Lietuvos Respublikos konkurencijos taryba

 

Biudžetinė įstaiga, Jogailos g. 14, LT-01116 Vilnius, tel. (8 5) 262 7797, faks. (8 5) 212 6492, el. p. [email protected]

Duomenys kaupiami ir saugomi Juridinių asmenų registre, kodas 188668192

¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯

Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerijai

 

   2020-08-       Nr. (2.30E-35) 6V

Kopija:

Lietuvos Respublikos Vyriausybės kanceliarijai

 

 

Dėl Įstatymų projektų ir nutarimo projekto derinimo

 

(1)          Lietuvos Respublikos konkurencijos taryba išnagrinėjo Lietuvos Respublikos geodezijos ir kartografijos įstatymo Nr. IX-415 pakeitimo įstatymo projektą (toliau – Įstatymo projektas Nr. 1), Lietuvos Respublikos elektroninių ryšių įstatymo Nr. IX-2135 381 ir 39 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimo „Dėl Lietuvos Respublikos geodezijos ir kartografijos įstatymo Nr. IX-415 pakeitimo įstatymo ir Lietuvos Respublikos elektroninių ryšių įstatymo Nr. IX-2135 381 ir 39 straipsnių pakeitimo įstatymo projektų pateikimo Lietuvos Respublikos Seimui“ projektą ir pagal kompetencija teikia pastabas ir pasiūlymus Įstatymo projektui Nr. 1.

(2)          Įstatymo projektu Nr. 1 Valstybės įmonei Distancinių tyrimų ir geoinformatikos centrui „GIS-Centras“ (toliau – GIS-Centras), be kitų funkcijų, ketinama pavesti Lietuvos Respublikos valstybės sienos geodezijos ir kartografijos darbų vykdymą. Įstatymo projekto Nr. 1 Aiškinamajame rašte nurodyta, kad nė viena kita Lietuvoje veikianti įmonė neturi patirties atliekant minėtus darbus, o užsienio subjektų dalyvavimas vykdant šiuos darbus galimai keltų grėsmę gautų valstybės sienos duomenų konfidencialumui. Įstatymo projekto Nr. 1 rengėjų teigimu, GIS-Centras – tai vienintelė geodezijos ir kartografijos srityje veikianti įmonė Lietuvoje, kurios veiklos procesai ir informacijos sauga sertifikuoti pagal minėto tarptautinio sertifikato reikalavimus. Atsižvelgiant į tai, kad valstybės sienos kartografavimo darbų rezultatai svarbūs visai valstybei ir todėl reikia ypatingai patikimo tokių darbų vykdytojo, manytina, kad Lietuvos Respublikos valstybės sienos geodezijos ir kartografijos darbus tikslinga pavesti vykdyti GIS-Centrui.

(3)          Aiškinamajame rašte taip pat nurodyta, kad perkant sienos kartografavimo paslaugas viešųjų pirkimų būdu ne visada galima tiksliai nustatyti darbų apimtis, galutinių rezultatų priėmimo tikslius terminus, nes rezultatų priėmimas ir vertinimas priklauso ne tik nuo Lietuvos, bet ir nuo kitos valstybės politikos ir sprendimų priėmimo procesų. Taip pat pasitaiko atvejų, kai komisijų iškeltas užduotis dėl sunaikintų valstybės sienos ženklų ar hidrografinių pasikeitimų reikia spręsti greitai, profesionaliai, objektyviai, trumpais terminais su esamomis priemonėmis ir turimais darbo resursais. Komisijų darbui būtinas tiek ekspertų, tiek rangovų pastovumas, jų nuolatinis dalyvavimas demarkavimo komisijos posėdžiuose, techninių darbo grupių veikloje ir bendravimas su užsienio valstybių sienos demarkavimo ir sienos priežiūros partneriais, kurie ypač vertina įgytą pasitikėjimą.

(4)          Aiškinamajame rašte pažymėta, kad GIS-Centras rinkoje veikia ir kaip privatus subjektas, tačiau didžioji dalis įmonės atliekamų funkcijų priskirtina prie viešojo administravimo - apie
70 procentų įmonės veiklos sudaro administracinių paslaugų teikimas.

(5)          Konkurencijos taryba atkreipia dėmesį, kad geodezijos ir kartografijos paslaugų teikimas laikytinas ūkine veikla, kurią rinkoje šiuo metu vykdo kiti ūkio subjektai. Kad rinkoje jau yra minėtas paslaugas teikiančių ūkio subjektų patvirtina ir aplinkybė, jog, kaip nurodyta Įstatymo projekto Nr. 1 Aiškinamajame rašte, sienos kartografavimo paslaugos šiuo metu yra perkamos viešojo pirkimo būdu. Todėl įtvirtindama minėtus siūlymus, susijusius su ūkinės veiklos reguliavimu, Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerija neturi pažeisti sąžiningos konkurencijos laisvės imperatyvo, įtvirtinto Lietuvos Respublikos Konstitucijos 46 straipsnio 4 dalyje.

(6)          Konstitucinė sąžiningos konkurencijos apsaugos garantija suponuoja, kad ūkinės veiklos draudimai turi būti pagrįsti, adekvatūs siekiamam tikslui, nediskriminaciniai, aiškiai suformuluoti. Ši garantija taip pat nustato draudimą viešojo administravimo institucijoms, reguliuojančioms ūkinę veiklą, priimti sprendimus, iškreipiančius ar galinčius iškreipti sąžiningą konkurenciją[1].

(7)          Konkurencijos tarybos vertinimu,  Lietuvos Respublikos valstybės sienos geodezijos ir kartografijos darbų vykdymą pavedus išimtinai GIS-Centrui būtų sudarytos nevienodos konkurencijos sąlygos veikti rinkoje kitiems geodezijos ir kartografijos paslaugas teikiantiems ūkio subjektams. Tačiau Įstatymo projekto Nr. 1 lydimuosiuose dokumentuose nėra pateikta duomenų, kokias pasekmes ketinamas įtvirtinti reguliavimas galėtų sukelti ūkio subjektams, kurie rinkoje teikia geodezijos ir kartografijos paslaugas, todėl taip pat galėtų atlikti valstybės sienos geodezijos ir kartografijos darbų vykdymą. Atsižvelgiant į nurodytas aplinkybes, Žemės ūkio ministerija turi išsamiai išanalizuoti, kokią naudą dėl tokio reguliavimo patirs valstybė bei kokį poveikį reguliavimas turėtų ilgalaikei konkurencijai tarp ūkio subjektų bei nustatyti, kiek šios pasekmės proporcingos minėtai naudai pasiekti.

(8)          Vadovaujantis Konkurencijos įstatymo 41 straipsnio 1 punktu, kai teisės akto projektu nustatomas reguliavimas suteikia išimtines teises ūkio subjektui vykdyti ūkinę veiklą, privaloma atlikti numatomo teisinio reguliavimo poveikio konkurencijai vertinimą. Remiantis Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo išaiškinimu, neatliktas privalomas poveikio vertinimas gali būti pagrindas pripažinti teisės aktą neteisėtai priimtu[2].

(9)          Atsižvelgiant į aukščiau išdėstytas aplinkybes, rekomenduojame atlikti ketinamo įtvirtinti reguliavimo poveikio konkurencijai vertinimą. Gautomis išvadomis siūlome papildyti Įstatymo projekto Nr. 1 lydimąją medžiagą bei atitinkamai svarstyti siūlymo įtvirtinimo būtinybę.

(10)       Poveikio konkurencijai vertinimą rekomenduojame atlikti taikant Konkurencijos tarybos parengtas „Sprendimų poveikio konkurencijai vertinimo gaires“[3].

(11)      Įstatymo projektu Nr. 1 GIS-Centrui taip pat ketinama pavesti šias viešojo administravimo funkcijas: informacinių technologijų priemonėmis centralizuotai teikti valstybės kadastrų, registrų ir valstybės informacinių sistemų tvarkytojų, valstybės ir savivaldybių institucijų bei kitų asmenų tvarkomus erdvinių duomenų rinkinius bei su jais susijusias Lietuvos erdvinės informacijos portalo elektronines paslaugas bei užtikrinti sąveikų erdvinių duomenų rinkinių ir paslaugų tarpusavio keitimąsi; užtikrinti nepertraukiamą Lietuvos Respublikos globalinės padėties nustatymo sistemos nuolatinių stočių tinklo (toliau - LitPOS) įrangos veiklą, duomenų teikimą LitPOS naudotojams, atlikti Lietuvos Respublikos valstybės informacinių išteklių valdymo įstatyme nustatytas funkcijas; užtikrinti nepertraukiamą Topografijos ir inžinerinės infrastruktūros informacinės sistemos veiklą.

(12)      Atsižvelgiant į tai, kad GIS-Centras srityse, kuriose veikia ar veiks kaip viešojo administravimo subjektas, veikia ir kaip ūkio subjektas, siūlome Žemės ūkio ministerijai įvertinti, ar pavedus minėtas funkcijas GIS-Centrui nekils interesų konflikto rizika bei atitinkamai spręsti dėl ketinamo įtvirtinti reguliavimo koregavimo.

 

 

 

 

(13)      Jeigu Jums kiltų klausimų dėl šiame rašte pateiktų pastabų ir pasiūlymų, maloniai prašome kreiptis į mūsų instituciją.

 

 

 

 

 

Pirmininkas                                                                                                            Šarūnas Keserauskas

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Milda Liutkevičienė, tel. (8 5) 262 6658, el. p. [email protected]



[1] Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo 2010 m. gegužės 21 d. nutartis administracinėje byloje Nr. A502-539/2010,  Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerijos ir Žuvininkystės departamentas prie Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerijos prieš Konkurencijos tarybą.

[2] Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo 2019 m. balandžio 25 d. sprendimas administracinėje byloje Nr. eI-4-602/2019.

[3] Prieiga per internetą: http://www.kt.gov.lt/uploads/documents/files/news_2012-06-11_gaires.pdf