{"HashCode":-703152319,"Height":595.0,"Width":841.0,"Placement":"Header","Index":"FirstPage","Section":1,"Top":0.0,"Left":0.0}                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 

 

 


LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Ekonomikos komitetas

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ENERGETIKOS ĮSTATYMO NR. IX-884 2, 4, 6, 8, 19, 191, 22, 241 IR

36 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 242 STRAIPSNIU ĮSTATYMO PROJEKTO Nr. XIVP-3732

 

2024-06-05 Nr. 108-P-35  

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje (nuotoliniu būdu) dalyvavo:  Komiteto pirmininkas Kazys Starkevičius, Komiteto pirmininko pavaduotojas Gintautas Paluckas,  Komiteto nariai: Andrius Bagdonas, Viktoras Fiodorovas, Andrius Kupčinskas, Deividas Labanavičius, Laima Mogenienė, IevaPakarklytė, Paulius Saudargas, Mindaugas Skritulskas.

Komiteto biuro vedėja Rima Petkūnienė, patarėjai: Raimonda Danė,  Rasa Ona Duburaitė, Laura Jasiukėnienė, Irina Jurkšuvienė,  Darius Šaltmeris, padėjėja Zita Jodkonienė.

Kviestieji asmenys: Energetikos viceministrė Inga Žilienė, Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos Dujų ir elektros departamento Elektros skyriaus vedėja Anastasija Skunčikaitė.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2024-05-14

1

5

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.    Projekto 1 straipsnio 5 dalimi keičiamo Lietuvos Respublikos energetikos įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 2 straipsnio 25dalyje apibrėžiant sąvoką „privalomasis nurodymas“ vietoj žodžių „šios tarybos“ įrašytini žodžiai „Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos“.

Pritarti

 

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2024-05-14

 

6

1

4

2.    Pagal projekto 6 straipsniu keičiamo įstatymo 191 straipsnio 3 dalies 4 punktą „energetikos įmonė, atsižvelgdama į pokyčius suskystintų naftos dujų rinkoje, kai skirtumas tarp suskystintų naftos dujų įsigijimo kainos, įtrauktos į Tarybos patvirtintą centralizuotai tiekiamų suskystintų naftos dujų kainą, ir prognozuojamos einamųjų metų suskystintų naftos dujų įsigijimo kainos yra 20 procentų ar didesnis, Tarybos nustatyta tvarka teikia Tarybai pasiūlymą perskaičiuoti centralizuotai tiekiamų suskystintų naftos dujų kainą kartu su centralizuotai tiekiamų suskystintų naftos dujų kainos projektu ir kainos pagrindimu. Taryba per 15 darbo dienų nuo pasiūlymo įregistravimo Taryboje dienos patvirtina  centralizuotai tiekiamų suskystintų naftos dujų kainą.” Atsižvelgiant į tai, kad energetikos įmonės pateiktas siūlymas gali turėti trūkumų, kuriems pašalinti, kaip matyti iš kitų projekto nuostatų, nustatomas 5 darbo dienų terminas, aptariama projekto nuostata pildytina, nustatant ir tai, kad jeigu pasiūlymo trūkumai pašalinami per 5 darbo dienas, 15 darbo dienų terminas, per kurį Taryba patvirtina centralizuotai tiekiamų suskystintų naftos dujų kainą, skaičiuojamas nuo trūkumų pašalinimo dienos.

Pritarti

Komiteto pasiūlymas:

Pakeisti Įstatymo projekto 6 straipsniu keičiamo 191 straipsnio 3 dalies 4 punktą ir jį išdėstyti taip:

4) energetikos įmonė, atsižvelgdama į pokyčius suskystintų naftos dujų rinkoje, kai skirtumas tarp suskystintų naftos dujų įsigijimo kainos, įtrauktos į Tarybos patvirtintą centralizuotai tiekiamų suskystintų naftos dujų kainą, ir prognozuojamos einamųjų metų suskystintų naftos dujų įsigijimo kainos yra 20 procentų ar didesnis, Tarybos nustatyta tvarka teikia Tarybai pasiūlymą perskaičiuoti centralizuotai tiekiamų suskystintų naftos dujų kainą kartu su centralizuotai tiekiamų suskystintų naftos dujų kainos projektu ir kainos pagrindimu. Taryba per 15 darbo dienų nuo pasiūlymo įregistravimo Taryboje dienos, patvirtina centralizuotai tiekiamų suskystintų naftos dujų kainą. Jeigu energetikos įmonės pateiktame pasiūlyme perskaičiuoti centralizuotai tiekiamų suskystintų naftos dujų kainą nustatomi trūkumai, šiems trūkumams pašalinti Taryba nustato 5 darbo dienų terminą. Energetikos įmonei per nustatytą terminą pašalinus nustatytus trūkumus, 15 darbo dienų terminas, per kurį Taryba patvirtina centralizuotai tiekiamų suskystintų naftos dujų kainą, skaičiuojamas nuo trūkumų pašalinimo dienos. Centralizuotai tiekiamų suskystintų naftos dujų kaina gali būti perskaičiuojama kartą per kalendorinių metų ketvirtį. Jeigu šioje dalyje nustatyta tvarka ir terminais energetikos įmonė Tarybai nepateikia centralizuotai tiekiamų suskystintų naftos dujų kainos apskaičiavimo pasiūlymo arba šiame pasiūlyme nustatyti trūkumai, kurių energetikos įmonė per 5 darbo dienas nepašalina, Taryba ne vėliau kaip per 15 darbo dienų nuo Tarybos informacijos energetikos įmonėms dėl pasiūlymo perskaičiuoti centralizuotai tiekiamų suskystintų naftos dujų kainą pateikimo raštu dienos vienašališkai perskaičiuoja ir patvirtina centralizuotai tiekiamų suskystintų naftos dujų kainą. Šiame punkte nustatyta tvarka Tarybos patvirtinta centralizuotai tiekiamų suskystintų naftos dujų kaina taikoma nuo kito mėnesio, einančio po to mėnesio, kurį buvo priimtas Tarybos sprendimas dėl centralizuotai tiekiamų suskystintų naftos dujų kainos patvirtinimo, pirmos dienos, jeigu Tarybos sprendime nenumatyta vėlesnė įsigaliojimo data.

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2024-05-14

 

8

 

 

3.    Pagal projekto 8 straipsniu keičiamo įstatymo 241 straipsnio 2 dalies 7 punktą Tarybos įgalioti Tarybos administracijos valstybės tarnautojai, užtikrindami jiems pavestų uždavinių ir funkcijų vykdymą atliekant patikrinimus, turi teisę „pagal šiame įstatyme ir kituose teisės aktuose nustatytas sąlygas ir procedūras, neatlygintinai gauti jiems reikalingą informaciją“. Nėra aišku, kokios sąlygos turimos mintyje. Ši pastaba svarbi tuo požiūriu, kad tik žinant, kokios sąlygos turimos minty, galima įvertinti, ar jos neturi būti nustatytos įstatyme, nes pagal Konstitucinio Teismo suformuluotą doktriną su asmenų teisėmis susijęs teisinis reguliavimas turi būti nustatytas įstatyme.

Pritarti

Komiteto pasiūlymai:

1. Išbraukti Įstatymo projekto 8 straipsniu keičiamo įstatymo 241 straipsnio 2 dalies 7 punktą.

2. Pakeisti Įstatymo projekto 8 straipsniu keičiamo įstatymo 241 straipsnio 1 dalies 1 punktą ir jį išdėstyti taip:                                                1) pagal šio ir kitų įstatymų nustatyta tvarka bei kitų teisės aktų nustatytas sąlygas ir procedūras neatlygintinai gauti visą patikrinimui atlikti būtiną ir reikalingą informaciją, duomenis, dokumentus (neatsižvelgiant į tai, kokioje laikmenoje jie saugomi), jų kopijas ir išrašus;“

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2024-05-14

8

3

 

4.    Pagal projekto 8 straipsniu keičiamo įstatymo 241 straipsnio 3 dalį „Asmenys, nurodyti šio straipsnio 1 dalies 5 ir 6 punktuose (patikrinimui atlikti pasitelkti specialistai, ekspertai, audito įmonės ir kiti juridiniai ir fiziniai asmenys, kurių paslaugomis naudojasi Taryba, atlikdama patikrinimą – paaiškinimas mūsų), turi teises, nustatytas šio straipsnio 1 dalies 1, 2 ir 7 punktuose, 2 dalies 1, 7, 9 ir 10 punktuose.“ Atkreiptinas dėmesys į tai, kad pagal projekto 8 straipsniu keičiamo įstatymo 241 straipsnio 2 dalies 10 punktą Tarybos įgalioti Tarybos administracijos valstybės tarnautojai, užtikrindami jiems pavestų uždavinių ir funkcijų vykdymą atliekant patikrinimus, turi teisę „laikinai <...> paimti dokumentus ir (ar) daiktus, kurie būtini ar turi įrodomosios reikšmės tiriant pažeidimą, ir pateikti asmeniui, susijusiam su tikrinamos energetikos įmonės veikla, asmeniui, dėl kurio energetikos objekto ir (ar) įrenginio atliekamas patikrinimas, vartotojui, dėl kurio poreikiams tenkinti skirto energetikos įrenginio atliekamas patikrinimas, motyvuotą sprendimą dėl dokumentų ir (arba) daiktų poėmio bei paimtų dokumentų ir (arba) daiktų apyrašą“. Pažymėtina, kad teisę priimti motyvuotus sprendimus (tame tarpe ir dėl dokumentų ir (arba) daiktų poėmio) tiek pagal galiojantį Energetikos įstatymą, tiek pagal teikiamą projektą turi tik Tarybos įgalioti Tarybos administracijos valstybės tarnautojai. Atsižvelgiant į tai, analogiškos teisės nustatymas specialistams, ekspertams ir pan. nėra galimas. Be to, nėra pakankamai aišku ir tai, kaip būtų įgyvendinamos specialistų, ekspertų, audito įmonių, kitų juridinių ir fizinių asmenų teisės, nustatytos  projekto 8 straipsniu keičiamo įstatymo 241 straipsnio 1 dalies 2 punkte (teisė reikalauti, kad asmenys, susiję su tikrinamos energetikos įmonės veikla, atvyktų į Tarybos patalpas duoti paaiškinimų) ir projekto 8 straipsniu keičiamo įstatymo 241 straipsnio 2 dalies 9 punkte (teisė reikalauti, kad asmenys, susiję su tikrinamos energetikos įmonės veikla, asmenys, dėl kurių energetikos objektų ir (ar) įrenginių atliekamas patikrinimas, vartotojai, dėl kurių poreikiams tenkinti skirtų energetikos įrenginių atliekamas patikrinimas, atvyktų duoti paaiškinimus į Tarybos administracijos valstybės tarnautojo tarnybines patalpas), t. y. nėra aišku, į kokias (kieno) patalpas – Tarybos, Tarybos administracijos valstybės tarnautojo (ir kurio) ar specialisto, eksperto, audito įmonės ir pan. – turėtų atvykti minėti asmenys duoti paaiškinimus.

Pritarti

Komiteto pasiūlymas:

Pakeisti Įstatymo projekto

8 straipsniu keičiamo įstatymo 241 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

3. Asmenys, nurodyti šio straipsnio 1 dalies 5 ir 6 punktuose, turi teises, nustatytas šio straipsnio 1 dalies 1, 2 ir 7 punktuose, 2 dalies 1  punkte.“ ir 7 9 ir 10 punktuose.

 

5.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2024-05-14

8

6

2

5.    Projekto 8 straipsniu keičiamo įstatymo 241 straipsnio 6 dalies 2 punkte siūloma nustatyti teisė „apskųsti galimai neteisėtus Tarybos įgaliotų Tarybos administracijos valstybės tarnautojų patikrinimui pasitelktų asmenų veiksmus ir privalomuosius nurodymus“. Pažymėtina, jog pagal projekto 1 straipsnio 5 dalimi keičiamo įstatymo 2 straipsnio 251 dalį privalomuosius nurodymus gali duoti tik Tarybos administracijos valstybės tarnautojas. Atsižvelgus į tai, projekte keičiamo įstatymo 241 straipsnio 6 dalies 2 punktas tikslintinas jį performuluojant taip, kad būtų nustatyta teisė apskųsti galimai neteisėtus Tarybos įgaliotų Tarybos administracijos valstybės tarnautojų veiksmus ir privalomuosius nurodymus ir patikrinimui pasitelktų asmenų veiksmus.

Pritarti

Komiteto pasiūlymas:

Pakeisti Įstatymo projekto 8 straipsniu keičiamo įstatymo 241 straipsnio 6 dalies 2 punktą ir jį išdėstyti taip:

„2) apskųsti galimai neteisėtus Tarybos įgaliotų Tarybos administracijos valstybės tarnautojų veiksmus ir privalomuosius nurodymus ir patikrinimui pasitelktų asmenų veiksmus patikrinimui pasitelktų asmenų veiksmus ir privalomuosius nurodymus;“

6.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2024-05-14

9

 

 

6.    Projekto 9 straipsniu keičiamo įstatymo 242 straipsnio 3 dalyje siūloma nustatyti, kad „Taryba nustato privalomojo nurodymo turinį ir formą, privalomojo nurodymo davimo, vykdymo tvarką, privalomojo nurodymo įvykdymo terminą ir kitas su privalomuoju nurodymu susijusias sąlygas“. Projekto nuostata dėl Tarybos teisės nustatyti privalomojo nurodymo turinį svarstytina tuo aspektu, kad nėra aišku, ką konkrečiai tai reiškia, kadangi keičiamo įstatymo atskiruose straipsniuose iš dalies yra apibrėžtas privalomojo nurodymo turinys. Keičiamo įstatymo 242 straipsnio 2 dalies 1 ir 2 punktuose nustatant atvejus, kada gali būti duodamas privalomasis nurodymas, kartu aprašomas ir tokių nurodymų turinys – „duodamas privalomasis nurodymas sustabdyti energetikos veiklą, energetikos objekto, energetikos įrenginio ar vartotojo energetikos įrenginio ar jo dalies eksploatavimą“, „duodamas privalomasis nurodymas pašalinti teisės aktų pažeidimus“. Projekto 1 straipsnio 5 dalimi keičiamo įstatymo 2 straipsnio 251 dalyje apibrėžiant privalomojo nurodymo sąvokos turinį taip pat iš esmės nurodomas privalomojo nurodymo turinys, kuris apima įpareigojimą „įgyvendinti energetikos veiklą, energetikos objektų, energetikos įrenginių ar vartotojų energetikos įrenginių eksploatavimą reglamentuojančių teisės aktų reikalavimus“, „imtis priemonių, kad energetikos veiklą, energetikos objektų, energetikos įrenginių ar vartotojų energetikos įrenginių eksploatavimą reglamentuojančių teisės aktų pažeidimų ar žalos dėl jų būtų išvengta ar žalos būtų sumažinta“, „likviduoti tų pažeidimų sukeltas pasekmes“. Taigi projekto nuostatos tobulintinos šalinant šį neaiškumą.

Be to, atsižvelgus į tai, kad keičiamo įstatymo 2 straipsnio 251 dalyje ir 24straipsnio 2 dalyje galimai privalomojo nurodymo turinys nesutampa, svarstytina, ar siekiant teisinio aiškumo keičiamo įstatymo 242 straipsnio 2 dalis neturėtų būti papildyta.

 

Pritarti iš dalies

Komiteto pasiūlymas:

1. Pakeisti Įstatymo projekto 9 straipsniu keičiamo įstatymo 242 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

“3. Taryba nustato privalomojo nurodymo turinį ir formą, privalomojo nurodymo davimo, vykdymo tvarką, privalomojo nurodymo įvykdymo terminą ir kitas su privalomuoju nurodymu susijusias sąlygas.

 

2. Dėl likusios pastabos dalies paaiškiname, kad Įstatymo projekto 242 str. 2 d. numato tik atvejus, kuomet yra duodamas privalomasis nurodymas, kai tuo tarpu privalomojo nurodymo apibrėžime (2 str. 251 d.) nurodoma kas yra privalomieji nurodymai ir koks yra jų pobūdis (įpareigojimas įgyvendinti teisės aktų reikalavimus).  Manome, kad prie 242 str. 2 d. perkelti privalomojo nurodymo apibrėžimo nereikia.

 

7.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2024-05-14

9

7

 

7.    Projekto 9 straipsniu keičiamo įstatymo 24straipsnio 7 dalies antrajame sakinyje po žodžio „jeigu“ įrašytinas žodis „atitinkamai“.

 

 

Pritarti

 

8.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2024-05-14

11

4

 

8.    Projekto 11 straipsnio 4 dalyje siūloma nustatyti, kad „iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos Tarybos pradėti energetikos įmonių reguliuojamosios veiklos patikrinimai užbaigiami vadovaujantis iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos galiojusiomis Energetikos įstatymo nuostatomis“. Atkreiptinas dėmesys, kad keičiamame įstatyme nėra reglamentuojama patikrinimo pradžia, todėl svarstytina, ar teikiamas siūlymas nesukels šios nuostatos taikymo problemų,  pavyzdžiui, koks teisinis reguliavimas turėtų būti taikomas tuo atveju, jeigu būtų pateiktas tik skundas dėl energetikos įmonės veiklos.

Nepritarti

Pažymėtina, kad patikrinimų pradžios momentas numatytas VAĮ 33 str. 7 ir 12 d.  - ūkio subjekto veiklos planiniai veiklos patikrinimai atliekami po to, kai patikrinimas užregistruojamas Priežiūrą atliekančių institucijų informacinėje sistemoje, o neplaniniai patikrinimai atliekami, kai ūkio subjektų veiklos priežiūrą atliekantis subjektas priima motyvuotą sprendimą atlikti šį patikrinimą. Atitinkamai atsižvelgiant į VAĮ nuostatas, skundo dėl energetikos įmokos pateikimas, nėra patikrinimo pradžios momentas, nesant reguliuotojo sprendimo pradėti patikrinimą, patikrinimas nėra laikomas pradėtu, todėl problemų dėl šios nuostatos taikymo nekils.

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: -

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: -

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:-

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Energetikos ir darnios plėtros komisija,

2024-05-23

 

 

 

Iš esmės pritarti iniciatorių pateiktam įstatymo projektui Nr. XIVP-3732 ir siūlyti pagrindiniam Ekonomikos komitetui įstatymo projektą tobulinti atsižvelgiant į pastabas, kurioms Komisija pritarė.

Pritarti

 

 

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

7.1. Sprendimas (pagal Lietuvos Respublikos Seimo statuto 150 straipsnį. Jeigu siūlomas sprendimas numatytas Seimo statuto 150 straipsnio 1 dalies 3–6 punktuose, pateikiami šio sprendimo argumentai): pritarti komiteto patobulintam įstatymo projektui Nr.XIVP-3732(2) ir komiteto išvadoms.

7.2. Pasiūlymai: -

8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

            9. Komiteto paskirtas pranešėjas: Andrius Kupčinskas, Lukas Savickas.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: -.

            PRIDEDAMA. Komiteto patobulintas įstatymo projektas ir jo lyginamasis variantas

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                         Kazys Starkevičius                

 

 

 

 

 

 

 

Komiteto biuro patarėja (ES) Rasa Ona Duburaitė