LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

ekonomikos komitetas

 

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS TEISĖS GAUTI INFORMACIJĄ IR DUOMENŲ PAKARTOTINIO NAUDOJIMO ĮSTATYMO NR. VIII-1524 2 IR 16 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-3391

 

 

2024-04-10 Nr. 108-P-19

Vilnius

 

 

1. Komiteto posėdyje (nuotoliniu būdu) dalyvavo: Komiteto pirmininkas Kazys Starkevičius, Komiteto pirmininko pavaduotojas Gintautas Paluckas,  Komiteto nariai: Andrius Bagdonas, Viktoras Fiodorovas, Andrius Kupčinskas, Deividas Labanavičius, Laima Mogenienė, Ieva Pakarklytė, Jonas Pinskus, Paulius Saudargas, Lukas Savickas, Mindaugas Skritulskas.

Komiteto biuro vedėja Rima Petkūnienė, patarėjai: Raimonda Danė,  Rasa Ona Duburaitė, Laura Jasiukėnienė, Irina Jurkšuvienė, Darius Šaltmeris, padėjėja Zita Jodkonienė.

Kviestieji asmenys: Ekonomikos ir inovacijų ministerija: viceministrė Neringa Morozaitė-Rasmussen, Skaitmeninių iniciatyvų valdymo skyriaus vedėja Lina Giedraitienė, Skaitmeninių iniciatyvų valdymo skyriaus vyr. specialistė Ieva Bražinskė.

 

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2023-12-18

1

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1. Pagal projekto 1 straipsniu keičiamo Teisės gauti informaciją ir duomenų pakartotinio naudojimo įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 2 straipsnio 1 dalies 2 punktą įstatymas, be kita ko, būtų taikomas ir viešąsias paslaugas teikiančioms akcinėms bendrovėms ar uždarosioms akcinėms bendrovėms, kuriose valstybei arba savivaldybei tiesiogiai arba netiesiogiai priklauso akcijos, suteikiančios daugiau kaip pusę balsų visuotiniame akcininkų susirinkime. Šiame kontekste atkreiptinas dėmesys į tai, kad 2023 m. lapkričio 16 d. buvo priimtas Teisės gauti informaciją ir duomenų pakartotinio naudojimo įstatymo Nr. VIII-1524 1, 2 ir 5 straipsnių pakeitimo įstatymas Nr. XIV-2253, kuris įsigalios 2024 m. sausio 1 d., kuriuo buvo pakeistas keičiamo įstatymo 2 straipsnio 1 dalies 1 punktas, jame, be kita ko, numatant, kad įstatymas taikomas viešąsias funkcijas atliekančioms valstybės ir savivaldybių valdomoms įmonėms. Pagal minėto įstatymo 1 straipsnyje išdėstytą keičiamo įstatymo 1 straipsnio 1 dalį viešosiomis funkcijomis laikoma viešojo administravimo įgaliojimų įgyvendinimas, kitos įstatymuose nustatytos funkcijos, įskaitant viešųjų paslaugų teikimą. Pagal Valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo įstatymą valstybės ir savivaldybės įmonės suprantamos ir kaip valstybės bei savivaldybės valdomos bendrovės, o pastarosios apibrėžiamos kaip akcinės bendrovės ir (ar) uždarosios akcinės bendrovės, kurių valstybei ar savivaldybei nuosavybės teise priklausančios akcijos suteikia daugiau kaip 1/2 balsų visuotiniame akcininkų susirinkime. Atsižvelgiant į tai, nėra aiškus Teisės gauti informaciją ir duomenų pakartotinio naudojimo įstatymo Nr. VIII-1524 1, 2 ir 5 straipsnių pakeitimo įstatymo Nr. 1 XIV-2253 2 straipsnyje išdėstyto keičiamo įstatymo 2 straipsnio 1 dalies 1 punkto nuostatos, kad įstatymas taikomas valstybės ir savivaldybių valdomoms įmonėms, atliekančioms viešąsias funkcijas, ir projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 2 straipsnio 1 dalies 2 punkto nuostatos, pagal kurią įstatymas taikomas akcinėms bendrovėms ar uždarosioms akcinėms bendrovėms, kuriose valstybei arba savivaldybei tiesiogiai arba netiesiogiai priklauso akcijos, suteikiančios daugiau kaip pusę balsų visuotiniame akcininkų susirinkime, teikiančioms viešąsias paslaugas, tarpusavio santykis.

Pritarti

Argumentai:

Iš įstatymo projekto 2 straipsnio 1 dalies 2 punkto išbraukus žodžius „viešosios paslaugos“, vadovaujantis įstatymo 2 straipsnio 2 dalies 10 punktu, kuris nustato, kad įstatymas negalioja duomenims, kuriais disponuoja valstybės valdomi subjektai, kai jie rengiami kitais tikslais negu viešųjų paslaugų teikimas, šis įstatymas apskritai nebūtų taikomas įstatymo 2 straipsnio 1 dalies 2 punkte  nurodytoms bendrovėms. Taip pat pažymėtina, kad šis įstatymas taikomas tik viešojo sektoriaus institucijoms ir valstybės valdomiems subjektams, kurie teikia viešąsias paslaugas.

Atkreiptinas dėmesys, jog įstatymo 1 straipsnyje, nurodyta, kad šiame įstatyme viešosiomis funkcijomis laikomas ir viešojo administravimo įgaliojimų įgyvendinimas, ir kitos įstatymuose nustatytos funkcijos, įskaitant viešųjų paslaugų teikimą, nuostatas, taip pat, šiuo įstatymu perkeliamos Direktyvos (ES) 2019/1024 1 str. 1 ir 2 d. taikymo nuostatos, kurios yra skirtingos viešųjų užduočių ir viešųjų paslaugų subjektams. Įsigaliojus minėtiems įstatymo pakeitimams, daliai įstatymo 2 straipsnio 1 dalies 2 punkte nurodytų bendrovių, teikiančių viešąsias paslaugas, įstatymas nebūtų taikomas pagal 2 straipsnio 1 dalies 1 punktą. Todėl siekiant aiškumo siūloma į keičiamo įstatymo projekto 1 straipsnį įtraukti ir įstatymo 2 straipsnio 1 dalies 1 punktą.

 

Pasiūlymas:

Įstatymo projekto 1 straipsnį išdėstyti taip:

„1 straipsnis. 2 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 2 straipsnio 1 dalies 1 ir 2 punktus ir juos išdėstyti taip:

„1) viešąsias funkcijas atliekančioms valstybės ir savivaldybių institucijoms ir įstaigoms, valstybės ir savivaldybių valdomoms įmonėms ir viešosioms įstaigoms, kurių savininkė ar dalininkė yra valstybė ar savivaldybė ir kurios finansuojamos iš valstybės ar savivaldybių biudžetų bei valstybės pinigų fondų, įskaitant bibliotekas, muziejus ir valstybės archyvus, taip pat šių subjektų asociacijoms ir regionų plėtros taryboms (toliau – institucijos);

2) viešosioms įstaigoms, kurių savininkė arba dalininkė, turinti pusę ir daugiau balsų visuotiniame dalininkų susirinkime, yra valstybė ar savivaldybė, kurios nėra finansuojamos iš valstybės ir savivaldybių biudžetų bei valstybės pinigų fondų, tačiau atlieka viešąsias funkcijas, taip pat akcinėms bendrovėms ar uždarosioms akcinėms bendrovėms, kuriose valstybei arba savivaldybei tiesiogiai arba netiesiogiai priklauso (suprantama taip, kaip nustatyta Lietuvos Respublikos akcinių bendrovių įstatymo 5 straipsnyje) akcijos, suteikiančios daugiau kaip pusę balsų visuotiniame akcininkų susirinkime, ir valstybė ar savivaldybė tiesiogiai ar netiesiogiai gali daryti lemiamą įtaką (suprantama taip, kaip nustatyta Akcinių bendrovių įstatymo 5 straipsnyje) rinkdama ir atšaukdama akcinės bendrovės arba uždarosios akcinės bendrovės vadovą, taip pat daugiau kaip pusę valdybos arba stebėtojų tarybos narių, ir kurios teikia viešąsias paslaugas bent vienoje iš šių sričių: dujų ir šilumos ūkio, elektros energetikos, vandentvarkos, transporto paslaugų, uostų ir oro uostų, pašto paslaugų, naftos ir dujų gavybos, anglių ar kito kietojo kuro žvalgymo arba gavybos, viešojo keleivinio transporto pagal 2007 m. spalio 23 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (EB) Nr. 1370/2007 dėl keleivinio geležinkelių ir kelių transporto viešųjų paslaugų ir panaikinančio Tarybos reglamentus (EEB) Nr. 1191/69 ir (EEB) Nr. 1107/70 su visais pakeitimais 2 straipsnį, oro susisiekimo paslaugų teikimo pagal 2008 m. rugsėjo 24 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (EB) Nr. 1008/2008 dėl oro susisiekimo paslaugų teikimo Bendrijoje bendrųjų taisyklių (nauja redakcija) su visais pakeitimais 16 straipsnį, visuomenės aptarnavimo paslaugų teikimo pagal 1992 m. gruodžio 7 d. Tarybos reglamento (EEB) Nr. 3577/92, taikančio laisvės teikti paslaugas principą jūrų transportui valstybėse narėse (jūrų kabotažas), su visais pakeitimais 4 straipsnį (toliau – valstybės valdomi subjektai);“.

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2023-12-18

2

 

 

2. Projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 16 straipsnio 1 dalyje siūloma nustatyti: „Didelės vertės duomenų teminių kategorijų ir jų duomenų rinkinių sąrašai, taip pat didelės vertės duomenų rinkinių skelbimo ir pakartotinio naudojimo tvarka yra nustatyta 2022 m. gruodžio 21 d. Komisijos įgyvendinimo reglamente (ES) 2023/138, kuriuo sudaromas konkrečių didelės vertės duomenų rinkinių sąrašas ir nustatoma jų skelbimo bei pakartotinio naudojimo tvarka.“ Mūsų vertinimu, tokia projektu siūloma nuostata neturi jokios pridėtinės vertės – yra perteklinė, nes tai, kad didelės vertės duomenų rinkinių sąrašas yra sudaromas Reglamentu (ES) 2023/138 ir kad Reglamente (ES) 2023/138 nustatoma didelės vertės duomenų rinkinių skelbimo ir pakartotinio naudojimo tvarka, yra nurodoma pačiame reglamente, kuris yra tiesioginio taikymo Europos Sąjungos teisės aktas. Jeigu projektu siekiama nustatyti, kad Lietuva nesinaudos Reglamentu (ES) 2023/138 valstybėms narėms suteikta tam tikra diskrecija nustatyti didelės vertės duomenų rinkinių apimtį, ir didelės apimties duomenų rinkiniais laikys tuos, kurie yra nurodyti Reglamente (ES) 2023/138, tai taip ir reikėtų suformuluoti projekte. Taip pat aptariamoje projekto nuostatoje reikėtų nurodyti, kad didelės vertės duomenų rinkiniai skelbiami ir pakartotinai naudojami, vadovaujantis Reglamentu (ES) 2023/138.

Pritarti

 

Pasiūlymas:

Keičiamo įstatymo 2 straipsnį išdėstyti taip:

2 straipsnis. 16 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 16 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

„1.  Didelės vertės duomenų teminių kategorijų sąrašą ir didelės vertės duomenų rinkiniųais sąrašą laikomi tik tie duomenų rinkiniai, kurie yra nurodyti 2022 m. gruodžio 21 d. Komisijos įgyvendinimo reglamente (ES) 2023/138, kuriuo sudaromas konkrečių didelės vertės duomenų rinkinių sąrašas ir nustatoma jų skelbimo bei pakartotinio naudojimo tvarka (toliau – Reglamentas (ES) 2023/138). Didelės vertės duomenų rinkiniai skelbiami ir pakartotinai naudojami vadovaujantis Reglamentu (ES) 2023/138 tvirtina Vyriausybė.

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2023-12-18

3

 

 

3. Projekto 3 straipsnio 1 dalyje brauktinas perteklinis žodis „jo“.

Pritarti

Pasiūlymas:

Įstatymo projekto 3 straipsnio 1 dalį išdėstyti taip:

„1.   Šis įstatymas, išskyrus jo 2 straipsnį, įsigalioja 2024 m. gegužės lapkričio 1 d.“

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2023-12-18

 

 

 

4. Atsižvelgiant į tai, kad 2023 m. lapkričio 16 d. buvo priimtas Teisės gauti informaciją ir duomenų pakartotinio naudojimo įstatymo Nr. VIII-1524 1, 2 ir 5 straipsnių pakeitimo įstatymas Nr. XIV-2253, kuris įsigalios 2024 m. sausio 1 d., įstatymo projekto lyginamasis variantas turi būti parengtas pagal Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų, patvirtintų teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 „Dėl Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų patvirtinimo“, 207.7 papunktyje nustatytus reikalavimus.

Pritarti

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: nepaskirta.

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

7.1. Komiteto sprendimas: pritarti Komiteto patobulintam įstatymo projektui Nr. XIVP-3391(2) ir Komiteto išvadoms.

7.2. Komiteto pasiūlymai:

Eil. Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Ekonomikos komitetas,

2024-04

3

 

 

Argumentai:

Atsižvelgiant į tai, kad Lietuvos Respublikos teisės gauti informaciją ir duomenų pakartotinio naudojimo įstatymo Nr. VIII-1524 2 ir 16 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP–3391 svarstymas ir priėmimas Seime užtruko ilgiau nei tikėtasi, turi būti pakoreguotos įstatymo projektu nustatytos įgyvendinimo datos.

Pasiūlymas:

Pakeisti 3 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

3 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas

1. Šis įstatymas, išskyrus 2 straipsnį, įsigalioja 2024 m. gegužės lapkričio 1 d.

2. Šio įstatymo 2 straipsnis įsigalioja 2024 m. birželio 9 d.“

Pritarti

 

 

8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu (dalyvavo 12 komiteto narių).

9. Komiteto paskirti pranešėjai: Gintautas Paluckas, Andrius Kupčinskas.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.

PRIDEDAMA. Komiteto patobulintas įstatymo projektas Nr. XIVP-3391(2) ir jo lyginamasis variantas.

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                                           Kazys Starkevičius

 

 

Komiteto biuro patarėja Irina Jurkšuvienė