+370 5 212 1111
[email protected]
Gedimino pr. 2/1-28
LT-01103 Vilnius
lvk.lt
 
Lietuvos Respublikos  Seimo  Biudžeto ir finansų
komitetui
   2024 m. birželio 13 d., Nr. 24-062VK
 
 
 
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS GYVENTOJŲ PAJAMŲ MOKESČIO ĮSTATYMO NR. IX-1007 2, 8, 16, 17, 21 IR
37 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 12 -1 STRAIPSNIU ĮSTATYMO PROJEKTO
 
Lietuvos verslo konfederacija (toliau  –  LVK), viena didžiausių verslo organizacijų Lietuvoje, teikia
nuomonę dėl Gyventojų pajamų mokesčio (toliau  – GPM)  įstatymo  Nr.  IX-1007 2, 8, 16, 17, 21 ir 37
straipsnių pakeitimo ir įstatymo papildymo 12-1 straipsniu įstatymo projekto  (toliau  –  Įstatymo
projektas).
 
1.  Įstatymo projekto svarstymo eiga yra nepriimtina
 
LVK atkreipia dėmesį, kad gegužės 9 d. pateikė kvietimą vienam iš projekto iniciatorių susitikti su LVK,
pristatyti Įstatymo projektą, viziją dėl investicinės sąskaitos (toliau – IS) veikimo praktikoje ir atsakyti
į suinteresuotoms pusėms kylančius klausimus. Buvome nukreipti susitikti su Finansų ministerijos
atstovais. Suderinus susitikimo laiką, Vyriausybė dieną prieš susitikimą patvirtino savo išvadą dėl
Įstatymo projekto. Tuo pačiu, susitikimo dieną buvo suplanuotas ir neeilinis Seimo Biudžeto ir finansų
komiteto posėdis, į kurį mes nebuvome pakviesti.
 
Tuo pačiu, Vyriausybė gana  ilgai delsė pateikti Vyriausybės išvadą, nors  Vyriausybės išvada neturi
praktiškai jokio turinio  –  ja išreiškiamas tik pritarimas Įstatymo projektui. Dėl to neliko laiko
klausymams dėl Įstatymo projekto, jei tokius buvo planuota rengti.
 
Visos šios aplinkybės rodo, kad iš esmės nenorima ne tik išgirsti, bet ir klausytis verslo kritikos Įstatymo
projektui.
 
2.  IS yra orientuota į teisingą investicinių pajamų apmokestinimą ir savaime nėra lengvata, todėl
IS įvedimas nėra pagrindas naikinti GPM lengvatas investicinio gyvybės draudimo (toliau  – IGD)
ir III pakopos pensijų fondų įmokoms
 
IS  savaime neturėtų būti laikoma lengvata, ši  visų pirma turi suteikti teisinį aiškumą, kaip yra
apmokestinamos investicinės pajamos iš skirtingų finansinių instrumentų. IS turėtų suteikti pagrindą
sąžiningai apmokestinti investicines pajamas, todėl LVK neįtikina Įstatymo projekto iniciatorių
argumentas, kad IS turi tokį patį tikslą, kaip ir GPM lengvatos IGD ir III pakopos pensijų fondų įmokoms. 
 
IS įvedimo tikslas yra teisingai apmokestinti pajamas. GPM lengvatų IGD ir III pakopos pensijų fondų
įmokoms tikslas – paskatinti gyventojų kaupimą.
 
3.  GPM lengvatų IGD ir III pakopos pensijų fondų įmokoms (toliau – Lengvatos) naikinimas būtų
netikslingas ir prieštarautų Vyriausybės programai
 
Šios Lengvatos buvo nustatytos siekiant paskatinti gyventojų kaupimą senatvei, įvertinus, kad Lietuvos
gyventojų skiriama pajamų dalis pensijai nėra pakankama didelės dalies gyventojų oriai senatvei
užtikrinti.
 

 
+370 5 212 1111
[email protected]
Gedimino pr. 2/1-28
LT-01103 Vilnius
lvk.lt
 
Šios lengvatos yra efektyvios, nes pasiekia joms iškeltus tikslus – III pakopos pensijų fondų dalyvių
skaičius lengvatos galiojimo laikotarpiu išaugo nuo 10 -20 tūkstančių iki kiek daugiau nei 100 tūkstančių,
o III pakopos pensijų fonduose sukauptas turtas išaugo nuo 10 mln. eurų iki virš 220 mln. eurų. Tuo
pačiu, IGD produktas taip pat yra itin populiarus - Lietuvoje yra net 500 tūkst. investicinio gyvybės
draudimo sistemos dalyvių.
 
Lengvatomis piktnaudžiauti iš esmės neįmanoma – nutraukus kaupimo III pakopoje sutartį, lengvata
pasinaudoję asmenys turi grąžinti visą lengvatos sumą valstybei, tad lengvata yra ir tiksli.  
 
Skatindama įsigyti gyvybės draudimą, valstybė skatina gyventojus ne tik kaupti senatvei, bet ir rūpintis
artimaisiais ir sumažinti socialinės paramos poreikį ligos ar nelaimės atveju.  
 
Dėl aptartų ir kitų teigiamų tiesioginių ir netiesioginių efektų, eilė išsivysčiusių šalių taiko vienokias ar
kitokias preferencines mokestines sąlygas gyvybės draudimo ir pensijų įmokoms ir (arba) išmokoms,
ir Lietuva EBPO kontekste neišsiskiria išskirtinai preferencinėmis finansinėmis paskatomis pensijų
fondų dalyviams (kuriais laikytini ir IGD sutartis pasirašę asmenys).
1
 
 
Kitos šalys kai kurias finansines paskatas, įtvirtintas įstatymais, taip pat peržiūri ir atnaujina, kad
lengvatos išliktų aktualios augant bendram kainų lygiui, tuo tarpu Lietuvoje siūlomos naikinti
mokestinės lengvatos ir taip valstybei santykinai pinga, nes pastarosiomis sukuriama finansinė paskata
sumažėjo dėl bendro kainų lygio augimo. 
 
Dauguma kitų  EBPO ir ES valstybių taip pat turi įsivedusios IS ir tai netrukdo aukščiau minėtų
preferencinių mokestinių sąlygų taikymui. Šiame kontekste aktualu ir tai, kad Latvija ir Estija taiko dar
didesnes lengvatas įmokoms pagal šiuos produktus ir abiejose šalyse IS yra reglamentuota.
 
Lengvatos įmokoms į III pakopos pensijų fondus nutraukimas taip pat į itin nedėkingą situaciją
pastatytų asmenis, kurie jau kaupia senatvei III pakopos pensijų fonduose ir sprendimą priėmė
žinodami, kad valstybė remia šį kaupimą. Panaikinus lengvatą, šių asmenų ilgalaikio kaupimo sąlygos
fundamentaliai keistųsi – įmokos į III pakopos pensijų fondus būtų apmokestinamos, nepaisant to, kad
„Sodros“ įmokos ir įmokos į II pakopos pensijų fondus nėra apmokestinamos, o siekiant stabdyti
kaupimą III pakopoje tektų grąžinti šiuo metu gaunamą valstybės paramą. Taigi, kaupimo III pakopos
pensijų fonduose mokestinių sąlygų pakeitimas stipriai pažeistų teisėtus kaupiančių asmenų lūkesčius. 
 
Akivaizdu, kad vis tik suprantama šių Lengvatų nauda, nes  atitinkamas lengvatas siūloma palikti
darbdavio įmokoms į III pakopos pensijų fondus darb uotojo naudai. Taigi,  Įstatymo projekto iniciatoriai
mato naudą iš tokio skatinimo. Tačiau panaikinus Lengvatas būtų užkirstas kelias šiomis pasinaudoti
pvz. individualia  veikla užsiimantiems asmenims  ar kitu būdu pajamas gaunantiems asmenims, kai
šiomis toliau galėtų  būti pasinaudojimą  dirbančiųjų naudai. Tai  lemtų skatinimo sistemos eroziją ir
paneigtų asmenų lygiateisiškumo principą, kai kalbame apie kaupimo skatinimą. 
 
Apibendrinant, raginame laikytis Seimo patvirtintos 18-osios Vyriausybės programos 99 p. įtvirtinto
siekio, kad „privataus pensijų kaupimo sistema būtų efektyvi, aiškiai reglamentuojama,  pastovi, skaidri
ir  užtikrinanti teisėtų lūkesčių  principo įgyvendinimą“ ir palikti galioti GPM lengvatas gyventojų
įmokoms pagal atitinkamai III pakopos pensijų sutartis ir investicinio gyvybės draudimo sutartis, nes
šios Lengvatos yra tikslingos, taiklios ir efektyvios. 
 
1
 “Financial incentives for funded private pension plans”, OECD Country Profiles, 2019.

 
+370 5 212 1111
[email protected]
Gedimino pr. 2/1-28
LT-01103 Vilnius
lvk.lt
 
 
4.  Siūlymas pajamoms iš IS netaikyti 500 Eur neapmokestinamojo pajamų iš finansinių priemonių
pardavimo ar išvestinių finansinių priemonių realizavimo,  dydžio gali sukurti reguliacinį arbitražą
ir sumenkinti IS naudą
 
Įstatymo projektu nėra siekiama paskatinti investuoti ir ta prasme, kad  šiuo ne tik naikinamos aukščiau
minėtos lengvatos, tačiau IS kontekste neutralizuojama pajamoms iš finansinių priemonių pardavimo
ar išvestinių finansinių priemonių realizavimo,  neviršijančioms 500 Eur, taikoma lengvata.  Tačiau ši
lengvata ir toliau bus taikoma pajamoms ne iš IS,  o tai  reiškia,  kad  bus  atvejų, kai  IS instrumentas
mokestiniu požiūriu nusileis investavimui iš einamosios sąskaitos.
 
Atitinkamai, tiek siekiant paskatinti gyventojus investuoti, tiek tam, kad nebūtų sukurtas reguliacinis
arbitražas, siūlome investicijas skatinančias lengvatas numatyti pačioje IS. 
 
5.  Apart šių trūkumų, LVK iš esmės palaiko IS modelį
 
Nepaisant paminėtų Įstatymo projekto trūkumų, LVK iš esmės  palaiko IS įvedimą – savalaikę idėją, kuri,
tinkamai įgyvendinta, ilguoju laikotarpiu sukurs tinkamą aplinką gyventojams investuoti  ir taip
potencialiai didins kapitalo Lietuvoje prieinamumą, padės spręsti įsisenėjusias gyventojų kapitalo
struktūros problemas, įskaitant, pavyzdžiui, indėlių perteklių bankiniame sektoriuje. 
 
LVK taip pat teigiamai vertina tai, kad įnašai į IS nebus ribojami, atsižvelgiant į LVK ir kitų suinteresuotų
šalių ankstesnį siūlymą.
 
 
Apibendrintai manome, kad siekiant Įstatymo projekto tikslų,  privalo būti išlaikytos dabar
egzistuojančios mokestinės  Lengvatos, o siekiant suvienodinti mokestines sąlygas, analogiškos
mokestinės lengvatos galėtų būti nustatomos ir pajamoms iš IS. Taip pat  Įstatymo projektas neturėtų
sudaryti sąlygos mokestiniam arbitražui dėl lengvatos investicinėms pajamoms taikymo tais atvejais,
kai pajamos gautos investuojant iš einamosios sąskaitos, tačiau netaikomos tada, kai gautos pajamos
iš IS. 
 
Pagarbiai
 
Prezidentas                Andrius Romanovskis
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Originalas nebus siunčiamas. Vilius Kriaučiūnas, el.p. [email protected], mob. +37060898408.