PASIŪLYMAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KONTROLIERIŲ ĮSTATYMO NR. VIII-950 7, 9, 19, 22, 25 IR 28 STRAIPSNIŲ, V SKIRSNIO PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 91 STRAIPSNIU

ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-2078(4)

 

 

2023-05-19

Vilnius

 

Eil. Nr.

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

str.

str. d.

p.

1.

4N

 

 

Argumentai:

Seimo kontrolierių įstaiga, kaip ir kitos valstybės institucijos, periodiškai dalyvauja Europos Sąjungos, tarptautinių organizacijų, užsienio valstybių finansuojamuose arba Lietuvos vystomojo bendradarbiavimo projektuose. Konstitucinis Teismas, aiškindamas Konstitucijoje įtvirtintą draudimą teisėjams gauti kitą atlyginimą, išskyrus užmokestį už pedagoginę ar kūrybinę veiklą, pažymėjo, kad Konstitucijoje įtvirtinti Lietuvos Respublikos tarptautinio bendradarbiavimo pagrindai suponuoja ir tokią valstybės, jos institucijų ir jose dirbančių asmenų veiklą, kuria siekiama prisidėti prie kitų valstybių partnerystės su Europos Sąjunga ar NATO arba jų integracijos į šias organizacijas skatinant universalių, demokratinių valstybių vertybių ir Europos Sąjungos teisės principų, kaip antai demokratijos, teisės viršenybės, pagarbos žmogaus teisėms ir pagrindinėms laisvėms, sklaidą. Atitinkamai, teisėjų teisė gauti užmokestį už pedagoginę ar kūrybinę veiklą buvo išaiškinta kaip apimanti teisę gauti užmokestį už dalyvavimą Europos Sąjungos, kitų tarptautinių organizacijų, užsienio valstybių finansuojamuose paramos teikimo arba Lietuvos vystomojo bendradarbiavimo ir paramos demokratijai programos projektuose, susijusiuose su teisingumo sistemos ir teismų veiklos tobulinimu, kai dalyvaudami šiuose projektuose teisėjai vykdo pedagoginę ar kūrybinę veiklą.

Valstybės pareigūnų teisė dalyvauti su institucijos veikla susijusiuose Europos Sąjungos, tarptautinių organizacijų, užsienio valstybių finansuojamuose arba Lietuvos vystomojo bendradarbiavimo projektuose yra numatyta ir konkrečių institucijų veiklą reguliuojančiuose teisės aktuose. Pavyzdžiui, Lietuvos Respublikos akademinės etikos ir procedūrų kontrolieriaus tarnybos nuostatuose yra nustatyta akademinės etikos kontrolieriaus galimybė gauti atlyginimą už kūrybinę veiklą ir dalyvavimą Europos Sąjungos, tarptautinių organizacijų, užsienio valstybių finansuojamuose projektuose, kurie yra susiję su akademine etika ir Tarnybos veiklos tobulinimu. Lietuvos Respublikos valstybės kontrolės įstatyme įtvirtinta Valstybės kontrolės darbuotojų (neišskiriant valstybės kontrolieriaus) teisė gauti išmokas už dalyvavimą Europos Sąjungos, tarptautinių organizacijų, užsienio valstybių finansuojamuose paramos teikimo arba Lietuvos vystomojo bendradarbiavimo ir paramos demokratijai projektuose, kuriuose vykdoma su Valstybės kontrolės uždaviniais susijusi veikla. Galimybė dalyvauti su institucijos veikla susijusiuose Europos Sąjungos, tarptautinių organizacijų, užsienio valstybių finansuojamuose arba Lietuvos vystomojo bendradarbiavimo projektuose taip pat įtvirtinta  Lietuvos Respublikos Specialiųjų tyrimų tarnybos įstatyme, Lietuvos Respublikos teismų įstatyme ir kt.

Taigi, įvertinus visus argumentus, siūlytina sudaryti sąlygas ir Seimo kontrolieriams gauti užmokestį už veiklą Europos Sąjungos, tarptautinių organizacijų, užsienio valstybių finansuojamuose arba Lietuvos vystomojo bendradarbiavimo projektuose, kuriuose vykdoma su žmogaus teisių apsauga, sklaida ar ombudsmenų institucijų veiklos tobulinimu susijusi pedagoginė ar kūrybinė veikla.

 

Pasiūlymas:

Papildyti įstatymo projektą nauju 4 straipsniu ir jį išdėstyti taip:

4 straipsnis. 10 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 10 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

„10 straipsnis. Su Seimo kontrolieriaus pareigomis nesuderinama veikla

Seimo kontrolieriaus pareigos nesuderinamos su jokiomis kitomis renkamomis ar skiriamomis pareigomis valstybės ir savivaldybių institucijose ir įstaigose, taip pat su darbu juridiniuose asmenyse. Seimo kontrolierius negali gauti kito atlyginimo, išskyrus jam nustatytą pagal einamas pareigas ir užmokestį už mokslinį bei pedagoginį darbą aukštosiose mokyklose ar valstybės tarnautojų kvalifikacijos tobulinimo įstaigose, už neformalųjį suaugusiųjų švietimą bei autorinį atlyginimą už kūrybinį darbą, taip pat Europos Sąjungos, tarptautinių organizacijų, užsienio valstybių finansuojamuose arba Lietuvos vystomojo bendradarbiavimo projektuose, kuriuose vykdoma su žmogaus teisių apsauga, sklaida ar ombudsmenų institucijų veiklos tobulinimu susijusi pedagoginė ar kūrybinė veikla.

Atitinkamai buvusius 4, 5, 6, 7, 8 ir 9 straipsnius laikyti 5, 6, 7, 8, 9 ir 10 straipsniais.

2.

9

 

1

 

 

Argumentai:

Atkreiptinas dėmesys, kad įstatymo projektu siekiama sureguliuoti Seimo kontrolierių pavadavimo klausimo sprendimą, kuris šiai dienai nėra tinkamai reglamentuotas. Siūlomas įstatymo projekto pakeitimas, susijęs su Seimo kontrolieriaus pavadavimu ir laikinu pareigų ėjimu, užtikrins sklandesnę Seimo kontrolierių bei Seimo kontrolierių įstaigos veiklą.

Tačiau pagal įstatymo projekto nuostatas, įstatymo įsigaliojimas numatytas tik nuo 2024 m. sausio 1 d. Tuo tarpu Seimo kontrolieriaus pavadavimo ir laikino pareigų ėjimo klausimas turi būti sprendžiamas ženkliai operatyviau, todėl reikalinga, kad šis pakeitimas įsigaliotų anksčiau nei 2024 m. sausio 1 d.

Teikiamas pasiūlymas, kad įstatymo projekte numatytas teisinis reguliavimas dėl Seimo kontrolieriaus pavadavimo ir laikino pareigų ėjimo įsigaliotų nuo įstatymo priėmimo.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto 9 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

„1. Šis įstatymas įsigalioja Šio įstatymo 1 straipsnis, 2 straipsnio 1 ir 2 dalys, 4, 5, 6, 7 ir 8 straipsniai įsigalioja 2024 m. sausio 1 d.“

 


 

 

Teikia

Seimo narys Arminas Lydeka