Valstybės Įmonė Valstybinių miškų urėdija
Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijai per Teisės aktų informacinę sistemą |
|
2023-11- |
Nr. |
|
|
Į 2023-10-23 |
Nr. D8(E)-6039 |
|
DĖL lr MIŠKŲ ĮSTATYMO NR. I-671 PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO IR JO LYDIMŲJŲ ĮSTATYMŲ PAKEITIMO ĮSTATYMŲ PROJEKTŲ PAKARTOTINIO DERINIMO
Lietuvos Respublikos aplinkos ministerija 2023 m. spalio 23 d. raštu Nr. D8(E)-6039 „Dėl Miškų įstatymo ir su juo susijusių įstatymų projektų pakartotinio derinimo“ prašo iki 2023 m. lapkričio 9 d. pateikti pastabas ir pasiūlymus Lietuvos Respublikos miškų įstatymo Nr. I-671 pakeitimo įstatymo (išdėstant nauja redakcija) projektui (TAIS 2023-10-20 Nr. 23-10473(2)), Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 271, 276, 426 ir 589 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui (TAIS 2023-10-20 Nr. 23-10474(2)), Lietuvos Respublikos aplinkos apsaugos įstatymo Nr. I-2223 37, 116 ir 119 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui (TAIS 2023-10-20 Nr. 23-10475(2)), Lietuvos Respublikos saugomų teritorijų įstatymo Nr. I-301 31 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui (TAIS 2023-10-20 Nr. 23-10476(2)), Lietuvos Respublikos specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo Nr. XIII-2166 95 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui (TAIS 2023-10-20 Nr. 23-10477(2)), Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo įstatymo Nr. I-1120 5, 17 ir 21 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui (TAIS 2023-10-20 Nr. 23-10479(2)), Lietuvos Respublikos žemės įstatymo Nr. I-446 9 ir 25 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui (TAIS 2023-10-20 Nr. 23-10481(2)).
Pagal valstybės įmonės Valstybinių miškų urėdijos kompetenciją pateikiame mūsų įmonės pastabų ir pasiūlymų dėl aukščiau nurodytų Lietuvos Respublikos miškų įstatymo Nr. I-671 pakeitimo įstatymo ir jo lydimųjų įstatymų pakeitimo įstatymų projektų sąrašus (pridedama).
PRIDEDAMA:
1. Valstybės įmonės Valstybinių miškų urėdijos pastabų ir pasiūlymų dėl Lietuvos Respublikos miškų įstatymo Nr. I-671 pakeitimo įstatymo projekto sąrašas (1 priedas), 12 lapų.
2. Valstybės įmonės Valstybinių miškų urėdijos pastabų ir pasiūlymų dėl Lietuvos Respublikos miškų įstatymo Nr. I-671 pakeitimo įstatymo projekto lydimųjų įstatymų pakeitimo įstatymų projektų sąrašas (2 priedas), 6 lapai.
Teisės skyriaus vadovė Žydrūna Damulytė
M. Lynikas, tel. +370 686 67408, el. p. martas.lynikas@vmu.lt
R. Petkevičienė, tel. + 370 686 15331, el. p. ramune.petkeviciene@vmu.lt
M. Petkevičius, tel. +370 614 22759, el. p. mindaugas.petkevicius@vmu.lt
M. Ivanauskas, tel. +370 677 59177, el. p. marius.ivanauskas@vmu.lt
V. Giržadas, tel. +370 678 46393, el. p. vytautas.girzadas@vmu.lt
V. Karašauskis, tel. +370 687 24474, el. p. viktoras.karasauskis@vmu.lt
R. Kevėnas, tel. +370 686 91858, el. p. rolandas.kevenas@vmu.lt
I. Morkvėnienė, tel. +370 697 59931, el. p. inga.morkveniene@vmu.lt
Valstybės įmonės Valstybinių miškų urėdijos rašto
1 priedas
VALSTYBĖS ĮMONĖS VALSTYBINIŲ MIŠKŲ URĖDIJOS PASTABŲ IR PASIŪLYMŲ
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS MIŠKŲ ĮSTATYMO NR. I-671 PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO
SĄRAŠAS
__________________
Valstybės įmonės Valstybinių miškų urėdijos rašto
2 priedas
VALSTYBĖS ĮMONĖS VALSTYBINIŲ MIŠKŲ URĖDIJOS PASTABŲ IR PASIŪLYMŲ
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS MIŠKŲ ĮSTATYMO NR. I-671 PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO LYDIMŲJŲ ĮSTATYMŲ PAKEITIMO ĮSTATYMŲ PROJEKTŲ
SĄRAŠAS
Eil. Nr. |
Įstatymas |
Įstatymo pakeitimo projekto teisės norma |
Valstybės įmonės Valstybinių miškų urėdijos siūlymas |
Motyvai |
1. |
Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso (toliau – ANK) 271, 276, 426 ir 589 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas (TAIS 2023-10-20 Nr. 23-10474(2)) |
1 straipsnis. 271 straipsnio pakeitimas Pakeisti 271 straipsnį ir jį išdėstyti taip: „<...> 1. Apvaliosios medienos matavimo, apskaitos ir ženklinimo tvarkos pažeidimas užtraukia baudą juridinių asmenų vadovams ar kitiems atsakingiems asmenims nuo dvidešimt iki keturiasdešimt eurų. 2. Miškotvarkos projektų tvirtinimas pažeidžiant nustatytus reikalavimus užtraukia baudą nuo trisdešimt iki devyniasdešimt eurų. <...> 3¹. Patvirtintos pagrindinių kirtimų metinės normos neteisėtas viršijimas užtraukia baudą asmenims nuo trisdešimt iki devyniasdešimt eurų ir juridinių asmenų vadovams ar kitiems atsakingiems asmenims – nuo šešiasdešimt iki vieno šimto keturiasdešimt eurų. <...> 5. Miškotvarkos projektų rengimo reikalavimų pažeidimas, kai dėl to pateiktas tvirtinti miškotvarkos projektas įvertinamas neigiamai, užtraukia baudą asmenims nuo šešiasdešimt iki vieno šimto dvidešimt eurų ir juridinių asmenų vadovams ar kitiems atsakingiems asmenims – nuo vieno šimto dvidešimt iki vieno šimto septyniasdešimt eurų.<...>“ |
Siūlome įsivertinti, ar tikrai racionalu, logiška ir proporcinga, kad už miškotvarkos projektų rengimo reikalavimų pažeidimą numatyta didesnė bauda (atsakomybė) nei už miškotvarkos projektų tvirtinimo reikalavimų pažeidimus. Juk, galimai, dokumentas įgis teisinę galią ir bus taikomas, sukels pasekmes būtent nuo jo patvirtinimo.
ANK 271 str. pavadinime ir jo 1 d. vartojamas terminas „apvaliosios medienos matavimo, apskaitos ir ženklinimo tvarkos pažeidimas“, nors Miškų įstatymo Nr. I-671 pakeitimo įstatymo projekto 1 straipsnio 20 str. 5 d. kitaip – „žaliavinės medienos <...>“.
ANK 271 str. 3¹ d. terminas „pagrindinių kirtimų metinės normos“ nekoreliuoja su Lietuvos Respublikos miškų įstatymo Nr. I-671 pakeitimo įstatymo projekto (TAIS 2023-10-20 Nr. 23-10473(2)) 1 straipsnio 9 str. 5 d. terminu „metinė pagrindinių miško kirtimų norma”. |
Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų, patvirtintų Lietuvos Respublikos teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 „Dėl Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų patvirtinimo“ (toliau – Rekomendacijos), 5, 11 p. |
2.
|
Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 271, 276, 426 ir 589 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas |
5 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir taikymas
|
Siūlome papildyti 5 straipsnį 4 dalimi, pvz. taip: „<...> 4. Valstybės įmonė Valstybinių miškų urėdija užtikrina, kad jos vadovo 2021 m. sausio 14 d. įsakymas Nr. ĮS(E)-21-5 „Dėl Kriterijų, pagal kuriuos valstybinių miškų pareigūnų nustatyti administraciniai nusižengimai laikomi mažai pavojinga veika, nustatymo tvarkos aprašo patvirtinimo“, skelbiamas Teisės aktų registre, būtų pripažintas netekusiu galios nuo šio įstatymo įsigaliojimo.“ |
Rekomendacijų 12-15 p. Valstybės įmonės Valstybinių miškų urėdijos direktoriaus 2021 m. sausio 14 d. įsakymas Nr. ĮS(E)-21-5 „Dėl Kriterijų, pagal kuriuos valstybinių miškų pareigūnų nustatyti administraciniai nusižengimai laikomi mažai pavojinga veika, nustatymo tvarkos aprašo patvirtinimo“ buvo priimtas, įgyvendinant Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 12 str. 2 d. pareigą. Atsižvelgiant į tai, kad atsisakoma valstybinių miškų apsaugos pareigūnų veiklos, ir į nurodytą aptariamo įstatymo įsigaliojimo datą (2025 m. sausio 1 d.), minėto valstybės įmonės Valstybinių miškų urėdijos vadovo įsakymo paskutinė galiojimo diena turėtų būti 2024 m. gruodžio 31 d. |
3.
|
Lietuvos Respublikos aplinkos apsaugos įstatymo Nr. I-2223 37, 116 ir 119 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas (TAIS 2023-10-20 Nr. 23-10475(2)) |
1 straipsnis. 116 straipsnio pakeitimas Pakeisti 116 straipsnį ir jį išdėstyti taip: „116 straipsnis. Juridinių asmenų atsakomybė už apvaliosios medienos matavimo, apskaitos ir ženklinimo tvarkos, biržių atrėžimo, medžių atrinkimo ir (ar) ženklinimo kirsti reikalavimų, medienos ruošos, gabenimo, miško išteklių naudojimo tvarkos, miško naudojimo reikalavimų pažeidimus, miško tvarkymą ir (ar) naudojimą pažeidžiant miškotvarkos projekto sprendinius Apvaliosios medienos matavimo, apskaitos ir ženklinimo tvarkos pažeidimas užtraukia baudą nuo aštuonių šimtų penkiasdešimt iki vieno tūkstančio septynių šimtų eurų. Biržių atrėžimas, medžių atrinkimas ir (ar) ženklinimas kirsti pažeidžiant biržių atrėžimo ir įvertinimo, miško kirtimo, taip pat medienos ruošos, gabenimo, miško išteklių naudojimo tvarkos pažeidimas užtraukia baudą nuo vieno tūkstančio dviejų šimtų iki dviejų tūkstančių trijų šimtų eurų. Miškotvarkos projektų rengimo reikalavimų pažeidimas, kai dėl to pateiktas tvirtinti miškotvarkos projektas įvertinamas neigiamai, užtraukia baudą nuo vieno tūkstančio dviejų šimtų iki dviejų tūkstančių trijų šimtų eurų. Miško tvarkymas ir (ar) naudojimas pažeidžiant miškotvarkos projekto sprendinius užtraukia baudą nuo vieno tūkstančio keturių šimtų iki trijų tūkstančių eurų. Pagrindinių kirtimų patvirtintos metinės biržės neteisėtas viršijimas užtraukia baudą nuo vieno šimto keturiasdešimt iki trijų tūkstančių eurų.“ |
Siūlome atsisakyti naujo, papildomo veikos kriminalizavimo - būtent atsisakyti dabar projektu siūlomo Aplinkos apsaugos įstatymo (toliau - AAĮ) 116 straipsniu papildomai kriminalizuojamos apskaitos veikos. Siūlome projekte ištaisyti teisėkūros klaidą ir panaikinti dabar galiojančią normų konkurenciją dviejuose teisės aktuose - AAĮ ir kodifikuotame įstatyme (ANK) ir sumažinti Aplinkos apsaugos įstatymo 116 str. kriminalizuojamų veikų apimtį, atsisakant apvaliosios medienos matavimo tvarkos, medienos ruošos ir gabenimo ir kt. veikų aprašymo norminėje sudėtyje, nes atsakomybė fiziniam asmeniui už šių veikų pažeidimus yra nustatyta ANK 271 str., todėl siūlome išdėstyti Aplinkos apsaugos įstatymo 116 str. sudėtį taip: „116 straipsnis. Juridinių asmenų atsakomybė už miško išteklių naudojimo tvarkos, miško naudojimo reikalavimų pažeidimus, miško tvarkymą ir (ar) naudojimą pažeidžiant miškotvarkos projekto sprendinius, kuomet yra padaryta žala Miško išteklių naudojimo tvarkos pažeidimas užtraukia baudą nuo vieno tūkstančio dviejų šimtų iki dviejų tūkstančių trijų šimtų eurų. Miško tvarkymas ir (ar) naudojimas pažeidžiant miškotvarkos projekto sprendinius užtraukia baudą nuo vieno tūkstančio keturių šimtų iki trijų tūkstančių eurų. Pagrindinių kirtimų patvirtintos metinės biržės neteisėtas viršijimas užtraukia baudą nuo vieno šimto keturiasdešimt iki trijų tūkstančių eurų.”
Alternatyvus siūlymas Jeigu būtų atmesta virš mūsų siūloma AAĮ 116 str. redakcija, siūlome į šios normos sudėtį įtraukti papildomą kvalifikuojantį žalos aplinkai požymį, kuris leistų įstatymo leidėjui tokiu būdu išspręsti normų, nustatytų ANK 271 ir AAĮ 116 str., konkuruojantį pobūdį ir panaikintų dvigubos ir šiuo metu neatribojamos kriminalizacijos situaciją, todėl siūlome tokią alternatyvią Aplinkos apsaugos įstatymo 116 str. sudėties redakciją išdėstyti taip: „116 straipsnis. Juridinių asmenų atsakomybė už apvaliosios medienos matavimo, apskaitos ir ženklinimo tvarkos, biržių atrėžimo, medžių atrinkimo ir (ar) ženklinimo kirsti reikalavimų, medienos ruošos, gabenimo, miško išteklių naudojimo tvarkos, miško naudojimo reikalavimų pažeidimus, miško tvarkymą ir (ar) naudojimą pažeidžiant miškotvarkos projekto sprendinius, jeigu tuo buvo padaryta žala aplinkai Apvaliosios medienos matavimo, apskaitos ir ženklinimo tvarkos pažeidimas, kuriuo padaryta žala aplinkai, užtraukia baudą nuo aštuonių šimtų penkiasdešimt iki vieno tūkstančio septynių šimtų eurų. Biržių atrėžimas, medžių atrinkimas ir (ar) ženklinimas kirsti pažeidžiant biržių atrėžimo ir įvertinimo, miško kirtimo, taip pat medienos ruošos, gabenimo, miško išteklių naudojimo tvarkos pažeidimas, kuriuo padaryta žala aplinkai, užtraukia baudą nuo vieno tūkstančio dviejų šimtų iki dviejų tūkstančių trijų šimtų eurų. Miškotvarkos projektų rengimo reikalavimų pažeidimas, kai dėl to pateiktas tvirtinti miškotvarkos projektas įvertinamas neigiamai ir padaroma žala aplinkai, užtraukia baudą nuo vieno tūkstančio dviejų šimtų iki dviejų tūkstančių trijų šimtų eurų. Miško tvarkymas ir (ar) naudojimas pažeidžiant miškotvarkos projekto sprendinius ir padarant žalą aplinkai užtraukia baudą nuo vieno tūkstančio keturių šimtų iki trijų tūkstančių eurų. Pagrindinių kirtimų patvirtintos metinės biržės neteisėtas viršijimas padarant žalą aplinkai užtraukia baudą nuo vieno šimto keturiasdešimt iki trijų tūkstančių eurų.“
Techninio pobūdžio siūlymas Taip pat siūlome teisės akto projekto rengėjui įsivertinti, ar AAĮ 116 str. teisės normoje vartojamas terminas „pagrindinių kirtimų patvirtintos metinės biržės” koreliuoja su Lietuvos Respublikos miškų įstatymo Nr. I-671 pakeitimo įstatymo projekto (TAIS 2023-10-20 Nr. 23-10473(2)) 1 straipsnio 2 str. 42 d., 9 str. terminu „pagrindinių miško kirtimų norma”. |
Projektu (AAĮ 116 str. redakcijos dalyje) siūloma papildoma veikos (apskaitos veika) kriminalizacija ir dvigubo norminimo tiek ANK 271 str., tiek ir AAĮ 116 str. analogiškų sudėčių (teisinių veikų) aprašymo siūloma redakcija prieštarauja Teisėkūros pagrindų įstatymo nustatytiems proporcingumo, aiškumo ir sistemiškumo principams, nes toks dvigubas, dvejose konkuruojančiose teisės normose (ANK 271 str. ir AAĮ 116 str.) veikų analogiškas teisinis reguliavimas, norminių pažeidimo sudėčių nustatymas neatitinka teisinės valstybės nustatomos teisinės sistemos reikalavimų, esminių teisinės sistemos teisėkūros principų. Toks dvigubas konkuruojančių normų įgalinimas kvalifikuojant veikas, gali sukelti esminių subjektų teisių pažeidimų, kuriuos kompensuoti turės valstybė.
Siūlome projekte ištaisyti teisėkūros klaidą ir panaikinti dabar galiojančią normų konkurenciją dviejuose teisės aktuose - AAĮ ir kodifikuotame įstatyme (ANK) ir sumažinti Aplinkos apsaugos įstatymo 116 str. kriminalizuojamų veikų apimtį, atsisakant apvaliosios medienos matavimo tvarkos, medienos ruošos ir gabenimo ir kt. veikų aprašymo norminėje sudėtyje, nes atsakomybė fiziniam asmeniui už šių veikų pažeidimus yra nustatyta ANK 271 str.
Alternatyvaus siūlymo motyvai Jeigu būtų atmestas pirmas siūlomos normos redakcijos sudėties variantas, primygtinai siūlome ištaisyti šiuo metu egzistuojančią norminės konkurencijos situaciją - šiuo metu kriminalizuotos analogiškos ir pagal normų sudėties požymius neatribojamos veikos, nustatytos ANK 271 str. ir ir AAĮ 116 str., sudėtyse. Todėl siūlome į AAĮ 116 str. norminę sudėtį įtraukti papildomą kvalifikuojantį žalos aplinkai požymį, kuris leistų įstatymo leidėjui tokiu būdu išspręsti normų, nustatytų ANK 271 ir AAĮ 116 str., konkuruojantį pobūdį ir panaikintų dvigubos ir šiuo metu neatribojamų pagal požymius normų konkurenciją, perdėto veikų kriminalizacijos situaciją.
Pastebėtina, kad ši teisės normos dalis galimai nesaugo to objekto, kurį saugo AAĮ.
Rekomendacijų 5, 11 p. |
4.
|
Lietuvos Respublikos specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo Nr. XIII-2166 95 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas (TAIS 2023-10-20 Nr. 23-10477(2))
|
1 straipsnis. 95 straipsnio pakeitimas Pakeisti 95 straipsnio 1 punktą ir jį išdėstyti taip: „1) statyti statinius ir (ar) įrenginius, tiesti inžinerinius tinklus, išskyrus inžinerinius tinklus (įskaitant laikomus kilnojamaisiais daiktais) siaurose – iki 10 metrų pločio (įskaitant apsaugos zonų plotį) – žemės juostose ir miško infrastruktūrą;“. |
Siūlome tikslinti aptariamos teisės normos projektą: „Miško žemėje draudžiama: 1) statyti statinius ir (ar) įrenginius, tiesti inžinerinius tinklus, išskyrus inžinerinius tinklus (įskaitant laikomus kilnojamaisiais daiktais), atitinkant visas Miškų įstatyme nustatytas sąlygas, siaurose – iki 10 metrų pločio (įskaitant apsaugos zonų plotį) – žemės juostose ir miško infrastruktūrą;“.
|
Rekomendacijų 10, 12 p. Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo 95 str. 1 p. pakeitimas (projektas) nekoreliuoja su siūlomu Miškų įstatymo 22 str. pakeitimu (projektu, TAIS 2023-10-20 Nr. 23-10473(2)), kai pagal Miškų įstatymo 1 straipsnio 22 str. projektą atvejis, kai būtų leidžiama miško žemėje įrengti inžinerinius tinklus (įskaitant laikomus kilnojamaisiais daiktais) nepaverčiant miško žemės kitomis naudmenomis, turi atitikti visų išvardintų sąlygų daugetą, o ne tik vieną sąlygą, kuri nurodyta Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo pakeitimo projekte. Kitos su aptariamos teisės normos (neatsiejamos nuo Miškų įstatymo 1 straipsnio 22 str. projekto) pakeitimu, susijusios reikšmingos mūsų įmonės pastabos pateiktos Valstybės įmonės Valstybinių miškų urėdijos pastabų ir pasiūlymų dėl Lietuvos Respublikos miškų įstatymo Nr. I-671 pakeitimo įstatymo projekto (TAIS 2023-10-20 Nr. 23-10473(2)) sąrašo 16 punkte. |
__________________