1.
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2020-04-04
|
1(3)
|
(1, 5)
|
|
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams,
teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.
1. Projektas ir jo lyginamasis
variantas parengti nebegaliojančios Prezidento rinkimų įstatymo redakcijos
pagrindu, t. y. juo neatsižvelgta į 2020 m. sausio 14 d. priimtu ir 2020
m. vasario 1 d. įsigaliojusiu įstatymu Nr. XIII-2784 padarytus Prezidento rinkimų
įstatymo 3 straipsnio pakeitimus; kai kurie projekto lyginamajame variante
pažymėti siūlomi pakeitimai nurodytu įstatymu jau yra priimti.
|
Pritarti
|
Teisės
departamento pastaba teisinga, tačiau ji yra skirta projekto lyginamajam
variantui. Komiteto tikslas yra patikslinti visą keičiamo įstatymo 3
straipsnį taip, kaip nurodyta projekte, nes projektu iš esmės
yra siūloma keisti reguliavimą, jeigu pretendentas arba kandidatas į
Prezidentus nuslėpė bendradarbiavimo su užsienio spec.
tarnybomis faktą.
|
2.
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2020-04-04
|
1(3)
|
(1)
|
|
|
2. Prezidento rinkimų įstatymo 3
straipsnio „Duomenys apie ryšius su užsienio specialiosiomis tarnybomis
(struktūromis)“ 1 dalyje yra nustatyta pretendentų būti kandidatais į
Respublikos Prezidentus pareiga duomenų anketoje įrašyti ir Vyriausiajai
rinkimų komisijai pateikti duomenis apie savo darbą SSRS ar buvusių
sovietinių respublikų NKVD, NKGB, MGB, KGB ir kitų užsienio valstybių
atitinkamose tarnybose (struktūrose), apie mokymąsi šių tarnybų (struktūrų)
mokyklose ar apie bendradarbiavimą su šiomis tarnybomis (struktūromis). Taigi
pagal šią Prezidento rinkimų įstatymo nuostatą Vyriausiajai rinkimų komisijai
turi būti pateikiami duomenys ne tik apie nurodytus ryšius su buvusios SSRS
specialiosiomis tarnybomis, bet ir apie atitinkamus ryšius su kitų
užsienio valstybių specialiosiomis tarnybomis. Šios nuostatos projektu
nesiūloma keisti. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad kartu su vertinamu
projektu teikiamuose kitų rinkimų įstatymų pakeitimo įstatymų projektuose
(Nr. XIIIP-4008(2), XIIIP-4009(2), XIIIP-4010(2)) siūloma nustatyti kandidatų
pareigą viešai paskelbti apie savo sąmoningą bendradarbiavimą tik su buvusios
SSRS specialiosiomis tarnybomis.
Projektu siūloma Prezidento rinkimų įstatymo 3 straipsnio
4 dalyje nustatyti Vyriausiosios rinkimų komisijos pareigą kreiptis į
Lietuvos Respublikos instituciją, saugančią duomenis „apie asmenų darbą,
mokymąsi ar bendradarbiavimą su SSRS ar buvusių sovietinių respublikų NKVD,
NKGB, MGB, KGB tarnybomis (struktūromis)“ (tiksliau būtų – „apie asmenų
darbą, mokymąsi SSRS ar buvusių sovietinių respublikų NKVD, NKGB, MGB, KGB
tarnybose (struktūrose) ar bendradarbiavimą su jomis“) ir iki pretendento
būti kandidatu į Respublikos Prezidentus įregistravimo kandidatu į
Respublikos Prezidentus „šiuo aspektu“ patikrinti pretendento būti kandidatu
į Respublikos Prezidentus „duomenų anketos duomenis“. Taigi pagal šią
nuostatą Vyriausioji rinkimų komisija netikrintų (neturėtų pareigos tikrinti)
duomenų apie pretendento būti kandidatu į Respublikos Prezidentus ryšius su kitų
užsienio valstybių specialiosiomis tarnybomis. Pažymėtina, kad pagal
minėtu 2020 m. sausio 14 d. įstatymu Nr. XIII-2784 priimtą Prezidento rinkimų
įstatymo 381 straipsnį „Duomenų apie kandidatus skelbimas“,
įsigaliosiantį 2022 m. sausio 1 d., Vyriausiosios rinkimų komisijos
interneto svetainėje neterminuotai bus skelbiami „šio įstatymo 3 straipsnio 1
dalyje nurodyti duomenys apie ryšius su buvusios SSRS specialiosiomis
tarnybomis (struktūromis)“ (1 dalies 1 punktas). Tuo metu projektu siūlomoje
Prezidento rinkimų įstatymo 3 straipsnio 5 dalyje numatyta, kad asmuo,
duomenų anketoje nenurodęs savo ryšių su „šio straipsnio 1 dalyje nurodytomis
tarnybomis (struktūromis)“ – taigi ne tik su buvusios SSRS, bet ir su kitų
užsienio valstybių specialiosiomis tarnybomis, – jiems paaiškėjus nebūtų
registruojamas kandidatu į Respublikos Prezidentus arba būtų panaikinamas jo
registravimas, o tokius ryšius įrodžius po rinkimų Respublikos Prezidentas
atsakytų kaip už priesaikos sulaužymą.
Atsižvelgiant į visa tai, nėra visiškai aišku, ar
Prezidento rinkimų įstatyme tikslingai paliekamas išskirtinis, palyginti su
kitais rinkimų įstatymais, teisinis reguliavimas, pagal kurį pretendentai
būti kandidatais į Respublikos Prezidentus privalo Vyriausiajai rinkimų
komisijai pateikti duomenis apie savo ryšius ne tik su buvusios SSRS, bet ir su
kitų užsienio valstybių specialiosiomis tarnybomis, nors ši
komisija duomenų apie ryšius su kitų užsienio valstybių specialiosiomis
tarnybomis netikrintų ir neskelbtų. Vyriausiajai rinkimų komisijai
neturint įgaliojimų ir realių galimybių patikrinti informaciją apie
pretendentų ryšius su kitų užsienio valstybių specialiosiomis tarnybomis,
pretendentų pareiga pateikti šią informaciją iš esmės yra deklaratyvi,
tokių ryšių paaiškėjimas, su kuriuo projektu siūlomoje Prezidento
rinkimų įstatymo 3 straipsnio 5 dalyje siejamos labai reikšmingos
teisinės pasekmės, paliekamas atsitiktinumui. Todėl svarstytina, ar
Prezidento rinkimų įstatymo 3 straipsnio 1 dalis nėra koreguotina, kaip ir
kituose rinkimų įstatymuose nustatant pareigą pateikti duomenis tik apie
ryšius su buvusios SSRS specialiosiomis tarnybomis (tokiu atveju šio
straipsnio pavadinime žodį „užsienio“ reikėtų pakeisti žodžiais „buvusios
SSRS“), o jeigu pareiga nurodyti ryšius su kitų užsienio valstybių
specialiosiomis tarnybomis šiame įstatyme paliekama, svarstytina, ar
Vyriausiajai rinkimų komisijai neturėtų būti suteikti įgaliojimai tikrinti ir
šią informaciją, kreipiantis į kompetentingą valstybės instituciją, galinčią
turėti tokius duomenis.
|
Nepritarti
|
* Komitete svarstant įstatymo projektą buvo
įvertintas Respublikos Prezidento, kaip vienasmenio valstybės vadovo,
statusas. Nuspręsta likti prie šiuo metu galiojančio teisinio reguliavimo,
kuomet kandidatui į Respublikos Prezidentus keliami aukštesni reikalavimai
atskleidžiant bet kokius jo ryšius su užsienio valstybėmis. Duomenys apie
bendradarbiavimą su kitų valstybių specialiosiomis tarnybomis gali paaiškėti
ir vėliau, t. y. po Respublikos Prezidento išrinkimo, tuomet pareiga
atitinkamus duomenis atskleisti būtų neįvykdyta, kas sukeltų atitinkamas
įstatyme numatytas pasekmes.
* Netikslinga Vyriausiajai rinkimų komisijai
nustatyti pareigą visais atvejais tikrinti bendradarbiavimo su kitų valstybių
specialiosiomis tarnybomis duomenų.
Įstatymo projekto svarstymo komitete metu nustatyta,
kad šiuo atveju gali būti neaišku ir į kokią Lietuvos Respublikos ar
užsienio instituciją kreiptis. Taigi Įstatyme neturėtų būti nustatoma pareiga
atlikti veiksmus, kurie nėra aiškūs.
|
3.
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2020-04-04
|
1 (3)
|
(4)
|
|
|
3. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad projektu
keičiamo įstatymo 3 straipsnio 4 dalyje siūlomas nustatyti terminas, per
kurį Vyriausioji rinkimų komisija turėtų patikrinti pretendento būti
kandidatu į Respublikos Prezidentus „duomenų anketos duomenis“ apie jo darbą,
mokymąsi SSRS ar buvusių sovietinių respublikų NKVD, NKGB, MGB, KGB tarnybose
(struktūrose) ar bendradarbiavimą su jomis, – iki įregistravimo kandidatu
į Respublikos Prezidentus – sutaptų su šio straipsnio 1 dalyje nustatytu
terminu, per kurį pretendentas būti kandidatu į Respublikos Prezidentus
privalo pateikti Vyriausiajai rinkimų komisijai šią duomenų anketą. Taigi
neaišku, kaip Vyriausiajai rinkimų komisijai reikėtų įgyvendinti pareigą
nustatytu laiku patikrinti „duomenų anketos duomenis“, jeigu ši anketa jai
būtų pateikta prieš pat nurodyto termino pabaigą arba apskritai nepateikta
(pagal to paties straipsnio 2 dalį pretendentas būti kandidatu į Respublikos
Prezidentus registruojamas kandidatu į Respublikos Prezidentus
neatsižvelgiant į tai, ar jis pateikė Vyriausiajai rinkimų komisijai nurodytą
duomenų anketą). Atsižvelgiant į tai, tikslesnė formuluotė būtų tokia, kad
Vyriausioji rinkimų komisija „šiuo aspektu patikrina duomenis apie pretendentą būti kandidatu į Respublikos Prezidentus“, o
ne jo „duomenų anketos duomenis“.
Šiame kontekste atkreiptinas dėmesys ir į tai, kad pagal
kartu su vertinamu projektu teikiamus kitų rinkimų įstatymų pakeitimo įstatymų
projektus (Nr. XIIIP-4008(2), XIIIP-4009(2), XIIIP-4010(2)) Vyriausioji
rinkimų komisija duomenis apie kandidatų ryšius su buvusios SSRS
specialiosiomis tarnybomis turėtų patikrinti iki rinkimų dienos.
|
Iš dalies pritarti
|
Pasiūlymas:
Pakeisti keičiamo įstatymo 3 straipsnio 4 dalį ir ją
išdėstyti taip:
„4. Vyriausioji rinkimų komisija kreipiasi į
Lietuvos Respublikos instituciją, saugančią duomenis apie asmenų darbą, mokymąsi ar bendradarbiavimą su SSRS ar buvusių sovietinių
respublikų NKVD, NKGB, MGB, KGB tarnybomis (struktūromis), ir iki pretendento būti kandidatu į Respublikos
Prezidentus įregistravimo kandidatu į Respublikos Prezidentus šiuo
aspektu patikrina duomenis
apie pretendentą būti kandidatu į Respublikos
Prezidentus pretendento
būti kandidatu į Respublikos Prezidentus duomenų anketos duomenis.“
* Nepritarti
Teisės departamento siūlymui suvienodinti terminą VRK pareigai patikrinti duomenis apie pretendentų į kandidatus į Prezidento postą ryšius su numatytomis
specialiosiomis tarnybomis su kitų rinkimų
įstatymų formuluotėmis (nustatant terminą „iki rinkimų dienos“).
Atsižvelgiant į Respublikos Prezidento, kaip valstybės vadovo, statuso
specifiką, Komitete nuspręsta, kad kandidatas į Prezidentus dėl bendradarbiavimo
turėtų būti patikrintas dar būdamas pretendentu į kandidatus, t. y. iki registravimo
kandidatu (kaip numatyta įstatymo projekte).
|
4.
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2020-04-04
|
1 (3)
|
(3, 5)
|
|
|
4. Projektu keičiamo įstatymo 3
straipsnio 3 dalies formuluotę „darbą, mokymąsi ar bendradarbiavimą su šio
straipsnio 1 dalyje nurodytomis tarnybomis (struktūromis)“ siūlome
pakeisti formuluote „darbą, mokymąsi šio straipsnio 1 dalyje nurodytose
tarnybose (struktūrose) ar bendradarbiavimą su jomis“, o šio straipsnio 5
dalyje dukart pavartotą formuluotę „dirbo, mokėsi ar bendradarbiavo su šio
straipsnio 1 dalyje nurodytomis tarnybomis (struktūromis)“ – formuluote
„dirbo, mokėsi šio straipsnio 1 dalyje nurodytose tarnybose (struktūrose) ar
bendradarbiavo su jomis“.
|
Pritarti
|
Pasiūlymas:
Pakeisti keičiamo įstatymo 3 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:
„3. Apie savo
darbą, mokymąsi ar bendradarbiavimą su šio straipsnio 1 dalyje nurodytomis
tarnybomis (struktūromis) šio straipsnio 1 dalyje
nurodytose tarnybose (struktūrose) ar bendradarbiavimą su jomis, kandidatas į Respublikos Prezidentus privalo skelbti kiekvienoje
savo vaizdo ar garso agitacinėje rinkimų medžiagoje.“
Pasiūlymas:
Pakeisti keičiamo įstatymo 3 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip:
„5. Paaiškėjus,
kad pretendentas būti kandidatu į Respublikos Prezidentus arba kandidatas į Respublikos
Prezidentus dirbo, mokėsi ar
bendradarbiavo su šio straipsnio 1 dalyje nurodytomis tarnybomis (struktūromis)
šio straipsnio 1 dalyje
nurodytose tarnybose (struktūrose) ar bendradarbiavo su jomis ir to nenurodė duomenų anketoje, Vyriausioji
rinkimų komisija jo neregistruoja kandidatu į
Respublikos Prezidentus, o jeigu buvo įregistravusi, nedelsdama
panaikina jo registravimą kandidatu į Respublikos Prezidentus ir šį sprendimą
paskelbia savo interneto svetainėje. Jeigu po Respublikos Prezidento
rinkimų įstatymų nustatyta tvarka įrodoma, kad asmuo, išrinktas Respublikos
Prezidentu, dirbo, mokėsi ar bendradarbiavo su šio straipsnio 1
dalyje nurodytomis tarnybomis (struktūromis), jis
atsako įstatymų nustatyta tvarka kaip už priesaikos sulaužymą.“
|
5.
|
Seimo kanceliarijos
Teisės departamentas, 2020-04-04
|
1(3)
|
(5)
|
|
|
5. Projektu keičiamo įstatymo 3 straipsnio
5 dalies paskutinį sakinį siūlome išdėstyti kaip atskirą, šeštąją, šio
straipsnio dalį.
|
Pritarti
|
Pasiūlymas:
Papildyti įstatymo projektu keičiamą 3
straipsnį 6 dalimi:
„6. Jeigu po Respublikos Prezidento
rinkimų įstatymų nustatyta tvarka įrodoma, kad asmuo, išrinktas Respublikos
Prezidentu, dirbo,
mokėsi šio straipsnio 1
dalyje nurodytose tarnybose (struktūrose) ar bendradarbiavo su jomis, jis atsako įstatymų nustatyta
tvarka kaip už priesaikos sulaužymą.“
|