LIETUVOS RESPUBLIKOS KONKURENCIJOS TARYBA

 

Biudžetinė įstaiga, Jogailos g. 14, LT-01116 Vilnius, tel. (8 5) 262 7797, faks. (8 5) 212 6492, el. p. [email protected]

Duomenys kaupiami ir saugomi Juridinių asmenų registre, kodas 188668192

¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯

Lietuvos Respublikos Seimo Švietimo ir

mokslo komitetui

 

Kopija

Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir

sporto ministerijai

         2023-06-      Nr. (2.30Mr-43) 6V-395

 

 

 

Dėl lietuvos respublikos Švietimo įstatymo Nr. I-1489 29 ir 56 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto nr. XIVP-2788

 

 

(1)     Lietuvos Respublikos konkurencijos taryba pagal kompetenciją įvertino Lietuvos Respublikos Seime svarstomą Lietuvos Respublikos švietimo įstatymo pakeitimo projektą[1] (toliau – Įstatymo projektas), kurio aiškinamajame rašte nurodoma, kad naujai viešajai  įstaigai „Mokausi Lietuvoje“ bus leidžiama generuoti pajamas ir teikti dalį mokamų paslaugų švietimo rinkos dalyviams, ji galės būti paramos gavėja – veiklai finansuoti iš dalies galės pritraukti ir panaudoti Europos Sąjungos investicinių fondų ir tarptautinį finansavimą bei kitą paramą. Toliau teikiame pastebėjimus dėl valstybės dalyvavimo versle ir valstybės pagalbos aspektų.

(2)     Atkreipiame dėmesį, kad viešojo administravimo subjektų dalyvavimas ūkinėje veikloje tiesiogiai ar netiesiogiai per savo įsteigtas įmones, gali sukurti  konkurencijos taisyklių pažeidimo riziką. Valstybės (savivaldybės) valdomoms įmonėms veikiant rinkoje kyla tokios rizikos, kurios gali nulemti ir Lietuvos Respublikos konkurencijos įstatymo pažeidimą:

-       interesų konflikto rizika, kuri gali kilti valstybei (savivaldybei) ir reguliuojant rinką, ir pačiai joje dalyvaujant;

-       neskaidrumo rizika, kai nėra aišku, kokiomis lėšomis finansuojamas valstybinis (savivaldybės) verslas;

-       neefektyvumo rizika kai valstybės (savivaldybių) kapitalo įmonėms neretai gali būti sudaromos palankesnės sąlygos veikti rinkoje, jos saugomos nuo efektyvesnių privačių konkurentų;

-       galimos neteisėtos valstybės pagalbos rizika.

(3)     Manome, kad valstybės (savivaldybės) valdomos įmonės sprendimas imtis ūkinės veiklos turėtų būti priimamas tik prieš tai įvertinus, ar atitinkamos paslaugos, būtinos visuomenės poreikiams, reikiama apimtimi negalėtų teikti privatūs ūkio subjektai.

(4)     Be to, jeigu valstybės (savivaldybės) valdoma įmonė ūkinei veiklai vykdyti gautų valstybės paramą, reiktų įvertinti, ar ji neatitiktų Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo (toliau – Sutartis) 107 straipsnio 1 dalyje apibrėžtų valstybės pagalbos kriterijų[2]. Šiuos kriterijus atitinkanti parama galėti būti teikiama tik iš anksto apie ją pranešus Europos Komisijai pagal Sutarties 108 straipsnio 3 dalies nuostatas ir gavus Europos Komisijos pritarimą atitinkamai valstybės pagalbos priemonei. Priešingu atveju, teikiama valstybės pagalba būtų laikoma neteisėta ir, Europos Komisijai pripažinus jos nesuderinamumą su bendrąja rinka, gali būti išieškota iš pagalbos gavėjų su palūkanomis[3].

(5)     Siekiant nustatyti, ar tam tikriems ūkio subjektams teikiama parama laikytina valstybės pagalba, būtina konkrečiu atveju įvertinti, ar tenkinami visi Sutarties 107 straipsnio 1 dalyje apibrėžti kriterijai, tai yra ar parama:

-       yra teikiama valstybės narės iš jos išteklių;

-       palaiko tam tikrus ūkio subjektus arba tam tikrų prekių gamybą ir suteikia išskirtinę ekonominę naudą;

-       iškraipo arba gali iškraipyti konkurenciją;

-       daro poveikį valstybių narių tarpusavio prekybai.

(6)     Jei Jums iškiltų papildomų klausimų dėl šiame rašte pateikiamos informacijos, prašome kreiptis žemiau nurodytais kontaktais.

 

 

 

Pirmininkė

Jolanta Ivanauskienė

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jurgita Klusevičiūtė, tel. 8 646 65992, el. p. [email protected]



[1] Lietuvos Respublikos švietimo įstatymo Nr. I-1489 29 ir 56 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas, reg. Nr. XIVP-2788, kuriuo siūloma nustatyti, kad priėmimą į švietimo programas administruos Viešoji įstaiga „Mokausi Lietuvoje“, kurios savininkė yra valstybė, o savininkės teises ir pareigas įgyvendina Vyriausybė arba jos įgaliota institucija.

[2] Žr. šio rašto 5 pastraipą. Kartu žiūrėti Europos Sąjungos Bendrojo Teismo 2021 m. balandžio 4 d. sprendimą byloje Nr. T-300/19 Achema ir Lifosa prieš Komisiją.

[3] 2015 m. liepos 13 d. Tarybos reglamento (EB) Nr. 2015/1589, nustatantis išsamias Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 108 straipsnio taikymo taisykles, 16 straipsnis.