LIETUVOS RESPUBLIKOS TEISINGUMO MINISTERIJA
Biudžetinė įstaiga, Gedimino pr. 30, 01104 Vilnius,
mob. tel. +370 600 38904, el. p. [email protected], https://tm.lrv.lt
Duomenys kaupiami ir saugomi Juridinių asmenų registre, kodas 188604955
Lietuvos Respublikos Seimui Į 2024-07-02 Nr. XIVP-2784(6)
DĖL ĮTARIAMŲJŲ, KALTINAMŲJŲ IR NUTEISTŲJŲ UŽ SEKSUALINIO POBŪDŽIO VEIKAS, PADARYTAS PRIEŠ VAIKUS, KONTROLĖS IR PREVENCIJOS ĮSTATYMO PROJEKTO ATITIKTIES EUROPOS SĄJUNGOS TEISEI
Įvertinę Lietuvos Respublikos Seimo pateikto derinti Lietuvos Respublikos įstatymo „Dėl įtariamųjų, kaltinamųjų ir nuteistųjų už seksualinio pobūdžio veikas, padarytas prieš vaikus, kontrolės ir prevencijos“ projekto Nr. XIVP-2784(6) (toliau – Projektas) atitikį Europos Sąjungos teisei, pažymime, jog išlieka žemiau nurodytos Lietuvos Respublikos Teisingumo ministerijos 2024 m. vasario 22 d. išvadoje Nr. XIVP-2784(4) pateiktos pastabos ir pasiūlymai.
Papildomai pažymime, jog atsižvelgiant į tai, kad Lietuvos Respublikos įtariamųjų, kaltinamųjų ir nuteistųjų už nusikalstamas veikas seksualinio apsisprendimo laisvei ir neliečiamumui, padarytas prieš vaikus, registre (toliau – Registras) būtų tvarkomi asmens duomenys, toks tvarkymas turi atitikti 2016 m. balandžio 27 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2016/679 dėl fizinių asmenų apsaugos tvarkant asmens duomenis ir dėl laisvo tokių duomenų judėjimo ir kuriuo panaikinama Direktyva 95/46/EB (Bendrasis duomenų apsaugos reglamentas) reikalavimus.
Atkreipiame dėmesį, kad asmens duomenų tvarkymas Registre, įskaitant Registre tvarkomų asmens duomenų skelbimą internete turi atitikti Reglamento (ES) 2016/679 5 straipsnyje įtvirtintus su asmens duomenų tvarkymu susijusius principus. Pavyzdžiui, šio straipsnio 1 dalies b punkte įtvirtintas tikslo apribojimo principas reiškia, kad asmens duomenys turi būti renkami nustatytais, aiškiai apibrėžtais bei teisėtais tikslais ir toliau netvarkomi su tais tikslais nesuderinamu būdu; c punkte įtvirtintas duomenų kiekio mažinimo principas reiškia, kad asmens duomenys turi būti adekvatūs, tinkami ir tik tokie, kurių reikia siekiant tikslų, dėl kurių jie tvarkomi; e punkte įtvirtintas saugojimo trukmės apribojimo principas reiškia, kad asmens duomenys turi būti laikomi tokia forma, kad duomenų subjektų tapatybę būtų galima nustatyti ne ilgiau, nei tai yra būtina tais tikslais, kuriais asmens duomenys yra tvarkomi.
Manytina, kad asmens duomenų tvarkymas Registre, įskaitant Registre tvarkomų asmens duomenų skelbimą internete bus atliekamas vadovaujantis Reglamento (ES) 2016/679 6 straipsnio 1 dalies c punkte įtvirtinta sąlyga, t. y., kai tvarkyti duomenis būtina, kad būtų įvykdyta duomenų valdytojui taikoma teisinė prievolė. Šio straipsnio 2 dalyje nurodyta, kad valstybės narės gali toliau taikyti arba nustatyti konkretesnes nuostatas Reglamento (ES) 2016/679 taisyklių taikymui pritaikyti, kiek tai susiję su duomenų tvarkymu, kad būtų laikomasi 1 dalies c punkto, tiksliau nustatydamos konkrečius duomenų tvarkymui keliamus reikalavimus ir kitas teisėto ir sąžiningo duomenų tvarkymo užtikrinimo priemones. Vadovaujantis Reglamento (ES) 2016/679 6 straipsnio 3 dalimi, duomenų tvarkymo tikslas nustatomas teisiniame pagrinde, kai tvarkymas atliekamas vadovaujantis šio straipsnio 1 dalies c punktu. Tame teisiniame pagrinde galėtų būti išdėstytos konkrečios nuostatos pagal Reglamentą (ES) 2016/679 taikomų taisyklių pritaikymui, įskaitant bendrąsias sąlygas, reglamentuojančias duomenų valdytojo atliekamo duomenų tvarkymo teisėtumą, tvarkytinų duomenų rūšis, atitinkamus duomenų subjektus, subjektus, kuriems asmens duomenys gali būti atskleisti ir tikslus, dėl kurių asmens duomenys gali būti atskleisti, tikslo apribojimo principą, saugojimo laikotarpius ir duomenų tvarkymo operacijas bei duomenų tvarkymo procedūras, įskaitant priemones, kuriomis būtų užtikrintas teisėtas ir sąžiningas duomenų tvarkymas.
Pagal Reglamento (ES) 2016/679 10 straipsnį asmens duomenys apie apkaltinamuosius nuosprendžius ir nusikalstamas veikas arba susijusias saugumo priemones remiantis Reglamento (ES) 2016/679 6 straipsnio 1 dalimi tvarkomi tik prižiūrint valdžios institucijai arba kai duomenų tvarkymas leidžiamas Sąjungos arba valstybės narės teise, kurioje nustatytos tinkamos duomenų subjektų teisių ir laisvių apsaugos priemonės. Bet kuris išsamus apkaltinamųjų nuosprendžių duomenų registras tvarkomas tik prižiūrint valdžios institucijai.
Atsižvelgiant į tai, kas aukščiau išdėstyta, manytina, kad Projekte turėtų būti detaliau reglamentuoti su asmens duomenų tvarkymu susiję klausimai pagal Reglamento (ES) 2016/679 6 straipsnio 3 dalį ir 10 straipsnį, o Projekto aiškinamajame rašte turėtų būti pateikta daugiau informacijos ir argumentų, pagrindžiančių siūlomą reguliavimą. Pavyzdžiui:
- Projekto aiškinamajame rašte siūlomos priemonės – asmens duomenų skelbimo internete – proporcingumas turėtų būti pagrįstas įvertinus alternatyvias priemones tikslams pasiekti ir paaiškinus, kodėl jos laikomos nepakankamomis. Sprendžiant asmens duomenų tvarkymo klausimą, turi būti pasirenkamos proporcingos siekiamam tikslui asmens duomenų tvarkymo priemonės, kurios kuo mažiau ribotų teisę į privatumą. Šiuo atveju turėtų būti atsižvelgta ir į Lietuvos Respublikos vaiko teisių apsaugos pagrindų įstatymo Nr. I-1234 2, 19, 30, 36, 363, 364, 45 ir 50 straipsnių pakeitimo ir įstatymo papildymo 366 straipsniu įstatymo projekte Nr. XIVP-3764(4) pasiūlytas priemones, kuriomis siekiama apsaugoti vaikus;
- Projekte turi būti nurodyti aiškiai apibrėžti ir teisėti tikslai, kuriais asmens duomenys bus tvarkomi Registre ir skelbiami internete;
- Iš Projekto nuostatų turi būti aišku, kokios institucijos interneto svetainėje bus skelbiami asmens duomenys;
- Siūlome įvertinti pagal Projekto 6 straipsnio 2 ir 3 dalis tvarkomų duomenų apimtį ir atsisakyti perteklinių asmens duomenų tvarkymo. Pvz., neaišku, kokiu tikslu būtų tvarkoma motinos mergautinė pavardė, kas yra „prisiimta pavardė“. Pagal Projekto 6 straipsnio 3 dalies 3 punktą Registre būtų tvarkoma nuteistojo asmens nuotrauka, tačiau atsižvelgiant į tai, kad duomenis internete ketinama skelbti 20 metų nuo asmens paskutinės įvykdytos nusikalstamos veikos padarymo konkrečios datos ar laikotarpio pabaigos, nurodytos nuosprendyje, neaišku, kiek ji prisidėtų siekiant Projekto tikslų. Be to, iš Projekto neaišku, iš kur ši nuotrauka būtų gaunama (t. y. kas būtų duomenų teikėjas);
- Projekto aiškinamajame rašte turi būti pagrįsti Projekto 8 straipsnio 1 ir 2 dalyje siūlomi asmens duomenų tvarkymo Registre ir skelbimo internete terminai. Manytina, kad duomenų tvarkymas Registre neterminuotai, kaip siūloma Projekto 8 straipsnio 1 dalyje, neatitiktų Reglamento (ES) 2016/679 5 straipsnio 1 dalies e punkte įtvirtinto saugojimo trukmės apribojimo principo. Siūlome apsvarstyti galimybę asmens duomenis ribotą laiką tvarkyti Registre, o vėliau perkelti į Registro archyvą.
Atkreipiame dėmesį, kad pagal Reglamento (ES) 2016/679 35 straipsnio 3 dalies b punktą, Reglamento (ES) 2016/679 10 straipsnyje nurodytų asmens duomenų apie apkaltinamuosius nuosprendžius ir nusikalstamas veikas tvarkymas dideliu mastu yra vienas iš atvejų, kai reikia atlikti poveikio duomenų apsaugai vertinimą. Vadovaujantis šio straipsnio 10 dalimi, jeigu duomenų tvarkymas pagal Reglamento (ES) 2016/679 6 straipsnio 1 dalies c arba e punktą turi teisinį pagrindą Sąjungos arba valstybės narės teisėje, kuri yra taikoma duomenų valdytojui, ir tokia teisė reglamentuoja atitinkamą konkrečią duomenų tvarkymo operaciją ar operacijų seką, o poveikio duomenų apsaugai vertinimas jau buvo atliktas kaip dalis bendro poveikio vertinimo priimant tą teisinį pagrindą, 1–7 dalys netaikomos, išskyrus atvejus, kai valstybės narės mano, kad prieš pradedant duomenų tvarkymo veiklą būtina atlikti tokį vertinimą. Atsižvelgdami į tai, siūlome įvertinti galimybę atlikti poveikio duomenų apsaugai vertinimą Projekto atžvilgiu.
Vadovaujantis Reglamento (ES) 2016/679 36 straipsnio 4 dalimi, numatančia, kad rengiant pasiūlymą dėl teisėkūros priemonės, kurią turi priimti nacionalinis parlamentas, susijusios su duomenų tvarkymu turi būti konsultuojamasi su priežiūros institucija, ir 57 straipsnio 1 dalies c punktu, numatančiu, kad priežiūros institucija pataria nacionaliniam parlamentui, vyriausybei ir kitoms institucijoms teisėkūros ir administracinių priemonių, susijusių su fizinių asmenų teisių ir laisvių apsauga tvarkant duomenis, klausimais, dėl Projekto turėtų būti gauta išvada iš Valstybinės duomenų apsaugos inspekcijos.
Laikinai einanti teisingumo ministro pareigas Ewelina Dobrowolska
Indrė Skersytė, mob. tel. +370 671 86457, el. p. [email protected]
Augustė Dumčiūtė, mob. tel. +370 671 85510, el. p. [email protected]