LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
nacionalinio saugumo ir gynybos komitetas
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS NACIONALINIAM SAUGUMUI UŽTIKRINTI SVARBIŲ OBJEKTŲ APSAUGOS ĮSTATYMO
NR. IX-1132 13 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-3647
2024-09-04 Nr. 104-P-56
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkas Arvydas Pocius, komiteto pirmininko pavaduotojas Dainius Gaižauskas, komiteto nariai: Virgilijus Alekna, Jonas Jarutis, Raimondas Lopata, Arvydas Anušauskas, Valdas Rakutis, Saulius Skvernelis, Dovilė Šakalienė, Vytautas Mitalas.
Komiteto biuras: vedėjas Evaldas Sinkevičius, patarėjai: Vilma Greckaitė, Gediminas Kazėnas, Vilma Kaminskienė, Mantas Lapinskas, vyresnioji specialistė Skaistė Blažinauskaitė, padėjėja Jovita Dalgėdaitė.
Kviestieji asmenys: Seimo narė Ieva Pakarklytė, LR Vyriausybės kanclerės pavaduotojas Alminas Mačiulis, Ekonomikos ir inovacijų ministerijos Viešųjų pirkimų politikos skyriaus patarėja Dovilė Šacikauskė, Vidaus reikalų ministerijos (toliau - VRM) Strateginių sprendimų paramos grupės vadovas Dainius Žilinskas, Informatikos ir ryšių departamento prie VRM direktoriaus pavaduotojas Artūras Kavolis, Valstybės sienos apsaugos tarnybos prie VRM vado pavaduotojas Saulius Nekraševičius, Viešųjų pirkimų tarnybos direktoriaus pavaduotoja Viktorija Namavičienė, Ryšių reguliavimo tarnybos tarybos pirmininko pavaduotojas Darius Kuliešius, UAB „Meta advisory Lithuania“ partneris Andrius Romanovskis ir projektų vadovas Laurynas Gečas, UAB „Tele2“ technikos direktorius Baltijos šalims Valerij Kovzan, UAB „Tele2“ Tinklo planavimo ir strategijos vadovas Evaldas Stankevičius, AB „Telia Lietuva“ Mobilaus radijo tinklo vadovas Ramūnas Mikalauskas, UAB „Bitė Lietuva“ Naujos kartos tinklų direktorius Modestas Ropė.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-04-16 |
1 (2) |
(15) |
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas. 1. Projekto 1 straipsniu keičiamo Nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbių objektų apsaugos įstatymo (toliau – keičiamas Įstatymas) 13 straipsnio 4 dalies 3 punkte siūlomas nustatyti teisinis reguliavimas galėtų būti aiškinamas taip, kad būtų vykdoma tik tam tikros rūšies sandorių vykdymui pasitelkiamų subjektų patikra, t. y. tik prekių tiekimo sandoriams, nes keičiamame įstatyme nėra apibrėžta sąvokos „subtiekėjas“ turinys. Atsižvelgiant į tai, siekiant aiškumo, keičiamame įstatyme reikėtų apibrėžti sąvokos „subtiekėjas“ turinį arba pateikti nuorodą į įstatymą, kuriame jos turinys būtų apibrėžtas. |
Pritarti
|
Žr. Komiteto pasiūlymus Nr. 1 ir Nr. 6 ir Komiteto patobulinto įstatymo projekto Nr. XIVP-3647(2) 1 ir 2 straipsnius. |
2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-04-16 |
1 (13) |
(4) |
(3) |
2. Projektu 1 straipsniu keičiamo įstatymo 13 straipsnio 4 dalies 3 punkte pateikta nuoroda į Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2022 m. kovo 30 d. nutarimo Nr. 280 „Dėl Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo 92 straipsnio 13, 14 ir 15 dalių nuostatų įgyvendinimo“ 1.3 punkto sąraše nurodytas valstybes. Manytina, kad toks valstybių sąrašas turėtų būti įtvirtintas keičiamame įstatyme, o ne poįstatyminiame teisės akte, nes poįstatyminis teisės aktas gali būti pakeistas, o tokiu atveju nėra aišku, ar siūlomi pakeitimai atitiktų tikrąją įstatymo leidėjo valią. |
Pritarti iš dalies |
Žr. Komiteto pasiūlymą Nr. 3 ir Komiteto patobulinto projekto 2 variantą. |
3. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-04-16 |
1 (13) |
(4) |
(3) |
3. Projektu 1 straipsniu keičiamo įstatymo 13 straipsnio 4 dalies 3 punkto nuostata, kad sandoriui vykdyti pasitelkiami subtiekėjai „dalyvauja įmonių grupės veikloje per savo vadovą“ nėra pakankamai aiški. Taikant įstatymą ši nuostata gali būti nevienodai aiškinama, nes nėra pakankamai aišku, kurie subtiekėjai būtų laikomi dalyvaujančiais atitinkamos įmonių grupės veikloje per savo vadovą, kaip tas dalyvavimas turėtų būti suprantamas. Ta pati pastaba taikytina ir dėl subtiekėjo, kuris pagal projektu siūlomą nuostatos formuluotę net nebūdamas įmonių grupės nariu, dalyvauja įmonės grupės veikloje per savo vadovą, kito valdymo ar priežiūros organo narius ar kitą asmenį (kitus asmenis), turintį (turinčius) teisę atstovauti tiekėjui ar jį kontroliuoti, jo vardu priimti sprendimą, sudaryti sandorį. Projekto nuostatos tikslintinos, atskleidžiant tokio „dalyvavimo“ turinį. |
Pritarti |
Žr. Komiteto patikslinto įstatymo projekto XIVP-3647(2) 2 straipsnio 3 dalį. |
4. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-04-16 |
2 |
|
|
4. Reikėtų atsisakyti projekto 2 straipsnio vienos struktūrinės dalies numeravimo. |
Pritarti |
Atsižvelgiant į tai, kad Projektas tobulinamas pagal Vyriausybės išvadoje pateiktus pasiūlymus, straipsnių numeracija keičiama iš esmės. |
5. |
Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos Europos Sąjungos teisės grupė, 2024-05-06. |
|
|
|
Įvertinę Lietuvos Respublikos nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbių objektų apsaugos įstatymo Nr. IX-1132 13 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-3647 atitiktį Europos Sąjungos teisei pažymime, kad pastabų ir pasiūlymų neturime.
|
Pritarti |
|
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto / Komisijos nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
UAB „Tele2“, AB „Telia Lietuva“, UAB „Bitė Lietuva“, 2024-08-30 |
1 (13) |
(4) |
(4) |
Šiuo raštu, mobiliojo ryšio operatoriai UAB „Tele2“, „Telia Lietuva“, AB ir UAB „Bitė Lietuva“ (toliau – operatoriai), siekdami užtikrinti kokybišką mobilųjį ryšį Lietuvos Respublikos pasienio rajonų gyventojams, taip pat Lietuvos Respublikos saugumo, specialiųjų bei civilinės saugos tarnyboms, pristato: 1) mobiliojo ryšio veikimo Lietuvos Respublikos pasienio ruože problematiką; bei 2) teikia konkrečius teisinio reguliavimo siūlymus, kurių įgyvendinimas galėtų užtikrinti ir/ar gerinti mobilųjį ryšį Lietuvos Respublikos pasienio ruože. 2021 m., prasidėjus migrantų iš Baltarusijos antplūdžiui, dalis Lietuvos Respublikos pasienio rajonų, tarp jų, pavyzdžiui, Lazdijų rajono gyventojai, patyrė mobilaus ryšio problemas: silpną arba apskritai neegzistuojantį ryšį. Situaciją taip pat aktualizavo tai, kad su šia problema nuolat susiduria dalis Lietuvos Respublikos pasienyje veikiančių institucijų, kurių funkcijų palaikymui, kasdienių operatyvinių užduočių atlikimui būtinas kokybiško civilinio mobiliojo ryšio užtikrinimas. Palaikant tarpinstitucines konsultacijas buvo rastas sprendinys: valstybės institucijos – Valstybės sienos apsaugos tarnyba ir Informatikos ir ryšių departamentas (toliau – VSAT ir IRD) turi joms priklausančią telekomunikacijų infrastruktūrą (bokštus), kuri galėtų būti įgalinta ir civiliniam ryšiui teikti, t.y., galėtų būti leidžiama operatorių antenas talpinti LR vidaus reikalų ministerijos sistemai priklausančiuose bokštuose ir tokiu būdu sustiprinti ryšį bent dalyje pasienio gyvenviečių. 2021 m. pokyčius ribojo galiojęs teisinis reguliavimas: vertinant tai, kad LR vidaus reikalų ministerijos tarnybų bokštai yra skirti saugumui užtikrinti, tuometė LR valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo (toliau – VSTVNDĮ) redakcija nesuteikė VSAT ir IRD teisės nuomoti mobilaus ryšio operatoriams laisvos vietos ant šioms institucijoms priklausančių bokštų. Džiugina tai, kad efektyvaus tarpinstitucinio dialogo dėka įstatyminio lygmens teisinio reguliavimo sprendimai, įgalinantys valstybės turto valdytojus – VSAT ir IRD, buvo rasti: 2022 m. Seimas priėmė VSTVNDĮ pakeitimo įstatymą Nr. XIV-1631, kuris numatė, kad nuo 2023 m. birželio 1 d. sprendimus dėl valstybės ilgalaikio materialiojo turto nuomos gali priimti valstybės turto valdytojas, jeigu nuomojama valstybės arba savivaldybės elektroninių ryšių infrastruktūra, skirta šalies gynybai ar saugumui užtikrinti, ir tai nekelia grėsmės nacionalinio saugumo interesams. Minėtu VSTVNDĮ pakeitimo įstatymu Nr. XIV-1631 nustatyta, kad vertinimo, ar dėl materialiojo turto nuomos kyla grėsmių šalies gynybos ar saugumo funkcijų atlikimui, tvarką nustato Vyriausybė. Svarbu pažymėti, kad įgyvendinant VSTVNDĮ pakeitimo įstatymą Nr. XIV-1631 LR vidaus reikalų ministerija savalaikiai parengė vertinimo tvarkos projektą ir registravo LR Vyriausybės nutarimo projektą Nr. 23-7782 dėl LR Vyriausybės 2009 m. lapkričio 25 d. nutarimo Nr. 1540 „Dėl nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbių Saugumui svarbių objektų apsaugos koordinavimo komisijos darbo tvarkos aprašo patvirtinimo“ pakeitimo (toliau – Nutarimo projektas). Nutarimo projektu, greta kitų pakeitimų, buvo siūlyta numatyti, kad Nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbių objektų apsaugos koordinavimo komisijai (toliau – Komisija) būtų privaloma pranešti apie ketinamus sudaryti sandorius, kai nuomojama valstybės arba savivaldybės elektroninių ryšių infrastruktūra, skirta šalies gynybai ir saugumui užtikrinti, kuri yra įrašyta į Ypatingos svarbos informacinės infrastruktūros ir jos valdytojų sąrašą. Atsižvelgiant į visa tai, tuo atveju, jei būtų priimtas Nutarimo projektas, valstybės turto valdytojai, remdamiesi Komisijos vertinimu, įgytų teisę sudaryti turto nuomos sutartis su operatoriais, talpinti jų elektroninių ryšių įrangą valdomuose bokštuose. Vis dėlto, LR Vyriausybės kanceliarijos teisės grupei pateikus savo vertinimą, tolimesnis Nutarimo projekto svarstymas atsidūrė aklavietėje. LR Vyriausybės kanceliarijos teisės grupė atkreipė dėmesį, kad Komisijos, kaip viešojo administravimo subjekto funkcijos yra nustatytos LR nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbių objektų apsaugos įstatymu (toliau – NSUSOAĮ), todėl visi sandorių tipai, kuriuos pagal NSUSOAĮ yra pavesta tikrinti Komisijai, yra nurodyti NSUSOAĮ 13 straipsnio 1 ir 2 dalyse. Vertinant tai, nauja Komisijos kompetencija vertinti valstybės arba savivaldybės elektroninių ryšių infrastruktūros nuomos sandorius, kuri būtų nustatyta tik poįstatyminiu teisės aktu, galėtų būti traktuojama kaip pažeidžianti NSUSOAĮ apibrėžtą Komisijos kompetenciją. Greta to, LR Vyriausybės kanceliarijos teisės grupė pažymėjo, kad remiantis VSTVNDĮ 15 str. 1 d. 3 p. formuluojamu tvarkos tikslu, tokia tvarka turėtų apimti ir naujai įrengiamos telekomunikacijų įrangos vertinimą šalies gynybos ar saugumo aspektu, todėl Komisijos atliekamas sandorių vertinimas, apibrėžtas NSUSOAĮ 13 straipsniu, taip pat turėtų apimti ne tik subjektų, bet ir įrangos vertinimą. Remiantis tuo, įvertinus susiklosčiusią situaciją bei siekiant 1) įgyvendinti VSTVNDĮ ir 2) priimti Nutarimo projektą, kuriuo būtų patvirtinta vertinimo tvarka, ir/ar kitus įgyvendinamuosius teisės aktus yra būtini NSUSOAĮ 13 straipsnio pakeitimai. Šiuo metu LR Seime yra svarstomas LR nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbių objektų apsaugos įstatymo Nr. IX-1132 pakeitimo projektas Nr. XIVP-3647 (toliau – NSUSOAĮ pakeitimo projektas Nr. XIVP-3647), kuriuo siūloma 1) keisti NSUSOAĮ 13 straipsnį; 2) nustatyti, kad būtų vykdoma ne tik tam tikros rūšies sandorio šalies patikra, bet ir sandorio vykdymui pasitelkiamų subjektų (subtiekėjų) patikra. 2024 m. liepos 24 d. LR Vyriausybė nutarimu Nr. 617 iš esmės pritarė NSUSOAĮ pakeitimo projektui Nr. XIVP-3647. Atsižvelgiant į tai, kad NSUSOAĮ pakeitimo projektu Nr. XIVP-3647 siūloma pildyti NSUSOAĮ 13 straipsnį 3 punktu bei siekiant efektyvios teisėkūros, operatoriai teikia siūlymą NSUSOAĮ pakeitimo projektą Nr. XIVP-3647 tobulinti NSUSOAĮ 13 straipsnio 4 dalį pildant 4 punktu: „Papildyti 13 straipsnio 4 dalį 4 punktu: 4) sandorio šalies ir (ar) šiam sandoriui vykdyti pasitelkiamos įrangos patikros, kai toks vertinimas yra būtinas siekiant įgyvendinti Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo 15 straipsnio 1 dalies 3 punktą.“ Pritarimas šiam siūlymui, operatorių vertinimu, sudarytų sąlygas toliau svarstyti Nutarimo projektą, įtraukiant nuorodas ne tik į VSTVNDĮ, bet ir į pakeistą NSUSOAĮ, atitinkamai, taip pat – priimti vertinimo tvarką ir įgyvendinti VSTVNDĮ nustatytą reguliavimą pilna apimtimi. Priėmus šiuos teisinio reguliavimo pakeitimus atsirastų praktinės galimybės operatoriams išsinuomoti valstybės valdomą elektroninių ryšių infrastruktūrą papildomos įrangos talpinimui, kaip jau numatyta VSTVNDĮ, bei suteiktų sąlygas civilinės paskirties mobiliojo ryšio Lietuvos Respublikos pasienio ruože gerėjimui. Atsižvelgiant į visa tai, operatoriai prašo įvertinti rašte teikiamus argumentus bei svarstyti pasiūlymą NSUSOAĮ pakeitimo projektui Nr. XIVP-3647. Operatorių tikslas – patikimo ir kokybiško mobiliojo ryšio užtikrinimas visiems Lietuvos Respublikos gyventojams bei valstybės institucijoms, todėl esant poreikiui tobulinti operatorių siūlomą formuluotę tam, kad jau VSTVNDĮ numatytas reguliavimas praktikoje veiktų, maloniai kviečiame komunikuoti. Dėkojame už bendradarbiavimą. |
Pritarti |
Žr. Komiteto pasiūlymą Nr. 4 ir Komiteto patobulinto įstatymo projekto Nr. XIVP-3647(2) 2 straipsnio 4 dalį. |
|
|
|
|
|
|
|
|
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Lietuvos Respublikos Vyriausybė, 2024-07-24 |
1 |
1, 2 |
|
N |
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2024 m. gegužės 15 d. sprendimo Nr. SV-S-1402 „Dėl įstatymų projektų išvadų“ 1.5 papunktį, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria: Iš esmės pritarti Lietuvos Respublikos nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbių objektų apsaugos įstatymo Nr. IX-1132 13 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-3647 (toliau – Projektas), tačiau pasiūlyti Lietuvos Respublikos Seimui Projektą tobulinti atsižvelgiant į šias pastabas ir pasiūlymus: 1. Projekto 1 straipsnyje keičiamo Lietuvos Respublikos nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbių objektų apsaugos įstatymo (toliau – Įstatymas) 13 straipsnio 4 dalies 3 punkte siūloma nustatyti, kad būtų vykdoma ne tik tam tikros rūšies sandorio šalies patikra, bet ir sandorio vykdymui pasitelkiamų subjektų (subtiekėjų) patikra. Įstatymo 2 straipsnio 10 dalyje apibrėžta sąvoka „trečiasis asmuo“, pagal kurią sandoriui, nurodytam Įstatymo 13 straipsnio 4 dalies 1 punkto a papunktyje, vykdyti pasitelkiamas fizinis ar juridinis asmuo, kuriam bus suteikiama teisė gauti prieigą ar kitaip susipažinti su įmonės saugumo planuose ar kituose įmonės vidaus dokumentuose nustatytomis ryšių ir informacinėmis sistemomis (ar jų dalimis), kurios yra reikšmingos įmonės veiklai, šių ryšių ir informacinių sistemų (ar jų dalių) technologijomis, duomenų bazėmis ar jose esamais duomenimis (toliau kartu – ryšių ir informacinės sistemos) arba kuriam būtų suteikta teisė aptarnauti ar kitaip susipažinti su tokiomis ryšių ir informacinėmis sistemomis (jų dalimis). Pažymėtina, kad Projekto 1 straipsnyje keičiamo Įstatymo 13 straipsnio 4 dalies 3 punkte vartojama sąvoka „subtiekėjas“ turėtų būti suprantama plačiau negu sąvoka „trečiasis asmuo“ ir apimti ne tik teises gauti prieigą ar kitaip susipažinti su ryšių ir informacinėmis sistemomis, bet ir kitas teikiamas paslaugas ar vykdomus darbus. Atsižvelgiant į tai ir į Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo 2 straipsnio 46 dalyje ir Lietuvos Respublikos pirkimų, atliekamų vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų, įstatymo 2 straipsnio 21 dalyje pateiktą subtiekėjo formuluotę ir siekiant teisinio aiškumo, siūlome Įstatyme vietoje sąvokos „trečiasis asmuo“ vartoti sąvoką „subtiekėjas“, taip kaip ji suprantama Viešųjų pirkimų įstatyme ir Pirkimų, atliekamų vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų, įstatyme, ir atitinkamai patikslinti visas Įstatymo nuostatas, kurios yra susijusios su trečiuoju asmeniu. |
Pritarti |
Žr. Komiteto pasiūlymą Nr. 2 ir Komiteto patobulinto įstatymo projekto antrą variantą Nr. XIVP-3647(2).
|
2. |
Lietuvos Respublikos Vyriausybė, 2024-07-24. |
2 (13) |
3 (4) |
(4) |
N |
2. Projekto aiškinamajame rašte nurodyta, kad siūlomu pakeitimu siekiama drausti viešojo sektoriaus subjektams sudaryti sandorius su ūkio subjektais, kurie vykdo veiklą Valstybių ar teritorijų, su kuriomis susijusiems viešųjų pirkimų pasiūlymams taikomos Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo 45 straipsnio 21 dalies nuostatos, sąraše (toliau – Sąrašas), patvirtintame Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2022 m. kovo 30 d. nutarimu Nr. 280 „Dėl Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo 92 straipsnio 13, 14 ir 15 dalių nuostatų įgyvendinimo“ (toliau – Nutarimas), nurodytose valstybėse ir tokiu būdu tiesiogiai ar netiesiogiai prisideda prie agresijos prieš Ukrainą finansavimo. Atkreiptinas dėmesys, kad Projektu siekiamas tikslas bus pasiektas tik iš dalies, nes vadovaujantis Įstatymo nuostatomis atliekama nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbių įmonių ir ypatingos svarbos infrastruktūros valdytojų ketinamų sudaryti sandorių patikra. Kiti viešojo sektoriaus subjektai, vadovaudamiesi Viešųjų pirkimų įstatymo 45 straipsnio 21 dalies nuostatomis, turi galimybę neleisti pirkimuose dalyvauti tiekėjui, jeigu jis, jo subtiekėjas, ūkio subjektas, kurio pajėgumais remiamasi, vykdo veiklą Sąraše nurodytose valstybėse ar teritorijose arba yra ūkio subjektų grupės, kurios bet kuris narys vykdo veiklą Sąraše nurodytose valstybėse ar teritorijose, narys arba jos vadovas, kitas valdymo ar priežiūros organo narys ar kitas asmuo (kiti asmenys), turintis (turintys) teisę atstovauti tiekėjui, subtiekėjui, ūkio subjektui, kurio pajėgumais remiamasi, ar jį kontroliuoti, jo vardu priimti sprendimą, sudaryti sandorį, ir tokiu būdu dalyvauja tokių ūkio subjektų grupių ir (ar) ūkio subjektų veikloje. Pažymėtina, kad pirkimuose dalyvaujantys užsienio tiekėjai taip pat yra didelių tarptautinių kompanijų padaliniai, vykdantys veiklą visame pasaulyje. Atliekant sandorio šalies, kuri yra minėtas padalinys, patikrą ir nustačius Projekte siūlomus nustatyti ryšius, galima rizika, kad sutartis nebus sudaryta su jos pirkime dalyvaujančiu ūkio subjektu. Tokiu atveju galėtų susidaryti situacija, kai būtinos viešųjų paslaugų ar institucijų funkcijų vykdymą užtikrinančios prekės, paslaugos ar darbai nebūtų įsigyjami, nes sutartį įvykdyti galėtų tik tiekėjas, kuris yra įmonė ar įmonių grupės, kuri ar kurios nariai (ar narys) vykdo veiklą Sąraše nurodytoje valstybėje, narys. Todėl, atsižvelgdami į nustatytų ryšių pobūdį ir keliamos grėsmės nacionaliniam saugumui lygį, siūlome tikslinti Projekto 1 straipsnyje dėstomą sandorio šalies patikros kriterijų – susieti jį su galimybe šį kriterijų vertinti kaip keliančiu riziką arba neatitinkančiu nacionalinio saugumo interesų. Projekto 1 straipsnyje keičiamo Įstatymo 13 straipsnio 4 dalies 3 punkte siūloma nustatyti, kad atliekant sandorio patikrą būtų tikrinama, ar sandorio šalis ar sandoriui vykdyti pasitelkiami subtiekėjai vykdo veiklą ar dalyvauja įmonių grupės, kurios bet kuris narys vykdo veiklą Sąraše nurodytoje valstybėje, veikloje per savo vadovą, kitą valdymo ar priežiūros organo narį ar kitą asmenį (kitus asmenis), turintį (turinčius) teisę atstovauti tiekėjui ar jį kontroliuoti, jo vardu priimti sprendimą, sudaryti sandorį, tačiau Įstatyme nėra apibrėžta, kaip turėtų būti suprantama nuostata, kad tiekėjas ar subtiekėjas „dalyvauja įmonių grupės veikloje“. Pažymėtina, kad Viešųjų pirkimų įstatymo 46 straipsnio 2 dalyje, kurioje nustatyta, kada tiekėjas laikomas teistu už nurodytą nusikalstamą veiką, tikrinamas juridinio asmens vadovo, kito valdymo ar priežiūros organo nario ar kito asmens, turinčio (turinčių) teisę atstovauti tiekėjui ar jį kontroliuoti, jo vardu priimti sprendimą, sudaryti sandorį, teistumas. Įvertinus tai, Projekto 1 straipsnyje minimas „dalyvavimas įmonių grupės veikloje“ turėtų būti suprantamas kaip galimybė atstovauti ūkio subjektui, jį kontroliuoti, ūkio subjekto vardu priimti sprendimus, sudaryti sandorius. Papildomai pažymėtina, kad Įstatyme, kaip aukštesnės teisinės galios teisės akte, turėtų būti vengiama nuorodos į žemesnės teisinės galios teisės aktą. Atsižvelgiant į tai, siūlome Projekto 1 straipsnyje keičiamo Įstatymo 13 straipsnio 4 dalies 3 punkte vietoje nuorodos į Nutarimą nurodyti bendrinį teisės akto pavadinimą ir jį tvirtinantį subjektą. Atsižvelgiant į išdėstytus argumentus, taip pat siekiant teisinio aiškumo ir nuoseklumo, siūlome tikslinti Projekto 1 straipsnyje keičiamo Įstatymo 13 straipsnio 4 dalies 3 punktą ir jį išdėstyti taip: „3) sandorio
šalies ir (ar) šiam sandoriui vykdyti pasitelkiamų subtiekėjų patikros, kuri
atliekama vertinant, ar sandorio šalis ir (ar) šiam sandoriui vykdyti
pasitelkiami subtiekėjai vykdo veiklą
|
Pritarti |
Žr. Komiteto pasiūlymą Nr. 3 ir Komiteto patobulinto įstatymo projekto XIVP-3647(2) 2 straipsnio 3 dalį.
|
3. |
Lietuvos Respublikos Vyriausybė, 2024-07-24. |
2 (13) (13) |
5 (51) (6) |
|
N |
3. Projektu siūloma nustatyti naują sandorio patikros vertinimo kriterijų sandorio šaliai ir (ar) subtiekėjui. Pažymėtina, kad Įstatymo 13 straipsnyje įtvirtinti ne tik patys kriterijai, bet ir Nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbių objektų apsaugos koordinavimo komisijos (toliau – Komisija) atliekamos sandorio patikros tvarka, t. y. kokios institucijos teikia išvadas, koks sprendimas priimamas. Įvertinus tai, siūlome papildyti Projekte siūlomą teisinį reguliavimą ir nustatyti, kad Komisija turėtų nuspręsti, kokios institucijos turėtų pateikti informaciją, reikalingą papildomam sandorių vertinimo kriterijui įvertinti. Taip pat pažymėtina, kad Komisijai nustačius, kad sandorio šalis ir (ar) pasitelkiami subtiekėjai pagal Įstatymo 13 straipsnio 4 dalies 3 punktą kelia riziką arba neatitinka nacionalinio saugumo interesų, pats sandoris turėtų būti laikomas keliančiu riziką arba neatitinkančiu nacionalinio saugumo interesų. Atsižvelgdami į tai, siūlome Projektą papildyti Įstatymo 13 straipsnio 51 dalies papildymu ir 6 dalies pakeitimu ir juos išdėstyti taip: „51. Komisijai išvadą dėl šio straipsnio 4 dalies 3 punkte nurodyto vertinimo teikia jos sprendimu nurodytos institucijos. 6. Jeigu nustatoma, kad sandorio pagrindu sandorio
šaliai ir subtiekėjui būtų ar yra suteiktos šio straipsnio
4 dalies 1 punkte |
Pritarti |
Žr. Komiteto pasiūlymus Nr. 5 ir Nr. 6 bei Komiteto patobulinto įstatymo projekto XIVP-3647(2) 2 straipsnio 5 ir 6 dalis.
|
4. |
Lietuvos Respublikos Vyriausybė, 2024-07-24. |
4 |
|
|
N |
4. Nors Projekto 2 straipsnyje siūloma nustatyti, kad siūlomi pakeitimai turėtų įsigalioti 2024 m. liepos 1 d., tačiau, atsižvelgdami į praėjusią datą ir teisėkūros procesų trukmę, siūlome nustatyti vėlesnę nuostatų įsigaliojimo datą, t. y. 2024 m. rugpjūčio 1 dieną. Pažymėtina, kad priėmus Projektą siūlomas teisinis reguliavimas galiotų ir jau pradėtoms sandorių patikroms, o tai galėtų sutrikdyti jau pradėtų sandorių patikros procedūras. Atsižvelgdami į tai, siūlome Projektą papildyti pereinamosiomis nuostatomis, kuriomis būtų nustatyta, kad iki Projekto pradėtoms sandorių patikros procedūroms Projektu siūlomas nustatyti kriterijus nebūtų taikomas, ir Projekto 2 straipsnį išdėstyti taip: „2 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir taikymas 1. Šis įstatymas įsigalioja 2024 m. 2. Iki šio įstatymo įsigaliojimo gauti kreipimaisi dėl sandorių atitikties nacionalinio saugumo interesams įvertinimo nagrinėjami pagal iki šio įstatymo įsigaliojimo galiojusias Lietuvos Respublikos nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbių objektų apsaugos įstatymo nuostatas.“ |
Pritarti |
Žr. Komiteto pasiūlymą Nr. 8 ir Komiteto patobulinto įstatymo projekto XIVP-3647(2) 4 (buvusį 2) straipsnį.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Ekonomikos komitetas, 2024-04-24. |
|
|
|
|
Pritarti iniciatorių pateiktam įstatymo projektui ir pasiūlyti Seimo paskirtam pagrindiniam komitetui patobulinti įstatymo projektą pagal LR Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas. |
Pritarti |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
7.1. Sprendimas: pritarti komiteto patobulintam įstatymo projektui Nr. XIVP-3647(2) ir komiteto išvadai.
7.2. Pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Nacionalinio saugumo ir gynybos komitetas, 2024-09-04. |
1 (2) |
1 (10) |
|
N |
Argumentai: Atsižvelgiant į Vyriausybės išvadoje pateiktą pasiūlymą sąvoką „trečiasis asmuo“ visame keičiamame įstatyme pakeisti sąvoka „subtiekėjas“, siūloma keičiamame įstatyme išbraukti sąvokos „trečiasis asmuo“ apibrėžimą.
Pasiūlymas: Įstatymo projektą papildyti nauju 1 straipsniu, kurio 1 dalimi keičiamo įstatymo 2 straipsnio 10 dalį pripažinti netekusia galios. „1 straipsnis. 2 straipsnio 10 dalies pakeitimas
|
Pritarti |
|
2. |
Nacionalinio saugumo ir gynybos komitetas, 2024-09-04. |
1 (2) |
2 (15) |
|
N |
Argumentai: Atsižvelgiant į Vyriausybės išvadoje pateiktą pasiūlymą, visame keičiamame įstatymą sąvoką „trečiasis asmuo“ pakeisti sąvoka „subtiekėjas“ ir atitinkamai pateikti nuorodą į šios sąvokos vartojimą kituose įstatymuose.
Pasiūlymas: Įstatymo projektą papildyti nauju 1 straipsniu, kurio 2 dalimi keičiamo įstatymo 2 straipsnio 15 dalį išdėstyti taip: „2. Pakeisti 2 straipsnio 15 dalį ir ją išdėstyti taip: 15. Šiame įstatyme vartojama sąvoka „sutartinai veikiantys asmenys“ suprantama taip, kaip ji apibrėžta Lietuvos Respublikos vertybinių popierių įstatyme, sąvoka „kontroliuojantis asmuo“ suprantama taip, kaip ji apibrėžta Lietuvos Respublikos konkurencijos įstatyme, sąvoka „ypatingos svarbos informacinės infrastruktūros valdytojas“ suprantama taip, kaip ji apibrėžta Lietuvos Respublikos kibernetinio saugumo įstatyme, sąvoka „subtiekėjas“ suprantama taip, kaip ji vartojama Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatyme ir Lietuvos Respublikos pirkimų, atliekamų vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų, įstatyme.“
|
Pritarti |
|
3. |
Nacionalinio saugumo ir gynybos komitetas, 2024-09-04. |
2 (13) |
3 (4) |
(3) |
N |
Argumentai: Atsižvelgiant į Vyriausybės išvadoje pateiktą pasiūlymą patikslinamas projekto 1 straipsnis, kuriuo keičiamo įstatymo 13 straipsnio 4 dalis papildoma nauju 3 punktu.
Pasiūlymas: Projekto 2 straipsnio 3 dalimi (buvusiu 1 straipsniu) siūlomą keičiamo įstatymo 13 straipsnio 4 dalies papildymą nauju 3 punktu išdėstyti taip: „3) sandorio šalies ir (ar) šiam
sandoriui vykdyti pasitelkiamų subtiekėjų patikros, kuri atliekama vertinant,
ar sandorio šalis ir (ar) šiam sandoriui vykdyti pasitelkiami subtiekėjai
vykdo veiklą |
Pritarti |
|
4. |
Nacionalinio saugumo ir gynybos komitetas, 2024-09-04. |
2 (13) |
4 (4) |
(4) |
N |
Argumentai: Atsižvelgiant į tai, kad Lietuvoje veikiančių mobiliojo ryšio operatorių UAB „Tele2“, AB „Telia Lietuva“ ir UAB „Bitė Lietuva“ pateiktam pasiūlymui pritarė Vidaus reikalų ministerijos, Ryšių reguliavimo tarnybos, Valstybės sienos apsaugos tarnybos atstovai, siūloma papildyti įstatymo projektą nauja struktūrine dalimi, kuria keičiamo įstatymo 13 straipsnio 4 dalis papildoma nauju 4 punktu.
Pasiūlymas: Įstatymo projektą papildyti nauja struktūrine dalimi, kuria keičiamo įstatymo 13 straipsnio 4 dalis papildoma nauju 4 punktu išdėstant jį taip: „4. Papildyti 13 straipsnio 4 dalį 4 punktu: 4) sandorio šalies ir (ar) šiam sandoriui vykdyti pasitelkiamos įrangos patikros, kai toks vertinimas yra būtinas siekiant įgyvendinti Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo 15 straipsnio 1 dalies 3 punktą.“
|
Pritarti |
|
5. |
Nacionalinio saugumo ir gynybos komitetas, 2024-09-04. |
2 (13) |
5 (51) |
|
N |
Argumentai: Atsižvelgiant į Vyriausybės išvadoje pateiktą pasiūlymą, įstatymo projektą siūloma papildyti nauja struktūrine dalimi, kuria keičiamo įstatymo 13 straipsnis papildomas nauja 51 dalimi.
Pasiūlymas: Papildyti įstatymo projekto 2 (buvusį 1) straipsnį nauja struktūrine dalimi, kuria keičiamo įstatymo 13 straipsnis papildomas nauja 51 dalimi išdėstant ją taip: „5. Papildyti 13 straipsnį 51 dalimi: „51. Komisijai išvadą dėl šio straipsnio 4 dalies 3 punkte nurodyto vertinimo teikia jos sprendimu nurodytos institucijos.“
|
Pritarti |
|
6. |
Nacionalinio saugumo ir gynybos komitetas, 2024-09-04. |
2 (13) |
6 |
|
N |
Argumentai: Atsižvelgiant į Vyriausybės išvadoje pateiktą pasiūlymą, įstatymo projektą papildyti nauja struktūrine dalimi, kuria naujai išdėstyti keičiamo įstatymo 13 straipsnio 6 dalį.
Pasiūlymas: Keičiamo įstatymo 13 straipsnio 6 dalį išdėstyti taip: „6. Jeigu nustatoma, kad
sandorio pagrindu sandorio šaliai ir subtiekėjui būtų ar yra suteiktos
šio straipsnio 4 dalies 1 punkte
|
Pritarti |
|
7. |
Nacionalinio saugumo ir gynybos komitetas, 2024-09-04. |
2 (13) (13) (13) (13) (13) (13) (19) (19) |
(2) (4) (6) (7) (8) (10) (2) (2) |
(2)
(2b,c)
(1) (10) |
N |
Argumentai: Atsižvelgiant į Vyriausybės išvadoje pateiktą pasiūlymą, visame keičiamame įstatyme sąvoką „trečiasis asmuo“ pakeisti sąvoka „subtiekėjas“.
Pasiūlymas: Įstatymo projektą papildyti struktūrinėmis dalimis, kuriose keičiamo įstatymo 13 straipsnio 2 dalyje, 13 straipsnio 4 dalies 2 punkte, 13 straipsnio 6 dalyje, 13 straipsnio 7 dalies 2 punkto b) ir c) papunkčiuose, 13 straipsnio 8 dalyje, 13 straipsnio 10 dalyje, 19 straipsnio 2 dalies 1 punkte, 19 straipsnio 2 dalies 10 punkte sąvoka „trečiasis asmuo“ keičiama sąvoka „subtiekėjas“.
|
Pritarti |
|
8. |
Nacionalinio saugumo ir gynybos komitetas, 2024-09-04. |
4 |
1 2 |
|
T |
Argumentai: Atsižvelgiant į Vyriausybės išvadoje pateiktą pasiūlymą, papildyti įstatymo projekto 4 (buvusį 2) straipsnį nauja dalimi dėl pereinamųjų nuostatų, įsigaliojimo datos ir taikymo, atitinkamai pakeičiant šio straipsnio pavadinimą ir nustatant vėlesnę įsigaliojimo datą.
Pasiūlymas: Įstatymo projekto 4 (buvusį 2) straipsnį išdėstyti taip: „ 1. Šis įstatymas įsigalioja 2024 m. liepos spalio 10 d. 2. Iki šio įstatymo įsigaliojimo gauti kreipimaisi dėl sandorių atitikties nacionalinio saugumo interesams įvertinimo nagrinėjami pagal iki šio įstatymo įsigaliojimo galiojusias Lietuvos Respublikos nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbių objektų apsaugos įstatymo nuostatas.“
|
Pritarti |
|
9. |
Nacionalinio saugumo ir gynybos komitetas, 2024-09-04. |
|
|
|
I |
Argumentai: Atsižvelgiant į Vyriausybės išvadoje pateiktus pasiūlymus, kuriais projektas papildomas naujais straipsniais, atitinkamai turi būti pakeistas įstatymo projekto pavadinimas įtraukiant 2 ir 19 straipsnių pakeitimus.
Pasiūlymas: Įstatymo projekto pavadinimą išdėstyti taip:
„Nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbių objektų apsaugos įstatymo Nr.
IX-1132 2, 13 ir 19 straipsni
|
Pritarti |
|
8. Balsavimo rezultatai: už – 10, prieš – 0, susilaikė – 0. Pritarta bendru sutarimu.
9. Komiteto paskirti pranešėjai: A. Anušauskas.
PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas įstatymo projektas ir jo lyginamasis variantas.
Komiteto pirmininkas Arvydas Pocius
Nacionalinio saugumo ir gynybos komiteto biuro vyresnioji specialistė Skaistė Blažinauskaitė