AIŠKINAMASIS RAŠTAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS STRATEGINĘ REIKŠMĘ NACIONALINIAM SAUGUMUI TURINČIŲ ĮMONIŲ IR ĮRENGINIŲ BEI KITŲ NACIONALINIAM SAUGUMUI UŽTIKRINTI SVARBIŲ ĮMONIŲ ĮSTATYMO NR. XI-2087 2, 4, 5 IR 7 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO

 

1. Įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys, parengto projekto tikslai ir uždaviniai

Lietuvos Respublikos strateginę reikšmę nacionaliniam saugumui turinčių įmonių ir įrenginių bei kitų nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbių įmonių įstatymo Nr. XI-2087 2, 4, 5 ir 7 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto (toliau – Įstatymo projektas) rengimą paskatino poreikis sustiprinti valstybės interesų apsaugą, efektyvios valstybės kontrolės bei nacionalinio saugumo užtikrinimą. Tuo tikslu, siūloma į galiojančio Lietuvos Respublikos strateginę reikšmę nacionaliniam saugumui turinčių įmonių ir įrenginių bei kitų nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbių įmonių įstatymo (toliau – Įstatymas) reguliavimo sritį įtraukti visus sandorius, kurių pagrindu gali būti įgyjama strateginę ar svarbią reikšmę nacionaliniam saugumui turinčių įmonių kontrolė ir akcijų suteikiamos turtinės bei neturtinės akcininkų teisės, taip pat įtvirtinti kitas nuostatas, kuriomis būtų patobulintas galiojantis teisinis reglamentavimas, skirtas sustiprinti valstybės sprendžiamąją galią bei apsaugoti esminius nacionalinio saugumo ir valstybės interesus.

Be to, Įstatymo projektas parengtas atsižvelgiant ir į tai, kad įvykdytas akcinės bendrovės „Lietuvos dujos“, kuri įtraukta į nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbių įmonių sąrašą (Įstatymo 5 straipsnio 1 dalis), atskyrimas Lietuvos Respublikos akcinių bendrovių įstatymo 71 straipsnio 1 dalyje numatytu būdu. Įgyvendinus atskyrimą, nuo akcinės bendrovės „Lietuvos dujos“, kuri tęsia veiklą, atskirta veiklos dalis, apimanti akcinės bendrovės „Lietuvos dujos“ vykdomą gamtinių dujų perdavimo veiklą ir šiai daliai priskirtų turto, teisių ir pareigų pagrindu sukurta tokios pačios teisinės formos nauja bendrovė – gamtinių dujų perdavimo sistemos operatorius AB „Amber Grid“. Todėl nuo akcinės bendrovės „Lietuvos dujos“ atskirtos dalies pagrindu įsteigtą naują bendrovę AB „Amber Grid“, kuriai priklauso gamtinių dujų perdavimo sistema ir kuri vykdo gamtinių dujų perdavimo veiklą, būtina įtraukti į nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbių įmonių sąrašą. Tokią būtinybę pagrindžia tai, kad Nacionalinio saugumo pagrindų įstatymo nuostatos, kurių pagrindu buvo priimtas Įstatymas, netiesiogiai nurodo, kad nacionaliniam saugumui strategiškai svarbių bei kitų nacionalinio saugumo užtikrinimui svarbių objektų nustatymo kriterijai gali apimti ne tik politinio saugumo, bet ir apsirūpinimo energetiniais ištekliais nepriklausomumo, veiklų monopolizavimo, kitų grėsmių, kurios gali sukelti ekstremalias situacijas, poveikio ir pan.

Pastebėtina, kad išankstinis gamtinių dujų perdavimo sistemos operatoriaus kapitalo kilmės pasikeitimo įtakos energijos tiekimo saugumui vertinimas atliekamas vadovaujantis 2009 m. liepos 13 d. Europos Parlamento ir Tarybos Direktyva 2009/73/EB dėl gamtinių dujų vidaus rinkos bendrųjų taisyklių, panaikinančios Direktyvą 2003/55/BB (toliau - Direktyva). Direktyvos 11 straipsnis „Su trečiosiomis Šalimis susijęs sertifikavimas“ numato reikalavimą nacionalinei reguliavimo institucijai, atliekančiai gamtinių dujų perdavimo sistemos operatoriaus paskyrimo ir jo veiklos priežiūros procedūrą, įvertinti, ar dėl asmens arba asmenų iš trečiosios Šalies ar trečiųjų šalių vykdomos gamtinių dujų perdavimo sistemos operatoriaus kontrolės gali kilti pavojus Bendrijos ar šalies narės energijos tiekimo saugumui (Direktyvos 11 str. 7 dalis). Jei ūkio subjektas šio reikalavimo netenkina, nacionalinė reguliavimo institucija (Lietuvos atveju, tai Valstybinė kainų ir energetikos kontrolės komisija) turi teisę nepaskirti ar panaikinti sprendimą dėl paskyrimo gamtinių dujų perdavimo sistemos operatoriumi ir neišduoti ar panaikinti gamtinių dujų perdavimo veikos licencijos galiojimą. Pastarosios Direktyvos nuostatos perkeltos į nacionalinę teisę Lietuvos Respublikos gamtinių dujų įstatyme. Gamtinių dujų perdavimo sistemos operatorius, netekęs licencijos, nebegali vykdyti gamtinių dujų perdavimo veiklos. Tokiu būdu, išankstinė potencialaus investuotojo patikrinimo procedūra garantuoja saugią ir stabilią perdavimo sistemos veiklą.

Pasikeitus akcinės bendrovės „Lietuvos energija“, AB, pavadinimui į „Lietuvos energijos gamyba“, AB, tikslinamos Įstatymo nuostatos.

Įstatymo projekto tikslas – sukurti visapusišką bei efektyvią strateginę reikšmę nacionaliniam saugumui turinčių įmonių ir įrenginių bei kitų nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbių įmonių teisinę aplinką, kuri sustiprintų valstybės bei jos piliečių interesų apsaugą bei užtikrintų nacionalinį saugumą. Įstatymo projektu numatoma patikslinti nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbių įmonių sąrašą; išplėsti potencialių dalyvių atitikties nacionaliniam saugumui procedūros taikymo sritį visiems sandoriams, kurių pagrindu gali būti įgyjama strateginę ar svarbią reikšmę nacionaliniam saugumui turinčių įmonių kontrolė; sustiprinti valstybės sprendžiamąja galią priimant sprendimus nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbių įmonių organuose; panaikinti valstybės pareigą teikti oficialų pasiūlymą įsigijus atitinkamą nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbių įmonių akcijų skaičių.

 

2. Įstatymo projekto iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai

Įstatymo projektą parengė ir teikia Lietuvos Respublikos energetikos ministerija.

 

3. Kaip šiuo metu yra teisiškai reglamentuojami projekte aptarti klausimai

Šiuo metu galiojančiame Įstatyme numatytas nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbių įmonių sąrašas neapima nuo akcinės bendrovės „Lietuvos dujos“ atskirtos gamtinių dujų perdavimo veiklą vykdančios AB „Amber Grid“. Galiojančioje Įstatymo redakcijoje nurodytas senasis akcinės bendrovės „Lietuvos energijos gamyba“, AB, pavadinimas - „Lietuvos energija“, AB.

Įstatyme numatyta potencialių dalyvių atitikties nacionalinio saugumo interesams procedūra vykdoma tik perleidžiant į atitinkamus sąrašus įtrauktų įmonių akcijas, tačiau į galiojančio Įstatymo reglamentavimo sritį nepatenka kiti sandoriai, kurių pagrindu gali būti įgyjama strateginę ar svarbią reikšmę nacionaliniam saugumui turinčių įmonių kontrolė, akcininkų turtinės ir neturtinės teisės (pavyzdžiui, sandoriai, kuriais perleidžiamos patronuojančios įmonės akcijos, balsavimo teisių perleidimo sandoriai, įkeitimo sandoriai ir pan.).

Pagal dabartinį reglamentavimą nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbių įmonių, kuriose valstybė neturi tiesioginės ar netiesioginės kontrolės (t.y. valstybei priklauso mažiau kaip 1/2 balsų visuotiniame akcininkų susirinkime suteikiančių šių įmonių akcijų), įstatuose, akcininkų susitarimuose ar veiklos dokumentuose gali būti įtvirtinamos nuostatos, kurios suvaržytų valstybės teises dalyvauti tokių įmonių valdyme labiau nei tai numatyta Lietuvos Respublikos akcinių bendrovių įstatyme. Pavyzdžiui, gali būti nustatomi itin aukšti kvorumo reikalavimai ar reikalinga balsų dauguma sprendimams įmonių organuose priimti. Tokiu būdu valstybė, net ir nuosavybės teise valdydama dalį tokių įmonių akcijų, negalėtų efektyviai dalyvauti įmonių valdyme bei sprendimų priėmime, neturėtų absoliučiai jokios sprendžiamosios galios ar įtakos, dėl ko nebūtų pakankamai užtikrinami esminiai nacionalinio saugumo ir valstybės interesai.

Esamas reglamentavimas nenumato jokių nuostatų, kuriomis būtų užtikrinami valstybės ir jos piliečių interesai tais atvejais, kai valstybei tiesiogiai ar netiesiogiai įgijus nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbių įmonių akcijų, atsirastų Lietuvos Respublikos vertybinių popierių įstatyme numatyta pareiga teikti privalomą oficialų siūlymą, kuris būtų įgyvendinamas mokesčių mokėtojų lėšomis.

 

4. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama

Įstatymo projektu siūloma papildyti galiojančio įstatymo 5 straipsnio 1 dalyje pateikiamą nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbių įmonių sąrašą, į jį įtraukiant naują gamtinių dujų perdavimo veiklą vykdančią AB „Amber Grid“. Pasikeitus akcinės bendrovės „Lietuvos energija“, AB, pavadinimui į „Lietuvos energijos gamyba“, AB, siūloma tikslinti Įstatymo nuostatas. Atlikus siūlomus pakeitimus, teisinis reglamentavimas atitiks faktinę situaciją ir užtikrins saugią ir stabilią perdavimo sistemos veiklą.

Įstatymo projektu siūloma papildyti potencialių dalyvių sąvoką bei atvejus, kada atliekamas potencialių dalyvių atitikties nacionalinio saugumo interesams įvertinimas. Šiais pakeitimais nustatoma, kad potencialių dalyvių atitikties nacionalinio saugumo interesams įvertinimas atliekamas visais atvejais, kai sudaromi bet kokie sandoriai, kurių pagrindu fiziniam ar juridiniam asmeniui perleidžiamos strateginę ar svarbią reikšmę nacionaliniam saugumui turinčios įmonės ar tokią įmonę kontroliuojančios įmonės akcijų suteikiamos teisės ar tokiomis akcijomis užtikrinamas prievolių vykdymas. Tokiu būdu užkertamas kelias išvengti piktnaudžiavimo atvejų, kai išvengiama potencialių dalyvių atitikties nacionalinio saugumo interesams procedūros atlikimo sudarant balsų perleidimo, įkeitimo ar kitas panašias sutartis, kurių pagrindu perleidžiama tokių įmonių faktinė kontrolė, taip pat kai perleidžiamos į galiojančio įstatymo atitinkamus sąrašus įtrauktas įmones patronuojančių įmonių akcijos.

Atsižvelgiant į siekį sustiprinti esminių Lietuvos Respublikos nacionalinio saugumo interesų apsaugą nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbiose įmonėse, Įstatymo projektu nustatoma, kad tokių įmonių, kuriose akcijų tiesiogiai ar netiesiogiai turi valstybė, įstatuose, akcininkų susitarimuose bei veiklos dokumentuose negali būti nuostatų, numatančių valstybei mažiau palankesnes organų sprendimų priėmimo taisykles nei numatyta Lietuvos Respublikos akcinių bendrovių įstatyme. Tokiu teisiniu reguliavimu siekiama užtikrinti valstybės  kontrolę ir teisę įtakoti sprendimų priėmimą nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbiose įmonėse, kuriose valstybei priklauso mažiau kaip 1/2 balsų visuotiniame akcininkų susirinkime suteikiančių šių įmonių akcijų.

Taip pat įstatymo projekte numatyta, kad valstybei tiesiogiai ar netiesiogiai įsigijus į galiojančio įstatymo 5 straipsnio 1 dalyje pateiktą sąrašą įtrauktų įmonių akcijų valstybei ar jos kontroliuojamai įmonei neatsiranda pareiga teikti privalomą oficialų siūlymą. Pažymėtina, kad galimybę nacionaliniuose įstatymuose numatyti pareigos teikti privalomą oficialų siūlymą išimtis, kurios reikalingos atsižvelgiant į nacionalines aplinkybes, įtvirtina ir Europos Parlamento ir Tarybos Direktyvos 2004/25/EB dėl įmonių perėmimo pasiūlymų 4 straipsnio 2 dalies nuostatos.

Įstatymo projektu siūlomi pakeitimai prisidėtų prie sklandaus ir savalaikio III ES energetikos paketo įgyvendinimo Lietuvos Respublikoje. Primintina, kad veiklų ir kontrolės atskyrimas dujų sektoriuje pagal III ES energetikos paketą vykdomas dviem etapais:

1.  Iki 2013 m. liepos 31 d. akcinė bendrovė „Lietuvos dujos“ teisiškai, funkciškai ir organizaciniu požiūriu atskyrė bendrovės gamtinių dujų perdavimo veiklą bei šiai daliai priskirto turto, teisių ir pareigų pagrindu įkurta nauja bendrovė - AB „Amber Grid“.

2.  Iki 2014 m. spalio 31 d. turi būti įvykdytas perdavimo veiklos ir kontrolės atskyrimas bei teisiškai, funkciškai ir organizaciniu požiūriu atskirti LD gamtinių dujų skirstymo veiklą.

 

5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai, galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta

Priėmus teikiamą Įstatymo projektą, neigiamų pasekmių nenumatoma.

 

6. Kokią įtaką įstatymas turės kriminogeninei situacijai, korupcijai

Įstatymo įgyvendinimas kriminogeninei situacijai įtakos neturės.

Įstatymo projekto rengėjų vertinimu, priimtas įstatymo projektas poveikio korupcijos didėjimui neturės.

 

7. Kaip įstatymo įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai

Manoma, kad priimtas įstatymo projektas neturi įtakos verslo sąlygoms ir jo plėtrai.

 

8. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios

Lietuvos Respublikos Seimui priėmus įstatymo projektą, turės būti keičiami:

-   Lietuvos Respublikos energetikos ministro 2013 m. sausio 25 d. įsakymas Nr. 1-25 „Dėl strateginę ar svarbią reikšmę nacionaliniam saugumui turinčių energetikos ministro valdymo sričiai priskirtų įmonių ir įrenginių fizinė saugos reikalavimų patvirtinimo“;

-   Lietuvos Respublikos energetikos ministro 2013 m. gegužės 2 d. įsakymas Nr. 1-89 „Dėl strateginę ar svarbią reikšmę nacionaliniam saugumui turinčių energetikos ministro valdymo sričiai priskirtų įmonių ir įrenginių informacinės saugos reikalavimų patvirtinimo“.

 

9. Ar įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o įstatymo projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka

Įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos įstatymo, Lietuvos Respublikos įstatymų ir kitų teisės norminių aktų rengimo tvarkos įstatymo reikalavimų.

 

10. Ar įstatymo projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus

Įstatymo projekto nuostatos neprieštarauja 1950 m. Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms bei Europos Sąjungos teisės aktams.

 

11. Jeigu įstatymui įgyvendinti reikia įstatymų lydimųjų aktų, kas ir kada juos turėtų parengti, šių aktų metmenys

Įstatymui įgyvendinti nėra reikalingi įstatymo lydimieji aktai.

 

12. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymui įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais)

Priimtas įstatymo projektas nereikalauja papildomų biudžeto lėšų.

 

13. Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados

Į įstatymo projekto rengimą buvo įtraukti Lietuvos Respublikos energetikos ministerijos ir energetikos srityje veikiančių įmonių specialistai.

 

14. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant reikšminius žodžius pagal Europos žodyną Eurovoc

Reikšminiai įstatymo projekto žodžiai: „strateginė reikšmė“, „nacionalinis saugumas“ „oficialus siūlymas“.

 

16. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai

Nėra.

 

_____________________________