Projektas

 

 

VALSTYBINĖ ENERGETIKOS REGULIAVIMO TARYBA

 

NUTARIMAS

DĖL RINKOS PAJAMŲ NUSTATYMO IR PAJAMŲ PERVIRŠIO SKAIČIAVIMO METODIKOS PATVIRTINIMO

 

2022 m.      d.

Vilnius

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos įstatymo dėl Reglamento (ES) 2022/1854 įgyvendinimo 4 straipsnio 1 dalies 2 punktu bei atsižvelgdama į Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos (toliau – Taryba) Dujų ir elektros departamento Rinkos plėtros ir stebėsenos skyriaus 2022 m. gruodžio  d. pažymą Nr. O5E-    „Dėl Rinkos pajamų nustatymo ir pajamų perviršio skaičiavimo metodikos patvirtinimo“, Taryba nutaria:

Patvirtinti Rinkos pajamų nustatymo ir pajamų perviršio skaičiavimo metodiką.

 

 

 

Tarybos pirmininkas                                                                                                                               

 


 

PATVIRTINTA

Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos 2022 m.     d. nutarimu Nr. O3E-  

 

RINKOS PAJAMŲ NUSTATYMO IR PAJAMŲ PERVIRŠIO SKAIČIAVIMO METODIKA

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Rinkos pajamų nustatymo ir pajamų perviršio skaičiavimo metodikos (toliau – Metodika) reglamentuoja rinkos pajamų nustatymo ir pajamų perviršio nustatymo tvarką.

2. Valstybinė energetikos reguliavimo taryba (toliau – Taryba) vadovaudamasi Lietuvos Respublikos įstatymo dėl Reglamento (ES) 2022/1854 įgyvendinimo (toliau – Įstatymas) 11 straipsnio 1 dalimi ir 2022 m. spalio 6 d. Tarybos reglamente (ES) 2022/1854 dėl skubios intervencijos, skirtos didelėms energijos kainoms mažinti (toliau – Reglamentas) 6 straipsnio 1 dalimi Metodikoje nustato elektros energijos gamintojų, gaminančių elektros energiją iš Reglamento 7 straipsnio 1 dalyje nurodytų išteklių (toliau – subjektai), gaunamų rinkos pajamų surenkant pajamų perviršį, skaičiuojamą nuo rinkos pajamų, gaunamų už elektros energiją, pagamintą ir faktiškai patiektą Reglamento 22 straipsnio 2 dalies c punkte nurodytą laikotarpį (toliau – pajamų perviršio taikymo laikotarpis), kai į rinkos pajamas nėra įtraukiamos Įstatymo 11 straipsnio 6 dalyje nurodytos pajamos.

3. Pagrindinės Metodikos sąvokos:

3.1. „Mokėk, kiek pagaminta“ pirkimo–pardavimo sutartis dėl elektros energijos (toliau – PPA PAP) – sutarties tipas, pagal kurios nuostatas gamintojas faktiškai elektrinės pagamintą elektros energijos kiekį parduoda kitai sandorio šaliai (angl. pay-as-produced power-purchase agreement).

3.2. Bazinės apkrovos kiekio pirkimo–pardavimo sutartis dėl elektros energijos (toliau – PPA BL) – sutarties tipas, pagal kurios nuostatas gamintojas kiekvieną pristatymo laikotarpį parduoda fiksuotą elektros energijos kiekį kitai sandorio šaliai, nepriklausantį nuo faktinės elektrinės pagamintos elektros energijos kiekio elektros energijos gamybos įrenginiais (angl. baseload power-purchase agreement). Subjektas siekdamas užtikrinti įsipareigojimus pagal šio tipo sutartį papildomai atlieka perteklinio elektros energijos kiekio pardavimą ir elektros energijos atpirkimą kituose elektros energijos rinkos segmentuose (kitoms sandorio šalims). Taikant šį sutarties tipą vertinamos tik elektros energijos įsigijimo sąnaudos skirtos užtikrinti fiksuoto elektros energijos kiekio tiekimą kitai sandorio šaliai pagal sudarytą sutartį.

3.3. Elektros energijos atpirkimas (angl. buyback) – situacija, kai vadovaujantis PPA BL nuostatomis, gamintojas atlieka elektros energijos trūkumo papildomą pirkimą iš elektros energijos rinkos segmentų (iš kitų sandorio šalių), siekiant užtikrinti fiksuoto elektros energijos kiekio tiekimą sandorio šaliai pagal sudarytą sutartį.

4. Kitos Metodikoje vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Reglamente ir Įstatyme.

 

II SKYRIUS

RINKOS PAJAMŲ IR PAJAMŲ PERVIRŠIO NUSTATYMO TAIKYMAS

 

5. Subjektams taikoma 180 EUR už pagamintos elektros energijos MWh, pajamų viršutinė riba, kuri taikoma rinkos pajamoms, gautoms pardavus elektros energiją, pagamintą naudojant šiuos išteklius:

5.1. vėjo energiją;

5.2. saulės energiją (saulės šiluminę ir fotovoltinę saulės energiją);

5.3. geoterminę energiją;

5.4. hidroenergiją be rezervuaro;

5.5. biomasės kurą (kietąjį arba dujinį biomasės kurą), išskyrus biometaną;

5.6. atliekas;

5.7. branduolinę energiją;

5.8. lignitą;

5.9. žalios naftos produktus, išskyrus išteklius, kuriems taikoma Įstatymo 11 straipsnio 10 dalis;

5.10. durpes.

6. 180 EUR už MWh rinkos pajamų viršutinė riba, įskaitant pagrįstą maržą, yra nuosekliai aukštesnė už dabartines lyginamąsias energijos gamybos naudojant atitinkamas gamybos technologijas sąnaudas (angl. levelised cost of energy (LCOE)), todėl gamintojai, kuriems ji taikoma, gali padengti savo investicijas ir veiklos sąnaudas. Atsižvelgiant į tai, kad taikant rinkos pajamų viršutinę ribą išlieka didelis pagrįstų lyginamųjų energijos gamybos sąnaudų ir rinkos pajamų viršutinės ribos skirtumas, negalima tikėtis, kad ją taikant sumažės investicijos į naujus už ribines sąnaudas mažesnių sąnaudų (angl. inframarginal) pajėgumus. Papildomai paaiškinama, kad 180 Eur/MWh pajamų viršutinė riba susideda iš subjektų patiriamų fiksuotųjų ir kintamųjų elektros energijos gamybos kaštų. Atitinkamai, vadovaujantis Metodikos nuostatomis, atskirai nėra vertinamos ir išskiriamos subjektų patiriamos disbalanso elektros energijos rinkoje sąnaudos, paskirtojo elektros energijos rinkos operatoriaus ar perdavimo sistemos operatoriaus taikomi paslaugų įkainiai ar įmokos.

7. Pajamų perviršio taikymo laikotarpis – 2022 m. gruodžio 1 d. – 2023 m. birželio 30 d. Atitinkamai, Metodikos nustatyta tvarka, subjektai turi įsipareigojimus už šį laikotarpį.

8. Pareiga deklaruoti perkrovos pajamas prasideda tik tada, kai subjektas pradeda vykdyti elektros energijos gamybos veiklą, t. y. pradeda fiziškai tiekti elektros energiją į elektros tinklus. Atitinkamai, Metodika nėra taikoma dar neįgyvendintiems projektams. Pajamų perviršis taip pat nevertinamas laikotarpiais, kai gamybos įrenginys neveikia – vyksta planinis ar neplaninis remontas, ar įrenginys nėra prieinamas dėl kitų techninių priežasčių.

9. Vadovaujantis Įstatymo 11 straipsnio 3 dalimi pajamų perviršio skaičiavimas grindžiamas elektros energijos sandorio kaina kiekvieną atsiskaitymo už disbalansą laikotarpį, kuris apibrėžtas 2019 m. birželio 5 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamente (ES) 2019/943 dėl elektros energijos vidaus rinkos. Atsiskaitymo už disbalansą laikotarpis Lietuvoje – vienos valandos laikotarpis.

10. Pajamų perviršio skaičiavimas yra grįstas skaičiavimu pagal kiekvieną sudarytą sandorį, t. y. atliekant skaičiavimus nėra skaičiuojamos vidutinės vertės per tam tikrą laikotarpį, išskyrus atvejus susijusius su PPA BL elektros energijos atpirkimu.

11. Vadovaujantis Įstatymo 11 straipsnio 4 dalimi, tuo atveju, kai rinkos pajamos gaunamos gaminant elektros energiją pagal esamas arba būsimas sutartines prievoles pagal dvišales pirkimo–pardavimo sutartis dėl elektros energijos arba elektros energijos rinkos išvestines finansines priemones ar kitas išvestines finansines priemones, kurios yra didmeniniai energetikos produktai (toliau bet kuri iš dviejų – elektros energijos išvestinė finansinė priemonė), rinkos pajamos, taip pat sąnaudos, susijusios su šiomis sutartimis ir (ar) sandoriais nustatytais įsipareigojimais, vertinamos ir pajamų perviršis skaičiuojamas pajamų perviršio taikymo laikotarpiu. Skaičiuojant pajamų perviršį pajamų perviršio mokėjimo subjektų įsipareigojimai ir su jais susijęs elektros energijos įsigijimas pagal išvardytas sutartis įvertinami kaip su sandoriu susijusios sąnaudos. Šioje dalyje nurodytos sąnaudos neapima sąnaudų, susijusių su atsakomybės už disbalansą elektros energijos rinkoje, įgyvendinimu dėl šioje dalyje nurodytų sutarčių. Nuostata dėl su sandorio sudarymu susijusių sąnaudų taikoma susijusiems asmenims.

12. Vadovaujantis Įstatymo 11 straipsnio 5 dalimi, Taryba, atlikdama pajamų perviršio skaičiavimą, atsižvelgia į:

12.1. elektros energijos biržoje sudarytus sandorius;

12.2. galiojančias ir (ar) sudarytas dvišales pirkimo–pardavimo sutartis dėl elektros energijos;

12.3. galiojančius ir (ar) sudarytus sandorius dėl elektros energijos išvestinių finansinių priemonių.

13. Vadovaujantis Įstatymo 11 straipsnio 6 dalimi į rinkos pajamas neįskaičiuojamos:

13.1. pajamos, nurodytos Reglamento 7 straipsnio 2 dalyje – netaikomos parodomiesiems projektams ar gamintojams, kurių pajamos už vieną pagamintos elektros energijos MWh jau yra apribotos dėl valstybės ar viešųjų priemonių, kurios nėra priimtos pagal Reglamento 8 straipsnį;

13.2. pajamos, gautos pardavus elektros energiją balansavimo energijos rinkoje;

13.3. pajamos, gautos pardavus elektros energiją, pagamintą elektros energijos gamybos įrenginiuose, kuriuose naudojami Reglamento 7 straipsnio 1 dalyje nurodyti atsinaujinantys energijos ištekliai naudojami kartu su kitais tradiciniais energijos ištekliais, tokiais kaip anglis, nafta ir gamtinės dujos.

14. Vadovaujantis Įstatymo 11 straipsnio 7 dalimi, tais atvejais, kai pajamų perviršio mokėjimo subjektai pagamintą elektros energiją parduoda susijusiems asmenims, vertinant pajamų perviršio mokėjimo subjektų gaunamas rinkos pajamas už parduotą elektros energiją, susijusių asmenų gautos pajamos už tretiesiems asmenims parduotą elektros energiją laikantis Įstatymo 11 straipsnyje nustatytų sąlygų įvertinamos šios Metodikos nustatyta tvarka.

15. Jeigu elektros energijos išvestines finansines priemones arba prekybą elektros energijos rinkos segmentuose susijusią su PPA BL nuostatų užtikrinimu atlieka ne pats subjektas, o su juo susijusiu įmonė, tai pajamų perviršio skaičiavimo tikslais, laikoma, kad tokius sandorius sudaro pats subjektas ir tokie sandoriai yra vertinami atliekant pajamų perviršio skaičiavimą.

16. Vadovaujantis Įstatymo 11 straipsnio 8 dalimi, elektros energiją iš atsinaujinančių išteklių gaminantys vartotojai nėra pajamų perviršio mokėjimo subjektai.

17. Vadovaujantis Įstatymo 11 straipsnio 9 dalimi, Reglamento 6 straipsnio 1 dalies nuostatos netaikomos pajamų perviršio mokėjimo subjektams tuo atveju, kai jų ir su jais susijusių asmenų nuosavybės teise ar kitais teisėtais pagrindais valdomų elektros energijos gamybos įrenginių, elektros energijos gamybai naudojančių Reglamento 7 straipsnio 1 dalyje nurodytus išteklius, įrengtųjų galių suma neviršija 1 MW.

18. Vadovaujantis Įstatymo 11 straipsnio 10 dalimi, pajamų perviršio mokėjimo subjektams, išskyrus subjektus, vykdančius elektros energijos gamybą bendruose šilumos ir elektros energijos gamybos įrenginiuose (kogeneracija), kurie iš dalies elektros energijos gamybai naudoja kitą iškastinį kurą nei gamtinės dujos, pajamų perviršis lygus pajamų skirtumui tarp faktinės valandinės elektros energijos biržos kainos, susiformavusios Lietuvos kainų zonoje ir patirtų faktinių elektros energijos gamybos kintamųjų kaštų. Pajamų perviršis šioje dalyje nustatytiems ūkio subjektams yra vertinamas tik tais atvejais, kai valandinė elektros energijos biržos kaina, susiformavusi Lietuvos kainų zonoje yra didesnė negu šio ūkio subjekto patirti faktiniai elektros energijos gamybos kintamieji kaštai.

19. Metodika taikoma Įstatyme nurodytiems asmenims:

19.1. subjektams;

19.2. su subjektais susijusiems asmenims;

19.3. Elektros energetikos įstatymo 74 straipsnyje nustatytomis sąlygomis ir tvarka Lietuvos Respublikos Vyriausybės paskirtas viešuosius interesus atitinkančių paslaugų lėšų administratoriui (toliau – administratorius);

19.4. elektros energijos perdavimo sistemos operatoriui;

19.5. elektros energijos skirstomųjų tinklų operatoriui;

19.6. paskirtajam elektros energijos rinkos operatoriui;

19.7. reguliuojamai rinkai, organizuotai prekybos sistemai, daugiašalei prekybos sistemai.

 

III SKYRIUS

RINKOS PAJAMŲ IR PAJAMŲ PERVIRŠIO SKAIČIAVIMO TVARKA

 

20. Perviršio pajamų skaičiavimas atliekamas keliais etapais, priklausomai nuo to, kokio tipo sandorius yra sudaręs subjektas.

21. Nustatant pajamų perviršį išvestinės finansinės priemonės vertinamos, kaip papildomas pinigų srautas, kuris yra pridedamas prie atliktų elektros energijos prekybos sandorių. Jeigu dėl išvestinės finansinės priemonės patiriamas neigiamas pinigų srautas, tokiu atvejus jis yra atimamas, t. y. pridedama neigiama pinigų srauto vertė.

22. Jei atliekant prekybą elektros energijos rinkos segmentuose papildomai yra sudarytos finansinės išvestinės priemonės, pirmiausiai pajamų perviršis suskaičiuojamas dėl apdrausto (angl. hedged) elektros energijos gamybos kiekio ataskaitiniam laikotarpiui (kalendoriniam mėnesiui) pagal (1) formulę:

 

; (1)

 

čia:

RH – pajamų perviršis dėl apdrausto (angl. hedged) elektros energijos gamybos kiekio ataskaitiniam laikotarpiui (kalendoriniam mėnesiui), Eur.

REMt,i – pajamos gautos padavus elektros energiją, i-ąjame elektros energijos rinkos segmente CET laiku, t valandą, Eur/MWh.

Jeigu i-ąjame rinkos segmente nėra gauta pajamų, skaičiavimas tęsiamas pagal kitus elektros energijos rinkos segmentus.

Jeigu i-ąjame rinkos segmente suprekiautas elektros energijos kiekis didesnis negu QHt, toliau skaičiavimas nėra tęsiamas pagal kitus elektros energijos rinkos segmentus.

i – elektros energijos rinkos segmentas;

REMt,1 – pajamos gautos padavus elektros energiją, elektros energijos biržoje „Nord Pool“ Lietuvos prekybos zonoje, kitos paros prekybos sesijoje CET laiku, t valandą, Eur/MWh;

REMt,2 – pajamos gautos pardavus elektros energiją, elektros energijos biržoje „Nord Pool“ Lietuvos prekybos zonoje, einamosios paros rinkoje CET laiku, t valandą, Eur/MWh;

REMt,3 – pajamos gautos padavus elektros energiją, vadovaujantis PPA PAP, t valandą, Eur/MWh.

REMt,4 – pajamų gautų padavus elektros energiją, vadovaujantis PPA BL, Eur/MWh.

REMt,5 – pajamos gautos padavus elektros energiją, teikiant su dažnio reguliavimu nesusijusias papildomas paslaugas pagal sutartį sudarytą su perdavimo sistemos operatoriumi, CET laiku, t valandą, Eur/MWh;

t – ataskaitinio laikotarpio valanda;

T – atskaitinio laikotarpio valandų skaičius.

Pder n,t – kaina, už kurią sudarytas ar perparduotas n-iojo produkto finansinės išvestinės priemonės sandoris, Eur/MWh. Ši kaina kiekvienai t valandai pristatymo laikotarpiui CET laiku, yra vienoda ir paskelbiama po atsiskaitymo laikotarpio (angl. settlement period).Pder n,t dydis gali turėti tiek teigiamą, tiek neigiamą vertę;

Pref n,t – n-ojo produkto atskaitinė kaina, kuria vadovaujantis nustatoma subjekto finansinė pozicija atsiskaitymo metu dėl sudarytos finansinės išvestinės priemonės, CET laiku, t valandą, Eur/MWh. Rref n,t dydis gali turėti tiek teigiamą, tiek neigiamą vertę;

QHt – finansinėmis išvestinėmis priemonėmis apdraustas (angl. hedged) elektros energijos gamybos kiekis per ataskaitinį laikotarpį;

n – sudaryta finansinės išvestinės priemonė pagal n-ąjį finansinės išvestinės priemonės produktą;

N – sudarytų finansinių išvestinių priemonių skaičius.

23. Atlikus skaičiavimus pagal (1) formulę, pajamų perviršis suskaičiuojamas dėl neapdrausto elektros energijos gamybos kiekio ataskaitiniam laikotarpiui (kalendoriniam mėnesiui) pagal (2) formulę:

 

; (2)

 

čia:

RnH – pajamų perviršis dėl neapdrausto elektros energijos gamybos kiekio ataskaitiniam laikotarpiui (kalendoriniam mėnesiui), Eur.

QnHt – finansinėmis išvestinėmis priemonėmis neapdraustas elektros energijos gamybos kiekis per ataskaitinį laikotarpį.

REMt,i – pajamos gautos padavus elektros energiją, i-ąjame elektros energijos rinkos segmente CET laiku, t valandą, Eur/MWh.

i – elektros energijos rinkos segmentas;

REMt,1 – pajamos gautos padavus elektros energiją, elektros energijos biržoje „Nord Pool“ Lietuvos prekybos zonoje, kitos paros prekybos sesijoje CET laiku, t valandą, Eur/MWh;

REMt,2 – pajamos gautos pardavus elektros energiją, elektros energijos biržoje „Nord Pool“ Lietuvos prekybos zonoje, einamosios paros rinkoje CET laiku, t valandą, Eur/MWh;

REMt,3 – pajamos gautos padavus elektros energiją, vadovaujantis PPA PAP, t valandą, Eur/MWh.

REMt,4 – pajamų gautų padavus elektros energiją, vadovaujantis PPA BL, Eur/MWh.

REMt,5 – pajamos gautos padavus elektros energiją, teikiant su dažnio reguliavimu nesusijusias papildomas paslaugas pagal sutartį sudarytą su perdavimo sistemos operatoriumi, CET laiku, t valandą, Eur/MWh;

t – ataskaitinio laikotarpio valanda;

T – atskaitinio laikotarpio valandų skaičius.

24. Atliekant skaičiavimus pagal (1) ir (2) formules, 180 Eur/MWh pajamų viršutinė riba, pajamoms gautoms pardavus elektros energiją, elektros energijos biržoje „Nord Pool“ Lietuvos prekybos zonoje, einamosios paros rinkoje CET laiku, t valandą, Eur/MWh, REMt,2, taikoma nuo kiekvieno sandorio sudaryto valandos metu didesne nei 180 Eur/MWh kaina.

25. Jeigu atliekant skaičiavimus pagal (1) ir (2) formules, iš pajamų per valandą gaunamų konkrečiame elektros energijos rinkos segmente atėmus 180 Eur/MWh gaunamas dydis mažesnis už nulį – tuomet laikoma, kad per tą valandą pajamų perviršis iš konkrečios elektros energijos rinkos lygus nuliui, t. y. pajamų perviršis negali būti neigiamas.

26. Jeigu subjektas nėra sudaręs išvestinių finansinių priemonių, tokiu atveju nėra taikomas Metodikos 22 punktas ir skaičiavimas iškarto atliekamas vadovaujantis Metodikos 23 punktu.

27. Visi skaičiavimai vadovaujantis (1) ir (2) formulėmis, kas valanda, atliekami apvalinant skaičius vieno euro cento tikslumu.

28. Atliekant pajamų perviršio deklaravimą PPA BL atveju yra vertinamos elektros energijos atpirkimo sąnaudos. Jeigu elektros energijos atpirkimo sąnaudų ir pajamų gaunamų pagal PPA BL fiksuotą kainą suma, yra didesnė negu 180 Eur/MWh – skirtumas didesnis nei 180 Eur/MWh yra kompensuojamas subjektui, taip mažinant per ataskaitinį laikotarpį sukauptą pajamų perviršį. Šis principas taikomas, atsižvelgus į tai, kad vadovaujantis Reglamentu subjektas negali elektros energijos parduoti brangiau negu 180 Eur/MWh, todėl daroma prielaida, jog reikalinga kompensacija situacijose, kai reikalinga pirkti elektros energiją pridėjus pajamas iš PPA BL už brangiau nei 180/MWh.

 

IIV SKYRIUS

DUOMENŲ, REIKALINGŲ RINKOS PAJAMŲ PERVIRŠIUI APSKAIČIUOTI, PATEIKIMAS, PAJAMŲ PERVIRŠIO SUMOS APSKAIČIAVIMAS IR PERVEDIMAS BEI JŲ KONTROLĖ

 

29. Subjektai administratoriui Rinkos pajamų ir pajamų perviršio deklaraciją, nustatytą Metodikos 1 priede (toliau – deklaracija), teikia per 5 darbo dienas nuo ataskaitinio mėnesio pabaigos. Deklaracija už 2022 m. gruodžio mėnesį teikiama nevėliau negu 2022 m. vasario 8 d.

30. Jeigu subjekto atsiskaitymas (angl. settlement) pagal sudarytas sutartis atliekamas ne po kalendorinio mėnesio pabaigos, subjektas deklaracijoje nenurodo su tokiais sandoriais susijusių rinkos pajamų ir pajamų perviršio. Tačiau atitinkamai deklaracijoje pažymi, jog turi įsipareigojimus pagal tokius sandorius. Šiuo atveju, subjektas įvykus atsiskaitymui, pateikia patikslintą -(as) deklaraciją (-as) už praėjusį (-ius) ataskaitinius laikotarpius per 5 darbo dienas nuo vėliausio ataskaitinio mėnesio pabaigos. Paskutinis deklaracijų patikslinimas turi būti atliktas nevėliau nei 2024 m. sausio 8 d. Jeigu PPA BL atveju energijos atpirkimo kompensacija, nustatyta Metodikos 28 punkte, yra didesnė negu pajamų perviršis, subjektas pateikia patikslintą -(as) deklaraciją (-as) už praėjusį (-ius) ataskaitinius laikotarpius nevėliau 2023 m. liepos 8 d.

31. Lėšų administratorius įvertina susidariusį pajamų perviršio skirtumą dėl deklaracijų patikslinimo ir esant pajamų perviršio perrinkimui, subjektui grąžina permokėtą pajamų perviršio dalį.

32. Subjektai, o kai taikoma, – ir su jais susiję asmenys per 5 darbo dienas nuo ataskaitinio mėnesio pabaigos į administratoriaus tinklalapyje skelbiamą sąskaitą lėšoms pervesti pateikia lėšų administratoriui pajamų perviršio deklaraciją ir perveda lėšų administratoriui 90 procentų pajamų perviršio deklaracijoje nurodytos pajamų perviršio sumos.

33. Vadovaujantis Įstatymo 12 straipsnio 5 dalimi, Taryba kontroliuoja pajamų perviršio mokėjimo subjektų apskaičiuoto pajamų perviršio dydžio teisingumą ir pagrįstumą. Tarybai po atlikto vertinimo nustačius deklaracijos neatitikimus ir priėmus sprendimą dėl pajamų perviršio papildomo sumokėjimo, pajamų perviršio mokėjimo subjektas sumoka:

33.1. 100 procentų Tarybos atlikto vertinimo metu suskaičiuotos pajamų perviršio sumos, taip pat delspinigius, lygius 0,03 procentinio punkto nuo papildomai mokėtinos perviršio pajamų sumos už kiekvieną pavėluotą dieną, kai Tarybos nustatytų neatitikimų dydis sudaro 5 procentus ar daugiau, skaičiuojant nuo pajamų perviršio sumos;

33.2. 90 procentų Tarybos atlikto patikrinimo metu suskaičiuotos pajamų perviršio sumos, pridėjus neatitikimo dydį, padaugintą iš dviejų, taip pat delspinigius, lygius 0,03 procentinio punkto nuo papildomai mokėtinos perviršio pajamų sumos už kiekvieną pavėluotą dieną, kai Tarybos nustatyti neatitikimai sudaro mažiau kaip 5 procentus nuo pajamų perviršio.

34. Tarybos vertinimas nurodytas 33 punkte atliekamas ir sprendimas dėl vertinimo priimamas Tarybos posėdyje, Tarybos darbo reglamento nustatyta tvarka. Taryba gali pradėti atlikti planinį arba neplaninį subjekto reguliuojamos veiklos patikrinimą vadovaudamasi Energetikos įmonių reguliuojamos veiklos patikrinimų tvarkos aprašo, patvirtinto Tarybos 2014 m. gegužės 26 d. nutarimu Nr. O3-140 „Dėl Energetikos įmonių reguliuojamos veiklos patikrinimų tvarkos aprašo patvirtinimo“, nuostatomis.

35. Vadovaujantis Įstatymo 12 straipsnio 6 dalimi administratorius užtikrina lėšų iš pajamų perviršio mokėjimo subjektų surinkimą.

36. Vadovaujantis Įstatymo 12 straipsnio 7 dalimi kilus pagrįstų abejonių dėl pateiktų duomenų ar skaičiavimų teisingumo ir (ar) patikimumo, administratorius turi teisę reikalauti, o duomenis ir (ar) dokumentus pateikęs asmuo – pareigą pateikti papildomus duomenis ir (ar) dokumentus, pagrindžiančius duomenų teisingumą ir (ar) patikimumą.

37. Vadovaujantis Įstatymo 12 straipsnio 8 dalimi Taryba už duomenų nepateikimą ir (ar) neteisingą pajamų perviršio suskaičiavimą Taryba taiko Lietuvos Respublikos energetikos įstatymo 36 straipsnyje nustatytas sankcijas.

38. Administratorius per 20 darbo dienų nuo ataskaitinio mėnesio pabaigos Tarybai teikia informaciją apie subjektų rinkos pajamas ir pajamų perviršį ir su jo nustatymu susijusią informaciją.

39. Administratorius turi pareigą per 20 darbo dienų nuo deklaracijos gavimo įvertinti pateiktos deklaracijos atitiktį Metodikai ir esant neatitikimams apie tai nedelsiant informuoti Tarybą. Į šį terminą įskaičiuojamas terminas dėl administratoriaus atliekamo vertinimo ir jo komunikacijos su subjektu dėl informacijos patikslinimo.

40. Vadovaudamasi Įstatymo 12 straipsnio 3 dalimi Taryba turi teisę teikti lėšų administratoriui informaciją, reikalingą jo šiame įstatyme numatytoms pareigoms vykdyti. Ši informacija teikiama atsižvelgus į pagrįstą administratoriaus prašymą.

 

41. Perdavimo sistemos operatorius ir skirstomųjų tinklų operatoriai administratoriui pateikia duomenis apie subjektų, prijungtų jų valdomo tinklo energetikos įrenginių ir objektų sąrašą ir esant jo pasikeitimams jį atnaujina.

42. Perdavimo sistemos operatorius ir skirstomųjų tinklų operatoriai ne vėliau kaip iki kiekvieno mėnesio, einančio po ataskaitinio mėnesio, 10 darbo dienų administratoriui pateikia duomenis apie subjektų, prijungtų jų valdomo tinklo per praėjusį ataskaitinį mėnesį faktiškai pagamintą ir į elektros tinklus patiektą elektros energijos kiekį. Duomenys teikiami atsiskaitymo už disbalansą laikotarpio tikslumu (valandos tikslumu).

43. Subjektai, įgyvendindami Reglamento (ES) 2022/1854 7 straipsnio 6 dalies nuostatą, papildomai su deklaracija privalo administratoriui pateikti duomenis ir (ar) dokumentus per 5 darbo dienas nuo ataskaitinio mėnesio pabaigos:

43.1. paaiškinimus susijusius su pajamų perviršio deklaravimu ir suskaičiavimu;

43.2. subjekto vykdomos elektros energijos gamybos veiklos aprašymą (verslo modelio aprašymą);

43.3. informaciją apie susijusius asmenis, atskleidžiant detalią informaciją apie susijusius asmenis, siekiant nustatyti ar subjektų bei su subjektais susijusių asmenų nuosavybės teise ar kitais teisėtais pagrindais valdomų elektros energijos gamybos įrenginių, elektros energijos gamybai naudojančių Reglamento (ES) 2022/1854 7 straipsnio 1 dalyje nurodytus išteklius, įrengtųjų galių suma neviršija 1 MW. Taip pat siekiant užtikrinti lėšų iš pajamų perviršio mokėjimo subjektų deklaravimo teisingumą, Įstatymo 11 straipsnio 4 dalyje nustatytais atvejais dėl su sandorio sudarymu susijusių sąnaudų, kai sandorius sudaro ne pats subjektas, bet su juo susijusios įmonės.

43.4. elektros energijos biržoje sudarytus sandorius (prekybos duomenis);

43.5. galiojančias ir (ar) sudarytas dvišales pirkimo–pardavimo sutartis dėl elektros energijos (prekybos duomenis ir sutarčių kopijas);

43.6. galiojančius ir (ar) sudarytus sandorius dėl elektros energijos išvestinių finansinių priemonių (prekybos duomenis ir sutarčių kopijas);

43.7. subjektui pateiktų ir subjekto išrašytų PVM sąskaitų–faktūrų, susijusių su 24.5–24.7 papunkčiuose nurodytomis sutartimis, kopijas;

43.8. informaciją apie 24.5–24.7 papunkčiuose nurodytas pasibaigiančias galioti ir įsigaliosiančias sutartis;

43.9. subjektai, kuriems taikoma Įstatymo 11 straipsnio 10 dalis, patirtus faktinius elektros energijos gamybos kintamuosius kaštus, valandos tikslumu;

43.10. informaciją apie šiame punkte nurodytos informacijos pasikeitimus;

43.11. kitą su pajamų perviršio nustatymu susijusią informaciją, vadovaudamiesi administratoriaus arba Tarybos prašymu.

44. Informacija nurodyta 43 punkte administratoriui nėra teikiama pasibaigus ataskaitiniam laikotarpiui, jeigu tokia informacija jau buvo pateikta praeityje.

45. Informacija nurodyta 43 punkte teikiama administratoriui jo viešai paskelbta nustatyta forma ir būdu. Administratorius turi teisę duomenis rinkti naudojant administratoriaus vystomą informacinę sistemą. Jeigu ataskaitų pateikimo metu administratoriaus informacinė sistema neveikia ir (ar) dėl techninių kliūčių subjektai negali pateikti ataskaitų bei kitos informacijos elektronine forma per administratoriaus informacinę sistemą, subjektai, nurodydami konkrečias priežastis, dėl kurių ataskaitos teikiamos ne per administratoriaus informacinę sistemą, ataskaitas, parengtas užpildant ataskaitų pateikimo metu aktualias administratoriaus informacinės sistemos ataskaitų formas, bei kitą pareikalautą informaciją turi pateikti kita forma: elektroniniu parašu pasirašytas administratoriaus informacinėje sistemoje nustatytas ataskaitų formas (MS Excel formatu) arba pasirašytas ataskaitų formas popieriniu formatu ir į laikmeną (kompaktinį diską (CD) ar atminties raktą (USB)) įrašytas ataskaitų duomenų rinkmenas (.xlsx formatu), arba pasirašytas administratoriaus informacinėje sistemoje ataskaitų formas popieriniu formatu ir administratoriaus nurodytu el. paštu [email protected] pateiktas šių ataskaitų duomenų rinkmenas (MS Excel formatu).

46. Teikdami konfidencialią informaciją subjektai privalo tai nurodyti siunčiamame lydraštyje, o teikdami konfidencialią informaciją, privalo nurodyti, kuri informacija yra konfidenciali. Subjektai privalo pateikti informacijos konfidencialumą pagrindžiančius dokumentus.

47. Šio skyriaus nuostatos mutatis mutandis taikomos su subjektais susijusiems asmenims, kai deklaraciją subjekto vardu teikia ne pats subjektas, o susijęs asmuo arba, kai administratorius ar Taryba atlieka susijusio asmens duomenų reikalingų rinkos pajamos ir pajamų perviršiui nustatyti, vertinimą.

 

V SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

48. Taryba, vadovaudamasi Energetikos įstatymo 25 straipsnio 1 dalimi, Elektros energetikos įstatymo 57 straipsnio 2 dalimi ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka, turi teisę iš energetikos įmonių ar asmenų, kurių vykdoma veikla tiesiogiai ar netiesiogiai susijusi su energetikos veikla, bei valstybės institucijų gauti visą reikalingą informaciją ir dokumentus, būtinus rinkos pajamoms ir pajamų perviršiui nustatyti.

49. Vadovaudamasis Įstatymo 17 straipsnio 1 dalimi administratorius savo interneto svetainėje ne vėliau kaip paskutinę kiekvieno mėnesio dieną laikydamasis konfidencialumo reikalavimų skelbia apibendrintą informaciją apie per praėjusį mėnesį ir nuo Įstatymo įsigaliojimo dienos pagal Įstatymo 11 straipsnio nuostatas surinktas lėšas (surinktą pajamų perviršį).

50. Asmenys, pažeidę šios Metodikos reikalavimus, atsako Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka.

51. Tarybos veiksmai ar neveikimas įgyvendinant šią Metodiką gali būti skundžiami Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka ir sąlygomis.

 

‒‒‒‒‒‒‒‒‒‒‒‒‒‒‒‒‒‒‒‒‒‒‒‒‒‒


 

 

Rinkos pajamų nustatymo ir pajamų perviršio skaičiavimo metodikos priedas

 

 

______________________________________________________________________________

(ūkio subjekto fizinio asmens – vardas, pavardė, telefono ryšio numeris, elektroninio pašto adresas; juridinio asmens – pavadinimas, juridinio asmens kodas ir juridinio asmens buveinės adresas ; telefono ryšio numeris ir fakso numeris, elektroninio pašto adresas)

 

Valstybinei energetikos

reguliavimo tarybai

Verkių g. 25C-1

LT-08223 Vilnius

 

DEKLARACIJA

DĖL RINKOS PAJAMŲ NUSTATYMO IR PAJAMŲ PERVIRŠIO SKAIČIAVIMO

 

__________________

(data)

__________________

(vieta)

 

________________________________________________________________________________

                         (ūkio subjekto fizinio asmens – vardas, pavardė; juridinio asmens – pavadinimas)

deklaruoja pajamų perviršį už _______________________________________ ataskaitinį laikotarpį.

                                                                     (metai, mėnesis)

 

Nurodau, kad rinkos pajamos už ________________ ataskaitinį laikotarpį sudaro: ______________ Eur;

 

Nurodau, kad pajamų perviršis už ________________ ataskaitinį laikotarpį sudaro: ______________ Eur;

 

Nurodau, kad 90 proc. pajamų perviršis už ________________ ataskaitinį laikotarpį sudaro: ______________ Eur;

 

Nurodau, kad Ūkio subjektas yra sudaręs per šį ataskaitinį laikotarpį galiojančią (-ias):

Išvestinę (-es) finansines priemonę (-es), kurios (-ių) atsiskaitymo laikotarpis yra metų ketvirtis;

Išvestinę (-es) finansines priemonę (-es), kurios(-ių) atsiskaitymo laikotarpis yra kalendoriniai metai;

Bazinės apkrovos kiekio dvišalę pirkimo–pardavimo sutartį (-is) dėl elektros energijos.

 

Ūkio subjektas, teikdamas deklaraciją patikina, kad informacija pateikiama deklaracijoje, atitinka Lietuvos Respublikos įstatymo dėl Reglamento (ES) 2022/1854 įgyvendinimo ir Rinkos pajamų nustatymo ir pajamų perviršio skaičiavimo metodikos nurodytus reikalavimus.

 

 

PRIDEDAMA:

Dokumentai, lapai (-ų).

 

(Pareigų pavadinimas)

(Parašas)

(Vardas ir pavardė)