LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS
TEISĖS DEPARTAMENTAS
IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽMONIŲ PALAIKŲ LAIDOJIMO ĮSTATYMO NR. X-1404 24 STRAIPSNIO PAKEITIMO
ĮSTATYMO PROJEKTO
2024-07-01 Nr. XIVP-4006
Vilnius
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.
1. Projekto 1 straipsniu Žmonių palaikų laidojimo įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 24 straipsnio 2 dalyje siūloma nustatyti, kad steigiamų naujų kapinių, taip pat įsteigtų kapinių plečiamų teritorijų sanitarinės apsaugos zonos dydis „yra 100 metrų, kai kapinių teritorija yra ne didesnė kaip 10 hektarų, 200 metrų, kai kapinių teritorija yra didesnė kaip 10 hektarų, bet ne didesnė kaip 20 hektarų, 300 metrų, kai kapinių teritorija yra didesnė kaip 20 hektarų, bet ne didesnė kaip 40 hektarų“. Atkreipiame dėmesį, kad naujai steigiamų ir plečiamų įsteigtų kapinių analogiškus sanitarinės apsaugos zonų dydžius siūloma nustatyti kartu teikiamo Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo Nr. XIIIP-2166 3 priedo pakeitimo įstatymo projekto reg. Nr. XIVP-4007 1 straipsniu keičiamo Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo 3 priedo 2 lentelėje. Atsižvelgiant į tai, kad būtent Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo paskirtis yra nustatyti specialiąsias žemės naudojimo sąlygas, nustatyti teritorijas, kuriose šios sąlygos turi būti taikomos, jų dydžius ir panašiai, manytina, kad projektu siūlomas teisinis reguliavimas yra perteklinis ir, siekiant projekto tikslų, pakanka pakeisti tik atitinkamas Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo nuostatas.
Kartu atkreiptinas dėmesys, kad nėra aišku, kokiais konkrečiai argumentais remiantis siūloma nustatyti būtent projekte nurodyto dydžio, o ne kito dydžio kapinių sanitarinės apsaugos zonų dydžius. Pažymėtina, kad, atsižvelgiant į Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo 2 straipsnio 34 dalyje nustatytą teisinį reguliavimą, sanitarinės apsaugos zona yra aplink stacionarų taršos šaltinį arba kelis šaltinius esanti teritorija, kurioje dėl galimo neigiamo planuojamos ar vykdomos ūkinės veiklos poveikio visuomenės sveikatai galioja nustatytos specialiosios žemės naudojimo sąlygos. Atsižvelgiant į tai, projektu siūlomus nustatyti steigiamų kapinių ir plečiamų įsteigtų kapinių sanitarinės apsaugos zonų dydžius reikėtų įvertinti tuo aspektu, ar jie užtikrintų teigiamą poveikį visuomenės sveikatai.
2. Projekto 1 straipsnio pavadinime ir pakeitimų esmėje brauktini žodžiai „įstatymo“.
3. Atsižvelgiant į keičiamame įstatyme nustatytą Vyriausybės kompetenciją, svarstytina, ar dėl teikiamo projekto nereikėtų gauti Vyriausybės išvados.
Departamento direktorius Dainius Zebleckis
N. Azguridienė, tel. (0 5) 209 6546, el. p. [email protected]
S. Švedas, tel. (0 5) 209 6165, el. p. saulius.svedas@lrs.lt