimo dėl subsidijos skyrimo ar neskyrimo, sprendimo dėl finansinės paramos mokėjimo ar neišmokėjimo ir projekto įgyvendinimu, Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo nustatyta tvarka.

 

__________________________