PASIŪLYMAS

DĖL SVEIKATOS DRAUDIMO ĮSTATYMO NR. I-1343 9 STRAIPSNIO PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 92 IR 93 STRAIPSNIAIS ĮSTATYMO PROJEKTO

NR. XIIIP-2367

 

 

2018-11-27

Vilnius

 

Eil. Nr.

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

str.

str. d.

p.

1.

2

1

 

Argumentai:

Siekiant aiškumo, reikalinga keičiamo Sveikatos draudimo įstatymo 9 straipsnio 1 dalyje patikslinti atvejus, kada  (ir esant kokioms sąlygoms) naujos ar jau teikiamos asmens sveikatos priežiūros paslaugos būtų vertinamos Asmens sveikatos priežiūros paslaugų vertinimo komiteto.

 

Pasiūlymas: pakeisti 2 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

„1. Naujos asmens sveikatos priežiūros paslaugos, kurių išlaidos kurios galėtų būti apmokamos Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšomis, ir šio biudžeto lėšomis jau apmokamos asmens sveikatos priežiūros paslaugos, kurių teikimo sąnaudos pakito padidėjo dėl organizacinių pakeitimų ir (ar) naujai diegiamų technologijų, turi būti įvertintos vertinamos Asmens sveikatos priežiūros paslaugų vertinimo komiteto (toliau – Komitetas) šio įstatymo ir Sveikatos apsaugos ministro nustatyta tvarka.“

2.

2

2

 

Argumentai:

Siekiant  objektyvesnio, skaidresnio ir atviresnio asmens sveikatos priežiūros paslaugų įrašymo į Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšomis kompensuotinų asmens sveikatos priežiūros paslaugų sąrašą  ir išbraukimo iš šio sąrašo vertinimo mechanizmo, tikslinga paraiškas dėl asmens sveikatos priežiūros paslaugų įtraukimo į vertinimo mechanizmą leisti pateikti ir sveikatos priežiūros specialistus vienijančioms asociacijoms, taip pat leisti paraiškas teikti du karus per metus (atitinkamai keičiant vertinimo procedūrų datas).

 Asmens sveikatos priežiūros paslaugų įrašymo į Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšomis apmokamų asmens sveikatos priežiūros paslaugų sąrašą  ir išbraukimo iš šio sąrašo kriterijai turi būti koreguoti atsižvelgiant į tai, kad ne visoms technologijoms medicininis technologijų vertinimas yra tikslingas ir būtinas. Taip pat neturi būti užkirstas kelias Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšomis kompensuoti tas asmens sveikatos priežiūros paslaugas, kurios yra inovatyvios ir Europos ekonominės erdvės šalyse masiškai nėra kompensuojamos.     

 

Pasiūlymas: pakeisti 2 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

2. Paraiškas dėl šio straipsnio 1 dalyje išvardintų asmens sveikatos priežiūros paslaugų vertinimo Komitetui teikia Sveikatos apsaugos ministerija, Valstybinė ligonių kasa, universiteto ligoninės ir sveikatos priežiūros specialistus vienijančios asociacijos. Paraiškos Komitetui teikiamos iki kovo 1 d. ir iki rugsėjo 1 d.  Komitetas ne vėliau kaip atitinkamai iki gegužės 1 d. arba iki lapkričio 1 d. įvertina šio straipsnio 1 dalyje nurodytas asmens sveikatos priežiūros paslaugas ir įtraukia (arba neįtraukia) jas į Kompensuotinų Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšomis asmens sveikatos priežiūros paslaugų sąrašą, vadovaudamasis visais šiais įtraukimo kriterijais Siūlymus dėl šio straipsnio 1 dalyje išvardytų asmens sveikatos priežiūros paslaugų vertinimo Komitetui teikia Sveikatos apsaugos ministerija ir (ar) Valstybinė ligonių kasa. Siūlymai pateikiami iki kovo 1 d. Komitetas ne vėliau kaip per 3 mėnesius nuo siūlymų pateikimo dienos įvertina šio straipsnio 1 dalyje nurodytas asmens sveikatos priežiūros paslaugas ir įtraukia (arba neįtraukia) jas į Kompensuotinų Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšomis asmens sveikatos priežiūros paslaugų sąrašą, vadovaudamasis visais šiais kriterijais:

1) asmens sveikatos priežiūros paslaugos veiksmingumas  yra pagrįstas medicinos mokslo įrodymais asmens sveikatos priežiūros paslauga yra pagrįsta sveikatos apsaugos ministro nustatytu sveikatos priežiūros technologijų vertinimu;

2) asmens sveikatos priežiūros paslaugos išlaidos yra apmokamos viešojo finansavimo (valstybės ar privalomojo sveikatos draudimo) lėšomis ne mažiau kaip trečdalyje Europos ekonominės erdvės valstybių;

23) asmens sveikatos priežiūros paslaugos poreikis – daugiau kaip vienas sveikatos sutrikimo atvejis, tenkantis 200 000 Lietuvos Respublikos gyventojų per kalendorinius metus.“

3.

2

3

 

   Argumentai:

  Siūlytina reitingavimo kriterijus pakoreguoti taip, kad reitinguojamos asmens sveikatos priežiūros paslaugos būtų įvertintos kuo visapusiškiau: atsižvelgta į tai, ar paslauga sprendžia svarbiausiais sveikatos problemas Lietuvoje, kaip paslauga veikia pacientų išgyvenamumą,  darbingumą, neįgalumą, gyvenimo kokybę. Taip pat turi būti įvertinama, koks bus poveikis Privalomojo sveikatos draudimo  fondo biudžetui. Labai svarbu ir tai, kad reitingavimo kriterijai turi būti pakoreguoti atsižvelgiant į tai, ar tokias paslaugas gautų visi pacientai, kuriems tokios paslaugos yra būtinos.

 

       Pasiūlymas: pakeisti 2 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

           3. Sveikatos apsaugos ministro nustatyta tvarka Komitetas ne vėliau kaip atitinkamai iki einamųjų metų birželio 1 d. arba gruodžio 1 d. peržiūri Kompensuotinų Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšomis asmens sveikatos priežiūros paslaugų sąrašą, įvertina jame nurodytas asmens sveikatos priežiūros paslaugas ir išdėsto jas prioriteto tvarka, atsižvelgdamas į visus šiuos reitingavimo kriterijus Sveikatos apsaugos ministro nustatyta tvarka Komitetas ne vėliau kaip iki einamųjų metų rugsėjo 1 d. peržiūri Kompensuotinų Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšomis asmens sveikatos priežiūros paslaugų sąrašą, įvertina jame nurodytas asmens sveikatos priežiūros paslaugas ir išdėsto jas prioriteto tvarka, vadovaudamasis visais šiais kriterijais:

1)   asmens sveikatos priežiūros paslaugos poveikį ligoms ir būklėms, lemiančioms didžiausią šalies gyventojų ligotumą ir mirtingumą, ir (ar) svarbiausiems vertinamiems visos šalies sveikatos rodikliams asmens sveikatos priežiūros paslaugos paskirtis: ar asmens sveikatos priežiūros paslauga skirta ligų ir būklių, nulemiančių didžiausią šalies gyventojų ligotumą ir mirtingumą, problemoms spręsti;

2)   asmens sveikatos priežiūros paslaugos poveikį pacientų išgyvenamumui asmens sveikatos priežiūros paslaugos poveikio mechanizmas: ar asmens sveikatos priežiūros paslauga veikia ligos priežastis, ar ligos vystymąsi, ar ligos simptomus;

3)   asmens sveikatos priežiūros paslaugos poveikį pacientų darbingumui ir (ar) neįgalumui lygiavertės asmens sveikatos priežiūros paslaugos alternatyvos, už kurią jau mokama Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšomis, buvimas;

         4) asmens sveikatos priežiūros paslaugos poveikį pacientų gyvenimo kokybei asmens sveikatos priežiūros paslaugos poveikis asmens darbingumui;

         5) asmens sveikatos priežiūros paslaugos poveikį Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšų panaudojimo efektyvumui galimybės užtikrinti visuotinį asmens sveikatos priežiūros paslaugos prieinamumą;

         6) galimybę užtikrinti visuotinį asmens sveikatos priežiūros paslaugos prieinamumą asmens sveikatos priežiūros paslaugos poveikis Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžetui.“

4.

2

4

 

   Argumentai:

 Siekiant  objektyvesnio, skaidresnio ir atviresnio proceso, tikslinga sudaryti galimybes paraiškų teikėjams prieš Komitetui priimant sprendimą siūlyti sveikatos apsaugos ministrui asmens sveikatos priežiūros paslaugą įrašyti (neįrašyti) į Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšomis apmokamų asmens sveikatos priežiūros paslaugų sąrašą pateikti savo paaiškinimus.  Taip pat tikslinga nustatyti, kad Komiteto sprendimai turi būti skelbiami viešai.

 

      Pasiūlymas: pakeisti 2 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip:

„4. Komitetas, įvertinęs asmens sveikatos priežiūros paslaugas ir išdėstęs jas prioriteto tvarka, priima sprendimą siūlyti sveikatos apsaugos ministrui asmens sveikatos priežiūros paslaugą įrašyti (neįrašyti) į Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšomis apmokamų asmens sveikatos priežiūros paslaugų sąrašą. Komiteto posėdyje, prieš priimant sprendimą, turi būti sudarytos galimybės dalyvauti ir pateikti savo paaiškinimus šio straipsnio 2 dalyje nurodytiems paraiškų teikėjams. Ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo sprendimo priėmimo dienos Komiteto sprendimas skelbiamas viešai, o pareiškėjas informuojamas raštu, aiškiai, suprantamai ir išsamiai nurodant objektyviais ir patikrinamais kriterijais pagrįstas tokio sprendimo priežastis Komitetas, įvertinęs asmens sveikatos priežiūros paslaugas ir išdėstęs jas prioriteto tvarka, teikia sveikatos apsaugos ministrui siūlymus dėl asmens sveikatos priežiūros paslaugų įrašymo į Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšomis apmokamų asmens sveikatos priežiūros paslaugų sąrašą.“

5.

2

5

 

Argumentai:

Siekiant  objektyvesnio, skaidresnio proceso, tikslinga sudaryti galimybes pareiškėjams nesutinkant su Komiteto priimtu sprendimu siūlyti sveikatos apsaugos ministrui asmens sveikatos priežiūros paslaugą įrašyti (neįrašyti) į Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšomis apmokamų asmens sveikatos priežiūros paslaugų sąrašą pateikti skundą sveikatos apsaugos ministro nustatyta tvarka  nuolatinei Apeliacinei komisijai.

 

Pasiūlymas: pakeisti 2 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip:

 „5. Jeigu pareiškėjas nesutinka su Komiteto priimtu sprendimu, jis per 10 darbo dienų nuo sprendimo gavimo dienos turi teisę pateikti skundą sveikatos apsaugos ministro nustatyta tvarka. Skundus dėl Komiteto priimtų sprendimų nagrinėja sveikatos apsaugos ministro sudaryta nuolatinė Apeliacinė komisija. Apeliacinė komisija ne vėliau kaip per 20 darbo dienų nuo skundo gavimo dienos, sveikatos apsaugos ministro nustatyta tvarka  išnagrinėjusi pareiškėjo skundą, gali priimti šiuos sprendimus:

1) patenkinti skundą ir siūlyti sveikatos apsaugos ministrui pavesti Komitetui pakartotinai priimti sprendimą, įvertinant Apeliacinės komisijos nurodytus trūkumus;

2) atmesti skundą.

Sveikatos apsaugos ministras, atsižvelgęs į Valstybinės ligonių kasos išvadą dėl galimybių Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšomis mokėti už šias asmens sveikatos priežiūros paslaugas bei Privalomojo sveikatos draudimo tarybos nuomonę, ne vėliau kaip iki einamųjų metų spalio 1 d. keičia Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšomis apmokamų asmens sveikatos priežiūros paslaugų sąrašą pagal Komiteto pateiktus siūlymus.

6

2

6

 

Argumentai:

Siekiant suderinti šios dalies nuostatas su kitomis pildomo 92 straipsnio dalimis, siūlytina tikslinti nuostatas.

 

 Pasiūlymas: pakeisti 2 straipsnio 6 dalį ir ją išdėstyti taip:

     „6. Sveikatos apsaugos ministras, atsižvelgęs į Valstybinės ligonių kasos išvadą dėl galimybių Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšomis mokėti už šias asmens sveikatos priežiūros paslaugas bei Privalomojo sveikatos draudimo tarybos nuomonę, ne vėliau kaip atitinkamai iki einamųjų metų spalio 1 d. arba iki kitų metų balandžio 1 d. keičia Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšomis apmokamų asmens sveikatos priežiūros paslaugų sąrašą pagal Komiteto pateiktus siūlymus. Asmens sveikatos priežiūros paslaugos, neįtrauktos į Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšomis apmokamų asmens sveikatos priežiūros paslaugų sąrašą, lieka Kompensuotinų Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšomis asmens sveikatos priežiūros paslaugų sąraše ir kitais metais vėl yra vertinamos bei dėstomos prioriteto tvarka šio straipsnio nustatyta tvarka.

7.

2

7

 

 Argumentai:

Siekiant suderinti šios dalies nuostatas su kitomis pildomo 92 straipsnio dalimis, siūlytina tikslinti nuostatas.

 

 Pasiūlymas: pakeisti 2 straipsnio 7 dalį ir ją išdėstyti taip:

     „7. Asmens sveikatos priežiūros paslaugos, neįtrauktos į Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšomis apmokamų asmens sveikatos priežiūros paslaugų sąrašą, lieka Kompensuotinų Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšomis asmens sveikatos priežiūros paslaugų sąraše ir kitais metais vėl yra vertinamos bei dėstomos prioriteto tvarka šio straipsnio nustatyta tvarka Sveikatos apsaugos ministerijos ar Valstybinės ligonių kasos siūlymu Komitetas šio straipsnio 2 dalyje nustatyta tvarka taip pat įvertina, ar Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšomis apmokamų asmens sveikatos priežiūros paslaugų sąraše nurodytos asmens sveikatos priežiūros paslaugos atitinka visus šio straipsnio 2 dalyje nustatytus kriterijus. Asmens sveikatos priežiūros paslaugos, neatitinkančios visų šio straipsnio 2 dalyje nustatytų kriterijų, Komiteto siūlymu išbraukiamos iš Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšomis apmokamų asmens sveikatos priežiūros paslaugų sąrašo šio straipsnio 5 dalyje nustatyta tvarka.“

8.

2

8N

 

Argumentai:

Siekiant suderinti šios dalies nuostatas su kitomis pildomo 92 straipsnio dalimis, siūlytina tikslinti nuostatas.

 

 Pasiūlymas: papildyti 2 straipsnį 8 dalimi ir ją išdėstyti taip:

 „8.  Komitetas šio straipsnio 2 dalyje nurodytų subjektų siūlymu ir nustatyta tvarka įvertina, ar Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšomis apmokamų asmens sveikatos priežiūros paslaugų sąraše nurodytos asmens sveikatos priežiūros paslaugos atitinka visus šio straipsnio 2 dalyje nustatytus įtraukimo kriterijus. Asmens sveikatos priežiūros paslaugos, neatitinkančios visų šio straipsnio 2 dalyje nustatytų įtraukimo kriterijų, Komiteto siūlymu išbraukiamos iš Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšomis apmokamų asmens sveikatos priežiūros paslaugų sąrašo šio straipsnio 6 dalyje nustatyta tvarka.“

9.

3

1

 

Argumentai:

Siekiant objektyvesnio asmens sveikatos priežiūros paslaugų įvertinimo, sprendžiant paslaugų įrašymo į Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto  lėšomis apmokamų asmens sveikatos priežiūros paslaugų sąrašą, tikslinga didinti Komiteto narių skaičių į jį įtraukiant du universiteto ligoninių, du gydytojams ir du pacientams atstovaujančių organizacijų atstovus. Siekiant efektyvaus Komiteto darbo, tikslinga Komiteto nariams nustatyti reikalavimus turėti aukštąjį universitetinį išsilavinimą ir atitikti sveikatos apsaugos ministro nustatytus kvalifikacijos ir patirties reikalavimus.

 

Pasiūlymas: pakeisti 3 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

„1.    Komitetas sudaromas iš dviejų Sveikatos apsaugos ministerijos, dviejų Valstybinės ligonių kasos, dviejų Valstybinės akreditavimo sveikatos priežiūros veiklai tarnybos prie Sveikatos apsaugos ministerijos, dviejų universiteto ligoninių, dviejų gydytojams ir dviejų pacientams atstovaujančių organizacijų atstovų, turinčių aukštąjį universitetinį išsilavinimą ir atitinkančių sveikatos apsaugos ministro nustatytus kvalifikacijos ir patirties reikalavimus. Komiteto nario kadencija yra ketveri metai. Tas pats Komiteto narys negali būti skiriamas Komiteto nariu daugiau kaip dviem kadencijoms iš eilės. Komiteto narius skiria sveikatos apsaugos ministras. Sveikatos apsaugos ministras taip pat skiria pakaitinius Komiteto narius, kurie nesant atitinkamų Komiteto narių, juos pakeičia. Komitetas sudaromas iš dviejų Sveikatos apsaugos ministerijos, dviejų Valstybinės ligonių kasos, dviejų Valstybinės akreditavimo sveikatos priežiūros veiklai tarnybos prie Sveikatos apsaugos ministerijos, vieno universiteto ligoninės, vieno gydytojams ir vieno pacientams atstovaujančių organizacijų atstovų. Komiteto nario kadencija yra ketveri metai. Tas pats Komiteto narys negali būti skiriamas Komiteto nariu daugiau kaip dviem kadencijoms iš eilės. Komiteto narius skiria sveikatos apsaugos ministras.

 

10.

3

2

 

Argumentai:

Siekiant objektyvaus ir skaidraus asmens sveikatos priežiūros paslaugų įvertinimo Apeliacinėje komisijoje, tikslinga nurodyti iš kokių narių sudaroma Apeliacinė komisija. Siekiant efektyvaus Apeliacinės komisijos darbo, tikslinga Apeliacinės komisijos nariams nustatyti reikalavimus turėti aukštąjį universitetinį išsilavinimą ir atitikti sveikatos apsaugos ministro nustatytus kvalifikacijos ir patirties reikalavimus. Taip pat turėtų būti įtvirtinta Apeliacinės komisijos rotacija.

 

Pasiūlymas: pakeisti 3 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

„2. Apeliacinė komisija sudaroma iš dviejų Sveikatos apsaugos ministerijos, dviejų gydytojams ir dviejų pacientams atstovaujančių organizacijų atstovų. Apeliacinės komisijos nariu gali būti skiriamas asmuo, turintis aukštąjį universitetinį išsilavinimą ir atitinkantis sveikatos apsaugos ministro nustatytus kvalifikacijos ir patirties reikalavimus. Apeliacinės komisijos nario kadencija yra ketveri metai. Tas pats Apeliacinės komisijos narys negali būti skiriamas Apeliacinės komisijos nariu daugiau kaip dviem kadencijoms iš eilės. Apeliacinės komisijos nariu taip pat negali būti skiriamas šio straipsnio 1 dalyje nurodyto Komiteto narys. Komiteto ir Apeliacinės komisijos nariai negali būti tarpusavyje susiję tiesioginio pavaldumo santykiais. Komiteto nariu gali būti tik aukštąjį universitetinį išsilavinimą turintis asmuo.

11.

3

3

 

Argumentai:

Siekiant užtikrinti efektyvų ir skaidrų Komiteto ir Apeliacinės komisijos darbą, tikslinga nustatyti atsakomybę Komiteto ir Apeliacinės komisijos nariui už netinkamą jo pareigų vykdymą Komitete ar Apeliacinėje komisijoje.

 

Pasiūlymas: pakeisti 3 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

 

„3. Komiteto ir Apeliacinės komisijos nariai, nevykdę ar netinkamai vykdę šiame įstatyme ir kituose teisės aktuose jiems nustatytas pareigas, šalinami iš Komiteto ir Apeliacinės komisijos sveikatos apsaugos ministro nustatyta tvarka ir atsako įstatymų nustatyta tvarka. Jeigu Komiteto ir Apeliacinės komisijos narys yra valstybės tarnautojas, apie jo pareigų nevykdymą ar netinkamą vykdymą informuojamas institucijos ar įstaigos vadovas. Komitetas dirba vadovaudamasis sveikatos apsaugos ministro patvirtintais nuostatais.

12.

3

4N

 

   Argumentai:

Siūlytina nustatyti, kad detali Komiteto ir Apeliacinės komisijos veikla būtų nustatą ne tik Sveikatos draudimo įstatyme bet ir sveikatos apsaugos ministro įsakyme.

 

 Pasiūlymas: papildyti 3 straipsnį 4 dalimi ir ją išdėstyti taip:

 „4. Komiteto ir Apeliacinės komisijos funkcijas ir darbo organizavimo tvarką nustato šis įstatymas ir sveikatos apsaugos ministras.“

13.

4

 

 

Argumentai:

Atsižvelgiant į tai, kad nebus suspėta įgyvendinti įstatymo, būtina pakeisti įstatymo projekto įgyvendinamąsias nuostatas.

 

Pasiūlymas: pakeisti 4 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

4 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas

1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 dalį, įsigalioja 2019 m. liepos sausio 1 d.

2. Lietuvos Respublikos Vyriausybė ir sveikatos apsaugos ministras iki 2019 2018 m. gegužės lapkričio 1 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.“

 


 

 

Teikia

Seimo nariai   

Aurelijus Veryga

Asta Kubilienė

Antanas Vinkus