Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijai A. Jakšto g. 4, LT-01105 Vilnius
|
|
2018-06-26 Nr. SR-18-138 |
|
|
|
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS APLINKOS MINISTRO 2018 M. SAUSIO 31 D. ĮSAKYMO NR. D1-73 „DĖL TVARKOS, KAI NEGALIMA NAUDOTIS VIENINGA GAMINIŲ, PAKUOČIŲ IR ATLIEKŲ APSKAITOS INFORMACINE SISTEMA, APRAŠO PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO
1. Dėl Projekto 2.1 punkto:
Siūlome Vieningos gaminių, pakuočių ir atliekų apskaitos informacinės sistemos (toliau – GPAIS) pereinamąjį laikotarpį pratęsti iki 2018 m. gruodžio 1 d., nes nuo liepos 1 d. pratęsus 3 mėnesių bandomąjį laikotarpį galimai per jį nebus pašalintos visos kliūtis tinkamai naudotis GPAIS.
2. Dėl Projekto 2.2 punkto:
Projekto 2.2 punkte nurodyta, kad „Vykdant apskaitą naudojant verslo valdymo informacines sistemas, arba kitu būdu, duomenys į GPAIS turi būti teikiami ne vėliau kaip iki kiekvieno kalendorinio mėnesio pabaigos“. Manome, kad realiai įmonės negali turėti tikslių duomenų mėnesio pabaigoje ir pateikti duomenys gali neatitikti realaus fakto, todėl siūlome šią Projekto dalį išdėstyti sekančiai – „Vykdant apskaitą naudojant verslo valdymo informacines sistemas, arba kitu būdu, duomenys į GPAIS turi būti teikiami ne vėliau kaip iki kito kalendorinio mėnesio 15 dienos“. Taip pat Projekto būtina atskirai paminėti ir reglamentuoti atvejus dėl ūkininkų, kadangi šiai dienai atliekų tvarkytojai, kurie pildo apskaitą per GPAIS negali įforminti iš ūkininkų paimtų pakuočių atliekų kaip surinktų iš nekomunalinio srauto. Atsižvelgiant į tai, siūlome šį punktą papildyti taip – „Jei atliekos yra gautos iš ūkininkų, duomenys į GPAIS gali būti suvedami juos susumuojant ir nurodant tik bendrą surinktą pakuočių atliekų kiekį. Ši nuostata netenka galios, kai GPAIS atsiranda galimybė, supaprastina atliekų apskaita identifikuoti ūkininkus, t. y. identifikuoti tai, kad atliekos surinktos iš nekomunalinio srauto ir už jas bus galima išrašyti Įrodančius dokumentus“.
3. Dėl Projekto 2.3 punkto:
Norime atkreipti Jūsų dėmesį į tai, jog dauguma įmonių jau bandė jungtis ir dirbti su GPAIS, tačiau susidūrus su sistemos neveikimu, pavyzdžiui, techninėmis problemomis įvedant tam tikrus duomenis, įmonės tiesiog nustojo vesti apskaitą šioje sistemoje. Taigi, norime pabrėžti tai, kad GPAIS korektiškai nefunkcionuojant, nėra teisinga versti įmones naudotis šia sistema, t. y. vesti duomenis, kurių apskritai šiuo metu neįmanoma įvesti.
4. Dėl Projekto 2.4 punkto
Projekto 2.4 punktą siūlome išdėstyti taip – „gamintojai ir importuotojai, kurie turi verslo valdymo informacines sistemas, gaminių ir (ar) pakuočių tiekimo rinkai apskaitą gali vykdyti verslo valdymo informacinėje sistemoje ne vėliau kaip iki pereinamojo laikotarpio pabaigos. Vykdant apskaitą naudojantis verslo valdymo informacinėmis sistemomis vedami duomenys turi būti analogiški duomenims ir informacijai, kurie turi būti vedami į GPAIS.“. Šis pasiūlymas teikiamas atsižvelgus į tai, kad dauguma įmonių planuoja daryti duomenų į GPAIS importą, tačiau pasiruošimo, testavimo darbai pareikalaus didelių laiko, finansinių bei žmogiškųjų sąnaudų. Be to, kadangi techninė galimybė pradėti ruoštis duomenų į GPAIS importui atsirado tik gegužės mėnesį, Projekto 2.4 punkte nurodytas pasirengimo naudotis GPAIS terminas („Gamintojai ir importuotojai neturintys verslo valdymo informacinės sistemos, nuo 2018 m. liepos 1 d. privalo gaminių ir (ar) pakuočių tiekimo rinkai apskaitą vykdyti GPAIS“), yra akivaizdžiai per trumpas. Atsižvelgiant į anksčiau išdėstytus argumentus, manytume, jog pasiruošimo laikotarpis turėtų būti pratęstas iki 2018 m. gruodžio 1 d. Taip pat norime pabrėžti, jog vadovaujantis lygiateisiškumo principu visoms įmonėms privalo būti sudarytos vienodos sąlygos naudotis / nesinaudoti GPAIS, t. y. , įmonės negali būti diskriminuojamos tik dėl to, jog neturi verslo valdymo informacinės sistemos arba ketina savarankiškai importuoti duomenis į GPAIS XML formatu.
5. Dėl Projekto 2.5 punkto:
Manome, jog būtina sudaryti galimybę iki 2018m. gruodžio 31 d. Įrodančius dokumentus formuoti senąja tvarka, t. y. naudojantis IKS sistema, pagal pirminius dokumentus, kurie įrodo sutvarkytos atitinkamos pakuotės faktą. Šis pasiūlymas teikiamas atsižvelgus į tai, kad organizacijos šiai dienai neturi galimybės testuoti GPAIS sistemos, kadangi nėra suvesti nei gamintojų ir importuotojų duomenys nei įmanoma gauti Įrodančius dokumentus iš atliekų tvarkytojų. Taip pat nėra techninės galimybės visiems gamintojams ir importuotojams proporcingai paskirstyti iš atliekų tvarkytojų gautus Įrodančius dokumentus. Be to, norime atkreipti Jūsų dėmesį į tai, kad (jei GPAIS jau veiktų tinkamai) šiuo metu formuoti pakuočių atliekų sutvarkymą patvirtinančius dokumentus gamintojams ir importuotojams būtų galima tik kiekvienos įmonės kiekvienai pakuotei atskirai. Taigi, būtina GPAIS įdiegti „vieno mygtuko paspaudimo“ funkciją, kuri paskirstytų visus Įrodančius dokumentus visoms įmonėms ir pagal visas pakuotės rūšis iš karto. Taip pat manytume, jog privalo būti aiškiai nurodyta, kaip GPAIS paskirstys sutvarkytus pakuočių atliekų kiekius, jei trūks Įrodančių dokumentų iš atliekų tvarkytojų.
6. Dėl Projekto 2.8 punkto:
Atsižvelgiant į anksčiau išdėstytas GPAIS nekorektiško veikimo / neveikimo priežastis, manome, jog Projekto 2.8 punkto nuostata „...išskyrus atvejus, nurodytus šio įsakymo 2.2. 2.4 ir 2.7 papunkčiuose. Subjektams, kurie pereinamojo laikotarpio metu pasirinko arba privalo vykdyti apskaitą ir (ar) atlikti kitus veiklos vykdymo veiksmus naudojantis GPAIS, tvarkos aprašo reikalavimai privalomi nuo jo įsigaliojimo dienos“ turėtų būti panaikinta, iki bus pašalintos visos kliūtis tinkamai naudotis GPAIS.
Pagarbiai
Generalinis direktorius Kęstutis Pocius
Robertas Dauskurtas, tel. 8 (640) 29773, el. paštas [email protected]