LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

EKONOMIKOS komitetas

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS INVESTICIJŲ ĮSTATYMO NR. VIII-1312 2, 4, 13, 156, 158 STRAIPSNIŲ IR KETVIRTOJO1 SKIRSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO Nr. xivp-3660

 

2024-10-02  Nr. 108-P-56

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas Mindaugas Skritulskas, Komiteto pirmininko pavaduotojas Gintautas Paluckas, Komiteto nariai Andrius Bagdonas, Andrius Kupčinskas, Deividas Labanavičius, Laima Mogenienė, Ieva Pakarklytė, Rasa Petrauskienė, Lukas Savickas.

Komiteto biuro vedėja Rima Petkūnienė, patarėjai Raimonda Danė, Laura Jasiukėnienė, Irina Jurkšuvienė, Darius Šaltmeris, padėjėja Zita Jodkonienė.

Kviestieji asmenys (pasisakę nuotoliniame posėdyje): Lietuvos Respublikos finansų ministerijos Valstybės turto valdymo departamento Valstybės turto valdymo politikos skyriaus vedėja Laima Kalinauskienė, Viešųjų pirkimų tarnybos direktoriaus pavaduotoja Viktorija Namavičienė.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas
2024-04-30

4

(152)

 

(1)

 

(2)

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

Projekto 4 straipsniu keičiamo Investicijų įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 15straipsnyje reglamentuojami viešojo ir privataus sektoriaus partnerystės institucinės sistemos dalyviai. Atkreiptinas dėmesys, jog keičiamo įstatymo 15straipsnio 1 dalies 2 punkte nustatoma, kad savivaldybės taryba dalyvauja įgyvendinant viešojo ir privataus sektoriaus partnerystę priimdama sprendimus dėl viešojo ir privataus sektorių partnerystės projektų įgyvendinimo tikslingumo. Ta pati nuostata įtvirtinama ir projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 15straipsnio 5 dalyje – sprendimą dėl valdžios ir privataus subjektų partnerystės projekto įgyvendinimo tikslingumo Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta viešojo ir privataus sektorių partnerystės projektų rengimo ir įgyvendinimo tvarka priima <...> savivaldybės taryba, kai valdžios ir privataus subjektų partnerystės projektą įgyvendina savivaldybės tarybos įgaliotas valdžios subjektas. Pažymėtina, kad kitokių savivaldybės tarybos (kaip ir Vyriausybės) sprendimų, įgyvendinant viešojo ir privataus sektoriaus partnerystę, projektu keičiamame įstatyme nėra nurodoma. Atsižvelgiant į tai, iš projektu siūlomo teisinio reguliavimo nėra aiškus projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 15straipsnio 1 dalies 2 punkto ir 15straipsnio  5 dalies santykis su Vietos savivaldos įstatymo 15 straipsnio 2 dalies 22 punktu, kuriame kaip išimtinė savivaldybės tarybos kompetencija, be sprendimo dėl valdžios ir privataus subjektų partnerystės projekto įgyvendinimo tikslingumo, nurodytas ir pritarimas galutinėms viešojo ir privataus sektorių partnerystės sutarties sąlygoms, jeigu jos skiriasi nuo sprendime dėl viešojo ir privataus sektorių partnerystės projektų įgyvendinimo tikslingumo nurodytų partnerystės projekto sąlygų. Pažymėtina, kad kartu su projektu teikiamu Vietos savivaldos įstatymo Nr. I-533 67 straipsnio pakeitimo įstatymo projektu (reg. Nr. XIVP-3662) minėto Vietos savivaldos įstatymo 15 straipsnio 2 dalies 22 punkto keisti nesiūloma. Atsižvelgiant į išdėstytą, svarstytina, ar keičiamo projekto nuostatos, sistemiškai reglamentuojančios viešojo ir privataus sektorių partnerystę ir jos dalyvių institucinę sistemą (subjektus ir jų funkcijas), neturėtų būti atitinkamai papildytos dėl pritarimo galutinėms viešojo ir privataus sektorių partnerystės sutarties sąlygoms, jeigu jos skiriasi nuo sprendime dėl viešojo ir privataus sektorių partnerystės projektų įgyvendinimo tikslingumo nurodytų partnerystės projekto sąlygų.

Pritarti

Atsižvelgiant į Vietos savivaldos įstatymo 15 straipsnio 2 dalies 22 punkto nuostatas, projekto 4 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 152 straipsnio 1 dalies 2 punktą, numatantį kaip savivaldybės tarnyba dalyvauja įgyvendinant viešojo ir privataus sektorių partnerystę pagal keičiamą įstatymą ir Koncesijų įstatymus, pakeisti ir jį išdėstyti taip:

2) savivaldybės taryba, kuri priima sprendimus dėl viešojo ir privataus sektorių partnerystės projektų įgyvendinimo tikslingumo, taip pat sprendimus dėl galutinių viešojo ir privataus sektorių partnerystės sutarties sąlygų, jeigu jos skiriasi nuo sprendime dėl viešojo ir privataus sektorių partnerystės projektų įgyvendinimo tikslingumo nurodytų partnerystės projekto sąlygų, kai viešojo ir privataus sektorių partnerystės projektą įgyvendina savivaldybės tarybos įgaliotas viešasis subjektas;“.

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas
2024-04-30

4

(154)

 

 

(2,5,

7)

 

Projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 15straipsnio 2 dalyje vietoj formuluotės „partnerystės sutarties laikotarpiu“ įrašytina formuluotė „partnerystės sutarties galiojimo laikotarpiu“. Ši pastaba atitinkamai taikytina ir keičiamo įstatymo 154 straipsnio 5 ir 7 dalims.

Pritarti

 

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas
2024-04-30

4

(155)

 

(9)

 

Projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 155 straipsnio 9 punkte siūloma nustatyti, kad valdžios ir privataus subjektų partnerystės sutartyje turi būti nurodytos inter alia aplinkybės ir sąlygos, kurioms esant valdžios subjektas, siekdamas užtikrinti nenutrūkstamą darbų atlikimą ir (arba) paslaugų teikimą, gali laikinai perimti ir (arba) perduoti tretiesiems asmenims kurios nors privataus subjekto (kai sutartis vykdoma kartu su subtiekėjais) prievolės vykdymą, jeigu kuris nors iš subtiekėjų laikinai negali vykdyti šios prievolės pagal sutartį. Pastebėtina, kad iš projektu siūlomo teisinio reguliavimo nėra aišku, kodėl valdžios subjektas, siekdamas užtikrinti nenutrūkstamą darbų atlikimą ir (arba) paslaugų teikimą galėtų laikinai perimti ir (arba) perduoti tretiesiems asmenims vykdyti tam tikrą prievolę tik tuo atveju, jei privatus subjektas sutartį vykdytų kartu su subtiekėjais. Tuo tarpu jei minėtos sutarties vykdymui subtiekėjai nebūtų pasitelkiami, valdžios subjektas, siekdamas užtikrinti nenutrūkstamą darbų atlikimą ir (arba) paslaugų teikimą, negalėtų laikinai perimti ir (arba) perduoti tretiesiems asmenims kurios nors privataus subjekto prievolės vykdymo. Atkreiptinas dėmesys, kad kartu su projektu teikiamo Koncesijų įstatymo Nr. I-1510 5, 14, 16, 26, 31, 60, 65, 66 straipsnių ir 5 priedo pakeitimo projekto (reg. Nr. XIVP-3661) 6 straipsnio 2 dalimi keičiamo Koncesijų įstatymo 60 straipsnio 6 dalies 19 punkte (o taip pat ir galiojančioje Koncesijų įstatymo redakcijoje) nurodyta, jog koncesijos sutartyje turi būti nurodomos aplinkybės, kuriomis suteikiančioji institucija ar trečiasis asmuo gali (laikinai ar kitaip) perimti bet kurios koncesininko pareigos įgyvendinimą, siekiant užtikrinti efektyvų ir nenutrūkstamą paslaugų teikimą tuo atveju, kai koncesininkas padaro esminį savo prievolių pagal koncesijos sutartį pažeidimą, jeigu tai numatoma. Taigi Koncesijų įstatyme suteikiančiosios institucijos teisė perimti tam tikrų koncesininko prievolių vykdymą nėra ribojama subtiekėjų pasitelkimu. Atsižvelgiant į išdėstytą, svarstytina, ar projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 155 straipsnio 9 punkte nustatytas teisinis reguliavimas yra pakankamas, t. y. ar neturėtų būti nustatyta, kad valdžios subjektas, siekdamas užtikrinti nenutrūkstamą darbų atlikimą ir (arba) paslaugų teikimą galėtų laikinai perimti ir (arba) perduoti tretiesiems asmenims vykdyti tam tikrą prievolę ne tik tais atvejais, jei privatus subjektas sutartį vykdytų kartu su subtiekėjais.

Pritarti

Atsižvelgiant į Seimo TD
3 pastabą, projekto
 4 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 155 straipsnio, įtvirtinančio nuostatas dėl valdžios ir privataus subjektų partnerystės sutarties turinio,
9 punktą pakeisti ir jį išdėstyti taip:

9) aplinkybės ir sąlygos, kurioms esant valdžios subjektas, siekdamas užtikrinti nenutrūkstamą darbų atlikimą ir (arba) paslaugų teikimą, gali (laikinai ar kitaip) perimti ir (arba) perduoti tretiesiems asmenims kurios nors privataus subjekto prievolės įgyvendinimą tuo atveju, kai privatus subjektas padaro esminį savo prievolių pagal sutartį pažeidimą, jeigu tai numatoma;“.

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas
2024-04-30

*

 

 

Atkreiptinas dėmesys, kad 2023 m. gruodžio 21 d. buvo priimtas Investicijų įstatymo Nr. VIII-1312 2, 12, 131 ir 154 straipsnių pakeitimo įstatymas Nr. XIV-2442, kurio nuostatos, kaip ir projekto nuostatos, įsigalios 2024 m. liepos 1 d. Atsižvelgus į tai, kad projekto 5 straipsniu yra keičiama Investicijų įstatymo 154-156 straipsnių numeracija, kartu turi būti teikiamas ir Investicijų įstatymo Nr. VIII-1312 2, 12, 131 ir 154 straipsnių pakeitimo įstatymo Nr. XIV-2442 pakeitimo įstatymo projektas. Be to, atsižvelgus į tai, kad keičiamo įstatymo 15straipsnis pernumeruojamas į 157 straipsnį, turėtų būti keičiamos nuorodos į keičiamo įstatymo 155 straipsnį Užimtumo įstatymo 56 straipsnio 2 dalies 1 punkte ir Įstatymo „Dėl užsieniečių teisinės padėties“ 1 straipsnio 7 dalyje.

Pritarti iš dalies

Komitetui apsvarsčius ir pritarus projektui Nr. XIVP-3660(2), Finansų ministerija, kaip projekto rengėja, parengs ir Komiteto nariams bus pateikti registruoti įstatymų projektai dėl Užimtumo įstatymo 56 straipsnio 2 dalies 1 punkte ir Įstatymo „Dėl užsieniečių teisinės padėties“ 1 straipsnio 7 dalyje esančios nuorodos į 155 straipsnį pakeitimo į 157 straipsnį.

Investicijų įstatymo Nr.VIII-1312 2, 12, 131 ir 154 straipsnių pakeitimo įstatymo Nr. XIV-2442, įsigaliojusio  2024 m. liepos 1 d., keisti nėra reikalinga, atsižvelgiant į projekto Nr. XIVP-3660 svarstymo Seime laiką (jo nuostatų įsigaliojimas numatytas vėliau nei 2024 m. liepos 1 d.).

5.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas
2024-04-30

8

3

 

Projekto 8 straipsnio 3 dalyje siūloma nustatyti, kad „iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos pradėti rengti <...> valdžios ir privataus subjektų partnerystės projektai rengiami ir įgyvendinami pagal teisės aktų, reglamentuojančių viešojo ir privataus sektorių partnerystės projektų rengimą ir įgyvendinimą, nuostatas, galiojusias iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos“. Atkreiptinas dėmesys, jog keičiamu įstatymu nėra nustatyta, kas yra laikoma valdžios ir privataus subjektų partnerystės projektų rengimo pradžia, todėl svarstytina, ar projekto nuostatos šiuo aspektu neturėtų būti sukonkretintos nustatant, kas laikoma projekto rengimo pradžia.

Pritarti

2009 m. lapkričio 11 d. Vyriausybės  nutarimu Nr. 1480 yra patvirtintos viešojo ir privataus sektorių partnerystės projektų rengimo ir įgyvendinimo taisyklės, numatančios paiminėtų projektų parengimo, teikimo, vertinimo, sprendimų priėmimo ir sutarčių sudarymo ciklą.

Atsižvelgiant į paminėtą bei siekiant teisinio aiškumo, projekto 8 straipsnio 3 dalį siūlytina papildyti ir išdėstyti taip:

„3. Iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos teisės aktų, reglamentuojančių viešojo ir privataus sektorių partnerystės projektų rengimą ir įgyvendinimą, nustatyta tvarka pradėti rengti arba įgyvendinti valdžios ir privataus subjektų partnerystės projektai rengiami ir įgyvendinami pagal teisės aktų, reglamentuojančių viešojo ir privataus sektorių partnerystės projektų rengimą ir įgyvendinimą, nuostatas, galiojusias iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos.“

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: nėra.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Viešųjų pirkimų tarnyba
2024-10-01

Nr. G-2024-7909

 

4

(152)

 

1

 

4

Argumentai:

Viešojo ir privataus sektorių partnerystės būdai yra koncesija arba valdžios ir privataus subjektų partnerystė.

Šiuo metu galiojančiame Lietuvos Respublikos koncesijų įstatyme yra numatyti subjektai, kurie teikia metodinę ir konsultacinę pagalbą dėl koncesijų (t. y. tam tikra dalimi Viešųjų pirkimų tarnyba (toliau – VPT) ir tam tikra dalimi VšĮ Centrinė projektų valdymo agentūra (toliau - CPVA). Lietuvos Respublikos investicijų įstatyme numatyta, kad metodinę ir konsultacinę pagalbą dėl valdžios ir privataus subjektų partnerystės teikia Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliotas viešasis juridinis asmuo (t. y. CPVA).

 

Lietuvos Respublikos investicijų įstatymo Nr. VIII-1312 2, 4, 13, 156, 158 straipsnių ir ketvirtojo1 skirsnio pakeitimo įstatymo (toliau – IĮ projektas) ir  Lietuvos Respublikos koncesijų įstatymo Nr. I-1510 5, 14, 16, 26, 31, 60, 65, 66 straipsnių ir 5 priedo pakeitimo įstatymo (toliau – KĮ projektas) ir su jais susijusių įstatymų projektų aiškinamajame rašte nurodyta, kad „KĮ 65 straipsnio 4 ir 5 dalyse, 66 straipsnio 2 dalyje nustatytos Finansų ministerijos ir CPVA funkcijos, kurios sietinos ne tik su koncesijomis, bet bendrai su VPSP projektų rengimo ir įgyvendinimo procesu, todėl turėtų būti perkeliamos prie VPSP reguliavimo nuostatų.“.

Atsižvelgiant į tai, KĮ projekte nuostatos dėl CPVA konsultavimo funkcijos yra išbraukiamos  ir IĮ projekte siūloma įtvirtinti naują nuostatą, kad „Įgyvendinant viešojo ir privataus sektorių partnerystę pagal šį ir Koncesijų įstatymus dalyvauja: <…> 4) Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliotas viešasis juridinis asmuo, kuris veikia kaip viešojo ir privataus sektorių partnerystės metodinės ir konsultacinės pagalbos kompetencijų centras, vykdantis Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatytas veiklas;“. Tačiau pastebėtina, kad tokiu keitimu CPVA funkcijos yra ne tiesiog perkeliamos į kitą įstatymą, bet išplečiamos. Siūlomas teisinis reguliavimas keltų įstatymų kolizijos problemą, nes pagal KĮ konsultavimo ir metodinės pagalbos teikimo funkcijos yra priskirtos ir VPT, todėl praktikoje kiltų VPT ir CPVA kompetencijos atribojimo problema. Taip pat būtų neaišku, kieno suteikta konsultacija yra "viršesnė", t. y., VPT ar CPVA suteikta konsultacija turėtų vadovautis SI ir koncesijų dalyviai, jeigu šių dviejų subjektų pozicijos išsiskirtų. Analogiška problema būtų ir metodinės pagalbos teikimo kontekste.

Atsižvelgiant į tai  turėtų būti patikslinta KĮ projekto nuostata, kad CPVA koncesijų suteikime teikia metodinę ir konsultacinę pagalbą tik tam tikrais klausimais. Taip pat siūlytume IĮ projekte atsisakyti sąvokos „kompetencijų centras“ vartojimo, kadangi, kaip minėta, turėtų būti nurodyta konkretesnė veiklos sritis  ir įprastai tokia sąvoka teisės aktuose nėra vartojama.

 

Siūlymas: tikslinti Lietuvos Respublikos investicijų įstatymo projekto  4 straipsniu keičiamo Ketvirtojo¹ skirsnio 15² straipsnio 1 dalies 4 punkto nuostatą ir ją išdėstyti taip:

152 straipsnis. Viešojo ir privataus sektorių partnerystės institucinės sistemos dalyviai

1.   Įgyvendinant viešojo ir privataus sektorių partnerystę pagal šį ir Koncesijų įstatymus dalyvauja:

<…> 4) Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliotas viešasis juridinis asmuo, kuris  teikia metodinę ir konsultacinę pagalbą viešojo ir privataus sektorių partnerystės klausimais, išskyrus Koncesijų įstatymo 66 straipsnio 1 dalyje 5 punkte nurodytais klausimais.”

Nepritarti

Finansų ministerijos pozicija:

Koncesijų įstatymo
66 straipsnyje (taip pat ir 66 straipsnio 1 dalies 5 punkte) Viešųjų pirkimų tarnybai   (VPT) priskirtos funkcijos nėra keičiamos ir turės būti vykdomos tokia apimtimi, kaip tai numatyta
66 straipsnio 1 dalyje ir kituose šio įstatymo straipsniuose.

Tuo tarpu  Investicijų įstatymo 152 straipsnio  1 dalies 4 punkte nurodyto Vyriausybės įgalioto juridinio asmens, kuris veikia kaip VPSP kompetencijos centras, veiklas nustatys Vyriausybė, po to, kai bus priimtas Investicijų įstatymo pakeitimo projektas.

Vyriausybė negali, neturėdama  teisinio pagrindo, priskirti CPVA nei vienos veiklos ar funkcijų, kurios Koncesijų įstatymo
66 straipsnyje priskirtos Viešųjų pirkimų tarnybos  (VPT) kompetencijai.

Iš to darytina išvada, keisti Investicijų įstatymo 152 straipsnio 1 dalies 4 punktą nėra tikslinga.

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: nėra.

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: nėra paskirta.

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

7.1. Sprendimas (pagal Lietuvos Respublikos Seimo statuto 150 straipsnį. Jeigu siūlomas sprendimas numatytas Seimo statuto 150 straipsnio 1 dalies 3–6 punktuose, pateikiami šio sprendimo argumentai): pritarti Komiteto patobulintas įstatymo projektui ir Komiteto išvadoms.

7.2. Pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Ekonomikos komitetas
2024-10-02

8

1, 2

 

Argumentai:

Atsižvelgiant į projekto Nr. XIVP-3660 svarstymo Seime laiką, siūloma vėlesnė įsigaliojimo ir įgyvendinamųjų teisės aktų priėmimo data.

 

Pasiūlymas:

Projekto 8 straipsnio 1 ir 2 dalis pakeisti ir jas išdėstyti taip:

1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 dalį, įsigalioja 2024 m. gruodžio 1 d.

2. Lietuvos Respublikos Vyriausybė ir finansų ministras iki 2024 m. lapkričio 30 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.

Pritarti

 

 

8. Balsavimo rezultatai: pritarti bendru sutarimu.

9. Komiteto paskirti pranešėjai: Gintautas Paluckas, Andrius Bagdonas.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nėra pareikšta.

 

PRIDEDAMA. Komiteto patobulintas įstatymo projektas, jo lyginamasis variantas.

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                                         Mindaugas Skritulskas

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Komiteto biuro patarėja Laura Jasiukėnienė