1
|
Lietuvos Respublikos Prezidentas
2018-10-26
Nr. 1K-1441
|
2
3
|
|
|
|
LIETUVOS RESPUBLIKOS PREZIDENTAS
DEKRETAS
Dėl LIETUVOS
RESPUBLIKOS SEIMO PRIIMTO LIETUVOS RESPUBLIKOS POLITINIŲ PARTIJŲ ĮSTATYMO NR.
I-606 2 IR 21 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO NR. XIII-1535 GRĄŽINIMO LIETUVOS
RESPUBLIKOS SEIMUI PAKARTOTINAI SVARSTYTI
2018
m. spalio 26 d. Nr. 1K-1441
Vilnius
1
straipsnis.
Vadovaudamasi
Lietuvos Respublikos Konstitucijos 71 straipsnio pirmąja dalimi,
g r ą ž i n u
Lietuvos Respublikos Seimui pakartotinai svarstyti Lietuvos Respublikos Seimo
2018 m. spalio 18 d. priimtą ir Respublikos Prezidentei pateiktą pasirašyti
bei oficialiai paskelbti Lietuvos Respublikos politinių partijų įstatymo Nr.
I-606 2 ir 21 straipsnių pakeitimo įstatymą Nr. XIII-1535 (toliau –
Įstatymas) dėl šių motyvų:
1.
Lietuvos Respublikos Konstitucijos (toliau – Konstitucija) 1 straipsnyje
nustatyta: „Lietuvos valstybė yra nepriklausoma demokratinė respublika.“
Šioje Konstitucijos nuostatoje yra įtvirtintos pamatinės konstitucinės
vertybės – valstybės nepriklausomybė, demokratija ir respublika; jos yra
neatskiriamai tarpusavyje susijusios ir sudaro Lietuvos valstybės, kaip
Konstitucijoje įtvirtinto bendro visos visuomenės gėrio, pamatą, todėl
jokiomis aplinkybėmis negali būti paneigtos (Konstitucinio Teismo 2012 m.
gruodžio 19 d. sprendimas). Konstitucijos 1 straipsnio nuostatos, kaip ir
Konstitucijoje įtvirtintas teisinės valstybės principas, lemia pagrindinius
Lietuvos valstybės valdžios organizacijos ir veiklos principus (Konstitucinio
Teismo 2000 m. spalio 18 d., 2001 m. sausio 25 d. nutarimai). Konstitucijos 1
straipsnyje yra įtvirtinti pamatiniai Lietuvos valstybės principai, inter
alia tai, kad valstybės valdžia turi būti organizuota demokratiškai,
šalyje turi būti demokratinis politinis režimas (Konstitucinio Teismo 2000 m.
vasario 23 d., 2000 m. spalio 18 d., 2000 m. gruodžio 6 d., 2001 m. sausio 25
d., 2002 m. rugsėjo 19 d. nutarimai, 2004 m. lapkričio 5 d. išvada, 2004 m.
gruodžio 13 d., 2011 m. birželio 21 d. nutarimas). Nuostata, kad Lietuvos
valstybė yra demokratinė, reiškia, kad valstybėje turi būti užtikrinama
Konstitucijos viršenybė, žmogaus teisių ir laisvių apsauga, visų asmenų
lygybė įstatymui ir teismui, teisė į teisminę gynybą, laisvi ir periodiški
rinkimai, valdžių padalijimas ir pusiausvyra, valdžios atsakomybė piliečiams,
demokratinis sprendimų priėmimo procesas, politinis pliuralizmas, galimybės
plėtotis pilietinei visuomenei ir kt. (Konstitucinio Teismo 2002 m. rugsėjo
29 d. nutarimas).
2.
Konstitucijos 35 straipsnis nustato: „Piliečiams laiduojama teisė laisvai
vienytis į bendrijas, politines partijas ar asociacijas, jei šių tikslai ir
veikla nėra priešingi Konstitucijai ir įstatymams. <...> Politinių
partijų, kitų politinių ir visuomeninių organizacijų steigimą ir veiklą
reglamentuoja įstatymas.“ Pasisakydamas dėl Konstitucijos 35 straipsnyje
įtvirtintos asociacijų laisvės, Konstitucinis Teismas 2004 m. liepos 1 d.
nutarime pažymėjo, be kita ko, kad „Konstitucijos 35 straipsnyje įtvirtinta
viena pagrindinių demokratinės valstybės piliečio teisių – teisė į
susivienijimus, arba asociacijų laisvė. Teisė į susivienijimus yra viena iš
pilietinio ir politinio veikimo garantijų. <...> Konstitucijoje
numatyti susivienijimai yra grindžiami savanoriška naryste ir įsisteigia bei
veikia savo narių interesais. Esminis Konstitucijoje numatytų susivienijimų
konstitucinio teisinio statuso elementas yra jų autonomiškumas valstybės
valdžios, kitų valstybės ir savivaldybių institucijų, kitaip tariant,
viešosios valdžios, atžvilgiu. Tik būdami autonomiški valstybės valdžios,
kitų valstybės ir savivaldybių institucijų atžvilgiu susivienijimai gali
veiksmingai veikti kaip svarbus pilietinės visuomenės elementas, būti
demokratinės valstybės piliečių saviraiškos forma ir visuomeninio aktyvumo
garantas. Susivienijimų autonomiškumas viešosios valdžios atžvilgiu suponuoja
inter alia jų konstitucinę teisę laikantis įstatymų savarankiškai,
savo aktais (įstatais, statutais ir pan.) reglamentuoti savo vidaus tvarką.“
3.
Konstitucija laiduoja piliečiams teisę laisvai vienytis į politines partijas,
kurių tikslai neprieštarauja Konstitucijai ir įstatymams. Politinių partijų
steigimosi tikslai ir veikla yra neatsiejami nuo viešosios valdžios siekio,
taigi ir nuo dalyvavimo rinkimuose į atstovaujamąsias viešosios valdžios
institucijas (Konstitucinio Teismo 2007 m. vasario 9 d. nutarimas).
Konstitucinis Teismas 2012 m. kovo 29 d. nutarime pažymėjo, kad politinės
partijos pagal Konstituciją traktuotinos kaip ypatingos ne tik viešosios
valdžios institucijų rinkimų proceso, bet ir laikotarpiu tarp rinkimų
kampanijų vykstančio viešojo politinio gyvenimo dalyvės, kurių įvairovė ir
konkurencija, t. y. daugiapartinė sistema, sudaro prielaidas užtikrinti
politinį pliuralizmą.
4.
Įstatymų leidėjas pagal Konstitucijos 35 straipsnio 3 dalį reglamentuodamas
politinių partijų steigimą ir veiklą privalo vadovautis iš Konstitucijos, be
kita ko, jos preambulėje įtvirtinto atviros pilietinės visuomenės siekio,
kylančiais principais, taip pat partijų politiniu siekiu ir jo įgyvendinimo
specifika. Konstitucinis Teismas 2012 m. kovo 29 d. nutarime yra konstatavęs,
kad įstatymų leidėjas, pagal Konstituciją, reguliuodamas su politinių partijų
steigimu ir veikla susijusius santykius, kartu gali nustatyti ir tokius
politinių partijų finansavimo šaltinius, būdus, apimančius valstybės biudžeto
lėšų skyrimą politinėms partijoms, kuriais siekiama užtikrinti, kad politinės
partijos, kurių kandidatai atitinkamuose rinkimuose yra gavę reikšmingą
rinkėjų pritarimą (pasitikėjimą), turėtų galimybę šį rinkėjų pritarimą
(pasitikėjimą) stiprinti demokratiškais ir teisėtais politinio siekio
įgyvendinimo būdais.
5.
Galiojančio Lietuvos Respublikos politinių partijų įstatymo (toliau –
Politinių partijų įstatymas) 21 straipsnio 1 dalyje nustatyta: „Politinės
partijos, kurios įstatymų nustatyta tvarka įregistruotos Juridinių asmenų
registre ir atitinka įstatymų reikalavimus dėl politinės partijos narių
skaičiaus ir kurioms nėra pradėta pertvarkymo arba likvidavimo procedūra turi
teisę į valstybės biudžeto asignavimus politinės partijos veiklai
finansuoti.“ To paties straipsnio 2 dalyje nustatyta: „Valstybės biudžeto
asignavimai politinės partijos veiklai finansuoti paskirstomi toms šio
straipsnio 1 dalyje nustatytus kriterijus atitinkančioms politinėms
partijoms, kurios yra gavusios ne mažiau kaip 3 procentus visų rinkėjų balsų,
paduotų už politinių partijų kandidatus tuose Seimo, savivaldybių tarybų
rinkimuose, rinkimuose į Europos Parlamentą, pagal kurių rezultatus
paskirstomi šie valstybės biudžeto asignavimai.“ Tai reiškia, kad galiojančiu
teisiniu reguliavimu yra nustatyta tokia politinių partijų finansavimo iš
valstybės biudžeto sistema, pagal kurią valstybės biudžeto asignavimai yra
skiriami ne visoms įsteigtoms ir veikiančioms politinėms partijoms, bet tik
toms, kurių kandidatai gauna atitinkamą (pakankamą) rinkėjų pritarimą
viešosios valdžios institucijų rinkimuose. Tuo siekiama, kad valstybės
biudžeto lėšos atitektų konkurencingoms ir pasirengusioms valdyti politinėms
partijoms. Valstybės biudžeto asignavimų dydis tiesiogiai priklauso nuo
politinės partijos kandidatų surinktų balsų skaičiaus. Kiekvienas gautas
balsas yra reikšmingas ir įvertinamas tam tikra valstybės biudžeto asignavimų
suma. Pagal galiojančią politinių partijų finansavimo tvarką valstybės
biudžeto asignavimai iš dvidešimt dviejų įregistruotų partijų skiriami
septynioms partijoms, kurių kandidatai rinkimuose yra gavę pakankamą rinkėjų
pritarimą. Taigi galiojanti politinių partijų finansavimo tvarka laikytina
užtikrinančia politinį pliuralizmą ar daugiapartiškumą. Konstitucinis Teismas
2012 m. kovo 29 d. nutarime pripažino, kad tokia politinių partijų
finansavimo tvarka atitinka Konstitucijos 1 straipsnio nuostatą, jog Lietuvos
valstybė yra demokratinė respublika, taip pat laisvę nevaržomai vienytis į
politines partijas ir konstitucinius asmenų lygiateisiškumo ir teisinės
valstybės principus.
6.
Šiame kontekste pažymėtina, kad 27 iš 28 Europos Sąjungos valstybių narių
politinės partijos yra finansuojamos valstybės lėšomis. Daugelyje valstybių,
kuriose įtvirtintas viešojo politinių partijų finansavimo modelis,
reikalaujama, kad dotacijas galinčių gauti partijų iškelti kandidatai
rinkimuose būtų gavę atitinkamą rinkėjų pritarimą (pasitikėjimą). Šiose
šalyse vyrauja toks valstybės biudžeto asignavimų apskaičiavimo ir
paskirstymo modelis, koks yra nustatytas galiojančiame Politinių partijų
įstatyme, t. y. politinės partijos gautas rinkėjų pritarimas įvertinamas
pagal rinkimuose už tos partijos kandidatus paduotus rinkėjų balsus.
7.
Įstatymo 2 straipsnio 2 dalimi siekiama nuo 2020–2024 m. Seimo kadencijos
pradžios pakeisti politinių partijų finansavimo modelį. Įstatymu pakeičiama
Politinių partijų įstatymo 21 straipsnio 3 dalis, nustatant, kad valstybės
biudžeto asignavimai politinių partijų veiklai finansuoti yra paskirstomi
taip: trys penktadaliai valstybės biudžeto skirtų asignavimų paskirstomi
politinėms partijoms proporcingai jų kandidatų, išrinktų Seimo nariais
vienmandatėje ir daugiamandatėje apygardose, skaičiui, vienas penktadalis
asignavimų – politinėms partijoms proporcingai pagal rinkėjų balsus, paduotus
už jų kandidatus paskutiniuose savivaldybių tarybų rinkimuose, ir vienas
penktadalis asignavimų – politinėms partijoms proporcingai pagal rinkėjų
balsus, paduotus už jų kandidatus paskutiniuose Europos Parlamento
rinkimuose. Įstatymu taip pat nuo 2020–2024 m. Seimo kadencijos pradžios
panaikinamas reikalavimas, kad valstybės biudžeto asignavimai galėtų būti
skiriami tik toms partijoms, kurios yra gavusios atitinkamą procentinę dalį
visų rinkėjų balsų, rinkimuose paduotų už politinių partijų kandidatus.
8.
Šios Įstatymo nuostatos suponuoja, kad į politinių partijų per Seimo rinkimus
gautus rinkėjų balsus (negavus Seimo narių mandatų, nors surinkus reikšmingą
balsų skaičių), skirstant tris penktadalius valstybės biudžeto asignavimų, būtų
neatsižvelgiama. Tokios partijos turėtų teisę gauti dalį valstybės biudžeto
asignavimų iš mažosios dviejų penktadalių nuo visos valstybės biudžeto
asignavimams numatytos sumos, jei dalyvautų vietos savivaldos ir Europos
Parlamento rinkimuose. Manytina, kad tokia politinių partijų finansavimo
valstybės biudžeto asignavimais tvarka būtų mažiau objektyvi ir teisinga,
lyginant su dabar galiojančia, kai finansavimą lemia kiekvienas rinkėjo
duotas balsas. Mažesnėms, Seime neatstovaujamoms, partijoms, atsisakius net
ir sumažinto 2 procentų balsų slenksčio, liktų tik valstybės biudžeto
asignavimų likučiai, iš kurių objektyviai nebūtų galimybės stiprinti gauto
rinkėjų pasitikėjimo demokratiškais ir teisėtais politinio siekio
įgyvendinimo būdais. Taip pat Seimo nario mandato gavimas reikštų tam tikrą
konkrečią valstybės biudžeto asignavimų sumą, o tai skatintų finansiškai
motyvuotą Seimo narių politinę migraciją. Visiškas valstybės biudžeto
asignavimams gauti reikiamo per rinkimus gautų balsų procentinės dalies slenksčio
panaikinimas taptų paskata kurti vienadienes, atsakingam valstybės valdymui
nepasirengusias politines partijas dėl galimybės lengvai gauti biudžeto
lėšas. Atsižvelgiant į šiuos argumentus, manytina, kad politinių partijų
finansavimo tvarkos pakeitimai nuo 2020–2024 m. Seimo kadencijos pradžios yra
nepagrįsti ir būtų žalingi Lietuvos politinei sistemai. Todėl siūlytina
nekeisti šiuo metu galiojančios politinių partijų finansavimo tvarkos, pagal
kurią valstybės biudžeto asignavimų dydis toms partijos, kurios rinkimuose
sulaukė reikšmingo (pakankamo) rinkėjų pasitikėjimo, yra apskaičiuojamas
atsižvelgiant į visus už tą partiją rinkėjų paduotus balsus.
9.
Įstatymo 2 straipsnio 1 dalimi Politinių partijų įstatymo 21 straipsnis
papildomas nauja 6 dalimi, kurioje nustatyta: „Jeigu po Seimo rinkimų yra
įregistruojama nauja politinė partija, kuri yra parlamentinė partija, jos
veiklai finansuoti papildomai skiriami valstybės biudžeto asignavimai, kurių
dydis lygus mažiausiems parlamentinei partijai tuo metu skirtiems valstybės
biudžeto asignavimams, padaugintiems iš naujos parlamentinės partijos ir
mažiausiai finansuojamos parlamentinės partijos frakcijų narių skaičiaus
santykio.“ Parlamentinė partija Įstatymo 1 straipsnyje apibrėžiama kaip
politinė partija, turinti savo atstovų laisva valia sudarytą frakciją
Lietuvos Respublikos Seime. Taigi Įstatymu siekiama nustatyti galimybę
valstybės biudžeto asignavimus skirti po Seimo rinkimų įregistruotai naujai
politinei partijai, kuriai Seime atstovauja iš jos narių sudaryta frakcija.
Pagal galiojantį teisinį reguliavimą, Seimo rinkimuose nedalyvavusi politinė
partija, nepaisant to, kad jai yra atstovaujama Seime, neturi teisės į
finansavimą iš valstybės biudžeto asignavimų.
10.
Pažymėtina, kad suverenitetas priklauso Tautai (Konstitucijos 2 straipsnis).
Konstitucijos 4 straipsnyje įtvirtinta, kad aukščiausią suverenią galią Tauta
vykdo tiesiogiai ar per savo demokratiškai išrinktus atstovus. Pagal
Konstitucijos 55 straipsnio 1 dalį Seimo nariai yra Tautos atstovai. Taigi
pagal Konstituciją tik Seimas yra Tautos atstovybė, per kurią Tauta vykdo
aukščiausią suverenią galią. Seimo, kaip Tautos atstovybės, konstitucinė
prigimtis lemia jo ypatingą vietą valstybės valdžios institucijų sistemoje,
jo funkcijas bei įgaliojimus, būtinus Seimo funkcijoms vykdyti. Konstitucinis
Seimo nario – Tautos atstovo statusas reiškia, kad Seimo narys nėra kurios
nors teritorinės bendruomenės, piliečių bendrijos ar grupės, politinės
partijos ar kurios nors kitos organizacijos atstovas; jis atstovauja visai
Tautai. (Konstitucinio Teismo 2003 m. gegužės 30 d. nutarimas).
11.
Dalinio politinių partijų finansavimo valstybės lėšomis sistema yra paremta
siekiu užtikrinti, kad politinės partijos, kurių kandidatai atitinkamuose
rinkimuose yra gavę reikšmingą rinkėjų pritarimą (pasitikėjimą), turėtų
galimybę šį rinkėjų pritarimą (pasitikėjimą) stiprinti demokratiškais ir
teisėtais politinio siekio įgyvendinimo būdais. Atsižvelgiant į tai,
ypatingas Seimo, kaip Tautos atstovybės, ir Seimo narių, kaip Tautos atstovų,
konstitucinis statusas, esant nustatytai dalinei politinių partijų
finansavimo valstybės biudžeto lėšomis sistemai, sąlygoja būtinybę užtikrinti
ir Seime atstovaujamų, bet rinkimuose nedalyvavusių, naujai įsteigtų
politinių partijų (parlamentinių partijų) veiklos finansavimą valstybės
biudžeto asignavimais. Tokios pozicijos laikosi ir Europos Tarybos komisija
„Demokratija per teisę“ (Venecijos komisija), kuri 2001 m. kovo 9–10 d.
plenarinėje sesijoje patvirtintų gairių „Dėl politinių partijų finansavimo“ 3
punkte pažymėjo, jog viešą finansavimą turėtų gauti visos partijos,
atstovaujamos parlamente. Analogiškai, šios komisijos 2010 m. spalio 15–16 d.
plenarinėje sesijoje patvirtintų gairių „Dėl politinių partijų reguliavimo“
188 punktas nustato, jog mažų mažiausiai viešojo finansavimo tam tikra dalis
turi būti prieinama visoms partijoms, atstovaujamoms parlamente. Šiame
kontekste paminėtina ir tai, kad Lietuvos vyriausiasis administracinis
teismas 2015 m. birželio 10 d. sprendime, priimtame administracinėje byloje
Nr. A-1579-858/2015 konstatavo, kad rinkimuose nedalyvavusi, tačiau po dviejų
politinių partijų susijungimo nauju politiniu dariniu tapusi politinė partija
jos veiklai finansuoti skirtus valstybės biudžeto asignavimus gavo teisėtai.
12.
Pažymėtina, kad parlamentinių partijų veiklos finansavimo valstybės biudžeto
asignavimais tvarka negali sudaryti sąlygų bei paskatų piktnaudžiauti tokio
finansavimo galimybėmis ar sąmoningai jo siekti. Todėl Įstatyme būtina
įtvirtinti piktnaudžiavimo parlamentinių partijų finansavimo tvarka
saugiklius. Valstybės biudžeto asignavimai po Seimo rinkimų įregistruotai
parlamentinei partijai gali būti skiriami tik iki artimiausių Seimo rinkimų,
po kurių šiai politinei partijai atsiranda galimybė bendra tvarka pretenduoti
į pagal gautų rinkėjų balsų skaičių apskaičiuotą finansavimą. Atitinkamai
valstybės biudžeto asignavimų mokėjimas po Seimo rinkimų įregistruotai
parlamentinei partijai nutraukiamas, jeigu ši politinė partija yra
reorganizuojama sujungimo būdu su kita politine partija, kuriai valstybės
biudžeto asignavimai yra skiriami pagal bendrą Politinių partijų įstatymo 21
straipsnio 2 dalyje nustatytą tvarką. Konstitucinis Teismas 2012 m. kovo 29
d. nutarime pažymėjo, kad įstatymų leidėjas, įtvirtindamas santykių,
susijusių su politinių partijų finansavimo šaltiniais, būdais ir kontrole,
reguliavimo modelį, negali nustatyti tokio teisinio reguliavimo, kuriuo būtų
sudarytos prielaidos gauti viešąjį (valstybinį) finansavimą partijoms,
padariusioms įstatymų pažeidimus, kurie valstybės institucijų, turinčių teisę
vykdyti politinės kampanijos finansavimo kontrolę, įvertinti kaip esminiai.
Todėl Įstatyme nustatytina, kad parlamentinei partijai valstybės biudžeto
asignavimai neskiriami, jeigu jai Seime atstovaujantys Seimo nariai Seimo
rinkimuose buvo išrinkti kaip kitos politinės partijos, kuriai valstybės
biudžeto asignavimai neskirti dėl šio įstatymo 20 straipsnio 4 dalyje
nurodytų pažeidimų, kandidatai.
13.
Įstatymo 2 straipsnio 1 dalyje taip pat nustatoma, kad valstybės biudžeto
asignavimai politinės partijos veiklai finansuoti paskirstomi toms politinėms
partijoms, kurios yra gavusios ne mažiau kaip 2 procentus visų rinkėjų balsų,
paduotų už politinių partijų kandidatus tuose Seimo, savivaldybių tarybų
rinkimuose, rinkimuose į Europos Parlamentą, pagal kurių rezultatus
paskirstomi šie valstybės biudžeto asignavimai. Taigi reikalavimas būti
surinkus tam tikrą visų rinkėjų balsų procentinę dalį yra sumažinamas nuo 3
procentų iki 2 procentų. Šis reikalavimas yra žemesnis už rinkimų slenkstį,
kurį pasiekusios partijos ir koalicijos dalyvauja skirstant mandatus Seime,
savivaldybių tarybose ir Europos Parlamente. Įstatymu siūlomu teisiniu reguliavimu
būtų išplėsta galimybė biudžeto lėšas skirti ne tik partijoms, patekusioms į
minėtas renkamas viešosios valdžios institucijas, bet ir jose
neatstovaujamoms partijoms. Manytina, kad tokia politinių partijų finansavimo
tvarka skatintų politinį pliuralizmą ir daugiapartiškumą, nes leistų
reikšmingus valstybės biudžeto asignavimus skirti platesniam politinių
partijų ratui. Tai sudarytų galimybę minėtoms politinėms partijoms per
rinkimus gautą rinkėjų pasitikėjimą stiprinti demokratiškais ir teisėtais politinio
siekio įgyvendinimo būdais. Paminėtina, kad Lietuvoje nustatytas reikalavimas
būti surinkus ne mažiau kaip 3 procentus visų rinkėjų balsų yra tarp
didžiausių, lyginant su kitomis valstybėmis. Antai, Švedijoje taikomas 2,5
procentų reikalavimas, Latvijoje, Airijoje – 2 procentų, Austrijoje,
Bulgarijoje, Estijoje, Prancūzijoje, Vengrijoje teisė į valstybinį
finansavimą įgyjama surinkus nuo 1 proc. rinkėjų balsų, Vokietijoje taikomas
tik 0,5 proc. reikalavimas. Šiuo aspektu analogiškas Lietuvoje galiojančiam
reguliavimui yra nustatytas Lenkijoje, Graikijoje, Čekijoje.
14.
Papildomai paminėtina, kad valstybės biudžetas yra valstybės pajamų ir
išlaidų (asignavimų) planas tam tikram laikotarpiui, t. y. valstybės
finansinis planas, kuriuo perskirstomos viešosios lėšos; teisine prasme
valstybės biudžetas yra įstatymas, kuriuo biudžetiniams metams patvirtinamas
valstybės pajamų ir išlaidų (asignavimų) planas (Konstitucinio Teismo 2002 m.
sausio 14 d. nutarimas, 2007 m. lapkričio 13 d. sprendimas). Pagal konstitucinę
valstybės biudžeto sampratą biudžetiniams metams planuojamos valstybės
pajamos ir išlaidos turi būti numatytos įstatymu patvirtintame valstybės
biudžete (Konstitucinio Teismo 2002 m. sausio 14 d. nutarimas). Konstitucijos
129 straipsnyje nustatyta, kad biudžetiniai metai prasideda sausio 1 dieną ir
baigiasi gruodžio 31 dieną. Politinių partijų įstatymo 20 straipsnio 2 dalyje
nustatyta, kad bendra valstybės biudžeto asignavimų politinėms partijoms suma
yra nustatoma valstybės biudžete. Todėl siūloma numatyti lėšas parlamentinių
politinių partijų veiklos finansavimui planuojant kitų metų valstybės
biudžetą, atitinkamai Įstatymo įsigaliojimą nustatant nuo 2019 m. sausio 1 d.
2
straipsnis.
S i ū l a u:
1. Pakeisti
Įstatymo 2 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„2 straipsnis.
21 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 21
straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„21 straipsnis. Valstybės biudžeto asignavimų politinės partijos
veiklai finansuoti dydžio apskaičiavimo, paskirstymo ir mokėjimo tvarka
1. Politinės
partijos, kurios įstatymų nustatyta tvarka įregistruotos Juridinių asmenų
registre ir atitinka įstatymų reikalavimus dėl politinės partijos narių
skaičiaus ir kurioms nėra pradėta pertvarkymo arba likvidavimo procedūra,
turi teisę į valstybės biudžeto asignavimus politinės partijos veiklai
finansuoti.
2. Valstybės
biudžeto asignavimai politinės partijos veiklai finansuoti paskirstomi toms
šio straipsnio 1 dalyje nustatytus kriterijus atitinkančioms politinėms
partijoms, kurios yra gavusios ne mažiau kaip 2 procentus visų rinkėjų balsų,
paduotų už politinių partijų kandidatus tuose Seimo, savivaldybių tarybų
rinkimuose, rinkimuose į Europos Parlamentą, pagal kurių rezultatus
paskirstomi šie valstybės biudžeto asignavimai.
3. Valstybės
biudžeto asignavimai politinių partijų veiklai finansuoti yra paskirstomi
pagal Seimo, savivaldybių tarybų rinkimų, rinkimų į Europos Parlamentą
(pakartotinių, naujų rinkimų ir pakartotinio balsavimo), kuriuose išrinktų
kandidatų įgaliojimai nėra nutrūkę arba jiems nutrūkus laisva vieta buvo užimta
nerengiant rinkimų, galiojančius rezultatus:
1) paskutinių
Seimo, savivaldybių tarybų rinkimų, rinkimų į Europos Parlamentą
daugiamandatėje rinkimų apygardoje. Tuo atveju, kai keltų kandidatų sąrašas
yra koalicinis, gautų balsų skaičius politinėms partijoms paskirstomas
proporcingai koaliciniame sąraše esančių kandidatų skaičiui;
2) paskutinių
Seimo rinkimų, paskutinių pakartotinių rinkimų, paskutinių naujų rinkimų
vienmandatėse rinkimų apygardose. Jeigu kandidatą iškėlė kelios politinės
partijos, kandidato gauti balsai po lygiai paskirstomi jį iškėlusioms
politinėms partijoms;
3) paskutinio
pakartotinio balsavimo vienmandatėse Seimo rinkimų apygardose. Jeigu
pakartotinis balsavimas, išrinkus Seimo narį rinkimuose, pakartotiniuose
rinkimuose ar naujuose rinkimuose, nebuvo rengiamas, tai vietoj pakartotinio
balsavimo rezultatų imami paskutiniai rinkimų, pakartotinių rinkimų ar naujų
rinkimų rezultatai šioje vienmandatėje rinkimų apygardoje. Jeigu kandidatą
iškėlė kelios politinės partijos, kandidato gauti balsai po lygiai
paskirstomi jį iškėlusioms politinėms partijoms.
4. Valstybės
biudžeto asignavimų politinės partijos veiklai finansuoti dydis, skiriamas
politinei partijai, nustatomas šia tvarka:
1) sumuojant
tik rinkėjų balsus, paduotus už tų politinių partijų, kurioms pagal šio
straipsnio 2 dalį gali būti skiriami valstybės biudžeto asignavimai politinės
partijos veiklai finansuoti, kandidatus, nustatomas visų balsų skaičius;
2) vieno
rinkėjo balso pusės metų finansinis koeficientas nustatomas pusę valstybės
biudžeto asignavimų, skirtų politinės partijos veiklai finansuoti, dalijant
iš visų rinkėjų balsų skaičiaus;
3) politinei
partijai skiriami valstybės biudžeto pusmetiniai asignavimai politinės
partijos veiklai finansuoti nustatomi vieno rinkėjo balso pusės metų
finansinį koeficientą padauginus iš rinkėjų, padavusių savo balsus už šios
politinės partijos kandidatus, balsų skaičiaus.
5. Politinei
partijai skiriamą valstybės biudžeto asignavimų, skirtų politinės partijos
veiklai finansuoti, dydį šiame straipsnyje nustatyta tvarka nustato
Vyriausioji rinkimų komisija ir ne vėliau kaip iki kiekvienų metų balandžio
15 dienos ir lapkričio 15 dienos perveda į politinės partijos valstybės
biudžeto asignavimų sąskaitą.
6. Jeigu po
Seimo rinkimų yra įregistruojama nauja šio straipsnio 1 dalyje nustatytus
kriterijus atitinkanti politinė partija, kuri yra parlamentinė partija, jos
veiklai finansuoti skiriami valstybės biudžeto asignavimai, kurių dydis lygus
mažiausiems parlamentinei partijai praėjusiais kalendoriniais metais
skirtiems valstybės biudžeto asignavimams, padaugintiems iš naujos
parlamentinės partijos ir mažiausiai finansuojamos parlamentinės partijos
frakcijų narių skaičiaus santykio. Valstybės biudžeto asignavimai skiriami
iki pirmųjų Seimo rinkimų po naujos politinės partijos įregistravimo.
Valstybės biudžeto asignavimų mokėjimas nutraukiamas, jei juos gaunanti
politinė partija tais pačiais kalendoriniais metais, kuriais jai buvo skirti
valstybės biudžeto asignavimai, yra reorganizuojama susijungimo būdu su kita
politine partija, kuriai valstybės biudžeto asignavimai yra skiriami šio
straipsnio 1–5 dalyse nustatyta tvarka. Valstybės biudžeto asignavimai
neskiriami tuo atveju, kai naujai politinei partijai atstovaujantys Seimo
nariai į Seimą buvo išrinkti kaip politinės partijos, kuriai valstybės
biudžeto asignavimai neskirti dėl šio įstatymo 20 straipsnio 4 dalyje
nurodytų pažeidimų, kandidatai.“
2. Pakeisti
Įstatymo 3 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„3 straipsnis.
Įstatymo įsigaliojimas
Šis įstatymas
įsigalioja 2019 m. sausio 1 d.“
3
straipsnis.
P a v e d u
Respublikos Prezidentės vyriausiajam patarėjui Mindaugui Lingei pateikti šį
dekretą Lietuvos Respublikos Seimui.
|
Nepritarti
|
Žr. Seimo
kanceliarijos Teisės departamento pastabas, kurioms komitetas pritarė.
|