LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

TEISĖS IR TEISĖTVARKOS KOMITETAS

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO STATUTO

„DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO STATUTO NR.I-399

23 STRAIPSNIO PAKEITIMO“ PROJEKTO XIVP-4073

 

2024-10-09 Nr. 102-P-36

Vilnius

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkė Irena Haase, komiteto pirmininko pavaduotoja Agnė Širinskienė, nariai: Aušrinę Armonaitę pavaduojanti Morgana Danielė, Gabrielių Landsbergį pavaduojanti Jurgita Sejonienė, Česlav Olševski, Julius Sabatauskas, Vilius Semeška, Algirdas Stončaitis.

Komiteto biuro vedėja Dalia Komparskienė, patarėjai: Martyna Civilkienė, Jurgita Janušauskienė, Žana Jerochovienė, Rita Karpavičiūtė, Dalia Latvelienė, Irma Leonavičiūtė, Rita Varanauskienė, Loreta Zdanavičienė, vyriausioji specialistė Aidena Bacevičienė, padėjėjos: Meile Čeputienė, Rivena Zegerienė.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2024-09-02

1

1

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.    Projektu siūloma Seimo statuto 23 straipsnį, kuriame reglamentuojama Seimo nario asmens neliečiamybės panaikinimo procedūra, papildyti teisiniu reguliavimu, pagal kurį Seimas, išklausęs prokuroro pranešimą dėl Seimo nario patraukimo baudžiamojon atsakomybėn, suėmimo ar kitokio jo laisvės suvaržymo, galėtų nuspręsti nesudaryti tyrimo komisijos, jeigu Seimo narys sutiktų, kad jo neliečiamybė būtų panaikinta. Šis teisinis reguliavimas svarstytinas keliais aspektais.

1.1.   Seimo nario asmens neliečiamybė, kuri gali būti ribojama tik Seimo sutikimu, yra Konstitucijos 62 straipsnio 1, 2 dalyse įtvirtintas konstitucinis institutas. Kaip yra pažymėjęs Konstitucinis Teismas, Seimo narių, įgyvendinančių jiems Konstitucijos ir įstatymų pavestas pareigas, imunitetas turi užtikrinti, kad Seimas galės nekliudomai vykdyti Konstitucijoje nustatytas funkcijas (2000 m. gegužės 8 d., 2016 m. balandžio 27 d. nutarimai). Atsižvelgiant į tai, pažymėtina, kad nepriėmus Konstitucijos pataisos ir nepanaikinus šios Seimo nario asmens neliečiamybės konstitucinės garantijos, Seimo nario asmens neliečiamybės panaikinimo procedūra turėtų būti reguliuojama taip, kad tas panaikinimas netaptų vien formalumu. Tyrimo komisijos sudarymas šioje procedūroje suponuoja atidesnį klausimo parengimą Seimo balsavimui.

Atsižvelgti iš dalies

Manytina, kad siūlomu reguliavimu Seimo nario asmens neliečiamybės panaikinimo procedūra nesudarytų pagrindo teigti, kad neliečiamybės panaikinimas taptų vien formalumu, nes  Projektu nėra siekiama paneigti Lietuvos Respublikos Konstitucijos 62 str.  2 d. nuostatos, kad Seimo narys be Seimo sutikimo negali būti traukiamas baudžiamojon atsakomybėn, suimamas, negali būti kitaip suvaržoma jo laisvė. Be to, po Komiteto organizuotų klausymų projektas patobulintas iš esmės.

 

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2024-09-02

1

2

 

1.2.   Pagal galiojančio Seimo statuto 23 straipsnį, Seimas, išklausęs prokuroro pranešimą dėl Seimo nario patraukimo baudžiamojon atsakomybėn, suėmimo ar kitokio jo laisvės suvaržymo, po pertraukos sprendžia, ar sudaryti tyrimo komisiją dėl sutikimo Seimo narį patraukti baudžiamojon atsakomybėn, suimti ar kitaip suvaržyti jo laisvę (1 dalis); Seimo nario asmens neliečiamybės panaikinimo klausimas svarstomas tik tuo atveju, jeigu nusprendžiama sudaryti tyrimo komisiją (2–5 dalys). Taigi, pagal galiojantį teisinį reguliavimą, Seimui nepriėmus sprendimo sudaryti tyrimo komisiją Seimo nario asmens neliečiamybė lieka nepanaikinta. Projektu siūloma Seimo statuto 23 straipsnio 1 dalyje po nuostatos, kuria įtvirtinti Seimo įgaliojimai spręsti dėl tyrimo komisijos sudarymo, įrašyti nuostatą, pagal kurią Seimas galėtų nuspręsti nesudaryti tyrimo komisijos, jeigu Seimo narys, išklausęs prokuroro pranešimą, iš karto po to Seimo posėdyje pareikštų sutinkantis, kad jo neliečiamybė būtų panaikinta. Iš šių šalia išdėstytų nuostatų neaišku, ar Seimas galėtų nuspręsti nesudaryti tyrimo komisijos tik vieninteliu nurodytu atveju, ar ir visais kitais atvejais, kai Seimo narys sutikimo, kad jo neliečiamybė būtų panaikinta, nepareikštų. Šiuo atžvilgiu projektą reikėtų patikslinti, kartu svarstytina, ar nuostatos, kurias siūloma išdėstyti Seimo statuto 23 straipsnio 1 dalyje, neturėtų būti dėstomos atskiroje šio straipsnio dalyje arba kartu su projektu siūlomos naujos šio straipsnio 2 dalies nuostatomis.

Pritarti

Projektas patobulintas, siūlomą reguliavimą dėstant Seimo statuto 23 straipsnio naujoje 2 dalyje.

 

 

 

 

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2024-09-02

1

1

 

1.3.   Pagal projektu siūlomą teisinį reguliavimą, Seimas balsuotų dėl Seimo nutarimo nesudaryti tyrimo komisijos ir sutikti Seimo narį patraukti baudžiamojon atsakomybėn, suimti ar kitaip suvaržyti jo laisvę. Kadangi tai yra atskiri teisiniai klausimai, abejotina, ar jie turėtų būti sprendžiami vienu balsavimu. Pažymėtina ir tai, kad Seimo nutarimai paprastai neformuluojami negatyviai, t. y. nusprendžiant ko nors nedaryti. Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar projekte nurodytu atveju, kai Seimo narys sutinka, kad jo asmens neliečiamybė būtų panaikinta, neturėtų būti balsuojama, kaip ir visais kitais atvejais, dėl Seimo nutarimo sudaryti tyrimo komisiją priėmimo, tačiau jo nepriėmus, kitaip nei tais atvejais, kai Seimo narys nepareiškia minėto sutikimo, būtų galima balsuoti dėl asmens neliečiamybės panaikinimo. Be to, manytina, kad prieš balsuojant diskusija turėtų vykti ne tik dėl tyrimo komisijos sudarymo, kaip siūloma projektu, bet ir dėl Seimo nario asmens neliečiamybės panaikinimo.

Atsižvelgti

Komiteto 2024 m. spalio 2 d. vykusių klausymų metu pasidalinta nuomonėmis, kad projektas turi būti tobulinamas. Tačiau jį patobulinus pagal gautas pastabas, nebūtų pasiektas projekto tikslas - nustatyti trumpesnę procedūrą Seime, svarstant klausimą dėl sutikimo Seimo narį patraukti baudžiamojon atsakomybėn, suimti ar kitaip suvaržyti jo laisvę tuo atveju, kai pats Seimo narys sutinka, kad būtų panaikinta jo neliečiamybė (imunitetas). Priešingai – Seimo nario asmens neliečiamybės atėmimo klausimo sprendimo procedūra taptų painesnė (turėtų būti priimami du Seimo nutarimai, dėl kiekvieno jų vyktų diskusijos, būtų balsuojama, o nepriėmus atitinkamo sprendimo - klausimas būtų sprendžiamas iš naujo), galimai kelianti naujų taikymo neaiškumų.

Klausymų metu, siekiant įgyvendinti svarstomo projekto tikslą, apsispręsta  Seimo statuto 23 str. pakeitimus tobulinti, atsižvelgiant į Seimo nario teisinės neliečiamybės instituto konstitucinį reguliavimą, bei į tai, kad:

-sprendimą dėl Seimo nario neliečiamybės panaikinimo priima Seimas;

-sprendimas negali būti priimamas itin skubotai;

 - Seimas pats turi teisę nustatyti darbo tvarką Seimo statute.

 

Pasiūlymas:

1 straipsnis. 23 straipsnio pakeitimas

1. Papildyti 23 straipsnį nauja 2 dalimi:

2. Jeigu Seimo narys, išklausęs generalinio prokuroro pranešimą dėl jo patraukimo baudžiamojon atsakomybėn, suėmimo ar kitokio jo laisvės suvaržymo, iš karto viešai Seimo posėdyje padaro pareiškimą, jog sutinka, kad jo neliečiamybė būtų panaikinta, tyrimo komisija dėl sutikimo Seimo narį patraukti baudžiamojon atsakomybėn, suimti ar kitaip suvaržyti jo laisvę nesudaroma. Šiuo atveju Seimo pirmininkas teikia Seimo nutarimo dėl sutikimo Seimo narį patraukti baudžiamojon atsakomybėn, suimti ar kitaip suvaržyti jo laisvę projektą. Seimo nario asmens neliečiamybės atėmimo klausimas įrašomas į artimiausio Seimo posėdžio darbotvarkę. Diskusijose dėl neliečiamybės atėmimo dalyvauja Seimo narys, kurio asmens neliečiamybės klausimas sprendžiamas, ir ne daugiau kaip po 2 Seimo narius, pasisakančius „už“ ir „prieš“. Seimo nutarimas dėl  sutikimo Seimo narį patraukti baudžiamojon atsakomybėn, suimti ar kitaip suvaržyti jo laisvę gali būti priimtas, kai už jį balsuoja daugiau kaip pusė visų Seimo narių.

2. Buvusias 23 straipsnio 2–7 dalis laikyti atitinkamai 3–8 dalimis.

3. Pakeisti 23 straipsnio 8 dalį ir ją išdėstyti taip:

7.8. Seimo sprendimai šio straipsnio 1, 2 ir 45 dalyse nurodytais klausimais po pateikimo svarstomi ir priimami tame pačiame posėdyje, jeigu Seimas nenusprendžia kitaip.“

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2024-09-02

1

2

 

2.    Projekto 1 straipsnio 2 dalyje išdėstytoje naujoje Seimo statuto 23 straipsnio 2 dalyje tikslintina nuoroda į šio straipsnio 2 dalį. Atkreiptinas dėmesys ir į tai, kad Seimo nario asmens neliečiamybės panaikinimo procedūra nustatyta ne vienoje šio straipsnio dalyje, į kurią teikiama nuoroda, o ir kitose šio straipsnio dalyse.

 

Pritarti

Pastabai pritartina, tačiau patobulinus projektą iš esmės ji neaktuali.

5.

TTK biuro patarėja M. Civilkienė

2024-09-26

1

3

N

Tobulinant projektą turėtų būti tikslinamos ir Seimo statuto 23 straipsnio 7 dalyje esančios nuorodos į šio straipsnio 1 ir 4 dalis, jas papildant nuoroda ir į 2 dalį.

Pritarti

 

6.

TTK biuro patarėja M. Civilkienė

2024-09-26

2

 

N

Tobulinant projektą turėtų būti tikslinamos ir Seimo statuto 210 straipsnio 2 dalies 2 punkte esančios nuorodos į Seimo statuto 23 straipsnio 2, 4, 5 ir 6 dalis.

Pritarti

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: negauta.

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

7.1. Sprendimas: Pritarti komiteto patobulintam Seimo statuto projektui „Dėl Lietuvos Respublikos Seimo statuto Nr. I-399 23 ir 210 straipsnių pakeitimo projekto“ Nr. XIVP-4073(2) ir komiteto išvadoms.

8. Balsavimo rezultatai: už – 8, prieš – 0, susilaikė – 0  .

9. Komiteto paskirti pranešėjai: Irena Haase, Agnė Širinskienė, Vilius Semeška.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.

 

PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas Seimo statuto projektas, jo lyginamasis variantas.

 

 

Komiteto pirmininkė                                                                           (Parašas)                                                                      Irena Haase

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Komiteto biuro patarėja Martyna Civilkienė