Lietuvos Respublikos konkurencijos taryba

 

Biudžetinė įstaiga, Jogailos g. 14, LT-01116 Vilnius, tel. (8 5) 262 7797, faks. (8 5) 212 6492, el. p. taryba@kt.gov.lt

Duomenys kaupiami ir saugomi Juridinių asmenų registre, kodas 188668192

 

¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯

Lietuvos Respublikos ekonomikos ir

inovacijų ministerijai

El. p.: kanc@eimin.lt; Dovilė.Sacikauske@eimin.lt

2020-06-     Nr.(2.30-35) 6V-

Į 2020-06-18 Nr.14.2-06E

 

Dėl LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖS IŠVADOS

 

(1)          Lietuvos Respublikos konkurencijos taryba, įvertinusi  Lietuvos Respublikos ekonomikos ir inovacijų ministerijos pateiktą Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimo projektą (toliau – Nutarimo projektas) dėl Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo Nr. I-1491 19, 22, 25, 26, 27, 31, 46, 55, 58, 82, 86, 92, 93, 94, 95, 101 ir 102 straipsnių pakeitimo ir įstatymo papildymo 821, 822, 823 ir 1031 straipsniais įstatymo projekto Nr. XIIIP-4877 (toliau – Įstatymo projektas) ir Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo Nr. I-1491 pakeitimo įstatymo Nr. XIII-327 2 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIIP-4878, pagal kompetenciją teikia išvadas ir pasiūlymus.

(2)          Įstatymo projekte siūloma padidinti ribą nuo 3 000 Eur iki 10 000 Eur, iki kurios galima sudaryti pirkimo sutartis žodžiu, taip pat ribą nuo 10 000 Eur iki 30 000 Eur, iki kurios galima vykdyti neskelbiamą mažos vertės pirkimą.

(3)          Siūlomi ribų padidinimai grindžiami siekiu palengvinti visos viešųjų pirkimų sistemos funkcionavimą bei jos efektyvumą, kadangi tai leistų perkančiosioms organizacijoms daugiau koncentruotis į rizikingesnius (didelės vertės, sudėtingesnius) pirkimus. Taip pat nurodoma, jog procedūrų supaprastinimai, ypač susiję su galimybėmis plačiau taikyti neskelbiamus pirkimus ir sudaryti sutartis žodžiu, sudarytų galimybes didesniam mažų tiekėjų ratui siūlyti ir sudaryti viešųjų pirkimų sutartis su perkančiosiomis organizacijomis tokiomis pat arba artimomis įprastoms rinkoje sąlygomis.

(4)          Konkurencijos tarybos nuomone, tokie pakeitimai gali sumažinti konkurenciją tarp smulkias paslaugas teikiančių ūkio subjektų. Pastebėtina, jog padidinus neskelbiamų pirkimų ribas perkančiosios organizacijos turės daugiau galimybių viešai neinformuoti apie savo ketinimą įsigyti tam tikrą paslaugą ar prekę, dėl ko atitinkamos rinkos dalyviai praras galimybę tarpusavyje konkuruoti ir varžytis dėl tos paslaugos teikimo. Atsižvelgiant į tai, Įstatymo projekto rengėjams rekomenduojame įvertinti siūlomų pirkimo ribų padidinimo klausimą sąžiningos konkurencijos laisvės užtikrinimo kontekste.

(5)           Konkurencijos taryba taip pat norėtų atkreipti dėmesį į ryškėjančias problemas, susijusias su savivaldybių sudaromais vidaus sandoriais. Šiuo metu galiojančio Viešųjų pirkimų įstatymo 10 straipsnio 1 dalis nustato kriterijus, kuriuos turi atitikti vidaus sandorius siekiančios sudaryti perkančiosios organizacijos. To paties straipsnio 3 dalies 4 punkte nustatyta, kad per 30 dienų nuo ataskaitinių kalendorinių metų pabaigos perkančiosios organizacijos Viešųjų pirkimų tarnybai pateikia visų per kalendorinius metus atliktų šiame straipsnyje nurodytų pirkimų ataskaitą, o šiame straipsnyje nustatyti reikalavimai taikomi visu vidaus sandorio galiojimo laikotarpiu (to paties straipsnio 4 dalis).

(6)          Konkurencijos taryba jau yra gavusi skundų, indikuojančių kai kurių savivaldybių įmonių dalyvavimą kitų savivaldybių skelbiamuose konkursuose. Neatmestina, jog jei tokios įmonės laimėtų kitose savivaldybėse skelbiamus konkursus, nebebūtų tenkinamas Viešųjų pirkimų įstatymo 10 straipsnio 1 dalies 2 punkte nustatytas 80 proc. kriterijus. Tačiau nagrinėjant klausimą, ar Viešųjų pirkimų tarnyba vertintų tokią situaciją ir kokių veiksmų galėtų imtis, paaiškėjo, kad dabartinė Viešųjų pirkimų įstatymo redakcija nesuteikia pakankamai galių šiai tarnybai nei vertinti tokios situacijos, nei taikyti adekvačių bei atgrasančių priemonių: įstatymo  95 straipsnio 2 dalies 7 punkte numatyta, kad Viešųjų pirkimų tarnyba turi teisę „traukti administracinėn atsakomybėn šį įstatymą pažeidusius ir Viešųjų pirkimų tarnybos reikalavimų ar sprendimų nevykdančius asmenis“. Praktiškai minėta nuostata apima tokias poveikio priemones kaip, pavyzdžiui, įspėjimą savivaldybei, tačiau tai nėra adekvati bei pakankamai atgrasanti priemonė savivaldybei susilaikyti nuo veiksmų, galimai neatitinkančių jau sudaryto vidaus sandorio sąlygų. Jokių kitų įgaliojimų vidaus sandorių sąlygų nesilaikymo atvejais Viešųjų pirkimų tarnybai nenumatyta.

(7)          Atsižvelgiant į susiklosčiusią situaciją ir į tai, kad vidaus sandorių apimtys yra reikšmingos Lietuvos ekonomikai bei nuosekliai didėja[1], o taip pat siekiant užtikrinti skaidrumą bei sumažinti manipuliacijų Viešųjų pirkimu įstatymu galimybes, projektų rengėjams siūlome apsvarstyti: 1) suteikti Viešųjų pirkimų tarnybai atitinkamų teisių sprendžiant vidaus sandorių teisėtumo klausimus; 2) peržiūrėti ir sustiprinti Viešųjų pirkimų tarnybai suteiktas naudoti poveikio priemones tiek vidaus sandorių atvejais, tiek kitais Viešųjų pirkimų įstatymo pažeidimo atvejais.

(8)          Papildomai Konkurencijos taryba siūlo į Nutarimo projektą įtraukti siūlymą dėl žalos, patirtos dėl draudžiamų susitarimų sudarytų viešuosiuose pirkimuose, dydžio prezumpcijos nustatymo. 

(9)          Remiantis Konkurencijos  tarybos turima informacija, perkančiosios organizacijos neteikia ieškinių dėl žalos, patirtos dėl draudžiamų susitarimų sudarytų viešuosiuose pirkimuose, atlyginimo (šio rašto rengimo metu nebuvo duomenų nei apie vieną tokį ieškinį). Konkurencijos taryba šiuo metu vertina galimybes paskatinti žalos, patirtos dėl susitarimų sudarymo viešuosiuose pirkimuose, išieškojimą. Vienas iš būdų paskatinti perkančiąsias organizacijas kreiptis dėl padarytos žalos atlyginimo – palengvinti žalos įrodinėjimą nustatant papildomą prezumpciją.

(10)      Tikimasi, kad žalos įrodinėjimas būtų lengvesnis, jeigu būtų įtvirtinta, jog nustačius, kad viešajame pirkime buvo sudarytas draudžiamas susitarimas tarp konkurentų, kuriuo siekta riboti konkurenciją, preziumuojama, kad pažeidimas sukėlė žalą, kuri pasireiškia prekių, paslaugų ar darbų kainos padidėjimu 10 proc. Atitinkamai, Konkurencijos taryba siūlo apsvarstyti galimybę įtraukti į Nutarimo projektą pasiūlymą nustatyti tokią žalos dydžio prezumpciją.

(11)      Pastebėtina, jog analogišką pasiūlymą Konkurencijos taryba jau yra pateikusi tiesiogiai Lietuvos Respublikos Seimo Ekonomikos komitetui[2], todėl siekiant šios naujos nuostatos įtvirtinimo nuoseklumo, jos tikslingumą siūlome apsvarstyti ir Vyriausybei.

(12)      Siūloma 10 procentų žalos dydžio prezumpcija kartelių atvejais jau dabar galioja Latvijoje ir Vengrijoje. Ekonominio bendradarbiavimo ir plėtros organizacijos vadove dėl konkurencijos institucijų kuriamos naudos skaičiavimo nurodoma, kad, nesant papildomų duomenų, kartelių atvejais siūloma laikyti, kad dėl jų atsirandanti permoka siekia 10 proc.; tokį ar panašų (10-15 proc.) permokos dydį skaičiuodamos naudą taiko didžiausios pasaulio konkurencijos institucijos, įskaitant Europos Komisiją[3].

(13)      Atkreiptinas dėmesys, kad siūlomą taikyti prezumpciją galima paneigti, tad atsakovas teisme galėtų įrodinėti, kad dėl pažeidimo padaryta žala buvo mažesnė ar visai nebuvo padaryta žalos. Kita vertus, ieškovas taip pat galės įrodinėti, kad konkrečiu atveju padarytos žalos dydis buvo didesnis nei preziumuojama.

(14)      Padaugėjus ieškinių dėl žalos atlyginimo ir žalos priteisimo atvejų, galės būti atlyginama valstybės patirta žala. Taip pat tokiu būdu ūkio subjektai bus veiksmingiau atgrasomi nuo susitarimų sudarymo viešuosiuose pirkimuose, tad naujas reguliavimas prisidės prie veiksmingos konkurencijos užtikrinimo.

(15)      Prašome Jūsų įvertinti teikiamą pasiūlymą ir, esant galimybei, įtraukti jį į atitinkamą Nutarimo projektą.

 

PRIDEDAMA: Lietuvos Respublikos Konkurencijos tarybos raštas Lietuvos Respublikos Seimo Ekonomikos komitetui su priedais – Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo Nr. I-1491 papildymo 108 straipsniu įstatymo projektu ir Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo Nr. I-1491 papildymo 108 straipsniu įstatymo projekto aiškinamuoju raštu.

 

 

Tarybos narė                                                                                           Medeina Augustinavičienė

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Justina Paulauskaitė, tel. (8 5) 262 6722, el. p. Justina.Paulauskaite@kt.gov.lt

Pavel Jacunskij, tel. (+370) 601 08 892, el. p. Pavel.Jacunskij@kt.gov.lt  



[1] http://vpt.lrv.lt/lt/vidaus-sandoriai-2010-2019-m

[2] Prie šio rašto pridedamas minėtas raštas Seimo Ekonomikos komitetui su priedais – įstatymo projektu ir aiškinamuoju raštu.

[3] 4-6 puslapiai. http://www.oecd.org/daf/competition/Guide-competition-impact-assessmentEN.pdf