PASIŪLYMAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS ĮSTATYMO NR. I-446 9 IR 24 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO  IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 9(1) STRAIPSNIU ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-4274(2)

 

2021-11-23

Vilnius

 

 

Eil. Nr.

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

str.

str. d.

p.

1.

 

5

 

 

Argumentai:

Įstatymo projekto 2 straipsniu nustatomas naujas teisinis reguliavimas, nuo 2022 m. sausio 1 d. numatantis pareigą sumokėti atlyginimą už galimybę statyti naujus statinius ir (ar) rekonstruoti esamus statinius valstybinės žemės sklypuose, išnuomotuose statinių eksploatacijai ne aukciono būdu. Įsigaliojus tokiam teisiniam reguliavimui, naujos statybos ir rekonstravimo projektų kaštai ženkliai išaugtų. Be to, tam tikrais atvejais atsirastų poreikis pagal naują teisinį reguliavimą keisti jau sudarytas valstybinės žemės nuomos sutartis. Tokį kaštų padidėjimą bei papildomų administracinių procedūrų naštą pajustų ne tik valstybinės žemės nuomininkai (statytojai), kurie dar tik planuoja naujos statybos ar rekonstravimo projektus, tad gali iš anksto įvertinti naują teisinį reguliavimą ir daugiau mažiau prie jo prisiderinti, bet ir tie nuomininkai (statytojai), kurie jau yra pradėję įgyvendinti atitinkamus projektus, t. y., kurie jau yra pasirengę statinių projektinius pasiūlymus, teisės aktų nustatyta tvarka gavę jiems pritarimus bei pagal suderintus projektinių pasiūlymų sprendinius sudarę projektų biudžetus ir susiplanavę reikiamą finansavimą, tačiau dar nėra gavę statybą leidžiančių dokumentų. Dar daugiau, pradėtų įgyvendinti projektų kaštai didėtų bei projektų įgyvendinimo terminai keistųsi net ir tiems nuomininkams (statytojams), kurie jau yra gavę statybą leidžiančius dokumentus, tačiau planuoja esminių statinių projektų sprendinių keitimą, tad ir naujų statybą leidžiančių dokumentų gavimą. Tuo tarpu naujo teisinio reguliavimo taikymas nuomininkams (statytojams), jau pradėjusiems įgyvendinti naujos statybos ar rekonstravimo projektus, reikštų teisėtų lūkesčių apsaugos, teisinio tikrumo ir teisinio saugumo principų pažeidimą.

Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo praktikoje vieningai pripažįstama, kad vienas iš teisėtų lūkesčių apsaugos principo elementų yra teisių, įgytų pagal Konstituciją, Konstitucijai neprieštaraujančius įstatymus ir kitus teisės aktus, apsauga; asmenys turi teisę pagrįstai tikėtis, kad jų pagal galiojančius įstatymus ar kitus teisės aktus, neprieštaraujančius Konstitucijai, įgytos teisės bus išlaikytos nustatytą laiką ir galės būti realiai įgyvendinamos (pvz., žr. Lietuvos Republikos Konstitucinio Teismo 2018 m. gruodžio 21 d. nutarimą Nr. KT24-N14/2018). Vadovaujantis Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2016 m. lapkričio 7 d. įsakymu Nr. D1-738 patvirtintu statybos techniniu reglamentu STR 1.04.04:2017 „Statinio projektavimas, projekto ekspertizė“, inter alia, jo 13 priedo 11-14 punktais, pritarimas projektinių pasiūlymų rengimo užduočiai ir projektiniams pasiūlymams reiškia savivaldybės, kaip kompetentingo subjekto, pripažinimą, kad statyba yra galima tiek pagal teritorijų planavimo dokumentus, tiek ir pagal teisės aktus. Tad nuomininkai (statytojai), turintys projektinius pasiūlymus, kuriems yra pritarta teisės aktų nustatyta tvarka, jau yra įgiję teisėtą ir pagrįstą lūkestį dėl teisės statyti įgyvendinimo galimybės. Nepaisant to, nuo 2022 m. sausio 1 d. tokie nuomininkai (statytojai) nebegalės įgyvendinti atitinkamų savo teisių tol, kol mažų mažiausiai nesumokės naujai nustatomo atlyginimo už galimybę statyti valstybinėje žemėje. Dėl projektų kaštų ženklaus išaugimo dalis nuomininkų (statytojų) gali apskritai nebetęsti pradėtų projektų. Kiti nuomininkai (statytojai) projektų kaštų valdymo tikslais gali būti priversti persvarstyti projektų koncepcijas ir keisti projektinių pasiūlymų sprendinius, tad ir iš naujo kartoti projektinių pasiūlymų rengimo, viešinimo ir pritarimų jiems gavimo procedūras. Tai ne tik pažeistų teisinės valstybės principo elementais esančius teisėtų lūkesčių apsaugos, teisinio tikrumo ir teisinio saugumo principus, bet ir turėtų neigiamos įtakos viešajam interesui jau vien dėl to, kad projektų kaštų mažinimo politika turi įtakos tiek projektų sprendinių kokybei, tiek ir įgyvendinamų projektų skaičiui bei terminams apskritai.

 

Pasiūlymas:

Papildyti Įstatymo projekto 5 straipsnį nauja 3 dalimi ir ją išdėstyti taip:

„3. Šio įstatymo projekto 2 straipsnyje išdėstyto Žemės įstatymo 91 straipsnio nuostatos netaikomos tais atvejais, kai iki šio įstatymo 2 straipsnio įsigaliojimo dienos teisės aktų nustatyta tvarka buvo parengti statinių projektiniai pasiūlymai ir jiems pritarė savivaldybės administracijos valstybės tarnautojas, atliekantis savivaldybės vyriausiojo architekto funkcijas.“

 

 

Teikia Seimo nariai:                                                                                           Vytautas Mitalas