Argumentai:
1. dalyje siūlome numatyti, kad duomenys
apie nevyriausybines organizacijas kaupiami Juridinių asmenų registre kaip
jame registruotų juridinių asmenų papildomas požymis (žyma)ir yra skelbiami
viešai (prieinami neatlygintinai).
2. dalyje siūlome keičiamo įstatymo 12
straipsnyje įtvirtinti pasitikėjimo nevyriausybinių organizacijų vadovais
prezumpcija grįsta „savideklaracijos“ taisyklę. Pagal ją juridinių asmenų
vadovas turės pats įvertinti, ar jo vadovaujamas juridinis asmuo atitinka
nevyriausybinės organizacijos požymius ir tai pažymėti Juridinių asmenų
registre. Atkreipiame dėmesį, jog sisteminiu pasiūlymu 4 straipsnį papildyti
nauja 5 dalimi Socialinės apsaugos ir darbo ministerijai pavedama užtikrinti
nevyriausybinių organizacijų konsultavimą dėl šio (Nevyriausybinių
organizacijų plėtros įstatymo) įgyvendinimo. Vykdydama šią funkciją, be kita
ko, ministerija turės užtikrinti metodinę pagalbą nevyriausybinėms
organizacijoms (jų vadovams) vertinant ar jie atitinka šio įstatymo 2
straipsnio 3 dalyje numatytus nevyriausybinės organizacijos sąvokos
požymius.
3. Keičiamo įstatymo 7 straipsnio 2 dalyje numatyta, kad
nevyriausybinėms organizacijoms finansavimą skiria asignavimų valdytojai.
Todėl 3 dalyje siūlome numatyti, kad asignavimų valdytojui kilus pagrįstų
abejonių, kad finansavimo konkurse dalyvaujantis juridinis asmuo gali
neatitikti nevyriausybinės organizacijos požymių, asignavimų valdytojas
turėtų teisę tikrinti informaciją apie nevyriausybinės organizacijos
požymius, pavyzdžiui, jo dalyvius, jų proporcijas, dalyvių turimus balsus,
veiklos tikslus ir kt. Tikrinimas būtų atliekamas kreipiantis dėl konkrečios
informacijos į Juridinių asmenų registro ar Juridinių asmenų dalyvių
informacinės sistemos tvarkytoją, o tuo atveju, jei reikiamos informacijos juose
nebūtų, kreiptis į patį juridinį asmenį paprašant šią informaciją pateikti.
Tokiu mechanizmu įtvirtinama prezumpcija, kad Juridinių asmenų registre
esanti žyma, jog juridinis asmuo yra nevyriausybinė organizacija yra
teisinga, tačiau asignavimų valdytojui pagrįstai suabejojus šios žymos
pagrįstumu, numatomas mechanizmas patikrinti faktus (aplinkybės).
4. Asignavimų valdytojui turint duomenų (patikrinus informaciją
Registrų centre, iš juridinio asmens pateiktos informacijos), kad juridinis
asmuo neatitinka nevyriausybinės organizacijos požymių, siūlome straipsnio 4
dalyje numatyti pareigą asignavimų valdytojui kreiptis į Juridinių asmenų
registro tvarkytoją dėl nevyriausybinės organizacijos žymos panaikinimo.
Sistemiškai taikant įstatymo 7 straipsnio 5 dalį, tokiam juridiniam asmeniui
negalės būti skiriamas finansavimas, nes jis gali būti skiriamas tik
nevyriausybinės organizacijos sąvoką atitinkantiems juridiniams asmenims.
5. dalyje aptariamas atvejis, kuomet nevyriausybinės organizacijos
žyma panaikinama Juridinių asmenų registro tvarkytojo iniciatyva.
6. dalyje numatoma, kad juridinis asmuo ir pats galės inicijuoti
nevyriausybinės organizacijos žymos jam panaikinimą.
7. dalyje siūlome numatyti, kad juridiniam asmeniui panaikinus
nevyriausybinės organizacijos žymą asignavimų valdytojo iniciatyva (šio
straipsnio 4 dalies atveju), toks juridinis asmuo, nors ir pasikeitus
aplinkybėms, 1 metus laiko negalės būti laikomas nevyriausybine organizacija
ir pakartotinai nurodyti nevyriausybinės organizacijos žymens Juridinių
asmenų registre. Tokiu būdu siekiama užtikrinti, kad juridinių asmenų vadovai
nurodydami nevyriausybinės organizacijos žymą atsakingai įvertintų juridinio
asmens atitiktį nevyriausybinės organizacijos sąvokos požymiams.
Pasiūlymas:
Pakeisti įstatymo projekto 1 straipsniu keičiamo
įstatymo 12 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„12 straipsnis. Nevyriausybinės
organizacijos statusas
1. Šio įstatymo 2 straipsnio 3 dalyje nurodytą
sąvoką atitinkantis juridinis asmuo, Juridinių asmenų dalyvių informacinės
sistemos tvarkytojui pateikęs duomenis apie savo dalyvius, kreipiasi į
Juridinių asmenų registro tvarkytoją Juridinių asmenų registro nuostatų
nustatyta tvarka pateikdamas prašymą įregistruoti nevyriausybinės
organizacijos statusą.
2. Juridinių asmenų registro tvarkytojas gavęs
prašymą įregistruoti nevyriausybinės organizacijos statusą:
1) pagal Juridinių asmenų registro,
Juridinių asmenų dalyvių informacinės sistemos duomenis ir (arba) Vyriausybės
ar jos įgaliotos institucijos tvirtinamus klasifikatorius, patikrina, ar
prašymą pateikęs juridinis asmuo pagal šio įstatymo 2 straipsnio 3 dalies
nuostatas gali būti laikomas nevyriausybine organizacija;
2) patikrina, ar prašymą pateikęs juridinis
asmuo atitinka Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatyme
nustatytus minimalius patikimo mokesčių mokėtojo kriterijus;
3) patikrina, ar prašymą pateikęs juridinis
asmuo teisės aktų nustatyta tvarka yra pateikęs finansinių ataskaitų
rinkinius ir veiklos ataskaitas.
3. Juridinių asmenų registro tvarkytojas,
nustatęs, kad juridinis asmuo atitinka šio straipsnio 1 ir 2 dalyse
nustatytas nevyriausybinės organizacijos statuso įgijimo sąlygas, juridiniam
asmeniui įregistruoja nevyriausybinės organizacijos statusą.
4. Juridinių asmenų registro tvarkytojas
nevyriausybinės organizacijos statusą išregistruoja valstybės ar savivaldybės
institucijos ar įstaigos teikimu, savo iniciatyva arba paties juridinio
asmens prašymu.
5. Į Juridinių asmenų registro tvarkytoją
dėl juridiniam asmeniui suteikto nevyriausybinės organizacijos statuso
išregistravimo kreipiasi valstybės ar savivaldybės institucija ar įstaiga,
turinti duomenų, kad:
1) juridinis asmuo neatitinka šio įstatymo 2
straipsnio 3 dalies nuostatų;
2) juridinis asmuo neatitinka Mokesčių
administravimo įstatyme nustatytų minimalių patikimo mokesčių mokėtojo
kriterijų.
6. Juridinių asmenų registro tvarkytojas
savo iniciatyva išregistruoja nevyriausybinės organizacijos statusą, kai
įregistruojamas Juridinių asmenų registro tvarkytojo inicijuotas šį statusą
turinčio juridinio asmens likvidavimas arba įregistruojamas jo, kaip
likviduojamo, bankrutuojančio ar bankrutavusio juridinio asmens, statusas,
taip pat kai pasibaigia juridinio asmens pertvarkymo procedūros.
7. Juridinis asmuo, kurio nevyriausybinės
organizacijos statusas buvo išregistruotas, dėl nevyriausybinės organizacijos
statuso suteikimo pakartotinai gali kreiptis praėjus ne mažiau negu vieniems
metams nuo nevyriausybinės organizacijos statuso išregistravimo dienos.
12 straipsnis. Informacijos apie nevyriausybines
organizacijas kaupimas
1. Informacija apie juridinius asmenis,
kurie yra nevyriausybinės organizacijos, kaupiama Juridinių asmenų registre
ir skelbiama viešai.
2. Juridinio asmens vadovas įvertina ar jo
vadovaujamas juridinis asmuo atitinka šio įstatymo 2 straipsnio 3 dalyje
numatytą nevyriausybinės organizacijos sąvoką, ir Juridinių asmenų registro
nuostatų nustatyta tvarka Juridinių asmenų registre pažymi, kad juridinis
asmuo yra nevyriausybinė organizacija.
3. Asignavimų valdytojas, kilus pagrįstų
abejonių, ar juridinis asmuo atitinka šio įstatymo 2 straipsnio 3 dalyje
numatytus nevyriausybinės organizacijos sąvokos požymius, turi teisę tikrinti
atitiktį nevyriausybinės organizacijos požymiams patvirtinančią informaciją
Juridinių asmenų registre ir Juridinių asmenų dalyvių informacinėje
sistemoje. Jei nevyriausybinės organizacijos požymius patvirtinančios
informacijos Juridinių asmenų registre ar Juridinių asmenų dalyvių
informacinėje sistemoje nėra, asignavimų valdytojas turi teisę prašyti, kad juridinis
asmuo jam šią informaciją pateiktų.
4. Asignavimų valdytojas, turėdamas duomenų,
kad juridinis asmuo neatitinka šio įstatymo 2 straipsnio 3 dalyje numatytos
nevyriausybinės organizacijos požymių, kreipiasi į Juridinių asmenų registro
tvarkytoją dėl nevyriausybinės organizacijos žymos juridiniam asmeniui
panaikinimo.
5. Juridinių asmenų registro tvarkytojas
savo iniciatyva panaikina žymą, kad juridinis asmuo yra nevyriausybinė
organizacija, kai įregistruojamas Juridinių asmenų registro tvarkytojo inicijuotas
šio juridinio asmens likvidavimas arba įregistruojamas jo, kaip likviduojamo,
bankrutuojančio ar bankrutavusio juridinio asmens, statusas, taip pat kai
pasibaigia juridinio asmens pertvarkymo procedūros.
6. Juridinių asmenų registre žyma, kad juridinis
asmuo yra nevyriausybinė organizacija, gali būti panaikinama ir šio juridinio
asmens iniciatyva.
7. Juridinis asmuo, kurio kaip nevyriausybinės
organizacijos žyma buvo panaikinta asignavimų valdytojo iniciatyva šio
straipsnio 4 dalyje numatytu atveju, šio straipsnio 2 dalyje numatytą
informaciją pakartotinai gali nurodyti praėjus ne mažiau negu vieniems metams
nuo šios žymos panaikinimo dienos.“
|