LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

KAIMO REIKALŲ KOMITETAS

 

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

DĖL Žuvininkystės įstatymo Nr. VIII-1756 8, 12, 13, 14(1), 14(3), 14(4), 15, 17(1), 18, 21, 22, 53 straipsnių ir priedo pakeitimo įstatymo projektO NR. XIIIP-4989

 

2020-10-28 Nr. 110-P-33

Vilnius

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas Andriejus Stančikas, Komiteto pirmininko pavaduotojas Kazys Starkevičius, Komiteto nariai: Juozas Baublys, Petras Čimbaras, Aurimas Gaidžiūnas, Rasa Petrauskienė, Algimantas Salamakinas.

 

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2020-06-18.

9 (177)

 

 

1. Kadangi projekto 9 straipsniu keičiamas ir Žuvininkystės įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 177 straipsnis, atitinkamai turėtų būti tikslinamas ir įstatymo pavadinimas, nurodant šį straipsnį.

Pritarti

 

2

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2020-06-18.

2 (12)

 

(5)

 

2. Projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 12 straipsnio 5 dalyje vietoj žodžių „Žemės ūkio ministerija“ reikėtų įrašyti žodžius „Žemės ūkio ministras“, kadangi ministerijos kompetencijai priklausančius klausimus sprendžia bei privalomos galios administracinius aktus kaip valstybės pareigūnas priima ministras, o ne ministerija.

Pritarti

 

3

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2020-06-18.

3

(13)

1

(1)

 

(9)

3. Nėra aiškus projekto 3 straipsnio 1 dalimi keičiamo įstatymo 13 straipsnio 1 dalies 9 punkto nuostatose vartojamos formuluotės „nurodytus mokslinius tyrimus“ turinys, t. y., nėra aišku, kur tie moksliniai tyrimai turi būti nurodyti ir kas juos nurodo.

Pritarti

 

4

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2020-06-18.

13

(53)

1

(1)

 

(3)

4. Projekto 13 straipsnio 1 dalimi keičiamo įstatymo 53 straipsnio 1 dalies 3 punkte nustatoma, kad sunkiais pažeidimais žuvininkystės srityje yra laikomi Europos Sąjungos teisės aktuose, reglamentuojančiuose regioninių žvejybos valdymo organizacijų reguliuojamose akvatorijose vykdomą žvejybą, nurodyti sunkūs pažeidimai. Atkreiptinas dėmesys, kad projektu nėra keičiamos kitos keičiamo įstatymo vienuoliktojo skirsnio, reglamentuojančio ūkio subjektų atsakomybę už sunkius pažeidimus žuvininkystės srityje, nuostatos, todėl nėra aiški tokių pažeidimų nagrinėjimo tvarka (nėra aišku, kokie subjektai būtų įgalioti surašyti protokolus, nagrinėtų bylas, priimtų nutarimus, skirtų sankcijas ir pan.).

Pritarti

 

5

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2020-06-18.

15

3

 

5. Projekto 15 straipsnio 3 dalyje prieš žodį „sustabdymą“ įrašytinas žodis „galiojimo“.

Pritarti

 

6

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2020-06-18.

14

 

 

6. Svarstytina ar projekto 14 straipsniu nereikėtų keisti visą galiojančio įstatymo priedą, kadangi vadovaujantis Nuorodų į Europos Sąjungos teisės aktus teikimo teisės aktuose reikalavimų aprašo, patvirtinto 2020 m. kovo 7 d. Lietuvos Respublikos teisingumo ministro įsakymu Nr. 1R-72, nuostatomis, teikiant nuorodas į įgyvendinamuosius Europos Sąjungos teisės aktus neliko rekomendacijos nurodyti oficialiojo leidinio pavadinimo sutrumpinimo, metų, leidinio serijos (L arba C), leidinio numerio ir puslapio, kuriame prasideda teisės aktas.

Pritarti

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1

UAB Drevernos žuvis darbuotoja R. Jurgelevičienė, 2020-10-23.

 

 

 

Siūlymas ŽĮ Pakeisti 143 straipsnio 1 dalies 3 punktą ir jį išdėstyti taip:

„3) ūkio subjektas aplinkos ministro nustatyta tvarka nepateikė duomenų ar pateikė neteisingus duomenis apie žvejybos produktus, įrankius, trukmę ir žvejybos produktų pirminio pardavimo kainą;“.

Sukels neigiamas pasekmes tiek ūkio subjektams, tiek kontrolės institucijoms. Nėra aišku kas yra neteisingi duomenys. Nėra nustatytos aiškios paprastai suprantamos metodikos, kokiu būdu parengiami teisingi duomenis.

Jei duomenis apie žvejybos produktus ir pirminio pardavimo kainą galima suvesti grynai matematiškai pliusuojant ir dalinant, tai parengti tikslius duomenis apie įrankius ir trukmę yra daugumoje atvejų misija neįmanoma.

Žvejai norėtų sugebėti per vieną dieną sustatyti visus įrankius ir jie stovėtų mėnesį nejudinami, tada galėtume teikti teisingus duomenis. Deja, bet bent panašus variantas galimas ūkio subjekte, kuris dirba 2-3 žvejybos įrankiais, nes  daugiau įrankių fiziškai pastatyti ar išimti per vieną dieną dirbant porai žmonių neįmanoma.

Pateiksiu pavyzdį, kaip dirbama pvz su 12 žvejybos įrankių:

Mėnesio 1 d. ir sakykim oro sąlygos geros – galima pastatyti per dieną 3 žv įrankius.

Mėnesio 2 d. Oras geras iki pietų – dar 1 žv. įrankį pastome.

3 d. Privalome tikrinti anksčiau pastatytus įrankius (jei tai gaudyklės, jei statomieji tinklai juos reik tikrinti kasdien).

4 d. Jei oro sąlygos leidžia galima dar 3 žv įrankius pastatyt.

5 d. Vėl tikrinami įrankiai.

6 d. Reikia išimti 1 žv. įrankį, nes rastas suplėšytas žv. įrankis ( pervažiuota laivu)

7 d. Tikrinami įrankiai ir pastatomas 1 žvejybos įrankis.

8 d. Reikia išimti 2 žvejybos įrankius, nes apnešė srovė žole ir įrankiai nedirba, reikia vežt į krantą valyti, džiovinti.

9 d. Tikrinami įrankiai.

10 d. Pastatomas 1 žv įrankis, dar 1 žv įrankis iš vieno žvejybos baro pervežamas į kitą žvejybos barą, keičiama jo žvejybos vieta.

11 d. Tikrinami įrankiai ir pastoma 2 žv. įrankiai.

Kolkas dirba tik 8 žv įrankiai ir visi skirtingais intervalais. Dar reikia prisimint, kad žmogus turi turėti laisvadienius. Laikas dar nusitempia.

20 d. Pastatomas kitos rūšies 1 žv. įrankis

21 d. Tikrinimas ir pastatomas 1 žv. įrankis.

22 d. 2 žv įrankių išėmimas, nes apžėlė dumblu pastatyti mėnesio pradžioje.

Tikrinimas... Statymas... Netinkamos oro sąlygos... Išėmimas... tikrinimas... išėmimas... žv vietos keitimas... Įrankiai skirtingų tipų gaudyklės.

Yra ūkio subjektų, kurie dirba ir 20 - 30 ir daugiau žvejybos įrankių.

Kaip susisteminti ir pateikti teisingus duomenis, kai kiekvieno ūkio subjekto, kiekvieno mėnesio situacija yra individuali, neaišku. Nėra nustatyta metodika ir nežinome, jei ir sugalvotų mokslininkai, kaip tai padaryt kokiom nors formulėm, tai žvejai nesugebės tų formulių taikyt.

Realiai mėnesinėse ataskaitose dažniausia būna pateikiami duomenys apie įrankius ir trukmę, pagal išduoto leidimo sąlygas arba apytiksliai vidutiniai duomenys apie įrankius ir trukmę. Nebent bandytum vest duomenis kiekvieno žv įrankio atskirai. Bet tada pirma reikia įvertinti, kas naudingo būtų padaryta iš tokių smulkmeniškai surinktų duomenų, ar administracinė našta būtų lygi naudai ūkio subjektui, kontrolės institucijai?

Kas sprendžia kokie duomenys teisingi. Šiuo atveju, pakeitimu įstatyme siūloma įtvirtinti labai sunkiai įgyvendinamą nuostatą, kuri didins biurokratizmą bei suteiks sąlygas kiekvienam subjektyviai vertinti.

Siūlome išbraukti pasiūlyme žodžius „ar pateikė neteisingus duomenis“,

Nepritarti

Nepakanka, kad ūkio subjektai pateiktų bet kokius duomenis. Šie duomenys turi būti teisingi. Už neteisingų duomenų pateikimą turi būti numatyta atsakomybė.

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

 

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: negauta.

 

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

7.1. Sprendimas: pritarti Lietuvos Respublikos Vyriausybės pateiktam Žuvininkystės įstatymo Nr. VIII-1756 8, 12, 13, 14(1), 14(3), 14(4), 15, 17(1), 18, 21, 22, 53 straipsnių ir priedo pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIIP-4989 ir komiteto išvadoms.

7.2. Pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1

Kaimo reikalų komitetas, 2020-10-28.

8

(171)

 

(4)

 

 

Argumentai:

Atsižvelgiant į tai, kad Seime yra svarstomas Lietuvos Respublikos žuvininkystės įstatymo Nr. VIII-1756 pakeitimo įstatymo projektas (Nr. XIIIP-5220), kuriuo Žuvininkystės įstatymo 171 straipsnio 4 dalies nuostatas siūloma išdėstyti kitaip nei šiame projekte, siūloma Žuvininkystės įstatymo 171 straipsnio 4 dalies keitimo nuostatas šiame projekte panaikinti.

Pasiūlymas:

8 straipsnis. 171 straipsnio pakeitimas

1. Pripažinti netekusia galios 171 straipsnio 4 dalį.

„4. Apsikeitimas individualiomis žvejybos galimybėmis su kitomis Europos Sąjungos valstybėmis narėmis ir užsienio valstybėmis, kaip numatyta šio straipsnio 2 dalyje, negalimas tuo atveju, jeigu ūkio subjektas turi nepanaudotų daugiau kaip 30 procentų jam skirtų tos pačios rūšies žuvų individualių žvejybos galimybių, kurių papildomai gautų po apsikeitimo. Šis reikalavimas netaikomas, jeigu yra tenkinama bent viena iš šių sąlygų:

1) ūkio subjektas buvo anksčiau perleidęs papildomai gaunamas tos pačios rūšies žuvų individualias žvejybos galimybes pagal šio straipsnio 6 dalį;

2) ūkio subjektui skirtos tam tikros rūšies žuvų individualios žvejybos galimybės yra mažesnės vertės negu vidutinių žvejybos laivo reiso nuo Lietuvos Respublikos teritorinių vandenų iki geografinio žvejybos rajono, kuriame žvejoti buvo skirtos individualios žvejybos galimybės, ir atitinkamos apimties verslinės žvejybos vykdymo sąnaudų suma;

3) vykdomas apsikeitimas tos pačios rūšies žuvų žvejybos galimybėmis skirtinguose geografiniuose žvejybos rajonuose.“

2. Pakeisti 171 straipsnio 8 dalį ir ją išdėstyti taip:

„8. Ūkio subjektai, atitinkantys šio įstatymo 17 straipsnio 11 dalyje nustatytas sąlygas, gali tarpusavyje keistis individualiomis žvejybos galimybėmis žemės ūkio ministro nustatyta tvarka. Jeigu ūkio subjektai keičiasi nelygiavertėmis individualiomis žvejybos galimybėmis arba perleidžia savo individualias galimybes ar jų dalį, žemės ūkio ministro nustatyta tvarka žuvų ištekliams atkurti ir saugoti individualias žvejybos galimybes ar jų dalį perleidęs ūkio subjektas arba, kuris, apsikeitęs individualiomis žvejybos galimybėmis, gauna mažesnės vertės individualias žvejybos galimybes negu jam buvo skirta, turi sumokėti 10 procentų atitinkamai nuo perleidžiamų individualių žvejybos galimybių vertės arba apsikeičiamų individualių žvejybos galimybių verčių skirtumo, išskyrus atvejį, kai ūkio subjektai būna iš anksto susitarę dėl apsikeičiamų individualių žvejybos galimybių verčių išlyginimo per kelis apsikeitimus.“

Pritarti

 

2

Kaimo reikalų komitetas, 2020-10-28.

10

(18)

 

(3)

 

(1)

 

Argumentai:

Atsižvelgiant į tai, kad Seime yra svarstomas Lietuvos Respublikos žuvininkystės įstatymo Nr. VIII-1756 pakeitimo įstatymo projektas (Nr. XIIIP-5220), kuriuo Žuvininkystės įstatymo 18 straipsnio 3 dalies 1 punkto nuostatas siūloma išdėstyti kitaip nei šiame projekte, siūloma Žuvininkystės įstatymo 18 straipsnio 3 dalies 1 punkto keitimo nuostatas šiame projekte panaikinti.

Pasiūlymas:

10 straipsnis. 18 straipsnio pakeitimas

1. Pakeisti 18 straipsnio 3 dalies 1 punktą ir jį išdėstyti taip:

„1) ūkio subjektas turi teisę į prašyme nurodytos rūšies ar rūšių žuvų žvejybos galimybes (išskyrus žuvų rūšis, kurių žvejybos galimybės nenustatomos arba atskiriems ūkio subjektams neskirstomos) ir (ar) individualias žvejybos galimybes (išskyrus žuvų rūšis, kurių žvejybos galimybės nenustatomos arba atskiriems ūkio subjektams neskirstomos) arba; priekrantės žvejybos atveju – teisę naudoti žvejybos įrankius, žemės ūkio ministrui pagal šio įstatymo 175 straipsnio 3 dalį patvirtinus bendrą Lietuvos Respublikai skirtų žvejybos galimybių dalį ūkio subjektams, turintiems teisę naudoti žvejybos įrankius, o verslinės žvejybos pagal Europos Sąjungos susitarimus su užsienio valstybėmis atveju yra galiojantis to susitarimo protokolas ir ūkio subjektas turi užsienio valstybės kompetentingos institucijos išduotą žvejybos leidimą. Šio punkto reikalavimai netaikomi:

a) Lietuvos Respublikos žvejybos laivo frachtavimo atveju;

b) kai žvejybą planuojama vykdyti tik mokslinių tyrimų tikslais ir sugautų žvejybos produktų nenumatoma parduoti, o jei planuojama žvejybos produktus parduoti – visas mokslinių tyrimų tikslais per kalendorinius metus sugautų ir planuojamų sugauti tam tikros rūšies žuvų kiekis yra nedidesnis kaip 2 procentai Lietuvos Respublikai skirtų tos rūšies žuvų žvejybos galimybių;“.

2. Pakeisti 18 straipsnio 3 dalies 7 punktą ir jį išdėstyti taip:

„7) nėra sustabdyta verslinė žvejyba tam tikrame geografiniame žvejybos rajone; ši sąlyga netaikoma, kai žvejybą planuojama vykdyti tik mokslinių tyrimų tikslais;“.

Pritarti

 

3

Kaimo reikalų komitetas, 2020-10-28.

15

 

 

 

Argumentai:

Atsižvelgiant į tai, kad Įstatymo projekte numatytos datos bus praėję kai Įstatymas bus priimtas, siūloma nustatyti vėlesnes Įstatymo įsigaliojimo datas.

Pasiūlymas:

15 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas, įgyvendinimas ir taikymas

1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 6 dalį, įsigalioja 2020 m. lapkričio 1 d. 2021 m. sausio 1 d.

2. Šio įstatymo 4 straipsnio 2 dalyje išdėstytos Lietuvos Respublikos žuvininkystės įstatymo 141 straipsnio 4 dalies 4 punkto nuostatos taikomos tik nagrinėjant verslinę žvejybą vidaus vandenyse reglamentuojančių teisės aktų pažeidimus, padarytus įsigaliojus šiam įstatymui. Įsigaliojus šiam įstatymui suteikiant perleidžiamąją teisę į žvejybos vidaus vandenyse kvotą verslinei žvejybai tam tikrame vidaus vandenų telkinyje aukciono būdu, nagrinėjant verslinę žvejybą vidaus vandenyse reglamentuojančių teisės aktų pažeidimus, padarytus iki šio įstatymo įsigaliojimo, taikomos iki šio įstatymo įsigaliojimo galiojusios Žuvininkystės įstatymo 141 straipsnio 4 dalies 4 punkto nuostatos.

3. Jeigu iki šio įstatymo įsigaliojimo prieš perleidžiamosios teisės į žvejybos vidaus vandenyse kvotą galiojimo sustabdymą ūkio subjektui buvo nustatytas ar pratęstas įsipareigojimo skirti lėšas žuvų ištekliams atkurti ir saugoti įvykdymo terminas, jis turi įvykdyti šį įsipareigojimą žemės ūkio ministro įgaliotos institucijos nustatytais terminais.

4. Iki šio įstatymo įsigaliojimo išduoti verslinės žvejybos vidaus vandenyse leidimai galioja iki juose nustatytos galiojimo datos.

5. Šio įstatymo 11 straipsnyje išdėstyto Žuvininkystės įstatymo 21 straipsnio 8 dalies 2 punkto, 9 dalies ir 10 dalies 4 punkto nuostatos dėl specialiosios žvejybos leidimo žvejoti jūrų vandenyse mokslinių tyrimų tikslais galiojimo sustabdymo, galiojimo sustabdymo panaikinimo ir specialiosios žvejybos leidimo galiojimo panaikinimo sustabdžius verslinės žvejybos jūrų vandenyse leidimo galiojimą, panaikinus galiojimo sustabdymą ar panaikinus verslinės žvejybos jūrų vandenyse leidimo galiojimą taikomos specialiosios žvejybos leidimams žvejoti jūrų vandenyse mokslinių tyrimų tikslais, išduotiems įsigaliojus šiam įstatymui.

6. Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministras ir Lietuvos Respublikos aplinkos ministras iki 2020 m. spalio gruodžio 31 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.

Pritarti

 

 

8. Balsavimo rezultatai: už – 7, prieš – 0, susilaikė – 0.

 

9. Komiteto paskirti pranešėjai: Petras Čimbaras.

 

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.

 

PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas Žuvininkystės įstatymo Nr. VIII-1756 8, 12, 13, 14(1), 14(3), 14(4), 15, 17(1), 17(7), 18, 21, 22, 53 straipsnių ir priedo pakeitimo įstatymo projektas Nr. XIIIP-4989(2), jo lyginamasis variantas.

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                                                     Andriejus Stančikas

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kaimo reikalų komiteto biuro patarėjas Rolandas Juknevičius