Projektas XIIIP-3938 (2)
LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMAS
NUTARIMAS
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS 2018 METŲ NACIONALINIO FINANSINIŲ ATASKAITŲ RINKINIO PATVIRTINIMO
2019 m. d. Nr.
Vilnius
Lietuvos Respublikos Seimas,
atsižvelgdamas į tai, kad Lietuvos Respublikos valstybės kontrolė 7 metus iš eilės valstybinio audito išvadose teikia sąlygines nuomones dėl tam tikrų metų nacionalinio finansinių ataskaitų rinkinio, nes jame dėl viešojo sektoriaus subjektų apskaitoje likusių neištaisytų reikšmingų klaidų vis dar neparodoma teisinga valstybei priklausančio turto ir įsipareigojimų, pajamų vertė;
atkreipdamas dėmesį į tai, kad kaip Lietuvos Respublikos valstybės kontrolė, vykdanti fiskalinės institucijos funkcijas, ne kartą konstatavo, kad turi būti įvertintas ir teisės aktuose nustatytas grėsmės Lietuvos valstybės finansų tvarumui nekeliantis skolos lygis;
konstatuodamas, kad nacionalinis finansinių ataskaitų rinkinys neapima visų valdžios sektoriui priskiriamų subjektų duomenų, todėl nėra atskleidžiama tikroji valdžios sektoriaus finansų būklė;
pažymėdamas, kad Lietuvos Respublikos Vyriausybės teikiamos ataskaitos Lietuvos Respublikos Seimui už pasiektus rezultatus ir panaudotas lėšas skirtingais terminais nepadeda priimti tinkamų valdymo sprendimų ir įvertinti, kaip panaudojami mokesčių mokėtojų pinigai;
siekdamas užtikrinti valstybės finansų tvarumą ir fiskalinį stabilumą bei atskleisti tikrąją viešųjų finansų ir turto būklę, n u t a r i a priimti šį nutarimą:
· Audito komitetas, 2019-11-06:
Pakeisti Seimo nutarimo projekto preambulę ir ją išdėstyti taip:
„Lietuvos Respublikos Seimas,
atsižvelgdamas į tai, kad Lietuvos Respublikos valstybės kontrolė 7 metus iš eilės valstybinio audito išvadose teikia sąlygines nuomones dėl tam tikrų metų nacionalinio finansinių ataskaitų rinkinio, nes jis vis dar neparodo teisingos valstybei priklausančio turto ir įsipareigojimų, pajamų vertės dėl viešojo sektoriaus subjektų apskaitoje likusių neištaisytų reikšmingų klaidų;
atkreipdamas dėmesį į tai, kad Lietuvos stabilumo 2019 metų programoje ir ankstesnių metų programose kaip vienas svarbiausių viešųjų finansų politikos vidutinio laikotarpio tikslų yra nurodytas fiskalinių rezervų kaupimas ir į tai, kad Lietuvos Respublikos valstybės kontrolės sudėtyje veikianti fiskalinė institucija ne kartą konstatavo, kad turi būti įvertintas ir teisės aktuose nustatytas tiek grėsmės Lietuvos valstybės finansų tvarumui nekeliantis skolos lygis, tiek ir siektina fiskalinė erdvė, kad būtina apsispręsti, kokio dydžio minimalų fiskalinį rezervą Lietuva turi sukaupti ir (ar) kiek ciklinių pajamų skirti skolai mažinti;
konstatuodamas, kad nacionalinis finansinių ataskaitų rinkinys neapima visų valdžios sektoriui priskiriamų subjektų duomenų, todėl nėra atskleidžiama tikroji viešųjų finansų būklė;
pažymėdamas, kad Lietuvos Respublikos Vyriausybės atsiskaitymo Lietuvos Respublikos Seimui už pasiektus rezultatus ir panaudotas lėšas skirtingais terminais nepadeda priimti tinkamų valdymo sprendimų ir įvertinti, kaip panaudojami mokesčių mokėtojų pinigai;
siekdamas užtikrinti valstybės finansų tvarumą ir
fiskalinį stabilumą bei atskleisti tikrąją viešųjų finansų ir turto būklę,
n u t a r i a priimti šį Lietuvos Respublikos Seimo nutarimą:“
Komiteto nuomonė - Iš dalies pritarti.
1 straipsnis.
Patvirtinti Lietuvos Respublikos 2018 metų nacionalinį finansinių ataskaitų rinkinį.
· Audito komitetas, 2019-11-06:
Pakeisti Seimo nutarimo projekto 1 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„1 straipsnis.
Patvirtinti Netvirtinti Lietuvos Respublikos 2018 metų nacionalinį
finansinių ataskaitų rinkinį rinkinio.“
Komiteto nuomonė - Nepritarti.
Komiteto argumentai:
Atsižvelgiant į tai, kad Valstybės kontrolė pateikė audito išvadą, kurioje dėl nacionalinio finansinių ataskaitų rinkinio pareikšta sąlyginė nuomonė, siūloma pritarti Seimo nutarimui, kuriuo patvirtinamas valstybės konsoliduotųjų ataskaitų rinkinys.
Pasiūlyti Lietuvos Respublikos Vyriausybei:
1) įvertinti, kokio Lietuvos valdžios sektoriaus skolos lygio būtų tikslinga ilguoju laikotarpiu neviršyti, kad, atsižvelgiant į demografinius pokyčius ir kitus veiksnius, būtų išlaikytas valdžios sektoriaus finansų tvarumas ilguoju laikotarpiu;
2) imtis priemonių siekiant užtikrinti, kad į nacionalinį finansinių ataskaitų rinkinį būtų įtraukti visų valdžios sektoriui priskiriamų subjektų duomenys ir suderinti Vyriausybės teikiamų ataskaitų Lietuvos Respublikos Seimui už veiklos rezultatus ir valstybės konsoliduotųjų ataskaitų rinkinio pateikimo Seimui terminai (t. y. Vyriausybės veiklos ataskaitą ir valstybės konsoliduotųjų ataskaitų rinkinį Seimui teikti kartu);
3) pertvarkant strateginio planavimo ir biudžeto formavimo sistemą , nedelsiant spręsti sistemines problemas tobulinant biudžeto valdyseną planavimo, tvirtinimo, įgyvendinimo, stebėsenos, vertinimo ir atsiskaitymo stadijose ir užtikrinti, kad reikalingi teisės aktų projektai būtų pateikti Seimui ne vėliau kaip iki 2020 m. VIII (pavasario) sesijos pradžios.
· Audito komitetas, 2019-11-06:
Papildyti Seimo nutarimo projektą nauju 2 straipsniu:
„2 straipsnis.
Pasiūlyti Lietuvos Respublikos Vyriausybei:
1) siekiant formuoti pakankamą fiskalinę erdvę, įvertinti ir teisės aktuose nustatyti labai aiškias pripažinimo fiskaliniu rezervu sąlygas, kad būtų identifikuojama, kokios Rezervinio (stabilizavimo) fondo, Privalomo sveikatos draudimo fondo, Socialinio draudimo rezervinio fondo, Ilgalaikio darbo išmokų bei Garantinio fondo dalys laikytinos fiskaliniu rezervu ir kokie yra siektini minimalūs fiskalinių rezervų dydžiai;
2) imtis priemonių siekiant užtikrinti, kad į nacionalinį finansinių ataskaitų rinkinį būtų įtraukti visų valdžios sektoriui priskiriamų subjektų duomenys ir suderinti Vyriausybės atsiskaitymo Lietuvos Respublikos Seimui už veiklos rezultatus ir konsoliduotųjų ataskaitų rinkinius terminai, juos pateikiant Seimui kartu;
3) vykdant strateginio planavimo ir biudžeto formavimo sistemos pertvarką nedelsiant spręsti sistemines problemas tobulinant biudžeto valdyseną planavimo, tvirtinimo, įgyvendinimo, stebėsenos, vertinimo ir atsiskaitymo stadijose bei užtikrinti, kad atitinkami teisės aktų projektai būtų pateikti Seimui ne vėliau kaip iki 2020 m. VIII (pavasario) sesijos pradžios.“
Komiteto nuomonė - Iš dalies pritarti.
Seimo Pirmininkas
· Ekonomikos komitetas, 2019-10-24:
Atsižvelgiant į Valstybės kontrolės valstybinio audito išvadą ir ataskaitą, Seimo nutarimo projektui Nr. XIIIP-3938 pritarti ir siūlyti pagrindiniam Biudžeto ir finansų komitetui jį tobulinti pagal Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabą, kuriai Komitetas pritarė.
Kartu pažymėti, kad Seimui kasmet tvirtinti teikiamas nacionalinis finansinių ataskaitų rinkinys turėtų aiškiai parodyti esamų išlaidų santykį su šalies BVP pagal sritis. Tokia informacija turėtų apimti bent 5 metų laikotarpio Lietuvos situaciją, duomenys taip pat turėtų būti palyginti su kitų ES valstybių narių ir naujų ES narių iš Rytų/Vidurio Europos duomenimis. Minėta informacija būtų svarbi formuojant ateinančių metų valstybės biudžetą, todėl turėtų būti teikiama Seimui tvirtinti ne vėliau kaip kitų metų, už kuriuos yra teikiamas nacionalinio finansinių ataskaitų rinkinio patvirtinimo projektas, gegužės mėnesį. Šių duomenų reikia ir su dabar Seimui teikiamu svarstyti 2020 metų valstybės biudžetu.
Komiteto nuomonė - Atsižvelgti.