LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Socialinių reikalų ir darbo komitetas

 

PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA(1)

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS STATYBOS ĮSTATYMO NR. I-1240 KETVIRTOJO SKIRSNIO PAVADINIMO PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 221 STRAIPSNIU ĮSTATYMO NR. XIV-462 PAKEITIMO  ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-1189(2)

 

2021-12-22 Nr. 103-P-53

Vilnius

 

1.                Komiteto posėdyje dalyvavo: Mindaugas Lingė – Komiteto pirmininkas, Vilija Aleknaitė-Abramikienė, Rima Baškienė, Algimantas Dumbrava, Justas Džiugelis, Vaida Giraitytė-Juškevičienė, Gintautas  Kindurys, Linas Kukuraitis, Monika Ošmianskienė, Algirdas Sysas, Jonas Varkalys; komiteto biuras: Evelina Bulotaitė – biuro vedėja, patarėjos: Dalia Aleksejūnienė, Diana Jonėnienė, Asta Kazlauskienė, Ieva Kuodienė, padėjėjos: Renata Liekienė, Indrė Žukauskaitė; kviestieji asmenys: Vita Baliukevičienė – Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos Darbo teisęs skyriaus vedėja, Mindaugas Strumskis – Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybos direktoriaus pavaduotojas, Dalius Gedvilas – Lietuvos statybininkų asociacijos prezidentas.

2.                   Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai): negauta.

3.                   Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo narys Jonas Varkalys

2021-12-16

 

 

 

Argumentai:

Įstatymo projektas, siekdamas mažinti „šešėlį“ statybos sektoriuje, numato pareigą rangovams tikrinti skaidriai dirbančio asmens identifikavimo kodą (toliau – Kodas), tokiu būdu uždeda administracinę naštą visam sektoriui, įskaitant ir skaidriai dirbančius rangovus.

Šiuo metu didelė dalis skaidriai dirbančių rangovų jau turi ir taiko patekimo į statybvietę kontrolės sistemas, kurios fiksuoja patekimo į statybvietę pradžią, pabaigą ir asmenį.

Tačiau įstatymo projektas leidžia rangovams taikyti tokias alternatyvias patekimo į statybvietę kontrolės priemones tik tų patenkančių į statybvietę asmenų atžvilgiu, kurie neatlieka statybos darbų (pvz. tiekia medžiagas). O tiems asmenims, kurie atlieka statybos darbus, vis tiek turės būti tikrinamas Kodas. 

Toks reguliavimas ne tik sukuria perteklinę administracinę naštą, bet ir yra sunkiai įgyvendinamas, nes valstybės institucijoms bus sunku nustatyti, ar į statybvietę patekęs asmuo atlieka statybos darbus, ar tik kitas funkcijas, t.y. ar to asmens atžvilgiu turėjo būti tikrinamas Kodas ar galėjo būti taikoma alternatyvi kontrolės priemonė.

Pasiūlymo tikslas: sumažinti administracinę naštą skaidriai dirbantiems rangovams, kurie taiko alternatyvias patekimo į statybvietę kontrolės sistemas.

Pasiūlymo esmė: leisti netikrinti Kodo tiems rangovams, kurie taiko alternatyvias patekimo į statybvietę kontrolės sistemas, fiksuojančias patekimo į statybvietę pradžią, pabaigą ir asmenį. Tačiau apie tokių sistemų taikymą informuojant VDI teritorinį skyrių.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti 221 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

3. Statytojas (užsakovas) ar jo vienas įgaliotas rangovas nustato statybvietėje statybos darbus atliekančių asmenų, kurie nurodyti šio straipsnio 1 dalyje, ir kitų statybvietėje esančių asmenų, kurie nėra nurodyti šio straipsnio 1 dalyje, identifikavimo priemonę, prireikus – jos išdavimo tvarką, registruoja šių asmenų buvimo statybvietėje pradžios ir pabaigos laiką bei priežastį.“

 

Papildyti 221 straipsnį 6 dalimi ir ją išdėstyti taip:

6. Tais atvejais, kai statytojas (užsakovas) arba jo vienas įgaliotas rangovas pasirenka statybvietėje statybos darbus atliekančių asmenų, kurie nurodyti šio straipsnio 1 dalyje, patekimą į statybvietę kontroliuoti šio straipsnio 2 dalies 2 punkte nustatytu būdu, jis apie tai raštu informuoja Valstybinės darbo inspekcijos teritorinį skyrių pagal statybvietės buvimo vietą.

 

 

Pasiūlymas atsiimtas Komiteto posėdžio metu.

 

2.

Seimo narys Jonas Varkalys

2021-12-16

3

 

 

Argumentai:

Jeigu įstatymo projektas įsigalios 2022 m. sausio 1 d., tokiu atveju visiems šalies rangovams, kurie nori dirbti nuo 2022 m. pradžios, liks tik 5-7 darbo dienos pasirengti įstatymo taikymui, t.y. per šį trumpą laikotarpį gauti savo darbuotojams Kodus, įsigyti jų nuskaitymo priemones, apmokyti statybviečių kontrolę vykdančius asmenis, gauti Kodus iš subrangovų ir t.t.

Tai ne tik praktiškai nerealus terminas, bet ir neatitinkantis teisėkūros principų, numatančių, jog naujas teisinis reguliavimas turi įsigalioti tik nustatant pakankamą pereinamąjį laikotarpį, kad verslas galėtų be streso prisitaikyti.

Pasiūlymo tikslas ir esmė: nustatyti pakankamą pereinamąjį laikotarpį, kad verslas galėtų prisitaikyti prie naujojo reguliavimo.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti 5 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

„5 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas

Šis įstatymas įsigalioja 2022 m. sausio balandžio 1 d.“

 

Pritarti.

Argumentai:

Pritarti ir išdėstyti taip (patikslintas straipsnio numeris):

 „5 3 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas

Šis įstatymas įsigalioja 2022 m. sausio balandžio 1 d.“

 

 

4.      Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                                                     Mindaugas Lingė

 

 

 

 

 

 

 

 

SRDK biuro patarėja Ieva Kuodienė