PASIŪLYMAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS KULTŪROS CENTRŲ ĮSTATYMO NR. IX-2395 9 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-1735 (2)

2018-06-18

Vilnius

Eil. Nr.

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

str.

str. d.

p.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.

 

 

 

 

 

2.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

Argumentai

       Kultūros centrų įstatyme nepakankamai reglamentuota  valstybės bei savivaldybių kultūros centrų veikla. Todėl būtina papildyti bei patikslinti pagrindines kultūros centrų veiklos nuostatas.

Lietuvos kultūros centrų asociacija savo gretose vienija 149 juridinį statusą turinčius centrus, 90 jų filialų ir per 300 padalinių, skyrių įvairiuose Lietuvos miesteliuose bei per 60 tūkstančių mėgėjų meno kolektyvų narių. Daugelis kultūros centrų ir kitų kultūros įstaigų vadovų šiandien yra sukūrę puikius, gerai šalyje žinomus kolektyvus, įtraukę gausius bendruomenių būrius, ypač jaunimą ir vaikus, į kūrybos ir edukacijos procesus. Tokių kolektyvų veikla lemia regioninės kultūros gyvybingumą ir išskirtinumą. Dažnai kultūros centrai ir kitos kultūros įstaigos vykdo ilgalaikius, kelis metus trunkančius tarptautinius projektus, todėl labai svarbi yra  pastovi darbuotojų ir kūrybingų vadovų veikla, nes kūrybos procesai, bendruomenės kūrybiškumo įgalinimas, meno projektai ar išskirtinai reikšminga meno kolektyvų veikla, ypač regionuose, pirmiausia priklauso nuo asmenybių. Siekiant pritraukti kūrybingus kultūros centrų vadovus, būtina sudaryti jiems sąlygas vykdyti ilgalaikius projektus.        Atsižvelgdamas į Lietuvos kultūros centrų asociacijos prašymą ir pateiktus argumentus, siūlau papildyti bei pakeisti Įstatymo projektą.

    Pasiūlymas:

  1. Papildyti ir pakeisti Įstatymo projekto pavadinimą ir jį išdėstyti taip:

 

„LIETUVOS RESPUBLIKOS KULTŪROS CENTRŲ ĮSTATYMO NR. ix-2395   1, 4  ir  9   straipsnių PAKEITIMO, įstatymo papildymo 41 ir 91 Straipsniais ĮSTATYMAS“

 

  1. Papildyti Įstatymo projektą naujais 1, 2, 3  straipsniais ir juos išdėstyti taip:

               „1 straipsnis. Įstatymo paskirtis

 Šis įstatymas nustato kultūros centrų steigimą, pertvarkymą, pasibaigimą, valdymą, veiklą, klasifikavimą, finansavimą, vadovų priėmimą į pareigas, jų veiklos vertinimą, atleidimą iš pareigų bei kitus su kultūros centrų veikla susijusius santykius.“

 

 

2 straipsnis. 4 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 4 straipsnį ir išdėstyti taip:

 „4 straipsnis. Kultūros centrų sistema

1.       Kultūros centraių sistemą sudaro:  skirstomi į valstybės kultūros centrus, savivaldybių

kultūros centrus ir kitus kultūros centrus. 

1)      2. Vvalstybės kultūros centrai – tai kultūros centrai,

 kurių teisinė forma yra biudžetinė įstaiga arba viešoji įstaiga ir kurių savininko ar atitinkamai dalininko (savininko) teises ir pareigas įgyvendina Kultūros ministerija;

2)      3..Ssavivaldybės kultūros centrai – tai kultūros

 centrai, kurių teisinė forma yra biudžetinė įstaiga ar viešoji įstaiga ir kurių savininko ar atitinkamai dalininko (savininko) teises ir pareigas įgyvendina savivaldybės taryba; steigėjas yra savivaldybės taryba.

3)      4. Kkiti kultūros centrai – tai kultūros centrai, kurie yra

viešieji arba privatūs juridiniai asmenys, išskyrus šios straipsnio dalies 1 ir 2 punktuose 2 ir 3 dalyse nurodytus kultūros centrus.

2. 5. Kultūros centrai pagal veiklos pobūdį skirstomi į specializuotus ir daugiafunkcinius.

3. 6. Kultūros centrai, , pagal Kultūros ministerijos nustatytus veiklos ir materialinės bazės kriterijus skirstomi į aukščiausią, pirmą, antrą ir trečią kategorijas. centro savininko ar atitinkamai dalininkų (savininko) teises ir pareigas įgyvendinanti institucija, siekdama įvertinti kultūros centro veiklą, materialiuosius bei žmogiškuosius išteklius, kultūros ministro nustatyta tvarka valstybės ir savivaldybės kultūros centrams suteikia kategorijas. Kultūros centrams pagal Kultūros ministerijos nustatytus kriterijus  yra suteikiama aukščiausioji, pirmoji, antroji arba trečioji kategorijos.“

3 straipsnis. Įstatymo papildymas 41 straipsniu

Papildyti Įstatymą  41 straipsniu:

„41 straipsnis. Valstybės ir savivaldybės kultūros centrų veikla

1.      Valstybės kultūros centro paskirtis yra plėtoti

istoriškai susiklosčiusias, kultūrinę tautinę tapatybę išreiškiančias ir įtvirtinančias etninės kultūros ir mėgėjų meno veiklas šalyje, metodiškai joms vadovauti, siekiant įgyvendinti valstybės politiką regionų, etninės kultūros, mėgėjų meno, tradicijų tęstinumo ir plėtros, Lietuvos visuomenės ir pasaulio lietuvių kūrybiškumo, kultūrinės raiškos srityse, saugoti ir plėtoti dainų švenčių tradiciją, rengti valstybines kultūros programas, skatinti visuomenės kultūrinę ir kūrybinę raišką, rūpintis nematerialaus kultūros paveldo išsaugojimu, gaivinimu ir tęstinumu, etninės kultūros, mėgėjų meno, kultūros centrų specialistų kvalifikacija, ugdyti visuomenės suvokimą apie etninę kultūrą, mėgėjų meninę veiklą, kūrybiškumo reikšmę vaikams ir jaunimui, žmonių gyvenimo kokybei, padėti pasaulio lietuvių bendruomenėms saugoti savo kultūrinį tapatumą, vykdyti kitus teisės aktuose nustatytus reikalavimus.

2. Savivaldybės kultūros centrai atlieka šias funkcijas: 

1) rūpinasi į Nematerialaus kultūros paveldo vertybių sąvadą bei savivaldybių lygmens nematerialaus kultūros paveldo vertybių sąrašus įtrauktų elementų  išsaugojimu ir tęstinumu;

2) organizuoja etninės kultūros sklaidą, populiarina senąsias kultūros tradicijas, papročius, laiduoja etninės kultūros perimamumą, užtikrina regionų kultūros identitetą;

3) sudaro sąlygas profesionalaus meno sklaidai; 

4) užtikrina dainų švenčių tradicijos tęstinumą, mėgėjų meno kolektyvų dalyvavimą pasirengimo dainų šventėms procese ir dainų šventėse, vietiniuose, regioniniuose, respublikiniuose ir tarptautiniuose renginiuose;

5) rengia valstybinių švenčių, atmintinų dienų, kalendorinių švenčių paminėjimą;

6) organizuoja mėgėjų meno kolektyvų, studijų, būrelių veiklą;

7) viešina informaciją apie kultūros įvykius, kultūros projektus ir programas, kultūros reikšmę, skatina visuomenės, bendruomenių, grupių, individų kūrybines, kultūrines, pilietines iniciatyvas, kultūrinę veiklą ir skelbia apie tai įvairiomis žiniasklaidos formomis;

8) organizuoja meno, edukacinius, pramoginius ir kitus renginius, rengia programas;

9) formuoja ir tenkina sociokultūrinius bendruomenės poreikius, sudaro sąlygas visiems jos nariams dalyvauti kultūros procese;

10) rengia ir įgyvendina kultūrinės edukacijos, kultūrinę ir socialinę atskirtį mažinančias neformaliojo suaugusiųjų bei vaikų švietimo programas;

11)  atlieka kitas įstatymuose bei valstybės ir savivaldybių kultūros centrų nuostatuose ar įstatuose nustatytas funkcijas.“

 

3. Papildyti Įstatymo projekto 1 straipsnį 4 dalimi, atitinkamai  projekto 4 ir 5 dalis laikyti 5 bei 6 dalimis ir 4 dalį išdėstyti taip:

 

 

„4. Savininko teises ir pareigas įgyvendinanti institucija kiekvienais metais iki sausio 31 dienos įvertina valstybės ar savivaldybės centro vadovo (išskyrus valstybės ir savivaldybės centro vadovą, kuris buvo priimtas į pareigas praėjusiais metais, iki metų pabaigos likus mažiau negu šešiems mėnesiams) praėjusių metų veiklą pagal nustatytas metines užduotis, siektinus rezultatus ir vertinimo rodiklius. Valstybės ir savivaldybės centro vadovo veikla vertinama labai gerai, gerai ir nepatenkinamai savininko teises ir pareigas įgyvendinančios institucijos nustatyta tvarka. Jeigu valstybės ar savivaldybės centro vadovo veikla įvertinama nepatenkinamai du kartus iš eilės, savininko teises ir pareigas įgyvendinanti institucija priima sprendimą valstybės ar savivaldybės centro vadovą atleisti iš pareigų ir nutraukia su juo sudarytą darbo sutartį. Paaiškėjus, kad valstybės ar savivaldybės centro vadovas neatitinka nepriekaištingos reputacijos kriterijų, nurodytų šio straipsnio 3 dalyje, savininko teises ir pareigas įgyvendinanti institucija priima sprendimą tokį vadovą atleisti iš pareigų ir nutraukia su juo sudarytą darbo sutartį.“

 

 

 

 

Teikia

Seimo narys                                                                                                 Vytautas Juozapaitis