Lietuvos Respublikos konkurencijos taryba

 

Biudžetinė įstaiga, Jogailos g. 14, LT-01116 Vilnius, tel. (8 5) 262 7797, faks. (8 5) 212 6492, el. p. [email protected]

Duomenys kaupiami ir saugomi Juridinių asmenų registre, kodas 188668192

¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯

Lietuvos Respublikos energetikos ministerijai

El. p. [email protected]

  2023-04-    Nr. (2.30Mr-43) 6V-

Į 2023-04-12 Nr. 3-572

 

 

DĖL VYRIAUSYBĖS NUTARIMo projekto derinimo

 

(1)     Dėkojame už Lietuvos Respublikos konkurencijos tarybai pateiktus derinti Lietuvos Respublikos atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo Nr. XI-1375 1, 2, 5, 11, 201, 202, 49 straipsnių pakeitimo ir įstatymo papildymo 204 straipsniu įstatymo projektą (toliau – AIEĮ projektas), Lietuvos Respublikos atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo Nr. XI-1375 1, 2, 3, 5, 11, 13, 14, 16, 18, 20, 201, 21, 22, 23, 26, 29, 49, 50, 55, 56, 57, 63 straipsnių, dvyliktojo skirsnio pavadinimo pakeitimo, 54 straipsnio pripažinimo netekusiu galios ir Įstatymo papildymo 151 straipsniu įstatymo Nr. XIV-1001 15 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą, Lietuvos Respublikos atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo Nr. XI-1375 2, 3, 5, 6, 11, 13, 14, 201, 202, 22, 30, 32, 48, 49, 51 straipsnių pakeitimo ir Įstatymo papildymo 131, 203 straipsniais įstatymo Nr. XIV-1169 18 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą, Lietuvos Respublikos atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo Nr. XI-1375 5 straipsnio pakeitimo ir Įstatymo papildymo 221 straipsniu įstatymo Nr. XIV-1698 3 straipsnio pakeitimo įstatymo, Lietuvos Respublikos elektros energetikos įstatymo Nr. VIII-1881 16, 211, 22, 39, 482 ir 75 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą  ir Lietuvos Respublikos žemės įstatymo Nr. I-446 22 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą (toliau visi kartu – Įstatymų projektai).

(2)     Remiantis Lietuvos Respublikos energetikos įstatymu, energetikos sektoriuje valstybinio reguliavimo funkcijas atlieka ir reguliuojamos veiklos vykdymo priežiūrą bei kontrolę užtikrina Valstybinė energetikos reguliavimo taryba (toliau – VERT). Atsižvelgiant į VERT priskiriamą kompetenciją, jos specializaciją energetikos sektoriuje ir energetikos sektoriaus reguliavimo kompleksiškumą, šį sektorių reglamentuojančių teisės aktų projektus dėl jų įtakos konkurencijai tarp energetikos sektoriaus rinkos dalyvių visų pirma turėtų įvertinti VERT.

(3)     Šiame etape Konkurencijos taryba teikia pastebėjimus, susijusius su valstybės pagalbos reguliavimu, tačiau tai niekaip neriboja jos įgaliojimų ateityje teikti išvadas dėl atitinkamo teisinio reguliavimo poveikio konkurencijai, ar atlikti ūkio subjektų ir viešojo administravimo subjektų veiksmų tyrimus, atsižvelgiant į teisinį ir ekonominį visų aplinkybių kontekstą.

(4)          AIEĮ projekto 10 straipsnio 5 dalimi siūloma pakeisti galiojančio AIEĮ 49 straipsnio 19 dalį. Kartu su Įstatymų projektais pateiktoje lydimojoje medžiagoje nurodoma, kad šiais pakeitimais „siekiama sudaryti patrauklesnes sąlygas vėjo elektrinių plėtrai Lietuvos teritorijoje, atleidžiant vėjo elektrinių plėtotojus nuo prievolės mokėti kompensacijas, skiriamas nacionalinio saugumo funkcijų atlikimui užtikrinti“, bei kad „numatoma, kad tai sudarys patrauklesnes sąlygas vėjo elektrinių plėtrai Lietuvoje, nes bus sumažintos asmenų, planuojančių statyti ar įrengti vėjo elektrines, patiriamos išlaidos projekto vystymui“.

(5)          Konkurencijos tarybos ekspertų vertinimu, AIEĮ projekto 10 straipsnio 5 dalyje siūlomos nustatyti lengvatos atitiktų visus Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo (toliau – Sutartis) 107 straipsnio 1 dalyje nustatytus valstybės pagalbos kriterijus. Tuo atveju, jeigu šie kriterijai tenkinami, apie numatomą teikti valstybės pagalbą būtų privaloma iš anksto informuoti Europos Komisiją, kaip to reikalauja Sutarties 108 straipsnio 3 dalies nuostatos, pateikiant pranešimą apie numatomą teikti valstybės pagalbą. Pažymėtina, kad pagalbos priemonės negali būti pradėtos įgyvendinti iki bus gautas Europos Komisijos pritarimas, arba tokios priemonės turi būti įgyvendinamos laikantis kurio nors iš Komisijos reglamentų, atleidžiančių nuo Sutarties 108 straipsnio 3 dalyje nustatytos pareigos, nuostatų (išimties reglamentai).

(6)          Papildomai norėtume atkreipti dėmesį į AIEĮ projekto 8 straipsniu (kuriuo siūloma AIEĮ papildyti 204 straipsniu) įtvirtinamą grynojo atsiskaitymo būdą, kuris būtų taikomas elektros energijos, pagamintos iš atsinaujinančių išteklių apskaitai.

(7)          Minėto straipsnio 3 dalyje gaminantiems vartotojams, nusprendusiems vykdyti veiklą saulės šviesos energijos elektrinėse, nustatomi papildomi reikalavimai (elektroninių ryšių priemonėmis informuoti skirstomųjų tinklų operatorių ir nepriklausomą elektros energijos tiekėją, su kuriuo jie yra sudarę elektros energijos tiekimo sutartį), o taip pat nustatomi papildomi apribojimai (elektrinės eksploatavimo laikotarpiu jie netenka teisės naudotis šio AIEĮ 201 straipsnio 2 dalyje nurodytais elektros energijos kiekio apskaitos principais).

(8)          AIEĮ projekto 8 straipsnio 3 dalyje siūlomu reglamentavimu gaminantys vartotojai, nusprendę vykdyti veiklą saulės šviesos energijos elektrinėse reguliuojami kitaip negu iš kitų atsinaujinančių išteklių elektrą gaminantys vartotojai. Siūlome įvertint tokio skirtingo reguliavimo pagrįstumą, ir tuo atveju, jeigu rinkoje yra arba galėtų būti gaminančių vartotojų, kurie gamina elektros energiją iš kitų nei saulės šviesa atsinaujinančių energijos šaltinių, nustatyti vienodą reguliavimą visiems gaminantiems vartotojams.

(9)     Jeigu Jums kiltų klausimų dėl šiame rašte pateiktų pastabų ir pasiūlymų, maloniai prašome kreiptis į mūsų instituciją.

 

 

 

 

Tarybos narė                                                                                                

     Medeina Augustinavičienė

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ieva Michailovaitė, tel. 8 664 52 735, el. p. [email protected]

Eglė Malonytė, tel. +370 608 86 458, el. p. [email protected]