Eil. Nr.
|
Siūloma keisti
|
Pasiūlymo turinys
|
str.
|
str. d.
|
p.
|
1.
|
1
|
8
|
|
Argumentai:
Įstatymo projektu numatoma galimybė vykdyti masinį
užsieniečių sulaikymą ir laikymą nustatytose laikino apgyvendinimo vietose iš
esmės neribotą laiką, t. y. visą ekstremaliosios situacijos laiką. Toks
masinis užsieniečių sulaikymas be individualių sprendimų galbūt būtų
pateisinamas, pavyzdžiui, dėl nepaprastosios padėties, kurią skelbia Seimas
ir kuri trunka iki 6 mėnesių (su galimybe skelbti ją iš naujo). Tačiau ekstremalioji
situacija skelbiama Vyriausybės ir gali trukti neribotą laiką. Apskritai
ekstremaliosios situacijos paskirtis yra mobilizuoti valstybės pajėgumus ir
išteklius, o ne riboti žmogaus teises, tad ji savaime negali būti
konstituciniu pagrindu masiniam, t. y. ne individualizuotam, laisvės
atėmimui. Kitaip nei nepaprastosios padėties atveju, apie ekstremaliosios
situacijos metu taikomus žmogaus teisių ribojimus nereikia pranešti nei
Jungtinėms Tautoms, nei Europos Tarybai. Taigi toks įstatyminis pagrindas
masiniam užsieniečių sulaikymui neribotam laikui gali būti net labiau
ribojantis žmogaus teises, nei būtų leistina, pavyzdžiui, nepaprastosios
padėties paskelbimo metu. Dėl šios priežasties įstatymo projekte siūloma
numatyti, kad sprendimas įleisti prieglobsčio
prašytoją į Lietuvos Respubliką negali būti atidedamas ilgiau nei 6
mėnesius.
Pasiūlymas:
1
straipsnis. 5
straipsnio pakeitimas
Pakeisti 5
straipsnio 8 dalį ir ją išdėstyti taip:
„8. Jeigu per 28 dienas nuo
prieglobsčio prašytojo, laikinai apgyvendinto šio straipsnio 6 dalyje
nurodytose laikino apgyvendinimo vietose, prašymo suteikti prieglobstį
pateikimo dienos nebuvo priimtas galutinis sprendimas, Migracijos
departamentas priima sprendimą įleisti tokį prieglobsčio prašytoją į Lietuvos
Respubliką. Paskelbus karo padėtį, nepaprastąją padėtį, taip pat
ekstremaliąją situaciją ar ekstremalųjį įvykį dėl masinio užsieniečių
antplūdžio, šioje dalyje nurodytas 28 dienų terminas pratęsiamas karo
padėties, nepaprastosios padėties, dėl masinio užsieniečių antplūdžio
paskelbtos ekstremaliosios situacijos ar ekstremaliojo įvykio laikotarpiui ir
28 dienoms po jų pabaigos, tačiau ne ilgiau nei 6 mėnesius.“
|
2.
|
2
|
|
|
Argumentai:
Įstatymo projektu numatyta, jog, paskelbus
ekstremaliąją situaciją, prieglobsčio prašytojams užtikrinama tik teisė į
materialines priėmimo sąlygas ir būtinosios medicinos pagalbos teikimas bei
valstybės garantuojamos teisinės pagalbos teikimas, tačiau gali būti
ribojamos tokios teisės kaip psichologinė pagalba ir socialinės paslaugos, priskyrus
pažeidžiamiems asmenims – teisė naudotis jų specialiuosius poreikius
atitinkančiomis priėmimo sąlygomis. Nepasirūpinus pažeidžiamų žmonių
baziniais humanitariniais poreikiais, jų buvimas apgyvendinimo vietose be
teismo sprendimo apribojus laisvę ir nesudarant galimybės įgyvendinti
įstatymu garantuojamų teisių bei nesuteikiant reikiamų paslaugų, galėtų būti
prilyginamas kankinimui, nežmoniškam ar žeminančiam orumą elgesiui arba tokiu
būdu baudimui, kurie draudžiami EŽTK 3 str. ir ES Žmogaus teisių chartijos 4
str. Taip pat iškyla klausimas, ar įtvirtintas ribojimas neprieštarautų EŽTT
ir KT praktikai, pagal kurią ribojimai turi būti nustatyti įstatymu ir būtini
(proporcingi) demokratinėje visuomenėje. Klausimas, ar teisių ribojimas
atitiktų būtinumo ir proporcingumo kriterijų ir nebūtų pagrindas
piktnaudžiauti nuostata, siekiant išvengti įsipareigojimų prieglobsčio
prašytojo atžvilgiu vykdymo.
Pasiūlymas:
2 straipsnis
71 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 71 straipsnio 11 dalį ir ją
išdėstyti taip:
,,11.
Esant karo padėčiai, nepaprastajai padėčiai, dėl masinio užsieniečių
antplūdžio paskelbtai ekstremaliajai situacijai ar ekstremaliajam įvykiui,
gali būti laikinai ir proporcingai ribojamos šio straipsnio 1 dalyje
nurodytos prieglobsčio prašytojų teisės, jeigu jų negalima užtikrinti dėl
objektyvių ir pagrįstų priežasčių, išskyrus teisę į materialines
priėmimo sąlygas, būtinosios medicinos pagalbos teikimą ir valstybės
garantuojamą teisinę pagalbą. Šio straipsnio nuostatos nėra taikomos
prieglobsčio prašytojams, kurie yra priskiriami pažeidžiamiems asmenims.“
|
3.
|
3
|
1
|
|
Argumentai:
Įstatymo projektu atsisakoma nuostatos dėl
prieglobsčio prašytojų informavimo apie prašymo suteikti prieglobstį
nagrinėjimo eigą. Kyla klausimas, ar atsisakymas privalomai informuoti
prieglobsčio prašytoją apie jo prašymo nagrinėjimą nepažeidžia asmens teisės
gauti informaciją. Kitaip tariant, ar toks ribojimas (t. y. informacijos
nesuteikimas) yra proporcingas ir ar valstybės negalėjimas „susitvarkyti“ su
dideliu krūviu yra pateisinama priemonė riboti asmens teisę gauti informaciją
apie su asmeniu susijusį procesą ir jo nagrinėjimo eigą. Dėl šios priežasties
siūloma atsisakyti nuostatos, kuria įstatymo 76 str. 5 d. būtų
pripažinta netekusia galios.
Pasiūlymas:
3 straipsnis. 76 straipsnio pakeitimas
1. Pripažinti netekusia galios 76
straipsnio 5 dalį.
|
4.
|
3
|
2
|
|
Argumentai:
Įstatymo projektu numatyti trumpi skundų padavimo
ir skundų nagrinėjimo terminai, leidimas skubos tvarka nagrinėti nelydimų
nepilnamečių prieglobsčio prašymus ir prieglobsčio prašytojų, kurie buvo
kankinti, išprievartauti ar patyrė kitokį sunkų psichologinį, fizinį ar seksualinį
smurtą, prašymus leidžia daryti išvadą, kad siekiama net ir žmonių, kurie
buvo kankinti, išprievartauti ar patyrė kitokį sunkų psichologinį, fizinį ar
seksualinį smurtą prašymus ir skundus nagrinėti itin greitai. Trumpi skundų
padavimo ir nagrinėjimo terminai, ribota teisė į informavimą, iš esmės
reiškia EŽTK 13 straipsnyje nustatytos teisės į efektyvią ir veiksmingą
teisinę gynybą paneigimą. Dėl šios priežasties pažeidžiamų asmenų
prieglobsčių prašymo nagrinėjimas skubos tvarka turėtų būti taikomas tik
išimtiniais atvejais, t. y. karo ar nepaprastosios padėties metu.
Pasiūlymas:
3 straipsnis. 76 straipsnio pakeitimas
2. Pakeisti 76
straipsnio 6 dalį ir ją išdėstyti taip:
„6. Šio straipsnio 4 dalis netaikoma nelydimiems
nepilnamečiams prieglobsčio prašytojams ir prieglobsčio prašytojams, kurie
buvo kankinti, išprievartauti ar patyrė kitokį sunkų psichologinį, fizinį ar
seksualinį smurtą. Ši nuostata netaikoma paskelbus karo padėtį, ar
nepaprastąją padėtį, taip pat ekstremaliąją situaciją ar ekstremalųjį
įvykį dėl masinio užsieniečių antplūdžio.“
|
5.
|
4
|
|
|
Argumentai:
Įstatymo projektu numatyta plati Migracijos
departamento diskrecija nenagrinėti pažeidžiamiems asmenims priskiriamų
prieglobsčio prašytojų prašymų suteikti prieglobstį. Klausimas, ar toks
reguliavimas būtų proporcingas ir nepažeistų pažeidžiamiems asmenims
priskiriamų prieglobsčio prašytojų tarptautiniais įsipareigojimais teikiamos
apsaugos. Dėl šios priežasties toks reguliavimas turėtų būti taikomas tik
išimtiniais atvejais, t. y. karo ar nepaprastosios padėties metu.
Pasiūlymas:
4 straipsnis. 77 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 77 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti
taip:
„3. Šio straipsnio 1 dalis netaikoma
pažeidžiamiems asmenims, išskyrus atvejus, kai yra paskelbta karo padėtis,
ar nepaprastoji padėtis, taip pat ekstremalioji situacija ar yra
ekstremalusis įvykis dėl masinio užsieniečių antplūdžio.“
|