Gedimino pr. 2/1-28, LT-01103 Vilnius
Tel. +370 5 212 1111, [email protected], www.lvk.lt
Tarptautinių prekybos rūmų ICC oficialus atstovas
www.iccwbo.org
Lietuvos Respublikos Seimo 2022 m. balandžio 25 d., Nr.
22-083VK
Nacionalinio saugumo ir gynybos komitetui
DĖL NACIONALINĖS DARBOTVARKĖS „LIETUVOS RESPUBLIKOS PILIEČIŲ RENGIMO
PILIETINIAM PASIPRIEŠINIMUI STRATEGIJA“ PROJEKTO
Lietuvos verslo konfederacija (toliau – LVK), didžiausia paslaugų verslą
vienijanti organizacija
Lietuvoje, dėkoja Nacionalinio saugumo ir gynybos komitetui (toliau – NSGK) už
susidomėjimą LVK
pasiūlymais dėl verslo ir visuomenės įtraukimo ruošiantis įvairioms grėsmėms.
Atitinkamai, NSGK
kvietimu teikiame siūlymus Seimo nutarimo projektui Nr. XIVP-1308 „Dėl
Nacionalinės darbotvarkės
„Lietuvos Respublikos piliečių rengimo pilietiniam pasipriešinimui strategija“
patvirtinimo“ (toliau -
Nacionalinė darbotvarkė).
LVK matomos problemos:
1. Neišnaudojamas partnerystės su verslu potencialas ruošiant gyventojus
pilietiniam
pasipriešinimui;
2. Įvairių nacionaliniam saugumui svarbių sektorių atstovai tiksliai nežino,
koks būtų jų vaidmuo
valstybę ištikus egzistencinei grėsmei;
3. Nepakankamas įmonių įtraukimas rengiant pasiruošimo grėsmėms planus.
Atitinkamai, teikiame šiuos siūlymus Nacionalinei darbotvarkei:
1. Nacionalinės darbotvarkės dešimtąjį punktą „Galimybės“ siūlome papildyti
papunkčiu
„Partnerystės su verslu potencialas“. LVK manymu, su didelių įmonių pagalba
galima efektyviai
pasiekti piliečius ir (kartu su darbdaviais) gerinti darbuotojų pasirengtį
pilietiniam
pasipriešinimui, tačiau tam reikalinga valstybės institucijų iniciatyva.
2. Nutarimo projekto devintąjį punktą „Silpnybės“ siūlome papildyti papunkčiu
„Neapibrėžtas
verslo vaidmuo skirtingose situacijose (ekstremaliosios situacijos, krizės,
mobilizacijos, karo
padėties)“. Šiai dienai įmonės tiksliai nežino, koks būtų jų vaidmuo įvairių
valstybės lygio
grėsmių akivaizdoje, tad negali planuoti veiksmų tuo atveju, jeigu valstybę
ištiktų egzistencinė
grėsmė. Elektroninio ryšio tiekėjai nežino, kaip geriausiai turėtų užtikrinti
mobilųjį ir
internetinį ryšį ir kuriam laikui. Vaistinės, privačios gydymo įstaigos irgi
nežino, koks būtų jų
vaidmuo karo padėties atveju. Žiniasklaidos įmonės taip pat teigiamai žiūri į
puikiai veikiantį
žiniasklaidos sektorių Ukrainoje ir abejoja, kad Lietuvos žiniasklaidos
sektorius veiktų taip pat
gerai karo Lietuvos teritorijoje atveju. Tai – keli pavyzdžiai, kuriais verslo
bendruomenė siekia
atkreipti dėmesį į reikalingą platesnį požiūrį ruošiant veiksmų planus įvairių
grėsmių
akivaizdoje.
3. Siūlome detalizuoti Nutarimo projekto 22 punktą, kuriame inter alia
paminėta, kad
įgyvendinant Nacionalinę darbotvarkę „[...] pasitelkiami socialiniai,
ekonominiai partneriai“ ir,
po išsamesnių diskusijų su 22 punkte nurodytomis institucijomis ir įstaigomis,
numatyti
konkretų formatą, kuriame būtų aktyviai siekiama įtraukti visuomenės atstovus
sprendžiant su
pilietinio pasipriešinimo pajėgumų stiprinimu susijusius klausimus. LVK
balandžio 12 d. rašte
Nr.
22-075VK „Pasiūlymai Rusijos karo prieš Ukrainą kontekste kylantiems iššūkiams
Lietuvoje
spręsti“ teigė, kad „[...] Platesnis Lietuvos gyventojų pasiruošimas
karinėms grėsmėms yra
neįmanomas be verslo ir visuomeninių organizacijų įsitraukimo. Šioje srityje
valstybės ir
darbdavių bendradarbiavimas yra esminis, siekiant didinti konkrečiai darbuotojų
pasiruošimą
įvairioms grėsmėms.“ Tuo pačiu pateikėme siūlymą suformuoti patariamąją
ekspertų tarybą,
kurioje akademinės bendruomenės, verslo ir visuomenės atstovai patartų Lietuvos
Respublikos Prezidentui ir Vyriausybei valstybės ir visuomenės saugumo bei
pilietinės gynybos
organizavimo klausimais.
Detalizuojant šį mūsų pasiūlymą, taip pat svarstytinas ir tam tikras ad hoc
formatas, kuomet
Nacionalinės darbotvarkės 22 punkte įvardytos institucijos ir įstaigos aktyviai
siektų įtraukti
konkrečių sektorių atstovus identifikuojant ir šalinant įvairius pažeidžiamumus
konkrečiuose
sektoriuose. Papildžius Nacionalinės darbotvarkės devintąjį pu nktą LVK siūlymu
būtų atvertas
kelias Krašto apsaugos ministerijai konkrečiai spręsti pažeidžiamumus
strategiškai svarbiuose
ekonomikos sektoriuose. Tokiu atveju, Krašto apsaugos ministerija turėtų
proaktyviai
bendrauti su privataus sektoriaus atstovais, kartu identifikuoti didžiausias
šalintinas
problemas ir kartu parengti planus, kaip vieno ar kito sektoriaus įmonės
privalėtų elgtis įvairių
grėsmių akivaizdoje bei aptarti, kaip joms pasiruošti.
Taip pat pažymime, kad LVK Taryba 2022 m. vasario 24 d. pareiškimu kreipėsi į
Seimą, palaikydamą
siekį didinti Krašo apsaugos ir pasienio tarnybų finansavimą bei teikė
pasiūlymą apsvarstyti atskiro
krašto gynybos mokesčio idėją, kurio paskirtis būtų finansuoti Lietuvos
ginkluotąsias pajėgas ir gilinti
pilietinės gynybos pajėgumus.
Dėkojame už bendradarbiavimą. Maloniai raginame NSGK surengti klausymus dėl
Nacionalinės
darbotvarkės, kurių metu galėtume plačiau pristatyti savo siūlymus. Klausymams
suburtume įvairių
sektorių atstovus, kurie galėtų plačiau papasakoti apie jų matomas problemas.
Pagarbiai
Prezidentas Andrius Romanovskis
Originalas nebus siunčiamas. Vilius Kriaučiūnas, el.p.: [email protected], mob.
+370 608 98408.