PAŽYMA

DĖL MOKESČIŲ ADMINISTRAVIMO ĮSTATYMO, ADMINISTRACINIŲ NUSIŽENGIMŲ KODEKSO PAKEITMO, VYRIAUSYBĖS 2015 M. RUGSĖJO 23 D. NUTARIMO NR. 1017 PAKEITIMO PROJEKTŲ

 

Mokesčių administravimo įstatymo projektas (toliau – MAĮ projektas), Administracinių nusižengimų kodekso projektas (toliau – ANK projektas) bei Vyriausybės 2015-09-23 d. nutarimo Nr. 1017 projektas (toliau – Nutarimo projektas) teikiami derinimui suinteresuotoms institucijoms.

 

I. MAĮ pakeitimais:

 

1. Perkeliami ES Direktyvos dėl administracinio bendradarbiavimo apmokestinimo srityje (toliau - DAC) pakeitimai. Kriptoturto paslaugų teikėjams nustatoma pareiga teikti VMI informaciją apie kriptoturto naudotojus kartu nustatant išimtis dėl informacijos mokesčių administratoriui teikimo).

Kriptoturto paslaugų teikėjai – tai fiziniai ir juridiniai asmenys, kurie teikia kriptoturto paslaugas[1] savo klientams - kriptoturto naudotojams.

Taip pat kriptoturto paslaugų teikėjams nustatoma pareiga kaupti informaciją apie veiksmus, kurių jie ėmėsi įgyvendindami reikalavimus, susijusius su informacijos apie kriptoturto naudotojus, teikimu VMI (šią informaciją jie privalo saugoti 5 metus). Numatomos ir sankcijos dėl informacijos nepateikimo. VMI pavedama detalizuoti šios naujos pareigos kriptoturto paslaugų teikėjams nustatymo įgyvendinimą.

Kadangi direktyva atitinka EBPO iniciatyvą dėl kriptoturto duomenų teikimo (CARF[2]), tuo pačiu bus perkelta ir EBPO iniciatyva dėl kriptoturto;

 

2. Įgyvendinama rekomendacija Lietuvai dėl kovos su mokesčių bazės erozija ir pelno perkėlimu (BEPS). Šiuo metu įpareigojantys sprendimai dėl kontroliuojamųjų sandorių kainodaros primai tik tada, kai sandoriai dar nėra įvykę, įgyvendinat rekomendaciją numatoma, kad įpareigojantys sprendimai galėtų būti taikomi retrospektyviai.

 

3. VMI siūlymu papildomas viešai VMI puslapyje skelbiamų duomenų sąrašas duomenimis apie ūkininkus, kuriems taikoma kompensacinio PVM tarifo schema; duomenys apie asmenims suteiktus/panaikintus leidimus steigti PVM lengvatų sandėlį;

 

4. Įgyvendinant EBPO rekomendaciją dėl to, kad turi būti nustatytos priemonės, draudžiančios veiksmus, kuriais siekiama išvengti mokesčių administratoriui pateiktinos informacijos teikimo, siūloma numatyti, kad asmenų, apie kuriuos tretieji asmenys turi pateikti aktualią informaciją VMI, formalūs veiksmai, kurie sukuria formalias aplinkybes „nebeteikti“ informacijos VMI, nebūtų pakankamu pagrindu neteikti informacijos VMI.

 

5. Siūloma atleidimą nuo baudų/delspinigių nebesieti su mokesčių/delspinigių sumokėjimu, įskaitymu ir išieškojimu (šiuo metu norint atleisti nuo delspinigių, mokesčiai turi būti sumokėti, MGK pasiūlymas);

 

6. Nustatoma, kad priverstinis mokestinės nepriemokos išieškojimas stabdomas nuo prašymo atidėti arba išdėstyti mokestinės nepriemokos sumokėjimo terminą pateikimo mokesčių administratoriui (teisinis aiškumas);

 

7. Nustatoma, kad: (a) savarankiškomis lengvinančiomis aplinkybėmis laikomi atvejai, kai asmuo pripažino mokesčio įstatymo pažeidimą arba bendradarbiavo su mokesčių administratoriumi pažeidimo tyrimo metu[3]; (b) išimtiniais atvejais skundą nagrinėjantis teismas turi teisę skirti mažesnio negu nustatyta MAĮ dydžio baudą (LRVK Teisės grupės pasiūlymas nagrinėjant ankstesnius MAĮ projektus).

 

8. Panaikinamos netikslios MAĮ 612 straipsnio nuostatos, kurių pagrindu advokatai ir jų padėjėjai gali neteisingai traktuoti, kad jie, nors ir būdami tarpininkai, gali neteikti pagal DAC teiktinos informacijos VMI, nes taip pažeistų jų turimą profesinės paslapties saugojimo pareigą (susiję su DAC perkėlimu).

 

9. Nustatoma, kad esant svarbioms aplinkybėms, dėl kurių mokesčių mokėtojas negali atvykti susipažinti su nagrinėjamos bylos medžiaga į Mokestinių ginčų komisiją, dokumentai gali būti teikiami paštu arba elektroninėmis priemonėmis (Seimo kontrolieriaus rekomendacija).

- techninis pakeitimas siekiant ateityje išvengti MAĮ pakeitimų, siūloma nustatyti, kad muitų teisės aktais yra laikomi teisės aktai, nurodyti Sąjungos muitinės kodekse;

 

10. Siūloma nustatyti, kad Mokestinių ginčų komisijos pirmininkas jos nariams suteikia atostogas, papildomas poilsio dienas, siunčia juos į komandiruotes ir priima kitus sprendimus, išskyrus sprendimus dėl skyrimo į pareigas ir atleidimo iš jų, skatinimo, tarnybinių nuobaudų skyrimo. Taip pat siūloma nustatyti, kad Mokestinių ginčų komisijos nariai turi teisę dirbti mokslinį, kūrybinį ir pedagoginį darbą, taip pat gauti užmokestį už dalyvavimą projektuose.  

 

ANK siūloma

- Nustatyti atsakomybę už reikalavimų kriptoturto paslaugų teikėjams nesilaikymą.

- Nustatyti atsakomybę už veikas, kuriomis sukuriamos, pakeičiamos ar panaikinamos aplinkybės, su kurių buvimu MAĮ yra siejama trečiųjų asmenų pareiga teikti informaciją VMI, tokiu būdu siekiant išvengti šios informacijos pateikimo VMI.

-  VMI siūlymu, tikslinti ir ANK 207 straipsnio „Atsiskaitymų tvarkos pažeidimas“ nuostatas, detalizuojant, kokie asmenų veiksmai užtraukia administracinę atsakomybę.

 

 

II. LRV nutarimu

Projektas parengtas siekiant perkelti į nacionalinę teisę Direktyvos dėl administracinio bendradarbiavimo apmokestinimo srityje nuostatų, pakeitimus, susijusius su finansinių sąskaitų informacijos raportavimu. Atsižvelgiant į tai, kad direktyva atitinka EBPO bendro duomenų teikimo standarto (CRS) pakeitimus[4], įgyvendinant direktyvą į nacionalinę teisę bus perkelti ir EBPO pakeitimai.

 

 

 



[1]Tai: kriptoturto saugojimas ir administravimas; prekybos kriptoturtu platformos valdymas; kriptoturto platinimas; užstatymas; skolinimas ir pan.

[2] Crypto-Asset Reporting Framework.

[3] šiuo metu abi šios sąlygos turi būti vienu metu.

[4] Amendments to the Common Reporting Standard