LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SODININKŲ BENDRIJŲ ĮSTATYMO NR. ix-1934 2, 3 IR 6 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2021-03-01 Nr. XIVP-281

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, galiojantiems įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1.    Projekto 1 straipsniu keičiamo Sodininkų bendrijų įstatymo (toliau - keičiamas įstatymas) 2 straipsnio 7 dalies nuostatose nėra aiškus formuluotės „bendrosios dalinės nuosavybės teise priklausančių sodininkų bendrijoms bendrojo naudojimo objektų” turinys. Atkreiptinas dėmesys, kad pagal keičiamo įstatymo 7 straipsnio 1 dalį sodininkų bendromis lėšomis ar bendromis sutelktomis jėgomis pastatyti, įrengti ar kitaip įsigyti bendrojo naudojimo objektai bendrosios dalinės nuosavybės teise priklauso sodininkams, o pagal šio straipsnio 3 dalį mėgėjų sodo teritorijoje esančius bendrojo naudojimo objektus bendrija valdo Civilinio kodekso, šio ir kitų įstatymų nustatyta tvarka. Atsižvelgiant į tai, projekto nuostatos turėtų būti tikslinamos. Tuo atveju, jeigu turimi omenyje bendrojo naudojimo objektai, kurie įsigyti ne sodininkų lėšomis ar jie nėra sodininkų bendromis jėgomis pastatyti ir įrengti, arba turimi omenyje bendrojo naudojimo objektai, kuriuos kaip bendrąją dalinę nuosavybę įsigyja kelios sodininkų bendrijos, tai vertinamoji projekto nuostata tobulintina taip, kad ji apimtų visus sodininkų bendrijos valdomus bendrojo naudojimo objektus, t. y. kartu turėtų būti nurodyti ir bendrojo naudojimo objektai, kurie bendrosios dalinės nuosavybės teise priklauso sodininkams.

Analogiško turinio pastaba taikytina ir projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 3 straipsnio 1 dalies nuostatoms.

2.   Projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 6 straipsnio 1 dalyje siūloma nustatyti „Jei sodininkų bendrija bendru sutarimu atsisako teisės nuomoti ar išsipirkti iš valstybės bendrojo naudojimo žemės sklypus, kuriuose yra keliai (gatvės) ir (ar) kelių juostos, bendrijos narių susirinkimo protokole pažymima, kurių bendrojo naudojimo žemės sklypų su juose esančiais keliais (gatvėmis) ir (ar) kelių juostomis, nurodytų sodininkų bendrijos išplanavimo projekto (generalinio plano) sprendiniuose, neketina nuomoti ar išsipirkti iš valstybės. Apie priimtą sprendimą bendrijos pirmininkas raštu informuoja savivaldybę kartu pateikdamas bendrijos susirinkimo protokolą. Savivaldybė nurodytus valstybinius bendrojo naudojimo žemės sklypus perima Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtintose valstybinės žemės sklypų perdavimo valdyti, naudoti ir disponuoti jais patikėjimo teise savivaldybėms taisyklėse nustatyta tvarka. Kai sodininkų bendrijos išplanavimo projekte (generaliniame plane) esantys sprendiniai neatitinka realios situacijos vietovėje, savivaldybė suformuoja keliui (gatvei) skirtą žemės sklypą Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtintuose Nekilnojamojo turto kadastro nuostatuose nustatyta tvarka“. Projekto nuostatos svarstytinos šiais aspektais:

            Pirma, šiose projekto nuostatose reikėtų suderinti vartojamas sąvokas ir formuluotes su keičiamame įstatyme vartojamomis sąvokomis ir formuluotėmis: vietoj sąvokos „sodininkų bendrija“ įrašytina sąvoka „bendrija“, vietoj formuluotės „bendrijos susirinkimo protokolą“ įrašytina formuluotė „bendrijos narių susirinkimo protokolą“.

            Antra, projekto nuostatose „Jei sodininkų bendrija bendru sutarimu atsisako <...>“ nėra aiškus formuluotės „bendru sutarimu“ turinys. Atkreiptinas dėmesys, kad pagal keičiamo įstatymo 16 straipsnio 10 dalį „sprendimai bendrijos narių susirinkime priimami, kai už juos balsuoja daugiau kaip 1/2 susirinkime dalyvaujančių bendrijos narių, išskyrus šio straipsnio 12 dalyje numatytus atvejus“. Atsižvelgiant į tai, projekto nuostatos tikslintinos.

            Trečia, iš projekto nuostatų „sodininkų bendrijos išplanavimo projekto (generalinio plano) sprendiniuose” nėra aišku, koks dokumentas turimas omenyje. Atkreiptinas dėmesys, kad pagal keičiamo įstatymo 6 straipsnio 1 dalies nuostatas „mėgėjų sodo teritoriją sudaro sodininkų ir kitų asmenų, įsigijusių mėgėjų sodo teritorijoje sodo sklypą, naudojama nuosavybės ar kitomis teisėmis valdomų sklypų ir bendrojo naudojimo žemė, kuri teisės aktais buvo skirta mėgėjų sodininkystei plėtoti (kolektyviniams sodams steigti) arba priskirta pagal vėliau patikslintą žemės valdos projektą ar teritorijų planavimo dokumentą“.

            Ketvirta, projekto nuostatos „Kai sodininkų bendrijos išplanavimo projekte (generaliniame plane) esantys sprendiniai neatitinka realios situacijos vietovėje, savivaldybė suformuoja keliui (gatvei) skirtą žemės sklypą Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtintuose Nekilnojamojo turto kadastro nuostatuose nustatyta tvarka“ nėra aiškios tuo aspektu, kad pagal keičiamo įstatymo 6 straipsnio 3 dalį mėgėjų sodo teritorijoje žemės sklypai formuojami ir pertvarkomi pagal žemės valdos projektą ar teritorijų planavimo dokumentą Žemės įstatymo ar Teritorijų planavimo įstatymo nustatyta tvarka.

            Penkta, nei iš projekto, nei jo aiškinamojo rašto nuostatų nėra aišku, kaip būtų taikomos priimto įstatymo naujos nuostatos tuo atveju, jei iki įstatymo įsigaliojimo jau būtų pradėtos mėgėjų sodo teritorijos bendrojo naudojimo žemėje esančių žemės sklypų su juose esančiais keliais (gatvėmis) perdavimo savivaldybėms procesas, t. y. iš projekto nuostatų nėra aišku, ar šis procesas, įsigaliojus įstatymui, turėtų būti užbaigtas iki įstatymo įsigaliojimo galiojusia tvarka. Svarstytina, ar projekto 4 straipsnio nereikėtų papildyti atskira dalimi, kurioje būtų reglamentuojamas įstatymo taikymas.

            3. Atsižvelgiant į teisės technikos reikalavimus, projektas tikslintinas:

3.1. įstatymo pavadinime žodis „įstatymas“ rašytinas atskiroje eilutėje;

3.2. projekto 1 - 3 straipsnių pavadinimuose reikėtų atsisakyti straipsnio struktūrinės dalies nurodymo;

3.3. projekto 1 ir 2 straipsniu pakeitimų esmės nurodyme vietoj žodžio „Papildyti“ įrašytinas žodis „Pakeisti“;

3.4. projekto 2 straipsnio pakeitimų esmės išdėstyme žodžiai „išdėstyti“ ir „ją“ sukeistini vietomis;

3.5. projekto 4 straipsnio pavadinimą reikėtų išdėstyti taip „Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas“, nes šiame projekto straipsnyje nėra reglamentuojamas įstatymo taikymas (ši pastaba būtų neaktuali, jei, atsižvelgiant į aukščiau išdėstytas pastabas, šis projekto straipsnis būtų papildytas nuostatomis, reglamentuojančiomis įstatymo taikymą);

3.6. įstatymą pasirašančiojo asmens pareigų nurodyme brauktinas žodis „Lietuvos“.

4.    Atkreiptinas dėmesys į tai, kad 2021 m. sausio 1 d. įsigaliojo Seimo statuto pataisos, kuriomis Seimo statuto 135 straipsnio 3 dalis, reglamentuojanti reikalavimus aiškinamajam raštui, buvo papildyta nauju 8 punktu (atsirado papildomas reikalavimas aiškinamajame rašte nurodyti ar įstatymo projektas neprieštarauja strateginio lygmens planavimo dokumentams), Šio reikalavimo pateiktame aiškinamajame rašte nesilaikyta.

5.   Atkreipiame dėmesį, kad Seime yra įregistruoti Lietuvos Respublikos sodininkų bendrijų įstatymo Nr. IX-1934 6 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas (reg. Nr. XIIIP-5330), Lietuvos Respublikos sodininkų bendrijų įstatymo Nr. IX-1934 6 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas (reg. Nr. XIIIP-5356), Lietuvos Respublikos sodininkų bendrijų įstatymo Nr. IX-1934 6 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas (reg. Nr. XIVP-65), Lietuvos Respublikos sodininkų bendrijų įstatymo Nr. IX-1934 6, 16 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas (reg. Nr. XIVP-229), kuriais Sodininkų bendrijų įstatymo 6 straipsnio 1 dalį siūloma išdėstyti kiek kitaip nei teikiamame įstatymo projekte. Atsižvelgus į tai, projektų nuostatas reikia suderinti tarpusavyje, taip pat atkreiptinas dėmesys į Seimo statuto 137 straipsnio 4 dalies nuostatas.

6.   Projektu siūloma reglamentuoti disponavimą valstybės turtu (valstybei nuosavybės teise priklausančia žeme). Valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo 7 straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad valstybės turto savininko funkcijas įgyvendina Lietuvos Respublikos Seimas ir Vyriausybė įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka. Atsižvelgus į tai, dėl teikiamo įstatymo projekto reikėtų gauti Vyriausybės išvadą.

 

 

Departamento direktorius                                                                                              Andrius Kabišaitis

 

 

 

N. Azguridienė, tel. (8 5) 239 6546, el. p. [email protected]

S. Švedas, tel. (8 5) 239 6165, el. p. [email protected]