LIETUVOS RESPUBLIKOS KULTŪROS MINISTERIJA

Biudžetinė įstaiga, J. Basanavičiaus g. 5, LT-01118 Vilnius, tel. (8 5) 219 3400, faks. (8 5) 262 3120, el. p. [email protected].

Duomenys kaupiami ir saugomi Juridinių asmenų registre, kodas 188683671

 

Lietuvos Respublikos finansų ministerijai

 

 

Kopija

Lietuvos Respublikos Vyriausybei

 

           2022-07-      Nr.

 

 

 

 

Dėl Lietuvos Respublikos nekilnojamojo turto mokesčio įstatymo Nr. X-233 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ir 14 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos nuostatų įgyvendinimo


Lietuvos Respublikos kultūros ministerija susipažino su Lietuvos Respublikos nekilnojamojo turto mokesčio įstatymo Nr. X-233 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ir 14 straipsnių pakeitimo įstatymo projektu (toliau – Įstatymo projektas), paskelbtu Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos teisės aktų informacinėje sistemoje (TAIS Nr. 22-8191), ir pagal kompetenciją teikia pasiūlymus šiam projektui.

Primename, kad Aštuonioliktosios Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos nuostatų įgyvendinimo plane, patvirtintame Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2021 m. kovo 10 d. nutarimu Nr. 155 „Dėl Aštuonioliktosios Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos nuostatų įgyvendinimo plano patvirtinimo“, numatyta:Parengti ir priimti Žemės mokesčio įstatymo ir Nekilnojamojo turto įstatymo pakeitimo įstatymų projektus, siekiant užtikrinti efektyvesnę nekilnojamųjų kultūros vertybių apsaugą“ (priemonė Nr. 2.6.11). Atkreipiame dėmesį, kad už šios priemonės įgyvendinimą yra atsakinga ne tik Kultūros ministerija, bet ir Lietuvos Respublikos finansų ministerija, Lietuvos Respublikos aplinkos ministerija bei Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerija.

Kultūros ministerija, siekdama įgyvendinti minėtą Vyriausybės programos nuostatų įgyvendinimo plano priemonę Nr. 2.6.11, prašo Įstatymo projekte numatyti mokestines lengvatas kultūros paveldo objektų savininkams, kurie Lietuvos Respublikos nekilnojamojo kultūros paveldo apsaugos įstatymo 14 straipsniu yra įpareigoti išsaugoti šias nekilnojamąsias kultūros vertybes. Lietuvos Respublikos specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymu, Lietuvos Respublikos nekilnojamojo kultūros paveldo apsaugos įstatymu ir kitais teisės aktais yra nustatyti gana ženklūs šio nekilnojamojo turto naudojimo apribojimai, be to, kultūros paveldo objektų remonto, restauravimo ir kiti priežiūros darbai, dėl šiems darbams taikomų specialių reikalavimų, kainuoja ženkliai brangiau negu statybos darbai atliekami statiniuose, kurie nėra registruoti Kultūros vertybių registre. Todėl Kultūros ministerija siūlo Įstatymo projekto 5 straipsniu keičiamą Nekilnojamojo turto mokesčio įstatymo 7 straipsnio 1 dalį papildyti 3 punktu ir šią dalį išdėstyti taip:

„1. Mokesčiu neapmokestinamas nekilnojamasis turtas, už kurį mokestį pagal šio įstatymo 3 straipsnį moka fizinis asmuo:

1) nekilnojamasis turtas (arba jo dalis), esantis kapinių teritorijoje;

2) nekilnojamasis turtas (arba jo dalis) fizinio asmens, turinčio meno kūrėjo statusą, naudojamas kaip kūrybinės dirbtuvės (studijos) individualiai kūrybinei veiklai;

3) nekilnojamasis turtas (arba jo dalis) yra registruotas Kultūros vertybių registre kaip kultūros paveldo objektas ir jo savininkas yra sudaręs apsaugos sutartį, nurodytą Lietuvos Respublikos nekilnojamojo kultūros paveldo apsaugos įstatyme, galiojusią visą mokestinį laikotarpį.“

Pritarus šiam Kultūros ministerijos pasiūlymui kultūros paveldo objektų savininkai būtų skatinami su už nekilnojamųjų kultūros vertybių apsaugą atsakingomis institucijomis sudaryti apsaugos sutartis, kuriomis jie įsipareigotų laikytis nustatytų paveldosaugos reikalavimų, nuolat rūpintis kultūros paveldo objektų priežiūra ir laiku atlikti jų tvarkybos darbus.

Pažymėtina, kad siūlomos mokestinės lengvatos kultūros paveldo objektų savininkai netektų, jei jie nesilaikytų prisiimtų įsipareigojimų ir su jais būtų nutrauktos minėtos apsaugos sutartis. Minėta mokestine lengvata, kaip numatyta Įstatymo projekte, taip pat negalėtų naudotis apleistų ar neprižiūrimų kultūros paveldo objektų savininkai. Tokiu būdu būtų sukurta finansinių paskatų rūpintis kultūros paveldo objektų išsaugojimu sistema, kuria galėtų pasinaudoti daugelis kultūros paveldo objektų savininkų. Tai leistų sutaupyti kultūros paveldo objektų tvarkybai skirtas valstybės ir savivaldybių biudžetų lėšas, kurių didžioji dalis šiuo metu yra skiriama praktiškai avarinės būklės kultūros paveldo objektų gelbėjimui.

 

Kultūros ministras

 

 

 

Simonas Kairys

 

 

 

 

 

 

 

 

Gintaras Džiovėnas, tel. 8 608 46 011, el. p. [email protected]t